[Beginnersvraag] Welk type relais, met DC AC schakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 12:34
Ik begeef mij maar weer eens in een gebied waar ik niet zoveel verstand van heb, maargoed...het moet toch echt gebeuren ;) Door mijn beperkte kennis weet ik niet goed op welke termen ik moet zoeken, en in Google krijg ik nou niet echt de resultaten die ik nodig heb.

De situatie is als volgt: ik heb een RFID ontvanger welke bij een juiste RFID sleutel 12 volt DC op 2 pinnetjes op de ontvanger zet met de duur van 5 seconden. Heb ik geen juiste sleutel, of is er geen sleutel in de buurt dan blijven de pinnen spanningloos.

Nu wil ik graag mijn elektrisch deurslot hierop aansluiten, zodat m'n deur 'bzzzzz' doet als ik met m'n RFID sleutel langs de ontvanger ga. Dat is natuurlijk handig als ik met een doos boodschappen sta, maar het is natuurlijk ook gewoon leuk om te kunnen :P Hier zit uiteraard wel een klein probleempje, want de huidige huisinstallatie met deurintercom etc (die ik niet gebruik maar dat terzije) moet natuurlijk van de VVE intact blijven. Ik heb in de meterkast 2 draden die contact moeten maken (zelfde als de knop op de intercom telefoon) en op dat moment doet de deur BZZZZZZ (Blauw en zwart gesloten = bzzzz, geopend = geen bzzz :+ ). Blauw heeft een spanning van 6V AC en m'n deurslot is continu op aarde aangesloten.

Ik vermoed dat ik een relais nodig heb die 12v dc nodig heeft om blauw en zwart netjes met elkaar te verbinden als er spanning op komt. Klopt dit? En zo ja, welk type relais heb ik dan nodig? Als ik op conrad kijk kom ik zo'n 12000 relais tegen en dan zie ik als leek door de bomen 't bos niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Zo te zien voldoet hier bijna elke relais voor met 12VDC spoelspanning.

De stroom en spanning van wat je moet schakelen zijn zo laag dat het eigenlijk niet uitmaakt.

Als ik bij conrad op 12v relais zoek en ik pak de goedkoopste heb ik deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/507721/

Deze voldoet prima hiervoor.

Als je niet wil solderen kan je ook voor deze gaan:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/504142/
Die kan je aansluiten met van die krimpconnectors of met een fitting die conrad ook heeft.
Is wel duurder en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 12:34
SA007 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:43:
Zo te zien voldoet hier bijna elke relais voor met 12VDC spoelspanning.

De stroom en spanning van wat je moet schakelen zijn zo laag dat het eigenlijk niet uitmaakt.

Als ik bij conrad op 12v relais zoek en ik pak de goedkoopste heb ik deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/507721/
Ik ga er gewoon vanuit dat zo'n relais 4 aansluiting heeft? 12+v en GND om te schakelen, en dan nog twee waar ik blauw en zwart aan knup met 6 V AC? Dan ga ik er 1tje bestellen :)

Thanks voor de hulp

[ Voor 18% gewijzigd door WoBBeL op 11-01-2014 16:51 ]