Toon posts:

Fan met een drukknop

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig met een fanbus met een drukschakelaar (moment contact) waarmee je je fans op verschillende standen kunt schakelen 8-)

Nou zat ik mij zo'n beetje af te vragen hoeveel standen zal ik zo'n ding gaan geven (welke voltages) en wat voor ledjes er bij gaan opproppen (dacht zelf aan blauw of zo).

Ik heb al bijna de hele electronica rond alleen nog effe een aantal standen eraan bouwen.

Iemand, Tips!!??

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Meer dan 12v, 7v en uit heb je niet echt nodig denk ik :?

edit: en blauwe leds ja :Y)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te denken aan meerder tussen stappen,
je koelte regelen naar behoefte. want je belast je pc niet altijd even veel.

Maar thx kan ik me schakelingtje af maken :)

en natuurlijk effe een paar blauwe leds halen

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 17:48
als je m maakt met een up, en down knop, en zeg maar 10 standen ofzo(lijk hij traploos) dan maak je mij
blij :).

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-05 10:54

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ik hoop dat je zo aardig bent om met ons het schema te delen als het af hebt :)

* cyclone heeft net dit weekend 3 x 80 mm sunon fans ingebouwd dus zou zo'n schema erg handig vinden

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat lijkt wel mooi met up en down, maar het stuur ic wil alleen maar om hoog :'(

maximaal 9 standen (+ uit stand) en dan begint de loop weer voor aan.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard zal ik het schema hier effe posten zodra ik hem af heb, maar... eerst nog effe pcb'tje bakken :) en dan misschien nog wat pic's (??).

((( Het schema is nog niet helemaal compleet weerstands waarden ect. nog experimenteren!!!)))

Verwijderd

Topicstarter
o ja btw het schakelingtje zal ongeveer 1 ampere kun trekken (met koelvin op de regeltransistor) dus ideaal voor die grote 12x12 fans :) meerder op een kanaal!!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Waar blijft het schemaatje?

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al heb gezegd ben nog met het schema bezig PERFECTIONEREN!!!! en ik wanneer niet goed is en het PCB (printje) klaar is zal ik HET SCHEMA HIER POSTEN

Ik ben al een heel eind met de electronica, maar iemand anders doet de PCB voor mij dus het SCHEMA komt, maar niet vandaag, misschien deze week nog wel!!!!!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Ik hou deze topic iig in de gaten ;)

Verwijderd

ik heb net ctrl+d ingedrukt

Verwijderd

Mja doe je wel goed... ik heb hier tussen de spanning van me fan gewoon een potmeter gezet en het werkt wel aardig... alleen de weerstand klopt niet helmaal ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja een potmeter kan ook, ik heb al vele fanbussen gebouwd (voor me zelf) maar een potmeter moet je gebruiken in combinatie van een NPN BC en daarachter een BD Tor en dan kan je een gevoelig regelaartje bouwen

maar is onhandig, vandaar deze met een knop 8-)

Verwijderd

?
Je kan ze ook met een enkel schakel voeding IC maken.

Maar ik denk dat de nuttige standen zijn :

0(uit dus)
5
7
10
en 12 Volt.

Greetz,
Hooi. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ja een schakel ic dacht ik zelf ook aan maar een cmos ic kan maximaal 10mA trekken sluit daar je grote fan maar op aan.

Ik dacht zelf ook aan 4 standen maar dan
0 volt - uit
7 volt
9/10 volt
12 volt

ik gebruik (btw) als test fan een sunon 92x92 fan en die wil bij 5 volt vanaf uit niet gaan draaien. (7v = minimaal getest :) )

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ach, maak maar wat :P

Ben® benieuwd naar het schemaatje

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op zondag 10 juni 2001 21:55 schreef mad_maxz het volgende:
Ja een schakel ic dacht ik zelf ook aan maar een cmos ic kan maximaal 10mA trekken sluit daar je grote fan maar op aan.
Kun je met die CMOS niet gewoon een transistortje schakelen?

Dan ben je van het probleem van die 10mA toch af?

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ik ook gedaan >> ik regel de fan via de ground met een BD tor (TIP41A) en die wordt geregeld via een kleine transistor (BC548). Hierdoor kan je ongeveer 1 ampere regelen (met koelvin op de BD).

