Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Advies] Gezinswagen tot 6k

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44
Isofix bestaat volgens mij al veel langer dan 2005. Ik had in 2001 al een Renault Scenic met isofix, maar het was destijds een heel gedoe om die zitjes te vinden en ze waren gillend duur. Misschien is dat inmiddels verbeterd, maar mijn kinderen zijn nu te oud :)

Ik heb goede ervaringen met Renault motoren op LPG. Je moet dan de 16-kleppers hebben, niet de oude 8-kleppers, die gaan altijd stuk. Ik heb zelf een Scenic 1.4, Megane 1.4, Megane 1.6 en Espace 2.0 gehad, allemaal op LPG. Ondanks de 'reputatie' van Renault heb ik er weinig problemen mee gehad. De Espace is duur in onderhoud, maar dat is dan ook een gruwelijk grote bak. De Megane en Scenic zijn heel goed te overzien kwa onderhoud, ik had er weinig defecten aan (motorisch zelfs helemaal niet). En de Scenic is een heel fijne gezinswagen! (al zou ik minimaal de 1.6 motor willen aanraden). Verbruik is dan wel weer iets hoger dan een Megane.

LPG kan inderdaad wel uit als je ruim 15k per jaar rijdt en een auto koopt die al op LPG rijdt. Zelf laten inbouwen kan niet uit. Let wel op dat als je eentje koopt waarvan de distributieriem net is vervangen, dat dat door een officiele dealer is gebeurd. Andere garages kunnen dit niet, heb in m'n omgeving al meermaals meegemaakt dat ze dan knappen.

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 23-06-2014 16:44 ]

Verwijderd

Wij hebben net hetzelfde gedaan, maar kwamen van een Nissan Micra. Onze zoektocht is uitgekomen op een Suzuki Liana. Criteria: Betrouwbaar, Aziatisch, zuinig, licht (onder 1145kg) en goedkoop. Mooi was voor ons dus ook onbelangrijk. Staat in de top 10 van betrouwbaarste auto's in Engeland: http://www.reliabilityindex.com/

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:55
Met een Suzuki Liana schaf je natuurlijk ook meteen een klassieker aan ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door upje op 23-06-2014 18:36 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met 15k per jaar en een auto van dat budget kun je er vergif op innemen dat een diesel goedkoper is. Omslagpunt voor nieuw ligt rond de 15 a 20k, maar voor tweedehands beduidend lager.

Als ik een suggestie mag doen: Seat Altea XL. Prima verkrijgbaar en in weze een station MPV. Heb je best of both worlds.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 21:19

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 23 juni 2014 @ 16:07:
Kijk op sites als travelcard.nl voor het werkelijke verbruik van de auto. De verschillen kunnen enorm zijn tussen verschillende motoren.
orejas schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:53:
[1] Op basis van 15000 km/jaar - van de een-na-grootse benzinemotor van het 2005-model en het verbruik per 100 km zoals volgens www.werkelijkverbruik.nl.
;)
Overigens, Isofix bestaat pas sinds 2005, ik weet niet of dat heel makkelijk te halen is met je 6k eis.
In onze Yaris '99 hebben we ook Isofix. Zou dus geen probleem hoeven zijn.
V50: valt tegen qua formaat. Is op basis van de Ford Focus, maar is qua binnenruimte kleiner.
Skoda: zijn meestal de ruimste in die klasse
Focus: meestal wel te vinden met een beetje uitrusting voor de prijs.
Dat zijn inderdaad min of meer de redenen dat we deze op de shortlist hebben staan. De Volvo zou voor mij de eerste afvaller zijn. Op de longlist stonden ook nog de Avensis en de Mondeo. De Mondeo is te duur. Waarom de Avensis afviel weet ik even niet meer.
Als het je om verbruik te doen is, dan kan je alle SUV's laten staan.(...)
Dat waren we wel van plan ;) .
PhilipsFan schreef op maandag 23 juni 2014 @ 16:17:
Ik heb goede ervaringen met Renault motoren op LPG. Je moet dan de 16-kleppers hebben, niet de oude 8-kleppers, die gaan altijd stuk. Ik heb zelf een Scenic 1.4, Megane 1.4, Megane 1.6 en Espace 2.0 gehad, allemaal op LPG. Ondanks de 'reputatie' van Renault heb ik er weinig problemen mee gehad. De Espace is duur in onderhoud, maar dat is dan ook een gruwelijk grote bak. De Megane en Scenic zijn heel goed te overzien kwa onderhoud, ik had er weinig defecten aan (motorisch zelfs helemaal niet). En de Scenic is een heel fijne gezinswagen! (al zou ik minimaal de 1.6 motor willen aanraden). Verbruik is dan wel weer iets hoger dan een Megane.
Daar heb ik inderdaad wat aan, dankjewel! Ken jij kenmerken van motoren die het beter of slechter doen op LPG? 8v vs. 16v, bijvoorbeeld?
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2014 @ 16:52:
Wij hebben net hetzelfde gedaan, maar kwamen van een Nissan Micra. Onze zoektocht is uitgekomen op een Suzuki Liana. Criteria: Betrouwbaar, Aziatisch, zuinig, licht (onder 1145kg) en goedkoop. Mooi was voor ons dus ook onbelangrijk. Staat in de top 10 van betrouwbaarste auto's in Engeland: http://www.reliabilityindex.com/
Dank voor de site! Ik was al op zoek naar de TUV betrouwbaarheidsindex. Dit lijkt een vertaling ervan te zijn.
The Eagle schreef op maandag 23 juni 2014 @ 18:57:
Met 15k per jaar en een auto van dat budget kun je er vergif op innemen dat een diesel goedkoper is. Omslagpunt voor nieuw ligt rond de 15 a 20k, maar voor tweedehands beduidend lager.
Ik had het voorafgaand aan mijn zoektocht al uitgerekend en dat omslagpunt ligt nog beduidend hoger dan ik had verwacht. Ter illustratie; het omslagpunt van de Skoda Octavia '05 1.6 bezine vs. 1.9 diesel ligt op 18.300 km en van de Focus 1.6 benzine vs. de 1.6 diesel ligt zelfs op 22.800 kilometer. Als je wil kan ik de berekening wel online zetten.
Als ik een suggestie mag doen: Seat Altea XL. Prima verkrijgbaar en in weze een station MPV. Heb je best of both worlds.
Ik krijg een hoge auto er helaas niet in bij mijn vriendin. De reden dat we nu vijf jaar een Yaris hebben gereden is omdat ze een Corolla te groot vond...

Stam + t

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
orejas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 08:19:

Ik had het voorafgaand aan mijn zoektocht al uitgerekend en dat omslagpunt ligt nog beduidend hoger dan ik had verwacht. Ter illustratie; het omslagpunt van de Skoda Octavia '05 1.6 bezine vs. 1.9 diesel ligt op 18.300 km en van de Focus 1.6 benzine vs. de 1.6 diesel ligt zelfs op 22.800 kilometer. Als je wil kan ik de berekening wel online zetten.
Ben wel benieuwd hoe je dat berekend hebt? Ik kom in meeste gevallen bij 15k per jaar ook echt wel op diesel uit in mijn berekeningen, met name wanneer je ook onderhoudsintervallen van een diesel meeneemt (die zijn vaak een stuk hoger).

Je moet overigens wel echt met realistische verbruiken (spritmonitor/travelcard data) rekenen, in mijn voorbeelden was benzine vaak veel minder zuinig in de praktijk dan diesel.

Je geeft overigens wel aan dat je verwacht eerder minder dan meer te gaan rijden, dat is misschien wel iets om ook mee te laten wegen om toch voor benzine te gaan.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Naast de genoemde Mazda 6, zou ik nog een andere betrouwbare (de meeste betrouwbare volgens behoorlijk aantal sites) station willen noemen:

Mitsubishi Lancer station 1.6 met LPG-G3 ringtank.

Afbeeldingslocatie: https://auto.tcdn.nl/img/13e448a9-c4b1-4fcc-b4a2-ef81da894311-jpg/smallerOriginal.jpg

Bijvoorbeeld: http://www.nederlandmobie...orm-lpg-g3-let-op/4144042

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 24-06-2014 08:36 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:16
Sander schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 08:33:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je dat berekend hebt? Ik kom in meeste gevallen bij 15k per jaar ook echt wel op diesel uit in mijn berekeningen, met name wanneer je ook onderhoudsintervallen van een diesel meeneemt (die zijn vaak een stuk hoger).

Je moet overigens wel echt met realistische verbruiken (spritmonitor/travelcard data) rekenen, in mijn voorbeelden was benzine vaak veel minder zuinig in de praktijk dan diesel.

Je geeft overigens wel aan dat je verwacht eerder minder dan meer te gaan rijden, dat is misschien wel iets om ook mee te laten wegen om toch voor benzine te gaan.
Wellicht heeft dat te maken met het feit dat een vergelijkbare diesel uitvoering duurder is in aanschaf dan een benzine uitvoering. Destijds verschillende 206's vergeleken en gemiddeld genomen was een vergelijkbare diesel uitvoering 3k duurder. Dat is een hoop liter benzine :)

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 08:14

TwoR

Gekleurde stippen

Falcon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 08:35:
Naast de genoemde Mazda 6, zou ik nog een andere betrouwbare (de meeste betrouwbare volgens behoorlijk aantal sites) station willen noemen:

Mitsubishi Lancer station 1.6 met LPG-G3 ringtank.

[afbeelding]

Bijvoorbeeld: http://www.nederlandmobie...orm-lpg-g3-let-op/4144042
He die heb ik ook gehad. Als automaat en dan in de invite uitvoering.

Maar nauwelijks zuiniger dan een gewone benzine auto. Hij schakelt pas over op gas als de motor warm is. Dit kan zeker in de herfst/winter wel even duren. Daardoor moest ik toch ook nog wel een aantal keer per jaar de benzine tank vullen. Ik heb hem uiteindelijk weggedaan door problemen met de gas installatie. zo nu en dan stopte die ermee en reed ik noodgedwongen op benzine. Mijne was uit 2007 en ik heb hem van eind 2009 tot begin 2011 gereden.
Verbruik op gas was ongeveer 1:12 wat natuurlijk niet slecht is. Als je gaat test rijden let dan vooral op of je de motor krachtig genoeg vind. Vooral accelereren op 80 en 100 km wegen (om in te halen) vond ik tekort schieten.

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
[...]

Dit is mijn berekening, waarbij ik moet opmerken dat ik geen rekening heb gehouden met onbekende kosten als onderhoud.

De vragen waarmee ik dan ook nog steeds zit is, op het spits gedreven, deze;
- Beter een [model x] '05 met 100k op de teller of een [model x] '09 met 200k op de teller? en
- Beter een [model x] benzine '05 met 150k op de teller of een [model x] diesel '05 met 250k op de teller?

[ Voor 19% gewijzigd door orejas op 24-06-2014 09:07 ]

Stam + t

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:40
Wij zijn ondertussen ook op zoek naar een andere auto om onze Honda Matrix te vervangen. Ons budget zal tegen het einde van het jaar wel wat hoger liggen.
Een matrix is trouwens in mijn ogen een aanrader. De reden dat we niet naar Nog eentje kijken is omdat de laatste zo rond 2010 geleverd is en we jonger willen en lpg.
afgezien van het olie verbruik van onze wagen hebben we er nooit problemen mee gehad. Sterker nog. De octavia van mijn schoonouders had meer problemen. Onze wagen staat 220000 op de teller.
Hij is ruim en als je de gls versie hebt kan de achterbanknaar voren geschoven worden tegen de voorstellen aan voor een grote achterbak. Ideaal.
wellicht eentje om ook naar te kijken?

