Kleine all-round desktop pc

Pagina: 1
Acties:

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het is al weer dik 10-jaar geleden en ik ga voor het passen en meten van mini-itx. Jullie kritische blik is dan ook zeer welkom :).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
"Kantoorgebruik", afbeeldingen bewerken en zo nu en dan een video, wat development met zo nu en dan wellicht een virtual machine erbij. Data staat op NAS. Gebruik twee schermen (in L). Heb wel de neiging véél open te willen hebben. (De luxe van overzicht op twee schermen?) Mag best wat jaartjes mee.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb 't graag voor ca. 650 euro thuis staan, maar value for money vind ik belangrijker dan het absolute bedrag. (Richtprijs, incl. verzendkosten en randapparatuur, excl. assemblage en OS.)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Twee Belinea TFT's, in een L opstelling: 1600x1200 en 1200x1600, via DVI. Toetsenbord.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Energieverbruik vind ik belangrijk, geluid moet beschaafd blijven. Verder heb ik de kast uitgezocht die (ondanks ventilatieopeningen) onder mijn monitor past.

Ga je overklokken?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben begonnen bij de BBG van mei en hier uitgekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,59€ 149,59
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
1Lite-On DL-8ATSH Zwart€ 18,91€ 18,91
1Startech.com Slimline SATA to SATA Adapter with Power - F/M€ 7,15€ 7,15
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 42,95€ 42,95
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 79,28€ 79,28
1König HDMI - DVI Kabel 1.5m€ 5,95€ 5,95
1Logitech Corded Mouse M500€ 28,89€ 28,89
1Logitech Z323€ 31,70€ 31,70
1Logitech HD Pro Webcam C920€ 75,95€ 75,95
1Kingston DataTraveler 100 G3 16GB Zwart€ 5,98€ 5,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 631,30

Enkele alternatieven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone SOD02€ 59,55€ 59,55
1Silverstone ST30SF€ 49,50€ 49,50

?
Naast de algemene vragen: "Wat vinden jullie ervan?" en "Zie ik iets over het hoofd?" check ik graag specifiek het volgende:

Slimline slot-in DVD
Komt er eigenlijk noemenswaardig software uit op BlueRay? Staat dat te gebeuren, of heeft het schijfje als geheel zolangzamerhand afgedaan?

Via Amazon.de (b)lijkt de Lite-On DVD Brander zowaar leverbaar :). Wat ik niet kan vinden is of de plaatsing van de eject-knop uit maakt bij deze kast. Heeft de Raven RVZ01 simpelweg géén mogelijkheid voor gebruik van eject op de hardware? Verder verwart deze review me m.b.t. het slimline verloopje wat de DVD aansluiting nodig heeft. Normale Sata data en mini sata power? Ik vind maar één type verloopjes.. :? Welke koop ik?

Dual screen
Toen ik *ooit* twee schermen wilde, waarvan één op z'n kant, zocht ik daar de grafische kaart bij (en bij vernieuwing opnieuw). Dat is nu echt geen ding meer, toch? Met slechts die ene verloopkabel extra sluit ik moeiteloos 1600x1200 + 1200x1600 digitaal aan?

Upgrades / voeding
Ik kom op 150W nodig. Kleinste SFX voedingen zijn 300W. Hoop dat het idle verbruik dan nog een beetje leuk blijft. Anderzijds: ik zou nog een 100W grafische kaart kunnen bijplaatsen later, right? Ga ik dan al een sprong vooruit op de ingebouwde graphics? [Naast ooit 'ns geheugen verdubbelen verwacht ik verder geen toekomstige upgrades.]

Geluidskwaliteit
Ik zou moeten gaan luisteren, vind ik, maar toch.. Ik vervang met dit 2.1 setje een simpel 2.0 setje (Trust Soundwave 30) op zoek naar iets vollere tonen. Wie durft er iets te zeggen van het geluid van dit Logitech setje?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Goede openingspost. De build lijkt me goed belanceerd. Eventueel zou je een nog goedkoper H81 bordje kunnen nemen (pricewatch: ASRock H81M-ITX). Enige nadeel is dat je maar 2 RAM sleuven hebt.

Ik kan me voorstellen dat 120GB voor je programma's voldoende is. pricewatch: Crucial MX100 256GB is echter niet veel duurder en daarbij wat sneller dan die M500, van de vorige generatie (de 128GB versie is vrij brak geprijst, dus geen optie).

