Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Na aanleiding van de topic van [b]Siggy[b] over [b]niks[b] kwam ik op het internet het een en ander tegen over wormholes. Toen bedacht ik me dat hiermee tijdreizen wel eens realiteid kan worden. Of in ieder geval heel snel reizen door de ruimte.

Wormholes bestaan tussen 2 verschillende delen van ruimte. Wat er aan de ene kant in komt gaat er aan de andere kant weer uit. Een soort grote tunnel.
Ik snap de preziese werking van een Wormhole nog niet helemaal, maar men denkt dat het met zwarte gaten te maken heeft.

bekijk het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.netlabs.net/hp/tremor/wormholes.jpg

Wat denken jullie ervan?
En wat is nu de preziese werking van zo'n Wormhole?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De theorie is al oud

Of het werkelijkheid is, is nog te bezien

Als het werkelijkheid is, valt nog te bezien of we het kunnen gebruiken

Wormgaten zijn openingen in de ruimte tijd die 2 punten die van elkaar verwijderd liggen in de ruimte tijd, toch met elkaar verbind

Ik heb eens gelezen hoe je (theoretisch gezien) een wormgat zou kunnen creeeren

Je hebt 2 ringen nodig, ongeveer zo groot als het zonnestelsel, de ringen bevatten de massa van de zon

Dan laat je de ringen op een afstand die jij wil, ronddraaien met de snelheid van het licht:
Door de zwaartekrachtsvervorming die daarbij onstaat en de hieruit voortvloeiende vervorming van de ruimte-tijd, zouden deze 2 punten met elkaar verbonden worden;
een wormgat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maar dan nog reis je toch niet in de tijd? überhaupt om dat te kunnen moet je de tijd al stilzetten, en ik zou bij God niet weten hoe je dát voor elkaar zou willen krijgen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Je leest te veel Stephen Hawking. En het blijft alsnog een theorie.

There is no art to find the minds construction in the face

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41

FCA

Het is in theorie mogelijk, er zijn alleen een aantal praktische bezwaren...

1. Er zijn nog nooit Wormholes gevonden.
2. Wormholes zijn volgens de theorie niet stabiel.
4. Een zwart gat is een informatievernietiger. Door de waarnemingshorizon van een zwart gat kan geen informatie gaan, en dus ook geen wannabe tijdreizigers (althans, niet in 1 stuk ;) )
3. Zelfs al zijn er stabiele wormholes, dan moet om tijdreizen mogelijk te maken 1 uiteinde ervan bewegen. Er is nog geen enkel zinnig idee over hoe dat moet.

Dus, leuk om over te speculeren, maar echt wetenschappelijk zijn de tijdreistheorieën (nog) niet.

Maar, als alle klein details zijn rechtgestreken is het hiermee wel degelijk mogelijk om in de tijd te reizen. Het idee is dat je 1 uiteinde een wormgat zeer snel laat bewegen, door relativistische effecten veroudert het dan langzamer. Dan stuur je een schip door het uiteinde dat langzamer veroudert is. Omdat de 2 uiteindes in de ruimtetijd met elkaar verbonden zijn, kom je x aantal jaren in het verleden uit.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zullen er best zijn, wormholes we zijn alleen nog niet slim genoeg om die dingen te vinden of doorgronden, laat staan maken.

Idem met tijdreizen, parallele dimensies enzo...

Oma Flodder zei altijd op TV, "Alles kan, als het maar leuk is!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
is een zwart gat niet gewoon een bol? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muppet

Muppet

Op maandag 11 juni 2001 11:23 schreef Larry4 het volgende:
is een zwart gat niet gewoon een bol? :?
Bij jouw wel, maar lees "Het Heelal" van Stephen Hawking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

uhm, een worm-hole is gewoon een kier in het krakende huis dat wij heelal noemen, je kunt dus van punt a naar punt b in een veel kortere tijd dat eigenlijk zou moeten duren, je verkort de reistijd maar je gaat niet door de tijd.

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

persoonlijk vind ik die wormhole theorie een beetje TE fantastisch..

ik denk dat we het voorlopig moeten hebben van de Warpbubble theorieën van alcubierre om snel door de ruimte te kunnen reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 13:47 schreef Flamez het volgende:

ik denk dat we het voorlopig moeten hebben van de Warpbubble theorieën van alcubierre om snel door de ruimte te kunnen reizen
Helemaal mee eens. Al is het wel leuk om gewoon na te denken van hoe het zou kunnen gaan. Persoonlijk denk ik gewoon dat het niet kan. Als je in een zwart gat wordt je zo plat als een dubbeltje gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

FCA schreef:

2. Wormholes zijn volgens de theorie niet stabiel.
Wel wanneer er exotische materie met afstotend zwaartekracht bestaat.
4. Een zwart gat is een informatievernietiger.
Dat is volgens de meeste theorieen absoluut onjuist. Alle informatie bevind zich op het oppervlak van het zwarte gat. Een beetje zoals uit een complexe kromme alle waarden in zijn inwendige kan bepalen vanaf de waarden op de rand.
Het wordt niet waarschijnlijk geacht dat informatie vernietiged kan worden.
3. Zelfs al zijn er stabiele wormholes, dan moet om tijdreizen mogelijk te maken 1 uiteinde ervan bewegen. Er is nog geen enkel zinnig idee over hoe dat moet.
Je beweegt ook niet daadwerkelijk in de tijd, alsof je naar het verleden gaat. Met een wormgat 'spring' je door de ruimte. Je komt in een ander deel van het universum, waar 'effectief' een andere tijd heerst. Licht dat je nu ziet kan 10 miljoen jaar geleden uitgezonden zijn. Wanneer je nu ineens naar die ster toe springt, spring je effectief dus 10 miljoen jaar terug in de tijd. Je zal vanaf daar de aarde ook zien als 10 miljoen jaar oud, omdat licht dat 10 miljoen jaar geleden door de aarde werd uitgezonden daar te zien is. Maar als je terugreist naar de aarde, met bijna lichtsnelheid bijvoorbeeld, is de aarde ouder geworden wanneer je aankomt. Er zijn op aarde zelfs meer jaren voorbijgegaan dan voor jouw. (Vergelijk de tweelingparadox uit de relativiteitstheorie).
Je komt niet in een andere tijdslijn ofzo iets raar SFerigs.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heyz,

een zwart gat is een ineengeschrompelde ster die geen weerstand meer kan bieden aan zn eigen massa, en dus nog verder ineenschrompeld. vervolgens krijg je een bol van een paar kilometer doorsnee met een massa van 3.5 tot 4 zonnemassa's, en hierdoor word de zwaartekracht zo groot dat het alles naar zich toe trekt, ook licht.

in theorie zou het dus kunnen dat er 'verderop' nog een veel sterker zwart gat ligt, die weer dingen van het 1e zwarte gat afpakt, zo zou je dus snel kunnen voortbewegen, maar ik heb geen id hoe je dit levend kan doen, en hoe je weer uit het zwarte gat komt.

maar zou het niet mogelijk kunnen zijn, dat je door die soort van alernatieve ruimte reist, je eigenlijk alngzamer reist dan de tijd in de dimensie waar je vandaan komt verloopt, en dus zou je in de toekomst moeten kunne reizen, alleen als dit al zou kloppen: het is totaal niet beheersbaar.

en er was ook zoiets van dat als je 10 minuten met de snelheid van het licht om de aarde zou reizen, er tien jaar verstreken was ofzo, dit was een of andere theorie van einstein, en ik werd eraan herindert toen ik in natuur en techniek itets zag staan over dat concorde (straaljager) piloten, eigenlijk 0.000009 seconde jonger zijn dan ze eigenlijk zouden moeten zijn.

heeft iemand ook wel eens van deze theorie gehoord??? zo ja: zeg het dan evem, ik ben erin ginterreseerd.

mzzzzl

spock13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey
ik denk net(te laat :) ) toen ik dat plaatje zag en die dread las over iets en niets:
zou het niet kunnen dat er net zoals materie en anti-materie ook zoiets is als anti-zwaartekracht?? dat de massa zo klein is, vergeleken bij de grootte, dat de white hole, afstoot ipv aantrekekt????

mzzzl,
spock13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

heb ik het weer gedaan :) :) :)

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

spock 13 >> over dat jonger zijn van die straaljager piloten heb ik ook wel eens gehoord op Discovery maar dat andere niet. Wie weet hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Stel, je gaat met de snelheid van het licht van de aarde naar de maan en terug.
hoe ervaren de mensen dat die op de grond staan? Zien ze je niet eens vertrekken en terugkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muppet

Muppet

Spagethification kennen jullie dat.

Het schijnt dus zo te zijn dat als je net 1 cm in een zwart gat zit dat je zo uit elkaar word getrokken dat het uiteinde alweer aan de andere kant zit. Dus je word enorm uitgerekt als een groot lang dun "spagethi" sliertje.

