Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welk PHP framework te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-11 11:44
Goedemorgen,

ik wil gaan werken met een framework en bij het kiezen van een framework kan ik wel wat hulp gebruiken.. Op dit moment ben ik alleen echt bekend/werk ik met CodeIgniter, maar zou dat ook de beste optie zijn?

Het framework wil ik gaan gebruiken voor mijn eigen website en voor websites van klanten. Een van mijn wensen is dat een front-end eenvoudig gekoppeld kan worden en dat ik redelijk eenvoudig 'updates' kan doorvoeren.

De grote vraag is dus, hoe kan ik het beste uitzoeken welk framework bij mij en mijn wensen past? / met welk framework hebben jullie goede ervaringen en zouden jullie mij aanraden?

Edit: ik ben bekend met http://www.phpframeworks.com/, maar dat is erg plat weergegeven, in eerste instantie handig, maar qua gebruiksgemak, wordt je daar weinig wijzer van.

Dennis

[ Voor 18% gewijzigd door DennisZ88 op 08-06-2014 11:57 ]

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:27
Een van mijn wensen is dat een front-end eenvoudig gekoppeld kan worden en dat ik redelijk eenvoudig 'updates' kan doorvoeren.
Dit is wel heel generic, het lijkt me dat je dat met elk framework kan. Voor de rest. Laravel.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 14:12
Deze bijvoorbeeeld: [php] Welk framework voor klein ERP systeem?
Maar Laravel bevalt mij wel :)

• DennisZ88
Bedankt voor de suggesties, laravel kende ik nog niet en raar dat ik het andere topic niet vond. Komt inderdaad op hetzelfde neer.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik weet niet wat Laravel doet of niet, maar ik vond Symfony in elk geval erg eenvoudig om een simpele applicatie uit de grond te stampen: routing, models, controlers en views doen gewoon heel veel zelf, en eenvoudig en behoorlijk gedocumenteerd. En Twig spreekt me aan.

Ook beslist te waarderen:
- de foutmeldingen die je krijgt geven heel regelmatig nuttige feedback
- er zijn behoorlijk wat bundles (modules, extensies, hoe je ze maar wilt noemen) die daadwerkelijk doen wat ik nodig had, inclusief redelijk complete docu over hoe je ze moet gebruiken.

Beide maken het werken ermee voor mij tot nu toe best wel ok. Ik heb er nog helemaal niet vaak op lopen schelden wegens onnavolgbare zaken.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• DennisZ88
Haha bedankt en wat je zegt is helemaal waar. Zal mij ook eens verdiepen in Symfony.

Blijkt eens te meer trouwens dat er vele opties zijn :)

• Barryvdh
Voor Laravel kan je overigens hetzelfde zeggen, maar ik vond dat iets toegankelijker.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Laravel is fijn, maar als je goede backing belangrijk vind zal je toch bij grote jongens als Symfony of Zend Framework uitkomen. ZF2 is niet de leukste om mee te werken, maar is net als Symfony tenminste door een grote groep developers en/of bedrijven gebacked.

Laravel is nog steeds door 1 main developer gemaakt (nouja, voor 99% dan, 200k commits vs 7k commits van 'de rest' die er aan meewerkt). Zit verder ook geen bedrijf achter qua support en toekomst garantie. Bij CI is het tegenwoordig hetzelfde hoewel er wel beter support voor te krijgen en garantie voor toekomstige ontwikkeling ook iets breder dan bij 1 persoon ligt.

Ik zou zeggen: ga voor Symfony2. Dan zit je gewoon gegarandeerd goed.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Wat voor sites heb je zelf en wat hebben je klanten? Gewoon content-driven websites die zo nu en dan wat aanpassingen moeten krijgen door non-expert users? Hebben we het eigenlijk over een soort WordPress achtige functionaliteit m.a.w. een CMS?

Want Laravel is wel een beetje meer en tegelijkertijd minder dan gewoon een handig systeem om websites bij te houden. Ik zou als je een CMS nodig hebt eens rondkijken naar alternatieven voor Drupal of WordPress. Beiden zijn wel populair maar gewoon achterhaald.

Wellicht dat dit een beetje aansluit bij je vraag:
http://www.reddit.com/r/P...ightweight_simple_modern/

iOS developer

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan als je gewoon een CMS nodig hebt met sterke framework base ook naar concrete5 kijken. Dat is een all-in-one oplossing waar je ook zelf modules voor kan schrijven om op een simpele manier business logic toe te voegen naast de bestaande CMS functionaliteit. Is op ZF gebouwd.

• Barryvdh
Waarom is Drupal achterhaald? Drupal 8 (in ontwikkeling) gebruikt ook meer Symfony2 componenten. Laravel is ook weer gebaseerd op Symfony2 componenten, maar iets gemakkelijker te leren. Het is echter wel heel populair geworden in korte tijd, dus veel tutorials enzo beschikbaar.
Ligt ook beetje aan wat je zelf wil, als het gaat over grote projecten waarbij stabieliteit erg belangrijk is, is Symfony misschien beter. Als je snel wil kunnen ontwikkelen en wat sneller nieuwe features wil, is Laravel misschien beter (Laravel wordt nu flink actief ontwikkeld en is niet bang om wat bewaking changes te doen of php versie te verhogen, terwijl Symfony dus meer waarde hecht aan lts versies en backwards compatibility)

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 20:04
Barryvdh schreef op maandag 09 juni 2014 @ 20:22:
... Drupal 8 (in ontwikkeling) ...
offtopic:
Is er eigenlijk al geweten wanneer deze ongeveer uit komt?