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb genoeg info om het af te maken en waarschijnlijk zal ik deze week nog het schema IN EEN NIEUWE TOPIC plaatsen. :)

(btw dit zit erin verwerkt
IC: cd4017;transistor: TIP41A, BC548; 3 diodes (1N4148); drukschakelaar 2 polig NC en NO; weerstanden: 330R, 470R, 2x 1K, 2.4K, 2.5K, regelspanning 5 volt, voedingsspanning 12 volt en voorlopig nog een hoop draad!!)

Ga er weer vandoor, jullie horen nog van me 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Het schema is beschikbaar, alleen nog de blauwe leds ontbreken nog, maar je kan de fan er al meer regelen

volg daarvoor deze link

http://members1.chello.nl/~w.peters7/fanbuspage.htm

• the12be
hey, mooi schema, morgen naar de electro shop en dan maar eens kijken of ik het zelfde voor elkaar krijg maar dan ook met een "up" knop erbij,

Wat voor diode's gebruik je in dit schema?

Verwijderd

Topicstarter
O sorry mij fout

gewoon standaard diodes er op gooien

--- 1N4148 ---

btw effekes wel zelf helemaal from scratch bedacht B-)

• the12be
mijn dank is groot :)
(kan de helf van dit schema rechtstreeks copieeren voor m'n eigen >:) :7 )

• the12be
btw, hoe kom je aan de waarden van die weerstandje's voor het voltage?
gewoon geprobeert of berekend, en als je berekend hebt, hoe ?

Verwijderd

Topicstarter
Je kan het bereken Formule : voltage (U) = stroom (A) * weerstand (R) maar dit is erg omslachtig.

Mijn advies neem een potmeter @ 10k en probeer met een multimeter uit totdat je juiste voedingspanning hebt :) makkelijkste weg.

Bereking vereist alle gegevens, transistors,diodes,weerstanden en is daarom heel complex :(

• cyclone

cyclone

Indeed mooi schema ! ga hem denk ik ook maar een sinelkaar frutsen .. 3 vragen alleen nog .. wat doen D7 tm D9 in je schema .. die zweven zomaar een beetje in het rond .. ik neem aan dat je daar gewoon wat bent vergeten weg te halen ?

Alle torren die je gebruikt hebt zijn dat allemaal de TIP41A ?

vraag 2 enig idee wat het ongeveer kost ? ik neem aan dat je hem zelf al gebouwd hebt

• mpegernie
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

ik zie dat het ontdenderen van de tiptoets wel nodig is?

ik heb het zelf al zonder geprobeert maar dat scheen niet te wekren, nu weet ik alleen niet of dat aan een defecte IC of mijn soldeerkunsten lag of aan het schema.

BTW
is dat ontdeneren ook te doen met een tiptoets die alleen een maak contact heeft?

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

Topicstarter
gebruikte transistoren : 1x TIP41A en 5x BC548

HEB HET SCHEMA AANGEPAST EN GEUPLOAD

http://members1.chello.nl/~w.peters7/fanbuspage.htm

Nee, het ic verlangt een hoog/laag signaal met een enkel polig schakelaartje kan je alleen een hoog signaal geven en werkt het niet. zo werkt het laag-hoog-laag en dan werkt het IC.

en als je met je poten aan de puntjes van de schakelaar komt gaat het niet goed, je kunt het stabieler maken door een grotere weerstand.

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Ik bedoelde dus of er ook schakelingen zijn om een éénpolige tiptoets te ontdenderen. en laag-hoog-laag is toch het idee van elk moment contact?
bovendien is er van NO (normally open) toetsjes veel meer keus dan die dure 2 polige (1NC & 1NO) toetsjes

Maargoed ik heb al wat dingetjes gevonden en zal nu ff nog wat verder zoeken.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het kan wel moet je een enkelpolig drukknopje nemen en een klein relaytje werkt wel iets beter als je alles zo nog los aan elkaar hebt zitten.

BTW gebruiken jullie testprintjes of something like that of bakken jullie de zooi gewoon aan mekaar (draadjes etc).

