Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me altijd afgevraagd waarom ik nooit een IT'er zie die 60 jaar oud is of 65 jaar oud is. Ik krijg het gevoel dat IT'ers na hun 50e ontslagen worden o.i.d.? Ik weet er niet veel van af, en daarom zou ik graag antwoord willen van mensen die er meer over weten.

Ook wil ik graag weten hoe realistisch het is dat ik later 32 uur per week kan gaan werken. Ik zou graag 4 dagen in de week werken, 8 uur per dag. Kan ik dat gewoon aankaarten bij de werkgever?

Ik heb een afgeronde ICT diploma op mbo niveau 4 en ik heb interesse voor de informatica opleiding aan de hogeschool. Als de IT het wordt dan ga ik me zeker certificeren, welke certificaten leveren het meeste geld op? Is het relevant voor een programmeur om microsoft certificaten te halen in de richting van serverbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De meeste vragen kan ik niet op antwoorden maar je eerste ("waarom zie je nooit iters ouder dan 60 jaar") is m.i. vrij simpel... Wanneer kwam de IT-business op? Uiteraard zullen er voor 1980 mensen zijn geweest die 'iets' in de 'IT' (whatever that may be at that time) deden, maar die zullen echt heel schaars zijn.... En als je als 25-jarige in 1980 de IT in stapte, ben je volgend jaar pas 65 (en dus nog niet eens pensioengerechtigd). Ouderen in de IT zijn er al echt wel (heb meerdere collegae die aan die 'eisen' voldoen), maar de IT is gewoon nog niet zo'n oude wereld en dus zijn er nog niet zoveel van.... :)

Edit: Je 2e vraag over part-time werken heeft m.i. niets te maken met IT, maar gewoon met 'werken'. Ik ken voldoende mensen (zowel binnen de IT als buiten) die 4x8 of 4x9 werken; of je het tijdens je sollicitatie moet aankaarten hangt af van hoe belangrijk je dit vindt :). Imho is het slimste om gewoon fulltime te beginnen en later tegen je werkgever te beginnen over een dag minder werken, maar dit is uiteraard vooral afhankelijk van hoe belangrijk je dit vindt en hoe je baas hierin staat... Maar zoals bij elke vacature geldt: Als ze vragen om een "fulltime" iemand dan lijkt het me niet geschikt om tijdens de sollicitatie al te beginnen over part time ;)

[ Voor 38% gewijzigd door naitsoezn op 22-06-2014 17:54 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:52
naitsoezn schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:41:
Edit: Je 2e vraag over part-time werken heeft m.i. niets te maken met IT, maar gewoon met 'werken'. Ik ken voldoende mensen (zowel binnen de IT als buiten) die 4x8 of 4x9 werken; of je het tijdens je sollicitatie moet aankaarten hangt af van hoe belangrijk je dit vindt :). Imho is het slimste om gewoon fulltime te beginnen en later tegen je werkgever te beginnen over een dag minder werken, maar dit is uiteraard vooral afhankelijk van hoe belangrijk je dit vindt en hoe je baas hierin staat... Maar zoals bij elke vacature geldt: Als ze vragen om een "fulltime" iemand dan lijkt het me niet geschikt om tijdens de sollicitatie al te beginnen over part time ;)
Als je een jaar in dienst bent heb je het recht om minder uren te gaan werken. Zie http://www.dezaak.nl/deel...-arbeidsduur-1708134.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Daarnaast zijn er ook al een hoop oudere it-ers 'binnen' en gaan met vervroegd pensioen/rentenieren.
Ik ben ook van plan rond mijn 55e te stoppen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

creator1988 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 18:33:
[...]