Dus het reizen in een zwart gat lijkt me dan een beetje moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 13:47 schreef Flamez het volgende:

Zijn dat echt goed onderbouwde theorieen?
Iemand een linkje daarheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Laatst online: 29-07-2024
Op maandag 11 juni 2001 21:41 schreef spock13 het volgende:
heyz,

een zwart gat is een ineengeschrompelde ster die geen weerstand meer kan bieden aan zn eigen massa, en dus nog verder ineenschrompeld. vervolgens krijg je een bol van een paar kilometer doorsnee met een massa van 3.5 tot 4 zonnemassa's, en hierdoor word de zwaartekracht zo groot dat het alles naar zich toe trekt, ook licht.

...
Volgens mij klopt dat niet helemaal.
Volgens de theorien die ik heb gelezen is een zwart gat een geimplodeerde ster niet groter dan een speldenknopje met een massa 10x zwaarder dan de zon.
Dat het alles naar zich toe trekt klopt ovigens wel :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 07:12 schreef siggy het volgende:
Stel, je gaat met de snelheid van het licht van de aarde naar de maan en terug.
hoe ervaren de mensen dat die op de grond staan? Zien ze je niet eens vertrekken en terugkomen?
Zeker ook de film "Contact" gezien :)

Maar om niet te ver af te dwalen, als je het heel simpel gaat bekijken kan je zeggen: "Niks kan verdwijnen". Het kan altijd dat het in een andere vorm terug komt. Als je deze stelling nou neemt bij een "zwart gat" dan moet je bij de conclusie komen dat het "ergens" heen gestuurd wordt.

Maar hoe kunnen we eigenlijk een zwart gat voorstellen. Kijken we bij de (straling) beelden die we hebben naar de voor, zij of achterkant van het zwarte gat of is het gewoon een bol en is het aan alle kanten hetzelfde.

Over het kijken gesproken, wat zien we eigenlijk als we in/naar een zwart gat kijken? Je kijkt eigenlijk naar niks .. :?

De mensen zullen nog te primitief zijn om het ware verhaal achter een zwart gat te begrijpen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij klopt dat niet helemaal.
Volgens de theorien die ik heb gelezen is een zwart gat een geimplodeerde ster niet groter dan een speldenknopje met een massa 10x zwaarder dan de zon.
Dat het alles naar zich toe trekt klopt ovigens wel :)
dit stond in natuur en techniek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Laatst online: 20-07 08:10
Wat ik altijd heb begrepen is dat als je het totale volume van de aarde (en alles wat erop leeft) weet te comprimeren tot de grootte van een biljardbal, je een zwart gat krijgt. Deze biljardbal met de massa van de aarde heeft dan zo'n astronomische dichtheid dat zelfs licht niet meer aan z'n zwaartekracht kan ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Op dinsdag 12 juni 2001 21:38 schreef Platypussy het volgende:
Wat ik altijd heb begrepen is dat als je het totale volume van de aarde (en alles wat erop leeft) weet te comprimeren tot de grootte van een biljardbal, je een zwart gat krijgt. Deze biljardbal met de massa van de aarde heeft dan zo'n astronomische dichtheid dat zelfs licht niet meer aan z'n zwaartekracht kan ontsnappen.
Kunnen atomen dan 'shrinken'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatalharry
  • Laatst online: 12-07 14:23
denk eerder dat een wormhole meer een verbinding is tussen 2 dimenties.

:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

om het effe nog wat ingewikkelder te maken :
tijd is ook maar een heel vaag begrip. Als je door een zwart gat in een seconde naar de andere kant van de aarde kon springen dan zou je denken door de tijd gerezen te hebben. er is 12 uur tijdsverschil.
maar als je zo groot zou zijn dat je de aarde in je hand kon houden, reis je dan ook door de tijd als je heel snel aan de andere kant van de bol gaat staan?
waarom reis je door het verleden als je via een zwart gat door de ruimte springt? omdat het licht er langer voor nodig heeft om te komen? dan zou de lichtsnelheid de tijd bepalen, als 2 personen elkaar iets zeggen als ze 700 meter uitelkaar staan dan duurt het +- 2 seconde voor het geluid de ander bereikt. hun horloges geven beide 12:15 aan.
nu staan ze ineens lichtjaren vanelkaar verwijderd. allebei de klokkies zeggen 12:15 maar het duurt effe voordat ze mekaar kunnen zien....
als je in een raket op 16:00 van de aarde (punt A) weg vliegt met 100000 km per uur dan ben je een uur later 100000 km van de aarde verwijderd (punt B).het is voor jouw op dat moment 17:00 in punt B. op de plek van vertrek is het nu ook 17:00 ( je bent een uur geleden daar vertrokken) . nu blijft het schip honderden jaren vliegen tot het op een gegeven moment 5 lichtjaar van de aarde verwijderd is. laten we zeggen dat het schip er 500 jaar over gedaan heeft. het is dan het jaar 2501. en op het punt van je vertrek ook. nu spring je in een zwart gat terug naar de lanceerbasis. je hebt 5 lichtjaar overbrugt in een fractie van een seconde. het is nu voor jouw nog steeds 2501.....maar op de lanceerbasis ook..je bent immers 500 jaar weggeweest... op die 5 lichtjaar afstand van de aarde daar is het nu ook nog 2501 terwijl als je er nu naar kijkt beelden ziet van 5 jaar terug. je bent niet in de tijd terug gereist maar doordat je je zo snel hebt verplaatst kan je van afstand kijken naar wat je 5 jaar terug allemaal deed.. het licht verplaatst zich gewoon te traag om je de werkelijkheid te laten zien..

als pietje op 12uur15minuten30seconde iets tegen jantje schreeuwt terwijl ze 1 km uit elkaar staan dan duurt het ongeveer 3 seconden voordat jantje het hoort (dus op 12uur15min33sec) maar op het moment dat pietje het daadwekelijk zei was het 12h15m30s voor zowel jantje als pietje. jantje hoort het op 12h15m33s maar als hij 3 seconde geleden naast pietje was gaan staan dan had jantje het daadwerkelijk om 12h15m30s gehoord..maar het geluid verplaatst zich gewoon te traag...
5 lichtjaar bij ons vandaan ontploft het ruimteschip, 5 jaar later zien we het op aarde gebeuren maar als we 5 jaar geleden daarheen gesprongen waren konden we het daadwerkelijk zien gebeuren.. het licht verplaatst zich gewoon te traag.

De mens hangt alles vast aan tijd met de aarde als het middelpunt, en als je in een fractie van een sekonde je vele lichtjaren van de aarde kan verwijderen dan kom je verderop in de ruimte in een andere tijd uit..hmmm vind ik onzin.... prop de melkweg is in een grote schoenedoos en maak jezelf is zo groot dat je de doos beetpakken kan.... is het aan de ene kant van de doos later als aan de andere kant???
tijd is ons verzinsel.. niks meer als een reeks getallen die de draaiing van de aarde uitdrukken en waaraan wij ons leven kunnen indelen. tijd is een periodieke cirkelbeweging die met een getallenreeks wordt uitgedrukt. tijd is een teller, het zegt je hoelang je leeft en hoelang iets duurt. en wij mensen hebben zelf ingevult hoelang lang is. tijd is geen bestaand iets maar een verzonnen maatstaaf waar wij gebeurtenissen op vastprikken.
wij claimen de tijd, wij zeggen gewoon dat de aarde het centrum van de tijd is, en de tijdreisfilosoofen gebruiken het als tijd-referentiepunt.
vroeger claimde de kerk het helal, met (ach..waarom ook niet) de aarde als centrum... waarom vind de mensheid zichzelf toch altijd zo belangrijk... we zijn niks meer dan een stel vlooien op een balletje in de ballenbak van de ikea..

mvg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

[b]

De mens hangt alles vast aan tijd met de aarde als het middelpunt, en als je in een fractie van een sekonde je vele lichtjaren van de aarde kan verwijderen dan kom je verderop in de ruimte in een andere tijd uit..hmmm vind ik onzin.... prop de melkweg is in een grote schoenedoos en maak jezelf is zo groot dat je de doos beetpakken kan.... is het aan de ene kant van de doos later als aan de andere kant???
tijd is ons verzinsel.. niks meer als een reeks getallen die de draaiing van de aarde uitdrukken en waaraan wij ons leven kunnen indelen. tijd is een periodieke cirkelbeweging die met een getallenreeks wordt uitgedrukt. tijd is een teller, het zegt je hoelang je leeft en hoelang iets duurt. en wij mensen hebben zelf ingevult hoelang lang is. tijd is geen bestaand iets maar een verzonnen maatstaaf waar wij gebeurtenissen op vastprikken.
wij claimen de tijd, wij zeggen gewoon dat de aarde het centrum van de tijd is, en de tijdreisfilosoofen gebruiken het als tijd-referentiepunt.
vroeger claimde de kerk het helal, met (ach..waarom ook niet) de aarde als centrum... waarom vind de mensheid zichzelf toch altijd zo belangrijk... we zijn niks meer dan een stel vlooien op een balletje in de ballenbak van de ikea..

mvg..
Er is idd sprake van een relatieve tijd in ons denken. Dit is gewoon de aardse verzonnen tijd.

Dat wil nog niet zeggen dat er een universele tijd is. Wat is die universele tijd dan?