Ford kan wel op gas maar kost je garantie op de motor. Dit geldt voor meerder merken en modellen trouwens.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

TwoR schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 08:42:
[...]

He die heb ik ook gehad. Als automaat en dan in de invite uitvoering.

Maar nauwelijks zuiniger dan een gewone benzine auto. Hij schakelt pas over op gas als de motor warm is. Dit kan zeker in de herfst/winter wel even duren. Daardoor moest ik toch ook nog wel een aantal keer per jaar de benzine tank vullen. Ik heb hem uiteindelijk weggedaan door problemen met de gas installatie. zo nu en dan stopte die ermee en reed ik noodgedwongen op benzine. Mijne was uit 2007 en ik heb hem van eind 2009 tot begin 2011 gereden.
Verbruik op gas was ongeveer 1:12 wat natuurlijk niet slecht is. Als je gaat test rijden let dan vooral op of je de motor krachtig genoeg vind. Vooral accelereren op 80 en 100 km wegen (om in te halen) vond ik tekort schieten.
Eens. Dit is trouwens bij alle gasinstallaties het geval, je rijdt de eerste kilometers benzine. Problemen met de gasinstallatie komt mij ook wel bekend voor.

@TS: ik zit mij af te vragen of diesel niet de beste keuze is. Zeker als je aangeeft dat je meer km-ers gaat maken in de toekomst (zeker met een kleine in het begin).

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Falcon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:13:
[...]@TS: ik zit mij af te vragen of diesel niet de beste keuze is. Zeker als je aangeeft dat je meer km-ers gaat maken in de toekomst (zeker met een kleine in het begin).
Ik ook. Mede daarom dit topic. :P

Stam + t

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Knul schreef op maandag 23 juni 2014 @ 15:33:
[...]

Omdat dit gelijk staat aan een laag verbruik?
Onzin.
Ja, laag verbruik tijdens de testcyclus, maar dat is totaal _niet_ te vergelijken met situatie's IRL

Vaak bu'j te bang!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

orejas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:19:
[...]

Ik ook. Mede daarom dit topic. :P
:P... Wat is trouwens de maximale kilometerstand? Want in het dieselwereldje zijn daar de meningen nog weleens over verdeeld. Sommige hebben liever boven de 200k+ en sommige gewoon zo laag mogelijk voor het budget.

Verwijderd

Heb in mijn kennissenkring 3 jonge gezinnen die rondrijden met een Volvo S/V40 (de 'Classic' van rond 2000-2002) ze zitten allemaal ongeveer in dezelfde situatie als jij en ik heb nog geen enkele klacht gehoord over deze auto's. Ik zou je zoiets aanraden, al moet ik zeggen dat ik ook heel veel plezier heb gehad van mijn Audi A4 (B5 uit 2001)

Ik staar mijzelf nooit blind op kilometerstand, meer op onderhoudhistorie. De Audi had bij aanschaf bijna 160dkm op de teller en die heb ik nagenoeg probleemloos naar de 215dkm gereden (alleen een keer een slang van de carterventilatie vervangen, ochtendje werk)
Bij mijn huidige V70 verwacht ik ongeveer hetzelfde, ik heb er geen problemen mee als er een keer wat kapot gaat. Ik stop mijn centen liever in een incidentele reparatie dan in een hogere afschrijving op de auto.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
orejas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 08:44:
[...]
De vragen waarmee ik dan ook nog steeds zit is, op het spits gedreven, deze;
- Beter een [model x] '05 met 100k op de teller of een [model x] '09 met 200k op de teller? en
- Beter een [model x] benzine '05 met 150k op de teller of een [model x] diesel '05 met 250k op de teller?
Deze vragen zijn bijna onmogelijk om te beantwoorden. Het belangerijkste is of het onderhoud bekend is en het liefste zo compleet mogelijk incl. facturen. Hierop kan je ook problemen achterhalen waar de garage geen oplossing voor weet (bijv. meerdere keren zelfde onderdeel vervangen). Helaas zijn alleen de meeste eigenaren niet zo gestructureerd in de administratie om dit allemaal aan te kunnen leveren.

Als je eenmaal een bepaald type op het oog hebt dan kan je verdiepen in wat aandachtpuntjes zijn en wat het reguliere onderhoud is wat je kan verwachten (distributieriem, ect). Ten slotte worden auto's vaak (niet altijd) weg gedaan net voordat een grote kostenpost gemaakt moet worden.

Voor voordelig rijden zijn de Japanse merken meestal de beste keus. Ook kan je de overweging maken door een onzuinigere auto te kiezen die in de aanschaf (en/of onderhoud) dan weer voordeliger uit komt.
Falcon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:43:
[...]

:P... Wat is trouwens de maximale kilometerstand? Want in het dieselwereldje zijn daar de meningen nog weleens over verdeeld. Sommige hebben liever boven de 200k+ en sommige gewoon zo laag mogelijk voor het budget.
Onderhoud, onderhoud, onderhoud. Een goed onderhouden auto met 400k+ op de teller is een betere koop als een slecht onderhouden en behandelde auto met 150k op de teller.

Edit: Een lage KM stand kan ook negatief zijn. Stilstaan en kleine afstanden rijden is niet goed voor de motor.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 24-06-2014 09:47 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Nathura/Deveon: Eens wat betreft onderhoud <> kilometerstand <> betrouwbaarheid. Maar wat moet TS nu gaan kopen? :P

• Deveon
  • Niet online
Falcon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:47:
@Nathura/Deveon: Eens wat betreft onderhoud <> kilometerstand <> betrouwbaarheid. Maar wat moet TS nu gaan kopen? :P
Het is onmogelijk om te zeggen merk X en type Y is de beste keus. Zelf had ik in 2009 een BMW 316 uit '96 gekocht op LPG die ik zonder extreem onderhoud (400-500 p/j) of problemen binnen 3 jaar tijd van 205k naar 305k gereden. Betekend dit dat alle BMW's uit '96 de beste keus zijn? Nee, zeker niet.

Het kost nou eenmaal wat tijd om zelf te orienteren om de beste keuze te maken aangezien dit toch persoonlijk is.

Mijn lijstje zou zijn (allemaal station):
- Toyota Avensis/Corolla
- Mazda 6
- Nissan Primera
- Mitsubishi Lancer
- Subura Legacy

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55
Oud(er) model Mondeo station uit 2005-2006 met benzine; ik rij in de mijne zo'n 7,3-7,9L op 100km in de 1.8 benzine versie. Binnenruimte ongeevenaard, onderdelen talrijk en betaalbaar en rijdt prima. Verder geen opmerkelijke auto, prima gebruiksvoorwerp. Wordt geroemd om onderstel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Falcon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:47:
Zoals ik al zei ken ik geen slechte verhalen over S/V40 Classics, voor max 6k kun je denk ik een net exemplaar op de kop tikken!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Deveon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 10:16:
[...]

Het is onmogelijk om te zeggen merk X en type Y is de beste keus. Zelf had ik in 2009 een BMW 316 uit '96 gekocht op LPG die ik zonder extreem onderhoud (400-500 p/j) of problemen binnen 3 jaar tijd van 205k naar 305k gereden. Betekend dit dat alle BMW's uit '96 de beste keus zijn? Nee, zeker niet.

Het kost nou eenmaal wat tijd om zelf te orienteren om de beste keuze te maken aangezien dit toch persoonlijk is.

Mijn lijstje zou zijn (allemaal station):
- Toyota Avensis/Corolla
- Mazda 6
- Nissan Primera
- Mitsubishi Lancer
- Subura Legacy
Mooi lijstje ja, met als toevoeging de V40.
Van dit lijstje is de Avensis denk ik het duurste. De Lancer/V40/Corolla zijn wel een klasse kleiner als de rest

Vaak bu'j te bang!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:44:
Heb in mijn kennissenkring 3 jonge gezinnen die rondrijden met een Volvo S/V40 (de 'Classic' van rond 2000-2002) ze zitten allemaal ongeveer in dezelfde situatie als jij en ik heb nog geen enkele klacht gehoord over deze auto's. Ik zou je zoiets aanraden, al moet ik zeggen dat ik ook heel veel plezier heb gehad van mijn Audi A4 (B5 uit 2001)
Ik herken dat! Precies hierom staat deze op de shortlist. Het is van alle auto's die we overwegen echter wel de minst ruim bemeten.
Ik staar mijzelf nooit blind op kilometerstand, meer op onderhoudhistorie. De Audi had bij aanschaf bijna 160dkm op de teller en die heb ik nagenoeg probleemloos naar de 215dkm gereden (alleen een keer een slang van de carterventilatie vervangen, ochtendje werk)
Bij mijn huidige V70 verwacht ik ongeveer hetzelfde, ik heb er geen problemen mee als er een keer wat kapot gaat. Ik stop mijn centen liever in een incidentele reparatie dan in een hogere afschrijving op de auto.
Dat vind ik een zeer waardevolle tip. Gisterenavond besprak ik nog met mijn vriendin of we - net als bij de Yaris - garantie op de auto van de garage wilden hebben. Daar hebben we bij de Yaris nooit gebruik van hoeven maken en zoiets kost toch altijd geld. Daarom denk ik dat we deze keer beter af zijn met een aankoopkeuring van een garage die ik vertrouw en een goede onderhoudshistorie.
Deveon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:46:
Deze vragen zijn bijna onmogelijk om te beantwoorden.
(...)
Onderhoud, onderhoud, onderhoud. Een goed onderhouden auto met 400k+ op de teller is een betere koop als een slecht onderhouden en behandelde auto met 150k op de teller.

Edit: Een lage KM stand kan ook negatief zijn. Stilstaan en kleine afstanden rijden is niet goed voor de motor.
Ook dat helpt! Ik vermoed dat er in de ex-leasemarkt voldoende uitstekend onderhouden diesels te vinden zijn die 300k+ op de teller hebben staan. Tegelijkertijd; op andermans eigendom ben je minder zuinig dan op je eigen spullen...
Het maakt de zoektocht er overigens niet makkelijker op zonder maximale kilometerstand...
NiGeLaToR schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 10:21:
Oud(er) model Mondeo station uit 2005-2006 met benzine; ik rij in de mijne zo'n 7,3-7,9L op 100km in de 1.8 benzine versie. Binnenruimte ongeevenaard, onderdelen talrijk en betaalbaar en rijdt prima. Verder geen opmerkelijke auto, prima gebruiksvoorwerp. Wordt geroemd om onderstel.
Dan rijd jij significant zuiniger dan de leasereaders van www.werkelijkverbuik.nl. Om het relatief hoge verbruik en het gewicht van de auto - die in een hogere wegenbelastingschaal valt dan de Focus, V40 en Octavia - viel de Mondeo van de long list af.

Stam + t

• Deveon
  • Niet online
orejas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 10:49:
Ook dat helpt! Ik vermoed dat er in de ex-leasemarkt voldoende uitstekend onderhouden diesels te vinden zijn die 300k+ op de teller hebben staan. Tegelijkertijd; op andermans eigendom ben je minder zuinig dan op je eigen spullen...
Het maakt de zoektocht er overigens niet makkelijker op zonder maximale kilometerstand...
Ik zou persoonlijk geen auto kopen met meer als 250k op de teller. Boven de 200k gaat de waarde hard naar beneden en afschijving is ook een kostenpost.

Ex-lease auto zegt eigenlijk vrij weinig. Meestal worden ze gereden tot ~150k of 5 jaar (whatever comes first) en altijd zo goedkoop mogelijk per km. Daarom worden de laatste beurt(en) vaak overgeslagen. Ook zijn er zat lease rijders die wel netjes ermee rijden en daarin tegen weer privé rijders die de auto af trappen.

