Toon posts:

Gaming pc, 1600 EUR max.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers

Na lange tijd sparen heb ik eindelijk genoeg geld aan de kant kunnen zetten voor een deftige gaming pc (ong 1500 EUR) en ben naar tweakers.net gekomen om uiteraard advies te vragen aan jullie wat een goede setup zou zijn voor die prijs.

Even kort iets over mezelf: Ik ben een leek als het komt op computers en nee, dit is geen excuus ofzo om er gemakkelijk uit te zijn en jullie al het werk laten doen. Ik wil ook aantonen dat ik moeite gedaan heb en heb iets bij mekaar geknutseld (Heb hier en daar reviews gelezen en BBG's gelezen in de laatste week). Van voeding en moederbord heb ik echter geen flauw idee wat goed is ...Daar graag advies bij

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Games spelen zoals Battlefield 4, Crysis 3, Metro Last Light, WoW (lol ;) ) Skyrim (hevig gemod, o.a. 2K textures mod) en de upcoming The Witcher 3. Dit allemaal op ultra settings op res. van 1920x1080 (boven 60 fps!)

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500 EUR max met assemblage en verzendingskosten! (100 EUR is voor windows 8.1)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ja, dit zijn:
Samsung Syncmaster P2370HD (is denk ik nog altijd goede monitor om te gamen?)
Logitech G500s
Creative Inspire p380 (3.1 speakers) (Al redelijk oud maar nog altijd heel content van)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 164,89€ 164,89
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1Corsair Carbide 500R White€ 96,94€ 96,94
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,62€ 26,62
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
2Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost€ 180,00€ 360,00
1Crucial MX100 256GB€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,44

Qua moederbord en voeding dus geen enkel idee ;(
RAM : 8 GB, welke is aan te raden?

+
#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,45€ 81,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 81,45

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geluid vindt ik wel redelijk belangrijk. Als ik op voice chat zit kan iedereen mijn vents goed horen draaien (mijn huidige pc hoor je zelfs goed in de kamer hiernaast). Dus dit wil ik zeker geen 2de keer mee maken met een nieuwe pc!

Ik zou ook mijn huidig mechanisch toetsenbord willen vervangen door een nieuwe (met backlight ook). Ik heb al een tijdje een Razer Lycosa en die begint te verslijten zoals op deze video.

Over nog iets heel anders: Het is de eerste keer dat ik pc componenten bestel via het net, hoe zit in elkaar voor assemblage? Kan iemand me dit uitleggen? Bestellen jullie elk comp. op de goedkoopste website of van dezelfde? Assembleren ze dit dan voor je? Zo ja, installeren zij zelf ook het besturingsysteem en alle drivers?

Dank voor alle hulp!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nette OP voor een leek.

Gezien je een leek bent, lijkt overklokken bij geen heel slim idee, ook is het niet heel nuttig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 216,-€ 216,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 357,-€ 357,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 90,50€ 90,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Thermalright True Spirit 140€ 35,01€ 35,01
1Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,99€ 12,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 129,95€ 129,95
1Seasonic S12G 550W€ 68,-€ 68,-
1Crucial MX100 512GB€ 174,11€ 174,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.232,41

Een Xeon 1230v3 is een i7 zonder igp, dus erg veel rekenkracht. Wel is de vraag hoe erg van HT gebruikt zal worden door de door jouw genoemde dingen.
Een leuk plankje met goede audiochip en funky kleurtjes.
Een erg goede videokaart, die behoorlijk stil en koel is. Deze zal de door jouw genoemde games meer dan prima moeten kunnen spelen.
3TB aan opslag, wel zo handig.
De beste kast onder de 100 euro. Degelijk, stil, mooi, ruim, koel. Gewoon een topding.
Erg goede koeling, welke je computer zeer stil zal houden.
Een extra casefan voor wat betere airflow.
16GB geheugen, want ik ben vergeten deze te verwisselen voor dit setje: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU 16GB is eigenlijk niet nodig voor gamen, dus 8GB is meer dan zat. Wel kijk ik met een schuin oog naar die Skyrim mods, ik weet niet hoe geheugenhongerig die zijn.
Zeer goede voeding, lekker zuinig en degelijk.
512GB SSD, waar je dus heel wat games op kan gooien. Zeker BF4 heeft er baat bij, en Skyrim vast ook wel.