• mpegernie

mpegernie

.mpe

volgens mij snap ik wel wat je ongeveer beodelt.

en dit is dus wat ik bedoel, maar hij is wel een beetje te uitgebreid:
Afbeeldingslocatie: http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Switching/debounce.gif

vanaf
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Switching/debounce.htm

Verwijderd

Topicstarter
ja dat kan ook maar moet ik nog meer ic's er op gaan proppen en als je dit dan 4 of 5 keer wilt maken en dat nog op een 51/4 bay :?

kennis gaat voor me PCB'tjes bakken :7 en ik heb het schema gebouwd en getest als je maar met de poten van de contactjes afblijft gaat het goed

• mpegernie

mpegernie

.mpe

ik vraag het ook niet voor jou maar probeer een oplossing te vinden voor mezelf, daar vroeg ik dus naar.
Je schakeling ben ik helemaal niet in geinterreseerd, wel hoe jij je CMOS ICtje aanstuurd met een tiptoetsje en of jij misschien oplossing weet.

En ik geef toe deze is wel erg uitgebreid maa rik heb er hier ook een liggen met één condensator en twee weerstandjes.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ok, als je kan de schakeling met dat IC rustig gebruiken en je hebt dan ook meer keus in schakelaars.

Ik heb het gewoon aangesloten met een NC/NO schakelaar met NC verbind je ground via een weerstand en met NO op de plus (5volt).
Het werkt zeer zeker, heb het in praktijk getest.

Je kan als je dat wilt ook die schakeling gebruiken (vraag me niets over het IC moet eerst documentatie hebben van dat IC!)
dat IC geeft standaard een laag signaal en bij indrukken v/d knop een hoog dus gewoon de out van de 555 op de IN van de 4017 gooien.

• cyclone

cyclone

Jeetje wat ben ik vervelend maar blijft alsnog de vraag welke tor is welke ?
Ik neem aan :
Q1 = 1x TIP41A
Q2 t/m Q6 = 5x BC548
Kan ik niet opmaken uit je schema .. alvast bedankt voor die andere aanpassing :)
Ik ga morgen componenten halen ..
Mag ik trouwens weten met welk proggie jij je schema's tekent ? en kun je daarmee ook metteen je pcb bouwen ?

Verwijderd

Topicstarter
idd Q1 tip41a is trouwens volgens verglijkenstabel vervangen door TIP41B
en Q2 t/m 6 zijn de BC548'n

vergeet niet een bijpassend koelblokje (TO-220) te halen voor de TIP41B wordt beetje warm.

En ik gebruik Circuit Maker 6 Pro voor schema's maken + Trax Maker voor PCB's

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op woensdag 13 juni 2001 21:19 schreef mad_maxz het volgende:
ok, ok, als je kan de schakeling met dat IC rustig gebruiken en je hebt dan ook meer keus in schakelaars.

Ik heb het gewoon aangesloten met een NC/NO schakelaar met NC verbind je ground via een weerstand en met NO op de plus (5volt).
Het werkt zeer zeker, heb het in praktijk getest.
Zij idd ongeveer de enige debouncers die je tegenkomt, die met een spdt-toetsje.
Je kan als je dat wilt ook die schakeling gebruiken (vraag me niets over het IC moet eerst documentatie hebben van dat IC!)
dat IC geeft standaard een laag signaal en bij indrukken v/d knop een hoog dus gewoon de out van de 555 op de IN van de 4017 gooien.
Ik ben eigenlijk niet van plan met die 555 te gaan wereken, ik had er al aan gedacht maar het is mij veel te uitgebreid, desnoods, en ook echt desnoods haal ik wel andere tiptoetsjes

Verwijderd

Topicstarter
als je nou een relaytje hebt liggen kan je die ook effe gebruiken om te testen volgens het schema aansluiten en drukschakelaartje het relay laten aansturen. :)

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/marlisezijlstra/debounce.gif

FF snel een kladje. deze RC-filter zou ook als ontdendering kunnen fungeren maar ik weet niet of dit in de praktijk werkt. Ik moet nog ff informeren bij de maker van het schema.

CP staat voor de Clock Pulse ingang van de CMOS, de 2-input NAND-poort fungeert ff als NOT of inverter, omdat ik toevallig nog een 7400 (Quad 2-input NAND gate) heb liggen.

aaaaaaaah waarom doet dat plaatje het de hele tijd niet?!?
ff een linkje dus
http://www.geocities.com/marlisezijlstra/debounce.gif

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Linkje loopt ook dood.

Deze [topic=127785] is dus door mij gestart, en ik moet eerlijk zeggen dat jou regelaar mooier is in de zin dat het beter regelbaar is. Nadeel is dus wel dat die tor nogal wat dissipeert. Ik heb zelf besloten om over te stappen op pulsbreedte modulatie, maar daar moeten nog wat details van worden uitgewerkt.

