Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Advies] Gezinswagen tot 6k

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:40
Haha, dat je dat weet over mij. Kijk als een Automaat moet om wat voor reden, dan doe ik dat, maar als ik de keuze heb, dan liever niet. Dan wordt het waarschijnlijk een 1.8 niet automaat met LPG al dan niet later ingebouwd.

Haha, dat zal dan inderdaad wennen worden en zeker op LPG reden als ik dat verbruik zo lees. Dat scheelt nogal een slok, verwacht dat mijn vrouw dan gaat roepen dat er toch maar een Mitsubishi Outlander komt. >_< Dat verbruik zal niet veel schelen lijkt me.
Ik ben zeker benieuwd hoeveel je betaald als de tank leeg is, mocht je nog een keer tegen die tijd bij de pomp komen. ;)

Qua autokosten wordt het qua sparen gewoon alles op de spaarrekening gezet wat er over is, met de kleine niet zo heel veel op het moment en aangezien we beide een elektrische fiets hebben aangeschaft omdat de auto's goed waren gekeurd, is er niet meer veel over. >_<
We hebben iig wel weer een stuk meer gefietst.
Verder qua kosten heb ik alle maandlasten begroot in een excel. Dus daar hou ik rekening mee. Benzine kosten zijn ruim genomen wat ik verwacht dat er gereden wordt.
Mijn vrouw doet ongeveer qua woonwerk 2x 35 a 40 euro. De Matrix tanken we tegenwoordig 2 a 3x vol a 80 euro. Reparatie e.d. komen gewoon van de spaar of als het salaris er net is, dan van de betaal en minder sparen.
Denk dat jouw manier een stuk beter werkt dan die van mij. Maar het blijft moeilijk met de kleine en een aantal kosten die aan het begin van de maand al afgeschreven worden waardoor je richting halverwege de maand pas iets meer kan doen omdat dan de belasting zo lief is .;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JeroenH schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:10:
Hoe doen mensen het hier trouwens met hun autokosten? Ik bedoel, de aanschafprijs is natuurlijk maar één factor in de totale kosten. Ik heb wat schattingen/aannames gedaan en ik zet elke maand € 350 opzij, op een aparte rekening, waar ik alles rondom de auto van betaal. Dus brandstof, onderhoud, reparaties, verzekering, MRB, parkeren, wassen, afschrijving, etc. Ik denk dat dat bedrag volgend jaar wat omlaag kan omdat ik wat minder kilometers rijd dan verwacht, en wat zuiniger rijd dan verwacht.

Zo houd ik goed zicht op de kosten (en is ook een goed vergelijk met andere vormen van vervoer te maken). Doen meer mensen dit?
Wij deden het niet toen m'n vriendin erg veel kms maakte (en dus alle vaste lasten op zich nam) en er aan alle kanten geld zat was (sociale huurwoning met tweemaal bovenmodale salarissen).

Ondertussen zijn we bezig een woning te kopen waardoor we wat meer op de lasten moeten letten en bovendien rijdt ze niet meer naar het werk, dus ontlopen we elkaar weinig qua gebruik van de auto. Dus zijn we het wat structureler aan gaan pakken. We betalen de lasten uit de en/of rekening waar alle andere rekeningen ook uit betaald worden. Om uit te rekenen wat erin moet hanteren we volgende sommetje:

+ vaste lasten (belasting, verzekering)
+ afschrijving (om als het dood is nieuwe te kunnen kopen en/of grote reparaties te bekostigen)
+ inschatting van regulier onderhoud
----------------------------------------------------
Dat dus optellen bij overige (vaste) lasten en vervolgens elk de helft inleggen maandelijks vlak na storting salarissen.
Evt onverwachte uitgaven compenseren we door op dat moment elk de helft bij te storten, al is dat nog niet nodig geweest.

Brandstof doen we vooralsnog wel apart, simpelweg omdat dat vooral voor eigen rekening is, het sterk verschilt van maand tot maand (geen woon/werkverkeer) en bovendien we steeds de pincode van de en/f rekening vergeten :+

Mogelijk gaan we in de toekomst de en/of situatie omdraaien (dus alles daarop gestort en vervolgens alleen 'zakgeld' naar eigen rekeningen) - in dat geval gaat brandstof daar ook uit komen, maar of we dat gaan doen moet ik nog zien...

Oslik blyat! Oslik!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:40
Dat laatste wat jullie wellicht gaan doen, dat doen wij nu al. Eigenlijk al vrij snel nadat we samen gingen wonen. Ondertussen getrouwd.
Dus alles op de en/of rekening en zelf "zakgeld". Ik vind het prima. Lekker eigen geld en sparen voor eigen meuk. Af en toe ieder een extraatje en verjaardag komt ook van de en/of.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JeroenH schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:10:
Hoe doen mensen het hier trouwens met hun autokosten? Ik bedoel, de aanschafprijs is natuurlijk maar één factor in de totale kosten. Ik heb wat schattingen/aannames gedaan en ik zet elke maand € 350 opzij, op een aparte rekening, waar ik alles rondom de auto van betaal. Dus brandstof, onderhoud, reparaties, verzekering, MRB, parkeren, wassen, afschrijving, etc. Ik denk dat dat bedrag volgend jaar wat omlaag kan omdat ik wat minder kilometers rijd dan verwacht, en wat zuiniger rijd dan verwacht.
Hier heb ik alles in 1 spreadsheet, en voor autokosten maak ik maandelijks automatisch een reservering. Op die manier maakt het niet uit op welke rekening het staat, maar telt het niet mee voor ons "spaarsaldo".
Alle kosten gaan daar vanaf.