Qua bestellen en knutselen: je kan alles los bestellen bij verschillende shops, dit is vaak heel wat goedkoper. Als voorbeeld bij dit systeem: bij 2 winkels, namelijk Megekko en SI, zit je op ongeveer 1250 euro. wil je alles bij 1 winkel halen, betaal je bij de goedkoopste, SI, 1300 euro.

Als je alles bij 1 winkel koopt, kun je het bij de webshop laten assembleren, en eventueel ook Windows laten installeren. Het in elkaar zetten kost vaak rond de 60 euro extra, en ook direct Windows erop zetten kost zo nog eens 50 euro extra, als het niet meer is. Stel je haalt alles dan bij SI + in elkaar laten zetten, kost deze PC wss al over de 1400 euro.

Je kan ook alles los bestellen en naar je lokale computerboer brengen. Deze vragen vaak ongeveer dezelfde prijzen, zou dus zo'n 50 euro schelen.

Een andere optie is een advertentie op V&A zetten en vragen om iemand die jou wilt helpen in ruil voor het een of het ander. Zo leer je er zelf veel van, en ben je veel goedkoper uit.

En je kan het ook zelf doen. Veel dingen durf ik zelfs mijn neefje van 12 te laten doen, het enige wat moeilijk is, is het plaatsen van de CPU-koeler. Windows installeren is erg makkelijk, het gros van drivers wordt of automagisch geinstalleerd, of staat wel op de driver-cd van het mobo.

People as things, that’s where it starts.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-03 12:38

bbblije

Riiiiight

Ik kan hier heel kort over zijn.

Afbeeldingslocatie: http://s1.dmcdn.net/AX5WD/526x297-jTQ.jpg

Beste R9 290 voor het geld! Echter er zijn hier wat bezoekers bedroefd over de RMA service van Sapphire. Al ben ik van mening en leert mijn ervaring dat een defecte kaart vervangen moet worden door de verkoper.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-03 09:52
Je kan hem zelf ook makkelijk in elkaar zetten. Gewoon de handleidingen erbij houden. Ik raad je wek aan om een anti statisch armbandje aan te schaffen. Aangezien je ook maar 1 keer het moederbord aanraakt het al kapot kan gaan.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Pataar schreef op zondag 22 juni 2014 @ 21:41:
Je kan hem zelf ook makkelijk in elkaar zetten. Gewoon de handleidingen erbij houden. Ik raad je wek aan om een anti statisch armbandje aan te schaffen. Aangezien je ook maar 1 keer het moederbord aanraakt het al kapot kan gaan.
Beetje overdreven wellicht. Zorg gewoon dat je op hout of karton werkt, niet eerst met je hond/kat/broertje op het tapijt/vloerbedekking gaat spelen/worstellen. Als er een familielid in zijn vrijetijd balon dieren maakt, deze ook lief vragen de werkruimte te verlaten. En drink wat voordat je aan je pc begint, niet tijdens!

Verwijderd

Topicstarter
@VasZaitsev
3 TB aan opslag heb ik niet echt nodig omdat ik zelf nog nooit meer benut dan 1.5 TB (dit is met mijn 2 externe HDD's erbij). Heb gedacht aan de 512 GB SSD ook, maar hier idem. Ik heb nooit meer dan 60-70 GB aan games geinstalleerd op mijn pc. Dus lijkt me het niet erg nuttig. Die videokaart ziet er wel vet uit, zeker met die 3 vents :)

Ik ben wel niet erg zot van die kast, zijn er nog andere goede kasten met een cooler of strakker design die ook de boel redelijk stil kan houden? Is deze goed vb. "Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window" of "NZXT H440 Wit"

Qua assemblage ben ik het aan het overwegen om alles te bestellen en hier iemand zoeken om het in elkaar te steken (en zelf iets bij te leren) of het laten assembleren door de webshops zodat alles professioneel afgehandeld is en de extra 50 EUR betalen. Windows en drivers installeren zal ik wel zelf doen.

