Toon posts:

Game pc, +/- 1200 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medeTweakers,

Ik loop zelf al een tijdje rond op de website, maar dit is daadwerkelijk mijn eerste post dus excuses als ik het DAA beleid nog niet helemaal onder de knie heb.

Ik ben van plan om weer een PC upgrade te doen, na 10 jaar is mijn oude pc de deur uit en mijn huidige laptop trekt ook niet veel games meer.. Dus daarom begin ik helemaal vanaf 0 en neem ik vrijwel niets mee. Dit is wat ik al heb opgesteld:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen (Watch Dogs, BF3/4 en hopelijk GTA V op High settings), multimedia zoals films/series kijken en veel verder dan Office programma's zal het niet gaan.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Ik vind 1200 euro wel een goede max, het kan meer zijn maar het moet wel echt te rechtvaardigen zijn. Dit is dan excl verzendkosten en excl monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Mijn oude HDD's neem ik mee, er is nog genoeg ruimte vrij, en gezien ik Windows op de SSD wil installeren denk ik dat dit geen probleem wordt. Verder neem ik mijn DVD-brander mee, en een voeding van 600W.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete PC gericht op games en een monitor

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet specifiek.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Niet van toepassing, ik heb al een voorselectie gedaan op bepaalde componenten en daar is al geluidsniveau al meegenomen.

Ga je overklokken?
Misschien in de toekomst, als games nog meer eisen van systemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 283,50€ 283,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 115,-€ 115,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 369,-€ 369,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,94€ 82,94
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 127,55€ 127,55
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 186,85€ 186,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.187,79

Dit is wat ik tot nu toe heb, een korte toelichting hoe ik daar tot gekomen ben:

CPU: Waarom de 4770k, om een beetje futureproof te zijn, als games meer HT gaan gebruiken. Ook wil ik graag de K versie hebben omdat ik denk dat ik in de toekomst ga overclocken.
Moederbord: Goede reviews over gelezen,weliswaar het 'kleine broertje van' het topmodel maar prima specificaties met een goede audio chip, USB 3.0 et cetera.
GPU: Oneindig veel reviews gelezen, deze kwam goed uit de bus omdat het een non-reference kaart is met betere koelprestaties, en dus ook geluidsbelasting. Ook vind ik de meerprijs van de X versie het niet waard voor die 5-10% betere graphics.
RAM: Misschien een beetje te veel, maar om futureproof te zijn denk ik dat het de investering waard is.
SSD: Ik denk dat de 240 GB versie zo vol zit, games als Watch Dogs die de 25 gb haalt en de OS op de SSD, liever te veel dan te weinig denk ik maar zo.

Mocht er iets niet goed staan of voldoen aan het DAA beleid, excuses! Hartelijk dank voor de moeite en ik kijk uit naar jullie verbeteringen en op-of aanmerkingen.

Vriendelijke groet,
Dude1108

• plientje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01 12:42
Ik zou de processor veranderen in een I5 pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed je hoeft je geen zorgen te maken over de hyperthreading. Alleen professionele programma's maken hier gebruik van.
En voor ram zou ik dit nemen pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU aan 8 GB heb je meer dan genoeg.(mocht dat niet zo zijn kan je altijd een setje erbij kopen)
En als je wilt overclocken zou ik deze koeler nemen pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition anders krijg je ook geen mooie OC.
En als je echt alles op ultra wil gamen dan zou ik het bespaarde geld in een 290X stoppen of in je zak steken.

Voor de rest een mooie eerste poging :)

http://steamcommunity.com/id/nvanes97/

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-02 12:33
Je lijstje is wel oke, alleen een I7 is nergens voor nodig, en je mist nog een voeding in je verhaal.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 186,63€ 186,63
1ASRock Z87M Extreme4€ 95,43€ 95,43
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 369,-€ 369,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,94€ 82,94
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 64,95€ 64,95
1Seasonic M12II 620W€ 71,22€ 71,22
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 186,85€ 186,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.079,97

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-02 21:11
HT is écht niet nodig. Het is juist zo dat games minder goed draaien op een i7. Dus gewoon een i5 :) . pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed
Bij overklokken heb je echt een aftermarket CPU koeler nodig. Wat vind je hier van? pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
En wat dacht je van een voeding? Wil soms wel eens handig zijn :) . pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W
8GB RAM is echt genoeg, tenzij je wil gaan video-editten. Als je geld over hebt kan je dan altijd nog voor 16GB gaan.
Goede SSD gekozen. Verder niets op aan te merken.

