KPN Fon: WiFi zoals thuis

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcComm
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 17:20
Vandaag ontving ik een brief van KPN met de fantastische mededeling dat ik overal ter wereld gratis kan internetten omdat KPN gaat samenwerken met Fon. Het idee: public wifi op mijn thuisrouter voor mensen die langs lopen en in ruil daarvoor kan ik inloggen op Fon hotspots overal ter wereld. Ik kan via kpn.com/wifizoalsthuis aangeven of ik gebruik wil maken van deze dienst.
Meer info over de uitrol van KPN: link

Ik inloggen in mijn huis-tuin-en-keuken-modem (Arcadyan V8, KPN) en ja hoor er was opeens een extra menu met daarin Public WLAN enabled. En dat terwijl m'n normale WiFi al uitgeschakeld staat (gebruik daar een aparte Engenius ECB350 voor). Nu komt het vervelende: Public WLAN is niet uit te schakelen. De optie zit er wel maar is greyed out en dus niet aan te klikken. Nu ben ik al geen fan van WiFi hotspots en al helemaal niet in mijn thuisomgeving waar op bijna alle kanalen al 2/3 accesspoints staan te stampen. Dus ik KPN bellen. Ja je kunt het uitschakelen maar dan moet je eerst een factory reset uitvoeren. ( 8)7 ). Oke ik gedaan, Public WLAN uitgeschakeld, FTP/USB/UPnP en meer van die default troep uitgeschakeld, custom NAT rules weer ingevoerd = ik blij.
Na een minuut of 10 zie ik opeens mijn internetverbinding wegvallen dus ik log weer in in mijn modem en zie dat deze bezig is met een herstart. Met Public WLAN enabeled :(.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/vr9gnk.png

KPN gebeld, 35 minuten in de wacht gestaan, de hele helpdesk werd erbij gehaald maar niemand kon mij vertellen hoe dit op te lossen. Nu wordt het naar 2e lijn geschoven en word ik morgen teruggebeld. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen.

Wat vinden jullie hier nou van:
-Public hotspots in woonwijken (geen winkelcentra of zelfs maar bankjes in de buurt)
-Public hotspots die door je strot geduwd worden door je provider (in de brief staat dat ik me ervoor moet inschrijven op kpn.com/wifizoalsthuis)

Hebben jullie ook dergelijke ervaringen met andere providers? Mij lijkt een dergelijk alternatief toch opt-in moeten zijn, pas aanzetten als de klant daarmee akkoord gaat. Nu kan ik me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die dit toch niet door hebben en waarbij je het dus net zo goed aan kunt zetten zonder dat je daar ooit iemand over hoort. Maar dan zou het tenminste toch mogelijk moeten zijn om fatsoenlijk te opt-outen.

Update 11-06 | Ben vandaag niet teruggebeld zoals afgesproken. De beste man die mij had beloofd terug te bellen is al naar huis. Er is ook geen ticket aangemaakt bij 2e lijns support. Als het goed is ga ik morgen teruggebeld worden nu.

[ Voor 4% gewijzigd door PcComm op 11-06-2014 20:03 . Reden: Update 11-06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 540113

Hoe kan dit zonder enige aankondiging derden gebruik laten maken van mijn abonnement. Van af het begin na introductie van glasvezel ben ik in gevecht over mijn capaciteit die uiteindelijk in mijn huiselijke omgeving wordt geboden. Ik krijg zo ongeveer 18% van mijn overeengekomen hoeveelheid megabytes. Voor 82% moet ik gewoon blijven betalen en er wordt niets aan gedaan behalve allerlei argumente aangedragen die hiervan mogelijk de oorzaak zijn.
Wie is Fon, hier wordt niet over uitgelegd en de vermelde site in de brief geeft niet thuis. Goed verhaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:54
Belgacom doet hetzelfde met fon alleen is het daar opt-out. (die ook echt werkt itt tot kpn hier blijkbaar)

Zelf staat die uit, want het signaal van die relatief brakke wifi modem/router van belgacom raakt niet eens een paar meter buiten het huis. En als de buren hun internet eruit ligt mogen ze wel op het gastnetwerk, dus daarvoor is het ook niet nodig.
Anoniem: 540113 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 23:21:
Hoe kan dit zonder enige aankondiging derden gebruik laten maken van mijn abonnement. Van af het begin na introductie van glasvezel ben ik in gevecht over mijn capaciteit die uiteindelijk in mijn huiselijke omgeving wordt geboden. Ik krijg zo ongeveer 18% van mijn overeengekomen hoeveelheid megabytes. Voor 82% moet ik gewoon blijven betalen en er wordt niets aan gedaan behalve allerlei argumente aangedragen die hiervan mogelijk de oorzaak zijn.
Wie is Fon, hier wordt niet over uitgelegd en de vermelde site in de brief geeft niet thuis. Goed verhaal wel.
Wees blij dat je geen datalimiet hebt. En lees je eens in op xDSL techniek, er is een reden dat er bij DSL "tot" of "up to" geadverteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:16
Oeps, hier ging iets mis.

[ Voor 106% gewijzigd door krakendmodem op 11-06-2014 10:29 . Reden: Dubbele post. Ging iets verkeerd met edit :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Anoniem: 540113 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 23:21:
Jij hebt waarschijnlijk geen glasvezel maar gewoon ADSL. Als je echt zeker weet dat je glasvezel hebt, dan mag je wel eens naar je modem/routers gaan kijken of die de boel niet ophouden.

Dit is FON

Er zijn derden die gebruik kunnen maken van je internetverbinding, maar dat kan jij dan ook. Als jij in Spanje, Engeland of Belgie op vakantie bent, dan kan je hier ook gebruik van maken. Waarschijnlijk zal het internetverkeer over een aparte verbinding lopen, dus dat het niet via je eigen IP-adres gaat. En als je het niet wil dan stap je over naar een andere provider. UPC of Ziggo kan je dan ook beter mijden, die hebben het ook. En anders kun je het uitzetten.

UPC en Ziggo hebben zoiets ook al, alleen werkt dat alleen in Nederland.

@TS Ik heb ook hetzelfde modem als jij, alleen bij mij staat die rommel gewoon uit (en kan het ook niet inschakelen). Alleen moet ik elke dag mijn modem nu resetten omdat mijn verbinding dagelijkse wegvalt, dus dan zie ik KPN Fon tijdelijk voorbijkomen en vervolgens is ie weer uitgeschakeld.

Ik wil eerst wel eens zien hoe dit systeem gaat werken. Gaat het via mijn eigen IP, dan schakel ik het uit. Maar als het via een ander IP gaat lopen (zoals UPC en Ziggo doen), dan geef ik het misschien een kans.

Ik heb van een UPC abonnee inlog gegevens gekregen voor die WiFi spots. En het is wel grappig dat je dan ineens midden in een woonwijk verbinding hebt met WiFi :+. Valt me wel op dat ik op heel veel Spots niet kan verbinden, sommige vaste plaatsen heb ik direct verbinding, een paar huizen verder kom ik er niet eens op. Mijn 3G verbinding is erg traag (128kbps), dus dan is zo'n WiFi hotspot waarvan ik weet dat er niemand gebruik van maakt wel handig :P

Als je dit echt niet wilt, dan kun je misschien een eigen modem aan je aansluiting hangen (weet niet of je xDSL of glasvezel hebt). Dan heb je die flauwekul niet, maar kan je misschien wel gebruik maken van die Fon Spots als je ergens in het buitenland zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 20:37
chickpoint schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:35:
Van de week een brief van KPN in de bus gekregen over KPN Fon. Dus skeptisch als ik was toch even geprobeerd om me aan te melden voor KPN Wifi zoals thuis.... En wat denk je? Ongeacht dat ik een eigen router gebruik schijnt de app om automatisch met de hotspots te verbinden gewoon te werken. Althans, als ik bij ons in de AH sta heb ik er gewoon verbinding mee. Is dit gewoon onvoldoende afgeschermd, niet gecontroleerd of gewoon de bedoeling? Ik kan me herinneren dat je bij UPC wifispots met in login verbinding moet maken en dat het maar met een beperkt aantal apparaten kan.

Ik heb trouwens ook last van dat elke keer de Wifi netwerken die onthouden zijn op mijn telefoon elke keer verdwenen zijn sinds ik die KPN WiFi app erop heb staan. Maar dit moet ik nog eventjes verder testen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-01 11:00
Ik ben benieuwd over welk VLAN dit "FON" traffic naar het WAN gaat dan. Het is al niet fijn dat de wireless capaciteit potentieel omlaag gaat door FON gebruikers (als je de Experiabox voor WiFi gebruikt) - als er ook nog WAN capaciteit (vlan 6) afgaat is het helemaal van de zotte dat je dit niet eenvouding kan uitzetten. Kan wel eens een inbreuk zijn op de contract voorwaarden?

Ik ben blij dat ik een eigen router gebruik en eigen WiFi en alleen VLAN 4 en 7 forward naar de experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb96
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Zag dit zelf ook ineens tussen mijn WiFi lijst staan, gelijk gekeken op de Arcadyan.
Dit is al ruim een maand geleden, maar geen brief of niks ontvangen van KPN.
Echter bleek dat het Public WLAN was toegevoegd, deze hierop direct uitgeschakeld,
want als die er ook nog bij komt blijft er helemaal niks over van alle WiFi kanalen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank71
  • Laatst online: 18-03-2021
Misschien kun je het modem openen en de antennes loskoppelen?

