Game/WoW/design PC ±1400

Pagina: 1
Acties:

• Raptar
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Beste Tweakeraarts,

Hieronder mijn lijstje:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC zal voornamelijk gebruikt worden om WoW te spelen, op ultra (hoogst mogelijke instellingen). Het is dus echt een vereiste dat dit mogelijk is met deze PC. Ook zou ik me meer in het designen willen verdiepen en eventueel videobewerking, waardoor een iets snellere PC ook wel gewenst is. Naast WoW zullen er ook zo af en toe andere games op gespeeld, denk aan de nieuwe shooters et cetera.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Mijn idee was om de game PC van €599,- (http://gamepc.nl/game-pc) aan te schaffen en deze flink te finetunen. Uiteindelijk mag de PC tussen de 1300 en 1400 euro uitkomen, maximaal.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, heb nog niks. Ik koop denk ik de muis en het toetsenbord van Sharkoon. Schijnt prima te werken en het is niet al te duur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik bezit niet over waanzinnig veel hardware kennis, dus ik kan er flink naast zitten. Ik denk vooral aardig wat RAM geheugen nodig te hebben, een goede grafische kaart en een goede processor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, ik heb niet bepaalde merk voorkeuren. Als jullie enige voorkeuren voor een bepaald merk hebben, of iets aanraden, dan hoor ik het graag!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ga je overklokken?

Overklokken wel wat over gelezen, wat dit precies doet weet ik nog niet. Hier zou ik me beter over moeten inlezen, ik was het in ieder geval niet van plan.

List:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 156,50€ 156,50
1MSI B85-G43 Gaming€ 87,80€ 87,80
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 208,43€ 208,43
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1Cooler Master CM 690 III Window€ 80,04€ 80,04
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,-€ 18,-
1Kingston Triple Channel Kit 24GB (KTA-MP1333DRK3/24G)€ 309,57€ 309,57
1Cooler Master B600€ 44,04€ 44,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 950,42

Zoals jullie zien kom ik zou bijna 400 euro goedkoper uit. Helaas dat ik het niet zelf kan bouwen. Wel apart vindt ik het, aangezien het dezelfde onderdelen zijn. However, zien jullie nog onderdelen die nutteloos zijn, kleine betere aanpassing, of onderdelen die voor ietsjes meer veel beter zijn?

Oude post:
Zoals jullie in de titel lezen ben ik op zoek naar een nieuwe game pc. Dit is ook wel hoog tijd, aangezien ik nu op een laptop van 6 jaar oud game. Ik speel World of Warcraft in dia slides ;).

Deze PC zal voornamelijk gebruikt worden om WoW te spelen, op ultra (hoogst mogelijke instellingen). Het is dus echt een vereiste dat dit mogelijk is met deze PC. Ook zou ik me meer in het designen willen verdiepen en eventueel videobewerking, waardoor een iets snellere PC ook wel gewenst is. Naast WoW zullen er ook zo af en toe andere games op gespeeld, denk aan de nieuwe shooters et cetera.

Ik heb al zo hier en daar rondgekeken en verschillende verhalen gehoord. Mijn eerste keuze is gevallen op de game PCs van gamepc.nl. Mijn idee was om de game PC van €599,- (http://gamepc.nl/game-pc) aan te schaffen en deze flink te finetunen. Ik zou niet weten of de Intel, of de AMD versie beter is voor mijn gebruiksvoorwaarden. Mijn idee was om het volgende met de PC te doen:

Behuizing:
Cooler Master CM 690 III.

Voeding:
700 Watt Cooler Master voeding.

Processor
Intel® Core™ i5 4460 3.2 GHz.

Koeling:
Stille koeling(Cooler Master TX3 evo).

Moederbord:
MSI B85-G43 Gaming.

Geluidskaart
7.1 Geluidskaart.

Geheugen
24GB DDR3 Werkgeheugen.

