Stille Future-Proof Homeserver

Pagina: 1
Acties:

• BlueFireGaming
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-03 12:33
Excuses voor het maken van een nieuw topic, maar na nog wat research te hebben gedaan heb ik mijn idee behoorlijk veranderd en het vorige topic hoorde daar niet helemaal meer bij...

Beste Tweakers,

Ik heb zojuist de middelbare school afgerond (:*)). Voor school heb ik veel gebruik gemaakt van Dropbox, maar de 50GB van Samsung die ik had verloopt deze zomer. Op het moment gebruik ik daar al 10GB van, dus dan heb ik niet genoeg ruimte meer...

Daarom zoek ik dus een alternatief. Dit alternatief zal dan waarschijnlijk een DIY Homeserver/NAS/HTPC/etc. worden.

Functies
Er zijn een aantal dingen die ik per se wil doen en een aantal dingen die eventueel wel leuk zouden zijn.
Dit moet de homeserver in ieder geval kunnen doen:
  • Fileserver:
    Bestanden zijn overal beschikbaar (thuis en op bijv. de universiteit), uiteraard beveiligd, en ik wil de bestanden makkelijk over kunnen zetten naar Dropbox, Google Drive etc. om te kunnen delen voor bijv. een schoolproject.
  • Download client:
    Spreekt redelijk voor zich. In ieder geval worden er torrents gedownload, eventueel ook NZB (kan dat?).
  • Media afspelen/streamen:
    Hier ben ik nog niet 100% over uit. Met het afspelen bedoel ik het echt als een HTPC; met streamen bedoel ik het streamen van films, series enz. naar bijv. de TV beneden of een Raspberry Pi met XBMC.
  • "Headset regelaar":
    Bij gebrek aan een betere naam. :P Ik heb op het moment een draadloze headset (Corsair Vengeance 2000) die een USB dongle gebruikt voor het verwerken. Nu zoek ik nog een headset voor de Xbox 360/PS4 die op mijn kamer staan (puur het geluid is al goed) en nu dacht ik dat het wel handig was als ik de dongle in de server steek en die het geluid van mijn PC, de Xbox en de PS4 kan doorsturen naar de headset. Geweldige uitleg (absoluut niet via paint :+)
Er zijn dus ook een aantal dingen die ik óf heel af en toe maar wil gebruiken óf die niet echt nodig zijn, maar wat wel leuk zou zijn als het kon. Dit zijn:
  • Overige servers:
    Denk hierbij aan bijvoorbeeld Mumble of een kleine gameserver (die meestal gewoon uit zal staan).
  • Steam Client:
    Voor Steam In-Home Streaming: games vanaf mijn Gaming PC naar de homeserver te streamen om ze op de TV te spelen. Dit zou nu niet hoeven, maar mocht ik op kamers gaan voor mijn studie, dan zou het eventueel wel handig zijn.

Budget & Aanwezige Componenten
Ik ben dus op zoek naar een goede setup voor een homeserver, als het kan binnen een budget van €300 (inclusief verzendkosten). Het kan heel misschien wat opgerekt worden, maar liever niet. Uiteraard ga ik zelf de homeserver in elkaar zetten. :)

Op het moment zit mijn PC in een Cooler Master HAF Stacker 935. Het lijkt mij wel handig/leuk om de server in het kleine deel (in principe een Cooler Master HAF Stacker 915R) te bouwen.
Ook heb ik nog een Cooler Master Elite 120 Advanced liggen van een schoolproject.
Mocht het uiteindelijk beter zijn om voor een grotere form-factor te gaan (de bovenstaande twee opties zijn allebei Mini-ITX) heb ik dan wel een andere behuizing nodig.

Ik heb eventueel ook nog een HDD liggen voor het OS & software. Ik weet niet of dit nodig is, maar mocht dat nodig/beter zijn, dan heb ik dat nog.

Verder is in principe alle randapparatuur aanwezig: toetsenbord, muis, monitor/TV. Dat heb ik dus ook niet meer nodig.

Benodigdheden & Voorkeuren
Wat ik nodig zal gaan hebben:
  • Moederbord
  • CPU
  • RAM
  • HDD's
  • Voeding
  • Eventueel een behuizing, mocht een Mini-ITX form-factor niet heel handig uitkomen
Eventuele voorkeuren? Niet echt, maar ik ben niet bepaald bekend met AMD hardware (chipsets, sockets etc.), dus een Intel CPU zou handig zijn. Mocht een AMD CPU beter zijn, mag dat ook.
Verder voor zover ik weet niets.

