Game pc, budget onder de 1000 euro.

Pagina: 1
Acties:

• Shadu
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05-2025
Waartoe dient hij?
De pc zal gebruikt worden als game pc op een resolutie van 1080p, hierbij vooral spellen zoals dota2, indie games, planetside 2, payday 2 en daarnaast af en toe tekenen in photoshop maar dit niet te vaak.
Het liefste wil ik onder de 1000 euro blijven, het in elkaar zetten ga ik zelf doen.

Al zaken die je kan gebruiken?
Het enigste dat ik qua hardware nog heb dat bruikbaar is is een 1TB HDD die in mijn oude desktop zat die overleden is. Ik heb nog wel een monitor, keyboard en muis natuurlijk. En in mijn laptop zit op dit moment een Samsung Evo 250gb SSD die waarschijnlijk overgezet gaat worden in de desktop en voor de laptop komt een nieuwe Crucial mx100 250GB. (deze SSD hoeft niet meegerekend te worden bij de 1000 euro).

Wat heb ik nodig?
Alles voor de kast zelf inclusief de kast. Alleen een HDD heb ik dus al.

Merkvoorkeuren?
Ik heb niet echt merkvoorkeuren, al betaal ik wel liever iets meer voor een betere kwaliteit zodat de pc ook langer mee gaat hopelijk.

Eisen en wensen
Een case met goede airflow en een pc die een aantal jaar qua grafische kracht meegaat.
De desktop komt op een zolder te staan waar het in de zomer flink warm kan worden en toch moet deze nog heel goed koelen en het blijven doen (denk rond de 35+ graden soms?) waardoor een open case mij het beste lijkt om te pakken qua koeling. Voorkeur naar het uiterlijk van de case is wel mat zwart en het liefste metaal ipv kunstof waardoor ik ook deze case heb gekozen, al weet ik niet hoe goed deze ervoor zou zijn.

Ik zit te twijfelen of ik voor de i5 zou gaan of voor de fx-8350, bij huidige spellen is de i5 beter zolang ze de multi-threading niet goed ondersteunen. Maar als de toekomstige spellen multi-threading nou goed zouden ondersteunen zou de fx-8350 beter presteren en dus een betere aankoop zijn?

De grafische kaart koop ik later maar deze valt wel onder de 1000 euro. De I5 heeft wel een gpu erin zitten waardoor de pc toch al te gebruiken zou zijn en de fx-8350 heeft dit niet dacht ik waardoor ik hem nog niet zou kunnen gebruiken.

Ik weet niet goed voor welke videokaart ik zou gaan. Mogelijke opties voor mij zouden de GTX 770, GTX 760, R9 270x en de R9 280x zijn. De R9 kaarten zijn krachtiger voor de prijzen, maar hoe goed is de ondersteuning door amd zelf (heb tot nu toe alleen nvidia kaarten gehad) en ik heb af en toe gelezen dat ze soms problemen vertonen?

Bij de voeding wil ik ook het liefste een voeding met een goede kwaliteit die goed te vertrouwen is waardoor ik voor een gold plus ben gegaan. Ik weet niet goed welke voedingen goedkoper zijn maar toch qua kwaliteit goed en heel betrouwbaar zijn.

Overklokken
Eerst zat ik eraan te denken om wel te gaan overklokken op den duur om de kracht van de pc later te verhogen zodat deze de spellen toch nog bij kan bijhouden maar ik denk dat ik de risico's ervoor toch niet wil nemen en ook zou ik dan ongeveer 100 euro duurder uit zijn als ik voor intel zou gaan.

Alvast bedankt met de hulp!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 152,95€ 152,95
1Asus M5A99FX Pro R2.0€ 117,90€ 117,90
1Corsair Obsidian 450D€ 95,95€ 95,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Corsair RM650€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,70

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,80€ 184,80
1MSI H97 GAMING 3€ 103,05€ 103,05
1Corsair Obsidian 450D€ 95,95€ 95,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Corsair RM650€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,70

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Qua voeding zit je safe met een keus uit dit lijstje. De door jouw gekozen voeding heeft, ondanks dat die gold is, CapXon aan boord, iets dat je niet wil in een nieuwe pc. De lange garantie is mooi, maar je gaat mij niet wijsmaken dat dat op het hele systeem is, die in het ergste geval meegefrituurd kan worden.

Verder heb ik een zelf een lichte voorkeur voor intel. Waarom? Per core zijn die sneller, wat je zelf ook al zegt. Er is inderdaad een aantal games die het even goed/beter doen met een AMD, denk bijv. aan BF4. Momenteel bottleneckt echter vooral de GPU, dus het is zaak daar het meest aan te besteden.

Ook daar heb ik een lichte voorkeur, AMD. Die kaarten verbruiken over de gehele linie wat meer, maar zijn over het algemeen veel meer waar voor je geld. Een 280X heeft bijv. 3GB VRAM, waar je dat bij nVidia pas bij de 780 zal zien, een opmerkelijk verschil.

Afijn, alvast wat globale overdenkingen. Ik kan meteen een mooi lijstje posten, maar dat kunnen anderen in dit subforum net zo goed.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 17-06-2014 23:08 ]

• Shadu
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05-2025
br00ky schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 23:05:
Qua voeding zit je safe met een keus uit dit lijstje. De door jouw gekozen voeding heeft, ondanks dat die gold is, CapXon aan boord, iets dat je niet wil in een nieuwe pc. De lange garantie is mooi, maar je gaat mij niet wijsmaken dat dat op het hele systeem is, die in het ergste geval meegefrituurd kan worden.

Verder heb ik een zelf een lichte voorkeur voor intel. Waarom? Per core zijn die sneller, wat je zelf ook al zegt. Er is inderdaad een aantal games die het even goed/beter doen met een AMD, denk bijv. aan BF4. Momenteel bottleneckt echter vooral de GPU, dus het is zaak daar het meest aan te besteden.

Ook daar heb ik een lichte voorkeur, AMD. Die kaarten verbruiken over de gehele linie wat meer, maar zijn over het algemeen veel meer waar voor je geld. Een 280X heeft bijv. 3GB VRAM, waar je dat bij nVidia pas bij de 780 zal zien, een opmerkelijk verschil.

Afijn, alvast wat globale overdenkingen. Ik kan meteen een mooi lijstje posten, maar dat kunnen anderen in dit subforum net zo goed.
Dankje voor het advies, ik wist ook helemaal niets af van het probleem met CapXon. Ik heb dan als vervanging de Seasonic S12G 550W gekozen, volgens mij zou die qua power het aan moeten kunnen en zou de benodigde aansluitingen hebben. Ik zal dit echter nog navragen in het door jou aangegeven topic wanneer ik de rest van de onderdelen zeker heb.

De i5 is inderdaad per core sneller, maar de AMD is goedkoper en als het in de toekomst steeds vaker wordt ondersteund is het wellicht beter om die te pakken? Het nadeel is dat we niet weten wat ze gaan doen denk ik, dus zou het het risico waard zijn? Een ander nadeel voor mij is dat ik de pc dan nog niet zou kunnen gebruiken en testen zolang ik nog geen grafische kaart heb.

Ik denk ook dat mijn voorkeur uitgaat naar de R9 280x, maar hoe zit het met de duurzaamheid en artifacten enzo met deze kaart? Dacht dat ik een paar keer tegen was gekomen dat ze toch minder duurzaam zijn dan die van nvidia?

En hoe is de case die ik gekozen heb, zou de pc met die case genoeg kunnen koelen om bij de hoge temperaturen in de kamer toch te kunnen blijven gamen? Of welke case zouden jullie aanraden.