Toon posts:

Stille desktop, simpel gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het standaard gebruik: beetje web dev, een HD film kunnen afspelen, en nieuwere games kunnen spelen. Dat hoeft echt niet op de beste settings, maar met mijn huidige machine (een laptop van 6 jaar oud), gaat Borderlands 2 op ongeveer 0.5 fps zodra er 4 monsters om me heen huppelen. Als ik maar aan de ~60 fps kom vind ik het wel prima.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Inclusief verzendkosten dacht ik aan zo'n 450 euro, in elkaar zetten doe ik graag zelf :) Wat is er leuker dan verpakkingen openmaken en zelf je machine in elkaar drukken? Ik krijg er zo'n kerst/verjaardag gevoel van :p

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb nog een kast. Nu is mijn grootste wens dat mijn pc stil is (mijn laptop maakt me toch een lawaai, dat wil ik echt niet meer). Ik weet dat sommige mensen zweren bij 80 euro kasten met fantastische airflows, maar ik heb het idee dat het voor mij niet zo veel uit maakt, omdat ik geen lompe units (DVD branders, 3.5" harde schijven) in mijn bak ga hebben; het grootste wordt de videokaart. Nu heb ik hier niet zo veel verstand van, dus als ik het heel erg fout heb, hoor ik het graag. Onderaan mijn post staan wat foto's van de kast.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een 3rd party CPU koeler, die schijnen een stuk stiller te zijn dan de stock koelers.
Sowieso een SSD, dat lijkt me erg fijn. Ik heb nog een externe 2T schijf, dus ik hoef verder geen interne schijf. Als ik die nog nodig blijk te hebben haal ik die later wel.
Het lijkt mij het beste om een wat goedkopere GPU te kopen, en die over 2-3 jaar te vervangen met iets van dezelfde prijs, in plaats van nu een hele dure te halen. Beste bang/buck. Idem voor processor.
Heb mijn inspiratie gehaald uit het basissysteem van de BBG Maart, met een goedkopere videokaart uit deze topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1531704 .

Mijn lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 67,90€ 67,90
1MSI A78M-E45€ 44,55€ 44,55
1Club3D Radeon HD 7770 GHz. Edition VGA€ 76,-€ 76,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,15€ 32,15
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,04€ 58,04
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,65€ 37,65
1Crucial MX100 256GB€ 82,85€ 82,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,14

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt. Ik denk AMD, omdat die hardware over het algemeen wat goedkoper is. Ze zijn wel wat meer power hungry, maar omdat ik 90% van de tijd toch zit te idlen op webpagina's en in text editors zal dat allemaal wel meevallen. Verder draai ik meestal linux, maar de drivers voor nvidia/AMD kaarten zijn ongeveer even crap/goed dus dat boeit niet zo veel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Minimaal geluidsniveau tijdens browser/text editor gebruik. Liever ook geen loeiende sirenes als ik ga gamen, al mag het geluidsniveau dan wel wat omhoog.
Misschien dat ik er nog een 2e monitor aan ga hangen. De meeste videokaarten hebben flink wat video-outputs, is dat alleen om 1 monitor met verschillende kabeltjes aan te kunnen sluiten, of kunnen er gewoon 2 aan?

Ga je overklokken?
In principe niet, maar als ik mijn systeem goedkoper kan maken door te gaan overklokken als ik ga gamen, prima. Zolang hij "idle" (dus tijdens webdevven, browsen, films kijken) maar stil is.

Vragen:
  • Heb nul verstand van stilheid van voedingen, is daar veel verschil te vinden?
  • Is de socket die ik heb uitgekozen een beetje future proof?
  • Het liefst zou ik een passief gekoelde videokaart nemen, maar ik heb geen idee of daar een beetje mee te gamen valt. Is dit haalbaar?
Plaatjes kast
De meuk die er nu in zit gaat er allemaal uit.
Ik koop ook een nieuwe PSU omdat ik echt geen idee heb hoe oud/goed de huidige is; het zou toch zonde zijn als mijn nieuwe hardware na een half jaar doodgaat door een slechte voeding =p

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-04 19:26

Thomg

Aww yiss

Ik zou zelf eerder gaan voor de AM3+ route.

pricewatch: AMD FX-4130 Tray
pricewatch: ASRock 960GM-VGS3 FX

En het geld dat je bespaart stoppen in een betere gpu.

pricewatch: Gigabyte GV-R9270OC-2GD

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt voor je cpu koeler, meet dit even. De shuriken is wel relatief "duur".