Edit: Tevens is de Opel Astra Station bij mijn schoonfamilie erg in trek (en zal er daarom bij mij nooit komen, haha) en hoor eigenlijk nooit klachten .

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 24-06-2014 11:16 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
En de nieuwsberichten de laatste tijd zijn ook dat particulieren bezuinigen op onderhoud of beurten overslaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@orejas: Zou een hatchback/sedan ook niet voldoende zijn voor jullie gezinnetje.. ik zie dat een Honda Civic Hybride of een Prius bijvoorbeeld ook binnen jullie prijsrange valt.

Vooral de Prius heeft een flinke kofferbak.

Verwijderd

Deveon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:10:
[...]

Ik zou persoonlijk geen auto kopen met meer als 250k op de teller. Boven de 200k gaat de waarde hard naar beneden en afschijving is ook een kostenpost.
Met het voordeel dat de aanschafprijs niet zo hoog is en je werkelijke afschrijving ook behoorlijk meevalt ;) (hoewel het in % best veel kan lijken)

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
[...]

Daarom zou je toch juist een auto met meer dan 250k op de teller moeten kopen? Dan pakt de ander die afschrijving. Als wij nu een auto met 150k op de teller kopen en 100k daarin rijden, pakken wij zelf de volledige door jou genoemde afschrijving. Sterker nog, zoals jezelf schreef; je hebt liever een goed onderhouden 400k+ auto, dan een slecht onderhouden 150k+ wagen.
Falcon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:34:
@orejas: Zou een hatchback/sedan ook niet voldoende zijn voor jullie gezinnetje.. ik zie dat een Honda Civic Hybride of een Prius bijvoorbeeld ook binnen jullie prijsrange valt.
Zo'n afgesloten kofferbak is zo zielig voor de hond...

Stam + t

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Crap.. helemaal over de hond heen gelezen... :P

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Moet het een station zijn? Kan het niet een MPV zijn? Zelf zitten we in hetzelfde schuitje echter hebben wij een kat en wel al 3 kinderen. Voor ons was het dan ook praktisch te kijken naar een 7 zitter. Hierin vielen:
  • C4 Grand Picasso (enige auto afaik met 3 iso fix punten op de 2de rij)
  • Mazda 5 (sliding doors!)
  • Mitshubishi Grandis
  • Opel Zafira
  • Peugeot 307 SW
Persoonlijk gaan wij voor de C4 om verschillende redenen:
  • Verbruik is aardig te noemen (1/12.5 gecombineerd theoretisch verbruik)
  • (Heel) veel ruimte achter (3de rij stoelen klapt in de bodem en de 2de rij kan naar voren toe voor nog meer ruimte)
  • 3 iso fix punten 3de rij
  • Volwaardige 7 zitter
  • Uit 2007/2008 met <200k op de teller voor onder de 10k te krijgen (er zijn er ook een aantal voor onder de 6k te krijgen maar niet heel veel)
  • Veilig (NCAP)
  • Zeker de 1.8 versie heeft aardige pit
  • Wegenbelasting is afaik rond de 60 euro de maand (het is niet een hele zware auto)
Mazda 5 stond mij niet aan, alsmede de Mishu, de Peugeot en de Opel. Maar wellicht het overwegen waard?

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 24-06-2014 11:56 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 10:12

Tripl3 D

Brother in Arms

Falcon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:34:

Vooral de Prius heeft een flinke kofferbak.
Van alle hybrides schijnt de Honda Civic de meest slechte te zijn. Vooral de accu's begeven het snel.

Dan kun je beter voor de Auris of Prius gaan.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Señor Sjon
Van die 15k km, hoeveel zit het hele gezin daarvan in de auto? Het kan een overweging zijn om de Yaris voor w-w te houden en dan een grote auto voor de familie-uitjes. Dan heb je veel meer keuze en vallen de verbruikslasten ook aardig mee.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik krijg een hoge auto er helaas niet in bij mijn vriendin. De reden dat we nu vijf jaar een Yaris hebben gereden is omdat ze een Corolla te groot vond...
Die is heeel simpel op te lossen. Ze wil toch het beste voor de kinderen? Nou dan ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
-tom-562 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:35:
[...]

Onzin.
Ja, laag verbruik tijdens de testcyclus, maar dat is totaal _niet_ te vergelijken met situatie's IRL
Met het budget van de TS kom je uit op auto's uit 2005 oid. Toen waren fabrieksopgave's nog wel te halen. Het is pas met de introductie van de Bluemotions en de kleine turboblokjes dat de fabrieksopgave nergens meer over gaat.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik heb het idee dat de 1.6 van Renault het heel goed doet op LPG.
Die hebben het eigenlijk vanaf het begin ondersteund en blijven ondersteunen, waar ik vrij weinig problemen over hoor... Andere merken zijn wel eens afgestapt van LPG, omdat het toch niet helemaal lekker werkte...

Ik heb zelf een Focus van het eerste model gehad, in diesel uitvoering en ondanks het verouderde uiterlijk, vond ik het een ruime goede auto! De latere Focussen (waaronder mijn huidige) zijn allemaal krapper.

Skoda (en eigenlijk heel VAG) zou ik persoonlijk links laten liggen. Wat heb ik vaak bij de garage gestaan...

Youtube: DashcamNL

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 08:14

TwoR

Gekleurde stippen

orejas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 08:19:

Ik krijg een hoge auto er helaas niet in bij mijn vriendin.
Probeer het eens andersom ;)

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hier heb ik gezin met 3 kids en rij sinds een kleine 2 jaar een Ford Focus II Station uit 2006. Prima auto en voldoet prima aan onze eisen. Oudste zit tussenin (kan nét heupgordel) de jongste zit via de gordel in een MaxiCosi, de middelste in een nieuwe kinderstoel in een IsoFix stoeltje.

Onze auto gekocht bij Leaseplan. Prima auto, weinig mee gereden (55k km in 2012)
Het is gewoon de benzine uitvoering omdat ik zelf ook net 10k km op een jaar rij (voordeel van dicht bij je werk wonen = fiets :) )

Isofix voorbereiding zat er in, setje kostte me 20 euro en inbouwen kost je ongeveer 15-30 minuten.

Met 6k moet je toch ook een 2005/2006 model kunnen krijgen. Mogelijk ook het nieuwere model zeker als het ex leasemodellen zijn. Daar willen ze namelijk vanaf :)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Deveon
  • Niet online
orejas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:48:
[...]

Daarom zou je toch juist een auto met meer dan 250k op de teller moeten kopen? Dan pakt de ander die afschrijving. Als wij nu een auto met 150k op de teller kopen en 100k daarin rijden, pakken wij zelf de volledige door jou genoemde afschrijving. Sterker nog, zoals jezelf schreef; je hebt liever een goed onderhouden 400k+ auto, dan een slecht onderhouden 150k+ wagen.
Daarom een goed onderhouden tweedehands van onder de 250k. Met 15k per jaar zit je dan over 4-5 jaar rond de 300k en heb je in principe amper afschijving gehad.

Daarin tegen zou ik een tweedehands met 400k op de teller met perfect onderhoudshistory (en logisch NAP dat het een dagelijkse bereden auto is) niet zo maar afdoen. Het onderhoud blijft het belangerijkste, maar probeer maar is een zoekfilter op te stellen voor "onderhoud".. ;)

Een MPV is ook zeker het overwegen waard..

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Over LPG:
http://vialle.nl/media/Co...onsument_Catalogus_NL.pdf

Alles met 'Premium' onder garantie doet 't goed op gas. Alles met Plus matig en met 'Nee' gewoon niet.
Persoonlijk (ik rijd ook op LPG) zou ik _nooit_ een auto kopen die niet als 'Premium' hier staat.

OF. je moet de cilinderkop aan laten passen maar dat is in dit budget niet realistisch.

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Notna schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:54:
Moet het een station zijn? Kan het niet een MPV zijn?
Gisterenavond besproken met ms. orejas. En, natuurlijk;
The Eagle schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:04:
Die is heeel simpel op te lossen. Ze wil toch het beste voor de kinderen? Nou dan ;)
Fijn! Dus nog een vraag toegevoegd aan mijn toch al uitdijende lijst onderzoeksvragen. Ik ben zo nog wel even bezig...
Ik ga nu dus ook onderzoeken of we niet beter een MPV - die ik eerder had afgeschreven wegens te groot - kunnen aanschaffen.
Señor Sjon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:02:
Van die 15k km, hoeveel zit het hele gezin daarvan in de auto? Het kan een overweging zijn om de Yaris voor w-w te houden en dan een grote auto voor de familie-uitjes. Dan heb je veel meer keuze en vallen de verbruikslasten ook aardig mee.
Woon-werkverkeer is echt bijna verwaarloosbaar. Ik fiets elke dag en ms. orejas rijdt maximaal 3000 km per jaar voor haar baas. Al het overige zijn dus familiebezoeken en vakanties. De Yaris aanhouden is voor ons niet echt een optie. Buiten de doorlopende vaste lasten (inclusief parkeervergunning), hebben we gewoon niet twee auto's nodig.
Tripl3 D schreef op maandag 23 juni 2014 @ 15:48:
[...]
In de testen van de Tuv qua betrouwbaarheid (weinig panne) komen de 307 en de Golf er niet best vanaf.
Ik vind de volledige testen van TÜV niet online terug, anders dan op een vrij obscure site als www.anusedcar.com. Heb jij werkende links kunnen vinden?
Notna schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:54:
Persoonlijk gaan wij voor de C4 om verschillende redenen:
dfrenner schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:13:
Ik heb het idee dat de 1.6 van Renault het heel goed doet op LPG.
Franse auto's? Echt?
Die had ik überhaupt niet meegenomen in mijn overwegingen... Weer een mogelijkheid erbij in de zoekresultaten.
Zeg, jongens. Het is niet dat ik jullie input en hulp niet waardeer, maar het is de bedoeling de lijst te verkleinen in plaats van te vergroten... :+

Mijn te beantwoorden vragen, inclusief handvatten, zijn nu deze;
1. Welke carrosserie? MPV of stationwagen? De eerste biedt meer toekomstmogelijkheden, maar zal ook iets duurder zijn om te rijden.
2. Welk merk? Ik beperkte me tot Volvo, VAG en een tweetal Japanners. Daarvan lijkt VAG af te vallen, maar komen de Fransen erbij. Bovendien had ik niet gedacht aan Mitsubishi en Mazda, die ook gesuggereerd werden.
3. Welk model? Goed, die vraag hangt natuurlijk samen met vraag 2.
4. Welke brandstof? Met de lijst van GoldenSample omgezet in xls ga ik alsnog goed kijken naar LPG. We rijden toch bijna al onze kilometers in Nederland (en zijn dus nooit ver weg van een LPG-tankstation). Voor wat betreft benzine vs. diesel lijkt het voornamelijk af te moeten hangen van de onderhoudsgeschiedenis. Die dus lastig te controleren en te filteren is.

[ Voor 30% gewijzigd door orejas op 25-06-2014 08:59 ]

Stam + t

• Sander
  • Niet online
[...]
Ex-lease auto zegt eigenlijk vrij weinig. Meestal worden ze gereden tot ~150k of 5 jaar (whatever comes first) en altijd zo goedkoop mogelijk per km. Daarom worden de laatste beurt(en) vaak overgeslagen. Ook zijn er zat lease rijders die wel netjes ermee rijden en daarin tegen weer privé rijders die de auto af trappen.
Heb destijds zowel bij Leaseplan occasions als bij andere dealers die veel met ex-lease doen gekeken (R&S Auto's) en in mijn ogen was het argument van beurten overslaan vooral borrelpraat. Bijna alle V50's die wij bekeken hadden keurig onderhoud gehad in lijn met fabrieksadviezen en waren bijv ook keurig distributie etc vervangen. Dit moet ook wel, aangezien die partijen je keurig Bovag garantie geven en bij achterstallig onderhoud dus hadden moeten melden. In de meeste gevallen ook bij de normale Volvo dealer, alhoewel leaseplan dat nu een stuk minder doet en meer met eigen onderhoudsmonteurs werkt.