Je kunt ook aluminiumfolie om het modem heenwikkelen (wel voor voldoende ventilatie zorgen).

Deze oplossing daar je schreef dat je wifi niet gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregyor
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Gregyor

Monsieur Pecheur

HvanderT schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:28:
[...]Ik wil eerst wel eens zien hoe dit systeem gaat werken. Gaat het via mijn eigen IP, dan schakel ik het uit. Maar als het via een ander IP gaat lopen (zoals UPC en Ziggo doen), dan geef ik het misschien een kans.
Ik quote de KPN website, zie vooral het schuingedrukte deel:
KPN WiFi en veiligheid
Is het veilig om KPN WiFi met Fon te activeren op mijn Experia Box?
Ja, dit is veilig. Als u de Experia Box openstelt, dan krijgen de bezoekers via uw Experia Box alleen toegang tot het internet. Het verkeer op de HotSpot is afgescheiden van uw privenetwerk. Bezoekers hebben geen toegang tot uw privé netwerk, computers of modeminstellingen.

Ben ik aansprakelijk als iemand via mijn HotSpot strafbare zaken pleegt op het internet?
Nee, u bent niet aansprakelijk voor het gedrag van de bezoekers op de HotSpot. Het verkeer van de HotSpot en het privé gebruik is strikt gescheiden en maakt gebruik van andere IP-adressen.

Eingelijk ben ik gewoon erg aardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank71
Quote: "Ben ik aansprakelijk als iemand via mijn HotSpot strafbare zaken pleegt op het internet?
Nee, u bent niet aansprakelijk voor het gedrag van de bezoekers op de HotSpot. Het verkeer van de HotSpot en het privé gebruik is strikt gescheiden en maakt gebruik van andere IP-adressen."

Is er een rechtszaak geweest waarin dit ook de uitkomst was? Oftewel, is er jurisprudentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:52
Waarom moet zoiets door een rechter besproken worden? Als FON gebruiker krijg je een naam/wachtwoord waarmee je inlogt op de hotspot. Die hotspot tunnelt het verkeer via jouw verbinding naar een apart netwerk en enig misbruik is te herleiden naar de gebruiker van het FON netwerk. Jouw IP-adres zal nergens in de logs verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank71
Omdat alleen uit een uitspraak van de rechter kan blijken dat de theorie ook de praktijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 19:10
Zoals aangegeven loopt het verkeer over een apart netwerk met een apart ip-adres. De verantwoordelijke voor dit aparte netwerk zal KPN / HotSpots zijn, niet jij als thuisgebruiker. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken (ik kan me ook niet voorstellen dat zoiets voor de rechter komt, in welke situatie zie je dit voor je?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank71
Maar dat is dus nog steeds theorie.

En er is meer dat je je niet kunt voorstellen, dan wat je je wel kunt voorstellen. En het is niet aan de gebruiker om te bewijzen dat het geen kwaad kan, maar aan de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 19:10
Zolang KPN het verkeer van WiFi HotSpots op een apart netwerk afhandeld, zoals gezegd wordt, dan snap ik echt niet waar je over valt. Deze manier van HotSpots wordt al een tijd door Ziggo/UPC aangeboden en is op internationaal niveau al veel langer een goed werkend (optioneel! je kan het altijd uitzetten) systeem.

Dat is zoiets als zeggen dat je bang bent voor de gevolgen van wat andere mensen bij jou in de straat doen, omdat die op dezelfde wijkcentrale als jij uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Gregyor schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:11:
[...]

Ik quote de KPN website, zie vooral het schuingedrukte deel:
KPN WiFi en veiligheid
Is het veilig om KPN WiFi met Fon te activeren op mijn Experia Box?
Ja, dit is veilig. Als u de Experia Box openstelt, dan krijgen de bezoekers via uw Experia Box alleen toegang tot het internet. Het verkeer op de HotSpot is afgescheiden van uw privenetwerk. Bezoekers hebben geen toegang tot uw privé netwerk, computers of modeminstellingen.

Ben ik aansprakelijk als iemand via mijn HotSpot strafbare zaken pleegt op het internet?
Nee, u bent niet aansprakelijk voor het gedrag van de bezoekers op de HotSpot. Het verkeer van de HotSpot en het privé gebruik is strikt gescheiden en maakt gebruik van andere IP-adressen.
Oh, ik had de website van KPN nog niet gezien, ik had hier verder ook nog geen bericht van hun over gehad. Mooi om te weten.

Maar KPN kennende is Friesland vast als laatste aan de beurt :P. Ik mag al blij zijn dat we VDSL hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind het ideaal, in Belgie doen Telenet en Belgacom (de grote 2) het al lang. Belgacom gebruikt Fon en daar kan ik op inloggen, Telenet heeft iets van zichzelf en daar kan ik ook op inloggen als Telenet klant. In de praktijk heb ik echt overal waar ik loop en huizen staan wifi. Straks dus ook in Nederland overal gratis wifi, heb je geen ontvangst loop je twee huizen verder en dan heb je wel ontvangst :p

Mijn eigen modem is ook een hotspot en ik kan er niet wakker van liggen. Het is niet dat de bandbreedte van mijn abonnement afgaat of dat ik er iets van merk ofzo (misschien dat het modem 1 watt meer verbruikt voor het extra wifinetwerk, maar dat is het dan wel)
Frank71 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:10:
Misschien kun je het modem openen en de antennes loskoppelen?

Je kunt ook aluminiumfolie om het modem heenwikkelen (wel voor voldoende ventilatie zorgen).

Deze oplossing daar je schreef dat je wifi niet gebruikte.
Waarom zou je dat doen? Wat is het voordeel, behalve dat je eigen wifinetwerk dan ook niet meer werkt?

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 11-06-2014 13:46 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-05 22:51
Frank71 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:34:
Maar dat is dus nog steeds theorie.

En er is meer dat je je niet kunt voorstellen, dan wat je je wel kunt voorstellen. En het is niet aan de gebruiker om te bewijzen dat het geen kwaad kan, maar aan de leverancier.
Klinkklare onzin natuurlijk, dat netwerk is van de leverancier, zij nemen de verantwoordelijkheid, ergo: niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank71
Mmore schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:41:
Zolang KPN het verkeer van WiFi HotSpots op een apart netwerk afhandeld, zoals gezegd wordt, dan snap ik echt niet waar je over valt. Deze manier van HotSpots wordt al een tijd door Ziggo/UPC aangeboden en is op internationaal niveau al veel langer een goed werkend (optioneel! je kan het altijd uitzetten) systeem.

Dat is zoiets als zeggen dat je bang bent voor de gevolgen van wat andere mensen bij jou in de straat doen, omdat die op dezelfde wijkcentrale als jij uit komen.
Je komt nu met een bewijs uit het ongerijmde door een vergelijking te trekken met de wijkcentrale.

Ik val er ook niet persoonlijk over, want dit gaat niet over mijn situatie. Maar al zeggen duizenden gebruikers met uitgebreide uitleg dat het wel goed zit, het enige wat er uiteindelijk toe doet is de uitspraak van een rechter in een praktijkgeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Jeah wifi hotspots van KPN, mooie ontwikkeling. Hier gaat het alleen niet werken aangezien ik een andere router gebruik.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Frank71 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:46:
[...]

Je komt nu met een bewijs uit het ongerijmde door een vergelijking te trekken met de wijkcentrale.

Ik val er ook niet persoonlijk over, want dit gaat niet over mijn situatie. Maar al zeggen duizenden gebruikers met uitgebreide uitleg dat het wel goed zit, het enige wat er uiteindelijk toe doet is de uitspraak van een rechter in een praktijkgeval.
Het is een modem van je provider in beheer van je provider. Als er iets gebeurd met een ipadres via dat modem van jouw provider gaat justitie naar je provider en die zoeken op wie er ingelogd was. Dat ben jij niet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Enige grote nadeel is dat als je dit op ADSL/VDSL doet, en je al op de max van je verbinding zit, de snelheid wel kan inzakken als er gebruik gemaakt wordt van die Fon Spots.

Bijvoorbeeld: M'n opa en oma wonen op het platteland, en kunnen alleen ADSL krijgen: 8/1Mbit. Deze snelheid krijgen ze ook. Attainable is 8Mbit, en modem traint in op 8000kbps.

Als er een Fon opdraait, moet die bandbreedte ergens vandaan komen. In dit geval zal de snelheid van hun eigen verbinding dan lager komen te liggen.

Ik heb thuis VDSL2. Modem traint momenteel op 52Mbit in. Die snelheid krijg ik ook. Attainable is 70Mbit. Er blijft dus 18Mbit over. Ik meen begrepen te hebben dat KPN bij iTV de extra "ruimte" gebruikt (dus die 18Mbit), zodat je je snelheid niet inkakt tijdens het TV kijken. M.a.w. kan ik gewoon met de volle 50Mbit downloaden)
Zou KPN dat dan ook doen voor die Fon Spots?