Eisen/Wensen
Voor dit systeem heb ik wel een aantal eisen/wensen, te weten (op volgorde van belangrijk naar minder belangrijk, maar nog steeds wel belangrijk :P):
  • Future-Proof: Dit is mijn belangrijkste punt. De homeserver moet lang mee kunnen, zowel met de huidige hardware en als met upgrade-mogelijkheden. Ik moet dus ook makkelijk en zonder teveel extra kosten het RAM, de CPU, etc. moeten kunnen upgraden.
  • Geluidsniveau: Aangezien de homserver zo goed als zeker op mijn slaapkamer (en anders in de woonkamer) gaat staan en 24/7 aanstaat, moet hij heel stil zijn. Ik heb al wat vragen gesteld in het Stille PC Topic, maar mochten jullie nog suggesties hebben, kom er maar mee! ;)
  • Energieverbruik: Deze is logisch. Het is een homeserver die 24/7 aan moet staan, dus hij moet wel zuinig zijn.
  • Stabiliteit: Dit is ook logisch, maar stabiliteit is heel belangrijk. Overclocken ga ik er dus niet mee doen.
  • Form-Factor: Het zou fijn zijn als het een Mini-ITX form-factor zou kunnen hebben. Dan heb ik namelijk al een behuizing en dat scheelt weer in de kosten (kan ik dat geld weer gebruiken voor de rest). Mocht een Micro-ATX of zelfs een ATX veel beter zijn, kan dat ook.

Setup
Ik heb natuurlijk al wat rondgekeken en research gedaan. De volgende setup heb ik daarmee gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 45,-€ 45,-
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,04€ 32,04
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 33,-€ 33,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,99

Toelichting
CPU
De Intel Pentium G3220 is een stapje boven de Intel Celeron G1820 van de BBG van Maart 2014. Lijkt mij een mooie processor die "the job done" krijgt.

Moederbord
Geen idee eigenlijk waarom. De ASRock B85M-ITX lijkt mij een mooi bord, maar daar heb ik niet heel veel verstand van. Hier heb ik dus nog wat advies voor nodig.

HDD
Ik heb in eerste instantie voor de WD Green WD20EZRX, 2TB gekozen omdat 2TB mij een mooi formaat lijkt. Hier twijfel ik ook nog een beetje. Ik heb in het Stille PC Topic gehoord dat een WD Red misschien beter is voor een homeserver, maar dat weet ik niet. Ook weet ik niet of ik beter een 2TB of 3TB HDD kan nemen.
Ik heb hem uit de lijst gelaten omdat ik eerst naar de rest van het systeem wil kijken en dan naar de HDD's. Dus, tips voor dit? :)

CPU Cooler
Op aanbevelen van Nas T in het Stille PC Topic. Leek mij ook een goede cooler, maar is hij ook stil genoeg?

RAM
Gewoon uit de BBG van Maart 2014 gehaald. De CPU kan ook maar 1333MHz RAM aan, dus daarom geen 1600MHz.

Voeding
Zelfde verhaal als bij het RAM. Mooi zuinig en goede reviews. Ik heb niet veel verstand van voedingen, dus als er een betere is, laat het maar weten.

Vragen & Opmerkingen
Ik wil, zoals uit de lap tekst hierboven is beschreven nog wel een aantal dingen weten. Hier zijn ze allemaal even op een rijtje:
  • Obvious Question: Is deze setup een beetje goed? Zijn er verbeteringen?
  • Kan ik bij Mini-ITX blijven, of is Micro-ATX toch beter?
  • Is de CPU Cooler een beetje stil of zijn er betere?
  • CPU: AMD of Intel (en welke dan)?
  • Waar moet ik op letten met het moederbord? Welke chipset kan ik het beste gebruiken en wat is belangrijk voor een homeserver?
  • Is het systeem future-proof (zie de eisen/wensen)?
  • Wat voor soort HDD is beter voor een homeserver?
  • Wat is de beste setup qua HDD's?
  • Voor backups: Kan ik het beste een externe HDD, een hotswap bay of iets anders gebruiken?
  • Wat voor OS/Software kan ik het beste hiervoor gebruiken? Zit zelf aan Linux of Windows (8) te denken voor de OS, maar wat voor software?
Dat was het zo denk ik wel qua vragen. Hebben jullie nog vragen of opmerkingen, plaats ze hieronder!