Als je een jaar in dienst bent heb je het recht om minder uren te gaan werken. Zie http://www.dezaak.nl/deel...-arbeidsduur-1708134.html
Klopt, vandaar ook dat ik zei dat je beter als fulltime in dienst kunt gaan.... Bovendien is er (vooral bij kleinere werkgevers, maar eigenlijk is dit dus zoals ik zei afhankelijk van je baas) een verschil tussen "recht hebben" en "gelijk krijgen". Ik moet nog maar eens zien hoe lang je het uit houdt op het moment dat je zegt dat je minder wilt gaan werken en daar wettelijk recht toe hebt, op het moment dat die baas jou binnen gehaald heeft als fulltime medewerker en absoluut niet van plan is op iemand extra aan te nemen om jou missende dag op te vangen. Uiteraard kun je dit proberen aan te vechten, en een 'normale' werkgever zou het nooit zo ver laten komen, maar je zult ze de kost moeten geven die in die situatie terecht komen ;)
DukeBox schreef op zondag 22 juni 2014 @ 18:37:
Daarnaast zijn er ook al een hoop oudere it-ers 'binnen' en gaan met vervroegd pensioen/rentenieren.
Vind ik weinig te maken hebben met it-ers eerlijk gezegd :). Ik denk dat er net zoveel it-ers zijn met deze doelstelling dan in elke andere beroepsgroep :) . Salaris oid zie ik niet als reden dat er meer it-ers vervroegd met pensioen 'kunnen' dan anderen :).

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 22-06-2014 18:43 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 22:49
Veel van de 'oudere' IT'ers zijn jaren geleden met vut en prepensioen regelingen al opgestapt. Zelf begon ik in 1982 en moet nu nog 10 jaar tot de pensioen gerechtigde leeftijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op zondag 22 juni 2014 @ 18:37:
Hoe kan je op je 55e dan stoppen? Ik zou dat graag ook willen weten. Hoe betaalt men dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb trouwens al meerdere 50+ers gezien in de IT. Meestal wel latere instroom vanuit administratie, elektra of telecom.

32-36 uur is niet zo vreemd in de IT. De meeste functies zijn niet bepaald 9 till 5 jobs. In de detachering is 40 uur wel een vaste eis (helemaal als starter).

Certificaten zijn trouwens het meeste waard icm passende werkervaring. Zonder werkervaring heb je er niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:09

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 19:00:
Hoe kan je op je 55e dan stoppen? Ik zou dat graag ook willen weten. Hoe betaalt men dat?
Financiële onafhankelijkheid

Vuistregel lijkt te zijn dat als je 12-15% van je salaris (dus incl. bonussen, vakantiegeld etc.) spaart, je met vervroegd pensioen kunt gaan zo rond die leeftijd.

Je zult dus je uitgaven moeten aanpassen aan een lager "salaris" , en daarnaast de discipline moeten hebben om goed met je spaargeld om te gaan.

Mijn vriend is nu 32 en die heeft volgens mij nog nooit full-time gewerkt, die zit ook in de IT en is begonnen met 4x8 en doet dat nu nog steeds.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:35:
Ik heb me altijd afgevraagd waarom ik nooit een IT'er zie die 60 jaar oud is of 65 jaar oud is. Ik krijg het gevoel dat IT'ers na hun 50e ontslagen worden o.i.d.? Ik weet er niet veel van af, en daarom zou ik graag antwoord willen van mensen die er meer over weten.

Ook wil ik graag weten hoe realistisch het is dat ik later 32 uur per week kan gaan werken. Ik zou graag 4 dagen in de week werken, 8 uur per dag. Kan ik dat gewoon aankaarten bij de werkgever?

Ik heb een afgeronde ICT diploma op mbo niveau 4 en ik heb interesse voor de informatica opleiding aan de hogeschool. Als de IT het wordt dan ga ik me zeker certificeren, welke certificaten leveren het meeste geld op? Is het relevant voor een programmeur om microsoft certificaten te halen in de richting van serverbeheer?
IT is natuurlijk een relatief nieuwe beroepsrichting... dat ten eerste...
vedere stromen veel oudere IT'ers door naar management functies... die zie je dus al niet code kloppen tussen het jonge grut....

ik zelf ben na mijn opleiding meteen 32 uur gaan werken... heb dat bij sollicitaties altijd aangegeven... en geen enkel probleem mee gehad.... nou had ik dan wel een basissalaris waar ik dan ook makkelijk rond van komen... ik kan me voorstellen dat je met mbo 4 toch een iets lager startsalaris hebt, waardoor rondkomen lastiger wordt met 32 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
P.O. Box schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:20:
[...]

IT is natuurlijk een relatief nieuwe beroepsrichting... dat ten eerste...
vedere stromen veel oudere IT'ers door naar management functies... die zie je dus al niet code kloppen tussen het jonge grut....

ik zelf ben na mijn opleiding meteen 32 uur gaan werken... heb dat bij sollicitaties altijd aangegeven... en geen enkel probleem mee gehad.... nou had ik dan wel een basissalaris waar ik dan ook makkelijk rond van komen... ik kan me voorstellen dat je met mbo 4 toch een iets lager startsalaris hebt, waardoor rondkomen lastiger wordt met 32 uur...
Dat 32 uur bedoel ik na mijn opleiding in het hoger onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:28:
[...]