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 11-06-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als je al 18 mbit hebt denk ik dat je er niks van merkt. Adsl op het platteland met 512 kbps misschien wel, maar daar zal ook niet heel vaak iemand in de buurt van je hotspot komen :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 420148

Marzman schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:49:
[...]

Het is een modem van je provider in beheer van je provider. Als er iets gebeurd met een ipadres via dat modem van jouw provider gaat justitie naar je provider en die zoeken op wie er ingelogd was. Dat ben jij niet.
Dus uiteindelijk ben jij alsnog een schakel in de ketting van het hele proces. Waarom word het uberhaupt mogelijk gemaakt om misdrijven te plegen via een apparaat dat -jij- gehuurd heb van een ISP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:36
Probeer eens met een html editor (in je browser natuurlijk) het mogelijk te maken om te editen, en dan op off te zetten? Zou me niets verbazen als het werkt :+

[ Voor 28% gewijzigd door smiba op 11-06-2014 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
HvanderT schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:53:
Enige grote nadeel is dat als je dit op ADSL/VDSL doet, en je al op de max van je verbinding zit, de snelheid wel kan inzakken als er gebruik gemaakt wordt van die Fon Spots.

Bijvoorbeeld: M'n opa en oma wonen op het platteland, en kunnen alleen ADSL krijgen: 8/1Mbit. Deze snelheid krijgen ze ook. Attainable is 8Mbit, en modem traint in op 8000kbps.

Als er een Fon opdraait, moet die bandbreedte ergens vandaan komen. In dit geval zal de snelheid van hun eigen verbinding dan lager komen te liggen.

Ik heb thuis VDSL2. Modem traint momenteel op 52Mbit in. Die snelheid krijg ik ook. Attainable is 70Mbit. Er blijft dus 18Mbit over. Ik meen begrepen te hebben dat KPN bij iTV de extra "ruimte" gebruikt (dus die 18Mbit), zodat je je snelheid niet inkakt tijdens het TV kijken. M.a.w. kan ik gewoon met de volle 50Mbit downloaden)
Zou KPN dat dan ook doen voor die Fon Spots?
Het enigste wat de capaciteit van jouw dsl lijn bepaalt is de snelheid waarop hij synced/intrained. Dat is afhankelijk van de afstand tot de ROP en welke profielen KPN daaraan geeft.
Dat profiel bepaalt jouw maximum snelheid die mogelijk is op jouw lijn. Daar gaat zowel IPTV, FON als gewoon verkeer vanaf. Echter kan KPN je internetaanbieden aan 10/2Mbps, maar he modem synced wel aan 50/5 dan zal al het FON en IPTV verkeer van de extra 40Mbps gaan. Heb je echter een 50/5Mbps abbo met een 50/5 profiel dan ga je dat voelen als de TV opstaat of iemand FON gebruikt.
Je attainable line rate heeft daar niet veel mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcComm
  • Laatst online: 28-04 17:20
En dan even praktisch gezien: Als ieder Fon hotspot een eigen IP gebruikt (Dus een 2e IP per aansluiting) dan komen ze toch nooit uit met aantal beschikbare IPv4 adressen? Lijkt mij dat gewoon het IP van de huisaansluiting gebruikt wordt, maar wellicht gaat het via een Fon proxy of iets dergelijks die source adress afschermt?

Daarnaast: Ik vind jullie reacties nogal 'soft' hierover. Laat dus duidelijk zijn dat KPN geen toestemming heeft gevraagd om mijn lijn (waar ik voor betaal) te gebruiken voor public WiFi. Sterker nog, ze sturen een brief waarin staat dat ik naar kpn.com/wifizoalsthuis moet gaan om gebruik te maken van KPN WiFi en dat mijn apparatuur dan tussen 23-6 en 6-7 geschikt wordt gemaakt om Fon te ondersteunen. Vervolgens blijkt dat mijn modem al lekker Public WiFi staat uit te stralen zonder mijn toestemming en vóór de gecommuniceerde datum.

Overigens heb ik al 3 mensen van de helpdesk gesproken die aangeven dat dit modem (Arcadyan V8) helemaal geen Public WLAN ondersteund en dat heel die optie niet hoort te bestaan... Dit verhaal gaat nog lang duren ben ik bang ;(

[ Voor 54% gewijzigd door PcComm op 11-06-2014 20:00 . Reden: 2 alinea's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:35
Gister hebben ze van KPN mijn modem vervangen voor een nieuw exemplaar. Oude was defect. Ik zag meteen dat het een andere router was, mijn internet is een stuk sneller.

Nu was ik zelf niet thuis op het moment van plaatsen, mijn vader was thuis. En ik kwam thuis en was bezig met alles weer wireless te verbinden toen ik ook het netwerk KPN FON er bij zag staan.. snapte er niets van.. ik vroeg nog aan mijn vader of de monteur had gevraagd of de SSID nog een bepaalde naam moest krijgen. Want mijn vader heet namelijk FONS xD.

Nu er dus achter dat KPN zonder toestemming of mij er van op de hoogte te brengen de hotspot op enabled heeft gezet. Ik heb het maar weet uitgezet want ik denk niet dat er voldoende cover is om mijn telefoon ten alle tijden te voorzien van internet, mocht dat wel zo zijn dan ga ik er wel weer een keertje over nadenken. Kon het trouwens gewoon uitzetten in tegenstelling van sommige mensen hier op het forum waar het niet mogelijk was.

According to my calculations the problem doesn't exist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Aan de ene kant is het onwenselijk dat ze het standaard aanzetten, maar aan de andere kant is dat de enige manier om het systeem bruikbaar te maken; met alleen een opt-in zal een te klein aantal belangstellende zich aanmelden waardoor de dekking beperkt blijft.

Bij het 'oude' fon-systeem kocht je een routertje van Fon om je verbinding te delen; in ruil daarvoor kreeg je toegang tot alle toegangspunten van andere gebruikers over de hele wereld. Nu doen ze dat via de providers, waardoor ze met meer gebruikers een betere service aan kunnen bieden.

offtopic:
Ik heb via Kickstarter zo'n Fon Musicstreamer gekocht, die gaat ook dienst doen als een Fon accesspoint; ik vraag me af of ik dan ook als niet-KPN-gebruiker toegang krijg tot het KPN Fon-netwerk.

[ Voor 21% gewijzigd door donny007 op 11-06-2014 22:52 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 420148 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:53:
[...]

Dus uiteindelijk ben jij alsnog een schakel in de ketting van het hele proces. Waarom word het uberhaupt mogelijk gemaakt om misdrijven te plegen via een apparaat dat -jij- gehuurd heb van een ISP?
Je moet het dan zien als infrastructuur van de provider. Je zou er wel wat op tegen kunnen hebben dat het in jouw huis hangt en jouw stroom gebruikt om wifi aan andere mensen aan te bieden, maar ik kan me daar niet druk over maken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTOLfreak
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 18:40
Zucht... Even een paar zaken verduidelijken:

- FON verkeer verloopt via een VLAN of apparte PPP sessie, het verkeer is volledig gescheiden van je eigen verkeer. je hoeft je geen zorgen te maken over inbraak op je LAN.
- Je eigen verkeer heeft voorrang op FON verkeer, als je bandbreedte beperkt is worden de FON gebruikers afgeknepen, jij merkt hier niets van. (geen QoS, geen weighting, jij krijgt absolute voorrang, Fon gebruikers krijgen de overschot, meteen de reden waaron sommige FONspots niet vooruit te branden zijn)
- FON verkeer gaat niet van je data limiet af, dus hotspot gebruikers kunnen jouw limiet niet op gebruiken.
- Je bent ook niet aansprakelijk voor illegale activiteiten van FON gebruikers op jouw hotspot. Dit is eigenlijk de belangrijkste reden waarom ik een voorstander ben van FON via ISP, als je zelf een FONspot in je LAN zou hangen ben je zelf de pineut als er iets illegaal wordt gedaan door een gast.

Het is jammer dat je in een situatie zit waar alle Wifi kanalen bezet zijn. Maar als ik lees hoe sommigen hier op FON reageren zonder te weten hoe een en ander in elkaar steekt ben ik blij dat providers het lef hebben dit door de strot van hun klanten te rammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
AndRo555 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:40:
[...]

Het enigste wat de capaciteit van jouw dsl lijn bepaalt is de snelheid waarop hij synced/intrained. Dat is afhankelijk van de afstand tot de ROP en welke profielen KPN daaraan geeft.
Dat profiel bepaalt jouw maximum snelheid die mogelijk is op jouw lijn. Daar gaat zowel IPTV, FON als gewoon verkeer vanaf. Echter kan KPN je internetaanbieden aan 10/2Mbps, maar he modem synced wel aan 50/5 dan zal al het FON en IPTV verkeer van de extra 40Mbps gaan. Heb je echter een 50/5Mbps abbo met een 50/5 profiel dan ga je dat voelen als de TV opstaat of iemand FON gebruikt.
Je attainable line rate heeft daar niet veel mee te maken.
Oh, ik meende dat dat via de overige beschikbare bandbreedte ging. Kan me er vaag iets van herinneren dat zoiets op de KPN website stond. Maar het zou ook wel jouw verhaal kunnen zijn als ik er over nadenk.