Maar eh, mooi werk allemaal.

Verwijderd

Dat debouncen kan veel makkelijker, met een weerstandje en een smitt-triggertje per schakelaartje. Het IC krijgt dan maar 1 puls ipv meerdere 'vonken'.
Bovendien heb je de colector van Q6 niet aangesloten

verder wel lachen, wel n groot schema!
waarom zoveel diodes bij de uitgangen vh IC? aanstureing leds...

• mpegernie

mpegernie

.mpe

linkje doet het wel maar je moet ff http:\\ weglaten... en daarnet deed het plaatje het nog?!?

Verwijderd

Topicstarter
------[quote]-----
Op woensdag 13 juni 2001 22:22 schreef mpegernie het volgende:[/b]
[afbeelding]

FF snel een kladje. deze RC-filter zou ook als ontdendering kunnen fungeren maar ik weet niet of dit in de praktijk werkt. Ik moet nog ff informeren bij de maker van het schema.

CP staat voor de Clock Pulse ingang van de CMOS, de 2-input NAND-poort fungeert ff als NOT of inverter, omdat ik toevallig nog een 7400 (Quad 2-input NAND gate) heb liggen.

------[quote]-----

aangezien dat schema altijd een hoog signaal afgeeft en de clock van de 4017 moet bij normale werking altijd aan de ground liggen
dus dat moet wel anders.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry het schema is in een haast digitaal gemaakt(normaal teken ik ze op papier) dus foutjes sneaken er gemakkelijk in.

Q6 moet aan +5volt hangen!!!

En een fanbus moet je niet moeilijker maken als het kan, wordt alleen maar duur!!!! :(
tenminste als je het bij de elektroboer of conrad moet halen :( (conrad=duur :( )

De diodes in het schema zijn voor de bescherming van het IC, zo kan er geen stroom lopen van de ene uitgang naar de andere werkt niet goed of IC gaat kapot en ze zorgen dat het goed werkt.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Ik heb hier 3 regelaars liggen die via de temp. werken.
Maar wat is nu de ideale plek om de temp. meter aanvast te maken.

Ps, wie in Zwolle oid woont, Fakkert is een goedkope winkel voor dit soort spul.

And The Only One

• cyclone

cyclone

Ik heb ff de onderdelen gehaald gisterenavond, ik ga aan de knutsel dit weekend dus zodra ik weet of het lekker werkt post ik het hier wel ff

Verwijderd

Topicstarter
de ideale plek voor je sensor zijn waar de hot-spots zijn -> CPU, GPU, Harddisk, brander, gewoon waar veel warmte is. Je moet ze in ieder geval niet in de flow van je fan's hangen.

En ik kan goedkoop aan het spul komen via de groothandel voor elektro bedrijven, really cheap. (ja, connecties he >:) )

het kan zijn (CyCloNe) dat je nog effe iets met de waardes moet experimenteren (kan altijd iets afwijken) mijn tip gebruik effe een multimeter of alles te checken!! :)

Verwijderd

Topicstarter
Op Friday 15 June 2001 11:36 schreef mad_maxz het volgende:
de ideale plek voor je sensor zijn waar de hot-spots zijn -> CPU, GPU, Harddisk, brander, gewoon waar veel warmte is. Je moet ze in ieder geval niet in de flow van je fan's hangen.

En ik kan goedkoop aan het spul komen via de groothandel voor elektro bedrijven, really cheap. (ja, connecties he >:) )

het kan zijn (CyCloNe) dat je nog effe iets met de waardes moet experimenteren (kan altijd iets afwijken) mijn tip gebruik effe een multimeter om alles te checken!! :)

Verwijderd

mad_maxz ROELEERT

• cyclone

cyclone

[b]Op Friday 15 June 2001 11:36
het kan zijn (CyCloNe) dat je nog effe iets met de waardes moet experimenteren (kan altijd iets afwijken) mijn tip gebruik effe een multimeter of alles te checken!! :)
De multimeter staat er standaard altijd naast, anders ben je niet slim bezig lijkt me :)
Maar thnx voor de tip, ik merk het vanzelf wel en anders moet ik ff weer van die dure 1/4 W weerstanden gaan kopen ... JEETJE .. kosten echt duur die dingen :)

Ik heb trouwens wel een heel lief drukknopje gevonden .. zal wel wat foto's maken ooit als ik het af en werkend heb

• mpegernie

mpegernie

.mpe

[quote]
Op Thursday 14 June 2001 11:02 schreef mad_maxz het volgende:
------[quote]-----
Op woensdag 13 juni 2001 22:22 schreef mpegernie het volgende:[/b]
[afbeelding]

------
-----

aangezien dat schema altijd een hoog signaal afgeeft en de clock van de 4017 moet bij normale werking altijd aan de ground liggen
dus dat moet wel anders.
geeft altijd laag af, tenzij de toets wordt ingedrukt, dan wordt de uitgang ff hoog, (de NAND inverteerd!)

