Relais voor een elektrisch slot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 13:13
Momenteel heb ik een intercom hangen die een korte puls geeft om de deur open te maken. In principe werkt dit, maar de puls is zo kort (en zwak) dat het lastig is om de deur open te maken. Graag wil ik deze puls dus verlengen naar bijv 2s.

Als ik het met goed herinner van natuurkunde heb ik hier een relais voor nodig. Hier heb ik een tijdje naar gezocht en ik zoek volgens mij een tijdrelais. Bij Conrad hebben ze deze echter in 200+ verschillende smaken, waardoor ik niet weet wat de juiste is voor mijn doel. Op GoT kon ik alleen het volgende topic vinden: [Beginnersvraag] Welk type relais, met DC AC schakelen maar dit lijkt mij net niet genoeg voor mijn situatie.

Door het te korte/zwakke signaal lijkt het me dat ik een relais nodig heb met een externe (12V?) voeding. Nu heb ik het volgende gevonden en ik vroeg me af of iemand kan bevestigen dat dit voldoende zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Relais is schakelaar, die zal de tijd niet verlengen, kan wel extra voeding eraan hangen zodat puls wel wat meer stroom kan leveren, maar denk niet dat dat je probleem helemaal gaat oplossen. Je zal nog iets van klein circuit nodig hebben die puls wat verlengt.

Moet het kant en klaar printje zijn? Denk het wel als ik het zo lees heb je niet voldoende kennis om circuit te maken, maar kan me vergissen uiteraard.

Edit/
Oh wacht even dat is geen relais maar een tijdschakelaar(tijdrelais, timer, etc). Dat gaat wel werken natuurlijk, daar zit relais in met nog een circuit om tijd te regelen.

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 23-06-2014 14:38 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-10 10:43
Als je het document erbij opent zie je voorbeelden. Je hebt 6 standen.
http://www.produktinfo.co...IS_CMFR66_de_en_fr_nl.pdf

AI: Wacht T tijd voordat het relais gestuurd wordt, maar zal je puls NIET verlengen
DI: Puls is altijd T lang, nooit langer en zal je puls NIET verlengen
SW: Puls gaat aan/uit/aan/uit en zal je puls NIET verlengen

Met externe start, ik denk dat je deze moet gaan gebruiken, dus de intercom komt op de externe start (B1)
Mij lijkt dan [BE] wel een goede, Het relais wordt aangezet als S hoog gaat, zowel bij lange als korte puls en blijft minimaal T aan. Je hebt wel dat het aansturen van het relais verlengt wordt zodra de intercom weer een puls geeft, maar dit wil je misschien ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ff inkoppertje doen

De knop vastblijven houden werkt niet ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
fish schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:37:
ff inkoppertje doen

De knop vastblijven houden werkt niet ?
Nee helaas, je krijgt een korte puls en dan een tijdje later weer een korte puls.
elpino.rv schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:34:
Als je het document erbij opent zie je voorbeelden. Je hebt 6 standen.
http://www.produktinfo.co...IS_CMFR66_de_en_fr_nl.pdf

AI: Wacht T tijd voordat het relais gestuurd wordt, maar zal je puls NIET verlengen
DI: Puls is altijd T lang, nooit langer en zal je puls NIET verlengen
SW: Puls gaat aan/uit/aan/uit en zal je puls NIET verlengen

Met externe start, ik denk dat je deze moet gaan gebruiken, dus de intercom komt op de externe start (B1)
Mij lijkt dan [BE] wel een goede, Het relais wordt aangezet als S hoog gaat, zowel bij lange als korte puls en blijft minimaal T aan. Je hebt wel dat het aansturen van het relais verlengt wordt zodra de intercom weer een puls geeft, maar dit wil je misschien ook.
Dat het relais verlengt wordt lijkt mij geen probleem.

Als ik het goed heb zet ik dus het signaal van de intercom op A1 en B1 en op 16 en 18 het deurslot? En moet ik dan nog ergens een externe voeding aansluiten?

In ieder geval al bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Tip: Zoek ook eens de handleiding van de intercom op, die dingen hebben regelmatig belachelijk veel instellingen, en de lengte van die puls is een redelijk basale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
siddler schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:52:

Dat het relais verlengt wordt lijkt mij geen probleem.

Als ik het goed heb zet ik dus het signaal van de intercom op A1 en B1 en op 16 en 18 het deurslot? En moet ik dan nog ergens een externe voeding aansluiten?