Overigens heb ik er niet zoveel problemen mee als ik het zo bekijk. Bij mij staat het altijd al uit in het modem, en ik kon ook nooit verbinding maken met die KPN wifi als het eventjes in de lijst stond.

We zullen het wel zien. Ik vind het idee van KPN om FON erbij te gebruiken wel fijn. Wereldwijd Wi-Fi is wel een leuke toepassingen (niet dat ik er gebruik van ga maken, maar goed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 11:23
Ik kan het hier niet meer dan helemaal mee eens zijn. Eindelijk iemand die het snapt.
VTOLfreak schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:46:

- FON verkeer verloopt via een VLAN of apparte PPP sessie, het verkeer is volledig gescheiden van je eigen verkeer. je hoeft je geen zorgen te maken over inbraak op je LAN.
- Je eigen verkeer heeft voorrang op FON verkeer, als je bandbreedte beperkt is worden de FON gebruikers afgeknepen, jij merkt hier niets van. (geen QoS, geen weighting, jij krijgt absolute voorrang, Fon gebruikers krijgen de overschot, meteen de reden waaron sommige FONspots niet vooruit te branden zijn)
- FON verkeer gaat niet van je data limiet af, dus hotspot gebruikers kunnen jouw limiet niet op gebruiken.
- Je bent ook niet aansprakelijk voor illegale activiteiten van FON gebruikers op jouw hotspot. Dit is eigenlijk de belangrijkste reden waarom ik een voorstander ben van FON via ISP, als je zelf een FONspot in je LAN zou hangen ben je zelf de pineut als er iets illegaal wordt gedaan door een gast.

Het is jammer dat je in een situatie zit waar alle Wifi kanalen bezet zijn. Maar als ik lees hoe sommigen hier op FON reageren zonder te weten hoe een en ander in elkaar steekt ben ik blij dat providers het lef hebben dit door de strot van hun klanten te rammen.
Als extra argument is er ook nog dat de FON gebruikers niet je volle bandbreedte krijgen. Alle FON gebruikers samen krijgen naar mijn weten nooit meer dan 1/1 en ook nog alleen als jij het zelf niet nodig hebt. Punt.
De hele discussie over, ik betaal voor mijn bandbreedte andere personen mogen daar van mij niets van afpakken is gewoon een non-argument. Als jij vol wil leechen dan doe je dat lekker, die FON gebruikers kunnen dan gewoon inloggen op het externe wifi netwerk alleen de data rate is ergens rond de 1 bit per maand. Ik heb het zelf 3 jaar in Frankrijk gehad en op sommige plekken was het niet vooruit te branden ga je een deur verder staan daar krijg je 100kB/s. Als ik op mijn eigen FON netwerk ingelogd was met mijn mobiel en mijn normale pc stond dingen te doen dan kreeg ik het op mijn mobiel niet normaal voor elkaar om een website te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
beefstick schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 00:03:
Ik kan het hier niet meer dan helemaal mee eens zijn. Eindelijk iemand die het snapt.

[...]

Als extra argument is er ook nog dat de FON gebruikers niet je volle bandbreedte krijgen. Alle FON gebruikers samen krijgen naar mijn weten nooit meer dan 1/1 en ook nog alleen als jij het zelf niet nodig hebt. Punt.
De hele discussie over, ik betaal voor mijn bandbreedte andere personen mogen daar van mij niets van afpakken is gewoon een non-argument. Als jij vol wil leechen dan doe je dat lekker, die FON gebruikers kunnen dan gewoon inloggen op het externe wifi netwerk alleen de data rate is ergens rond de 1 bit per maand. Ik heb het zelf 3 jaar in Frankrijk gehad en op sommige plekken was het niet vooruit te branden ga je een deur verder staan daar krijg je 100kB/s. Als ik op mijn eigen FON netwerk ingelogd was met mijn mobiel en mijn normale pc stond dingen te doen dan kreeg ik het op mijn mobiel niet normaal voor elkaar om een website te laden.
FON is tegenwoordig 3/3 en dat haal je ook echt (toch in belgie) mits je wireless signaal het toelaat natuurlijk, Het bereik van de bbox van belgacom is niet echt denderen en het is slechts 802.11g. Ook wordt FON alleen geactiveerd bij VDSL klanten, waar het merendeel wel meer als 20Mbps sync heeft en slechts een minderheid 12/1 of 16.5/2. Maar daar moet ook nog IPTV af, dus als je 's avonds een HD zender kijkt en iets download moet je niet veel meer verwachten van een FON spot.
In ieder geval een stuk beter als de homespots van telenet, die zijn niet vooruit te branden.

En het max aantal FON users per modem is ook beperkt tot 3 of 4 dacht ik, met de optie om ergens op de belgacom website die limiet tot 10 op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wittekoffie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-01-2022
Ik heb persoonlijk alleen ervaring met Ziggo, de zogenaamde Wifispots. Hiervoor kun je je aan- of afmelden in je persoonlijke account bij Ziggo. Als je je voor Wifispots aanmeld dan mag je ook op die van een ander. Ik weet niet hoe het bij KPN werkt maar bij Ziggo en UPC (wat in feite nu hetzelfde bedrijf is na de overname van Ziggo door UPC) zetten ze (als je je dus aanmeld) een tweede kanaal open die afgeschermd en beveiligd is van je persoonlijke wifikanaal die maximaal 3 verbindingen toelaat. Ik heb verschillende snelheidstests gedaan met Wifispots aan en apparaten verbonden en Wifispots uit en de snelheid was hetzelfde. Ik heb wel ergens gelezen dat als je je Fon-modem / Router voor 30 dagen uitzet dat je dan automatisch bent uitgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillosophy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 13:31
Zie je ook daadwerkelijk een extra netwerk? Als WLAN uitgeschakeld is op de Experiabox behoort Fon ook niet te werken. De optie is dan inderdaad greyed out, echter is het wat onduidelijk dat de checkbox op On blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 15:49

Neoz

Neoz & Hobbes

Wat ik heb gelezen in de correspondentie van KPN dat vanaf 6 juli iedere KPN klant de mogelijkheid krijgt de public wifi uit te schakelen indien je daar geen gebruik van wenst te maken. Dat moest volgens mij op de site vermeld in de brief.

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:27
Ik vraag me af of iemand die dit netwerk al heeft een H220N modem heeft van ZTE?

Ik zie hier vooral Arcadyan modems maar geen ZTE?

Graag reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 603372

PcComm in "KPN Fon: WiFi zoals thuis"

Sterker nog,

Ik heb hier helemaal niet om gevraagd, wil geen wereldwijde gratis WiFi en wil niet delen. Ik kan me pas na 13 juli afmelden via internet. Het feit dat ik dan op vakantie ben in Takitikiland waar internetten érg lastig is maakt dat eigenlijk onmogelijk. "Dan meld u zich toch gewoon later af, als u terug bent" oppert de KPN medewerker van de telefonische klantenservice. Ja, zeg ik, maar wordt mijn eigen WiFi dan intussen geen hotspot? "Jawel", kwebbelt de medewerker vrolijk verder. "Natuurlijk wel, moet u zich maar afmelden". Dat is toch de wereld op z'n kop? Ik heb hier niet om gevraagd. Moet ik een agenda gaan bijhouden waar en bij wie en wanneer ik me moet afmelden. Dat is toch hartstikke klantonvriendelijk? "Het mag van de politiek, mevrouw. Zigo heeft dat ook zo gedaan. Bent u het er niet mee eens dan moet u zich tot de politiek wenden. Niet tot ons!' :(

En hoe moet dat dan men mensen die slecht Nederlands lezen of ouderen die dan weer een beroep op anderen moeten doen omdat ze nu eenmaal niet zo handig met internet zijn. Ik vind het belachelijk. Echt te gek voor woorden!

Floor Snijders
Nijmegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
tsja, technisch gezien boeit het ook niet veel. Je zet niets privé open.
Ik heb in het centrum van uw stad jaren vrijwillig een Fonera gehad, nooit een bezoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:51

Nakebod

Nope.

Heb de optie afgelopen week bij mijn ouders aangezet, alleen was het nog niet echt werkend.
Account aangemaakt/geregistreerd, MijnKPN app geinstalleerd.. en kan niet inloggen.

Ook heel wazig, normale WIFI netwerk gaf iets van 4 streepjes aan, maar het KPN FON was gewoon "buiten bereik" of slechts 1 streepje.

Voordeel van Fon is wel dat het wereldwijd is, itt UPC/Ziggo hotspots, en er toch wel een aantal grote providers mee samenwerken inmiddels. Voor mijn ouders zonder mobiel internet kan het iig handig zijn.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247292

Anoniem: 603372 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:17:
PcComm in "KPN Fon: WiFi zoals thuis"

Sterker nog,

Ik heb hier helemaal niet om gevraagd, wil geen wereldwijde gratis WiFi en wil niet delen. Ik kan me pas

[...]