@ bbblije
hopelijk is alles in orde met de videokaart en heb ik de service van Sapphire niet nodig :)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-03 22:08
Laten assembleren door een (web)shop is geen garantie op een zorgvuldig in elkaar gezette systeem. Uiteraard, ze kunnen of hebben daadwerkelijk meer ervaring met het in elkaar zetten van een pc, maar of ze er net zo zorgvuldig met de onderdelen om gaan als jij dat zou doen is maar net de vraag. Zelf heb ik eens een winkel mijn pc in elkaar laten zetten. Ik hoorde wat los zitten, keek in de kast, en er bleek een stick werkgeheugen uit het moederbord gevallen te zijn. Deze was dus nooit goed bevestigd! Uiteraard zal dit per persoon verschillen! Maar het is leerzaam om het zelf te doen, je weet zeker dat je zelf alle spullen uitermate voorzichtig behandeld EN het bespaard met gemak 60 euro!

Dat je een budget van 1500 euro hebt betekend niet dat je dit ook daadwerkelijk op zou moeten maken! Boven een euro van +- 1000 ga je steeds minder prestatiewinst behalen per euro. Dan is het handiger op een gegeven moment het goed te noemen, en het rest van het geld in een eventuele gpu upgrade over 2 jaar steken.

In je eerste build had je een crossfire opstelling staan. Dit kan heel leuk werken, maar het kan ook verschrikkelijk werken. Dit hangt allemaal af van driversupport voor crossfire. Aangezien je redelijk veel games in je lijst hebt staan zou ik niet voor een crossfireset gaan, maar voor de r9 290(x). Hiermee zal je eventuele crossfire schaling problemen voorkomen.

Garantie gaat altijd via de winkel, niet via sapphire zelf. Tenzij de nederlandse wettelijke garantie verlopen is, maar sapphire zelf extra garantie bied.

Zelf zou ik voor de i5 gaan ipv de xeon, aangezien er nog nauwelijks/geen enkele games zijn die baat hebben aan hyperthreading.

• lolhoo
  • Laatst online: 03-03 07:54

lolhoo

Just reboot and relax

Ten eerste nette opening van je topic.

Als ik jouw was zou ik eerder die i5 nemen dan de xeon.
De xeon word pas interessant als je met meerdere virtuele machines gaat werken op jouw pc.
Ik heb zelf echt een slechte ervaring met het systeem in elkaar laten zetten.
Ik loop zelf daarna toch weer dingen te veranderen.
Je kan inderdaad beter een tweaker vragen die bij jouw in de buurt woont.
Gewoon een advertentie zetten op het v&a.
Als ik kijk na een gemiddelde winkel word het er gewoon in gegooid aansluiten en klaar.

Did you try to put it off and on again?

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 10:43

E-Rick

I love it :7

De Fractal Design Define R4 is een erg stille kast (heb m zelf ook). Ik weet alleen niet hoe het zit met de versie met window, de zijpanelen zijn bij mijn kast bekleed met geluiddempend materiaal. Dat is uiteraard niet aanwezig op het stuk waar het window zit, dus het zou kunnen dat die iets meer geluid laat lekken.

Houd er wel rekening mee dat je je videokaart goed gaat horen als je zit te gamen, daar is vrij weinig aan te doen (of je moet met passief gekoelde videokaarten gaan werken, maar dan ga je vrijwel zeker inleveren op prestaties). Misschien kan je je videokaart wat stiller maken met een aftermarket koeler, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Choose life

Verwijderd

Topicstarter
@ardjee
geen idee wat je bedoelt met hyperthreading, opgezocht op wikipedia, maar op eerste zicht versta er niet zo veel van :-( . Ik hou gewoon in rekening dat ik beter ben met de i5 dan de xeon.

