High-end videokaart voor fluisterstille PC

Pagina: 1
Acties:

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:20
Beste tweakers,

Ik heb een aantal jaar geleden een pc samengesteld en deze in de loop der tijd zo stil mogelijk proberen te maken. Het resultaat is een systeem dat idle onhoorbaar en onder full load nauwelijks hoorbaar is. De belangrijkste specs:

- Gigabyte Z68 ATX bord
- Intel 2500K
- Thermalright Ultra-120 Extreme CPU-koeler met Noiseblocker fan
- Lian Li PC-7FN mid tower
- Noiseblocker 140 mm fan voorin
- Noiseblocker 120 mm fan achterin
- Seasonic X-series Fanless 460 W
- Dell Ultrasharp 3008WFP (2560 x 1600)

Nu wil ik deze bak graag voorzien van een flinke videokaart om op hoge resolutie te gamen. Ik zit te kijken naar iets tussen de HD7970 en R9 290x of GTX 680 en GTX 780Ti. Het probleem is echter dat op het oog alle kaarten die niet de reference koeler hebben hun warme lucht de kast in gooien terwijl de reference koeler de warmte netjes via de slotplate naar buiten blaast. Door de beperkte airflow in mijn kast lijkt me dit eerste een slecht idee. Ik heb begrepen dat AMD kaarten standaard slechte koelers hebben en dat die van NVidia een stuk beter zijn. De reviews over NVidia kaarten geven echter nogal grote verschillen in geluidsproductie. Ik ben eigenlijk voornamelijk geinteresseerd in de idle geluidsproductie, dus onder load mag de kaart best hoorbaar zijn. Mijn vragen:

- zou een reference GTX 770 of GTX 780(Ti) geschikt zijn?
- zijn er kaarten (AMD/NVidia) met aftermarket koeler die hun eigen lucht naar buiten blazen? Ik kon ze zelf niet vinden.
- zijn er eventueel geschikte losse aftermarket koelers? (Arctic Accelero valt helaas af)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Een prolimatech mk-26 http://www.prolimatech.co...d=2444&subid=2458#showtab valt natuurlijk ook af dan, maar als je over het feit heen kan stappen dat de warmte verder afgevoerd door de casefans in je kast, wat denk ik best zal lukken en meevallen, heb je wel een stille en koele koeling voor een highend heethoofd videokaart :9. Pleur daar 2x120/140mm stille langzame goede fans op..

Of je moet met waterkoeling bezig, echter dat is vaak een dure hobby en als je niet goed oplet met fans helemaal niet zo stil.

Onder load als je druk aan het gamen bent, gaan die koelers allemaal loeien als windturbines als de videokaart het warm krijgt, daar kom je gauw op terug vermoed ik. De verschillen met je huidige geluidsniveau('s) zijn gewoonweg te groot, of je moet altijd een koptelefoon op hebben met het gamen.

[ Voor 25% gewijzigd door ToFast op 11-06-2014 13:53 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:01

Esumontere

Floep, banaan.

Ben een beetje bang dat je voeding een 780(Ti) niet gaat trekken. HD7970 (R9 280X dus) moet nog wel lukken denk ik.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:28
Wat je kan doen is dit plaatsen. Kraken G10 + een H55 als voorbeeld. Ik heb het draaien op mijn GTX780TI en hij wordt niet warm, is overgeklokt en daarnaast ook fluisterstil want al mijn fans in mijn kast draaien op minimaal. Kost je wel zo'n +- 90 euro maar dan is het wel stil.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:53
Vergelijkwaardige situatie, na jaren experimenteren zeer tevreden.
In rust is mijn systeem nagenoeg onhoorbaar, onder full load hoor je alleen de GPU koelers.
Miscchien heb je iets aan mijn ervaringen.

Dit met een i7-2600K@4,4GHz en twee overgeclockte Titans in SLI met Reference Koeling.
Ik prefereer deze boven de meegeleverde "Windforce 3X" heatsinks.

Mijn situatie:

Kast:
Lite-On FS020
Antieke workstation kast met 1 * 120 mm In-take en 2 * 120 mm out-take.

Koeling:
Arctic Cooler i30 CPU Heatsink.
1 * 120mm Noctua In (Idle 600 rpm, GPU1 heatsink boven 50 graden 1400 rpm)
2 * 120mm Noctua Out (Idle 600 rpm, CPU heatsink boven 45 graden 1100 rpm)

Moederbord:
Asus Maximus Extreme V en hier word het leuk, dit bord kan de fans aansturen door meegeverde Kabel Sensors in combinatie met ASUS FanExpert profiel.
De Twee Out-take fans worden aangestuurd door sensors die op mijn CPU Heatsink zitten geplakt, zodra de Heatsink boven de 35 graden komt worde het toerental lanzaam verhoogd.
In-take fan sensor zit op de heatsink van de bovenste Titaan en wanneer deze de 45 graden raakt gaat de intake fan richting 1200 rpm (tot een max van 1400)
In rust is mijn set op 1 meter afstand onhoorbaar.

Advies:

Kast Koeling:
Schaf twee goede fans met een max van 1200 toeren aan en stuur deze aan met Fan controller software (Gigabyte?).
Een goede fan is bijna onhoorbaar ronde 600 toeren (vanaf 1000 toeren is geen enkele fan stil).

De koeling in je kast is vrij gelimiteerd dus een compleet stille kast onder load word lastig/onmogelijk.
Onderduk is in dit geval beter, hierdoor onstaan er geen hot-spots.
Out-take fan moet op een hoger toerental draaien dan de Intake fan.