Vorig jaar hebben we onze 2010 Fiat Panda gekocht, eigenlijk alleen omdat we hem tegen inruilprijs konden kopen. Nu past de kinderwagen er wel in, maar met moeite. Grootste nadeel vind ik dat ik het rode licht boven de weg niet kan zien, daarvoor moet ik enorm naar voren buigen. De 107/Aygo/C1-drieling heeft een hogere voorruit en kent dat probleem niet, terwijl de Panda groter is.
Tijd voor iets nieuws dus. Ik wacht nog tot begin december, zodat ik zeker weet dat ik een jaar afrond bij m'n verzekering.
We gebruiken de auto niet veel, voornamelijk stadsritjes (14 km per keer), en gemiddeld net onder de 1000 km per maand. Aan de ene kant zou ik graag iets ouders willen wat ik gewoon alleen WA kan verzekeren (nu casco), aan de andere kant is iets nieuwers ook wel fijn. Keuze valt niet mee, juist omdat ik verder ook totaal geen voorkeur heb voor een merk/type (afgezien van een Mazda MX5, maar ik mag van m'n vrouw de Maxi-Cosi niet op het bagagerek zetten...).

Wat ik wel merk is dat ik geen plezier beleef aan rijden in de Panda, iets wat ik jaren geleden in vrijwel elke andere auto wel had. Ik weet niet of dat aan de Panda ligt, of aan het feit dat ik in de tussentijd ook motorrijder ben geworden (wat veel leuker is). Hopelijk maakt een andere auto rijden weer leuk.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Panda ben ik niet verder dan proefritten gekomen. Die auto doet me niks en grotendeels hetzelfde interieur als de 500 en de KA qua radio/airco/dash.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Gezinsauto en dan een Panda voorstellen?

Ik kan Toyota aanraden, rijdt t zelf niet, blijf namelijk die Volvo's rijden, maar mn vader heeft een avansis sinds 1998 en dat ding is niet kapot te krijgen. Wat die tot nu toe heeft laten vervangen was de accu, banden en setje remschijven/blokken.

Thats it. Geen elektronica gezeik nooit iets. Ja een kapot lampje. En mn moeder rijdt een starlet van 1997. Hetzelfde verhaal, heeft 220.000 gelopen en alleen remmen, accu en banden. Nog geeneens een dynamo of waterpomp defect.

Wel voor beide auto's uiteraard de distruriem gedaan, maar dat is een peuleschil nog bij zulke auto's.

Jaren 90 Toyota's kan niks aan tippen als goedkoop en weinig onderhoudend gezinsautootje.

Tjah kan veel duurdere en betere auto's aanraden maar daar komen weer andere kosten bij.

Zo wil ik graag de V70 aanraden, maarja onze 170pk versie haal je als je rustig rijdt 1 op 13 mee. Meestal hangt die op 1 op 10,5. Verder mag je iedere maand 67 euro wegenbelasting aftikken. En standaard ligt er 17 inch op, hoe dunner de banden hoe duurder. Gezinsauto's horen 15 inch te hebben. Ben je lekker goedkoop uit. Maarja mn vriendin zit 55.000 km op de weg per jaar dus dan is zo een auto zalig.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 22:28:
Groter dan je denkt van binnen en (naar mijn mening) een fijne auto. Als we geen tweeling hadden gehad was het absoluut een kandidaat geweest.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 22:28:
Het was geen voorstel, dit is onze huidige auto die vervangen moet worden.

Hij is inderdaad "groter dan je denkt" (het 2010-model, de nieuwste Twinair is weer kleiner), de volledige kinderkamer ging er in een keer in/op. Maar dat was zonder achterbank. Met Maxi-Cosi op de achterbank blijft er niet zo veel plek over. De kofferbak is al snel 3 keer zo groot als de Aygo, en de Panda is vrij hoog.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Sander schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 08:33:
Ben wel benieuwd hoe je dat berekend hebt? Ik kom in meeste gevallen bij 15k per jaar ook echt wel op diesel uit in mijn berekeningen, met name wanneer je ook onderhoudsintervallen van een diesel meeneemt (die zijn vaak een stuk hoger).

Je moet overigens wel echt met realistische verbruiken (spritmonitor/travelcard data) rekenen, in mijn voorbeelden was benzine vaak veel minder zuinig in de praktijk dan diesel.

Je geeft overigens wel aan dat je verwacht eerder minder dan meer te gaan rijden, dat is misschien wel iets om ook mee te laten wegen om toch voor benzine te gaan.
Diesel is vaak duurder in aanschaf. En grote diesels zijn duuuuur in wegenbelasting.
Olie beurtjes zijn meestal per 20.000Km of eens per jaar voor benzine. Diesel is vaak eens per 30.000Km of eens per jaar. Dus bij 15K / jaar maakt dat niks uit. Als je alleen korte afstanden rijdt kan je vanuit technisch oogpunt beter benzine rijden. Geen porblemen met regeneratie van het roetfilter omdat ie niet warm genoeg wordt of met de turbo die koud starten en warm stoppen ook niet fantastisch vind.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1 2 Laatste