Dode GPU of kapotte PSU?

Pagina: 1
Acties:

• Sipondo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-07-2025
Hallo Tweakers,

Ongeveer twee jaar geleden heb ik deze computer samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2400 Boxed€ 190,20€ 190,20
1Asus P8Z68-V LX€ 0,-€ 0,-
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB€ 42,-€ 42,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,20

Ongeveer een half jaar geleden is er iets mis gegaan. Wanneer ik de machine opstart krijg ik een BSOD. Soms kom ik tot aan het inlogscherm van Windows 7, maar dan zitten er allemaal "distorted" lijnen over het scherm heen. Wanneer ik dan probeer in te loggen crashed het systeem.

Ik verneem dat het aan de videokaart ligt, maar wil dit zeker weten voordat ik een nieuwe GPU aanschaf. Wanneer ik de gpu ontkoppel werkt het systeem zonder problemen. Zoveel mogelijk de computer strippen en de GPU erin laten veranderd niets aan de situatie.

Er is echter geen visuele beschadiging te zien aan de kaart.

Is hier iets mis met de GPU, of is er toch iets mis met de PSU?

PS: vervanger wordt indien GPU waarschijnlijk een 660.

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:45
Kwestie van je systeem testen met een vervangende GPU? Of je vermoedelijk defecte GPU testen in een ander systeem. Klinkt in ieder geval als een GPU probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Grimmie187 op 20-06-2014 13:47 ]

• Sipondo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik sta op het punt om mijn systeem te refurbishen met de nieuwe gpu en hem aan familie door te verkopen. Het lijkt mij ook een GPU probleem, maar wil het met redelijke zekerheid weten voordat ik met de voeding een andere GPU sloop. :P

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:45
Zeg nooit nooit maar ik heb in mijn 15 jaar ervaring nog nooit een GPU gesloopt zien worden door een defecte PSU.

Je zou de uitgaande spanningen van je PSU kunnen nameten met een multimeter, advies hierover laat ik echter liever over aan de kenners (ben geen expert op het gebied van stroom/spanning). Mocht je dit verder willen uitzoeken kun je beter hier terecht:

[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 21:37
Mijn vermoeden is ook een kapotte GPU, distorted lijnen klinkt volgens mij als defect ramgeheugen op de gpu. Aangezien de problemen weg zijn wanneer je de gpu vervangt lijkt mij dit de meest waarschijnlijke boosdoener. Als je na het vervangen van de gpu alsnog problemen hebt, dan is je voeding de 2e verdachte, maar die zou dit systeem met 2 vingers in zijn neusgat moeten kunnen voeden.