Qua DVD brander, zou je die kunnen weglaten, tenzij je zelf nog veel op schijf hebt. Het meeste gaat tegenwoordig toch met USB en cloud. Ook windows installeren kan met een bootable USB. Anders is pricewatch: LG GTA0N Zwart ook een optie, hoef je geen aparte converter erbij te kopen.

Voeding is mooi. Deze case kan toch geen full size GPU herbergen, dus een heel zwaar model zal dat nooit worden.

Verder kan ik het niet goed inschatten op grond van je huidige info, maar wellicht kan deze pc ook al af met een pentium/i3. Dan bespaar je een vrij grote som geld.

• Gwaihir
  • Niet online
br00ky schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:53:
Goede openingspost. De build lijkt me goed belanceerd. Eventueel zou je een nog goedkoper H81 bordje kunnen nemen (pricewatch: ASRock H81M-ITX). Enige nadeel is dat je maar 2 RAM sleuven hebt.
Fijn dat je 'm zo gedetailleerd voor me nageplozen hebt.

Die 2 RAM sleuven vind ik bij beide bordjes jammer, maar ja.. mini-ITX. Eerlijk gezegd is de ASRock keuze zo gemaakt doordat de BBG 'm voldoende vind. Zelf zoek ik niet zo snel ASRock uit. (Volgt een PC met Tyan bord met ECC op..) Het luxere bordje heeft wel Dual BIOS zie ik (iets wat m'n tablet erg hard daadwerkelijk nodig blijkt te hebben).
Ik kan me voorstellen dat 120GB voor je programma's voldoende is. pricewatch: Crucial MX100 256GB is echter niet veel duurder en daarbij wat sneller dan die M500, van de vorige generatie (de 128GB versie is vrij brak geprijst, dus geen optie).
Is eerlijk gezegd ook 'n beetje mezelf dwingen de data consequent op de NAS te zetten (zodat ik er ook met laptop en tablet bij kan).
Qua DVD brander, zou je die kunnen weglaten, tenzij je zelf nog veel op schijf hebt. Het meeste gaat tegenwoordig toch met USB en cloud. Ook windows installeren kan met een bootable USB.
Klopt en vandaar ook de 16GB USB stick erbij. Laptop heeft al geen DVD-speler meer, terwijl het OS toch op DVD wordt meegeleverd.. Dit wordt de laastste in huis, voor overzetten van dat soort zaken, rippen van CD's naar de NAS, etc. (Yep, heb veel muziek CDs.)
Anders is pricewatch: LG GTA0N Zwart ook een optie, hoef je geen aparte converter erbij te kopen.
Deze kast vereist toch 'n slot in?
Voeding is mooi. Deze case kan toch geen full size GPU herbergen, dus een heel zwaar model zal dat nooit worden.
Zou zelfs de kaart uit de BGG nog op deze voeding kunnen dan?
Verder kan ik het niet goed inschatten op grond van je huidige info, maar wellicht kan deze pc ook al af met een pentium/i3. Dan bespaar je een vrij grote som geld.
In elk geval plenty zwaar genoeg dus. Mooi :).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Gwaihir schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:43:
Deze kast vereist toch 'n slot in?
Wat bedoel je hiermee?
[...]

Zou zelfs de kaart uit de BGG nog op deze voeding kunnen dan?
Dat kan een beetje tricky worden. Niet gedacht dat je zo een degelijke kaart wilde toevoegen ;). Dan zou je moeten kijken naar een 400W versie. De kwaliteit van SFX voedingen heb ik niet zo 1-2-3 op een rijtje, dus je zou die vraag kunnen stellen in [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 10-06-2014 16:04 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Een slot-loading DVD speler / brander, waar de schijf in verdwijnt ipv een lade uit komt. Dacht dat de kast dat vereist.
[...]

Dat kan een beetje tricky worden. Niet gedacht dat je zo een degelijke kaart wilde toevoegen ;).
Helder. Nee, zo'n gaming powerhouse ben ik niet van plan, maar ik probeer je "wat past kan" even scherp te krijgen :).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Gwaihir schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:17:
[...]

Een slot-loading DVD speler / brander, waar de schijf in verdwijnt ipv een lade uit komt. Dacht dat de kast dat vereist.
Scherp :X.

• BoeBoe
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 06:54
br00ky schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:53:
Je kan gewoon een grote GPU kwijt in die kast hoor. Er wordt namelijk een PCI-e riser kaartje meegeleverd en je GPU ligt dus in het verlengde van je moederbord (ipv er haaks op te staan). Crossfire /SLI is natuurlijk wel uitgesloten :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
BoeBoe schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:52:
[...]