Heb nul verstand van stilheid van voedingen, is daar veel verschil te vinden?

Op zich ja, maar je hebt geen keuze met zo'n budget.

Is de socket die ik heb uitgekozen een beetje future proof?
Het liefst zou ik een passief gekoelde videokaart nemen, maar ik heb geen idee of daar een beetje mee te gamen valt. Is dit haalbaar?

Nope ;w

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 11-06-2014 18:47 ]

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
is dit een optie voor de video kaart? V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik zou dan eerder proberen een 7870/270 goedkoper te halen.
eg.
V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD 7870 GHz Edition OC Dual-X 2GB GDDR5

En up te graden naar een 6300.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-04 16:52
Veel mensen zullen wel denken daar hebbie um weer met z'n socket 1155...maar....het levert je de meeste bang for buck op.

Als je nou deze koopt : V&A aangeboden: Intel Core i5 2400 Tray

De verkoper heeft er al 1 van verkocht en krijgt positieve beoordelingen daarover.

voeg dan dit lijstje toe :

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B75MA-P33€ 39,95€ 39,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,-€ 18,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 43,-€ 43,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 246,75

En scoor dan de 7870 (r9 270 is een rebrand van een 7870) van Thomg hierboven. Prima kaart en veel krachtiger dan de 7770 wat echt een entry level kaart is.

De i5 is nog steeds snel genoeg en kan kan makkelijk zwaardere kaarten aan.
CPU koelerertje krijgt goeie reviews en de i5 2400 is niet zo'n heethoofd dus dat komt goed.
Geheugen presteert goed is low profile waardoor CPU koelers makkelijk passen.
De seasonic is ook erg goed en heeft in tegenstelling tot de Corsair 2 PCI stekkers wat het wat makkelijker maakt om wat zwaardere videokaarten aan te sluiten.

Dan heb je zelfs een heel leuk pctje om te gamen met toch aardig wat power.

En als je er over denkt om het te doen dan zou niet te lang wachten met die i5. Het is de enige nog op V&A.
Ik bouw nu zelf op die manier een build met een i5 2500 van 95 euro van V&A voor een neef van me met 600 euro budget. En omdat die i5's nog zo goed presteren geeft het je veel meer ruimte voor andere componenten dan wanneer je voor een nieuwe zou gaan.

Deze staat trouwens ook nog op V&A : V&A aangeboden: MSI Radeon R9 270X HAWK
Goed presterende kaart met een goede stille koeler en nog 2.5 jaar garantie.

Met beetje onderhandelen (bv prijs incl verzend bieden) zou je op 460 komen....

[ Voor 15% gewijzigd door Baloes op 11-06-2014 20:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga geen onderdelen van gebruikers kopen, ik wil alles in 1 keer bestellen en geleverd krijgen. Geen gezeik met ophalen en kans lopen dat een onderdeel niet werkt/niet wordt verstuurd.

Thomg, dank voor het advies, heb m'n mobo en cpu, vervangen.
Had al zo'n vermoeden dat passief gekoelde GPU m niet ging worden =p

Heb de videokaart die je aanraadde bekeken. Hij is ongeveer 2 keer zo duur, maar er zit ook al met al 2 keer zo veel in qua rekenunits/geheugen/geheugenbandbreedte, dat lijkt me wel de moeite waard.

Baloes, ook bedankt voor je input (ook wat betreft de GPU, die ga ik nu halen), maar jouw build wordt met een nieuwe videokaart en cpu te duur, helaas.

Mijn nieuwe lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4130 Tray€ 50,51€ 50,51
1ASRock 960GM-VGS3 FX€ 33,58€ 33,58
1Gigabyte GV-R9270OC-2GD€ 139,-€ 139,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,15€ 32,15
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,65€ 37,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,78

De nieuwe videokaart vereist echter 2 power connectors.
Gaat dat passen met de voeding die ik er in heb gezet? De specs zeggen dat er:
PCI Express aansluitingen 6+2-pins, 6-pins
in zitten, kan zo'n 6+2 pins als 2e power connector op de kaart gedrukt worden?