Iemand idee voor een case? Heb gedacht aan witte case ook met groene LEDjes omdat dit ook past bij de sniper B5. Ideeën?

edit:
momenteel ziet het er zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 361,95€ 361,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 129,95€ 129,95
1Crucial MX100 256GB€ 87,05€ 87,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 994,89

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2014 15:59 ]

• lolhoo
  • Laatst online: 03-03 07:54

lolhoo

Just reboot and relax

Hypertreading zorgt er voor dat je virtuele cores er bij krijgt.
Je hebt dan bijv. 8 cores i.p.v 4.
Je kan de "Threads" (virtuele cores) niet beschouwen als een volledige core maar, snel is het zeker.
Veel games gebruiken dit niet of weinig.
Ook is een xeon gemaakt voor servers of workstations en de i5 voor thuis gebruik.

Wat je kan doen voor die groene ledjes is gewoon een case fan met een groen ledje er in.
Geeft een vet effect en helpt ook nog is met de airflow.

Did you try to put it off and on again?

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Hier een lijstje met groene kasten, maar ik zou eerder een r4 window nemen en dan gewoon een groene led strip erin hangen,

http://tweakers.net/categ...xBZlpijZBWtZGhmqhRbW1sLAA

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Hier een lijstje met groene kasten, maar ik zou eerder een r4 window nemen en dan gewoon een groene led strip erin hangen.

http://tweakers.net/categ...xBZlpijZBWtZGhmqhRbW1sLAA

Edit: hij plaatst hem 2 keer in plaats van 1 weet ook niet waarom.

[ Voor 10% gewijzigd door Kyle98 op 23-06-2014 16:22 ]

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• E-Rick

E-Rick

Voor wat betreft de kast, zie mijn post boven die van jou. Kast is ook nog eens heerlijk ruim en biedt goede mogelijkheden om de kabels achter het moederbord weg te werken.
Als een stil systeem belangrijk is en je hecht wat minder waarde aan de snelheid van je 2TB disk kan je er ook voor kiezen om voor een pricewatch: WD Green WD20EZRX, 2TB te gaan, die zijn stiller (maar wel iets langzamer).
Voor de koeler zou je de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition kunnen overwegen, die is nog net iets stiller.
Weet je trouwens zeker dat je een optische drive nodig hebt?

Choose life

Verwijderd

Volgens mij ben je met de stock koeler zeker als je niet gaat overklokken, wat hij niet van plan bent, prima af met de stock koeler. (Wel even goed opletten dat je en boxer processor pakt)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2014 16:48 . Reden: typo ]

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-03 00:08

ulTimaS

Mayhaps

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2014 @ 16:47:
Volgens mij ben je met de stock koeler zeker als je niet gaat overklokken, wat hij niet van plan bent, prima af met de stock koeler. (Wel even goed opletten dat je en boxer processor pakt)
Stock koeler werkt inderdaad prima, maar over het algemeen zijn de stock koelers nogal lawaaierige dingen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Jeps, en daarom de True Spirit, of de Mugen, verschil tussen die dingen ga je niet horen in een Define R4

Verschil tussen een Seagate 7200 of een WD Green ga je ook niet horen, maar zeker weten merken in accestimes, green schijven zijn echt traag daarin, gezien de kop telkens geparkeerd wordt.

• E-Rick

E-Rick

VasZaitsev schreef op maandag 23 juni 2014 @ 17:02:
Jeps, en daarom de True Spirit, of de Mugen, verschil tussen die dingen ga je niet horen in een Define R4

Verschil tussen een Seagate 7200 of een WD Green ga je ook niet horen, maar zeker weten merken in accestimes, green schijven zijn echt traag daarin, gezien de kop telkens geparkeerd wordt.
De rest van mijn systeem is zo stil dat ik het dus al hoor als de WD green opspint. Zeker weten dat ik dan het verschil met een 7200rpm disk wel ga horen. Maar, zoals ik al zei, het is een afweging tussen snelheid en geluid, een keuze die de TS moet maken.