Harde Schijf:
1000 GB Sata III Harde schijf.

Optische Drive:
Blu-Ray combo: Asus.

Grafische Kaart:
Nvidia GTX760 2GB.

Netwerkkaart:
TP-Link 300MB Wifi kaart.

Dit had ik zelf in gedachte. Ik heb er niet zo heel veel verstand van, om eerlijk te zijn eigenlijk close to nothing. Alleen na het bekijken van hun samenstel optie en de informatie die er bij gegeven wordt, leek mij dit de beste optie. Wat denken jullie hiervan?

Ik sta volledig open voor andere PCs/websites/andere opties bij mijn bovengenoemde PC. Als jullie dus tips hebben en het anders zouden doen, dan zou ik dat heel graag horen! Jullie zouden mij er waanzinnig me helpen!

Alvast bedankt en ik kijkt uit naar jullie antwoorden!

Groet,
Raptar

[ Voor 54% gewijzigd door Raptar op 11-06-2014 20:44 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-04 19:26

Thomg

Aww yiss

Ik zou als eerste maar eens de 24GB geheugen vervangen door 8.

Misschien ook handig om een tweakers wenslijstje te maken?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Thomg schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 18:18:
Ik zou als eerste maar eens de 24GB geheugen vervangen door 8.
En niet daar bestellen. Met het systeem zoals weergegeven kom je op gamepc.nl op maar liefst 1100 euro uit. Daar kan je héél veel meer voor halen, dat wil zeggen: meer kwaliteit en meer grafische power.

Neem het DAA beleid en beantwoordt alle(!) vragen. Maak verder een mooi lijstje met de Handleiding Pricewatch zoals Thomg al aangeeft.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
En kijk hier eens naar als je wilt weten wat goed en wat niet goed is.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Raptar
Thnx alvast voor jullie antwoorden! Excuses dat ik het niet juist heb gedaan, ik had het even beter moeten doorlezen van te voren! Ik heb het aangepast en ik hoop dat het zo iets duidelijker is. Een kleine vraag trouwens; waarom zou je 8GB RAM nemen en niet 24GB? Hoe meer, hoe sneller toch?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Raptar schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 20:46:
waarom zou je 8GB RAM nemen en niet 24GB? Hoe meer, hoe sneller toch?
Dat ligt eraan of je het gaat gebruiken. Ik denk niet dat je zelfs in de buurt van de 8 GB komt. Als dat zo is, kan je het met hetvolgende vergelijken:

Welke auto is sneller?

Een VW Polo 1,6i met een 50 liter tank of
een VW Polo 1,6i met een 150 liter tank ?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Raptar schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 20:46:
Thnx alvast voor jullie antwoorden! Excuses dat ik het niet juist heb gedaan, ik had het even beter moeten doorlezen van te voren! Ik heb het aangepast en ik hoop dat het zo iets duidelijker is. Een kleine vraag trouwens; waarom zou je 8GB RAM nemen en niet 24GB? Hoe meer, hoe sneller toch?
Absoluut niet. Te weinig zorgt voor een bottleneck, maar meer is domweg weggegooid. Voor 16GB valt nog wel wat argumenten voor te verzinnen ( ik heb soms wel eens ftb en bf4 open, dat gaat richting de 10GB ).
Buiten dat maak je je pc eigenlijk trager zo, de cpu draait op dual channel en moet over naar single channel bij drie geheugenreepjes.
Google maar naar "memory channels".

