Is er een ideale tijd om een nieuwe pc te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06 22:01
Ik wil binnenkort (sinds een hele lange tijd) weer eens een nieuwe pc halen/bouwen. Ik start daarover nog wel een topic tzt maar ik vroeg me eigenlijk af of er een ideale tijd is om pc onderdelen te halen? Wanneer er een nieuwe generatie hardware aan komt, lijkt het mij bijvoorbeeld ideaal om even te wachten tot een prijsdaling van de iets oudere generatie? Ik weet niet of dit zo werkt bij pc componenten en of er bijvoorbeeld ook uitverkoopperiodes zijn? Ik volg de pc markt de laatste jaren niet meer zo goed, dus hopelijk kunnen jullie hier wat licht op laten schijnen.
Ik ga een pc van ongeveer 1000 euro samenstellen maar hoef niet meteen de nieuwste Intel processor oid er in te hebben dus vandaar mijn vraag. Als het zin heeft om te wachten tot na de zomer om iets samen te stellen zou ik dat graag willen weten, maar als het allemaal niet zo veel uitmaakt wil ik dat uiteraard ook graag weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

De technologische ontwikkeling staat niet stil. Wat je nu koopt is morgen oud.
Is er een ideale tijd? Als je tevreden bent wat je vandaag de dag voor jouw budget kunt krijgen wel ;)
Dit soort vragen kun je eigenlijk alleen zelf beantwoorden.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zou de komst van newegg kunnen afwachten..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:57

Mavamaarten

Omdat het kan!

De "ideale periode" bestaat volgens mij niet. Er zijn wel periodes waar je beter niet koopt, denk ik. Wanneer nét een nieuwe generatie CPU's uit is, kan je beter even wachten tot die prijs een beetje gedaald is, en men zeker is dat er geen fouten inzitten (denk maar aan de SATA-perikelen met de Sandy Bridge processors).

Wachten tot de vorige generatie goedkoper wordt is ook niet zo'n geweldig plan lijkt me, want je zit dan een generatie achter. Misschien wel voordeliger maar je spul is dan ook weer sneller verouderd.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-06 16:48

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

De oude generatie wordt ook niet goedkoper dan de nieuwe, ik heb hier zelf toen ook naar gekeken toen mijn vader een nieuw systeem wou. Je hebt nu het voordeel dat Intel de Z/H97 borden gelanceerd heeft met de bijbehorende haswell refresh processoren die kan je dan mooi kopen dus nu is wel een goed moment vooral omdat deze nieuwe moederborden ook broadwell gaan ondersteunen.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mavamaarten schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:50:
De "ideale periode" bestaat volgens mij niet. Er zijn wel periodes waar je beter niet koopt, denk ik. Wanneer nét een nieuwe generatie CPU's uit is, kan je beter even wachten tot die prijs een beetje gedaald is, en men zeker is dat er geen fouten inzitten (denk maar aan de SATA-perikelen met de Sandy Bridge processors).

Wachten tot de vorige generatie goedkoper wordt is ook niet zo'n geweldig plan lijkt me, want je zit dan een generatie achter. Misschien wel voordeliger maar je spul is dan ook weer sneller verouderd.
Maar dan heb je het alleen nog maar over de CPU.
Als die goedkoper is geworden zul je zien dat er ineens een nieuwe gpu om de hoek komt kijken of sata4 ziet ineens het daglicht....
Zo kun je volgens mij bezig blijven... :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:56

two

Als je een nieuwe PC nodig hebt moet je niet gaan lopen wachten, want zoals hier boven wordt gezegd klopt het helemaal.

Wachten op DDR4? Wat? Nieuwe AMD GPU's met stacked DRAM? Laat ik daar op wachten... Maxwell's opvolger over 2 maanden? Uitgesteld? Nog een maandje... Productie komt niet op gang? etc etc etc zo kun je door gaan

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-06 23:36
"Overmorgen".

reden is simpel; wat je vandaag ook koopt, is over een week 'oud' en vervangen door 3 nieuwere modellen... maar dat is ook niet wat je wilt.

Koop niet het nieuwste van het nieuwste, koop iets wat net-niet-meer top-of-the-line is; die zijn vaak al in prijs omlaag bijgesteld, maar is qua performance nog steeds bij de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Investeren in een socket wat nog langer ondersteunt blijft en je dus er eventueel nog een upgrade kan doen.
Verder kopen als je het nodig hebt, al is het met dikke videoplanken soms beter even de kat uit de boom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 16:26

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

De beste periode is persoonsafhankelijk. Als het oude beestje in de kast te oud wordt of te duur om up te graden dan worst het rijd voor een nieuwe. Veelal is het volgens mij zo dat het allemaal zuiniger wordt dus performance per watt gaat we omhoog maar overal performance valt wel mee.