Voordeel van leaserijders is dat die niet echt kijken naar wat er wel/niet moet gebeuren en de auto gewoon wegbrengen. Een particulier die zijn auto verkoopt zonder recent onderhoud ben ik veel huiveriger voor.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sander schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 08:57:
[...]

Heb destijds zowel bij Leaseplan occasions als bij andere dealers die veel met ex-lease doen gekeken (R&S Auto's) en in mijn ogen was het argument van beurten overslaan vooral borrelpraat. Bijna alle V50's die wij bekeken hadden keurig onderhoud gehad in lijn met fabrieksadviezen en waren bijv ook keurig distributie etc vervangen.
Klopt ook wel, ik rijd al 15 jaar in leaseauto's en er wordt nooit een beurt overgeslagen, het enige waarover de leasemaatschappij lastig doet is de laatste onderhoudsbeurt net voor inleveren. Bijvoorbeeld de 150.000 beurt bij max van de auto van 160.000 km.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Notna

Notna

Where are you?®

orejas schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 08:46:
[...]

Gisterenavond besproken met ms. orejas. En, natuurlijk;

[...]

Fijn! Dus nog een vraag toegevoegd aan mijn toch al uitdijende lijst onderzoeksvragen. Ik ben zo nog wel even bezig...
Ik ga nu dus ook onderzoeken of we niet beter een MPV - die ik eerder had afgeschreven wegens te groot - kunnen aanschaffen.
[...]

Woon-werkverkeer is echt bijna verwaarloosbaar. Ik fiets elke dag en ms. orejas rijdt maximaal 3000 km per jaar voor haar baas. Al het overige zijn dus familiebezoeken en vakanties. De Yaris aanhouden is voor ons niet echt een optie. Buiten de doorlopende vaste lasten (inclusief parkeervergunning), hebben we gewoon niet twee auto's nodig.

[...]

Ik vind de volledige testen van TÜV niet online terug, anders dan op een vrij obscure site als www.anusedcar.com. Heb jij werkende links kunnen vinden?

[...]

[...]

Franse auto's? Echt?
Die had ik überhaupt niet meegenomen in mijn overwegingen... Weer een mogelijkheid erbij in de zoekresultaten.
Zeg, jongens. Het is niet dat ik jullie input en hulp niet waardeer, maar het is de bedoeling de lijst te verkleinen in plaats van te vergroten... :+

Mijn te beantwoorden vragen, inclusief handvatten, zijn nu deze;
1. Welke carrosserie? MPV of stationwagen? De eerste biedt meer toekomstmogelijkheden, maar zal ook iets duurder zijn om te rijden.
2. Welk merk? Ik beperkte me tot Volvo, VAG en een tweetal Japanners. Daarvan lijkt VAG af te vallen, maar komen de Fransen erbij. Bovendien had ik niet gedacht aan Mitsubishi en Mazda, die ook gesuggereerd werden.
3. Welk model? Goed, die vraag hangt natuurlijk samen met vraag 2.
4. Welke brandstof? Met de lijst van GoldenSample omgezet in xls ga ik alsnog goed kijken naar LPG. We rijden toch bijna al onze kilometers in Nederland (en zijn dus nooit ver weg van een LPG-tankstation). Voor wat betreft benzine vs. diesel lijkt het voornamelijk af te moeten hangen van de onderhoudsgeschiedenis. Die dus lastig te controleren en te filteren is.
Ik zou niet precies weten waarom een MPV perse duurder zal zijn om te rijden dan een station. MBT wegenbelasting is het toch met name het gewicht en dat kan alle kanten open. Kwa verbruik is het 1 ook niet duidelijk altijd zuiniger dan het ander. Dat hij groot is kan ik nog wel inkomen maar 'het is all in your (of in dit geval je vrouw ) head' . Mijn vrouw is 1.60 en die vind het prettiger in een C4 GP te rijden dan in een Kia Picanto omdat je gewoon meer zicht hebt. Ja de auto is groter, maar omdat je meer ziet is het ook makkelijker te besturen. Je moet alleen wel goed weten hoe groot je auto is. Maar dat zie ik al mis gaan met een Smart dus dat ligt eerder aan de persoon dan aan de auto :+

En tsja; dat is het probleem met een dilemma op Tweakers; er komen vaak meer ideeen naar voren dan je in eerste instantie zelf dacht :P

• Arunia
Franse auto's? Echt?
Het zegt niks, maar (komt ie weer) mijn Megane uit 96 welke in '10 is weggegaan had 290k op de teller op LPG G3. Maar zoals ik al zei, het zegt niks.

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 10:12

Tripl3 D

Brother in Arms

Dat is de officiële site van Tuv qua test-resultaten. Niet echt handig, maar als je wat merken en types in gedachte houdt en deze langsloopt in de verschillende jaren, dan weet je genoeg.....

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:16
Arunia schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:09:
[...]

Het zegt niks, maar (komt ie weer) mijn Megane uit 96 welke in '10 is weggegaan had 290k op de teller op LPG G3. Maar zoals ik al zei, het zegt niks.
Mijn citroen rijd ook al bijna 300k probleemloos op G3. Is niet erg zuinig (1 op 9) maar dat ligt meer aan mijn rijstijl.

• Sander
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:00:
[...]

Klopt ook wel, ik rijd al 15 jaar in leaseauto's en er wordt nooit een beurt overgeslagen, het enige waarover de leasemaatschappij lastig doet is de laatste onderhoudsbeurt net voor inleveren. Bijvoorbeeld de 150.000 beurt bij max van de auto van 160.000 km.
Tja, ik heb dat ook wel anders gezien zowel bij Alphabet als Leaseplan, waar de auto een maand voor inleveren nog keurig nieuwe distri + grote beurt kreeg.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Sander schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:24:
Tja, ik heb dat ook wel anders gezien zowel bij Alphabet als Leaseplan, waar de auto een maand voor inleveren nog keurig nieuwe distri + grote beurt kreeg.
Sommige dingen worden standaard meegenomen, zo ook een distributieriem.
Vloermatten meestal éénmaal tijdens de looptijd van het contract.
Ruitenwissers deden ze bij mij wel eens moeilijk over, omdat ze 6 maanden eerder vervangen waren...

Dus hangt vaak van het verleden af.

Schades (deukjes) waarmee je kunt doorrijden zullen ze weer absoluut niet doen de laatste maanden....

Youtube: DashcamNL

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Hoewel ik er nog geen conclusie aan heb verbonden, denk ik dat het volgende wel interessant kan zijn voor toekomstige [advies]-topics.

Ik heb alle TUV-betrouwbaarheidsdata van de rapportjaren 2013, 2012 en 2011 van anusedcar.com in een xls gezet en een beetje bewerkt. Draaitabelletje van gemaakt en klaar. Met dit excelletje kun je deze data in één oogopslag tot je nemen en verder analyseren.
Doe er vooral je voordeel mee!

Stam + t

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij zitten wij in vrijwel zelfde schuitje ;)

Dat gezegd, jij wilt potentieel een V40 op LPG. Zo ja mag je die van ons overnemen :+

Zwaar (dus duur in belastingen), walgelijk motorblok (Mitsubishi ding zonder koppel onderin en met smalle hoge powerband) en ranzig onzuinig (1:9 LPG, 1:11 benzine als je het rustig aan doet). Wel ongelofelijk comfortabel en fabrieks-af LPG installatie die uitermate betrouwbaar is (500k km occasions die nog prima rijden zie je af en toe voorbij komen), maar dan is keuze motorblok des te onbegrijpelijker aangezien je weet dat je met LPG juist beetje koppel verliest. Dan wil je juist iets wat onderin veel te bieden heeft.

Enfin, zou hem dus afraden. Wij hebben het gekocht toen m'n vriendin >90km/dag forenseerde en comfort + ruimte belangrijk waren. Ondanks onzuinigheid is LPG zo goedkoop dat we goedkoper uit waren per km dan kleine diesel die we voorheen hadden. Ondertussen heeft ze werk op 5 min fietsen van huis, dus gaan we 1/5 van het aantal km rijden (schatting: 7 a 8k) en dan is zo'n lomp geval gewoon niet lonend.

Volgende bak moet enerzijds genoeg ruimte voor twee (mogelijk ooit drie) kinderen en baggage hebben, maar anderzijds bovenal zo licht mogelijk zijn en zo zuinig mogelijk. Dat betekent dus een lichte station. Ook een oude, want die dingen hebben obesitas gekregen de laatste jaren. Wij zij uitgekomen op een Peugeot 306 Break van na de 2000 facelift II. Met LPG, want dat ding is zo licht dat omslagpunt vs benzine onder de 7k km/j zit. Enig probleem is dat ik (met oog op af en toe zeer lange ritten) per se cruise control wil, wat een vrij zeldzame optie was erop. Plan B is z'n broertje de Citroen Xsara Break (zelfde onderstel en motor, maar helaas net een belastingscategorie zwaarder en IMHO ook stuk lelijker) of de Suzuki Baleno (even licht en zuinig als de 306, maar ergonomie is minder).

Met groter budget zou ik sterk overwegen een Dacia Logan MCV te nemen. Voor ons nu nog iets te duur, maar het is verreweg goedkoopste ruimtewagen, en die Dacias rijden erg lekker (ik huur ze steevast als ik naar Romania ga). Allicht iets om naar te kijken, want met EUR 6k zou dat haalbaar moeten zijn. Ik kan trouwens de 1.4 boven de 1.6 aanraden. 1.6 heeft uiteraard meer vermogen, maar 1.4 rijdt soepeler.

Oslik blyat! Oslik!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:39:
Volgens mij zitten wij in vrijwel zelfde schuitje ;)
(...)
Kijk! Dat is behulpzaam!
Naast de suggestie die je doet, ben ik bovenal benieuwd naar je "onderzoeksmethodiek". Ik ben geen groot autokenner, dus zal het voornamelijk van openbaar beschikbare informatie moeten hebben. Als hetzelfde voor jou geldt hoor ik erg graag hoe jij te werk bent gegaan.

Stam + t

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onderzoeksmethodiek is niet zo moeilijk.

Voor vaste lasten heb je twee factoren:
- gewicht
- brandstoftype

Minder gewicht is goedkoper. Hoeveel iets weegt is gewoon uit specs te vinden (met kanttekening dat aftermarket LPG wat weegt en bijgeschreven wordt op kenteken bij omkeuren naar LPG, dus je moet uitgaan van het nieuwe getal, wat als het goed is in advertenties getoond wordt). Autoweek.nl toont specs, qua 2e handssites is autotrack.nl een van de weinige waar je bij uitgebreid zoeken kunt zoeken op o.a. gewicht (en cruise control :P ).

Hoeveel je aan wegenbelasting kwijt gaat zijn kun je op belastingdienst.nl vinden (gaat per schaal van 100kg, dus hoef je ws maar twee of drie keer op te zoeken), independer.nl is goede plek voor verzekering.

Voor verbruik kijk ik altijd op Spritmonitor.de. Methodiek is afhankelijk van door bestuurders opgegeven waardes, het is voor oudere auto's beter dan werkelijkverbruik (dat bij de leasemaatschappijen vandaan komt). Voor nieuwere (jong genoeg om nog in lease te zijn) is het precies andersom.