Floor Snijders
Nijmegen
Je kunt de stekker er ook uittrekken als je met vakantie bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:30

JT

VETAK y0

ben ik blij dat providers het lef hebben dit door de strot van hun klanten te rammen.
Ja man want iedereen heeft er recht op ofzo!..... :? Rare uitspraak. Omdat de meerderheid iets wil moeten individuen maar lijden?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 10:44

mwa

Bij mij is de FON functie sinds gisteren aangezet door KPN (Amsterdam Oost). Kon deze hiervoor zelf wel aanzetten, maar ging na een aantal minuten automatisch weer offline.

Ik vind het wel prima zo, kan straks op vakantie ook via een FON hotspot mail/google maps checken.

[ Voor 3% gewijzigd door mwa op 21-06-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Vandaag een brief gekregen + folder van KPN met uitleg. Indien gewenst kan ik een scan online gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 22:50
tsja .. bij m'n pa maar een eigen modem + router eraan gehangen ipv de experia rommel, sindsdien nooit meer problemen. Dat gerommel en geupdate van die lui .. had wat custom instellingen gemaakt, maar die waren dus ook steeds pleitte na een (onaangekondigde) update, blijft me je tengels van die meuk af .. grrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 10:49
Ik heb de brief van KPN Fon al ontvangen, maar ik kan het nog steeds niet inschakelen op mijn modem.
Eerder schakelde die zichzelf telkens weer uit, en nu kan ik niet eens de optie aan/uitvinken.

Beter had KPN die brief gestuurd nadat het op de modem zelf is ingeschakeld, of er een tijds indicatie bij geven wanneer dan wel :/

Heb dit ook even op het forum van KPN gemeld: http://forum.kpn.com/t5/I...KPN-Fon/m-p/247377#M24485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 14:15

JayPe

Ondertitel

Hmm.

Ik heb nog een gewone, ouderwetsche Fon Simpl aanstaan. Door KPN is er nu een monopoly voor KPN op Fon in Nederland: Ik kan zelf geen nieuwe Fonera meer aanschaffen voor thuis..

Maar kan ik straks wèl op de KPN fon spots inloggen (met het account behorende bij mijn eigen vertrouwde fonera?)

Overigens: Ik weet of KPN gebruik maakt van een VLAN, maar de originele FON spots doen dat niet. Wel wordt al het verkeer via DNS servers van FON gestuurd. Met het eigen IP adres ( één ip dus voor prive en openbaar), maar wel gescheiden verkeer ( door de DNS / DHCP ). Ook wordt de SSID 'gewoon' op het zelfde kanaal uitgezonden als je normale privé SSID/signaal, maar storen ze elkaar niet; één radio. Dus tenzij je zelf een eigen wifi AP gebruikt, stoort het KPN Fon kanaal je eigen privé wifi niet.

De manier van inschakelen is een beetje bot zo van KPN. Maar 'alles' gaat tegenwoordig met opervlakkige foldertjes, met wat kreten en zonder verdere uitleg hoe het nou eigenlijk echt werkt.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:12
Wij hebben thuis nog een H220N experiabox. Is deze ook klaar voor het FON netwerk?

Ik zie plots sinds vandaag een KPN Fon netwerk. Net zoveel bereik als mijn eigen wifi. Maar in de H220N interface kan ik nergens iets van FON vinden. Of dit moet betekenen dat mijn buren plots zijn overgestapt naar KPN. Wij hebben verder ook geen brief o.i.d. van KPN hierover gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247292

Blo0odyHell schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:47:
Wij hebben thuis nog een H220N experiabox. Is deze ook klaar voor het FON netwerk?

[...]
Trek de stekker van de Experia er eens uit, dan moet het Fon-netwerk verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Anoniem: 247292 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 09:01:
[...]

Trek de stekker van de Experia er eens uit, dan moet het Fon-netwerk verdwijnen.
haha slim slim! het Fon netwerk blijft online. En heb mijn buren zojuist gesproken, zij vertelden dat ze inderdaad waren overstapt naar KPN. Dus ik ga er maar even van uit dat hun de nieuwste experiabox hebben gekregen. Ik heb met hun FON netwerk nog meer Mbs verbinding dan met mn eigen netwerken. (H220N en TL-WR1043ND)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb de KPN wifi app geïnstalleerd om mijn iPhone 5. Zal deze app niet enorm de batterij leegtrekken aangezien de app steeds aan het zoeken is of er een Fon-netwerk in de buurt is, of zie ik dit verkeerd?
Ik zou graag willen dat de app alleen gaat zoeken als ik de app geopend heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Blo0odyHell schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:47:

Ik zie plots sinds vandaag een KPN Fon netwerk. Net zoveel bereik als mijn eigen wifi. Maar in de H220N interface kan ik nergens iets van FON vinden. Of dit moet betekenen dat mijn buren plots zijn overgestapt naar KPN. Wij hebben verder ook geen brief o.i.d. van KPN hierover gehad.
Ik geloof niet dat die bij de ZTE modems al ingeschakeld is. Even wachten dus. Ik heb ook een H220 gehad, die ging kapot, toen een arcadyan waar ie wel in te vinden was maar niet te gebruiken, vervolgens weer een ZTE H368 (experiabox v9), waar het weer niet in staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
Dat de optie aanstaat is door een update van de modem, maar zolang je niet aangemeld bent voor delen via Fon werkt de deling ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Oh, ben wel aangemeld (al een paar weken), en zie genoeg hotspots hier in het dorp. (Kun je zien via de KPN Fon app). Mijn modem hebben ze nog niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 462382

Toen ik gisteren bij mijn ouders op bezoek was zag ik ineens het KPN FON netwerk "in de lucht".
Meteen uitgeschakeld want ik vind het "door de strot duwen" van nieuwe opties gewoon "not done".
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk... ;-)
Mijn ouders gaan dit nooit gebruiken en snappen er toch niets van...

(Ter info: Ze hebben een ZTE H220N dus het is daarop wel mogelijk, en ook uit te schakelen.)

Zodra glasvezel daar beschikbaar is gaat KPN er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ame_thyst
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-06-2023

Prima uitleg, probleem is dat ik nogal sceptisch ben als het gaat om ICT. Hoeveel voorbeelden zijn er nu al niet te noemen waarin "compleet veilige" systemen falen. Daarbij zijn de KPN routers closed source dus het is uiteindelijk toch een vertrouwenskwestie. NAT settings zijn voor KPN al een ingewikkelde opgave om goed voor elkaar te krijgen dus heb eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in al die marketing praatjes.

Al komt er maar 1ms latency bij, voor mij is dat teveel en zolang ik geen benchmark zie waarin het tegendeel bewezen wordt zet ik het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:12
M'n pa heeft het op z'n Arcadyan sinds kort ook, echter reboot dat ding nu zo'n 3x per dag, is hij nog veel warmer en schommelt de intrainsnelheid heel erg. Ik geloof niet dat dat ding FON goed aankan :P
Ook krijg je een lagspike als iemand verbinding maakt. Al met al nog niet zo'n succes xD

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
timmie1 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 17:17:
M'n pa heeft het op z'n Arcadyan sinds kort ook, echter reboot dat ding nu zo'n 3x per dag, is hij nog veel warmer en schommelt de intrainsnelheid heel erg. Ik geloof niet dat dat ding FON goed aankan :P
Ook krijg je een lagspike als iemand verbinding maakt. Al met al nog niet zo'n succes xD
Zo'n modem heb ik dus ook gehad. Ik zou em laten omwisselen, dat hoort ie niet te doen.

In mijn buurt zijn het trouwens ook alleen maar Arcadyans modems die die hotspot uitzenden.. De ZTE's doen er niks mee. Ook lukt het mij niet om in te loggen op een Fon! Spots, de verbinding wordt direct weer verbroken..

Sowiezo zijn die Arcadyans klotedingen naar mijn mening. Die ZTE's zijn veel stabieler.

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 29-07-2014 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josmeijer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-02 08:27
Los van deze discussie, die volgens mij nergens over gaat (kritiek op KPN: stemmen met je voeten en een andere provider nemen)
De fuckers hebben wel het fon- netwerk ge hijacked.
Ik kan godsonmogelijk bij m ' n fon account komen die ik al 5 jaar had. Ik wordt zelfs met een VPN verbinding via VS doorgelinkt naar Corp. Fon en inloggen loopt dood op een 404 fout.
Ik kan mijn 3 routers niet meer beheren. De (minimale) inkomsten zijn verdwenen en ook het forum en de support zijn afgeschermd achter Corp. Fon.
Iedereen die deze maffia blijft steunen is gestoord.

Ho.

Ik had een helder moment. Ik gebruikte wifi via de buurman (inderdaad, een fon router) en ik heb eens rechtstreeks met de 4g verbinding van mijn telefoon geprobeerd en oh wonder, ik kan gewoon op fon.com en inloggen. De blokkade zit dus in de KPN proxy. Ik zal buurman ook een andere provider adviseren :-)

[ Voor 22% gewijzigd door josmeijer op 03-08-2014 10:21 . Reden: voortschrijdende inzicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 23:32
Ik probeer de Android WIFI app te installeren maar het wil toegang tot mijn media bestanden. Hoezo dat? En hoe kan ik daar omheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Dat inschakelen van FON op KPN modems heeft het Fonera-bereik toch wel flink uitgebreid.
Ik zie nu op de kaart op de Fon-website erg veel FON-hotspots bijgekomen.
Echter één vraagje: als er in een wijk géén FON-hotspots zijn, betekent dat dan dat er bijna geen KPN-dsl klanten zijn of zijn ze daar nog niet ingeschakeld / ongeschikt modem? Want het dorpje naast mij heeft niet één FON-punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Wat ik me kan bedenken is:

1. Ze hebben de modems nog niet geschikt gemaakt. Dat gebeurd meestal in batches.
2. Misschien ondersteund het modem de spot niet (te oud)
3.Er wonen geen KPN klanten (maar dat lijkt me sterk)
4.De spots staan nog niet op de kaart, maar zijn al wel actief.

