'stille' game/multipurpose pc, €1000

Pagina: 1
Acties:

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 10:43

E-Rick

I love it :7

Topicstarter
Mijn huidige PC is na 7 jaar aan vervanging toe. Ik vertrouw de hardware steeds minder, en ik ben wel toe aan iets snellers en stillers.
Op basis van de BBG heb ik de volgende configuratie samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 164,90€ 164,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 70,95€ 70,95
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 368,03€ 368,03
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 90,79€ 90,79
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,95€ 82,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,40€ 35,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 120,95€ 120,95
1Cooler Master VS V650S€ 77,05€ 77,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.011,02

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- gamen
- photoshop
- van tijd tot tijd enkele VM's draaien (hooguit 3 tegelijk)
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
- Ik wil er ongeveer 1000 euro aan uitgeven. Minder is beter, maar iets meer is ook geen probleem als dat een goede reden heeft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- monitor (dell 2713HM)
- toetsenbord, muis
- Samsung 840 SSD, 250 GB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hierboven
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
- Ik heb een lichte voorkeur voor intel processoren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- formaat en energieverbruik boeien me niet zo, maar ik zou het prettig vinden als de PC lekker stil is.
Ga je overklokken?
- nee

Toelichting bij de gekozen componenten:
CPU, moederbord, videokaart: rechtstreeks uit de BBG
Harde schijf: gewoon een niet te dure 7200rpm 3 TB disk
Kast: Deze kast vind ik mooi, is behoorlijk stil en biedt goede kabelmanagementmogelijkheden
Koeler: Zeer stil
geheugen: 16 GB ipv 8, ivm het draaien van virtual machines
voeding: de 650 watt variant omdat deze vrijwel even duur is als de 550 watt versie.

Mijn openstaande vragen:
- gaat dit allemaal passen (zowel qua afmetingen als qua compatibiliteit)?
- Is er een R9 290 videokaart die (significant) stiller is dan de gigabyte?
- Is er een stillere voeding voor ongeveer het zelfde geld, die tevens (semi) modulair is?
- Andere tips?

Choose life

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Goede openingspost. Enige dat ik zo snel zie, wat "beter" kan is een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, net zo stil, zo niet stiller, iets goedkoper dan de Scythe.

i7/Xeon heeft geen meerwaarde denk je?

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
De tranquillo produceert tot 25.5 dB, van de scythe wordt gezegd dat deze 12,5dB produceert. Maar ik kan het uiteraard mis hebben, misschien is de ene spec op full blast en de andere op de langzaamste stand.

Een i7 heb ik over nagedacht, maar ik ga de pc veel meer gebruiken voor games dan voor VM's. Vandaar dat hyperthreading me niet nodig lijkt.

Choose life

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-03 12:50
E-Rick schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:52:
De tranquillo produceert tot 25.5 dB, van de scythe wordt gezegd dat deze 12,5dB produceert. Maar ik kan het uiteraard mis hebben, misschien is de ene spec op full blast en de andere op de langzaamste stand.

Een i7 heb ik over nagedacht, maar ik ga de pc veel meer gebruiken voor games dan voor VM's. Vandaar dat hyperthreading me niet nodig lijkt.
Ik zou niet zomaar van fabrikants specificaties uitgaan, maar reviews.

Tevens zou ik dan de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power willen aanraden. stiller en presteerd beter (en ja hij past in je R4 (ik heb hem ook in mijn R4))

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
Het betreft de PCGH-edition, dus met twee fans. Ik heb nog even gezocht en volgens mij zijn de verschillen redelijk verwaarloosbaar. die 12,5 dB is per fan, dus voor 2 fans zou dat op ongeveer 15,5 dB uit moeten komen.

