Instellen REL Q150

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Geen idee of ik hier een appart topic voor moet openen, maar opzicht zijn het kleine vragen die heb ik over een sub ;)

Dit is de achterkant
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TVE7UAZB4nRsdMMuS1E2h8YL/full.jpg

Kabel loopt nu via de subwoofer uitgang van mijn versterker naar de Lo-Level 0DB aansluiting, klopt dit of moet ik een split kabel gebruiken en ook de +12DB kant nog aansluiten? Op deze manier werkt hij wel btw

Moet ik High-level ook instellen als ik de LO-level aansluiting gebruik?
Wat doet EARTHLIFT?
Wat doet ROLLOFF?
Welke Mode moet ik kiezen en wat doet wat? Heb hem nu op LFE staan.

Hij doet het in Stereo modus alleen als de speakers op SMALL staan, is dit nog te omzeilen? (pioneer VSX-921)

Zag hem staan voor 20e bij de kringloop, leek me wel geinig om even mee te spelen. Als het bevalt dan laat ik hem staan en anders verkoop ik hem wel weer door :)

Overige setup is trouwens
2x Hepta Street Golds
1x Hepta Center ACE
2x Hepta Ace Golds
Pioneer VSX-921
Samsung 46inch TV uit 2012(model weet ik zo niet)
WD TV Live hub
Logitech Harmony Remote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

Rev! schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 18:34:
Geen idee of ik hier een appart topic voor moet openen, maar opzicht zijn het kleine vragen die heb ik over een sub ;)
Topic gesplitst uit Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48.

Hier kan je de handleiding downloaden. Kopje is dan wel voor de Q200e, maar de handleiding geldt voor de gehele REL Q-serie.
Kabel loopt nu via de subwoofer uitgang van mijn versterker naar de Lo-Level 0DB aansluiting, klopt dit of moet ik een split kabel gebruiken en ook de +12DB kant nog aansluiten? Op deze manier werkt hij wel btw
Als het werkt dan zo laten zitten. De andere input (welke je niet aan hebt gesloten) heeft een hogere gevoeligheid waardoor de subwoofer eerder aan zal springen.
Moet ik High-level ook instellen als ik de LO-level aansluiting gebruik?
Zie verderop.
Wat doet EARTHLIFT?
Naar het schijnt konden oude of eerdere versies van REL wel eens brommen als de sub niet actief was, met bovenstaande schakelaar zou je dat issue op kunnen lossen dan wel verminderen.
Wat doet ROLLOFF?
Dit is de crossover. Over het algemeen stel je deze als je Low Level aan hebt gesloten in op de receiver, op de subwoofer zet je deze dan geheel uit. Let wel dat je met High Level aansluiten (zie wederom verderop) wel in moet stellen.
Welke Mode moet ik kiezen en wat doet wat? Heb hem nu op LFE staan.
Voor de huidige setting is dat goed. Als je High Level aan gaat sluiten moet je 1 kiezen. 1 en 2 zijn de basis en default. Met de Phase kan je gaan spelen als de subwoofer niet in fase staat. Of je 1/2 of 3/4 nodig hebt is eenvoudig te testen: gebruik ze beide en de stand waarop je het meeste laag hebt is de juiste.
Hij doet het in Stereo modus alleen als de speakers op SMALL staan, is dit nog te omzeilen? (pioneer VSX-921)
Als speakers op Large staan gaat de receiver er van uit dat de speakers het gehele spectrum aan kunnen, oftewel alles wordt naar de speakers gestuurd. Subwoofer zal je wel op "YES" hebben staan, maar met speakers op "LARGE" en sub op "YES" wordt alleen het LFE-kanaal (de .1) naar de subwoofer gestuurd. Als je small gebruikt stelt de receiver een crossover in, dan wordt onder een bepaalde frequentie alles naar de subwoofer gestuurd. In muziek is er geen dedicated LFE kanaal en dat wetende plus speakers op Large gaat alles naar de fronts. Je zal dus "SMALL" in moeten stellen. Wat overigens ook aan wordt geraden bij de aanwezigheid van een subwoofer. De crossover zal je zelf uit moeten vinden wat je qua geluid het lekkerste klinkt.