Verwijderd

Topicstarter
Als je dat knopje wilt posten zou heel mooi zijn, als die er dan ook nog gewoon wreed uitziet moet je maar vertellen waar je die haalt.

En ik zeg maar zo zonder multimeter begin je niks :)

-----------

Doordat ik niet zoveel tijd heb gehad de laatste tijd heb ik het schema niet goed kunnen bekijken. Maar ik ben Geslaagd :9~ :9~ dus nu heb ik voorlopig plenty of time :) :).

Ik ga denk ik maar verder met experimenteren met de fanbus. Effe zorgen dat ik m'n PCB'tje krijg en dan verder.

Vraag : weet iemand toevallig ook of er Contra molex te krijgen zijn OM OP PRINT te zetten dat zou namelijk helemaal kwel zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een idee bedacht met m'n kennis die PCB's kan bakken:

deze FAN bussen te gaan bakken voor de niet zo handige tweakers onder ons en dan tegen een redelijke prijs te verkopen. :)

Wat denken jullie zal dat een beetje vraag hebben?? :)

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op Friday 15 June 2001 14:16 schreef mad_maxz het volgende:
Ik had een idee bedacht met m'n kennis die PCB's kan bakken:

deze FAN bussen te gaan bakken voor de niet zo handige tweakers onder ons en dan tegen een redelijke prijs te verkopen. :)

Wat denken jullie zal dat een beetje vraag hebben?? :)
hoe heb je de lay-out voor de PCB gemaakt?

Ik heb de componenten voor 2 fan-controllers in een schemaatje gezet en toen met Ultiboard alle componentjes verdeelt over het bordje, maar nu staat hij al een hele nacht te stampen (Atlon 800@900) om de goede coperbaantjes te vinden.
Enige tips hoe ik de componenten het beste neer kan zetten? Of hoe heb jij dat gedaan?

• cyclone

cyclone

ik ben wel geintresseerd in een pcb tje .. liefst voor minimaal 3 fan's en zou fijn zijn alstie precies achter een 5 1/4 plaat zou passen :)

Ik heb zelf geen mogelijkheid om zelf te belichten en of etsen in een fatsoenlijke etsbak .. dus ik die het voorlopig ff met een expirimenteer printje

Verwijderd

Topicstarter
Helaas kan ik nog niks vertellen over het PCB want ik maak het niet zelf ook niet over de layout. Maar ik zal zien zodra die af is of ik met een vidcam effe een paar pics kan maken (misschien!!) met layout en alles erop.

Ook of je PCB's bij mij kan kopen is nog effe afwachten zodra het test modul af is laat ik jullie meer weten :)

Tot dan is het nog effe afwachten.

Verwijderd

alle kleuren ledjes!
staat wel kewl

• mpegernie

mpegernie

.mpe

duzzz...

nog updates?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat zou wel moeten komen (die updates dan) layout voor PCB is er wel alleen bij het PCB maken is er wat mis gegaan. Printje gewoon helemaal verkl**t :( .

heb btw al wel al spul gehaald om alvast 2 modules te gaan fixen. Ja alleen het Printje nog dat heb ik niet in de hand :'(

wees gerust, de fanbus komt eraan >:)

• cyclone

cyclone

Ook ik heb de componenten al ( was iets van 12 piek ofzo ) maar nog geen tijd voor gehad om hem te bouwen. Eerts ff bezig geweest met mijn LCD :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nou ook het spul binnen en heb er gelijk een 555 cmos ic bijbestelt zoals mpegernie al eerder aanbevool.

Effe een beetje experimenteren om het geschikt te maken voor enkelpolige drukkers :)

Heb weer effe gesproken met m'n PCB maker en die zei dat hij er effe een ging maken.
Als het af is gelijk met de cam erboven op >:)

Jullie horen nog van Me greetingz Mad_Maxz
Pagina: 1