In de natuurkunde is het onmogelijk rekenen zonder tijd. Denk maar eens in hoeveel grootheden afhankelijk zijn van t. Veel mensen (waaronder ik) zijn ervan overtuigd dat de wiskunde een absolute wetenschap is. Deze is niet verzonnen, maar was er altijd al (nu praat ik niet over de getallenschaal, maar over de grootheden en hun verbanden met andere grootheden).

Als dit zo is, moeten we tot de conclusie komen dat er tijd moet zijn, anders kon je oneindig snel reizen. Er is een tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

... 5 lichtjaar bij ons vandaan ontploft het ruimteschip, 5 jaar later zien we het op aarde gebeuren maar als we 5 jaar geleden daarheen gesprongen waren konden we het daadwerkelijk zien gebeuren.. het licht verplaatst zich gewoon te traag.
Het klopt wat je hier zegt. Het is namelijk ook zo dat als je 's nachts in de lucht kijkt je in het verleden aan het kijken bent. Stel een ster staat op 10 lichtjaren van de aarde. Het licht doet er dus 10 jaar over om in jouw ogen te vallen. Wanneer dit gebeurd zie je dus hoe de ster er 10 jaar geleden uit zag. Zo kan het dus zijn dat je naar een ster kijkt die allang gedoofd is. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 10:44 schreef eXrated het volgende:

[..]

Zijn dat echt goed onderbouwde theorieen?
Iemand een linkje daarheen?
Als we de Discovery channel mogen geloven wel. Daar is het eens op geweest. net als nulpuntsenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA

FCA

Op maandag 11 juni 2001 21:31 schreef Fused het volgende:

[..]

Wel wanneer er exotische materie met afstotend zwaartekracht bestaat.
[..]

Dat is volgens de meeste theorieen absoluut onjuist. Alle informatie bevind zich op het oppervlak van het zwarte gat. Een beetje zoals uit een complexe kromme alle waarden in zijn inwendige kan bepalen vanaf de waarden op de rand.
Het wordt niet waarschijnlijk geacht dat informatie vernietiged kan worden.
[..]

Je beweegt ook niet daadwerkelijk in de tijd, alsof je naar het verleden gaat. Met een wormgat 'spring' je door de ruimte. Je komt in een ander deel van het universum, waar 'effectief' een andere tijd heerst. Licht dat je nu ziet kan 10 miljoen jaar geleden uitgezonden zijn. Wanneer je nu ineens naar die ster toe springt, spring je effectief dus 10 miljoen jaar terug in de tijd. Je zal vanaf daar de aarde ook zien als 10 miljoen jaar oud, omdat licht dat 10 miljoen jaar geleden door de aarde werd uitgezonden daar te zien is. Maar als je terugreist naar de aarde, met bijna lichtsnelheid bijvoorbeeld, is de aarde ouder geworden wanneer je aankomt. Er zijn op aarde zelfs meer jaren voorbijgegaan dan voor jouw. (Vergelijk de tweelingparadox uit de relativiteitstheorie).
Je komt niet in een andere tijdslijn ofzo iets raar SFerigs.
toon volledige bericht
Het idee is, dat als je 1 van de uiteinde langzamer laat verouderen, je een echte tijdmachine (zodat je jezelf kunt tegenkomen, je moeder voor je geboorte vermoorden, en je eigen opa kunt worden :+ )
kunt maken. Hawking zei dat hij er geen fouten in kon vinden. Alleen zijn er
1. Nog geen stabiele wormgaten gevonden
2. Geen exotische materie met negatieve massa gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poepel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

Poepel

MindBlower ®

Misschien een andere benadereing voor een "WormHole",

(komt uit een mag ik weet niet meer welke)
(het papier steld de ruimte voor)
Stel je voor je hebt 5 A4tjes, die plak je met de kortste kant aan elkaar,

Je hebt nu een lang stuk papier:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/rusman/5vellen.jpg

stel je wilt van punt 1 (BV de ons zonnenstelsel) naar punt 2 (orion) dan ga je dus over de hele lengte van het vel,

Maar stel je vouwd het papier dubbel, en prikt een gaatje in punt 1 dat OP punt 2 uit komt.

Dan heb je een worm hole!! (alleen niemand weet hoe je de ruimte omkan vouen)

If there's Oldskool i'm there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberTijn
  • Laatst online: 02-07 12:05
De hedendaagse mens is nog zo primitief. Miljoenen theorieën die wij nu hebben zijn niet bevestigd, en velen van die theorieën zullen waarschijnlijk nooit bevestigd worden.
Het blijft nu nog allemaal speculeren, maar laat de mens zich eerst maar een een paar duizend jaar ontwikkelen (als we daar de kans voor krijgen).

Fenomenen zoals tijdreizen en wormholes zijn wel heel mooi uitgewerkt in bijvoorbeeld Star Trek, maar de harde werkelijkheid is dat we nog vrijwel niets van de ruimte en tijdsverloop weten. Ons brein is veels te primitief om dat soort dingen te kunnen bevatten.
Als de tijd rijp is, krijgen we de antwoorden die we zoeken, en waarschijnlijk zullen wij die alleen van God zelf kunnen krijgen.
Met aardse technologieën en materialen komen we waarschijnlijk niet echt ver als we de geheimen van het universum willen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-07 15:56
Kunnen atomen dan shrinken?
Geen idee, maar weet wel dat er heel veel "lege ruimte" tussen atomen en muleculen zit. Dus dichter op elkaar kan zowiezo.

Ter vergelijking. Stel een molecuul heeft de grootte van een voetbal stadion. De kern ligt op de middenstip, dan zitten de eletronen ergens achter het doel. De ruimte er tussen is leeg.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07 22:22
Als tijd reizen mogenlijk zou zijn in de toekomst.....waarom komen die mensen dan niet ff langs :Y)

Bij Volendam en Enschede hadden ze best wel ff langs mogen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

giga gaaf onderwerp.
Gisteren de allerlaatste Voyager gekeken EndGamePart II. Komt voyager bij een transwarpconduit. Is een Borg bouwwerk waar allerlei kustmatige wormholes zijn geconstrueerd om overal in heelal te komen. De techniek/ideeen die ze bij startrek gebruiken zijn ook altijd redelijk plausibel vind ik

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKeeper
  • Laatst online: 20-08-2023

TheKeeper

In 2 words: NO!

Tijdreizen lijkt me duidelijk een utopie van de mesn, want als je namelijk sneller dan het ligt zou gaan, zou je dat zelf niet meekrijgen, want alles om je heen en in je doet er langer over om het waar te nemen.

Lichtsnelheid zal altijd de hoogste snelheid bliven die een mens kan halen, hoe geweldig de techniek zich ook mag ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

ik denk dat de grootste reden wat tegen tijdrijzen spreekt is het 'feit' dat we nog niet bezocht zijn door mensen vanuit de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

een tijd geleden was op discovery ook een docu hierover (sorry als het hiervoor al gezegd is, niet alles gelezen) en daar veronderstelde een jonge wetenschapper dat we konden reizen met het lichter zonder einstein zijn theorie te breken (niks rijst sneller dan licht).
hij zei dat als je een bel creeert die met de snelheid van het licht gaat waarin je met je fiets in fietst. dan zou je dus op je fiets in die bel slechts 20 km/h fietsen maar de bel gaat met de snelheid van het licht......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Laatst online: 06:49
ik denk dat de grootste reden wat tegen tijdrijzen spreekt is het 'feit' dat we nog niet bezocht zijn door mensen vanuit de toekomst.
Ik denk ook niet dat het zinvol is om terug te reizen in de tijd. Want het lijkt mij dat de "tijdlijn" onvoorstelbaar veranderd als er iets uit de toekomst aanwezig zou zijn waardoor het toch weer neer komt op het feit dat 1 ding (uit toekomst en verleden) niet in de zelfde tijd en plaats kan bestaan. Ook zou het kunnen zijn dat het in de toekomst wel gelukt is maar dat je met het terug in de tijd rijzen ook jonger wordt waardoor het niet mogelijk is om voor een bepaalde tijd terecht te komen.

Kijk maar eens naar de serie 7 days. Daar reist er eentje terug in de tijd (7 dagen) maar zijn ik uit die tijd wordt "vervangen" door de ik uit de toekomst. Dit zou natuurlijk wel heel erg fantastisch zijn.

Hoewel dit allemaal een beetje onbekent terein is lijkt het mij eerder mogelijk dat we "aliens" vinden dan dat we terug in de tijd reizen om die ene verandering toch niet of juist wel door te laten gaan.

Misschien dat het zelfs zo is dat een verandering in het verleden fataal is voor de tijdreiziger. Daar hoor ik niemand over praten.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Op vrijdag 15 juni 2001 20:57 schreef wauskes het volgende:

Misschien dat het zelfs zo is dat een verandering in het verleden fataal is voor de tijdreiziger. Daar hoor ik niemand over praten.
Als de mens een ziel (lees: levenskracht bezit) lijkt mij dit best aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 11:44
Op donderdag 14 juni 2001 09:05 schreef thesith het volgende:
Als tijd reizen mogenlijk zou zijn in de toekomst.....waarom komen die mensen dan niet ff langs :Y)
Het meest slimme wat ik hier heb gehoord dus!!! Wauw wat een quote !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 14:50 schreef FCA het volgende:

[..]