Verwijderd

Topicstarter
Edit - excuses, helemaal vergeten te melden dat ik ook een voeding van 600W meeneem!

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Waarom geen 2 tb schijf erbij prikken. Films/bestanden en grote programma's zet je normaal niet op een ssd.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Verwijderd

Topicstarter
@ Pataar, dank voor je reactie. Hard disks neem ik mee, weliswaar niet helemaal leeg maar bij elkaar hebben de 3 disks ook zo richting de 2 tb, en mocht het te vol raken heb ik altijd nog een externe HDD

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ik zit er zelf per ongeluk ook naar te kijken, en was in eerste instantie ook op de sapphire 290 uitgekomen, maar volgens de reviews die ik gelezen heb is de MSI R9 290 Twin Frozr IV €372,- marginaal stiller, voor €3,- duurder, maar dat is natuurlijk compleet up to you.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• masquerate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2025
ik zou zowiezo niet voor de scythe mugen 4 pcgh edition gaan in combinatie met de msi z87-g45 gaming mobo. heb zelf die combinatie gehaald, en de scythe mugen neemt veel ruimte in beslag waardoor je je werkgeheugen niet in dual channel kan zetten.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Werkgeheugen staat op een standaard plaats, het moederbord gaat dus geen verschil maken*. Wat wel uimaakt is de koeler en eventueel LP geheugen zoals het aangeraadde Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 en Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Het kan wel zijn dat je het geheugen moet insteken voordat je de koeler monteert.

*met als uitzondering dat moederborden met hoge koelvinnen in de weg kunnen zitten voor bepaalde koelers, maar dat geld niet voor de Mugen 4 en de MSI Z87 G45 Gaming

[ Voor 14% gewijzigd door Robbedem op 26-05-2014 13:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties, 'hoge' RAM wordt dus afgeraden i.c.m. een Scythe Mugen 4? Ik zat nog wat te bladeren door de soorten RAM, kwam deze tegen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K2/8X€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,95

Is ongeveer even duur als DDR3-1600 zag ik, toch mooi meegenomen.. Maar dus niet aan te raden in combinatie met een speciale koeler?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Nee, daarbij heeft dit RAM hoger voltage en een hogere latency dan de setjes die Robbedem noemt.

Verwijderd

Topicstarter
Aaaah okee, dan doen we die vooral niet. Dank voor je advies :)

Verwijderd

Topicstarter
Even een update:

Ik kan jullie advies/hulp echt gebruiken. Ondertussen een paar weken geleden heb ik mijn zelf samengestelde PC eindelijk gevbouwd, en hij lijkt het uitstekend te doen... met uitzondering van 1 geval.. tijdens het spelen van Watch Dogs valt mijn pc wel eens uit (echt een hard reboot, geen BSOD of raregeluiden), soms na 5 minuten, maar kan ook na een uur gebeuren. Ook op random momenten, soms in snelle scenes zoals achtervolgingen maar ook tijdens het laadscherm als ik dood ben gegaan bijvoorbeeld.

Opzich zou het logisch kunnen zijn, Sapphire zegt op de support site dat 750W voeding nodig is, maar fabrikanten zitten altijd hoger dan werkelijk gebruikt wordt toch? Wat ook raar lijkt is dat het alleen met Watch Dogs gebeurt, ik heb bijvoorbeeld uren Counter Strike: Global Offensive kunnen spelen. Toegegeven, het is een wat ouder en minder grafisch intensief spel, dus misschien ligt daarin het antwoord. Verder zijn mijn CPU/GPU temps tijdens idle vrij normaal, 30 op idle en 60 a 65 tijdens Watch Dogs als ik hem even snel alt-tab en daar kijk.

Wat denken jullie dat dit veroorzaakt, en wat kan het oplossen? Nieuwe PSU halen of kan dit ook wat anders zijn? Vriendelijk dank voor de hulp!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:32
Die voeding die je hebt meegenomen mag wel 600 watt zijn, het merk is in dit geval even belangrijker. Welk merk voeding heb je?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Topicstarter
@ Hammetje - Ik heb nu zelf even de gegevens van de PSU niet bij de hand, ik had hem van een vriend overgenomen, vandaar dat hij nu moeilijker te plaatsen is in de lijst. Ik zal straks als ik thuis ben even wat foto's maken van het merk, sticker van het model en specificaties en die data doorgeven.
Pagina: 1