Dit is dan ongeveer het einde aan mijn lange gebrabbel over de homeserver. Hopelijk kunnen en willen jullie mij hiermee helpen. Ik zal jullie in ieder geval dan zeer dankbaar zijn! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door BlueFireGaming op 21-06-2014 10:31 . Reden: Extra functie toegevoegd ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk niet dat dit systeem future proof is.
Zo heb ik gehoord dat intel volgend jaar alweer naar een nieuwe socket gaat. Daarmee is dit systeem in jouw definitie niet meer future proof. Ook voor geheugen en SSD mogelijkheden (M2 komt eraan) zit je in de toekomst slecht.

Ik denk eerder dat je je moet afvragen of de Homeserver zijn taken goed aankan, en dat hij dit tijdens de verwachte levensduur kan blijven volhouden.

• BlueFireGaming
Reepje schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:55:
Ik denk niet dat dit systeem future proof is.
Zo heb ik gehoord dat intel volgend jaar alweer naar een nieuwe socket gaat. Daarmee is dit systeem in jouw definitie niet meer future proof. Ook voor geheugen en SSD mogelijkheden (M2 komt eraan) zit je in de toekomst slecht.

Ik denk eerder dat je je moet afvragen of de Homeserver zijn taken goed aankan, en dat hij dit tijdens de verwachte levensduur kan blijven volhouden.
Hmmm...
Maar Intel blijft toch wel de socket 1150 CPU's maken/ondersteunen. Dat had ik namelijk gehoord: Intel heeft een vaste socket en heeft ook wisselende toch?
En hoe bedoel je dat de toekomst slecht is met RAM en SSD's?

Wat zou je dan adviseren?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou je adviseren om dat "future proof" uit je hoofd te zetten, want zoiets bestaat gewoon niet.

Jij wil gewoon een server die het blijft doen, en die zijn taken goed doet. Dat wil namelijk iedereen. Maar dat is niet future proof. Over 5 jaar is dat ding afgeschreven en koop je wat nieuws, of, als het nog voldoet laat je hem nog effe doordraaien.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kijk hier eens: Het grote zuinige server topic

En voor je Dropbox gebeuren: misschien interessant om naar Owncloud te kijken. Dat is hetzelfde principe als Dropbox, maar dan door jezelf gehost.

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2014 14:42 ]

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Socket blijft voor Broadwell 1150, maar je zal wel een Series 9 (Z97 of H97 chipset) bordje nodig hebben om broadwell cpu's te gebruiken. Skylake gebruikt dan weer een nieuwe socket, maar ik verwacht Skylake ten vroegste q4 2015, waarschijnlijk q1 of q2 2016.

Vanaf Skylake komt DDR4 ook publiekelijk beschikbaar voor de grote massa.

Sinds de introductie van de Series 9 chipset wordt M.2 ondersteund als hardeschijf bus, wat voor ssd's vermoedelijk een nieuwe performance boost zal opleveren. Het is echter nog wachten op betaalbare M.2 ssd's (hopelijk de komende maanden).

Experience the mountains!

• BlueFireGaming
Bedankt voor de reacties!
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:42:
[...]
En voor je Dropbox gebeuren: misschien interessant om naar Owncloud te kijken. Dat is hetzelfde principe als Dropbox, maar dan door jezelf gehost.
OwnCloud ken ik ja. Dat was in eerste instantie mijn plan, maar mijn idee is wat anders. Het probleem met OwnCloud is dat ik niet makkelijk een map met iedereen kan delen (toch?). Mijn idee was, omdat veel mensen op de universiteit waarschijnlijk Dropbox, Google Drive etc. zullen gebruiken, die services puur te gebruiken om eventuele schoolprojecten te delen.
Om een voorbeeld te noemen, het profielwerkstuk op de middelbare school. Ik heb mijn profielwerkstuk met twee anderen gedaan. Ik had een gedeelde map gemaakt in Dropbox gemaakt om alle bestanden onderling te delen en up-to-date te houden. Dit wil ik nu ook doen, maar dan alleen voor zulke projecten. De rest komt gewoon alleen voor mezelf (en familie die de server ook gebruikt) op de server.

melwasul schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:46:
Socket blijft voor Broadwell 1150, maar je zal wel een Series 9 (Z97 of H97 chipset) bordje nodig hebben om broadwell cpu's te gebruiken. Skylake gebruikt dan weer een nieuwe socket, maar ik verwacht Skylake ten vroegste q4 2015, waarschijnlijk q1 of q2 2016.

