Toon posts:

Computer reboot tijdens gamen - nieuwe voeding nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Ik kan jullie hulp echt gebruiken, ik weet hier echt te weinig vanaf helaas. Drie weken geleden heb ik mijn zelf samengestelde PC eindelijk ontvangen, en hij lijkt het uitstekend te doen... met uitzondering van 1 geval.. tijdens het spelen van Watch Dogs valt mijn pc wel eens uit (echt een hard reboot, geen BSOD of geluiden), soms na 5 minuten, maar kan ook na een uur gebeuren. Ook op random momenten, soms in snelle scenes zoals achtervolgingen maar ook tijdens het laadscherm als ik dood ben gegaan bijvoorbeeld.

Mijn eerste gedachten waren; PSU van 600W kan het niet aan.. Mijn specs zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 188,80€ 188,80
1MSI Z87-G45 Gaming€ 112,95€ 112,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 361,95€ 361,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,62€ 26,62
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,92€ 91,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 928,04

Opzich zou het logisch kunnen zijn, Sapphire zegt op de support site dat 750W voeding nodig is, maar fabrikanten zitten altijd hoger dan werkelijk gebruikt wordt toch? Wat ook raar lijkt is dat het alleen met Watch Dogs gebeurt, ik heb uren Counter Strike: Global Offensive kunnen spelen. Toegegeven, het is een wat ouder en minder grafisch intensief spel, dus misschien ligt daarin het antwoord. Verder zijn mijn CPU/GPU temps tijdens idle vrij normaal, 30 op idle en 60 a 65 tijdens Watch Dogs als ik hem even snel alt-tab en daar kijk.

Wat denken jullie dat dit veroorzaakt, en wat kan het oplossen? Nieuwe PSU halen of kan dit ook wat anders zijn? Vriendelijk dank voor de hulp!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Misschien handig de voeding zelf ook te vermelden ;). Een goede A-merk voeding van 600W trekt dit systeem makkelijk.

edit: was misschien handig geweest die in je vorige topic ook al te vermelden. Ik zie dat ik daar ook gereageerd heb, vrij vreemd dat ik er niet toen al over gevallen ben.

[ Voor 51% gewijzigd door br00ky op 19-06-2014 09:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
br00ky, dank voor je reactie. Ik heb nu zelf even de gegevens van de PSU niet bij de hand, ik had hem van een vriend overgenomen, vandaar dat hij nu moeilijker te plaatsen is in de lijst. Ik zal straks als ik thuis ben even wat foto's maken van het merk, sticker van het model en specificaties en die data doorgeven.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je blijft er tegen aan lopen, mensen die echt 0% inzien hoe belangrijk de voeding is.
Een voeding is voor deze lui: een zwarte doos met een stekker om in het stopcontact te steken en een getal met een W erachter. Dat getal moet lekker hoog zijn 300W is niets, 500W twijfelachtig, 700W toekomsbestendig en >1000W vet.

Maar zo is het dus niet.

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Volgens mij reboot je PC niet wanneer de voeding het niet trekt, maar dan valt hij gewoon uit. Wat voor voeding heb je? Een goede 600W moet toch voldoende zijn als ik de specs zo bekijk.

Waarmee meet je de temperatuur? Je meldt overigens wel de GPU temps, maar hoe zit het met je processor dan?

Hoe zit de airflow in je kast, genoeg fans en draaien ze wel de goede kant op? :) Als fans verkeerd zijn gemonteerd kan dit resulteren in een heat threshold en dan reboot je PC ook.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:33

Nemesizz

Untouchable

Rob Krauts schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:04:
Volgens mij reboot je PC niet wanneer de voeding het niet trekt, maar dan valt hij gewoon uit. Wat voor voeding heb je? Een goede 600W moet toch voldoende zijn als ik de specs zo bekijk.
Voedingsproblemen kunnen allerlei verschillende problemen veroorzaken, niet alleen uitvallen (sterker nog, dat doen ze het minste).
Vastlopers, instabiliteit (BSODS), artefacts met videokaarten, videokaarten die op een te lage snelheid draaien, reboots, enz enz. Dus een slechte voeding valt de PC zeker niet alleen maar uit.

Probeer echt even te achter halen welk merk voeding het is, want zoals anderen al zeggen zegt 600W bar weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update, ik heb het merk, model opgezocht:

Het gaat om een OCZ Technology, met modelnr OCZ600 MXSP.
80+ certificering met de volgende gegevens (excuses als het er een beetje lomp uitziet, de 150 en 504W horen bij de dubbele 25A)

AC input: 100-240V - 10A DC Output
Frequency: 50-60Hz +5V +3.3V +12V1 +12V2 -12V +5VSB
Max load: 600W 25A 25A 25A 25A 0,3A 2.5A
150W 504W 3.6W 12.5W

Verder had ik nog OCCT geinstalleerd om eens te testen, hierbij heb ik CPU/GPU temp under load bekeken, allebei zo rond de 70 graden, en jullie raden het al... bij de PSU test restartte de computer opeens (zoals hij dat ook doet bij Watch Dogs, gewoon zwart scherm, geen BSOD en dan een reboot naar Windows toe).