Wat betreft stillere voedingen, maakt dat veel uit?
Stel, ik heb oneindig budget voor een voeding. Heeft het dan zin om een extreem stille voeding te kopen, of is het idle lawaai van bijvoorbeeld mijn videokaart al meer dan het lawaai van een normale voeding?
Als dit echt veel scheelt ben ik wel bereid wat meer geld neer te leggen voor een stillere voeding.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Ik denk niet dat je last gaat hebben van lawaai met deze voeding.

• Baloes
Neit om je een i5 op te willen dringen. Natuurlijk snap ik dat je voorzichtig bent maar wanneer ik 2e hands CPU's bestel neem ik altijd niet overklokbare CPU's omdat deze veel minder lijden vanwege het onmogelijk zijn van overklokken.

Tot nu toe heb ik er 6 2e hands gekocht voor builds en op laten sturen. Ze waren allemaal prima en functioneren allemaal nu nog steeds.

Reviewtje met intel en AMD processoren wat laat zien dat een i5 2400 heel veel beter is dan een fx4130 :

http://pclab.pl/art50000-17.html wel ff google translate aanzetten.

Dan zou ik zelfs eerder overwegen er nu een HDD (46 euro dus weer 40 euro goedkoper uit) in te prikken (Heb je meteen 1TB) waardoor je nu alvast een mooie basis hebt en later nog een SSD. Dan zit je ruim binnen budget en nee een harde schijf maakt niet veel lawaai :)

En wanneer je idd voor eerst een HDD gaat is er nog zat ruimte voor de Seasonic van Thomg.

Maar het blijven goedbedoelde adviezen natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Oh lol, ik maakte een foutje.
De PSU die ik had uitgekozen heeft maar 1 PCIe draadje, dat wordt m dus sowieso niet.

Die van Baloes en Thomg hebben een 6 pin en een 6+2 pin PCIe draadje. Ik neem aan dat 6+2 dus betekent of 6-pin, of 8 pin, en dat ik die twee voedingen kan gebruiken met de r9 270 videokaart.
Behalve hun rated wattage lijken ze niet erg verschillend, al is de 520W maar 3 euro duurder dan de 430W; is dat de reden om voor de 520W variant te gaan?

@Baloes er gaat sowieso een SSD in. Geen twijfel. Ik heb al een 2T schijf, wel extern, maar daar ga ik ook geen spellen op zetten ofzo. Later zet ik er misschien een HDD in, als het te veel gedoe blijkt te zijn met de externe schijf. Mijn huidige setup (laptop) heeft een 180G HDD, dus een 256G SSD is een vooruitgang in snelheid en opslag (best wel triest eigenlijk, mijn huidige HDD). Also, de i5 2400 is ook 3.5x/120 euro duurder dan de fx-4130, dan mag ie ook wel flink wat beter zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2014 21:39 ]

• Baloes
Nieuw is ie idd veel duurder. Vandaar dat die 90 euro wel een goeie deal is. Maar uiteindelijk moet je gewoon doen waar je je het prettigst bij voelt :)

Verwijderd

Topicstarter
Allright, heb nog een beetje rondgesnuffeld m.b.t. koelers en ben uiteindelijk uitgekomen op 't volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4130 Tray€ 50,51€ 50,51
1ASRock 960GM-VGS3 FX€ 33,58€ 33,58
1Gigabyte GV-R9270OC-2GD€ 139,-€ 139,-
1Scythe Mugen 4€ 35,50€ 35,50
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,85€ 46,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,33

Thanks Baloes, Thomg.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De mugen is misschien wat overkill, maar het is zeker een nette pc nu ;)

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Je zegt dat je al een kast hebt, welke is dit dan? Een kast met goede geluidsdemping en goed chassis, gewicht en ophanging voor de HDD cages is een van de beste manieren om geluid te dempen.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• TweakingRens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01 09:20

TweakingRens

Dondersteen

Die 4130 is echt poepgoedkoop geworden zeg...
Ik zou die mogen ditchen en voorheen gelid tranquillo of een €20 cooler master gaan.
De mugen is overkill voor dit bakkie...
Steek het extra geld in een paar fatsoenlijke case fans...