Dat 32 uur bedoel ik na mijn opleiding in het hoger onderwijs.
Als ik jou was zou ik wel met 40 uur per week beginnen. De meeste werkgevers zijn er niet heel erg happig op om werknemers, zeker starters, minder te laten werken.

Zie het als een investering: De eerste 5 jaar investeer je in werk, daarna investeer je in je leven (work/life balance zoals ze dat bij ons noemen). Afgelopen januari ben ik ook teruggegaan naar 4 dagen werken, nadat ik de eerste 6 jaar full tim heb gewerkt.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik denk dat juist dat je beter NIET met 40 uur per week kan beginnen... ok, als je anders die baan niet krijgt is het anders, maar het is veel lastiger om van 40 naar 32 uur te gaan dan andersom... mijn werkgever heeft het inmiddels opgegeven mij zover te krijgen om 40 uur te werken, maar liefst zouden ze me 48 uur laten werken... ik moet er niet aan denken om nu naar mijn werkgever toe te moeten gaan met de vraag om 8 uur minder te werken...

bij mijn eerste baan gingen ze bij de sollicitatie schoorvoetend akkoord (overheids instelling)... vlak na mij werden nog 2 mensen aangenomen, en die mochten ineens maar 32 uur werken.... was ze blijkbaar (financieel gezien) bevallen :)
bij mijn tweede baan waren ze allang blij dat ik voor ze wilde werken... ik denk dat ze dachten: die lullen we ooit wel naar 40 uur toe.... nu 8 jaar later werk ik er nog steeds en nog steeds 32 uur in de week :)
overigens heb ik officieel voor die ene dag in de week er een eigen bedrijfje bij (in de praktijk zijn dat meer uren)... mijn werkgever biedt die flexibiliteit (anders had ik ook niet bij ze gesolliciteerd)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik denk dat veel IT'ers doorstromen naar meer leidinggevende functies, omdat het op gegeven moment lastig(er) is om nieuwe technologieën aan te blijven leren.
Ja natuurlijk kan dat. Maar het kan zijn dat ze per se iemand voor 40 uur willen, daar heb jij natuurlijk niets over te zeggen. Wat ik zelf voor lange tijd heb gedaan is 36 uur: de ene week 5 dagen en de andere 4. Er zijn genoeg opties.
Hangt er compleet vanaf wat voor dingen je gaat programmeren. Ga je in Python of PHP aan slag, heb je geen ruk aan Microsoft serverbeheer certificaten.

Maar in het licht van dat je blijkbaar nog 4 jaar gaat studeren snap ik deze vragen niet zo goed. Ga nou eerst maar eens studeren. Ook op de arbeidsmarkt mag je best wat foutjes maken qua matching met werkgevers. Zo heb ik zelf a) bij een webbureau gewerkt waar ze weigerden versiebeheer te gebruiken (5 maanden uitgehouden), b) bij een webshop gewerkt waar ik aangenomen was om de systemen voor de klantenservice te verbeteren, maar uiteindelijk meer in het magazijn heb rondgelopen om te helpen met het vullen van orders (4 maanden uitgehouden). Dat is allemaal niet erg en gewoon deel van het leerproces.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Bij mijn werkgever is 36 uur per week de standaard en hoe je dit invult over een week mag jezelf bepalen.
Elk jaar kan je aangeven of je meer (max 40 uur) of minder (min 32 uur) wilt werken wat dan goed gekeurd moet worden door je manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