Het idee is, dat als je 1 van de uiteinde langzamer laat verouderen, je een echte tijdmachine (zodat je jezelf kunt tegenkomen, je moeder voor je geboorte vermoorden, en je eigen opa kunt worden :+ )
kunt maken.
Dat is onmogenlijk. men kan niet naar zijn eigen verleden terugreizen. let wel wel naar die van iemand anders, Tijdmechanica is lastig te begrijpen maar het zit ongeveer zo:
1. je wordt geboren.
2. je reist terug in de tijd
3. je vermoordt jezelf.
Hier gaat het dus fout, want als je dood bent kan je jezelf niet meer vemoorden
Volgens de relativiteis thoerie is tijdreizen echter wel mogenlijk.
Blijft er 1 optie over:
je kan wel tijdreizen naar een andere dimensie. Dit is de basis van dimensie thoerie (die theorie dat er een dimensie is waar het net ietsje anders is dan hier en dat er steeds meer bijkomen).
Als jij naar een andere dimensie reist kan je ongestoord je gang gaan maar het is niet mogenlijk hier in de verleden tijd te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de relativiteitstheorie is bijna alles mogelijk.. ;)
Maar jah, in theorie is zoveel mogelijk.

Wat dat betreft klinkt het clublied van Feyenoord me wel aardig in de oren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saintinel
  • Laatst online: 11-04 13:00
hhhmmmn...
grappig al deze reacties, maar de meesten vergeten denk ik 1 feitje:
In een wormhole en blackhole heerst een tijds-singulariteit en dat maakt tijdrijzen nou net weer tot een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saintinel
Op woensdag 13 juni 2001 19:40 schreef Poepel het volgende:
Misschien een andere benadereing voor een "WormHole",

(komt uit een mag ik weet niet meer welke)
(het papier steld de ruimte voor)
Stel je voor je hebt 5 A4tjes, die plak je met de kortste kant aan elkaar,

Je hebt nu een lang stuk papier:

[afbeelding]

stel je wilt van punt 1 (BV de ons zonnenstelsel) naar punt 2 (orion) dan ga je dus over de hele lengte van het vel,

Maar stel je vouwd het papier dubbel, en prikt een gaatje in punt 1 dat OP punt 2 uit komt.

Dan heb je een worm hole!! (alleen niemand weet hoe je de ruimte omkan vouen)
toon volledige bericht
cool! ..zo'n benadering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 14:50 schreef FCA het volgende:

[..]

kunt maken.
Ook wel een Hamlet paradox genaamd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom de lichtsnelheid de grootst mogelijke snelheid is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom de lichtsnelheid de grootst mogelijke snelheid is ?
omdat we gewoonweg geen snellere dingen kennen.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 09:56 schreef siggy het volgende:

[..]

Nee hoor. Niet alleen vanwege dat.

Ik heb dit een beetje zitten volgen en ik moet zeggen dat jullie met prachtige ideeen komen. Helaas zijn de meesten fout. Sorry dat ik het zeg. Wel mooi om zoiets te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[..]

dus omdat we niks snellers kennen gaan we er van uit dat ze niet bestaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 12:50 schreef Tzzer het volgende:

[..]

Nee hoor. Niet alleen vanwege dat.

Ik heb dit een beetje zitten volgen en ik moet zeggen dat jullie met prachtige ideeen komen. Helaas zijn de meesten fout. Sorry dat ik het zeg. Wel mooi om zoiets te zien.
kun je die twee dingen ook onderbouwen misschien ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

But offcourse.

Det ken.
Maar ik denk het niet. Ik ga af en toe een tip geven zodat men derachter kan komen:

tip: Bekijk tijd niet als een constante. Maar een paramater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 00:47 schreef BBQ-Man het volgende:
Als iets sneller beweegt neemt de massa van dat voorwerp toe. Een oneindige snelheid zou dus door een oneindige kracht moeten worden voortbewogen. (immers de massa wordt groter en dus zal de kracht ook groter worden)
Deze kracht kan er niet voor zorgen dat iets boven de lichtsnelheid komt.
Wat zou trouwens het praktische nut ervan zijn.. De mens kan deze snelheden toch nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 13:55 schreef Tizzwat het volgende:

[..]

Als iets sneller beweegt neemt de massa van dat voorwerp toe. Een oneindige snelheid zou dus door een oneindige kracht moeten worden voortbewogen. (immers de massa wordt groter en dus zal de kracht ook groter worden)
kan de versnelling niet afnemen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 04:12 schreef Eddy66 het volgende:
om het effe nog wat ingewikkelder te maken :
tijd is ook maar een heel vaag begrip. Als je door een zwart gat in een seconde naar de andere kant van de aarde kon springen dan zou je denken door de tijd gerezen te hebben. er is 12 uur tijdsverschil.
maar als je zo groot zou zijn dat je de aarde in je hand kon houden, reis je dan ook door de tijd als je heel snel aan de andere kant van de bol gaat staan?
waarom reis je door het verleden als je via een zwart gat door de ruimte springt? omdat het licht er langer voor nodig heeft om te komen? dan zou de lichtsnelheid de tijd bepalen, als 2 personen elkaar iets zeggen als ze 700 meter uitelkaar staan dan duurt het +- 2 seconde voor het geluid de ander bereikt. hun horloges geven beide 12:15 aan.
nu staan ze ineens lichtjaren vanelkaar verwijderd. allebei de klokkies zeggen 12:15 maar het duurt effe voordat ze mekaar kunnen zien....
als je in een raket op 16:00 van de aarde (punt A) weg vliegt met 100000 km per uur dan ben je een uur later 100000 km van de aarde verwijderd (punt B).het is voor jouw op dat moment 17:00 in punt B. op de plek van vertrek is het nu ook 17:00 ( je bent een uur geleden daar vertrokken) . nu blijft het schip honderden jaren vliegen tot het op een gegeven moment 5 lichtjaar van de aarde verwijderd is. laten we zeggen dat het schip er 500 jaar over gedaan heeft. het is dan het jaar 2501. en op het punt van je vertrek ook. nu spring je in een zwart gat terug naar de lanceerbasis. je hebt 5 lichtjaar overbrugt in een fractie van een seconde. het is nu voor jouw nog steeds 2501.....maar op de lanceerbasis ook..je bent immers 500 jaar weggeweest... op die 5 lichtjaar afstand van de aarde daar is het nu ook nog 2501 terwijl als je er nu naar kijkt beelden ziet van 5 jaar terug. je bent niet in de tijd terug gereist maar doordat je je zo snel hebt verplaatst kan je van afstand kijken naar wat je 5 jaar terug allemaal deed.. het licht verplaatst zich gewoon te traag om je de werkelijkheid te laten zien..

als pietje op 12uur15minuten30seconde iets tegen jantje schreeuwt terwijl ze 1 km uit elkaar staan dan duurt het ongeveer 3 seconden voordat jantje het hoort (dus op 12uur15min33sec) maar op het moment dat pietje het daadwekelijk zei was het 12h15m30s voor zowel jantje als pietje. jantje hoort het op 12h15m33s maar als hij 3 seconde geleden naast pietje was gaan staan dan had jantje het daadwerkelijk om 12h15m30s gehoord..maar het geluid verplaatst zich gewoon te traag...
5 lichtjaar bij ons vandaan ontploft het ruimteschip, 5 jaar later zien we het op aarde gebeuren maar als we 5 jaar geleden daarheen gesprongen waren konden we het daadwerkelijk zien gebeuren.. het licht verplaatst zich gewoon te traag.

mvg..
toon volledige bericht
Leuk, maar stel je gaat met de lichtsneliheid 1 jaar reizen en komt dan weer terug. Voor jou zijn er 2 jaren voorbijgegaan hoeveel zijn dat jaren voor de inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 14:26 schreef BBQ-Man het volgende:

[..]

kan de versnelling niet afnemen dan ?
Als een deeltje steeds sneller wil, neemt de versnelling toe.
Bij aflopende versnelling gaat het deeltje dus minder snel en haalt de c waarde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 14:34 schreef Tizzwat het volgende:

[..]

Als een deeltje steeds sneller wil, neemt de versnelling toe.
Bij aflopende versnelling gaat het deeltje dus minder snel en haalt de c waarde niet.
nee je zei
Een oneindige snelheid zou dus door een oneindige kracht moeten worden voortbewogen. (immers de massa wordt groter en dus zal de kracht ook groter worden)
maar de kracht hoeft niet groter te worden omdat de massa toeneemt, door de toenemende snelheid, immers de versnelling kan ook afnemen

toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als een deeltje sneller gaat neemt de massa toe. Ok ??

Een deeltje met grotere massa heeft meer energie in zich. Ok ??

Om het zwaarder deeltje nog sneller te laten gaan is een versnelling nodig. Ok ??

En die versnelling moet door een kracht worden veroorzaakt. Voor een oneindige snelheid dus een oneindige kracht..

Zo iets duidelijker ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffievlek.nl
  • Laatst online: 15-07 08:35
Op zondag 17 juni 2001 14:04 schreef handofnot het volgende:

[..]