In ieder geval al bedankt voor de hulp!
Externe voeding moet op A1 en A2, volgens de spec mag dit van alles zijn, dus gelijk (A1=+, A2=-) of wissel (A2=N(=nul, blauw bij goede installatie), A1=L(=fase, bruin of zwart bij goede installatie)).

Zowel gelijk als wissel mag tussen de 12 en 240v liggen.
Ik neem aan dat je dezelfde voeding kunt pakken als dat de intercom mee gevoed wordt.

[edit] ik zie dat wat je op B1 aansluit (ook wel S, externe start genoemd) van A1 moet worden afgeleid. Je zult dus dezelfde voeding moeten gaan pakken als waarmee de intercom gevoed wordt. Nu is de vraag of de puls die de intercom geeft van dezelfde voeding afkomt. Ik neem aan van wel, maar het moet dus niet zo zijn dat je hem voedt met 230VAC en dat je op S een 5V DC signaal geeft.

Kun je dus eens opzoeken/meten waarmee de intercom gevoed wordt en waarmee hij de puls geeft
[edit]
siddler schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:52:
[...]

Nee helaas, je krijgt een korte puls en dan een tijdje later weer een korte puls.

[...]
nog even terug komend op deze quote, wanneer krijg je de 2e korte puls? Want zoals ik al zei, T wordt verlengt bij een nieuwe puls (als hij nog niet is afgelopen).

[ Voor 18% gewijzigd door elpino.rv op 23-06-2014 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
elpino.rv schreef op maandag 23 juni 2014 @ 15:14:
[...]

Externe voeding moet op A1 en A2, volgens de spec mag dit van alles zijn, dus gelijk (A1=+, A2=-) of wissel (A2=N(=nul, blauw bij goede installatie), A1=L(=fase, bruin of zwart bij goede installatie)).

Zowel gelijk als wissel mag tussen de 12 en 240v liggen.
Ik neem aan dat je dezelfde voeding kunt pakken als dat de intercom mee gevoed wordt.

[edit] ik zie dat wat je op B1 aansluit (ook wel S, externe start genoemd) van A1 moet worden afgeleid. Je zult dus dezelfde voeding moeten gaan pakken als waarmee de intercom gevoed wordt. Nu is de vraag of de puls die de intercom geeft van dezelfde voeding afkomt. Ik neem aan van wel, maar het moet dus niet zo zijn dat je hem voedt met 230VAC en dat je op S een 5V DC signaal geeft.

Kun je dus eens opzoeken/meten waarmee de intercom gevoed wordt en waarmee hij de puls geeft
[edit]

[...]

nog even terug komend op deze quote, wanneer krijg je de 2e korte puls? Want zoals ik al zei, T wordt verlengt bij een nieuwe puls (als hij nog niet is afgelopen).
Ik heb helaas geen meetapparatuur hier. Maar volgens de handleiding zit het als volgt: de voeding van het apparaat binnen is 15V DC, vanuit hier gaan 4 kabeltjes naar de intercom/bel buiten. (een voor video, een voor audio en 2 voor de stroom). Vanuit de bel buiten gaan er dan weer 2 kabels naar het elektrisch slot.

Als ik het dus goed van jou begrijp moet ik dus van die 4 kabeltjes een aftakking maken van de stroomkabels naar de relais?

Wat betreft je laatste vraag, over de 2e korte puls. Op het moment dat ik heel vaak achterelkaar druk krijg ik een 2e puls, echter krijg ik niet bij elke keer drukken een puls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat ik nog niet tegenkom in de antwoorden is dit:
De puls hoeft maar een beetje langer te zijn, en daardoor heb je eigenlijk helemaal geen tijdrelais nodig. Wij hebben zoiets (impulsverlenging) in de praktijk heel vaak opgelost met een gewoon relais parallel aan een condensator. Zet wel een weerstand in serie met die condensator, een niet al te grote, want de puls is kort en daarom moet de inschakel-RC-tijd ook heel kort blijven.

De clou is dat de condensator door die puls snel helemaal oplaadt tot de aangelegde spanning en veel langzamer ontlaadt via de spoelweerstand. De gegevens van het te gebruiken relais kan ik niet voorspellen en daardoor ook niet de combinatie weerstand en condensator, Maar ga uit van een condensator van een paar honderd µF en zoek daar een laagohmige weerstand bij. Laagohmig, want hij dient alleen maar om op de impulsflank geen botte kortsluiting te hebben, waardoor vertraging van de relaisbekrachtiging zou optreden en een te hoge weerstand zou voor het opladen een te hoge oplaadtijd betekenen waardoor het beoogde effect niet wordt bereikt.
Kwestie van even experimenteren dus.