P.O. Box schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:44:
Ik denk dat juist dat je beter NIET met 40 uur per week kan beginnen... ok, als je anders die baan niet krijgt is het anders, maar het is veel lastiger om van 40 naar 32 uur te gaan dan andersom...
Je hebt gewoon recht om minder te gaan werken mits je aan de voorwaarden voldoet. Er moeten echt grote bezwaren zijn wil een werkgever het niet toestaan. En dan kan je het altijd aan een rechter voorleggen.
Het probleem is eerder dat werknemers niet weten waar ze recht op hebben en hun gelijk niet willen halen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

naitsoezn schreef op zondag 22 juni 2014 @ 18:39:
Vind ik weinig te maken hebben met it-ers eerlijk gezegd :). Ik denk dat er net zoveel it-ers zijn met deze doelstelling dan in elke andere beroepsgroep :) . Salaris oid zie ik niet als reden dat er meer it-ers vervroegd met pensioen 'kunnen' dan anderen :).
Integendeel.. als je toen enige kennis had kon je al snel goed verdienen. Het was juist een van de vakgebieden waar je al snel daadwerkelijk (meer dan) je doelstellingen kon halen.
Ik kom uit een familie met veel oudere it-ers (bewust gekozen maar enkelen er ook ingerold) en vrijwel iedereen is vrij van enige financiële verplichtingen.
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 19:00:
Das een makkelijke.. zorgen dat je genoeg op de bank hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik naar veel vacatures kijk zijn de meeste 40 uur per week, hoe pak je dat dan aan? Gewoon solliciteren en aangeven dat je 32 uur wilt werken?
DukeBox schreef op zondag 22 juni 2014 @ 22:06:
[...]

Das een makkelijke.. zorgen dat je genoeg op de bank hebt staan.
Hoeveel is dan genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:09

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat ligt aan jouw bestedingspatroon. Als je een huis hebt zonder hypotheek of huur, en je bent zuinig, kun je van een paar honderd euro rondkomen en is een paar ton voldoende om het járen uit te houden. Heb je dure wensen dan heb je meer geld nodig ;)

Maar heb je al in dat topic gekeken wat ik gepost heb?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ardana schreef op zondag 22 juni 2014 @ 22:18:
Dat ligt aan jouw bestedingspatroon. Als je een huis hebt zonder hypotheek of huur, en je bent zuinig, kun je van een paar honderd euro rondkomen en is een paar ton voldoende om het járen uit te houden. Heb je dure wensen dan heb je meer geld nodig ;)

Maar heb je al in dat topic gekeken wat ik gepost heb?
Ik zal kijken, maar een paar ton? Staat er in je topic hoe dat haalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja.. verdienen en sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Part time werken is een recht in Nederland, anderen leggen het hierboven ook al uit. Overigens, mocht je een baan hebben die in totaal 36 uur is dan kan je ook 4x9 overwegen. Werk je toch een volledige werkweek, maar je hebt ook een dag extra over.
Ik kan nou niets echt zeggen dat een bepaald certificaat het meeste oplevert. Certificaten moeten vooral passen bij de richting die je op wil in de IT. Als je wil programmeren dan zijn serverbeheer certificaten niet echt handig, althans, die richting wil je niet op. Anders was je beheerder geworden.

Als je wil beginnen als programmeur haal dan certificaten die passen bij waar in je in wil programmeren. Bijvoorbeeld .NET developer titels als je in een .NET taal gaat werken. Of Oracle certificaten als je in PL*SQL en/of Oracle Forms dingen gaat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Bij de vorige klant waar ik zat, waren er wel een aantal de 50 gepasseerd. 1 collega daar ging in mijn tijd zelfs met pensioen (en werkt vervolgens als freelancer 1 dag in de week). Het kan dus wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Iooryz schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:22:
(en werkt vervolgens als freelancer 1 dag in de week)
Dat zie je denk ik in 99 van de 100 gevallen.. en lekker de leuke dingen er tussenuit pakken als er wat langs komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 07:39
MuzenJaap schreef op zondag 22 juni 2014 @ 18:55:
Veel van de 'oudere' IT'ers zijn jaren geleden met vut en prepensioen regelingen al opgestapt. Zelf begon ik in 1982 en moet nu nog 10 jaar tot de pensioen gerechtigde leeftijd!
Ik denk dat de meeste IT'ers die nu met pensioen of vut zijn uit andere richtingen kwamen dan IT zelf zoals wiskunde of elektrotechniek. Vergeet ook niet als je nu met je 60e met pensioen gaat je ongeveer 0,7x je pensioenbedrag krijgt ga je met je 70e met pensioen krijg je 1,4x je pensioenbedrag.

Het is heel leuk om zo snel mogelijk thuis te willen gaan chillen maar eigenlijk is het financieel niet eens erg interessant. Aan de slag blijven is zeker lucratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
wij (researchziekenhuis) hebben wel wat oudere IT'ers, programmeurs bijvoorbeeld. Verder is het in onze werkomgeving geen probleem parttime te werken. Of 4x9...