Dat is onmogenlijk. men kan niet naar zijn eigen verleden terugreizen. let wel wel naar die van iemand anders, Tijdmechanica is lastig te begrijpen maar het zit ongeveer zo:
1. je wordt geboren.
2. je reist terug in de tijd
3. je vermoordt jezelf.
Hier gaat het dus fout, want als je dood bent kan je jezelf niet meer vemoorden
Volgens de relativiteis thoerie is tijdreizen echter wel mogenlijk.
Blijft er 1 optie over:
je kan wel tijdreizen naar een andere dimensie. Dit is de basis van dimensie thoerie (die theorie dat er een dimensie is waar het net ietsje anders is dan hier en dat er steeds meer bijkomen).
Als jij naar een andere dimensie reist kan je ongestoord je gang gaan maar het is niet mogenlijk hier in de verleden tijd te gaan.
Lijkt wel erg veel op Sliders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffievlek.nl
Maarre, we denken te veel aan 'ons' ons lichaam wel te verstaan... Wij zouden eigenlijk niet met ons lichaam moeten reizen, maar met onze geest :?

Zonder 'ons' lichaam kunnen we in principe alles (ja, behalve een broodje pindakaas smeren ;)).

Enne waarom we niet harder dan licht kunnen:

Licht bevat geen molekulen... De mens wel... Molekulen wegen nou eenmaal, dus het licht heeft altijd een voorsprong! Ook al is het op gewicht.

Nog een denkertje: waardoor wordt licht aangedreven? Als wij die kracht nou eens zouden overtreffen met 1.000.000 x dan zouden we best wel snel kunnen gaan... (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 14:32 schreef Tzzer het volgende:

[..]

Leuk, maar stel je gaat met de lichtsneliheid 1 jaar reizen en komt dan weer terug. Voor jou zijn er 2 jaren voorbijgegaan hoeveel zijn dat jaren voor de inwoners.
Dat is dan toch oneindig jaar voor de inwoners.
Als je met 99,99% van de lichtsnelheid zou reizen, en je gaat bijvoorbeeld 1 jaar weg, dan was het voor de mensen die dus niet met die snelheid reizen iets van 60000 jaar ofzo.
En hoe dichter je bij de 100% lichtsnelheid komt, hoe langer die tijd wordt.
Of zeg ik nou wer iets heeeel stoms?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKeeper
  • Laatst online: 20-08-2023

TheKeeper

In 2 words: NO!

Op maandag 18 juni 2001 16:56 schreef marco_bakker het volgende:
[..]

Nog een denkertje: waardoor wordt licht aangedreven? Als wij die kracht nou eens zouden overtreffen met 1.000.000 x dan zouden we best wel snel kunnen gaan... (8>
Zoals eerder gezegd, bestaat licht niet uit moleculen (en dus atomen) en kan dus ook niet aangedreven worden door een soort energie zoals wij die gebruiken. :Z Wij zullen dus nooit met enige vorm van aandrijving dan ook boven de lichtsnelheid uitkomen. Laat staan 1.000.000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Licht bestaat uit energiedeeltjes;
fotonen genaamd.
Maar dat leer je ook op het VWO, toch ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 16:06 schreef Tizzwat het volgende:
Als een deeltje sneller gaat neemt de massa toe. Ok ??
Ja
Een deeltje met grotere massa heeft meer energie in zich. Ok ??
Ja maar dit heeft toch helemaal niks met het verhaal te maken :?

Je zegt nu als iets sneller gaat krijgt het meer energie, tja dat is idd zo, maar irrelevant.
Om het zwaarder deeltje nog sneller te laten gaan is een versnelling nodig. Ok ??
Ja
En die versnelling moet door een kracht worden veroorzaakt. Voor een oneindige snelheid dus een oneindige kracht..
Ja
Zo iets duidelijker ??
Ja thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht ik maak het iets duidelijker met energie erbij..

Ach jah Uk = 1/2 m*v*v...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 20:09 schreef Tizzwat het volgende:
Ik dacht ik maak het iets duidelijker met energie erbij..

Ach jah Uk = 1/2 m*v*v...
mja daar hadden we altijd Binas voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach jah Binas..
In de 4e keek je er je ogen in uit en in de 6e stonden de formules die je nodig had er nooit in..
Klemspanning >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 20:52 schreef Tizzwat het volgende:
Ach jah Binas..
In de 4e keek je er je ogen in uit en in de 6e stonden de formules die je nodig had er nooit in..
Klemspanning >:)
jep en ik weet ze nog niet ! :)

heb die klemspanning formules ooit eens op de sterrenkaart geschreven, maar voor het examen toch maar weer even uitgegumd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Laatst online: 06:49
Op maandag 18 juni 2001 19:35 schreef Tizzwat het volgende:
Licht bestaat uit energiedeeltjes;
fotonen genaamd.
Maar dat leer je ook op het VWO, toch ??
Niet alleen op VWO maar net zo snel op de MAVO alleen niet zo uitgebreid

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel waar (over die toenemende massa bij toenemende snelheid.) Maar zo heb je bewezen dat niks anders dan fotonen of liever lichtgolven (omdat het dat eerder is) met de snelheid van het lciht zich kan voortdonderen.

Hier is samengevat de reden waarom licht het snelste medium is: I2 = Wortel(I-V^2/C^2)

Je meetlat is kleiner zo is de tijd dus bij lichtsnelheids constante in een bepaalde dimensie/optische dichtheid 0. Omdat de meetlat 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffievlek.nl
Op dinsdag 19 juni 2001 02:18 schreef Tzzer het volgende:

Hier is samengevat de reden waarom licht het snelste medium is: I2 = Wortel(I-V^2/C^2)

Je meetlat is kleiner zo is de tijd dus bij lichtsnelheids constante in een bepaalde dimensie/optische dichtheid 0. Omdat de meetlat 0 is.
:? Ik volg het niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffievlek.nl
Wat heeft mijn meetlat nou met Wormholes te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, nou neem maar gewoon van mij aan dat Wormholes dus een verzinsel zijn al zou je er door de tijd kunnen reizen. Het bovenstaande van mij bewijst dat.
Sorry maar ik heb echt geen zin in uitleg NU maar ooit als iemand het vraagt ofzo........ wie weet.

he maar mzzl he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weng
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

[..]

en de zwaartekracht van een zwart gat dan? Daar kan licht niet uit ontsnappen. :?

Aye aye captain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die kracht is zo sterk dat zelfs een energiedeeltje als licht er niet aan kan ontsnappen..

Fotonen gedragen zich idd als een golf. Net zoals elk deeltje door een golf te beschrijven is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA

FCA

Wat een vaag gelul is dit geworden zeg. ;)

Even voor de duidelijkheid, het ging over of wormgaten tijdreizen mogelijk maakten.

Met tijdreizen werd volgens mij tijd in de omgekeerde richting bereizen (en dus niet wat wij hier achter onze computer zitten te doen, naar onze dood toe gaan >:) )

Wormgaten zijn een soort vervormingen van de ruimtetijd waardoor het in theorie mogelijk zou moeten zijn om van A naar B te reizen sneller dan een foton er via de "gewone" route over zou doen (let wel, een foton dat via een wormgat reis doet er sneller als jou over).
Hmmm, nou neem maar gewoon van mij aan dat Wormholes dus een verzinsel zijn al zou je er door de tijd kunnen reizen. Het bovenstaande van mij bewijst dat.
Sorry maar ik heb echt geen zin in uitleg NU maar ooit als iemand het vraagt ofzo........ wie weet.
Ik ben benieuwd. Je antwoord mag best wat abstract zijn en formules bevatten wat mij betreft, daar werk ik me wel doorheen. Volgens mij waren mensen die slimmer/meer gestudeerd hebben als mij er wel mee bezig (Hawking e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ookal heeft een foton geen massa, hij heeft wel een energie. Zoals je weet geldt (relativistisch):
E=mc^2 = sqrt( p^2 c^2+ m_0^2c^4).
Aangezien een foton geen massa (m_0) heeft, en aangezien voor een foton weer geldt p = E/c, gebruiken we de uitdrukking
E=hf
, met h plancks constante en f de frequentie van het licht.
m=E/c^2 = hf/c
, de massa die je moet invullen om de zwaartekracht op het deeltje uit te rekenen.

Een foton wordt dus (ook zonder dat het massa heeft) aangetrokken door zwaartekracht. De relatie tussen de massa van een ster en de straal van de ster om een zwart gat te worden wordt gegeven door de schwarzschild straal:
R = 2MG/c^2,
waarbij R de straal, M de massa van de ster, G de zwaartekrachtsconstante G=6.67x10^{-11} Nm^2/kg^2.

De meeste sterren die al hier voorbij zijn zullen verder blijven inklappen totdat ze in principe geen straal meer hebben (een singulariteit). Je kunt dus eigenlijk 2 soorten afmetingen aangeven voor een zwart gat. Namelijk de grote van de "horizon" van het zwartegat, gegeven door de schwarzschild straal, en de grootte van de ster zelf, vaak gewoon 0.