Echter kan je ook High Level aansluiten (jaja, daar is ie dan eindelijk). Je sluit de subwoofer dan aan op de gewone terminals op de receiver waar ook de speakers op aan zijn gesloten. Bij REL en BK moet je daar een speciale kabel voor hebben. Zie de handleiding over hoe aan te sluiten. Als je zo aansluit stel je de speakers op Large in, ze krijgen dan het gehele bereik toegestuurd. En omdat de subwoofer ook op de terminals zit krijgt deze dit ook. Je stelt dan de crossover in op de subwoofer zelf met de "ROLLOFF" en natuurlijk de draaiknop op High Level zetten.

Sommige subwoofer kunnen High- en Low Level tegelijk aangesloten laten en gebruiken, bij deze REL gaat dat niet omdat je dan telkens moet kiezen welke modus je wilt gebruiken en met de crossover moet spelen. Als je alleen muziek luistert zou ik High Level aansluiten en speakers op "LARGE", kijk je vooral veel films zou ik Low Level doen en speakers op "SMALL".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ok duidelijk! Bedankt voor je uitleg.

Ik luister veel muziek, maar ik kijk ook veel films. Op High level aansluiten lijkt me dan het beste, voor mijn gevoel kan ik dat ook de sub wat beter afstemmen op de speakers. Hopelijk is zo'n kabel niet duurder dan de sub zelf. ;) Hij doet het overigens prima en de kast en stofdoek zijn ook onbeschadigd, tot nu toe happy :)

Vraag me af waarom er HOBO hifi achterop staat? Dat is hier in haarlem een a/v winkel, waren hun importeur ofzo?

[ Voor 13% gewijzigd door Rev! op 14-06-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

Wat zo'n kabel kost durf ik niet te zeggen, normaal worden ze geleverd bij de subwoofer. Je kan ook eens naar RA Subwoofers mailen, die levert BK subwoofers maar die gebruiken net als REL dezelfde aansluiting voor High Level. Overigens zou ik er zelf niet wakker van liggen als speakers op "small" moeten staan, het gaat om de uiteindelijke werking. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Wat ik me net bedenk: je kan ook eens in het menu van de Pioneer kijken of er een optie is als "LFE + Main". Dan stuurt de receiver het laag naar de fronts, want die moeten wel op Large staan, als naar de subwoofer. Het kan goed anders heten, op sommige receivers heet het "Double Bass". Maar je kan het proberen.

Dat van Hobo HiFi durf ik niet met zekerheid te zeggen. Hobo HiFi maakt wel eens in samenwerking met fabrikanten Special Editions, laatst nog Elac naar mijn weten. Grote kans dat deze REL ook zo'n historie heeft.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Misschien heb je gelijk, heb nu alles op small staan en het klink erg goed. Is het trouwens aan de raden om alles op small te zetten of alleen de fronts?

Zal wel eens bij HOBO informeren wat zo'n kabel kost, optie van LFE+Main of iets dergelijks zit er trouwens niet in deze amp.

Ik heb naast de goede uitleg van Fear dit nog gevonden, misschien dat iemand er nog wat aan heeft.
http://www.ciao-shopping.nl/REL_Q_150_E__Review_76395

[ Voor 21% gewijzigd door Rev! op 14-06-2014 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Offtopic: leuke setup! Hepta zie je niet veel langskomen. Heb zelf Hepta Springs als fronts met ook de ace center en ace surrounds. Heb zelf geen sub (kan je dus ook niet helpen met de instellingen), maar ben erg benieuwd naar jouw ervaringen mbt de toevoegende waarde in deze set!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Thx! Ben ooit begonnen met de Streets omdat ze een mooi uiterlijk hebben (slanke speakers) en daarnaast klinken ze erg goed. En niet onbelangerijk ze waren WAF approved ;). Daarna heb ik de rest er bijgezocht. Je ziet Hepta inderdaad niet veel, volgens mij word het ook alleen in sommige winkels in Noord-Holland verkocht dus best exclusief. De sub voegt vooral veel laag toe, de Hepta's zelf gaan al best laag voor de kleine kast die ze hebben, maar nu ik de sub heb staan merk je toch dat het net ff wat lekkerder klinkt. Bovendien ontlast je zo je AMP zodat die meer vermogen overhoud voor je speakers.
Woonde eerst 3 hoog, dus een sub was toen nooit aan de orde. Maar ik heb sinds een maand een eigen huis en dan kun je dit niet laten staan natuurlijk ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Rev! op 14-06-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Grappig dat je dat zegt, vind de Springs ook erg mooie en slanke zuilen, met een heerlijk helder, ruimtelijk geluid (mits goed gepositioneerd). Veel plezier ermee!
Pagina: 1