De 4460 is een prima processor ( misschien een 4570 kijkende naar turbo ).
B85-G43 is een ok keus, wel een beetje duur voor een B85 chipset moederbord.
Ik zou zelf zeggen, pak de sniper.
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5

Videokaart is een bar slechte keus kijkende naar de relatief hoge prijs.
Haal dan een 280.
pricewatch: Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost
Of maak een keuze tussen de 770
pricewatch: MSI GeForce GTX 770 Gaming
of
pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0

Er is ook ruimte voor een 290.
pricewatch: Gigabyte GV-R929WF3-4GD

De kast vind ik meh, persoonlijk eerder deze.
pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black
of deze.
pricewatch: Corsair Carbide 400R

Als je iets goedkoper wilt.
pricewatch: BitFenix Shadow

Koeler is mager en nauwelijks beter dan stock.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Geheugen is onnodig veel.
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
of
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Voeding is niet echt goed.
pricewatch: XFX TS 550W (Bronze edition)
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
of gold.
pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt

• Raptar
Hele duidelijke antwoorden, top thnx! Ik ga het RAM geheugen dan zeker inkorten.

Thomg, thnx voor de alternatieven of zelfs de verbeter opties. Wat wel vervelend is, GamePC.nl geeft je niet de optie om buiten hun assortiment onderdelen te kiezen - waardoor veel van jou opties verloren gaan - helaas. Raad jij aan, of weet jij een andere bron die PCs in elkaar zet, waardoor ik dus uiteindelijk tot een betere samenstelling kom? Wel een beetje apart dat GamePC de consument eigenlijk zo slecht inlicht als je het mij vraagt. Het vermoeden was er al een beetje, maar nu krijg ik toch een beetje het gevoel dat de kans daar groot is dat je een PC samenstelt waarbij onderdelen totaal niet met elkaar samen gaan, of niet volledig tot hun recht komen.

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:04
Je zou het beste bij alternate, afuture of azerty kunnen kopen en/of samenstellen. Bij die sites kan je voor rond de 60 euro het in elkaar laten zetten, beter dan de 200 euro ofzo dan bij gamepc.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Raptar schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 21:09:
Het vermoeden was er al een beetje, maar nu krijg ik toch een beetje het gevoel dat de kans daar groot is dat je een PC samenstelt waarbij onderdelen totaal niet met elkaar samen gaan, of niet volledig tot hun recht komen.
Een echte tweaker wordt dan ook zielig van een prebuild pc.

Als vuistregel, als iets zwaar leunt op buzzwoordjes en termen als "gamer" is het waarschijnlijk niet zoveel soeps ( MSI brengt wel onnodige verwarring ).

Er is niemand die jij kent die het voor je in elkaar wilt steken? Dan kan je het ook laten assembleren door een ander bedrijf ( eg. alternate / salland / 4launch ).

• kladblokje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04 08:06
WoW leest erg veel van de schijf, dus om laadtijden en pop-in te reduceren (met name in sw/org) is het misschien handig om een ssd aan te schaffen. Als je windows ook op de ssd zet heb je ook nog het voordeel van een systeem dat sneller opstart.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Oef, ik was zo druk bezig met het bekritiseren van de build dat ik de SSD vergeten was :+, ja, die moet er wel bij.

• Reepje
  • Niet online
Met dit budget en meer realistische onderdelen kan er met gemak een 1 TB SSD in en dan heeft die nog over :)

• Raptar
Eigenlijk raad jij het dus af om het via bovengenoemde website te kopen? Ik heb even op de websites gekeken die je als optie gaf, ik kan hier helaas niets vinden over assembleren. Ik krijg hetzelfde als bij GamePC.nl, allemaal PCs met een bepaalde "fundering". Op alternate vond ik wel iets interessants, is deze beter dan degene die ik hierboven samengesteld heb? https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-347938

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Raptar schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 21:39:
Eigenlijk raad jij het dus af om het via bovengenoemde website te kopen? Ik heb even op de websites gekeken die je als optie gaf, ik kan hier helaas niets vinden over assembleren. Ik krijg hetzelfde als bij GamePC.nl, allemaal PCs met een bepaalde "fundering". Op alternate vond ik wel iets interessants, is deze beter dan degene die ik hierboven samengesteld heb? https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-347938
Acer predator ;(
Maar ja, die is al flink beter.