Mbt betrouwbaarheid zijn er enorme haken en ogen aan vrijwel alle publiek beschikbare cijfers (pechdiensten van fabrikanten waardoor pechgevallen niet in ADAC/RAC statistieken terechtkomen). Ik kijk daar naar ADAC (DE) en RAC (UK) stats, maar neem ze met grote korrel zout. Als iets ongelofelijk slecht uit stats komt is dat een rode vlag (bepaalde jaargangen Laguna komen gelijk in me op :z ), maar alles tussen gemiddeld en goed beschouw ik als "mogelijk OK". Let sowieso op verschillen tussen jaargangen, die verschillen kunnen veel groter zijn dan tussen modellen of fabrikanten.

Andere dingen om op te letten zijn de subjectieve dingen zoals rijeigenschappen. Voor een deel zijn die uit specs te halen (toerental max koppel zegt aardig wat over sportief vs ontspannen, al is breedte powerband nog relevanter en dat vind je zelden terug in specs), voor een deel uit reviews. Zo is de 306 destijds (maar dan hebben we het over medio jaren '90) geroemd als beste wegligging van een mainstream auto, een kroon die het later aan de Ford Focus moest overdragen. Dat rijdt geheid lekkerder dan de Suzuki Baleno. Ergonomie is ook factor. Mijn rug kan niet tegen VAG (Volkswagen & co) stoelen van iig 10-20 jaar geleden. Volvo stoelen zijn geweldig, maar Ford of PSA (Peugeot & Citroen) ook. Ik ben vrij groot, dus kleine Japanners zijn geen pre. Etc etc etc. Allemaal subjectief, maar uiteindelijk wel erg belangrijk IMHO (veel meer dan dingen als vermogen of uiterlijk).

Uiteindelijk ongeveer deze volgorde:

1) op basis van fundamentele eisen op bijv autotrack.nl kijken wat voor auto's allemaal beschikbaar zijn.
2) van de bakken die daaruit voortkomen uitzoeken wat de lasten zijn (belasting, verzekering, verbruik) en in spreadsheet gooien incl afschrijvingstermijn en verschillende scenario's mbt gereden kms.
3) daarin zul je snel zat kunnen schiften op basis van kosten. Van de dingen die over blijven graven naar pechstatistieken, en alvast kijken naar welke jaargangen interessant zijn. Ondertussen komt er al een aardige shortlist uit.
4) Subjectieve eigenschappen voorzover mogelijk nagaan om prio binnen shortlist aan te brengen.

En dan gaan shoppen.

Ironie wil dat ik natuurlijk toen we nog niet klaar waren om te kopen (mede omdat onduidelijk was of we APK op huidige auto konden krijgen) overal auto's die voldeden aan onze eisen en budget te vinden waren, nu mogelijk eentje die in de buurt komt in Veendam, verder niets :X

C'est la vie. Voorlopig 2x daags Marktplaats (voor particulier aanbod) en Autotrack (voor rest) bijhouden en kijken wat er voorbij komt ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Señor Sjon
Cruise control is toch makkelijk naderhand in te bouwen via een John Gold module o.i.d.? Gebeurde geregeld op Japanse modellen die 'kaal' verscheept werden en hier volgebouwd. Dat zou rond de 500 euro kosten als ik even snel google erop.

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:16:
Onderzoeksmethodiek is niet zo moeilijk.

Voor vaste lasten heb je twee factoren:
- gewicht
- brandstoftype

Minder gewicht is goedkoper. Hoeveel iets weegt is gewoon uit specs te vinden (met kanttekening dat aftermarket LPG wat weegt en bijgeschreven wordt op kenteken bij omkeuren naar LPG, dus je moet uitgaan van het nieuwe getal, wat als het goed is in advertenties getoond wordt). Autoweek.nl toont specs, qua 2e handssites is autotrack.nl een van de weinige waar je bij uitgebreid zoeken kunt zoeken op o.a. gewicht (en cruise control :P ).

Hoeveel je aan wegenbelasting kwijt gaat zijn kun je op belastingdienst.nl vinden (gaat per schaal van 100kg, dus hoef je ws maar twee of drie keer op te zoeken), independer.nl is goede plek voor verzekering.

Voor verbruik kijk ik altijd op Spritmonitor.de. Methodiek is afhankelijk van door bestuurders opgegeven waardes, het is voor oudere auto's beter dan werkelijkverbruik (dat bij de leasemaatschappijen vandaan komt). Voor nieuwere (jong genoeg om nog in lease te zijn) is het precies andersom.
Voor de vast kosten hanteer ik inderdaad dezelfde waarden als jij, met dien verstande dat ik mijn verbruiksgegevens wel van www.werkelijkverbuik.nl haal. De verzekeringskosten komen inderdaad van independer en de wegenbelasting is minder variabel dan de andere twee, dus die is eenboudig in een excelletje te zetten. Mijn vaste-kostenberekening staat hier;
orejas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 08:44:
[...]

Dit is mijn berekening, waarbij ik moet opmerken dat ik geen rekening heb gehouden met onbekende kosten als onderhoud.
Mbt betrouwbaarheid zijn er enorme haken en ogen aan vrijwel alle publiek beschikbare cijfers (pechdiensten van fabrikanten waardoor pechgevallen niet in ADAC/RAC statistieken terechtkomen). Ik kijk daar naar ADAC (DE) en RAC (UK) stats, maar neem ze met grote korrel zout. Als iets ongelofelijk slecht uit stats komt is dat een rode vlag (bepaalde jaargangen Laguna komen gelijk in me op :z ), maar alles tussen gemiddeld en goed beschouw ik als "mogelijk OK". Let sowieso op verschillen tussen jaargangen, die verschillen kunnen veel groter zijn dan tussen modellen of fabrikanten.
Misschien vind je mijn andere excel dan nog wel interessant, waarin ik alle TUV data analyseer.
orejas schreef op maandag 30 juni 2014 @ 11:03:
Ik heb alle TUV-betrouwbaarheidsdata van de rapportjaren 2013, 2012 en 2011 van anusedcar.com in een xls gezet en een beetje bewerkt.
Andere dingen om op te letten zijn de subjectieve dingen zoals rijeigenschappen. Voor een deel zijn die uit specs te halen (toerental max koppel zegt aardig wat over sportief vs ontspannen, al is breedte powerband nog relevanter en dat vind je zelden terug in specs), voor een deel uit reviews. Zo is de 306 destijds (maar dan hebben we het over medio jaren '90) geroemd als beste wegligging van een mainstream auto, een kroon die het later aan de Ford Focus moest overdragen. Dat rijdt geheid lekkerder dan de Suzuki Baleno. Ergonomie is ook factor. Mijn rug kan niet tegen VAG (Volkswagen & co) stoelen van iig 10-20 jaar geleden. Volvo stoelen zijn geweldig, maar Ford of PSA (Peugeot & Citroen) ook. Ik ben vrij groot, dus kleine Japanners zijn geen pre. Etc etc etc. Allemaal subjectief, maar uiteindelijk wel erg belangrijk IMHO (veel meer dan dingen als vermogen of uiterlijk).
De zaken die mij opvallen en waar ik voornamelijk op doelde toen ik je vroeg om je onderzoeksmethodiek zijn de dingen die je hier noemt. Dat de focus een fantastische wegligging schijnt te hebben kan ik me nog herinneren van toen ik de Engelse Top Gear nog wel eens kocht, maar dat de 306 diens voorloper was; geen benul. Wij zijn beiden overigens niet erg groot dus hebben geen bezwaar tegen kleine Japanners - sterker nog; als ie niet te klein werd, zou ik nog jaren in onze Yaris blijven rijden. Ik struin ook zo'n beetje alle user reviews op autoweek.nl af, maar word daar weinig wijzer van. Des te meer omdat die site al jaren dezelfde is en geen cumulatieve scores van de auto's toont, maar uitsluitend afzonderlijke gebruikerservaringen. Bovendien bestaan de gebruikers van die site vrijwel uitsluitend uit VAG/Toyota/[random merk]-fanboys, dus krijg niet het gevoel objectieve reviews te lezen.
Uiteindelijk ongeveer deze volgorde:

1) op basis van fundamentele eisen op bijv autotrack.nl kijken wat voor auto's allemaal beschikbaar zijn.
2) van de bakken die daaruit voortkomen uitzoeken wat de lasten zijn (belasting, verzekering, verbruik) en in spreadsheet gooien incl afschrijvingstermijn en verschillende scenario's mbt gereden kms.
3) daarin zul je snel zat kunnen schiften op basis van kosten. Van de dingen die over blijven graven naar pechstatistieken, en alvast kijken naar welke jaargangen interessant zijn. Ondertussen komt er al een aardige shortlist uit.
4) Subjectieve eigenschappen voorzover mogelijk nagaan om prio binnen shortlist aan te brengen.

En dan gaan shoppen.

Ironie wil dat ik natuurlijk toen we nog niet klaar waren om te kopen (mede omdat onduidelijk was of we APK op huidige auto konden krijgen) overal auto's die voldeden aan onze eisen en budget te vinden waren, nu mogelijk eentje die in de buurt komt in Veendam, verder niets :X

C'est la vie. Voorlopig 2x daags Marktplaats (voor particulier aanbod) en Autotrack (voor rest) bijhouden en kijken wat er voorbij komt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door orejas op 02-07-2014 11:30 ]

Stam + t

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Spritmonitor.de heeft een wat grotere database qua verbruik geloof ik ook van incourante auto's.

Verder ga vooral niet voor een 306break op LPG ik zoek er ook nog zo een namelijk :+

Voor zoeken zou ik echter gaspedaal.nl gebruiken, die zoekt op veel verschillende sites (met autotrack mis je veel).

Totslot kun je cruise control ook zelf inbouwen.

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:02:
Spritmonitor.de heeft een wat grotere database qua verbruik geloof ik ook van incourante auto's.

Verder ga vooral niet voor een 306break op LPG ik zoek er ook nog zo een namelijk :+

Voor zoeken zou ik echter gaspedaal.nl gebruiken, die zoekt op veel verschillende sites (met autotrack mis je veel).

Totslot kun je cruise control ook zelf inbouwen.
Ik gebruik zomoto.nl ook. Heeft ook een handig (al zij het niet volledig betrouwbaar) overzicht van de maandelijkse kosten.

Stam + t

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
orejas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:48:
Zo'n afgesloten kofferbak is zo zielig voor de hond...
De kofferruimte van de Prius is niet afgesloten he. Ik weet niet wat voor hond je hebt, maar die zou daar in kunnen zitten en over de achterbank heen naar voren kunnen kijken. Zoals hier:

Afbeeldingslocatie: http://ezpetbarrier.com/wp-content/gallery/pet-barrier/dsc01455.jpg

De kofferruimte is ook flink diep, die kussens van die hond op het plaatje hierboven liggen op een losse klep waaronder nog veel meer ruimte is (die klep hebben wij er standaard uit).

Ik heb begin dit jaar een 2006 Prius 2 gekocht voor € 6700 (iets boven je budget, maar op MP is er wel wat onder de € 6000) omdat we een tweeling verwachtten. Onze tweeling + spullen (w.o. de enorm grote tweelingkinderwagen passen daar prima in.

Ik rijd 4.9 l per 100 km in de praktijk (gemeten aan de pomp) dus da's ook lekker voordelig :) Verder is het ook een veilige, stille en fijn rijdende auto met een sterke reputatie qua betrouwbaarheid. Ik zag een paar posts hoger dat je de Prius afschreef. Ik zou dat persoonlijk niet meteen doen...