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Veel oudere IT'ers groeien ook door naar project management, team leider, business analist, ...

Je moet wel bijblijven natuurlijk met technologische ontwikkelingen, vaak is dat toch lastiger naarmate je ouder wordt.
Dan is business analyse vaak toch iets makkelijker + de technische achtergrond draagt dan ook nog iets bij (je voorkomt het "dat-lijkt-simpel-dus-is-makkelijk-en-goedkoop" verhaaltje dat sommige gebruikers/analisten/verkopers hanteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Tevens hebben de mensen die rond de 50 zijn vaak te maken met het overlijden van hun ouders. Wellicht dat je door een beetje erfenis ook minder kunt gaan werken. Ikzelf werk al jaren 4x9 bij de overheid. Heerlijk, die 4 dagen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 29-09 23:43

B2

wa' seggie?

Hier idem. Ik heb geloof ik in de 9 jaar dat ik nu werkzaam ben 1 jaar 40 (5x8) gewerkt. Daarna altijd 36 uur met 4x9. Prioriteit ligt bij mij niet bij 'leven om te werken' en dit zorgt ervoor dat ik plezier hou in wat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
B2 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:04:
Hier idem. Ik heb geloof ik in de 9 jaar dat ik nu werkzaam ben 1 jaar 40 (5x8) gewerkt. Daarna altijd 36 uur met 4x9. Prioriteit ligt bij mij niet bij 'leven om te werken' en dit zorgt ervoor dat ik plezier hou in wat ik doe.
Exact, maar ik vraag me dan af hoe de werkgever hier tegenaan kijkt.

Stel ik werk jaar lang 40 uur per week, en dan vraag ik 32 uur aan. Dan krijg ik dat, maar na 3 maanden gooien ze me eruit omdat ze 40 uur willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 29-09 23:43

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:26:
[...]

Exact, maar ik vraag me dan af hoe de werkgever hier tegenaan kijkt.

Stel ik werk jaar lang 40 uur per week, en dan vraag ik 32 uur aan. Dan krijg ik dat, maar na 3 maanden gooien ze me eruit omdat ze 40 uur willen.
Tja, dat ligt dan aan de werkgever. Ik werk bij de overheid, daar is dat heel anders. En nee dat heeft niks met luie ambtenaren te maken. Die zijn er echt wel en daar stoor ik mij ook erg aan.

[ Voor 11% gewijzigd door B2 op 23-06-2014 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In mijn vorige functie werkte ik 2x10, 2x 8 en 1x 4 (avond). Dit was puur om een papadag te krijgen en geen salaris te hoeven inleveren. Beviel me eigenlijk prima.

Je hebt als werknemer erg veel rechten, maar zonder onbepaalde tijd contract ben je nooit zeker wanneer je "lastig" gaat doen (lastig = op komen voor je rechten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Bij ons hebben wij een aantal lopen die na hun pensioen nog 20 uur in de week werken maar wij doen veel met legacy systemen iSeries, Mainframe en dergelijk en juist bij de oudere collega's heb je heel veel ervaring die kun je missen als kiespijn.

Ik heb het voor alle duidelijkheid over programmeurs.

[ Voor 10% gewijzigd door Badtothebone op 01-07-2014 21:42 ]

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
MBO ICT instroom is natuurlijk makkelijker vervangbaar dan een HBO'er met 15 jaar vakervaring. In de huidige markt gooi je die er niet uit, zeker niet om een detail als part-time willen werken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Deveon schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:58:
In mijn vorige functie werkte ik 2x10, 2x 8 en 1x 4 (avond). Dit was puur om een papadag te krijgen en geen salaris te hoeven inleveren. Beviel me eigenlijk prima.

Je hebt als werknemer erg veel rechten, maar zonder onbepaalde tijd contract ben je nooit zeker wanneer je "lastig" gaat doen (lastig = op komen voor je rechten).
Wij beginnen om 7 uur en 5 uur kappen, wat een stuk beter is dan 8 uur beginnen en 6 uur naar huis. Ik doe 4 uurtjes thuis in eigen tijd, als ik dan langer blijf op een dag kan ik die daar mooi onder schuiven. De rest van het kantoor krijgt 1x in de 2 weken dag vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Termi schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:03:
[...]