Overigens nog steeds geen spot hier. Ik kan ook nog niet inloggen op de andere Fon spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 13:19
Ik heb 2e hands weer een fonera aangeschaft ( de 1e stopte er spontaan vorig jaar mee, na 6 jaar het te hebben gedaan ). Gebruik nu dus het fon netwerk. Heb de fon app op mijn telefoon draaien en hij roamt netjes over op alle KPN-FON routers en op de FON routers.Scheelt mij de wel de nodige data, zeker in het buitenland. Wat ik jammer vind is dat je bij fon.com geen routers meer kan kopen in Nederland,aangezien KPN alle verkoop van die dingen tegenhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Vandaag heb ik ook de brief gehad van kpn. Hierin staat dat zij tussen 18 en 24 aug. het beschikbaar maken bij mij thuis. Neem aan dat de H220N dan een update krijgt o.i.d.. Staat nergens of het in de vorm van een update gebeurt of dat er een nieuwe experiabox geleverd wordt.

Echter gebruik ik al maanden de wifi functie van de experiabox niet meer. Domweg omdat hij mijn erf niet volledige dekking geeft.
Gaat FON dan wel aan, of moet ik daarvoor wifi weer aanzetten?

[ Voor 12% gewijzigd door Kasper op 05-08-2014 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik weet niet of iemand het hier weet, maar je kunt ook gebruikmaken van KPNFon als je alleen KPN Mobile klant bent. Als je "Wifi aan" naar 1266 smst, krijg je een eigen username/password toegestuurd waarmee je ook bij FON kunt inloggen. Vandaag geprobeerd en gaat prima. Wel valt de snelheid erg tegen, een max van ~500kbit gehaald(met vol 802n bereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dat kan wel kloppen, ze gaan namelijk niet de volle snelheid van de verbinding van de klant inzetten voor een hotspot. Dacht dat de snelheid op 2mbit of 3mbit lag. Dat is bij de hotspots van ziggo en UPC ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 547546

Kan iemand mij misschien vertellen met hoeveel mensen tegelijk je op het KPN Fon netwerk kan met 1 enkele gebruikersnaam en wachtwoord? Kan ik de inlognaam en wachtwoord aan al mijn vrienden en familie geven bij wijze van spreken (niet dat ik dat ga doen). Maar dan zou iedereen dus gratis internet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Anoniem: 547546 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:37:
Kan iemand mij misschien vertellen met hoeveel mensen tegelijk je op het KPN Fon netwerk kan met 1 enkele gebruikersnaam en wachtwoord? Kan ik de inlognaam en wachtwoord aan al mijn vrienden en familie geven bij wijze van spreken (niet dat ik dat ga doen). Maar dan zou iedereen dus gratis internet hebben.
Tot nu toe is het mij gelukt om één keer tegelijk ingelogd te zijn. Als je echter naast bijv. Alles-in-een DSL van hen nog een KPN mobile abo hebt, krijg je voor dat mobiele nummer ook een eigen account. Dan kun je dus eig 2x inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Laatst online: 19-04 14:06
Blo0odyHell schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 17:25:
Vandaag heb ik ook de brief gehad van kpn. Hierin staat dat zij tussen 18 en 24 aug. het beschikbaar maken bij mij thuis. Neem aan dat de H220N dan een update krijgt o.i.d.. Staat nergens of het in de vorm van een update gebeurt of dat er een nieuwe experiabox geleverd wordt.
Ik heb dezelfde brief gehad en heb ook een H220N. Ik heb net op de KPN-website gekeken en daar zag ik dat het bij mij in de buurt inmiddels vol staat met FON-punten (een tijdje terug was er nog bijna niets), maar ik sta er niet bij. :/

Is er iemand met een H220N die al op FON is aangesloten? Ik zit nu te wachten op de 24e maar misschien heeft dat geen zin. -O-

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Anoniem: 615936

Indien je FON uitzet op de Experiabox, zet je alleen de broadcast uit (Hotspot FON blijft aan staan).

Wanneer je echt geen gezeik meer wilt hebben, gebruik dan goede hardware en schaf je eigen aan.
Hiermee bedoel ik niet een router in de winkel kopen en DMZ aanzetten, aangezien je dan alsnog de troep van KPN gebruikt en alleen maar nadelen i.p.v. voordelen heeft.

Gewoon een eigen Router of UTM bouwen en de VLAN's 4, 6 & 7 doorzetten.

1. Geen dubbel NAT.
2. Geen instabiele slechte hardware (tenzij je dit zelf aanschaft).
3. Volledig beheer over de hardware.
4. Volledige bandbreedte, waar voor betaald word.
5. Goede beveiliging zonder dat dit ten koste gaat van de resources.

Bij verschillende mensen heb ik dit al gerealiseerd.
Handleidingen zijn beschikbaar op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Louise525 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:41:
[...]

Ik heb dezelfde brief gehad en heb ook een H220N. Ik heb net op de KPN-website gekeken en daar zag ik dat het bij mij in de buurt inmiddels vol staat met FON-punten (een tijdje terug was er nog bijna niets), maar ik sta er niet bij. :/

Is er iemand met een H220N die al op FON is aangesloten? Ik zit nu te wachten op de 24e maar misschien heeft dat geen zin. -O-
Het is inmiddels alweer de 22e, d'r is nog niets veranderd deze week. Ik vraag me af of ik het de zaterdag of zondag nog kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Sinds 10 Augustus is er een update voor de ZTE H220N modem(s) uitgerold. Deze kun je binnenkrijgen door je modem te resetten via de interface of het kleine reset knopje achterin. :*) (PS: Heb zelf de ZTE H368N, de screenshots van de ZTE H220N zijn van mn buren :P)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/15yhr4o.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/23lfkvl.jpg
Blo0odyHell schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 16:56:
[...]

Het is inmiddels alweer de 22e, d'r is nog niets veranderd deze week. Ik vraag me af of ik het de zaterdag of zondag nog kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 615936 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:37:
Indien je FON uitzet op de Experiabox, zet je alleen de broadcast uit (Hotspot FON blijft aan staan).

Wanneer je echt geen gezeik meer wilt hebben, gebruik dan goede hardware en schaf je eigen aan.
Hiermee bedoel ik niet een router in de winkel kopen en DMZ aanzetten, aangezien je dan alsnog de troep van KPN gebruikt en alleen maar nadelen i.p.v. voordelen heeft.

Gewoon een eigen Router of UTM bouwen en de VLAN's 4, 6 & 7 doorzetten.

1. Geen dubbel NAT.
2. Geen instabiele slechte hardware (tenzij je dit zelf aanschaft).
3. Volledig beheer over de hardware.
4. Volledige bandbreedte, waar voor betaald word.
5. Goede beveiliging zonder dat dit ten koste gaat van de resources.

Bij verschillende mensen heb ik dit al gerealiseerd.
Handleidingen zijn beschikbaar op het internet.
Met Glas is dit inderdaad vrij makkelijk te regelen, maar geef jij aan waar je de boel zo op kan zetten met een 'gewone' koperverbinding.
Dus met werkende telefoon ( KPN nummer ) TV en internetverbindingen.

De ADSLmodems die je kan aanschaffen geven vrijwel nooit de telefonie (goed) door, dus je zit bijna 'vast' aan de providermodems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Ik had op mijn ADSL aansluiting een draytek met VoiP mogelijkheid, en deze werkte goed. Heb ook de VoiP gegevens van KPN toen gekregen. Zit nu op VDSL met pairbonding en daar kan ik momenteel geen eigen modem op aansluiten i.v.m. Pairbonding i.c.m. VoiP :'(.
FreshMaker schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 02:57:
[...]

Met Glas is dit inderdaad vrij makkelijk te regelen, maar geef jij aan waar je de boel zo op kan zetten met een 'gewone' koperverbinding.
Dus met werkende telefoon ( KPN nummer ) TV en internetverbindingen.

De ADSLmodems die je kan aanschaffen geven vrijwel nooit de telefonie (goed) door, dus je zit bijna 'vast' aan de providermodems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Daar ligt het probleem ook.
Vrijwel alle snellere aansluitingen hebben pairbonding tegenwoordig.
Ik had ook al rondgekeken om het geheel in eigen beheer te nemen, maar het kan gewoon niet ( iig niet zo eenvoudig als ISP_Hj het voor laat komen )

Met glas is het relatief eenvoudig, al moet je wel sterk "onderhandelen" met KPN ivm de voipgegevens, maar de rest ( internet / TV ) loopt over de VLAN inderdaad, en is met een voordelige switch op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Requa schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:18:
Sinds 10 Augustus is er een update voor de ZTE H220N modem(s) uitgerold. Deze kun je binnenkrijgen door je modem te resetten via de interface of het kleine reset knopje achterin. :*) (PS: Heb zelf de ZTE H368N, de screenshots van de ZTE H220N zijn van de buren

.....