Choose life

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Vervang de 4570 met de 4590. Zelfde prijs alleen iets beter. pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed

https://ko-fi.com/apart

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verder lijkt het me een prima build. Het moederbord wil nog wel eens slecht/niet leverbaar zijn. Het lijkt alsof die eruit gaat. Momenteel is die beschikbaar klaarblijkelijk. Maar een paar dagen later kan die net zo goed (weer) uitverkocht zijn.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-03 22:41
Ziet er al wel goed uit. Wat je nog zou kunnen overwegen is even de echte silence-freaks raadplegen op het forum van silentpcreview.com, een website geheel gewijd aan het bouwen van stille PC's waar veel grondig ingestelde rakkers zeer behulpzaam zijn en je zeker niet de enige bent met de vraag naar stille-gaminghardware. De kans dat je feedback krijgt van stilte-fanaten is vele male groter dan hier, en zij hanteren ook een andere definitie van 'stil'. Een gemiddelde tweaker zal een 40db systeem al stil vinden, maar als je go-pro gaat kan je een volmaakt stil (passief gekoeld) systeem bouwen.

Er is een subforum voor voedingen als ik me niet vergis, en dat is inderdaad een heel belangrijk punt als je je kast stil wil hebben. Muisstille voedingen zijn er absoluut, wil je modulair gaat de prijs fors omhoog.

Je grootste boosdoeners zullen de ventilatoren van je grafische kaart zijn, want stille voedingen en casefans en vooral cpu-fans zijn vrij makkelijk te regelen. Hou er rekening mee dat de geluidsproductie van grafische kaarten enorm kan verschillen per exemplaar, de Twin Frozr's2 bijvoorbeeld waren in de ene review muisstil, en in de andere reviews net vliegtuigmotoren.

Zo even neuzend op SPR kom ik bijvoorbeeld op een passief gekoelde (0 geluid) R9 270:
http://www.powercolor.com....asp?id=535#Specification
http://www.silentpcreview...iewtopic.php?f=19&t=67114

Als je dan (moet makkelijk lukken met die grote fractal R4) voor goeie caseventilatie zorgt met goeie grote fans - dan kan je een erg stil systeem bouwen!

Over de door jou voorgestelde videokaart lees ik op tomshardware "Cons : A bit loud under full load". Niet wat je wil.
http://www.tomshardware.c...290-and-290x,3728-10.html

[ Voor 7% gewijzigd door Znorkus op 20-05-2014 15:21 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan lever je alleen wel vrij veel in op prestatie. Afgezien van de silentpcreviewer's is de consument toch gewoon tevreden met de huidige onderdelen? De Fractal is erg goed in het dempen van het geluid en op momenten dat de GPU begint te blazen ben je toch met geluid/koptelefoon aan het gamen.

[ Voor 44% gewijzigd door br00ky op 20-05-2014 15:37 ]

• Znorkus
Dan pleur je er twee grafische kaarten in. Hij speelt lichte spellen dus het zal wel loslopen.
Ja, en voor een goed stille PC moet je misschien ook wel inleveren op prestatie (of je budget verhogen). Stilte kost geld: het is altijd goedkoper om de hoogst opgeschroefde processoren in een klein kastje te proppen ja met 10.000 rpm schijven. 5400rpm schijven presteren minder maar kunnen wel weer veel stiller zijn.

Ik lees niet dat hij tevreden is met huidige onderdelen, ik lees dat hij vraagt om suggesties om de PC stiller te krijgen ;-)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Helemaal mee eens, al lees ik nergens dat hij licht gamet ;). Dan is een 290(x) sowieso overkill.

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 20-05-2014 15:26 ]

• Znorkus
Oja da's waar, dat was een ander topic. Ja het hangt er dus vanaf hoe zwaar hij wil gamen (het staat wel op zijn lijst). Wat ik aan zijn andere apparatuur zie is dat deze TS zeer goed weet wat hij aanschaft en gaat voor kwaliteit (27 ultrasharp, 250gb hdd), en ook aangeeft daar wel in te willen investeren.

Ik zou zeker ook nog even kijken naar geluidsproductie van harde schijven. ALs het toch voor data gebruikt gaat worden is een stille 5400rpm die bedoeld is voor geluidsreductie (en waarbij je als je geluk hebt ook een mooie holder meekrijgt met goeie dempende voetjes of zelfs een zwevende oplossing) echt het overwegen waard.