Ik denk dat de meeste IT'ers die nu met pensioen of vut zijn uit andere richtingen kwamen dan IT zelf zoals wiskunde of elektrotechniek. Vergeet ook niet als je nu met je 60e met pensioen gaat je ongeveer 0,7x je pensioenbedrag krijgt ga je met je 70e met pensioen krijg je 1,4x je pensioenbedrag.

Het is heel leuk om zo snel mogelijk thuis te willen gaan chillen maar eigenlijk is het financieel niet eens erg interessant. Aan de slag blijven is zeker lucratief.
Geef mij dan maar 10 jaar "chillen" er bij ipv geld:) Dit blijft een persoonlijk dingetje natuurlijk of je het wìl en financieel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik werk momenteel ook 5x8, maar wil dit jaar of volgend jaar naar 4x8 of max. 4x9.
Financieel een aderlating, maar mijn vrouw gaat tegen die tijd meer werken en een paar schalen omhoog vanwege een leidinggevende functie die ze dan deels zal uitvoeren.

Dus, zij een dag meer, ik een dag minder zodat de balans beter is (ook i.v.m. de kinderen en de gespendeerde tijd met elkaar). Ja, het levert meer geld op om 40 uur te blijven werken..maar een dag extra met het gezin vind ik vele malen belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:11

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Het ligt ook wel aan de afstand tot je werk denk ik. Ik heb altijd 40 uur gewerkt, eerst een baan waarbij ik 20 minuten moest fietsen (enkele reis), later een baan waar ik eerst 20 minuten moest fietsen naar station, 1 uur de trein in en weer 10 minuten fietsen (enkele reis) had.

Die laatste gaat je opbreken omdat je na eten koken en huishoudelijk werk eigenlijk gelijk door naar bed kan om er 's morgens voor zessen weer uit te moeten. Hierbij is het ook vrijwel onmogelijk om nog iets aan studie te doen. In de trein werken heb ik nooit prettig gevonden en dus ook niet gedaan.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Of je vier dagen in de week kan werken ligt helemaal aan de organisatie waar je werkt. Ik werk bij één van de Big 4 en ben recentelijk van 40 uur naar 36 uur geswitched. Was eigenlijk helemaal geen probleem, ik hoefde het enkel te vragen en het was nog dezelfde week geregeld. Op onze afdeling werkt ongeveer 70% van het personeel part-time en 80% van de IT-developers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbell
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07-2021
Ik ben 40+, beheerder, en ga binnenkort weer de detachering in.. hopelijk :)

Nou kan ik je vertellen dat het in die branche lastig is om 32 of 36 uur te werken. Het verkoopt gewoon moeilijker naar de klanten waar je gaat zitten. Die willen gewoon iemand inhuren voor 40 uur.

Kan me voorstellen dat het bij ontwikkel of project trajecten wat makkelijker is. Omdat hier een duidelijk resultaat, (product?) opgeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Ligt eraan wat je als IT'er ziet, er zijn genoeg 50+ beheerders hoor...

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 10:13
creator1988 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 18:33:
[...]

Dat ligt wel een beetje genuanceerder dan slechts 'ben je 1 jaar in dienst'.
Vroeger was een van de aanvullende eisen bijvorbeeld: bestaat het bedrijf uit meer dan 10 werknemers? Ik verwacht dat zo'n eis nog gewoon bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Hangt dat niet heel erg af van het bedrijf waar je werkt? Ik ben op eigen initiatief ook wel eens van 40 naar 24 uur gegaan zodat ik tijd had voor mijn deeltijdstudie, feitelijk nam ik gedeeltelijk ontslag en de werkgever mocht dat volgens eigen zeggen niet weigeren. In het bedrijf waar ik nu werk is dat ondenkbaar, collega's zijn allemaal workaholics, een out of office reply wordt al irritant gevonden, dus dat ga ik niet eens proberen.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Is het relevant voor een programmeur om microsoft certificaten te halen in de richting van serverbeheer?
Volgens mij niet. Sowieso is het voor een programmeur veel minder belangrijk om certificaten te halen dan voor een systeem- of netwerkbeheerder.

[ Voor 91% gewijzigd door Lethalis op 12-07-2014 12:10 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij ons loopt een oldtimer die over pak em beet 6 maandjes met pensioen gaat :)
Pagina: 1