HP notebook uit USA DOA - geen garantie volgens HP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb vorige week in de USA een Chromebook 14 gekocht net voordat we terugvlogen naar Nederland. Laptop kort getest en leek prima in orde. Nu in NL blijkt echter dat er een probleem is met de hardware en daarom heb ik zojuist HP gebeld om aanspraak te maken op de global warranty. Volgens de support medewerker onmogelijk omdat het om een USA model gaat.

Voorafgaand aan de aanschaf heb ik bij HP uitgezocht hoe het zit met internationale garantie, juist om dit soort problemen te voorkomen, en heb ik de volgende info van de website gehaald:

HP Global Warranty Website
What is covered by HP Global Warranty

HP Global Warranty covers HP products at the level of standard warranty offered in the country in which it is used. For example, a product purchased in country "A" and moved to country "B" receives the current warranty coverage provided by country "B" (if that product is marketed or supported in country B ).

HP Warranty FAQ
Is warranty transferable between countries ?

Most HP products sold on or after 2nd August 1999 are provided with Global Warranty cover. HP can provide warranty service on your product in any country where we have a service presence (either provided by HP directly, or via HP accredited Service Providers) - currently this amounts to approximately 150 countries worldwide.

Warranty provided will be delivered according to the HP warranty offering in the country of use.

Dit topic, waarin HP NL een notebook uit Singapore gewoon in garantie neemt
Garantie afwikkeling problemen met HP (Binnen 2 dagen)

Dit heb ik ook bij de support afdeling aangegeven en vervolgens komen ze met de uitleg dat het weliswaar hetzelfde product is (zoals hierboven ook expliciet is aangegeven in de HP Warranty) maar dat de achterliggende productcode in Europa anders is dan in de USA en dat het daarom voor HP om een ander product gaat. Dat is erg leuk, maar dat staat niet expliciet in bovenstaande FAQ opgenomen.

Volgens de medewerker betekent dit dat hardware anders is en dat er daarom geen internationale garantie gegeven kan worden. Op de vraag waarom Apple dit dan wel gewoon doet en Dell ook was het antwoord dat zij maar een paar modellen ondersteunen en dat gemakkelijker is :F . Zelf hebben ze maar 2 Chromebooks dus dat argument gaat wat mij betreft niet op.

TLDR
Voor mijn gevoel heb ik recht op garantie, HP is onvoldoende expliciet om nu uitsluitingen gaan doen van versies binnen hetzelfde product, maar de vraag is of ik dit ook ga krijgen. Ik heb overigens geen rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

if that product is marketed or supported in country B
Wordt het model verkocht in NL/EUR? Zo niet, beloven ze ook geen garantie. Dat staat er hartstikke expliciet.

Als er zeer andere hardware in zit, is dat ook wel logisch: dan zijn er geen vervangende componenten. Dat is anders bij apparatuur die wereldwijd hetzelfde wordt verkocht.

Recht op garantie door naar de VS te varen heb je in ieder geval (neem ik aan, zonder de VS wetgeving te kennen). Vraag is dus of je voor de NL wet in NL garantie kunt krijgen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel eerlijk: je gaat dit tegen HP gewoon verliezen.
HP kan namelijk altijd claimen dat het ding tijdens de trip naar NL stuk is gegaan in het ruim. Immers, in de USA toen je hem gekocht hebt deed ie het nog.

Wat je hooguit kunt doen is kijken of je e.e.a. Kunt claimen op je reisverzekering. Maar ook die kunnen naar de luchtvaartmaatschappij wijzen.
Mocht je hem met een Visa CC aangekocht hebben, dan moet je daar ook even checken. Kan zomaar zijn dat je daar aankoopbescherming hebt, ongeacht de reis of whatever :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
De vraag is hoe je 'product' moet interpreteren. Is een Macbook Air 13" 4GB 128SSD het product (want zo verkoopt de leverancier het) of moet je de productcode als uitgangspunt voor het product nemen?

Er zit overigens geen zeer andere hardware in, het gaat om exact hetzelde model qua hardware als in NL. Het andere model bevat 4G wat alleen in de US werkt.

Ik begrijp wel dat HP dit altijd wint maar het is wel heel goedkoop om een DOA apparaat niet meer terug te willen nemen als je een global brand bent imo.

@ Eagle: dat is wel een mogelijkheid al vind ik dat niet helemaal eerlijk. Het zou theoretisch echter wel kunnen dat het stuk gegaan is tijdens het terugreizen. Aankoop is met Mastercard gedaan.

Heb nu wel contact met HP USA dus als ik hem kan terugsturen dan doe ik dat. Vind ik wel wat eerlijker :)

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 23-06-2014 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
Aghanim schreef op maandag 23 juni 2014 @ 17:55:
De vraag is hoe je 'product' moet interpreteren. Is een Macbook Air 13" 4GB 128SSD het product (want zo verkoopt de leverancier het) of moet je de productcode als uitgangspunt voor het product nemen?

Er zit overigens geen zeer andere hardware in, het gaat om exact hetzelde model qua hardware als in NL. Het andere model bevat 4G wat alleen in de US werkt.
Volgens mij gaat dit bij HP op SKU. Daarnaast is om in jouw voorbeeld te blijven een "Macbook Air 13" 4GB 128SSD" en een "Macbook Air 13" 4GB 128SSD +4G" natuurlijk niet hetzelfde product. Ik denk dat als je de versie had gekocht zonder een USA specifieke 4G optie dat je dan mogelijk wel geholpen zou zijn.
Ik begrijp wel dat HP dit altijd wint maar het is wel heel goedkoop om een DOA apparaat niet meer terug te willen nemen als je een global brand bent imo.

Heb nu wel contact met HP USA dus als ik hem kan terugsturen dan doe ik dat. Vind ik wel wat eerlijker :)
Ik verwacht dat HP USA je wel kan helpen, echter dit kan wel een duur geintje worden qua verzendkosten afhankelijk van de verzend regelingen/eisen die zij hanteren (vaak verplicht verzekerd + internationaal is kassa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 23 juni 2014 @ 18:08:
[...]

Volgens mij gaat dit bij HP op SKU. Daarnaast is om in jouw voorbeeld te blijven een "Macbook Air 13" 4GB 128SSD" en een "Macbook Air 13" 4GB 128SSD +4G" natuurlijk niet hetzelfde product. Ik denk dat als je de versie had gekocht zonder een USA specifieke 4G optie dat je dan mogelijk wel geholpen zou zijn.

[...]

Ik verwacht dat HP USA je wel kan helpen, echter dit kan wel een duur geintje worden qua verzendkosten afhankelijk van de verzend regelingen/eisen die zij hanteren (vaak verplicht verzekerd + internationaal is kassa).
Ik heb juist de 'niet 4G' versie dus inderdaad hardwaretechnisch dezelfde versie als die hier in EU verkocht wordt. Ik kijk wel even wat HP USA zegt over de mogelijkheden tot omruilen. Het was in elk geval netjes geweest als HP expliciet had genoemd dat ze in verschillende landen dezelfde SKU of andere interne code moeten voeren om producten te kunnen repareren. Nu is het mooi omschreven als verkoopargument op de website.

[ Voor 12% gewijzigd door Aghanim op 23-06-2014 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

http://www.mastercard.com...n/aankoopverzekering.html
Dus even je bank of kaartverstrekker bellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1