Hallo allemaal 
Hier komt het bekende lijstje, de PC is voor een vriend van mij:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Games, Grafisch bewerken (foto en video).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €800.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nope, alles moet nog nieuw, ook het toetsenbord, muis, beeldscherm en boxen. Deze komen op een later tijdstip, maar eventuele tips zijn handig!
Wat denk je allemaal nodig te hebben? Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik kwam uit op de volgende wensen lijst:
Daadwerkelijke totaalprijs

Even wat uitleg:
Hij wilde de Zalman Z11 Plus vanwege de looks en moest per se een fancontroller erbij. Verder heb ik gekozen voor de AMD FX-8320, omdat de overige in deze series slechts overgeclockte varianten zijn van deze (op de FX-9590 na). Dit leek me daarom een goede bang for buck. Ook de AMD 7950 leek me een mooie grafische kaart voor ongeveer €150 euro, en dan een goede PSU voor het overclocken/ een tweede grafische kaart erbij.
Ik denk dat alles matched en dat het allemaal zal werken naar behoren, maar ik maak me een beetje zorgen over het Moederboard. Het gaat hier niet om OC naar 5GHz, maar ergens richting de 4,0-4,5 is al ruim voldoende.
Alle overige tips/aanbevelingen zijn meer dan welkom!
Hier komt het bekende lijstje, de PC is voor een vriend van mij:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Games, Grafisch bewerken (foto en video).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €800.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nope, alles moet nog nieuw, ook het toetsenbord, muis, beeldscherm en boxen. Deze komen op een later tijdstip, maar eventuele tips zijn handig!
Wat denk je allemaal nodig te hebben? Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik kwam uit op de volgende wensen lijst:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD FX-8320 Black Edition | € 123,50 | € 123,50 |
| 1 | ASRock 990FX Extreme3 | € 83,01 | € 83,01 |
| 1 | Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost | € 169,90 | € 169,90 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 69,04 | € 69,04 |
| 1 | Zalman Z11 Plus | € 57,39 | € 57,39 |
| 1 | Cooler Master Hyper 412S | € 30,50 | € 30,50 |
| 1 | DeepCool Rock Man PWM | € 14,52 | € 14,52 |
| 1 | Kingston HyperX Fury blu HX318C10F/8 | € 67,- | € 67,- |
| 1 | LG DH16NSX0 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair CX750M | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 82,85 | € 82,85 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 773,66 | |
Daadwerkelijke totaalprijs

Even wat uitleg:
Hij wilde de Zalman Z11 Plus vanwege de looks en moest per se een fancontroller erbij. Verder heb ik gekozen voor de AMD FX-8320, omdat de overige in deze series slechts overgeclockte varianten zijn van deze (op de FX-9590 na). Dit leek me daarom een goede bang for buck. Ook de AMD 7950 leek me een mooie grafische kaart voor ongeveer €150 euro, en dan een goede PSU voor het overclocken/ een tweede grafische kaart erbij.
Ik denk dat alles matched en dat het allemaal zal werken naar behoren, maar ik maak me een beetje zorgen over het Moederboard. Het gaat hier niet om OC naar 5GHz, maar ergens richting de 4,0-4,5 is al ruim voldoende.
Alle overige tips/aanbevelingen zijn meer dan welkom!