De experia is helemaal niet zo dichtgetimmerd als je denkt,
Ik kan gewoon portforwarding doen, mijn servers die ik wil bereiken, zijn bereikbaar.
Dit word ook niet bedoeld met dichtgetimmerd. Wat er bedoeld word is dat KPN de Experiabox in eigen beheer heeft en de klanten alleen een inlog heeft met beperkte rechten en dus geen toegang heeft tot de belangenrijke instellingen.
Portforwarding kan altijd, alleen het kiezen van eigen Subnet, etc. niet.
Wifi is geen issue, ik heb een tweetal routers in huis staan die het allemaal prima doorgeven zonder storing, de 'eigen' wifi staat als gastnetwerk opgezet.
IPTV komt op beide decoders gewoon binnen over de diverse switches ertussen.
Een VPN-Router die in mijn werkkamer staat maakt verbinding met de lokatie, en de ingelogde apparaten maken daarmee contact.
Als ik jouw opzet goed begrijp, maak je gebruik van dubbel NAT en kan nooit zonder problemen werken (eerder dat je zelf geen problemen ondervind, maar deze zijn er gegarandeerd).
Kwestie van het verdiepen in Netwerken.
Ik betwijfel indien je problemen hebt met het netwerk dat je deze snel kunt oplossen, aangezien je niet wijs gaat worden uit de logs en packet filters.
90% van de problemen zijn door 'onkunde' van de gebruiker, en de onwillendheid om te leren en te zoeken ( uitzonderingen daargelaten )
90% van de problemen komen doordat de klanten geen toegang hebben tot de juiste instellingen en het feit dat KPN modems nu eenmaal troep zijn (behaald zelfs niet de benodigde passthrough).
(De uitzonderingen die wil meegeven, zijn de “digibeten” die überhaupt niet weten hoe zij een poort moeten forwarden).
Ik heb ooit contact gehad met KPN over de sip-gegevens en ondanks lange gesprekken, en doorschakling naar andere afdelingen die niet gekregen.
KPN geeft alleen Workarounds door en geven geen SIP gegevens. Deze zul je toch echt zelf moeten achterhalen.
XS4ALL is niet meer wat het geweest is, de goede naam die ze hadden ( en pretenderen te hebben in de reclame ) is niet meer van deze tijd, waar ze gewoon naar de maatstaf van KPN moeten werken, en de hele linie nagenoeg gelijk moeten trekken met het moederbedrijf qua support en inzet.
Ik heb in het verleden voor XS4ALL gewerkt en ging weg toen er veel vrijheid verdween (toen alleen nog voor het personeel) een korte tijd later kwam ik oud-collega’s tegen die bevestigden dat XS4ALL compleet de vrijheid was kwijtgeraakt, hetgeen waar XS4ALL voor bekend stond (voor klanten & personeel).
Dit is niets nieuws en word steeds meer bij Corporaties doorgezet, net als het feit dat elke ISP hardware levert (gaat leveren), waar de klant geen toegang tot heeft. Hierdoor heeft de ISP alle gegevens en kan er makkelijk gemonitord worden.
Voor de mensen die zitten te wachten om eindelijk de Experiabox te vervangen...
Korte handleiding met Visio tekening is bijna klaar (momenteel heb ik erg druk op het werk, dus nog niet voltooid) en een videobeschrijving ga ik zaterdag maken, aangezien ik dan ook weer een Experiabox ga vervangen (hebben jullie een visueel beeld van de stappen i.p.v. een beschreven).