Vanaf Skylake komt DDR4 ook publiekelijk beschikbaar voor de grote massa.

Sinds de introductie van de Series 9 chipset wordt M.2 ondersteund als hardeschijf bus, wat voor ssd's vermoedelijk een nieuwe performance boost zal opleveren. Het is echter nog wachten op betaalbare M.2 ssd's (hopelijk de komende maanden).
Reepje schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:40:
Ik zou je adviseren om dat "future proof" uit je hoofd te zetten, want zoiets bestaat gewoon niet.

Jij wil gewoon een server die het blijft doen, en die zijn taken goed doet. Dat wil namelijk iedereen. Maar dat is niet future proof. Over 5 jaar is dat ding afgeschreven en koop je wat nieuws, of, als het nog voldoet laat je hem nog effe doordraaien.
SSD's zal ik niet voor opslag gaan gebruiken, dus dat M.2 zal niet echt van belang zijn voor mij denk ik. Waar het mij vooral om gaat is dat ik niet over 1 of 2 jaar alles zou moeten upgraden. Zolang ik dus een tijd vooruit kan met de hardware vind ik het al goed.
Zijn er wil opties die het upgrade-proof maken?

• Lucasftw
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-03 22:34
Je zou hiervoor beter een kleine Intel Xeon (als je dit budget hiervoor hebt).
Anders zou je een i5 of een AMD Athlon kunnen hebben.

• BlueFireGaming
Ik zit nog wat rond te kijken op internet, maar ik kom niet bepaald veel tegen over homeservers.
Is het misschien toch niet slimmer om een NAS te kopen voor dit? Kan een NAS dit ook allemaal doen?

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-04 16:56
BlueFireGaming schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:30:

Dit moet de homeserver in ieder geval kunnen doen:
  • Fileserver:
    Bestanden zijn overal beschikbaar (thuis en op bijv. de universiteit), uiteraard beveiligd, en ik wil de bestanden makkelijk over kunnen zetten naar Dropbox, Google Drive etc. om te kunnen delen voor bijv. een schoolproject.
  • Download client:
    Spreekt redelijk voor zich. In ieder geval worden er torrents gedownload, eventueel ook NZB (kan dat?).
  • Media afspelen/streamen:
    Hier ben ik nog niet 100% over uit. Met het afspelen bedoel ik het echt als een HTPC; met streamen bedoel ik het streamen van films, series enz. naar bijv. de TV beneden of een Raspberry Pi met XBMC.
Er zijn dus ook een aantal dingen die ik óf heel af en toe maar wil gebruiken óf die niet echt nodig zijn, maar wat wel leuk zou zijn als het kon. Dit zijn:
  • Overige servers:
    Denk hierbij aan bijvoorbeeld Mumble of een kleine gameserver (die meestal gewoon uit zal staan).
  • Steam Client:
    Voor Steam In-Home Streaming: games vanaf mijn Gaming PC naar de homeserver te streamen om ze op de TV te spelen. Dit zou nu niet hoeven, maar mocht ik op kamers gaan voor mijn studie, dan zou het eventueel wel handig zijn.
De eerste drie dingen kan elke NAS prima (Streamen muv transcoden, hier heb je een wat duurdere nas met een betere cpu voor nodig)

steam client durf ik niet te zeggen, kan wat lastiger zijn. Zekker gezien t apparaat dan toch naast je tv moet staan? en het mogelijk ook mee rpower nodig heeft.

mumble/gameserver durf ik niet te zeggen, afhankelijk van waar ze op draaien.

Heb wel zelf een freenas server draaien, met hierop mumble (kost wat moeite maar is te doen) en minecraft draaiende. (minecraft kan aardig wat geheugen/cpu opslurpen soms, dus hou daar rekening mee ;))

android since G1.

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Lucasftw schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:01:
Je zou hiervoor beter een kleine Intel Xeon (als je dit budget hiervoor hebt).
Anders zou je een i5 of een AMD Athlon kunnen hebben.
Onzin, waarom zou een duurdere Xeon of i5 ten goede komen voor de TS zijn doeleinde? Laat staan de energie rekening die ook gelijk wat hoger is.