[...]
Je hebt helemaal gelijk! Bedankt, na een reset was de public wifi optie toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Glasvezel is eenvoudig. Met ADSL moet ik het eerst testen (sorry dat ik dit niet vermeld had).

VoIP gegevens zijn makkelijk te achterhalen. Tevens geven aantal medewerkers van de zakelijke helpdesk van KPN ook manieren om het door te zetten (echter, vind ik die opties een beetje omslachtig).

1. Optie van KPN heb je de SIP gegevens niet nodig.
2. SIP gegevens sniffen, aangezien deze op 2 manieren te zijn achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Zou je dan zo vriendelijk zijn om de 2 manieren op te noemen? Zo hebben wij er ook wat aan :*).
Anoniem: 615936 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 21:38:
Glasvezel is eenvoudig. Met ADSL moet ik het eerst testen (sorry dat ik dit niet vermeld had).

VoIP gegevens zijn makkelijk te achterhalen. Tevens geven aantal medewerkers van de zakelijke helpdesk van KPN ook manieren om het door te zetten (echter, vind ik die opties een beetje omslachtig).

1. Optie van KPN heb je de SIP gegevens niet nodig.
2. SIP gegevens sniffen, aangezien deze op 2 manieren te zijn achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had het liever niet geplaatst i.v.m. "KPN ogen", maar dan had ik niet op deze topic moeten reageren.

De beschrijving zal ik deze week nog plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Requa schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 23:52:
Zou je dan zo vriendelijk zijn om de 2 manieren op te noemen? Zo hebben wij er ook wat aan :*).

[...]
Ik zou deze manieren ook graag willen weten :)

Ontopic:

Nieuwe ontdekking: Je modem zal geen fon-hotspot worden als je maximaal haalbare snelheid 8Mbit of lager wordt geschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Requa schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:18:
Sinds 10 Augustus is er een update voor de ZTE H220N modem(s) uitgerold. Deze kun je binnenkrijgen door je modem te resetten via de interface of het kleine reset knopje achterin. :*) (PS: Heb zelf de ZTE H368N, de screenshots van de ZTE H220N zijn van mn buren :P)

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]
Ik heb die modem-update nog steeds niet gekregen, ook niet na 2x resetten van de modem. :/ Nu maar hopen dat er alleen sprake is van onaangekondigde vertraging in de uitrol. -O-

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Blij dat ik ooit die KPN alles in een troep bij ouders loeihard heb opgezegd. Ik wil zelf controle over de netwerkhardware, niet een onstabiele doos waarmee de ISP bepaalt welke features er mogelijk zijn en op afstand firmware en instellingen opdringt.

Je kan wel "voordelen" van Fon gaan noemen maar het blijft gewoon onbeschoft om dit aan klanten op te dringen, en waarschijnlijk verdient KPN er ook gewoon dik geld mee.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
KPN verdient weinig tot niets aan FON. Enige wat ze ermee willen bereiken is de concurrentie met Ziggo en UPC aangaan en de Klant mogelijkheid geven om ook buitenshuis gratis gebruik te maken van WiFi. :*)

Edit: Je kan KPN WiFi (Fon) uitschakelen via de interface (http://192.168.2.254) indien je het niet wenst te gebruiken.
TNW schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 01:31:
Blij dat ik ooit die KPN alles in een troep bij ouders loeihard heb opgezegd. Ik wil zelf controle over de netwerkhardware, niet een onstabiele doos waarmee de ISP bepaalt welke features er mogelijk zijn en op afstand firmware en instellingen opdringt.

Je kan wel "voordelen" van Fon gaan noemen maar het blijft gewoon onbeschoft om dit aan klanten op te dringen, en waarschijnlijk verdient KPN er ook gewoon dik geld mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Requa op 26-08-2014 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Zojuist de klantenservice van KPN gebeld. Vanwege een eerdere storing in het FON-netwerk heeft de uitrol van FON bij de klanten inderdaad vertraging opgelopen. Ook is niet bekend wanneer de uitrol dan wel plaats gaat vinden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
TNW schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 01:31:

Weer zo'n reactie over geld verdienen, er is niets mis mee ... dat doen bedrijven nu eenmaal ...

Controle over je netwerkhardware ?
Ziggo -> modem + wifi
UPC -> modem + wifi

Alleen bij glasvezel heb je nog enigzins de controle in eigen hand ( zoalng je de telefonie niet wilt gebruiken, want kpn geeft hun sip-wachtwoorden niet vrij, ondanks de loze meldingen eerder hier in het topic

Verder zijn er nagenoeg geen providers die je 'alleen' een modem geven, en de rest vrij naar keuze laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 14:54
Ziggo -> modem + wifi
UPC -> modem + wifi
Stom voorbeelden want bij bovengenoemde partijen kan je je modemrouter in bridge zetten en je eigen vrij te kiezen router gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
KPN geeft de SIP gegevens wel door, alleen doen ze soms (een beetje) moeilijk. Heb 'm iig wel gekregen vorig jaar toen ik nog op ADSL zat :9.
FreshMaker schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:02:
[...]

Weer zo'n reactie over geld verdienen, er is niets mis mee ... dat doen bedrijven nu eenmaal ...

Ziggo -> modem + wifi
UPC -> modem + wifi

Alleen bij glasvezel heb je nog enigzins de controle in eigen hand ( zoalng je de telefonie niet wilt gebruiken, want kpn geeft hun sip-wachtwoorden niet vrij, ondanks de loze meldingen eerder hier in het topic

Verder zijn er nagenoeg geen providers die je 'alleen' een modem geven, en de rest vrij naar keuze laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Lijkt me ook logisch, ze leveren beide tenslotte bagger producten en er is geen een mogelijkheid om je eigen modem te gebruiken (cable modem). Tevens hebben ze een grote monopolie :*)
andy88 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:58:
[...]

Stom voorbeelden want bij bovengenoemde partijen kan je je modemrouter in bridge zetten en je eigen vrij te kiezen router gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

FreshMaker schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:02:
[...]

Ziggo -> modem + wifi
UPC -> modem + wifi

Ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd dat hier op een forum als deze zo gelaten op wordt gereageerd. Het is blijkbaar normaal en geaccepteerd geworden dat ISP's dichtgetimmerde boxen leveren waarbij je afhankelijk wordt van wat de ISP vindt wat jij thuis wel en niet met de verbinding mag doen, ook al zijn dit compleet legitieme dingen zoals eigen routers/voip/TV apparatuur.

Ik heb thuis een xs4all verbinding en ondanks dat deze ISP nog steeds gebruik maakt van hun imago uit het verleden (blabla hackers, alternatieve helpdeskers etc.) leveren ook zij weer een stuk hardware waar ze zelf firmwares naar pushen waarbij door klanten gebruikte features zoals een NAS functie op de modem opeens niet meer mogelijk zijn.
Ik heb om volledige controle over de verbinding te hebben een tweedehands Cisco VDSL router moeten kopen, want de verbinding bridgen met een Fritzbox is niet mogelijk, dit heeft men zeer goed dichtgetimmerd.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Niet gelaten gereageerd hoor, integendeel.

De experia is helemaal niet zo dichtgetimmerd als je denkt,
Ik kan gewoon portforwarding doen, mijn servers die ik wil bereiken, zijn bereikbaar.
Wifi is geen issue, ik heb een tweetal routers in huis staan die het allemaal prima doorgeven zonder storing, de 'eigen' wifi staat als gastnetwerk opgezet.
IPTV komt op beide decoders gewoon binnen over de diverse switches ertussen.
Een VPN-Router die in mijn werkkamer staat maakt verbinding met de lokatie, en de ingelogde apparaten maken daarmee contact.

90% van de problemen zijn door 'onkunde' van de gebruiker, en de onwillendheid om te leren en te zoeken ( uitzonderingen daargelaten )

Ik heb ooit contact gehad met KPN over de sip-gegevens en ondanks lange gesprekken, en doorschakling naar andere afdelingen die niet gekregen.

XS4ALL is niet meer wat het geweest is, de goede naam die ze hadden ( en pretenderen te hebben in de reclame ) is niet meer van deze tijd, waar ze gewoon naar de maatstaf van KPN moeten werken, en de hele linie nagenoeg gelijk moeten trekken met het moederbedrijf qua support en inzet.

