Na maanden aanklooien met de wifi (6 verschillende adapters ..) heb ik mijn Yoga 2 13 gisteren mogen opsturen en krijg ik keurig mijn geld terug van Lenovo Nederland.
Omdat de Yoga2pro nu gedumpt wordt (de 3Pro komt er aan) ben ik weer gevallen voor het concept:
Ik heb een Yoga2Pro gekocht (versie 59419078 model 20266 niet de 00633) bij de aardige meneer van de BCC, nadat ik die een uur had mogen proberen.
De grootste verschillen (2 13 vs 2Pro):
Prijs 799,- vs 1099,-
De oude Y2Pro wordt gedumpt nu de nieuwe Y3Pro er is, de prijzen zullen ongetwijfeld nog verder dalen.
CPU i3 4010U 1,7 GHz vs i5 4210U 1.7 GHz
Ik dacht aan de i3 voldoende te hebben, maar de i5 met zijn 2,6 GHz turbo stand blijkt veel sneller voor mijn taken zoals audiobewerking, 3D modelling, Photoshop en Premiere.
Wifi RTL8723BE vs 7260N
Na alle ellende met de Realtek kaart, de Atheros 965x én een later ingebouwde 7260N in mijn Y213 verwachte ik niet al te veel van dezelfde 7260N single band in de Pro. Des te vreemder is dat de standaard 7260N met dezelfde drivers nu wel prima werkt op alle verschillende routers
Ik heb nog geen drop out gehad!
Er zit dus echt iets fout in de Yoga 2 13 en de problemen lagen niet aan mijn randapparatuur: routers, access points, Bluetooth muis en audio.
Binnenkort ga ik de Intel 7260AC dual band plaatsen die ik nog heb liggen. Kijken of die wel in de Y2Pro white list staat?
Display 1920*1080 vs 3200*1800
Hoewel ik eerde geen goed gevoel had bij het 3200 scherm vanwege de slechte schaalbaarheid in Windows8.1, het extra energiegebruik en de de geelverkleuring heb ik nu eens wat langer met het scherm gespeeld.
Onder Win8 is de halve resolutie 1600*900 met het 13"scherm prima bruikbaar i.c.m. mijn externe 1920*1200 24" monitor erboven: geen rare venster of muissprongen bij werken over beide schermen.
Mobiel gebruik ik de volledige resolutie, maar schaalt nog niet alles even goed. Nog even wachten op Win10 ...
Energiegebruik is met de nieuwe drivers (3960) enorm verbeterd, GPU is ook nog eens veel sneller geworden voor 3D applicaties.
Met het nieuwe BIOS (38) en Energy Manager is de geelverkleuring vrijwel weg.
Storage 500GB HDD vs SSD 256GB
De slome 5400 rpm HDD van de Y213 heeft als bijzonderheid dat hij 5mm dik is en een zeer aparte SFF-connector gebruikt. Ook was het ding erg traag, zeker als je een SSD ge-/verwend bent.
De vervanger was een Crucial M500 240GB met m.2 aansluiting die de Yoga 213 een stuk prettiger maakte, maar nog steeds niet heel responsive.
De standaard Samsung 256GB SSD in de Y2P is ondanks de mSATA interface merkwaardig genoeg veel sneller. Helaas blijft het bij één enkele storage aansluiting voor de Y2P.
Stiller
Ondanks regelmatig schoonmaken van de ventilator begon de fan steeds vaker luidruchtig aanwezig te zijn. Zelfs als CPU nauwelijks belast werd. Ik hoopte dat 2 langzaam draaiende fans niet zoveel herrie zouden geven. Tot nu heb ik ze nog niet gehoord. Dus of zijn ze erg stil, of grijpen ze veel later in.
Of ze zijn stuk ...
Ergonomie
De dikke voorkant met het opstaande randje maakte het typen voor mij erg vervelend.
De Y2P is net wat dunner, de polssteun voelt fijner en het toetsenbord geeft net iets meer feedback.
Power button
Ik had vaak dat de laptop startte of afsloot als ik het droeg in 'portrait' of in mijn tas, omdat de knop precies in het midden zit en je daar dus je hand hebt bij het dragen.
Oplossing was toen het disablen van de knop; de knop op deze plek is nu veel fijner.
USB3 & micro-HDMI rechts vs links
Lijkt een klein verschil, maar ik had veel last van de uitstekende USB kabel van de portreplicator.
Werkt ineens veel fijner...
Deze versie is met het prijsverschil van iets meer dan 300,- dus echt een aanrader geworden.
En ik blijf de RJ-45 en DisplayPort aansluitingen missen ...
[
Voor 15% gewijzigd door
emmerx op 14-11-2014 11:33
]