CPU:
Thermal Right is perfect, stiller dan een instap niveau waterkoeler (Hiervoor een TR Archon welke helaas mijn eerste PCIe slot blokte)

Videokaart.
Reference koeling doet zijn werk naar behoren maar zodra je de kaart gaat overklokken zal het een hoorbaar effect hebben.
Met jou Lian-Li met beperkte koelings capacieit kan je beter uit de buurt blijven van aftermarket CPU koelers, je outtake moet fan harder en langer werken om de warmte van de GPU uit de kast te krijgen waardoor de CPU ook weer warmer word.

Gouden regel is dat componenten met een laag verbruik minder warmte generen, hoe lager het energie verbruik des te makkelijk om een stil systeem te bouwen.

Betere plek om je vraag te stellen!
[Geluid] Het stille PC topic deel IV

En hier is heel veel nuttige informatie te vinden _/-\o_
http://www.silentpcreview.com

[ Voor 5% gewijzigd door Zanac-ex op 11-06-2014 15:42 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:20
@Zanac-ex:
Heel erg bedankt voor je uitgebreide bevindingen. Vind je jouw Titans tijdens belasting heel erg hinderlijk?

@ToFast:
Zo'n koeler zou inderdaad erg mooi zijn, ware het niet dat ik maar één outtake fan heb (en kan plaatsen). Waterkoeling heb ik overwogen maar dat gaat niet passen (zou dan minstens 280 mm willen, maar er is geen ruimte ookal zou ik gaten snijden/zagen).

@Esumontere:
Ik heb nog een voeding uit dezelfde serie van 760 Watt die ik zou kunnen gebruiken als het niet blijt te gaan.

@ShittyNL:
Bedankt voor de tip, maar dan zou ik alsnog met mijn enige outtakefan zowel de CPU als GPU laten koelen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Tha Ra schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:40:
Nu wil ik deze bak graag voorzien van een flinke videokaart om op hoge resolutie te gamen. Ik zit te kijken naar iets tussen de HD7970 en R9 290x of GTX 680 en GTX 780Ti. Het probleem is echter dat op het oog alle kaarten die niet de reference koeler hebben hun warme lucht de kast in gooien terwijl de reference koeler de warmte netjes via de slotplate naar buiten blaast. Door de beperkte airflow in mijn kast lijkt me dit eerste een slecht idee. Ik heb begrepen dat AMD kaarten standaard slechte koelers hebben en dat die van NVidia een stuk beter zijn. De reviews over NVidia kaarten geven echter nogal grote verschillen in geluidsproductie. Ik ben eigenlijk voornamelijk geinteresseerd in de idle geluidsproductie, dus onder load mag de kaart best hoorbaar zijn. Mijn vragen:

- zou een reference GTX 770 of GTX 780(Ti) geschikt zijn?
- zijn er kaarten (AMD/NVidia) met aftermarket koeler die hun eigen lucht naar buiten blazen? Ik kon ze zelf niet vinden.
- zijn er eventueel geschikte losse aftermarket koelers? (Arctic Accelero valt helaas af)
Een reference 770/780/780Ti kan, maar houdt rekening dat je flink inlevert op performance. De kaarten met aftermarket koeler komen vrijwel altijd met balls to the walls OC die de kaart tot een heel nieuw niveau trekken ( eg. pricewatch: Gigabyte GV-N78TGHZ-3GD ).
Dat gedoe van "warme lucht wordt er niet uit geblazen" is naar mijn mening echt opgeblazen als het maar kan, ik zie mijn kaart richting de 72 gaan en cappen op 75 na een paar uur load. Ik maak dan wel gebruik van casefans, maar om eerlijk te zijn, met maar 5v erop vind ik nou niet echt dat ze veel werkt verrichten.

Err nee.

Zou ik niet aan beginnen.

Een X-460 zou voldoende moeten zijn met een 770/780/780Ti en een normaal geklokte 2500k. Ik heb het wel eens opgemeten met een stroommeter en kan me herinneren dat het best wel meeviel qua verbruik. :>

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 11-06-2014 19:38 ]

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:53
Tha Ra schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:21:
@Zanac-ex:
Heel erg bedankt voor je uitgebreide bevindingen. Vind je jouw Titans tijdens belasting heel erg hinderlijk?
Geluid productie onder load valt mij ontzettend mee en het is eerder een laag gezoem.

Hiervoor een Tri-SLI GTX680 en twee GTX690's, beide setups waren mij te luidruchtig.
Mijn kast kon de warmte niet snel genoeg kwijt, met de Titan''s in SLI is het allemaal in balans.

Nvidia GTX Titan Fan noise test

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De referentie koeler van de GTX 780 / Titan / Ti doet het behoorlijk goed qua geluid. Ik heb mijn GTX 780 kaarten watergekoeld maar heb ook tijdelijk even met de standaard luchtkoeler gedraait. Met gamen hoor je het wel maar dat boeit niet heel veel als je toch de speakers aan hebt. Idle maakt het met lucht of water bijna niet uit is mijn ervaring.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Misschien is de MSI 780Ti Gaming een leuke kaart voor je?
pricewatch: MSI GeForce GTX 780 Ti Gaming 3GB
Ik heb hem zelf ook en hij is nagenoeg stil!
http://nl.hardware.info/r...oductie-en-stroomverbruik
Pagina: 1