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Dat is een ModXtream modulaire voeding van OCZ, ding is jaren geleden erg populair geweest. Omdat ie oud is, kan het zijn dat deze instabieler is geworden in de loop der jaren.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 10:04
Als ik de systeemvereiste van de fabrikant bekijk, dan wordt er wel een 750W voeding geadviseerd. (Bij de 8 pins connector wordt 150W geadviseerd en bij de 6 pins is dit 75W.) Naar mijn bescheiden mening is jouw PSU niet toereikend voor je GPU.

De temperatuur van je CPU vind ik aan de zeer hoge kant. Op internet vindt je de gegevens van deze processor en die geeft aan dat de Maximum operating temperature 72°C is. Als jouw temperatuurmeter 70°C aangeeft, dan zit je toch wel akelig dicht bij de max. Vergeet niet dat zowel de CPU- en de weergave temperatuur beide kunnen afwijken! Kan je CPU minder hebben en geeft de temperatuurmeter te weinig aan, dan krijg je een probleem.

Verder vraag ik mij af of jou CPU wel goed gekoeld is?! Is de koelunit wel goed vlak gemonteerd op de CPU? Zit er voldoende- en goede koelpasta tussen? Is de luchtstroom wel goed in je kast?
Volgens mij moet je de temperatuur omlaag kunnen krijgen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dan mag jij je eerst gaan inlezen in de wondere wereld van voedingen. Dat systeem zal prima draaien op een goede 500w voeding.

Echter, OCZ voedingen zijn regelmatig twijfelgevalletjes, zeker als ze wat ouder worden, dat kan een probleem zijn.

Een i5 hoort geen gekke dingen te doen bij 70 graden, en WD is lekker heavy, dus warm wordt ie wel, al is 70 wel veel als je een Tranquillo hebt, die temps verwacht ik eerder bij een stockkoeler.

65 graden is zelfs laag voor je videokaart, en bij te warme VRM's klokt ie gewoon terug als ik het goed heb.

Mijn gok is dus brakke voeding.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties - ik zal eerst is beginnen met een nieuwe voeding uit te zoeken, hopelijk lost dat uiteindelijk alles op.

Met betrekking tot de CPU temps, in idle zit hij rond de 35 graden dacht ik, en toen ik de loadtest ging doen met OCCZ ging hij langzamherhand op naar de 70 graden. Mijn eerste gedachte was eigenlijk ook dat hij vrij hoog zit dan, al helemaal met een Tranquillo en niet stock koeler.. Ik zal vanavond toch nog eens even kijken of alles wel goed op elkaar zit. Ik had alle koelpasta gebruikt die geleverd werd en volgens mij alles goed op elkaar gedrukt, maar goed, kennelijk kan het alsnog fout zitten.

In ieder geval bedankt voor alle hulp, wordt zeer gewaardeerd!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Heb je àlle koelpasta gebruikt die bij die Tranquillo zat? Ik heb die tube 4 keer kunnen gebruiken. Teveel koelpasta is ook niet goed.

Wat ik dan nog wil weten, hoe heb je de stroom connectors van je videokaart ingestoken? Komen beide connectors van een zelfde kabel of steken ze apart in je voeding? Ik zou indien mogelijk aparte kabels gebruiken voor je 6 en 8 pins, ook al hebben die kabels 2 kopjes. Als je maar één zo'n kabel met connectors hebt, kun je de 6 pins misschien via een omzetter uit 2 molex halen, dat zou een andere rail kunnen zijn.

Ik zou ook eens onderzoeken of je geheugen goed is. Probeer even te gamen met elk latje en doe een memtest86+ met beide latjes. Ik had ook een uitvallend systeem toen ik 2 x4 GB Corsair ValueSelect (dat was er wel een beetje om vragen :p) RAM gebruikte, telkens het geheugengebruik boven de 4GB zat, liep het systeem totaal vast. Jij hebt beter geheugen, maar een productiefout kan altijd.

Verwijderd

Topicstarter
@ MacPoedel, ik zal straks even kijken. Volgens mij had ik toen aparte kabels gebruikt voor de 6 en 8 pins, maar ik zal straks even dubbelchecken.

Verder zal ik mijn ram testen, ik had gisteren al de mem test van Windows 8 gedaan maar daar is niks gevonden.
Pagina: 1