Wat ik me nog kan herinneren van mijn college relativiteit (maar das lang geleden, en keb het dictaat hier niet liggen) is het ook zo dat iets dat IN een zwart gaat er binnen een afzienbare tijd is (wel enorm uit elkaar getrokken maar toch binnen een eindige tijd)... Het probleem is dat buitenstaanders op de aarde jouw nooit zien aankomen IN dat zwarte gat, voor hen duurt het een oneindige tijd voor je het zwarte gat bereikt hebt.

Nog iets wat heel veel mensen vergeten... Jullie kennen allemaal het doppler effect. Probeer maar eens uit te rekenen wat het doppler effect doet met achtergrondstraling als je met minstens de halve lichtsnelheid reist. Die krijgen ineens een gigantische energie inhoud en je wordt in je kabine kompleet verbrand (de sterkste vormen van straling komen echt wel door je schilden heen).

Als laatste nog even een opmerking over wat je meemaakt als je met de lichtsnelheid reist... Niets... de tijd staat helemaal stil. Dus als je met de snelheid van het licht zou kunnen reizen, zou je instantaan ergens kunnen zijn. Stel jij vliegt dus heen en terug naar iets dat 100 lichtjaar verderop staat, dan kom je 200 jaar later op de aarde terug, terwijl je zelf totaal niet verouderd bent.

Als ik me niet vergis is het witte gat dat jij aangeeft, een extra wiskundige oplossing van de algemene relativiteits theorie, maar dan in negatieve tijdsrichting. Net als dat de ABC formule een + of - sqrt(b^2-4ac) heeft, zo kun je je voorstellen dat een wit gat zo'n oplossing is die wiskundig bestaat, maar fysisch helemaal niet hoeft te bestaan.
Een wormhole kan ontstaan als een zwart gat ook lading of rotatie heeft. Dan wordt je niet in de singulariteit getrokken, maar wordt het zwarte gat met een wit gat verbonden. Maarjah, ook dit is een wiskundig construct. En de vraag is of het wel waar is wat er uit de formule komt rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja, ff over tijdreizen. Als je de theorie over tijdreizen op een makkelijke manier wilt leren>>> Het boek tijdlijn verlteld je waarom het niet kan.

tenminste niet in de vorm die men over hetalgemeen bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
  • Laatst online: 11-06 11:30
een foton heeft geen rustmassa bedoel je, doordat hij zo extreem snel gaat heeft hij wel degelijk een massa en wordt hij dus ook aangetrokken door zwarte gaten (anders zou dat nergens op slaan :))
dat tijdreizen en jezelf tegenkomen gevaarlijk is klopt ook niet, met behulp van een andere (nog niet bewezen overigens) theorie kan je het eenvoudig mogelijk maken, bij alles wat gebeurt, dus voor elke verandering in een deeltje onstaan er meerdere werkelijkheden, alle m,ogelijkheden gebeuren dus alleen merken wij er maar 1tje omdat wij ook verdubbelen, onze andere ik merkt dus het andere, maar wij staan niet in contact met die parrallele dimensies. Het is namelijk op toeval gebaseerd wat er gebeurt met zo'n deeltje en in toeval geloven we niet in de natuurkunde, dus daarom bedacht iemand ditte. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 02:18 schreef Tzzer het volgende:
Dat is wel waar (over die toenemende massa bij toenemende snelheid.) Maar zo heb je bewezen dat niks anders dan fotonen of liever lichtgolven (omdat het dat eerder is) met de snelheid van het lciht zich kan voortdonderen.

hmm ik denk wel dat het mogelijk is om sneller te gaan dan het licht alleen zij wel er nog niet achter hoe we het moeten doen. Ik maar. We weten dat het helaal ouder is dan wat we kunnen zien, maar we weten nog steeds niet hoe oud het helaal is. Men gok alleen rond de 18 Miljard jaar op het moment als ik het me niet vergis, maar zeker weten we het ook niet Het kan wat dat betreft 25 Miljard jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat er niet een soort van hamlet paradox kan ontstaan doordat je tijdreist

Als je dan verder in de tijd reist kom je ook op een veel verder afgelegen plek terecht en zou je dus nooit je zelf op aarde kunnen ontmoeten omdat je dan ergens veel verder in het heelal bent beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoumaBouma
  • Laatst online: 20-05-2024
Op dinsdag 19 juni 2001 20:32 schreef Jefrey het volgende:

[...]

dat tijdreizen en jezelf tegenkomen gevaarlijk is klopt ook niet, met behulp van een andere (nog niet bewezen overigens) theorie kan je het eenvoudig mogelijk maken, bij alles wat gebeurt, dus voor elke verandering in een deeltje onstaan er meerdere werkelijkheden, alle m,ogelijkheden gebeuren dus alleen merken wij er maar 1tje omdat wij ook verdubbelen, onze andere ik merkt dus het andere, maar wij staan niet in contact met die parrallele dimensies. Het is namelijk op toeval gebaseerd wat er gebeurt met zo'n deeltje en in toeval geloven we niet in de natuurkunde, dus daarom bedacht iemand ditte. 8-)
dimenties zij maf, voor de dragonball Z fans (like myself) denk ik dat die maffigheid met Trunks een leuk voorbeeld is, dat moet je voor jezelf eens een keer op papier zetten. een echte breinbreker. Back to the future I, II en III zijn ook een leuk voorbeeld. met die sportuitslagen en dat die eikel dan opeens miljardair is....ofzo :?.

maar wat jij zegt is dus dat bij elke keuze die we moeten maken een extra dimensie onstaat voor de keuze die je niet heb gemaakt. stel, je moet kiezen of je het rotte broodje pindakaas eet of niet. je besluit het niet te eten enleeft vrolijk verder, maar er is ook een dimensie waarin je het broodje wel eet en waarin je hardstikke ziek word en bijna dood gaat door het rotte broodje. en zo gaat dat met alle keuzes die er gemaakt worden. ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 15:33 schreef The Dude het volgende:

[..]

hmm ik denk wel dat het mogelijk is om sneller te gaan dan het licht alleen zij wel er nog niet achter hoe we het moeten doen. Ik maar. We weten dat het helaal ouder is dan wat we kunnen zien, maar we weten nog steeds niet hoe oud het helaal is. Men gok alleen rond de 18 Miljard jaar op het moment als ik het me niet vergis, maar zeker weten we het ook niet Het kan wat dat betreft 25 Miljard jaar zijn.
chek mijn laatse zooi out.
[topic=118236]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saintinel
conclusie:
In de wormhole heerst een tijds-singulariteit, dus tijdrijzen via dat fenomeen is NIET mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik geloof best in die theorien , ik heb het bij star-trek ook kei vaak gezien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 14:32 schreef Tzzer het volgende:

[..]

OK, daar komen we ook nog wel uit :) Ik moet voor de overzichtelijkheid toch weer wat getallen gebruiken.. :r

Het is 2001. Jij blijft op de aarde en ik stap in eenofander ruimteschip en vlieg een jaar lang met de lichtsnelheid van de aarde af en dan kom ik weer terug met dezelfde snelheid. Dan ben ik in mijn bewustzijn 2 jaar ouder geworden. voor mij is het dan zeg maar 2003.

Maar welk jaar is het dan voor jouw op aarde.. Hmm ik denk ook gewoon 2003. :) Waarom? Als ik met (een wel extreem sterke) zaklamp in de hemel schijn dan zal over 2 jaar die lichtstraal te zien zijn op 2 lichtjaar van de aarde. er is dan 2 jaar verstreken en de lichtstraal heeft daar 2 jaar over gedaan en is dus 2 jaar ouder geworden.

een lichtjaar is 300000x60x60x24x365 Kilometer

Als ik 2 jaar lang met de lichtsnelheid vlieg dan gaat voor mij de tijd niet sneller/langzamer/stilstaan maar ik maak gewoon veel kilometers. ik leg 2 lichtjaar aan kilometers af maar doe daar 2 jaar over. En in die 2 jaar zat Jij lekker hier. :)

mvg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA

FCA

Wel eens gehoord van tijddilatatie?

Of van het laten rusten van oude koeien? ;)

Volgens de speciale relativiteitstheorie (voor in de FAQ...)
zal de tijd voor een bewegende waarnemer anders verlopen.

i.h.b. voor een waarnemer die met de 99% van de lichtsnelheid t.o.v. ons beweegt zullen wij waarnemen dat zijn klok zo'n 7 keer langzamer gaat dan die van ons.

Dat is een bewezen effect van de speciale relativiteitstheorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 15:24

Mx. Alba

hen/die/zij

}:O }:O }:O <-- ouwe koeien

Of nieuwe?

Anyway, je moet inderdaad wel rekening houden met de tijddilatie. Als jij je met de lichtsnelheid voortbeweegt, staat de tijd voor jou stil. Maar voor het universum om je heen gaat de tijd veel sneller. Het gevolg is dat als je één lichtjaar en weer terug aflegt op 99% van de lichtsnelheid, je daar dan zo'n 2 maanden over doet. Dan kom je dus na 4 maanden weer terug op aarde. Maar daar is zo'n 15 jaar verstreken!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 25-07 15:24

Mx. Alba

hen/die/zij

En dan mbt tijdreizen dmv wormgaten.

