Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coozekoek
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-07 23:24
Hoi,

Ik kwam er laatst achter dat er bij mijn ouders nog windows xp op de computer stond,
nu wilde ik hier een linux mint distributie op zetten. Nu is mijn vraag,
als ik mint er op installeer, formateer je de harde schijf dan ook? Of blijven alle bestanden er gewoon opstaan.
Als de harde schijf word geformateerd, wat zou je me aanraden als backup programma?
Alvast bedankt,

Yoep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:06
OK, ja harde schijf moet geformatteerd worden, gebeurd tijdens de installatie.
backup programma voor XP of voor Linux ??
Als het voor XP wat wil je dan in de backup hebben ?, ik neem aan je persoonlijke data.
Ik zou zeggen hang er een externe schijf aan en plaats daarop al je persoonlijke data
gewoon met de explorer.
En er zijn diverse backup programma's voor Linux kan je na de installatie zelf wel naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Eerlijk gezegd, als je dit soort basic vragen stelt, denk ik dat je gewoon moet upgraden naar W7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:20

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Neem Windows XP vervangen door Linux? eens door. Verder inderdaad geen los backupprogramma gebruiken, gewoon handmatig alle documenten, foto's, video's en al het andere wat je wil bewaren naar een externe harde schijf kopiëren.

Sowieso, door de manier waarop jij je vragen stelt heb ik het idee dat jij totaal geen eigen ervaring hebt met Linux. Ik zou je dan ook willen aanraden om eerst eens een distro op je eigen pc te installeren, voordat je bij je ouders aan de gang gaat.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

coozekoek schreef op zondag 15 juni 2014 @ 20:27:

als ik mint er op installeer, formateer je de harde schijf dan ook? Of blijven alle bestanden er gewoon opstaan.
Zoals anderen ook al hebben aangegeven, zal je de schijf moeten formatteren en zul je dus alles kwijt zijn. Ik denk echter, als je ouders geen ervaring hebben met iets anders dan XP, dat een linux update misschien niet de beste weg is voor hun. Zeker niet als je zelf geen ervaring hebt met Linux in het dagelijks gebruik.

Hou er namelijk rekening mee dat voor je ouders er een heleboel net anders zal zijn de ze gewend zijn en dat dit voor een hoop frustratie gaat zorgen.

Ik zou eens met je ouders gaan zitten en proberen in kaart te brengen waar ze de pc nu precies voor gebruiken. Dan zelf een test systeem maken en die taken er op uit proberen. Als je er dan zelf zeker van bent, laat je ouders er eens naar kijken, om te zien wat zij er van denken. Het is tenslotten hun pc waar je mee aan de slag gaat.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:37
Aan de andere kant, een overstap naar Windows 7 of 8.1 (of zelfs OSX, zoals hier thuis) zorgt ook voor een hoop gewenning en frustratie, ze zullen er toch doorheen moeten bijten.

Mogelijk is de pc niet snel genoeg om voor een vlotte Win7/8.1 ervaring te zorgen, maar is deze wel snel genoeg voor Mint of een andere lichte distro en doen zijn ouders niet gek veel meer dan wat surfen en e-mailen. Dan kan je dat toch altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Liever een veilig machine met wat frustraties dan een onveilig XP bak. Laat z'n ouders het eerst maar met Mint proberen. Als dat niet voldoet kunnen ze altijd nog geld uit geven voor iets anders.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
ik zeg, hoe oud is die pc, ouder dan 5-6 jaar, vervang hem gelijk voor b.v. een elcheapo dell pctje en dan is je probleem gelijk opgelost.

en anders, backup al je data naar een externe disk, en bel een iemand die er verstand van heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Thc_Nbl op 19-06-2014 13:24 ]

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Waarom wil je mint installeren?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Younes schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:38:
Waarom wil je mint installeren?
Omdat XP niet meer ondersteund wordt? Dat zegt-ie toch in de TS?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste: een back-up van belangrijke bestanden hoort altijd aanwezig te zijn.

Verder heb ik als Linux leek ook Mint geïnstalleerd op een oude XP machine.
Die maakt keurig een aparte Linux partitie en een dualboot. Bij opstarten kan ik kiezen tussen Mint en XP. Er gaat dus niet verloren mits je voldoende vrije ruimte hebt om een Linux partitie te maken.

Jammer dat TS niet meer gereageerd heeft na zijn OP.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Hero of Time schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:49:
[...]

Omdat XP niet meer ondersteund wordt? Dat zegt-ie toch in de TS?
Waarom niet Ubuntu?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is voor een andere discussie. De TS heeft 't over Mint, ga dan geen discussie voeren over welke distro hij moet gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Hero of Time schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:29:
[...]

Dat is voor een andere discussie. De TS heeft 't over Mint, ga dan geen discussie voeren over welke distro hij moet gaan gebruiken.
Dat is helemaal aan de TS...

En overigens ging het mij puur om de reden waarom er is gekozen voor Mint. Misschien wil ik zelf ook wel eens Mint uitproberen?

[ Voor 18% gewijzigd door Younes op 20-06-2014 15:43 . Reden: extra toevoeging ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:02
Younes schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:38:
En overigens ging het mij puur om de reden waarom er is gekozen voor Mint. Misschien wil ik zelf ook wel eens Mint uitproberen?
Niets mis met je vraag, maar hij staat hier denk ik verkeerd. Je kan dan beter een vraag stellen in "Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7". Als je 'm hier stelt, dan is het een beetje topic-kaping waar de TS niet veel aan heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met ^^, kapen doen we hier niet.

Pagina: 1