Wat grappig! Niet grappig van 'ha-ha', maar meer van 'Goh wat interessant' soort van grappig.

Verwijderd

Topicstarter
@Vayra: Geen idee welk model de kast is, ik von m ergens achterin het rommelhok. Hij heeft wel fancy sledes voor de drives enzo. Ik ga echter in eerste instantie alleen een SSD in de machine hangen, dus geen last van een trillende HDD

@Tweakingklaas: mm Ja daar had ik compleet niet aan gedacht, misschien had ik eerst Het stille PC topic ff moeten lezen :p. Als alles werkt zal ik testen hoeveel de cpu temp omlaag gaat als ik airflow maak in de kast, en als het uitmaakt koop ik wat degelijke case fans.

Aargh, de koeler past niet op het moederbord >_>

Er zijn drie dingen mis:
  1. Er zit 1 CPU fan aansluiting op het moederbord, en er zitten 2 fans op de koeler.
  2. Ik moet de "back plate of the motherboard" gebruiken om de mounting plates voor de koeler vast te schroeven. Er zat echter geen mounting plate bij mijn bordje.
  3. Er zitten wat condensators in de weg voor de mounting plates voor de koeler. Al had ik de moederbord backplate, kon ik de mounting plates alsnog niet installeren.
Puntje 1 had ik kunnen voorkomen door beter te lezen, en na wat graven door de pricewatch zie ik dat de duurdere mobo's meestal wel 2 CPU fan aansluitingen hebben.
Punt 2 en 3 kan ik echter nergens in de specs vinden ! Weet iemand hier een AM3 bord waar ik de Mugen 4 op kan bevestigen? Dus met een backplate en met genoeg ruimte rond de CPU om de mounting plates van de koeler vast te schroeven.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2014 21:01 . Reden: replies ]

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-03 09:56
Am3 bracket wordt geleverd bij de mugen ;)

Verwijderd

Topicstarter
@Bas: ah check daar zijn die kortere stukjes staal dus voor :p

ik ga kijken of ik het nu wel vast krijg, en of de condensator misschien net genoeg aan de kant zit.
Nee helaas, de condensators laten de mounting brackets niet toe =(

Moet ik nu foto's van mobo's gaan doorzoeken en afstanden gaan meten met de socket als reference, of is er een betere manier?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2014 21:09 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 14:55
En wat betreft de fans/aansluiting, hiervoor kun je een splitter kabeltje kopen zoals deze. Dit is er dan een van 1x > 3x, maar van 1 naar 2 stuks moet ook wel te krijgen zijn (zelfs bij een lokale pc boer).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
@Moi: ah Nice, dan kan ik daar weer wat op besparen, als ik een goedkoper bordje vind met genoeg ruimte.

lol, ik ben extreem een beetje retarded.
Er zitten schroeven met lange schroefdraad en plastic cilindertjes eromheen bij. Waarschijnlijk precies voor dit soort gevallen, om de bracket wat omhoog te zetten.

Ik heb nog steeds geen backplate. Alle stukken staal die erbij geleverd zijn staan hieronder, en niets daarvan is geschikt om de mounting plates vast te schroeven. Het zijn ook volgens de installation guide alle onderdelen in er in zouden moeten zitten.

De twee plates aan de rechterkant zijn de mounting plates voor AMD, die links daarvan is om in door de koeler te steken, de linker 3 zijn voor Intel sockets. Heb niets om onder het moederbord te leggen waar ik iets in kan schroeven :(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sOmClqDl.jpg

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2014 21:31 . Reden: links, rechts, potato, potato ]

• TweakingRens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01 09:20

TweakingRens

Dondersteen

Die plastic dingen op je mobo (om de socket heen, een soort plankjes met een haakje aan de binnenkant) moet je eraf halen, dan heb je meestal een perfect mounting mechanisme. Gewoon de schroefjes los halen en ze daarna weer gebruiken, de backplate zit al op de achterkant van je mobo.
Also, 1 fan erop gooien is ook goed, kan je die andere in je kast hangen. Splitters werken anders ook gewoon.

Wat grappig! Niet grappig van 'ha-ha', maar meer van 'Goh wat interessant' soort van grappig.

Pagina: 1