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 02-07-2014 13:42 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Notna

Notna

Where are you?®

Maar hij sluit een 3de kind niet uit. As such zou ik niet voor een Prius gaan. Ik heb het geprobeerd met 3 kinderstoeltjes maar dat is erg krap, zeker als je jonge kinderen hebt (en dus grotere autostoeltjes). Als ze wat groter zijn valt het wel mee.

• JeroenH
Ah, dat had ik even gemist. Nee, met drie heel jonge kinderen lijkt een Prius me erg krap.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Notna

Notna

Where are you?®

Nouja; ik pas in een Kia Picanto met 2 volwassenen en 3 kinderen (5/3/1) dus het moet met een Prius ook wel kunnen :+ Maar dan kom je gewoon ruimte te kort als je spul wilt meenemen, ook met betrekking tot op vakantie gaan.

Daarom ga ik zelf voor de C4 GP + dakkoffer + trekhaak. Ik mis alleen nog dat christelijke visje op de achterkant dan :+

• Arunia
Aan de hand van dit topic zijn wij ook aan het kijken naar een C4 GP. :P
Waar het al niet goed voor is.
Voor ons zal de aanschaf richting het einde van dit jaar worden. Even kijken of onze eigen auto door de keuring komt.

Wij hebben op dit moment een kleine van 5 mnd met kans op een tweede ergens richting de 2 jaar verder. Maar hou zelf wel van een beetje ruimte.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

orejas schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:26:
[...]

De zaken die mij opvallen en waar ik voornamelijk op doelde toen ik je vroeg om je onderzoeksmethodiek zijn de dingen die je hier noemt. Dat de focus een fantastische wegligging schijnt te hebben kan ik me nog herinneren van toen ik de Engelse Top Gear nog wel eens kocht, maar dat de 306 diens voorloper was; geen benul.
Kijk voor de grap maar eens de eerste aflevering van Top Gear waar de Focus voorbij komt. Wordt expliciet genoemd, en uiteraard wordt de 306 facelift 1 vakkundig van de weg gereden door de Focus :z

Heb van de week trouwens ongevraagd een Focus als huurauto in de Karpaten gekregen (had een Dacia Logan besteld). Dus kans gehad om het op de bochtigste bergweggetjes uit te testen en inderdaad: dat ding heeft een goddelijke wegligging :D
Wij zijn beiden overigens niet erg groot dus hebben geen bezwaar tegen kleine Japanners - sterker nog; als ie niet te klein werd, zou ik nog jaren in onze Yaris blijven rijden. Ik struin ook zo'n beetje alle user reviews op autoweek.nl af, maar word daar weinig wijzer van. Des te meer omdat die site al jaren dezelfde is en geen cumulatieve scores van de auto's toont, maar uitsluitend afzonderlijke gebruikerservaringen. Bovendien bestaan de gebruikers van die site vrijwel uitsluitend uit VAG/Toyota/[random merk]-fanboys, dus krijg niet het gevoel objectieve reviews te lezen.
Voor enigszins objectieve reviews moet je de auto's in kwestie naast elkaar kunnen vergelijken. Al die autobladen krijgen de auto's maar voor een weekje ofzo te leen om te reviewen, daarna gaan ze terug. Je zult dus nooit een vergelijking vinden tussen wagens van verschillende leeftijden.

En idd zijn autofora ranzige putten van fanboyisme, waarbij ik vermoeden heb dat helft van posters ook nog <18 is en nooit zelf achter stuur gekropen heeft, laat staan dat ze verschillende auto's een eerlijke vergelijking hebben gegund. Mijn ervaring is persoonlijk exact omgekeerde - iedere keer dat ik een andere auto koop gebeurt dat op basis van goede argumenten en voelt het fantastisch verlossend nadat ik alle fouten die ik bij keuze van vorige auto gemaakt heb deze keer niet gemaakt heb. Na een maandje en een paar duizend km ben ik daarentegen haarfijn achter alle nieuwe fouten die ik gemaakt heb :+

Oslik blyat! Oslik!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

WouterG

Dit is geen ondertitel

Arunia schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:09:
[...]

Mijn Megane grand tour 1.5 DCI 78KW uit 2005 is inmiddels de 300k gepasseerd waarvan ik meer dan de helft heb gereden. Heerlijk auto, ik rij nu gemiddeld 4.8/100km dus behoorlijk zuinig. Ik rij hem nu 4 jaar en heb alleen een defecte airco compressor gehad. Dit koste me dik 1000 euro :(.
Daarnaast nog een keer een defecte raammotor (300 euro) en een kapotte sleutel (180! euro).

Ik ben, in verband met die 300.000 kilometers, nu dus ook voorzichtig aan het rondkijken wat mijn volgende gaat worden. Zoals het er nu voor staat ga ik weer voor een Megane station diesel i.v.m. de goede ervaringen.

• JeroenH
Tomcat schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 00:13:
Dit koste me dik 1000 euro :(.
Daarnaast nog een keer een defecte raammotor (300 euro) en een kapotte sleutel (180! euro).
Ik kan me over dat soort dingen nooit zo druk maken, ik kijk naar de totaalprijs per km. Die € 1480 kosten van jou over 150000 km verhogen de km-prijs met nog geen 0,1ct. Ik schat dat ik met mijn Prius net iets boven de 30ct per km uit ga komen (totale kosten, dus incl. afschrijving c.q. sparen voor een vervanger). Ik zet ook maandelijks geld opzij, op een aparte rekening, dus op die manier is een reparatie geen tegenvaller.

Geeft een boel rust.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:34

Cliffie

Trompetslet

Het is dan wel 1 ct/km extra, niet 0,1 ;)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Deveon
  • Niet online
Tomcat schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 00:13:
[...]
Ik ben, in verband met die 300.000 kilometers, nu dus ook voorzichtig aan het rondkijken wat mijn volgende gaat worden. Zoals het er nu voor staat ga ik weer voor een Megane station diesel i.v.m. de goede ervaringen.
Dus alleen op basis van de kilometerstand ga jij voor een nieuwe auto kijken? De grootste afschijving heb je nu juist gehad. Als het model je nog zo goed bevalt dat de volgende dezelfde wordt zou ik zelf gewoon door rijden tot de 400.000.

• Sander
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:44:
[...]

Dus alleen op basis van de kilometerstand ga jij voor een nieuwe auto kijken? De grootste afschijving heb je nu juist gehad. Als het model je nog zo goed bevalt dat de volgende dezelfde wordt zou ik zelf gewoon door rijden tot de 400.000.
Volledig mee eens, zorg dat je reserve hebt om hem te vervangen wanneer het nodig is en dan gewoon inruilen op moment dat er een grote reparatie aankomt. De waarde nu tov dan zal echt geen groot verschil meer maken. Je moet alleen wel zorgen dat je dan wel daadwerkelijk kunt gaan kopen ipv dan moet gaan sparen etc. En het kan natuurlijk nooit kwaad om de markt beetje in de gaten te houden zodat je weet wat je opzij moet zetten om de auto te kunnen kopen die dan het beste bij je behoeften past.

Zo rijden wij met een 147JTD rond met inmiddels 275k op de teller. Geen drol meer waard, maar zolang hij blijft rijden ga ik hem niet wegdoen, iedere KM die we er nu nog bij rijden is een verdere afname van de afschrijving per km.

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Wat hierboven staat klopt natuurlijk allemaal maar... als over 2 maanden iets stuk gaat van 400 euro dan laat je het waarschijnlijk repareren. Als een maand later iets stuk gaat van 150 euro laat je het ook repareren. Als dan nog 2 maanden later iets stuk gaat van 950 euro ben je zuur en sta je voor een dilemma. Grote kans dat je zegt, vooruit dan maar dit kan er ook nog wel bij. Ook krijg je als je het niet laat repareren gelijk niets meer voor de auto bij inruil of verkoop.

Volgens mij is dit ook de reden dat veel mensen 'de ellende' voor willen zijn en maar preventief een nieuwe wagen aanschaffen terwijl je gerust nog jaren zonder noemenswaardige storingen door zou kunnen rijden. Onzekerheid afkopen?

• JeroenH
Cliffie schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:35:
Het is dan wel 1 ct/km extra, niet 0,1 ;)
Helemaal waar, woeps :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onzekerheid afkopen... brrr... het gras lijkt misschien groener aan andere kant, maar je weet pas of dat zo is na aanschaf. Het blijft een 2e handsje. Volop onzekerheid dus. Om onzekerheid te minimaliseren miet je dus wachten tot je zekerheid hebt dat huidige auto dood is.

Oslik blyat! Oslik!

• Sander
  • Niet online
JunkieLimbo schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:56:
Wat hierboven staat klopt natuurlijk allemaal maar... als over 2 maanden iets stuk gaat van 400 euro dan laat je het waarschijnlijk repareren. Als een maand later iets stuk gaat van 150 euro laat je het ook repareren. Als dan nog 2 maanden later iets stuk gaat van 950 euro ben je zuur en sta je voor een dilemma. Grote kans dat je zegt, vooruit dan maar dit kan er ook nog wel bij. Ook krijg je als je het niet laat repareren gelijk niets meer voor de auto bij inruil of verkoop.

Volgens mij is dit ook de reden dat veel mensen 'de ellende' voor willen zijn en maar preventief een nieuwe wagen aanschaffen terwijl je gerust nog jaren zonder noemenswaardige storingen door zou kunnen rijden. Onzekerheid afkopen?
Tja, zou kun je wel doorgaan idd. Maar van de andere kant kun je veel van dat soort dingen ook aan zien komen en staat of valt eea bij een goede garage. Mijn monteur geeft keurig aan welke dingen wel en niet handig zijn om te vervangen en wat er verder aan zit te komen. Voor mij zijn bijv de echte no-go's als de turbo het begeeft of er bijv een compleet nieuwe koppeling + vliegwiel onder moet. Andere dingen die zoals distributie, banden, remschijven etc noem ik regulier onderhoud en ga ik dan ook niet moeilijk over doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 03-07-2014 15:50 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
JunkieLimbo schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:56:

En daarom een auto waar je lekker zelf een hoop aan kan knutselen.

Een 147 is perfect daar voor :+

• Sander
  • Niet online
Mektheb schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 15:53:
[...]

En daarom een auto waar je lekker zelf een hoop aan kan knutselen.

Een 147 is perfect daar voor :+
Ik laat het allemaal doen, enige dat ik zelf 'knutsel' is de wissel van zomer naar wintersloffen en andersom. Verder vind ik het wel prima en heb ik een erg goede betrouwbare monteur/garage die niet de goedkoopste is, maar wel 1 van de absolute alfa specialisten in NL en ook nog eens realist in wat je wel en niet moet fixen.

Overigens heb ik met die tactiek in begin nodige onderhoud gehad, maar afgelopen 2 jaar eigenlijk niks anders dan beurt + APK en een keer een draagarm (standaard zwak punt van alfa's). Op de draagarm na dus niks anders dan de 3 jaar oude Punto Evo...

[ Voor 19% gewijzigd door Sander op 03-07-2014 16:17 ]

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Korte update. Op basis van de TUV betrouwbaarheidsrapporten (het enige objectieve dat ik heb kunnen vinden) is dit onze shortlist.
- Toyota Avensis station,
- Toyota Corolla Verso,
- Ford Focus station,
- Mazda 6 station.

De motorvariant en de uitrusting staan nog ter discussie...

[ Voor 4% gewijzigd door orejas op 09-07-2014 09:17 ]

Stam + t

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 16:22
Ok ik weet dat TUV statistieken objectiever zijn dan persoonlijke ervaringen, maar ik wil deze toch even meegeven:
In mijn omgeving zijn mensen schijnbaar nogal fan van de Ford Focus en hebben 5 familieleden of vrienden er een, of een gehad. Van de 5 zijn er 4 die ernstige problemen hebben gehad als kapotte turbo's, lekkende injectoren e.d. Een werd er zo wanhopig van dat hij hem naar een paar maanden alweer heeft weggedaan. Het betroffen trouwens allemaal Focus MK2 diesels.