Intel Celeron G1820 is meer dan voldoende. Kan bij mij een Blu-Ray realtime encode op 1080p zonder dat je kwaliteitsverlies ziet, krachtig genoeg dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Tim.k op 20-06-2014 17:24 ]

• BlueFireGaming
Tim.k schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:23:
[...]

Onzin, waarom zou een duurdere Xeon of i5 ten goede komen voor de TS zijn doeleinde? Laat staan de energie rekening die ook gelijk wat hoger is.

Intel Celeron G1820 is meer dan voldoende. Kan bij mij een Blu-Ray realtime encode op 1080p zonder dat je kwaliteitsverlies ziet, krachtig genoeg dus.
Een Xeon lijkt mij ook een beetje overkill als ik het zo zie. Over die G1820: is dat een Blu-Ray disk of een bestand om te streamen? Of maakt dat geen verschil?

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik gebruik Plex, en als ik in mijn browser een Blu-Ray disk (m2ts formaat, 50GB) wil streamen dan moet dat encoded worden naar een ander formaat omdat Chrome m2ts niet snapt. Mijn G1820 kan dat zonder horten of stoten en zonder zichtbaar kwaliteitsverlies op 1080p.

• BlueFireGaming
Tim.k schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:44:
Ik gebruik Plex, en als ik in mijn browser een Blu-Ray disk (m2ts formaat, 50GB) wil streamen dan moet dat encoded worden naar een ander formaat omdat Chrome m2ts niet snapt. Mijn G1820 kan dat zonder horten of stoten en zonder zichtbaar kwaliteitsverlies op 1080p.
Mooi. Neem aan dat dat hetzelfde is als het streamen van een serie naar een TV, dus dan moet dat wel werken. Denk wel dat ik voor een G3220 ga, puur voor de iets betere specs en dan kan ik hopelijk wat langer door...

Over de andere hardware. Wat is jullie feedback op de setup uit de beginpost?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Neem dan de pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed, die kan overweg met DDR3 1600, die je nu hebt gaat tot 1333. Pak daar dan ook gelijk een sneller en goedkoper reepje RAM bij, pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 20-06-2014 23:17 ]

• BlueFireGaming
Scheelt dat veel tussen 1333 en 1600MHz?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:45
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:42:
Of kijk naar een synology nas met cloud sync.
n.b. google drive is op dit moment 30GB en (geconverteerde) google docs onbeperkt.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 20-06-2014 23:29 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
BlueFireGaming schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:24:
Scheelt dat veel tussen 1333 en 1600MHz?
Aangezien je gebruik gaat maken van de iGPU wel ja, zie ook reviews: De grote Tweakers-geheugentest.

• BlueFireGaming
DukeBox schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:27:
[...]

Of kijk naar een synology nas met cloud sync.
n.b. google drive is op dit moment 30GB en (geconverteerde) google docs onbeperkt.
Dat zou inderdaad kunnen ja. Ik hoef niet een "eigen" Dropbox-clone om het plat te zeggen, ik wil gewoon dat ik mijn bestanden als ik dat wil van de NAS/server naar Dropbox/Drive/etc. kan omzetten...
Wat zou dan eventueel een goede NAS zijn?
br00ky schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:35:
[...]

Aangezien je gebruik gaat maken van de iGPU wel ja, zie ook reviews: De grote Tweakers-geheugentest.
Ik heb ff naar de test gekeken, en zo te zien heeft vooral AMD er voordeel van. Intel CPU's lijken er niet belachelijk veel profijt van te hebben, of kijk ik fout?

EDIT: Ik heb ergens gelezen dat ECC-RAM heel handig is voor homeservers. Klopt dat en zo ja, wat is dan een goede stick van 4GB?

[ Voor 6% gewijzigd door BlueFireGaming op 21-06-2014 10:13 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
BlueFireGaming schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:10:

Ik heb ff naar de test gekeken, en zo te zien heeft vooral AMD er voordeel van. Intel CPU's lijken er niet belachelijk veel profijt van te hebben, of kijk ik fout?
Klopt, maar wel iets. Wat let je om dat extra tientje voor die CPU uit te geven en te switchen van RAM (die even duur is)?

• BlueFireGaming
br00ky schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:12:
[...]