Hier wordt wel eens advies gevraagd of het de moeite waard is om te upgraden of nieuw te kopen. Wat ik vaak zie is dat er veelal RAM wordt geadviseerd bijv 4 naar 8 of een nieuwe videokaart.

laatst nog in een draadje wou iemand nieuw kopen maar had nog een i7 2600k. Nu had hij hem doorverkocht aan zijn broer maar het merendeel gaf aan dat hij het in zijn graka moest zoeken.

dus hoogstwaarschijnlijk gaat je cpu en mobo wel een aantal generaties mee. Momenteel is gamen veelal graka afhankelijk dus in mijn mening. Wanneer je een smak geld kunt missen is de beste periode om te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De beste tijd om te kopen is gisteren,
want dan wordt het wellicht vandaag geleverd.

Want ik ga ervan uit dat je een computer wil, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 584441

Reepje schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:46:

Hahahah, waar kan je hier +3 doen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 583120

Modbreak:Nee.

[ Voor 89% gewijzigd door Edmin op 09-06-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

De vraag is ook, wat ga je met die PC doen.

Zelf heb ik een Intel Core i3 3225 processor gekocht, terwijl voor die machine een Pentium G3420 ook had volstaan, ongeveer 50% v/d prijs t.o.v. de Core i3 3225 processor. In feite heb ik geld verspild.

De beste aanschaf is een Solid State Disk als primair station.

Als het gebruik tot internetten, afspelen van een filmpje, tekstverwerken en e-mail lezen beperkt is, zou je eens kunnen kijken naar het systeem dat ik onlangs heb gebouwd wenslijst: Machine Wietze

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 09-06-2014 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06 22:01
Ik wil een multimedia/game pc dus bedankt voor je configuratie maar dat is helaas iets te zwak :P Maar zoals ik al een beetje verwachtte is er niet echt een ideale tijd oid om een pc te kopen, mede doordat een pc uit zoveel verschillende componenten bestaat. Er zijn ook wel eens acties met grafische kaarten & gratis games meen ik me te herinneren, maar daar moet je ook maar geluk mee hebben.

Conclusie: bouw/koop een pc wanneer je wilt met een toekomstbestendige basis. Ik vroeg het me gewoon af, omdat ik geen goede acties van bepaalde webshops oid wil mislopen. Dat zou zonde zijn.
Al is die tip van newegg wel een goede, thx. Misschien scheelt het niet zo veel maar wil binnenkort wel eens kijken wat de prijzen daar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyno
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-11-2023
Kijk wat je nodig hebt aan specificaties en pas alles daar op aan, dat je bijvoorbeeld met spellen (ruim) boven recommended zit en dan kan je een paar jaartjes tegen aan.

Ik ben zo juist overgestapt van een pc met q6600 + 9600gt video kaartje naar i7 (met de zelfde 9600) en draait allemaal prima, zowel entertainment als programmatuur voor me werk.

allemaal tweede hands en wat veroudert, maar het gaat allemaal niet zo snel meer als het vroeger ging zoals overschakelingen van pentium 3 naar pentium 4 naar multiple core snelheden & geheugen enzovoorts.

kortom om je vraag direct te beantwoorden, er is een idiale tijd en dat is eigenlijk altijd als je niet direct je aandacht trekt naar het nieuwste van het nieuwste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Reepje schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:46:

Helemaal mee eens! Er zit altijd wel iets aan te komen.

Maar 't zal toch wel (over)morgen worden. Als ik geen domme dingen aan het doen ben met deze samenstelling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Er zijn eigen vrij weinig revolutionaire wijzigingen op de PC markt. Tuurlijk zijn er moment dat er grote stappen gemaakt zijn zoals bijvoorbeeld USB3 of SATA3 (icm met SSD), maar dit zal zich altijd langzaam van de duurdere modellen doorstromen naar de goedkopere modellen.

Het beste is eigenlijk om punt gewijs op te stellen wat je wensen zijn voor je nieuwe PC en wat je hiervoor wilt uitgeven. Als dit niet overeenkomt kan je wachten of aanpassen wensen of budget.
Pagina: 1