• Deveon
  • Niet online
orejas schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 09:01:
De motorvariant en de uitrusting staan nog ter discussie...
Is de motorvariant niet afhankelijk van de betrouwbaarheid? Je shortlist zijn wel hele verschillende auto's :P Een C segment station, 2x D segment station en een C(?) segment MPV.

Verwijderd

Ik heb na lang zoeken onlangs mijn keuze laten vallen op een Opel Meriva.
Moet zeggen dat de ruimte mij zeer bevalt.. Ik heb 2 kinderstoelen achterin en tussen de stoelen zou nog een persoon kunnen zitten. (niet al te breed persoon :)).
De laadruimte is ook ruim voldoende..
Ook de ruimte voorin is zeer goed.
Ik kan de stoel niet eens op de achterste stand zetten. (ben 1m88) want dan kom ik niet goed bij de pedalen. :)

Ik ben van mening dat je zelfs comfortabel met 4-5 volwassenen in deze auto kunt zitten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 10:07:
Ik heb na lang zoeken onlangs mijn keuze laten vallen op een Opel Meriva.
Moet zeggen dat de ruimte mij zeer bevalt.. Ik heb 2 kinderstoelen achterin en tussen de stoelen zou nog een persoon kunnen zitten. (niet al te breed persoon :)).
De laadruimte is ook ruim voldoende..
Ook de ruimte voorin is zeer goed.
Ik kan de stoel niet eens op de achterste stand zetten. (ben 1m88) want dan kom ik niet goed bij de pedalen. :)

Ik ben van mening dat je zelfs comfortabel met 4-5 volwassenen in deze auto kunt zitten.
Grats! Zo te lezen is het praktisch gezien een goede keuze. Qua uitstraling zie ik Meriva's meer als auto's die bereden worden door bejaarden met een fietsendrager achterop :+
(maarja de meeste mensen zien mijn Volvo ook als een huisartsenauto ;))

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2014 10:15 ]

Verwijderd

Ja, dat had ik ook met deze auto.
Maar ik heb de auto dus ook puur gekocht vanwege de praktische eigenschappen. Niet vanwege de looks of de sportieve eigenschappen.
En dat bevalt me tot nu prima..
Binnenkort ermee op vakantie, kijken of die dan nog steeds zo praktisch is. :)

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Deveon schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 09:59:
[...]

Is de motorvariant niet afhankelijk van de betrouwbaarheid? Je shortlist zijn wel hele verschillende auto's :P Een C segment station, 2x D segment station en een C(?) segment MPV.
Nee, dit segment heet 'ruime auto's die niet zo snel kapot gaan'. Wordt nog een hit onder fabrikanten. Mark my words... 8)

Daarnaast; zeker! Echter, omdat de TUV statistieken geen motorvarianten specificeren, heb ik vooralsnog uitsluitend op model voorgesorteerd.

De volgende stappen zijn;
- De vier modellen onderzoeken en motorvarianten bepalen,
- In alle vier modellen in een uitstekend exemplaar een testrit maken, om zo de voorkeur en standaard te bepalen,
- Minimaal twee modellen uitsluiten,
- Navraag doen bij een via-via garagehouder naar zijn ervaringen,
- Kopen.

Overigens heb ik diesel als brandstof al wel zo goed als uitgesloten. Het liefst zou ik een Avensis of Mazda op LPG rijden, omdat je bij die twee nog voldoende bagageruimte overhoudt naast de tank in de achterbak. De Mazda doet 't niet op LPG, zo begrijp ik, dus blijft de Avensis over. Voor de Avensis geldt dat problemcar.nl vol staat met kritische geluiden over Toyota ocm LPG. Benzine is de tweede (lees: dus eerste) keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door orejas op 09-07-2014 14:52 ]

Stam + t

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
De focus kan qua betrouwbaarheid echt niet in de buurt komen van de twee toyotas en de mazda, laat dat duidelijk zijn. Het zal wel de goedkoopste auto in aanschaf zijn van de drie want zeker de mazda 6 en de avensis kosten gewoon een hoop geld in aanschaf. Mede door de betrouwbaarheid houden ze hun waarde behoorlijk vast. Ook zullen de maandelijkse kosten voor wegenbelasting, verzekering en brandstof niet laag zijn want hij zijn grote 'onzuinige' autos. Het is dus volgens mij niet echt je kip met de gouden eieren geworden (die uiteraard ook niet bestaat).

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
JunkieLimbo schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 14:09:
De focus kan qua betrouwbaarheid echt niet in de buurt komen van de twee toyotas en de mazda, laat dat duidelijk zijn.
Voor wat betreft de Toyota's geeft de TUV je gelijk. De Mazda is echter foutgevoeliger dan de Focus, volgens deze onderzoeken.
Het zal wel de goedkoopste auto in aanschaf zijn van de drie want zeker de mazda 6 en de avensis kosten gewoon een hoop geld in aanschaf. Mede door de betrouwbaarheid houden ze hun waarde behoorlijk vast. Ook zullen de maandelijkse kosten voor wegenbelasting, verzekering en brandstof niet laag zijn want hij zijn grote 'onzuinige' autos. Het is dus volgens mij niet echt je kip met de gouden eieren geworden (die uiteraard ook niet bestaat).
De Avensis en de Focus (resp. 1.8 en 1.6 benzine) hebben een verbruik van rond de 7,7l/100km. Daarmee zijn ze inderdaad niet de zuinigste, maar ook niet bijzonder onzuinig.

Stam + t

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Update!
We hebben twee weken geleden een witte Ford Focus Wagon First Edition uit 2005, met 194k op de teller gekocht. Het ding heeft een redelijke onderhoudsstaat en stond bij een particulier 10km verderop. Kostte EUR 3000. Kreeg van diezelfde particulier nog EUR 2000 voor de Yaris, dus voor EUR 1000 andere auto.
Dit weekend zelf even isofix-beugeltjes erin gezet, zodat de kinderen ook mee kunnen. Erg blij mee.

[ Voor 15% gewijzigd door orejas op 24-11-2014 16:01 ]

Stam + t

• Notna

Notna

Where are you?®

Netjes!

Hier toevallig sinds vrijdag (tenminste: toen op kunnen halen) de C4 Grand Picasso met 151k op de teller uit 2007 voor 7500 euro (geen eerdere inruil en dit was incl vervangen distributieriem, paintjob hier en daar, nieuwe mattenset, nieuwe gasveren voor de achterklep):

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10386848_10204474295554011_4584627745330043845_n.jpg?oh=f09cde4cf6fd8d71b0420a1a9f0a2eb2&oe=5518B223

En vooral hierom hebben we het gedaan :9 :"

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10404465_10204474295754016_5877312953991284545_n.jpg?oh=27bd5135c3e8c780aad98905b2716586&oe=5511AB07&__gda__=1423098385_07a78b4b038c4cf38d124f61812898c8

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/1393593_10204474296354031_3611875967144257011_n.jpg?oh=809ed654a3902210f4334c4e36f5859f&oe=54D6EC22&__gda__=1423794973_76cf208f3b8dbf90cac8d536dbb697c4

(inclusief hand voor de lens :+ )

Ook hier erg blij mee, rijd als een zonnetje :D Vooral de stoeltjes er niet meer uit hoeven te halen en dat ze netjes in de ISO fix mounts kunnen is erg fijn.

Iets meer dan het beoogde budget van de TS maar dat was voor ons ook niet de bedoeling. Overigens kan je nog steeds een C4GP krijgen voor rond de 6k. Goed opletten iig (en als je voor diesel wilt gaan is het al helemaal makkelijk te vinden)

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 24-11-2014 15:59 ]

• Arunia
Idem mijn keuze, vind het een mooie wagen Notna!
Alleen dit jaar zijn beide auto's goedgekeurd, dus die worden nog niet vervangen.
Op LPG is er weinig keuze, dat is wel jammer. Zit nog te dubben of we er op moeten blijven hangen.

Rijdt de auto verder goed? De achterbak ruimte is voor mij iig een belangrijke keuze voor de auto. Daarnaast ook mijn lengte (1m93).

Neem aan dat jullie hem zonder LPG hebben aangeschaft? Wij verwachten de afstanden wel te gaan rijden om LPG te doen, mede ook omdat we nu 2 auto's hebben en straks maar 1 over.

• Notna

Notna

Where are you?®

Rijd als een zonnetje. Goed vermogen voor een dergelijke auto met een 1.8 (heb een 1.6 gereden en dat is 4 keer niets), rijd compleet niet lomp imo en er zitten genoeg gadgets in voor mijn tweaker niveau. De gigantische voorruit is ook wel cool (H). Zowel mijn vrouw van 1.60 als ik van 1.83 passen er prima in en hebben 0 problemen met zicht. Het is wel even wennen dat je gewoon niet in sommige vakken past als je wilt parkeren :+

Dit is een pure benzine auto, geen LPG. Echter kost een goede inbouw iets van 1500 euro voor een G3 en je offert er eigenlijk alleen je thuiskomertje voor op (dus geen laadruimte). Zeker het overwegen waard.

• Arunia
Bedankt voor je uitleg!

Voor ons zou de keuze ook vallen op een 1.8 of 2.0 versie, had zelf ook niet verwacht dat een 1.6 echt interessant zal zijn voor zo'n gewicht wagen.
Mijn vrouw is richting de 1.68, dus dat zit dan zeker wel goed.
Heb er lang geleden op de autorai in gezeten, we vonden een Grand Scenic nogal een donker hok, maar bij deze valt dat dan weer reuze mee. Daarnaast lopen de achter zijruiten niet klein weg, waardoor de kleine ook nog goed naar buiten kan kijken.

Hoe zit het met verbruik voor de benzine versie? De huidige Hyundai Matrix 1.6 GLS doet redelijk vaak bijna 600 km op een tank. Er gaat zo'n 40 a 45 liter in (richting de 80 euro).

• JeroenH
Arunia schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 09:27:
De huidige Hyundai Matrix 1.6 GLS doet redelijk vaak bijna 600 km op een tank. Er gaat zo'n 40 a 45 liter in (richting de 80 euro).
Wauw. Ik ben met mijn 2006 Prius momenteel op weg naar de 1000 km op een tank (ook 45L). Met mijn geschatte jaarkilometrage tank ik maar ongeveer 1x in de maand. Dat zijn toch leuke dingen :)

Hoewel driekwart jaar geleden iets duurder in aanschaf dan de topictitel (€ 6700 betaald) is het wel een heel fijne gezinsauto hoor. Tweelingkinderwagen past erin en genoeg zooi voor een lang weekend Centre Parcs. Ook een langere vakantie zou geen probleem moeten zijn, en anders is een dakkoffer altijd nog een optie. Alleen niet zo goed voor het verbruik natuurlijk ;)

• Arunia
Dat is zeker netjes. Ik heb ook gekeken naar de Prius, Civic en die andere van Honda. Maar daar kunnen voor zover geen aanhangers achter. Dat wil ik voor de volgende auto zeker wel als optie hebben.
Anders was de keuze wel iets simpeler geweest.

Wij tanken overigens wel vaker in de maand, daar we de auto's vaak gebruiken. Nu is 1 van de auto's woon werk verkeer, de ander echt de gezinsauto. Dit zal met de tijd ook veranderen naar gewoon gezinsauto en met het OV naar het werk (Mijn vrouw that is, ikzelf reis al jaren met OV ;) ).