• Reepje
  • Niet online
Raptar schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 21:39:
Ik heb even op de websites gekeken die je als optie gaf, ik kan hier helaas niets vinden over assembleren.
Je hebt gewoon een cursus "zoek en gij zult vinden" nodig.

https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-000643

of de alternate builder: http://www.alternate.nl/h...ator/builder/pc/page.html

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Samenvattend zou je op zoiets kunnen uitkomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 168,50€ 168,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,80€ 66,80
1Gigabyte GV-R929WF3-4GD€ 342,50€ 342,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 81,65€ 81,65
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,45€ 81,45
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,62€ 26,62
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Seasonic S12G 550W€ 71,95€ 71,95
1Crucial MX100 256GB€ 82,85€ 82,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.054,31

Processor: krachtige i5, je kan eventueel nóg krachtiger, maar games bottlnecken vooral op de videokaart, dus dat ga je amper merken.
Moederbord: erg mooi moederbordje, met een erg goede audiochip.
GPU: zeer krachtige GPU met 4GB VRAM, een héél stuk krachtiger dan de 760 uit het systeem van gamepc.
HDD: 2TB schijf voor al je data (muziek/films/docs).
Case: wat mij betreft de beste case op dit moment. Heel erg ruim opgezet, zeeën van ruimte om de kabels (te laten) wegwerken en erg stil.
Processor koeler: erg stille, effectieve aftermarket koeler.
RAM: 8GB van het populairste setje geheugen. Ruim voldoende voor een gamebak. Low profile, low voltage en strakke timings.
Voeding: erg goede, niet-modulaire gold voeding van een topmerk. Eventueel kan je een bronze-versie nemen, die zijn iets goedkoper.
SSD: voor windows en je games, gaat je systeem erg responsief maken. Groter kan natuurlijk ook.

Dit alles zou je kunnen in zijn geheel kunnen bestellen bij SiComputers (1092 euro), afuture (1108 euro) of azerty (1110 euro). Daar komt dan nog assemblage bij, variërend van 75 euro tot 95 euro. Dat past allemaal dus wel in het budget. Ter vergelijking, als je alle onderdelen zo goedkoop mogelijk los koopt ben je iets minder kwijt (1067). Strik je ook nog een bekende/mede-tweaker om de boel met je in elkaar te zetten voor een krat bier/fles wijn/vul-iets-in, heb je echt winst.

• Raptar
Thnx Br00ky! Geweldige post, geweldige uitleg!

Ik denk dat dat h'm gaat worden, hij mag alleen nog wel een klein tikkeltje duurder. Welk onderdeel zou jij nog upgraden om nog betere prestaties te bereiken? Of zeg je dit heeft niet echt veel zin? De prijs van 1300/1400 euro is namelijk inclusief monitor.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, je kan er meer toeters en bellen aan gaan hangen, maar dat levert maar marginaal winst op denk ik. Houd dat geld op zak voor een upgrade over 2-3 jaar.

Je moet maar eens gaan nadenken over een mooie monitor. Daar weet ik dan weer niks van, maar anderen kunnen daar hele wijze dingen over zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 11-06-2014 23:08 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