Choose life

Verwijderd

Topicstarter
Wat je kan doen voor die groene ledjes is gewoon een case fan met een groen ledje er in.
Geeft een vet effect en helpt ook nog is met de airflow.
goed idee, kan iemand mij een pricewatch link geven van een case fan met groene LED?
Hier een lijstje met groene kasten, maar ik zou eerder een r4 window nemen en dan gewoon een groene led strip erin hangen
Ik zal het waarschijnlijk inderdaad gewoon houden bij een Fractal Design Define R4 window en een groene led strip erin hangen, kan iemand me hier ook een pricewatch link van geven? En misschien ook hoe dit eruit zou zien?
Als een stil systeem belangrijk is en je hecht wat minder waarde aan de snelheid van je 2TB disk kan je er ook voor kiezen om voor een pricewatch: WD Green WD20EZRX, 2TB te gaan, die zijn stiller (maar wel iets langzamer).
Voor de koeler zou je de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition kunnen overwegen, die is nog net iets stiller.
Weet je trouwens zeker dat je een optische drive nodig hebt?
Hmm, misschien zou ik inderdaad voor die HDD opteren, kzie dat hij ook minder verbruikt. Zal dit echter geen probleem vormen bij het snel openen van films (.mkv's van 6-12 GB, openen met 3th party mediaplayers zoals vlc, bs player)?

En ja, ik kan wel een optische drive gebruiken. Hoewel ik veel games koop via steam, ga ik af en toe nog altijd eens naar de Game Mania voor een DVD-ROM.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

In mijn oude kast, de Antec 900 hoorde ik mijn HDD's idd ook wel, maar in de Define R4 met de schijven op de rubbertjes hoor ik ze niet. Dat ding is iig bij mij 100% resonatie vrij, en de laag bitumen smoort het geluid van het motortje wel.

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand me verder helpen met bovenstaande vragen aub?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2014 15:24 ]

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Google is er ook voor jou!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou ook zoeken op google als ik weet wat ik moet zoeken? Er staan wel duizenden verschillende casefans in alle maten en vormen. Heb ook geen flauw idee welke goed zijn en welke niet en die charts met air flow en air displacement xx cfm zeggen mij niks.

Is deze goed? "Cooler Master SickleFlow 120 Green LED 120mm, 120mm" of "BitFenix Spectre Pro Led Groen, 120mm" Of welke kunnen jullie mij aanraaden (voor Fractal Design Define R4 wit - window)?

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-03 17:59
Ik ben niet de verkoper maar kwam deze tegen: V&A aangeboden: Liquid Cooling Ultimate gaming pc 4770K, Tripple crossfire, 16gb ram, zieke waterkoeling, ssd

denk dat deze het meeste bang for buck heeft.

Verwijderd

Topicstarter
hmmh, niet echt geinteresseerd in pc met waterkoeling en van wat ik hier gelezen heb ben ik beter af zonder crossfire (zie dat de meeste hier ook geen crossfire kiezen).

Heb men lijstje aangepast maar weet niet of ik nu nog genoeg heb met een 550W voeding? Als niet voldoende neem ik dan gewoon de Seasonic S12G 650W of andere voeding (rekening houdend met geluid)?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,05€ 66,05
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 349,-€ 349,-
1Fractal Design Define R4 Arctic White - Window€ 92,95€ 92,95
1BitFenix Alchemy Connect 15x LED-Strip 30cm - green€ 15,50€ 15,50
2BitFenix Spectre Pro Led Groen, 120mm€ 11,31€ 22,62
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,32€ 64,32
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.050,88

+"BitFenix Spectre Pro LED Green 140mm", kan geen pricewatch link vinden hiervan.

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-03 17:59

Verwijderd

Topicstarter
Men eigen posts nog eens doorlezen en besef dat ik wat arrogant overkwam. Mijn excuses hiervoor.
Thx voor de link! Ik kom uit op 561W. Ik trek verder mijn plan wel met dit.

Dank aan allen voor alle advies & hulp bij het bouwen van mijn eerste pc! Hoewel dit niet uit mijn posts te lezen is apprecieër ik dit enorm! Heb de voorbije week & half ook enorm veel bijgeleerd door reviews te lezen op de website en topics te volgen op het forum. Alsook enorm veel pc termen bijgeleerd waarvoor ook dank.

Of zoals ze zeggen in het Engels "All credits to you guys!"
Pagina: 1