Oh ja, waarschijnlijk begrijp je dat wel, maar toch even ten overvloede, natuurlijk werkt dit alleen op gelijkspanning. Liefst niet te laag, want dan is de verhouding serieweerstand spoelweerstand en daardoor ook van de ontlaadtijd/oplaadtijd voor een goed effect gauw te gering.

Edit:
Het is een klein beetje maar wie weet is het wel genoeg, toch nog een stukje relaistechniek er bij: Ook een diode antiparallel aan DC-relaisspoel geeft een geringe afvalvertraging. Ook dat wordt veel in relaisschakelingen toegepast.

Nog een mogelijkheid is een simpel relais met een overneemcontact. Dan kun je de puls in principe voor onbeperkte tijd vast houden, een tweede contact gebruik je dan voor de beoogde functie. Parallel aan je relais kun je dan zo'n tijdrelais zetten waarvan een contact na de ingestelde tijd de keten weer onderbreekt. Allemaal klassieke relaistechniek waarvoor er overigens legio elektronische schema's zijn te bedenken die hetzelfde doen, zoals monostabiele flipflopjes. Het is maar net wat je het fraaiste vindt.

[ Voor 30% gewijzigd door Techneut op 26-06-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
Ik zou eerlijk gezegd niet aan deze klus beginnen als je niet eens een multimeter hebt.
Je zult toch moeten gaan weten wat je exact aan gaat sluiten!?

Verder, je hebt het over '4 kabeltjes', maar in deze kabeltjes zitten weer meer aders?

Volgens mij moet het allemaal wel lukken met dat relais, maar ik zou eerst iets meer vooronderzoek doen m.b.t. de exacte spanningen over de bekabeling. Multimetertje kost volgens mij ook maar een tientje tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy090
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 07:36
Er zit waarschijnlijk het verkeerde elektrisch slot in jouw deur, je hebt een slot nodig met geheugen. Door de puls blijft het slot in open mode staan tot wanneer iemand de deur open doet en terug dicht doen. Dan pas zal het slot terug vergrendeld zijn. (wat wel niet zo veilig is, maar bon)

http://secure.effeff.de/i...ng=en&c=effeff&treeID=971

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Kun je niet gewoon een dikke condensator parallel zetten? Lijkt me dat je slot niet pas schakelt bij de Vmax maar ook al bij 0.5*Vmax ofzo, dus met wat geluk kun je genoeg stroom trekken in die paar tellen dat je signaal hoog is, om de spanning van de condensator wat langer boven die drempel te houden.

Kost je €0.20 en 5s om te proberen, mocht het niet werken dan niks verloren.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Met je eens, maar dat had ik al in mijn wat langere betoog voorgesteld, alleen dan wel met een enigszins laagohmige weerstand er mee in serie (theorie, maar ook praktijkervaring). Daar vind je ook een aantal alternatieven met heel positieve ervaringen. Had je dat over het hoofd gezien?
Maar let wel, met het oog op de na mijn bericht verschenen reacties, dit advies is alleen nuttig als de te korte impuls het enige euvel is.

Edit: om vragen te voorkomen als "wat bedoel je?", ik bedoel dit bericht.:
speedy090 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:07:
Er zit waarschijnlijk het verkeerde elektrisch slot in jouw deur, je hebt een slot nodig met geheugen. Door de puls blijft het slot in open mode staan tot wanneer iemand de deur open doet en terug dicht doen. Dan pas zal het slot terug vergrendeld zijn. (wat wel niet zo veilig is, maar bon)

http://secure.effeff.de/i...ng=en&c=effeff&treeID=971
Geen idee, maar het zou kunnen.

Maar mocht je toch doorgaan met dit experiment van de impuls wat te verlengen, een fractie van een seconde langer lijkt me meer dan genoeg, 5 seconden is overdreven lang. Nogmaals, het zou heel goed kunnen dat (de veronderstelling van speedy090 even buiten beschouwing gelaten) dat die antiparallel-diode al volstaat. De clou daarvan is dat door de zelfinductie van de spoel de inductie spanning gelegenheid heeft zich af te bouwen met een afnemend stroompje waardoor het relaisanker iets vertraagd afvalt. Wordt in de relaistechniek vaak toegepast.

[ Voor 64% gewijzigd door Techneut op 05-07-2014 19:09 ]

Pagina: 1