Toon posts:

Moederbord voor workstation

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik ben sinds een aantal maanden een nieuw systeem aan het plannen met een budget van 2000€. Hij zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor veel C++ en Java ontwikkeling, en in men vrije tijd heel wat gamen (op de hoogste settings). Het is de eerste keer dat ik een dergelijk krachtig systeem in elkaar steek en wil daarom iets hebben die me zeker 5 jaar comfortabel laat werken. Ook als ik misschien in 3 jaar gewoon een extra GPU wil toevoegen, zou men moederbord daar geen problemen mee mogen hebben.

Voorlopig heb ik de volgende componenten :
  • CPU : Intel Core i7-4770K 3.5GHz Quad-Core Processor
  • Koeler : Noctua NH-D14 65.0 CFM CPU Koeler
  • RAM : Kingston HyperX Beast 16GB (2 x 8GB) DDR3-1866 Geheugen
  • SSD : Samsung 840 EVO 250GB 2.5" Solid State Drive
  • HDD : Seagate Barracuda 2TB 3.5" 7200RPM HDD
  • GPU : EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB Superclocked
  • PSU : Corsair Professional 750W 80+ Gold Certified Semi-Modular ATX PSU
  • Case : NZXT H440 (White/Black) ATX Mid Tower case
Het enigste dat ik nog mis is een moederbord. Ik heb heel wat gelezen over de Asus borden (ROG, TUF,...) en daar zou momenteel men voorkeur naar toe gaan (maar dat is waarschijnlijk omdat ik nog niet genoeg gelezen heb). Het belangrijkste vind ik dat een kwalitatief heel sterk en betrouwbaar moederbord die nog genoeg toekomstmogelijkheden heeft. Ik heb niet de intentie om te gaan overclocken e.d dus ik vrees dat ik misschien een moederbord zal kiezen die iets te overkill is :P

Ik zou het erg appreciëren, moest iemand eens wat advies geven over een eventueel moederbord (of ook over de andere componenten).

Met vriendelijke groeten,

Merlijn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat wil je allemaal op je moederbord hebben zitten. Met die config kun je prima uit de voeding met een bordje van 80 euro, maar je kunt er ook prima een plank van 300+ euro inschroeven.

Neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door om te kijken waar je allemaal op moet letten. Wat je moet kiezen ligt echt heel erg aan je eisen.

Als je geen overkill wilt zou ik sowieso wegblijven van Asus ROG dingen, die dingen zijn in mijn ogen echt veel te duur van wat je er voor krijgt (en mijn ervaring met Asusborden is nou niet dermate best dat ik die zou verkiezen boven eentje van Gigabyte, MSI of ASRock).

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 16 juni 2014 @ 19:47:
Als je geen overkill wilt zou ik sowieso wegblijven van Asus ROG dingen, die dingen zijn in mijn ogen echt veel te duur van wat je er voor krijgt (en mijn ervaring met Asusborden is nou niet dermate best dat ik die zou verkiezen boven eentje van Gigabyte, MSI of ASRock).
Dat dacht ik ook. Ik zie dat ze veel worden aangeraden bij gaming builds maar dacht ze iets of wat te overkill waren. Ik zal straks even dat topic lezen die je gelinkt hebt en nadenken over men eisen. Bedankt voor het antwoord btw!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Psst, als je niet gaat overklokken, waarom pak je dan een -K cpu? Verder draait de 4790 net wat harder voor hetzelfde geld. Verder ga je met een 550-600W ook prima draaien. Niet overklokken is kiezen voor een H of B bord, een H87-H97 lijkt me hier wel toepasselijk, verdere eisen heb je niet?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de tip, wist ik niet.

Qua moederbord zou ik gaan voor een met de Z97 chipset, zoal deze :
http://www.asus.com/Motherboards/Z97A/

Edit : reden dat ik voor de 750W is dat het een redelijk future-proof systeem moet worden. Als ik er ooit aan denk om nog een GPU toe te voegen, moet dat probleemloos kunnen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 11:41 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je niet wilt gaan OCen dan is een Z97 misschien wat overbodig.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:30:

Edit : reden dat ik voor de 750W is dat het een redelijk future-proof systeem moet worden. Als ik er ooit aan denk om nog een GPU toe te voegen, moet dat probleemloos kunnen.
Eigenlijk is dit een non-argument. SLI moet je gelijk doen of niet doen. Als je te weinig grafische kracht krijgt, zijn er inmiddels kaarten voor handen die sterker zijn dan een SLI opstelling, meer VRAM hebben, afijn, je begrijpt wat ik bedoel. Verkoop tzt je oude, dan hoeft een nieuwe niet zoveel meer te kosten. Die enkele kaart gaat dan ook niet meer verbruiken dan de kaart die je nu hebt, dus dan is een 550-600W voeding meer dan voldoende.
Pagina: 1