De experia is helemaal niet zo dichtgetimmerd als je denkt,
Ik kan gewoon portforwarding doen, mijn servers die ik wil bereiken, zijn bereikbaar.
Dit word ook niet bedoeld met dichtgetimmerd. Wat er bedoeld word is dat KPN de Experiabox in eigen beheer heeft en de klanten alleen een inlog heeft met beperkte rechten en dus geen toegang heeft tot de belangenrijke instellingen.
Portforwarding kan altijd, alleen het kiezen van eigen Subnet, etc. niet.
Wifi is geen issue, ik heb een tweetal routers in huis staan die het allemaal prima doorgeven zonder storing, de 'eigen' wifi staat als gastnetwerk opgezet.
IPTV komt op beide decoders gewoon binnen over de diverse switches ertussen.
Een VPN-Router die in mijn werkkamer staat maakt verbinding met de lokatie, en de ingelogde apparaten maken daarmee contact.
Als ik jouw opzet goed begrijp, maak je gebruik van dubbel NAT en kan nooit zonder problemen werken (eerder dat je zelf geen problemen ondervind, maar deze zijn er gegarandeerd).
Kwestie van het verdiepen in Netwerken.
Ik betwijfel indien je problemen hebt met het netwerk dat je deze snel kunt oplossen, aangezien je niet wijs gaat worden uit de logs en packet filters.
90% van de problemen zijn door 'onkunde' van de gebruiker, en de onwillendheid om te leren en te zoeken ( uitzonderingen daargelaten )
90% van de problemen komen doordat de klanten geen toegang hebben tot de juiste instellingen en het feit dat KPN modems nu eenmaal troep zijn (behaald zelfs niet de benodigde passthrough).
(De uitzonderingen die wil meegeven, zijn de “digibeten” die überhaupt niet weten hoe zij een poort moeten forwarden).
Ik heb ooit contact gehad met KPN over de sip-gegevens en ondanks lange gesprekken, en doorschakling naar andere afdelingen die niet gekregen.
KPN geeft alleen Workarounds door en geven geen SIP gegevens. Deze zul je toch echt zelf moeten achterhalen.
XS4ALL is niet meer wat het geweest is, de goede naam die ze hadden ( en pretenderen te hebben in de reclame ) is niet meer van deze tijd, waar ze gewoon naar de maatstaf van KPN moeten werken, en de hele linie nagenoeg gelijk moeten trekken met het moederbedrijf qua support en inzet.
Ik heb in het verleden voor XS4ALL gewerkt en ging weg toen er veel vrijheid verdween (toen alleen nog voor het personeel) een korte tijd later kwam ik oud-collega’s tegen die bevestigden dat XS4ALL compleet de vrijheid was kwijtgeraakt, hetgeen waar XS4ALL voor bekend stond (voor klanten & personeel).

Dit is niets nieuws en word steeds meer bij Corporaties doorgezet, net als het feit dat elke ISP hardware levert (gaat leveren), waar de klant geen toegang tot heeft. Hierdoor heeft de ISP alle gegevens en kan er makkelijk gemonitord worden.

Voor de mensen die zitten te wachten om eindelijk de Experiabox te vervangen...

Korte handleiding met Visio tekening is bijna klaar (momenteel heb ik erg druk op het werk, dus nog niet voltooid) en een videobeschrijving ga ik zaterdag maken, aangezien ik dan ook weer een Experiabox ga vervangen (hebben jullie een visueel beeld van de stappen i.p.v. een beschreven).

• Requa
  • Niet online
De modem(s) die KPN levert, zijn (vele) malen beter dan van andere Providers. (Online, Tele2, Ziggo, UPC ect.)

KPN geeft hun SIP gegevens wel door. (iig bij mij wel toen ik nog op ADSL zat :9)

Leuk dat je een 'workaround' voor het vervangen van de ExperiaBox online gaat plaatsen (met event. Filmpje). Wacht met spanning af :) !

PS; Zit je op Glasvezel of via Koper? Zou graag weer een eigen modem gebruiken i.c.m. VDSL(2) met Pairbonding.
Anoniem: 615936 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:54:
[...]

Dit word ook niet bedoeld met dichtgetimmerd. Wat er bedoeld word is dat KPN de Experiabox in eigen beheer heeft en de klanten alleen een inlog heeft met beperkte rechten en dus geen toegang heeft tot de belangenrijke instellingen.
Portforwarding kan altijd, alleen het kiezen van eigen Subnet, etc. niet.

[...]

Als ik jouw opzet goed begrijp, maak je gebruik van dubbel NAT en kan nooit zonder problemen werken (eerder dat je zelf geen problemen ondervind, maar deze zijn er gegarandeerd).
Kwestie van het verdiepen in Netwerken.
Ik betwijfel indien je problemen hebt met het netwerk dat je deze snel kunt oplossen, aangezien je niet wijs gaat worden uit de logs en packet filters.

[...]

90% van de problemen komen doordat de klanten geen toegang hebben tot de juiste instellingen en het feit dat KPN modems nu eenmaal troep zijn (behaald zelfs niet de benodigde passthrough).
(De uitzonderingen die wil meegeven, zijn de “digibeten” die überhaupt niet weten hoe zij een poort moeten forwarden).

[...]

KPN geeft alleen Workarounds door en geven geen SIP gegevens. Deze zul je toch echt zelf moeten achterhalen.

[...]

Ik heb in het verleden voor XS4ALL gewerkt en ging weg toen er veel vrijheid verdween (toen alleen nog voor het personeel) een korte tijd later kwam ik oud-collega’s tegen die bevestigden dat XS4ALL compleet de vrijheid was kwijtgeraakt, hetgeen waar XS4ALL voor bekend stond (voor klanten & personeel).

Dit is niets nieuws en word steeds meer bij Corporaties doorgezet, net als het feit dat elke ISP hardware levert (gaat leveren), waar de klant geen toegang tot heeft. Hierdoor heeft de ISP alle gegevens en kan er makkelijk gemonitord worden.

Voor de mensen die zitten te wachten om eindelijk de Experiabox te vervangen...

Korte handleiding met Visio tekening is bijna klaar (momenteel heb ik erg druk op het werk, dus nog niet voltooid) en een videobeschrijving ga ik zaterdag maken, aangezien ik dan ook weer een Experiabox ga vervangen (hebben jullie een visueel beeld van de stappen i.p.v. een beschreven).

Klopt, KPN geeft SIP gegevens vrij voor ADSL (zoals meerdere aangaven).
Ik vergeet er weer bij te vermelden dat ik het momenteel over Glasvezel heb en niet over de ADSL (kan ik momenteel niet over meepraten). Wel kan ik eventueel een Telfort ADSL verbinding omzetten, echter worden hiervan gewoon de SIP gegevens vrijgegeven (ook al is het nu allemaal KPN netwerk met Experiabox).
Wel heb ik begrepen dat Telfort een beveiliging heeft ingebouwd die andere modems blokkeerd en niet valt op te lossen door het MAC adres te klonen (echter, heb ik nog geen tijd gehad om dit uit te testen op een Telfort verbinding, maar lijkt mij ook loos alarm).

VDSL zou ook mogelik moeten zijn, maar niet getest.
Hiermee heb ik alleen de Experiabox in bridge gezet en KPN manier gebruikt (voor zakelijke klanten).

Wel ben ik van plan om meerdere ISP's / verbindingen te testen, voor het vervangen van de ISP modems.
Maar nu eerst de grootste parasiet genaamd KPN onder de loep nemen, aangezien de KPN Firmware van de Experiabox zelf ook een luchtje heeft (echter, is het decompilen van de Firmware een apart project en word niet gepubliceerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertwillem
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-04 19:13
Heeft iemand ervaring met het feit dat na activering van KPN FON het WiFi signaal aanzienlijk zakker is geworden? Bij mij staat de experiabox (op glasvezel) in de meterkast beneden maar kon op zolder nog net wel aanloggen. Echter na activering van KPN Fon had ik boven geen enkel signaal meer. Ook niet nadat ik FON had uitgezet in mijn EB.

Het fraaie is echter dat na een paar weken ik ineens wel weer signaal op zolder had. Het lijkt er op dat er opnieuw een firmware update heeft plaatsgevonden.

Overigens heb ik van andere KPN gebruikers het zelfde verhaal gehoord: ineens geen of nog maar slechte verbinding met laptop of tablet.

Ben benieuwd of er meerdere zijn die dit herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Veel woorden, weinig wol dus, zoals verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
FreshMaker schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 03:25:
Daar ligt het probleem ook.
Vrijwel alle snellere aansluitingen hebben pairbonding tegenwoordig.
Ik had ook al rondgekeken om het geheel in eigen beheer te nemen, maar het kan gewoon niet ( iig niet zo eenvoudig als ISP_Hj het voor laat komen )

Met glas is het relatief eenvoudig, al moet je wel sterk "onderhandelen" met KPN ivm de voipgegevens, maar de rest ( internet / TV ) loopt over de VLAN inderdaad, en is met een voordelige switch op te lossen.
Ik zou toch graag willen weten hoe je de VOIP gegevens hebt verkregen!

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
http://forum.kpn.com/t5/I...-bridge-modus/td-p/288457 Heb inmiddels deze opgezet! Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
supayoshi schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 18:35:
[...]

Ik zou toch graag willen weten hoe je de VOIP gegevens hebt verkregen!

Thanks
Zoals ik al zei, ik heb die gegevens niet, de persoon waar ik op reageerde, blaast hoog van de toren met zijn kennis, maar kan niet leveren.

Als je na 3 maanden nog niets produceert, zakt in mijn ogen de geloofwaardigheid enigzins
Pagina: 1 2 Laatste