Klopt, maar wel iets. Wat let je om dat extra tientje voor die CPU uit te geven en te switchen van RAM (die even duur is)?
Zou een AMD CPU/APU (zo heten die toch?) dan misschien beter zijn als ik ook media, ook muziek namelijk), zou gaan streamen?
[...]
EDIT: Ik heb ergens gelezen dat ECC-RAM heel handig is voor homeservers. Klopt dat en zo ja, wat is dan een goede stick van 4GB?

Ik heb nog één punt aan mijn functie-lijst toegevoegd:
BlueFireGaming schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:30:
  • "Headset regelaar":
    Bij gebrek aan een betere naam. :P Ik heb op het moment een draadloze headset (Corsair Vengeance 2000) die een USB dongle gebruikt voor het verwerken. Nu zoek ik nog een headset voor de Xbox 360/PS4 die op mijn kamer staan (puur het geluid is al goed) en nu dacht ik dat het wel handig was als ik de dongle in de server steek en die het geluid van mijn PC, de Xbox en de PS4 kan doorsturen naar de headset. Geweldige uitleg (absoluut niet via paint :+)
Ik weet dat dit met Windows kan via de audio input op het moederbord. Kan dit ook in Linux?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:40
Dat headset regelaar verhaal lijkt me teveel gedoe eigenlijk. Je moet dan een geluidskaart met invoer hebben en software (geen idee welke...) om het weer door te sturen naar je USB headset (wat een geluidskaart op zich is). Ik zou dat gewoon vergeten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• BlueFireGaming
Ramon schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:40:
Dat headset regelaar verhaal lijkt me teveel gedoe eigenlijk. Je moet dan een geluidskaart met invoer hebben en software (geen idee welke...) om het weer door te sturen naar je USB headset (wat een geluidskaart op zich is). Ik zou dat gewoon vergeten.
In Windows kan het gewoon. Ik loop een jack audio kabel naar de audio input (blauwe) poort op het moederbord van de server en je kan dan Windows die audio door laten lopen naar het audioapparaat, in dit geval de headset. Zolang de server goed audio kan processen werkt dat gewoon. ;)
Het werkt dus in ieder geval in Windows, ik weet alleen niet of ook in Linux een dergelijke doorvoer functie zit. De drivers van de headset werken namelijk wel in Linux (alleen geen surround sound, maar dat gebruik ik toch bijna nooit, zuipt batterij).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:45
Wat zou dan eventueel een goede NAS zijn?
Iedere synology die voldoet aan je wensen (opslag capaciteit en een beetje cpu performance indien je er flink mee gaat downloaden). Qua mogelijkheden zijn ze gelijk op het maximum aantal cloud sync clients na (bijv. 20 i.p.v. 100).

• BlueFireGaming
DukeBox schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 11:28:
[...]

Iedere synology die voldoet aan je wensen (opslag capaciteit en een beetje cpu performance indien je er flink mee gaat downloaden). Qua mogelijkheden zijn ze gelijk op het maximum aantal cloud sync clients na (bijv. 20 i.p.v. 100).
Zal ik dan eens naar gaan kijken.

Over de form-factor. Ik heb nog eens wat info opgezocht over de inbouwmogelijkheden van mijn Cooler Master HAF Stacker 915R en blijkbaar kan hij nog krap worden vanwege de rear-mounted voeding. Denken jullie dat het slim is om een homeserver in te bouwen, of kan ik misschien toch beter voor een Micro-ATX gaan?

• BlueFireGaming
Ik heb vandaag nog wat nagedacht, uitgewerkt en nagekeken, en ik denk dat ik een homeserver samenstel en een NAS* alternatief kies zodat ik daar tussen kan gaan kiezen.

Ik wil eerst nog wel een aantal dingen weten:
  • Kan ik voor de gewenste functies en eisen beter voor een Intel of AMD CPU gaan (en welke dan van AMD), mocht ik voor de homeserver gaan?
  • Hoe zit het met de veiligheid van de bestanden en de HDD's? Hoe zit het met backups, kapotte schijven enz. voor zowel de NAS* als de homeserver?
  • Is een SSD nodig/beter voor een homeserver?
  • Voor de homeserver, kan ik dan gewoon bij de Mini-ITX optie blijven of kan ik misschien toch beter gaan voor een Micro-ATX setup?
*hoogstwaarschijnlijk zou het dan een NAS van Synology worden.
Pagina: 1