• Notna

Notna

Where are you?®

Arunia schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 09:27:
Bedankt voor je uitleg!

Voor ons zou de keuze ook vallen op een 1.8 of 2.0 versie, had zelf ook niet verwacht dat een 1.6 echt interessant zal zijn voor zo'n gewicht wagen.
Mijn vrouw is richting de 1.68, dus dat zit dan zeker wel goed.
Heb er lang geleden op de autorai in gezeten, we vonden een Grand Scenic nogal een donker hok, maar bij deze valt dat dan weer reuze mee. Daarnaast lopen de achter zijruiten niet klein weg, waardoor de kleine ook nog goed naar buiten kan kijken.

Hoe zit het met verbruik voor de benzine versie? De huidige Hyundai Matrix 1.6 GLS doet redelijk vaak bijna 600 km op een tank. Er gaat zo'n 40 a 45 liter in (richting de 80 euro).
2.0 versies zijn of alleen diesel of een automaat. en de automaat wil je nu juist niet hebben voor zover ik gelezen heb hier en daar

Verbruik is wel een huil momentje. Het is een 60 L tank en fabrieksopgave is 1 op 12.5. Ik heb er nog niet een hele tank doorheen gereden maar als ik verschillende real life statistics erbij pak moet je uitgaan van 1 op 11/ 11.5 gecombineerd verbruik. Een volle tank is dus (bij een onbemand station om de hoek) 60 * €1,58 = € 94,80. Dus laten we zeggen bij een bijna lege tank ~€ 86,90. En dan zou je er iets van 650 KM mee moeten kunnen rijden. Dat kan ook wel kloppen, want ik zit nu op een halve tank en ik heb 366 KM gereden (voornamelijk snelweg)

• JeroenH
Hoe doen mensen het hier trouwens met hun autokosten? Ik bedoel, de aanschafprijs is natuurlijk maar één factor in de totale kosten. Ik heb wat schattingen/aannames gedaan en ik zet elke maand € 350 opzij, op een aparte rekening, waar ik alles rondom de auto van betaal. Dus brandstof, onderhoud, reparaties, verzekering, MRB, parkeren, wassen, afschrijving, etc. Ik denk dat dat bedrag volgend jaar wat omlaag kan omdat ik wat minder kilometers rijd dan verwacht, en wat zuiniger rijd dan verwacht.

Zo houd ik goed zicht op de kosten (en is ook een goed vergelijk met andere vormen van vervoer te maken). Doen meer mensen dit?

• Arunia
Haha, dat je dat weet over mij. Kijk als een Automaat moet om wat voor reden, dan doe ik dat, maar als ik de keuze heb, dan liever niet. Dan wordt het waarschijnlijk een 1.8 niet automaat met LPG al dan niet later ingebouwd.

Haha, dat zal dan inderdaad wennen worden en zeker op LPG reden als ik dat verbruik zo lees. Dat scheelt nogal een slok, verwacht dat mijn vrouw dan gaat roepen dat er toch maar een Mitsubishi Outlander komt. >_< Dat verbruik zal niet veel schelen lijkt me.
Ik ben zeker benieuwd hoeveel je betaald als de tank leeg is, mocht je nog een keer tegen die tijd bij de pomp komen. ;)

Qua autokosten wordt het qua sparen gewoon alles op de spaarrekening gezet wat er over is, met de kleine niet zo heel veel op het moment en aangezien we beide een elektrische fiets hebben aangeschaft omdat de auto's goed waren gekeurd, is er niet meer veel over. >_<
We hebben iig wel weer een stuk meer gefietst.
Verder qua kosten heb ik alle maandlasten begroot in een excel. Dus daar hou ik rekening mee. Benzine kosten zijn ruim genomen wat ik verwacht dat er gereden wordt.
Mijn vrouw doet ongeveer qua woonwerk 2x 35 a 40 euro. De Matrix tanken we tegenwoordig 2 a 3x vol a 80 euro. Reparatie e.d. komen gewoon van de spaar of als het salaris er net is, dan van de betaal en minder sparen.
Denk dat jouw manier een stuk beter werkt dan die van mij. Maar het blijft moeilijk met de kleine en een aantal kosten die aan het begin van de maand al afgeschreven worden waardoor je richting halverwege de maand pas iets meer kan doen omdat dan de belasting zo lief is .;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JeroenH schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:10:
Hoe doen mensen het hier trouwens met hun autokosten? Ik bedoel, de aanschafprijs is natuurlijk maar één factor in de totale kosten. Ik heb wat schattingen/aannames gedaan en ik zet elke maand € 350 opzij, op een aparte rekening, waar ik alles rondom de auto van betaal. Dus brandstof, onderhoud, reparaties, verzekering, MRB, parkeren, wassen, afschrijving, etc. Ik denk dat dat bedrag volgend jaar wat omlaag kan omdat ik wat minder kilometers rijd dan verwacht, en wat zuiniger rijd dan verwacht.

Zo houd ik goed zicht op de kosten (en is ook een goed vergelijk met andere vormen van vervoer te maken). Doen meer mensen dit?
Wij deden het niet toen m'n vriendin erg veel kms maakte (en dus alle vaste lasten op zich nam) en er aan alle kanten geld zat was (sociale huurwoning met tweemaal bovenmodale salarissen).

Ondertussen zijn we bezig een woning te kopen waardoor we wat meer op de lasten moeten letten en bovendien rijdt ze niet meer naar het werk, dus ontlopen we elkaar weinig qua gebruik van de auto. Dus zijn we het wat structureler aan gaan pakken. We betalen de lasten uit de en/of rekening waar alle andere rekeningen ook uit betaald worden. Om uit te rekenen wat erin moet hanteren we volgende sommetje:

+ vaste lasten (belasting, verzekering)
+ afschrijving (om als het dood is nieuwe te kunnen kopen en/of grote reparaties te bekostigen)
+ inschatting van regulier onderhoud
----------------------------------------------------
Dat dus optellen bij overige (vaste) lasten en vervolgens elk de helft inleggen maandelijks vlak na storting salarissen.
Evt onverwachte uitgaven compenseren we door op dat moment elk de helft bij te storten, al is dat nog niet nodig geweest.

Brandstof doen we vooralsnog wel apart, simpelweg omdat dat vooral voor eigen rekening is, het sterk verschilt van maand tot maand (geen woon/werkverkeer) en bovendien we steeds de pincode van de en/f rekening vergeten :+

Mogelijk gaan we in de toekomst de en/of situatie omdraaien (dus alles daarop gestort en vervolgens alleen 'zakgeld' naar eigen rekeningen) - in dat geval gaat brandstof daar ook uit komen, maar of we dat gaan doen moet ik nog zien...

Oslik blyat! Oslik!

• Arunia
Dat laatste wat jullie wellicht gaan doen, dat doen wij nu al. Eigenlijk al vrij snel nadat we samen gingen wonen. Ondertussen getrouwd.
Dus alles op de en/of rekening en zelf "zakgeld". Ik vind het prima. Lekker eigen geld en sparen voor eigen meuk. Af en toe ieder een extraatje en verjaardag komt ook van de en/of.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JeroenH schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:10:
Hier heb ik alles in 1 spreadsheet, en voor autokosten maak ik maandelijks automatisch een reservering. Op die manier maakt het niet uit op welke rekening het staat, maar telt het niet mee voor ons "spaarsaldo".
Alle kosten gaan daar vanaf.

Vorig jaar hebben we onze 2010 Fiat Panda gekocht, eigenlijk alleen omdat we hem tegen inruilprijs konden kopen. Nu past de kinderwagen er wel in, maar met moeite. Grootste nadeel vind ik dat ik het rode licht boven de weg niet kan zien, daarvoor moet ik enorm naar voren buigen. De 107/Aygo/C1-drieling heeft een hogere voorruit en kent dat probleem niet, terwijl de Panda groter is.
Tijd voor iets nieuws dus. Ik wacht nog tot begin december, zodat ik zeker weet dat ik een jaar afrond bij m'n verzekering.
We gebruiken de auto niet veel, voornamelijk stadsritjes (14 km per keer), en gemiddeld net onder de 1000 km per maand. Aan de ene kant zou ik graag iets ouders willen wat ik gewoon alleen WA kan verzekeren (nu casco), aan de andere kant is iets nieuwers ook wel fijn. Keuze valt niet mee, juist omdat ik verder ook totaal geen voorkeur heb voor een merk/type (afgezien van een Mazda MX5, maar ik mag van m'n vrouw de Maxi-Cosi niet op het bagagerek zetten...).

Wat ik wel merk is dat ik geen plezier beleef aan rijden in de Panda, iets wat ik jaren geleden in vrijwel elke andere auto wel had. Ik weet niet of dat aan de Panda ligt, of aan het feit dat ik in de tussentijd ook motorrijder ben geworden (wat veel leuker is). Hopelijk maakt een andere auto rijden weer leuk.

• Señor Sjon
Panda ben ik niet verder dan proefritten gekomen. Die auto doet me niks en grotendeels hetzelfde interieur als de 500 en de KA qua radio/airco/dash.

Verwijderd

Gezinsauto en dan een Panda voorstellen?

Ik kan Toyota aanraden, rijdt t zelf niet, blijf namelijk die Volvo's rijden, maar mn vader heeft een avansis sinds 1998 en dat ding is niet kapot te krijgen. Wat die tot nu toe heeft laten vervangen was de accu, banden en setje remschijven/blokken.

Thats it. Geen elektronica gezeik nooit iets. Ja een kapot lampje. En mn moeder rijdt een starlet van 1997. Hetzelfde verhaal, heeft 220.000 gelopen en alleen remmen, accu en banden. Nog geeneens een dynamo of waterpomp defect.

Wel voor beide auto's uiteraard de distruriem gedaan, maar dat is een peuleschil nog bij zulke auto's.

Jaren 90 Toyota's kan niks aan tippen als goedkoop en weinig onderhoudend gezinsautootje.

Tjah kan veel duurdere en betere auto's aanraden maar daar komen weer andere kosten bij.

Zo wil ik graag de V70 aanraden, maarja onze 170pk versie haal je als je rustig rijdt 1 op 13 mee. Meestal hangt die op 1 op 10,5. Verder mag je iedere maand 67 euro wegenbelasting aftikken. En standaard ligt er 17 inch op, hoe dunner de banden hoe duurder. Gezinsauto's horen 15 inch te hebben. Ben je lekker goedkoop uit. Maarja mn vriendin zit 55.000 km op de weg per jaar dus dan is zo een auto zalig.

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 22:28:
Groter dan je denkt van binnen en (naar mijn mening) een fijne auto. Als we geen tweeling hadden gehad was het absoluut een kandidaat geweest.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 22:28:
Het was geen voorstel, dit is onze huidige auto die vervangen moet worden.

Hij is inderdaad "groter dan je denkt" (het 2010-model, de nieuwste Twinair is weer kleiner), de volledige kinderkamer ging er in een keer in/op. Maar dat was zonder achterbank. Met Maxi-Cosi op de achterbank blijft er niet zo veel plek over. De kofferbak is al snel 3 keer zo groot als de Aygo, en de Panda is vrij hoog.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33

Diesel is vaak duurder in aanschaf. En grote diesels zijn duuuuur in wegenbelasting.
Olie beurtjes zijn meestal per 20.000Km of eens per jaar voor benzine. Diesel is vaak eens per 30.000Km of eens per jaar. Dus bij 15K / jaar maakt dat niks uit. Als je alleen korte afstanden rijdt kan je vanuit technisch oogpunt beter benzine rijden. Geen porblemen met regeneratie van het roetfilter omdat ie niet warm genoeg wordt of met de turbo die koud starten en warm stoppen ook niet fantastisch vind.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1 2 Laatste