Een wormgat is inderdaad een buis die twee stukken van het ruimte-tijd-continuüm met elkaar verbindt. Dat plaatje in de eerste posting geeft het inderdaad mooi weer:

Afbeeldingslocatie: http://www.netlabs.net/hp/tremor/wormholes.jpg

Het vlak dat je ziet is de ruimte, 2-dimensionaal afgebeeld.

Als nou één van die openingen met een zeer hoge snelheid (dicht bij de lichtsnelheid) zou ronddraaien, dan kan er een tijdsverschil ontstaan tussen de ingang en de uitgang. Stel dat je de afstand tussen het witte en het zwarte gat in één uur aflegt, en door het wormgat in tien minuten. Stel nu dat er tussen het zwarte en het witte gat een tijdsverschil van twee uur is. Je bent bij het witte gat, en gaat door normale ruimte naar het zwarte gat. Ben je één uur mee bezig. Dan ga je het zwarte gat in, en na 10 minuten kom je er bij het witte gat weer uit, maar door het tijdsverschil van twee uur, ben je daar 50 minuten voordat je in eerste instantie daar vertrokken was!

Leuke theorie, paar probleempjes.

Ten eerste bestaan witte gaten niet. Beide kanten van een wormgat zijn namelijk zwarte gaten. En het is onmogelijk om een zwart gat uit te komen...

Dan is er nog het probleem dat de meeste wormgaten waarschijnlijk heel smal zijn. Stel dat je er met een schip in zou vliegen, dan zou het schip met zichzelf in botsing komen. Kijk maar naar het plaatje. Stel, je hebt een 2-dimensionaal schip in die 2-dimensionale ruimte. Als het het wormgat ingaat, zit het eigenlijk in het oppervlak van dat wormgat. Het vouwt dus als het ware om het wormgat heen. Als die tunnel dus te klein is, raakt het schip zichzelf.

En ten derde heb je nog de getijdenkrachten die je kapot zouden trekken als je erin of eruit wil gaan. Alle materie in je schip en in jezelf is immers "gewend" om in die vrij platte ruimte te zitten. Als je dat zwarte gat ingaat, verandert de ruimtegradiënt. In het midden wordt alles samengeperst, en aan de zijkanten uit elkaar getrokken. Hoe groter het schip, hoe groter het probleem. Of je moet een schip van elastiek maken, natuurlijk...

Dus de conclusie is:

1) Als je er al in komt, kom je er niet uit.
2) Als je er in zit, heb je zeer groot risico met jezelf te botsen als de tunnel te smal is.
3) Je komt er zowiezo niet eens zonder kleerscheuren in...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wormgaten vormen geen verbinding tussen ruimte in een heelal/universum, maar vormen een verbinding tussen verschillende universa, deze wormgaten zouden constant ontstaan en verdwijnen en zouden mits zij reeel zijn een deel van de massa verklaren die elementaire deeltjes bezitten, de grootte is doorgaans vele malen kleiner dan een atomen en zelfs elementaire deeltjes. Via deze alternerende wormgaten disco zouden nieuwe universa kunnen ontstaan volgens het zelfde recept als de moederuniversa, zogenaamde baby-universa, ik geloof dat deze wormgaten dan ook gerelateerd waren aan ruimte/tijd fluctuaties.
Zwarte gaten zijn eindig klein en het is dus geen puntmassa of iets dergelijks, het heeft een aantoonbare grootte en massa en het vormt geen verbinding tussen andere werelden, het is simpelweg een massa-recycle machine, die massa omzet in straling, met het opslokken van heelallen door zwarte gaten wordt dan ook niet bedoelt dat massa verdwijnt maar dat het wordt gedegradeerd tot onbruikbare straling...en op den duur verdwijnt ook het zwarte gat (afname dichtheid e.d. is waargenomen) door een constante uitzending van straling, er is waargenomen dat bij het "opslokken" van grote massa's een sterke toename plaatsvindt van de uitgezonden straling.

Wormgaten en zwarte gaten staan los van elkaar.

Wormgaten zijn niet iets maar niets, dat niets draait niet rond omdat het niks heeft om omheen te draaien (het is immers niets), iets kan wel om niets heendraaien maar niet omgekeerd (lijkt mij) en dat niets bestaat veel te kort en is veel te klein om een praktische betekenis (voor ruimtereizen e.d.) te hebben voor ons.
Zwarte gaten kunnen natuurlijk wel ronddraaien omdat het gewoon massa heeft, maar zelfs als er een verband zou zijn tussen wormgaten en zwarte gaten dan zou elke massa vernietigd worden als het naar binnen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA

FCA

Op zaterdag 06 oktober 2001 13:05 schreef Bramiozo het volgende:
wormgaten vormen geen verbinding tussen ruimte in een heelal/universum, maar vormen een verbinding tussen verschillende universa, deze wormgaten zouden constant ontstaan en verdwijnen en zouden mits zij reeel zijn een deel van de massa verklaren die elementaire deeltjes bezitten, de grootte is doorgaans vele malen kleiner dan een atomen en zelfs elementaire deeltjes. Via deze alternerende wormgaten disco zouden nieuwe universa kunnen ontstaan volgens het zelfde recept als de moederuniversa, zogenaamde baby-universa, ik geloof dat deze wormgaten dan ook gerelateerd waren aan ruimte/tijd fluctuaties.
Zwarte gaten zijn eindig klein en het is dus geen puntmassa of iets dergelijks, het heeft een aantoonbare grootte en massa en het vormt geen verbinding tussen andere werelden, het is simpelweg een massa-recycle machine, die massa omzet in straling, met het opslokken van heelallen door zwarte gaten wordt dan ook niet bedoelt dat massa verdwijnt maar dat het wordt gedegradeerd tot onbruikbare straling...en op den duur verdwijnt ook het zwarte gat (afname dichtheid e.d. is waargenomen) door een constante uitzending van straling, er is waargenomen dat bij het "opslokken" van grote massa's een sterke toename plaatsvindt van de uitgezonden straling.

Wormgaten en zwarte gaten staan los van elkaar.

Wormgaten zijn niet iets maar niets, dat niets draait niet rond omdat het niks heeft om omheen te draaien (het is immers niets), iets kan wel om niets heendraaien maar niet omgekeerd (lijkt mij) en dat niets bestaat veel te kort en is veel te klein om een praktische betekenis (voor ruimtereizen e.d.) te hebben voor ons.
Zwarte gaten kunnen natuurlijk wel ronddraaien omdat het gewoon massa heeft, maar zelfs als er een verband zou zijn tussen wormgaten en zwarte gaten dan zou elke massa vernietigd worden als het naar binnen gaat.
toon volledige bericht
Zeker A brief history of Time gelezen van onze grote vriend Hawking?

Niet vergeten dat het allemaal erg speculatief is, die wormgaten. Die zeer-kort bestaande wormgaten zijn het gevolg van een samenraapsel van quantummechanica en algemene relativiteitstheorie. Men snapt nog steeds niet hoe die 2 precies met elkaar samenhangen, en men kan ze nog steeds niet in 1 theorie combineren.

Een wormgat is in principe niets meer of minder als een vervorming van het ruimte-tijd continuüm, die zo gebogen is dat weer ergens anders terecht komt. Of dat dit universum is of een ander is pure speculatie van meneer Hawking. Het is een elegante oplossing voor hoe ons universum zou kunnen zijn ontstaan, maar er zijn ook andere oplossingen.

De laatste paragraaf van jou snap ik niet helemaal.
Wat bedoel je nu? Dat we niets niet kunnen bewegen? Een wormgat is niet niets, het is een vervorming van de ruimte (plat gezegd). Misschien bestaan er wel mechanismen waarmee we die kunnen bewegen (net zoals we een elektrisch veld kunnen beïnvloeden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hele domme vraag misschien, maar jullie zeggen (sommige althans) dat het niet eens zeker is of ze bestaan, want er is er nooit een gezien. Hoe komt men dan in hemelsnaam op de theorie van een wormgat, als nooit iemand er een gezien heeft? (en plz, dit is geen vraag met betrekking tot welke godsdienst dan ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA

FCA

Mensen zijn op het idee gekomen doordat de Algemene Relativiteitstheorie van Einstein zegt dat je ruimte kunt vervormen.
Toen is een of ander iemand (ik wed dat het een SF-schrijver was) gaan spelen met dat idee.

"Hmm, als ik het nou eens oprol.. Nah, werkt niet voor dit boek. Wacht! Ik prik er gewoon een gat in, en dan verbind ik 2 gaten met elkaar! Hoe zal ik het eens noemen...
Tunnelgat... Nee, bekt niet lekker, wacht even, het lijkt wel wat op een worm! Wormgat! Zo, die gaat in mijn volgende 6 boeken"

Of misschien heeft er iemand zo'n uitbeeldend plaatje van een zwart gezien, en gedacht:"wat als ik er aan elkaar knoop?"