Croga

The Unreasonable Man

Het volgende relaas gebasseerd op het feit dat er vooral World of Warcraft gespeeld wordt met de aanname dat TS in raids zal spelen:
br00ky schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:38:
Processor: krachtige i5, je kan eventueel nóg krachtiger, maar games bottlnecken vooral op de videokaart, dus dat ga je amper merken.
Nope. World of Warcraft draait grafisch gezien vrij licht. Een lichte high-end kaart trekt het makkelijk. De CPU is echter, in raids, een grote bottleneck omdat er veel berekend moet worden van alle karakters die om je heen staan. De CPU kan voor WoW niet snel genoeg zijn.
Daarbij wel aangetekend dat een i7 weinig zin heeft omdat WoW niet meer dan 2 threads serieus belast en niet meer dan 4 threads redelijk kan aansturen.
GPU: zeer krachtige GPU met 4GB VRAM, een héél stuk krachtiger dan de 760 uit het systeem van gamepc.
Maar voor WoW zware overkill. Tenzij ze eind van het jaar in de WoD uitbreiding hele zware grafische voortgang maken gaat dit ding je niets opleveren ten opzichte van een eenvoudige 280. Geef die 150 euro extra liever uit aan een snellere processor.
RAM: 8GB van het populairste setje geheugen. Ruim voldoende voor een gamebak. Low profile, low voltage en strakke timings.
Hoewel WoW goed draait op 8GB is het prettiger om 16GB er in te stoppen. Zoals al eerder opgemerkt moet WoW regelmatig laden en die extra 8GB wordt als cache gebruikt om dat te beperken. Daarnaast kunnen addons echt serieus veel geheugen opslorpen.

World of Warcraft heeft vrij specifieke eisen aan het systeem. Het draait behoorlijk anders dan het gemiddelde spel. Zoals al gemeld: De CPU heeft het in raids zwaar te verduren terwijl de GPU relatief onbelast blijft. Ik speel zelf WoW op een Core i5 met de geïntegreerde HD4600 op hoog detail (niet ultra maar gewoon high). Op een kaartje van 200 euro draai je rustig op Ultra zonder ooit tekort te komen.

• Raptar
Thnx nogmaals voor de antwoorden! De volgende componenten als vervanger voor het 8GB RAM geheugen en de processor zouden dus perfect zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,90€ 299,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 132,15€ 132,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,05

De prijzen zullen alleen een stuk hoger uitvallen. Ook nog even een andere vraag, waarschijnlijk een flink naab vraag. De PC die hierboven samengesteld is, is exclusief brander, wifi kaart et cetera toch?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik wist niet dat WoW zo specifiek was, ik ga ook altijd met een grote boog om dat soort games heen :).
Croga schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 23:27:
Daarbij wel aangetekend dat een i7 weinig zin heeft omdat WoW niet meer dan 2 threads serieus belast en niet meer dan 4 threads redelijk kan aansturen.
[...]

Maar voor WoW zware overkill. Tenzij ze eind van het jaar in de WoD uitbreiding hele zware grafische voortgang maken gaat dit ding je niets opleveren ten opzichte van een eenvoudige 280. Geef die 150 euro extra liever uit aan een snellere processor.

[...]

Hoewel WoW goed draait op 8GB is het prettiger om 16GB er in te stoppen.

World of Warcraft heeft vrij specifieke eisen aan het systeem. Het draait behoorlijk anders dan het gemiddelde spel. Zoals al gemeld: De CPU heeft het in raids zwaar te verduren terwijl de GPU relatief onbelast blijft. Ik speel zelf WoW op een Core i5 met de geïntegreerde HD4600 op hoog detail (niet ultra maar gewoon high). Op een kaartje van 200 euro draai je rustig op Ultra zonder ooit tekort te komen.
Als ik dit als samenvatting neem zou ik uitkomen op de snelste i5 + 280X + 16GB RAM, dan is er niet echt sprake van een prijsstijging (+9 euro ten opzichte van oude combi cpu+gpu+ram). De GPU zou kennelijk helemaal weggelaten kunnen worden, maar OP geeft aan ook andere games te (gaan) spelen, derhalve er ingelaten.

• Raptar
Bedankt nogmaals br00ky! Ik zal voor de processor kiezen in de bovenste post, dus de snelste i5. Ook zal ik de andere videokaart aanhouden die je mij in de eerste post aanraadt. Wordt het ietsjes duurder, maar zo heb ik wel de beste prestaties. Uiteraard kies ik ook voor de 16GB RAM. Hebben jullie nog eventuele aanmerkingen of tips, dan hoor ik het graag. In ieder geval hartstikke bedankt!
Pagina: 1