Edit: over je koeler: "Kleiner Wehrmutstropfen: Unter Volllast konnten wir leichtes Surren feststellen"
en in de conclusie van die review "Lediglich das leichte Surren des Lüfters bei Volllast trübt den positiven Gesamteindruck etwas."
http://www.gamezoom.net/a...V650S_Test_Review-29392-3

niet geschikt dus voor jouw doeleinden.
Overweeg deze:
pricewatch: Seasonic X-650 80+ Gold V2
afkomstig uit dit lijstje:
http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs

First 80 Plus Gold PSU on market with superb performance, totally modular cabling with patented DC/DC converter + output connector PCB offers fanless operation at lower loads and extremely quiet fan-cooled operation at mid-to-high power levels, with >90% efficiency at mid-power levels.

[ Voor 42% gewijzigd door Znorkus op 20-05-2014 15:43 ]

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
Die 4590 is een goeie tip inderdaad, die neem ik mee.

Voor wat betreft het moederbord, ik zit er over te denken om alle componenten te bestellen bij megekko en die hebben nog 7 van die moederborden liggen. De rest van de componenten hebben ze ook op voorraad dus als ik vandaag voor 20:00 bestel kan ik morgen al aan de knutsel :) (ja ik ben af en toe een beetje ongeduldig)

Voor wat betreft extreem stil/passief gekoeld: Ik ben er niet op uit om een PC te bouwen die je helemaal niet hoort, maar meer om per component een iets stillere versie te pakken als dat niet te veel in de papieren gaat lopen. Bij mijn huidige PC heb ik totaal niet gelet op het geluid dat de diverse onderdelen produceren, dus het zal niet moelijk zijn om een stillere pc te bouwen dan mijn huidige.

Ik schaar mezelf wel onder het kopje 'gemiddelde tweaker' dus dat komt vast goed.

De videokaart is idle behoorlijk stil (http://www.tomshardware.c...-290-and-290x,3728-7.html) en inderdaad, tijdens het gamen mag ie best wat meer herrie maken. Ik verwacht dus dat dat een goede keuze is.

Harde schijf ga ik over nadenken, windows en games komen op de ssd dus dat zit qua performance wel goed, op de harde schijf komen vooral foto's, media en andere statische data te staan dus dan zou een 5400rpm disk inderdaad voldoen. Qua prijs maakt het weinig uit heb ik al wel gezien.

Enige waar ik nog mee zit is de voeding, daar ga ik nog even wat meer onderzoek naar doen.

Choose life

• Znorkus
Hoi E-Rick, heb vorige post geedit met een voeding waar je denk ik blij van wordt: modulair, betaalbaar, en retestil.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je inderdaad die gemiddelde gebruiker bent, is de CM voeding in die behuizing echt niet luidruchtig. Je zit qua belasting ook niet aan de bovenkant van de voeding, dus dat is ook voordelig voor het geluidsniveau.

Ik lees heel veel topic met de zin "als het maar geen stofzuiger/straaljager/boormachine/* " is, maar dat is met normale onderdelen en normaal gebruik en onderhoud echt niet meer relevant. Een kast met dempend materiaal zoals de Fractal en een aftermarket koeler zullen daar alleen maar meer aan bijdragen.

edit: Overigens nog over je voeding, bij deze kast wordt er vaak gezegd dat een normale niet-modulaire voeding handiger werkt dan een (semi)modulaire, omdat je dan de enkele kabelboom in een keer achter het moederbord kan leggen, in plaats van de afzonderlijke losse boompjes. Neem dat in overweging.

*elk willekeurig apparaat dat veel geluid maakt

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 20-05-2014 15:59 ]

• Znorkus
Hm niet mee eens. Normale hardware (de meestverkochte videokaarten) in een normale mini-case van 50 euro met de goedkoopste casefans en de goedkoopste voeding met direct aan de case geschroefde budget 10.000 rpm hdd's maken, zeker als het een gamepc is, een takkeherrie. En investeringen in een R4 en een scythe mugen (waardoor cpu-fan naar onder de 20db duikt - vrijwel onhoorbaar dus) zijn een beetje zinloos als je niet ff al je onderdelen afgaat. Systeem is maar zo stil als het luidste component.