Menselijke creativiteit is eindeloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
Menselijke creativiteit is niet eindeloos, anders had hij wel een nieuw woord verzonnen ipv het aan elkaar plakken van 2 bestaande woorden :)

Maar goed de meesten hier vergeten in belangrijk feit: lichtsnelheid heeft helemaal niets met tijdreizen te maken, het is een snelheid, net als 10 km/h dat is, en tijd heeft daar niets mee te maken, en er is ook geen verband tussen, geen enkele afhankelijkheid. Ze staan totaal los van elkaar!
Er is namelijk een verband tussen plaats en tijd, en dat heet snelheid, maar met een snelheid van nul of oneindig (nog veel sneller dan de lichtsnelheid dus) regel je slechts de plaats en nooit de tijd. Tijdreizen is dus een verplaatsing in 1 richting, de tijd. Gewoon reizen is een verplaatsing in een andere richting, plaats. Tijd kan ook niet stilstaan, wij verplaatsen constant in de tijd, ook als we een oneindig snelheid hebben, het kost ons dan alleen bijna geen tijd om te verplaatsen, maar dat is geen tijdreizen!! Daarom zou een wormhole zo tof zijn :)
droom maar lekker verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op maandag 08 oktober 2001 15:46 schreef Jefrey het volgende:
Maar goed de meesten hier vergeten in belangrijk feit: lichtsnelheid heeft helemaal niets met tijdreizen te maken, het is een snelheid, net als 10 km/h dat is, en tijd heeft daar niets mee te maken, en er is ook geen verband tussen, geen enkele afhankelijkheid. Ze staan totaal los van elkaar!
Er is namelijk een verband tussen plaats en tijd, en dat heet snelheid, maar met een snelheid van nul of oneindig (nog veel sneller dan de lichtsnelheid dus) regel je slechts de plaats en nooit de tijd. Tijdreizen is dus een verplaatsing in 1 richting, de tijd. Gewoon reizen is een verplaatsing in een andere richting, plaats. Tijd kan ook niet stilstaan, wij verplaatsen constant in de tijd, ook als we een oneindig snelheid hebben, het kost ons dan alleen bijna geen tijd om te verplaatsen, maar dat is geen tijdreizen!! Daarom zou een wormhole zo tof zijn :)
droom maar lekker verder ;)
Dus als ik van a naar b ga, beweeg ik alleen in de ruimte, niet in de tijd?Da's lekker handig voor de NS, nooit meer iemand die te laat komt >:)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]
Menselijke creativiteit is niet eindeloos, anders had hij wel een nieuw woord verzonnen ipv het aan elkaar plakken van 2 bestaande woorden
Er is namelijk een verband tussen plaats en tijd, en dat heet snelheid, maar met een snelheid van nul of oneindig (nog veel sneller dan de lichtsnelheid dus) regel je slechts de plaats en nooit de tijd. Tijdreizen is dus een verplaatsing in 1 richting, de tijd. Gewoon reizen is een verplaatsing in een andere richting, plaats. Tijd kan ook niet stilstaan, wij verplaatsen constant in de tijd, ook als we een oneindig snelheid hebben, het kost ons dan alleen bijna geen tijd om te verplaatsen, maar dat is geen tijdreizen!! Daarom zou een wormhole zo tof zijn
droom maar lekker verder
[quote]

De verplaatsing in de tijd kan wel stopgezet worden.
En oneindige snelheid is onzin.
lichtsnelheid heeft alles met tijdreizen te maken.
enz. enz. enz.
ik raad je aan om je hierin te verdiepen voordat je weer met deze bullshit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kunnen atomen niet shrinken...
De ruimte tussen te atomen kan wel gecomprimeerd worden...
Misschien is het wel zo dat door de toename van de zwaartekracht het atoom-karakter overgaat in een soort oersoep waarin individuele atomen niet meet herkenbaar zijn (:?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn idee is tijd (s) hetzelfde als bv hoeveelheid (mol), massa (kg), stroomsterkte (A), etc. Allemaal verzonnen door de mens. Hiermee kunnen we rekenen en dingen verklaren. Stel je voor dat we een kompleet andere tijdschaal hadden uitgevonden dan zouden er automatisch ook andere natuurkundige wetten zijn, misschien waren we dan al veel verder in de wetenschap dan dat we nu zijn, want zoals al gezegt is zijn heel veel eenheden en wetten afhankelijk van de tijd.

Er is ook gezegd dat zonder tijd je oneindig snel zou reizen? Waarom dat? Snelheid is toch ook een vorm van een eenheid net zoals tijd. Dus waarom zou er dan wel snelheid zijn als er geen tijd is?

Maar zonder die eenheiden kunnen we niks verklaren dus daarom gebruiken we ze, maar het is naar mijn idee onzin dat je door de tijd kan reizen want tijd is een verzinsel van ons. Wat versta je trouwens dan onder een universele tijd? Tijd is toch een opeenvolging van gebeurtenissen. Ook al noem je dat snelheid het blijft hetzelfde.
Hiermee maak ik alleen maar duidelijk wat de eenheden en waardes allemaal gemaakt zijn door de mens, er is niks universeels.

Je kan dan beter zeggen of je terug kan gaan naar vroegere gebeurtenissen ipv tijdreizen naar de verleden. Ik heb daar dan geen flauw idee in, maar al dat gepraat over lichtsnelheid en tijd heeft totaal niks met elkaar te maken, allebeid zijn het verzinsels van de mens om dingen te verklaren.

Waarom hebben lichtsnelheid en tijdreizen iets met elkaar te maken? Lichtsnelheid is een snelheid van een object gemeten in afstand/tijd en tijd is een opeenvolging van gebeurtenissen gemeten in seconde (door ons verzonnen).

Dmv een wormhole kan je dus je sneller verplaatsen, dat betekent dat je snelheid omhoog gaat (afstand/tijd), maar hoezo reis je dan in de tijd, als tijd een opeenvolging van gebeurtenissen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
De verplaatsing in de tijd kan wel stopgezet worden.
En oneindige snelheid is onzin.
lichtsnelheid heeft alles met tijdreizen te maken.
enz. enz. enz.
ik raad je aan om je hierin te verdiepen voordat je weer met deze bullshit komt.
Als je de verplaatsing in de tijd stopzet en je beweegt in een afstanddimesie heb je een oneindige snelheid, dus je lult jezelf er nu vierkant uit. Snelheid is namelijk gedifineerd als verplaatsing gedeelt door de tijd. Op de middelbare school leer je dat je dit via een limietfunctie kunt bewijzen. Overigens zou wat ik zeg best bullshit kunnen zijn, maar leg dan uit waarom lichtsnelheid alles met tijdreizen te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 08:51
Het idee is, dat als je 1 van de uiteinde langzamer laat verouderen, je een echte tijdmachine (zodat je jezelf kunt tegenkomen, je moeder voor je geboorte vermoorden, en je eigen opa kunt worden )
kunt maken. Hawking zei dat hij er geen fouten in kon vinden. Alleen zijn er
1. Nog geen stabiele wormgaten gevonden
2. Geen exotische materie met negatieve massa gevonden
puntje 2 ben ik het niet mee eens.

als je gaat rekenen met e=mc^2 kom je op een deling met wortel uit. als je met lichtsnelheid reist is de noemer 0, kan niet. als je hoger gaat dan de lichtsnelheid dan is de noemer negatief, dus de energie is negatief. ga je dit terugrekenen naar e=mc^2 kom je uit op een negatieve massa.

dus alle materie die sneller gaat dan het licht heeft negatieve massa, dus heeft anti-zwaartekracht. (massa trekt aan, negatieve massa stoot af).

ok, hoe kan je sneller dan het licht:

tijd is niet continu. dit is bewezen doordat de allerkleinste deeltjes niet draaien, maar verspringen. als tijd discreet is (wat ik dus aanneem om een flame tegen te gaan) dan is je snelheid in een versnelling ook discreet. als die versnelling groot genoeg is, zit je het ene moment onder de lichtsnelheid en het andere moment erboven.

deze versnelling is echter zo groot, dat het menselijk lichaam hier nooit tegen zou kunnen. of er moet een anti-zwaartekracht veld gecreeerd worden wat die versnelling tegengaat waardoor wij "normaal" kunnen leven.

dit anti-zwaartekracht veld wordt gecreeerd door deeltjes die sneller dan het licht gaan. maar die bestaan niet, WANT WE HEBBEN ZE NIET WAARGENOMEN. gek he? ze gaan sneller als het licht dus we zien ze niet :)

we moeten gewoon nog even een manier zien te vinden om die deeltjes op te wekken, of eerst deeltjes zo hard versnellen dat ze harder gaan dan het licht, deze deeltjes opvangen, en dan gebruiken om ons zelf anti-zwaartekracht te geven waardoor we zelf harder kunnen dan het licht.

het is alleen oppassen geblazen dat je tijdens dit proces niet precies op, of heeeel dicht bij de lichtsnelheid komt, maar die kans is (bij een groot genoege versnelling) verwaarloosbaar.

[grappige mode]
nog een leuke bewering waarom lichtsnelheid reizen wel mogelijk is (ook OP de lichtsnelheid): je zou er oneindig veel energie voor nodig hebben. het heelal is oneindig groot. als iets oneindig groot is bevat het oneindig veel energie. als je nu alle energie in het hele heelal pakt, kan je met de lichtsnelheid reizen :P
[/grappige mode]
Pagina: 1 2 Laatste