Je kan gewoon een grote GPU kwijt in die kast hoor. Er wordt namelijk een PCI-e riser kaartje meegeleverd en je GPU ligt dus in het verlengde van je moederbord (ipv er haaks op te staan). Crossfire /SLI is natuurlijk wel uitgesloten :)
Ook nog eens, ik zeg vandaag maar niks over of een GPU past :/.

• BoeBoe
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 06:54
br00ky schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:55:
[...]

Ook nog eens, ik zeg vandaag maar niks over of een GPU past :/.
Er past een dual slot GPU in binnen afmetingen:

Expansion Card
Support graphics card up to 13”, width restriction - 5.88”

(http://www.silverstonetek.com/raven/products/index.php?model=RVZ01)
Die afmetingen vallen dus reuze mee! De meeste GPUs passen er dus netjes in. Het is ook altijd mogelijk om de Nvidia GPUs voor mITX erin te steken als je schrik hebt voor plaatsgebrek.
Maar we wijken af van de oorspronkelijke vraag.

• Gwaihir
  • Niet online
Klopt, mijn vraag is slechts: kan ik met die voeding later nog een beetje een zinnige GPU plaatsen, mocht ik over een jaar of twee behoefte aan wat meer (grafische) power hebben? Dat zit wel snor, als ik het commentaar lees en de info van verschillende kaarten bekijk achter die link. Wat een ontzettend mooi met metingen gedetailleerde reviews van grafische kaarten daar!

Iemand bekend met die DVD-brander / kast? Hoor graag of ik het juiste verloopje heb geselecteerd en of de eject knop er nog toe doet :?.

[ Voor 17% gewijzigd door Gwaihir op 11-06-2014 10:35 ]

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Gwaihir schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:28:
Klopt, mijn vraag is slechts: kan ik met die voeding later nog een beetje een zinnige GPU plaatsen, mocht ik over een jaar of twee behoefte aan wat meer (grafische) power hebben? Dat zit wel snor, als ik het commentaar lees en de info van verschillende kaarten bekijk achter die link. Wat een ontzettend mooi met metingen gedetailleerde reviews van grafische kaarten daar!

Iemand bekend met die DVD-brander / kast? Hoor graag of ik het juiste verloopje heb geselecteerd en of de eject knop er nog toe doet :?.
Ik weet even niet welke voeding maar in de review die een medetweaker heeft gemaakt van de Raven heeft er een 450w voeding in waarmee hij een 770 van sap voorziet. Dus je zou even kunnen kijken. Is volgens mij ook silverstone. (deze: pricewatch: Silverstone SST-ST45SF-G (450W)

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor kaart je er in kwijt wil. Een 750ti verbruikt +/- 75watt als ik mij niet vergis. En wie weet wat de verbruiken worden van de nieuwere generatie Videokaarten als ze weer een kleiner productie proces nemen.

Verder zou ik even kijken als er niet al een verloopje bij het brandertje zit. Dan hoef je die natuurlijk niet te kopen. En weet niet zeker maar zo te zien zal de eject knop wegvallen achter de voorkant.

[ Voor 25% gewijzigd door Splitinfinitive op 11-06-2014 10:46 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Thanks.
Splitinfinitive schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:40:

Verder zou ik even kijken als er niet al een verloopje bij het brandertje zit. Dan hoef je die natuurlijk niet te kopen. En weet niet zeker maar zo te zien zal de eject knop wegvallen achter de voorkant.
Volgens de info die ik kon vinden (met name die review, zie topic start) zit er helaas geen verloopje bij. (Knullig, als ze 't zo ingewikkeld maken..)

• Gwaihir
  • Niet online
Tijd om te bestellen :).

Processor is inmiddels iets duurder geworden, waardoor het verschil met één trapje omhoog vrijwel niets meer is:

1Intel Core i5-4460 Boxed€ 156,50€ 156,50

Dit is toch ietsje sneller, en verder identiek (graphics, compatibiliteit), right?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Correct, alleen is dit wel een Haswell refresh. Dit werkt niet native met alle BIOS versies. Mail de winkel waar je je moederbord vandaan gaat halen of de goede BIOS versie erop staat.

• Gwaihir
  • Niet online
Tx! Ik bestel beide net bij Megekko en die hebben een keurig opmerkingen veld, dus dat heb ik er netjes bij gevraagd :).
Pagina: 1