Maargoed ik ben een stilte-freak en schiet hier even door, ben me er volledig bewust van ;-) TS ga lekker je gang, er is nog veel te winnen qua stilte en ik zou dat zeker aanraden, succes met bouwen verder.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Stiltefreak, ik dacht al zoiets :). Mijn doel is ook niet om per se stillere componenten af te raden, ik probeer het slechts in perspectief te zetten.

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
Ah kijk, da's een goeie, die fanless mode van de seasonic bevalt me wel. Voor wat betreft de harde schijf: in een ander pc'tje heb ik een WD green 2 TB zitten, en die hoor ik nooit. Daarom in deze PC ook weer een WD green.
Lijstje ziet er nu zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 164,80€ 164,80
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 70,95€ 70,95
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 368,03€ 368,03
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 91,-€ 91,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,95€ 82,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,40€ 35,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 120,95€ 120,95
1Seasonic X-650 80+ Gold V2€ 117,95€ 117,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.052,03

Ik denk dat ik nu een config te pakken heb met prima performance die tevens behoorlijk stil is.
Ik kan natuurlijk nog veel meer investeren in nog stillere componenten (of inleveren op de performance), maar dat vind ik eerlijk gezegd een beetje zonde van mijn geld.

Als er geen schokkende suggesties worden gedaan gaat dit m denk ik worden. Iedereen: bedankt voor het meedenken!

Choose life

• Znorkus
Die WD greens zijn inderdaad een uitstekende keus voor stille schijven. Nice. Ik vind het er erg mooi uitzien zo. 16gb RAM is een goede keus. Het mobo wordt door tweaker-diehard TERW_DAN aangeraden aan vrienden en kenissen en dat zegt heel wat. Je grafische kaart is fors waardoor gamen erg lekker zal gaan en je door de R4 idd beschermd bent van de ergste ellende. Samen met je SSD en je fijne ultrasharp gaat dat een uitmuntende bak zijn! Ik had 'm ook zo kunnen uitzoeken, een goeie balans tussen stilte en prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Znorkus op 20-05-2014 16:59 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:05
Voor een stille PC is een mechanische HDD een no-go. De echte uitdaging voor een stil systeem is de videokaart. Er is hier al gesproken over stiltefreaks en SPCReview. Daar schaar ik bezelf graag bij :p
Zelf heb ik een Define Mini met een passief gekoelde i5 4440 en 3x Scythe Kaze Jyuni PWM @350-390 idle. CPU koeler is een ThermalRight HR-02 Macho. (Die past formeel niet in de kast, maar side fan gebruik ik niet, dus panels van kant wisselen en het past gemakkelijk. Op SPCR forum is gepost dat het anders ook past, maar dan met de koeler in het foam gedrukt.)
Qua voeding een SS X-650, dus bij idle/ lage load geen fanrotaties. Het resultaat is een PC die ik in idle niet kan horen op 50 cm afstand en dan doe ik echt m'n best. Onder load kan ik hem net onderscheiden van de omgeving.

Voor een videokaart maakt het eigenlijk niet zoveel uit welke uitvoering je pakt, als er maar after market koelers op passen. Ik ben nog geen stock koeler tegengekomen die stil genoeg is in idle, laat staan load.
Een grote koeler waar je 2 120mm PWM fans aan kunt knopen (het hoeft niet helemaal te passen) is vrijwel zeker stiller. Zoiets als een Arctic Accelero S1 Plus kan veel koelen zonder dat je hem hoort.

Addicted to silent computing

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
Ik heb gisteren alle onderdelen binnen gekregen en alles zit inmiddels in elkaar. Het systeem is heerlijk snel en lekker stil, als ik m aanzet is dat vrijwel niet te horen. Dat was met mijn vorige pc wel anders. Wanneer de videokaart flink wordt belast is het een ander verhaal, maar daar heb ik geen problemen mee want tijdens het gamen staat er toch altijd geluid aan.

Iedereen: nogmaals bedankt voor het meedenken, ik ben erg tevreden :)

Choose life

Pagina: 1