RTFM!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:27
Ik gebruik eigenlijk altijd het Lithium PHP Framework waar ik erg over te spreken ben. Is afgeleid van CakePHP.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
_Moe_ schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:04:
[...]

offtopic:
Is er eigenlijk al geweten wanneer deze ongeveer uit komt?
De verwachting is dit jaar, maar het hangt heel sterk af van de snelheid waarmee de community de issues kan sluiten / fixen

De alpha versie die er nu zijn, zijn best bruikbaar maar nog niet echt productie rijp. Ik dacht nog iets van 20 critical's en dan kunnen de eerste beta's komen en daarna de rc's en vervolgens de echte release.

Ik denk dat rond Drupalcon Amsterdam wel een Beta of met een beetje mazzel een RC komt.

Overigens sla Drupal 7 niet over, het mag dan niet allemaal OO zijn onder kap, maar als je het benaderd puur vanuit de optiek dat het een content management framework is, is het zeker wel bruikbaar. Alleen de kracht die het geeft komt uit de doos wel met de nodige UI chaos en daar moet je als developer wel wat mee doen. En gelukkig zijn daar ook community modules voor beschikbaar zoals Admin Views, Admin pages etc.

Oh en blijf weg bij Views voor frontend zaken... Heel leuk om even snel wat mee in elkaar te klikken, maar het wordt al snel nodeloos complex, en ben je gewoon beter af om in code een entity field query (Drupal variant van DQL) in elkaar te zetten.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• DennisZ88
BikkelZ schreef op maandag 09 juni 2014 @ 20:11:
Wat voor sites heb je zelf en wat hebben je klanten? Gewoon content-driven websites die zo nu en dan wat aanpassingen moeten krijgen door non-expert users? Hebben we het eigenlijk over een soort WordPress achtige functionaliteit m.a.w. een CMS?

Want Laravel is wel een beetje meer en tegelijkertijd minder dan gewoon een handig systeem om websites bij te houden. Ik zou als je een CMS nodig hebt eens rondkijken naar alternatieven voor Drupal of WordPress. Beiden zijn wel populair maar gewoon achterhaald.

Wellicht dat dit een beetje aansluit bij je vraag:
http://www.reddit.com/r/P...ightweight_simple_modern/
De websites voor klanten zijn voornamelijk websites content-driven met zo nu en dan wat aanpassingen door non-expert users. Bij een enkele klant wordt de website intensief (en/of intern) gebruikt. Op deze manier had ik het eigenlijk nog niet bekeken.

Wat betreft CMS dat gebruiken ze allemaal en dat is een CMS wat ik zelf heb opgebouwd.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Zend Framework *O*

• kwaakvaak_v2
Ik mag serieus hopen dat je dan al wel de overstap naar ZF2 hebt gemaakt.. Want ZF1 is toch beetje een gepasseerd station geworden. (net als Codeigniter, Kohana, Cake, Symfony1 etc. uit diezelfde periode)

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 13:00
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:35:
[...]

Ik mag serieus hopen dat je dan al wel de overstap naar ZF2 hebt gemaakt.. Want ZF1 is toch beetje een gepasseerd station geworden. (net als Codeigniter, Kohana, Cake, Symfony1 etc. uit diezelfde periode)
Niet mee eens. ZF1 vind ik zelf erg prettig werken, in tegenstelling tot ZF2. Dat komt bij mij erg omslachtig over, wel flexibeler dan ZF1. Ook vind ik ZF1 completer dan ZF2, maar het is natuurlijk maar net wat je zoekt in een framework.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• kwaakvaak_v2
storeman schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:38:
[...]

Niet mee eens. ZF1 vind ik zelf erg prettig werken, in tegenstelling tot ZF2. Dat komt bij mij erg omslachtig over, wel flexibeler dan ZF1. Ook vind ik ZF1 completer dan ZF2, maar het is natuurlijk maar net wat je zoekt in een framework.
ZF1 had (net als veel dinosauriërs uit die tijd) nogal last van het not invented here syndrome vandaar dat het uit de doos (over) compleet is. Tegenwoordig is dat juist het gebruik van allerlei componenten via composer niet meer nodig. ZF2 is ook die kant op gegaan, en terecht.. Waarom zelf wielen uitvinden als er een package/library/module/whatever is dat precies hetzelfde doet. Enige wat je moet doen is de interface implementeren en je bent onderweg.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 13:00
Zeker, dat zet meer vaart achter bepaalde ontwikkelingen. Echter een mooie consistente api manier van classnames vind ik erg prettig. Ik gebruik nu ook veel extra packages/modules/etc, maar soms word ik niet goed van alle verschillende structuren, benamingen etc. Voor veel dingen in ZF1 zijn inderdaad betere alternatieven, maar het is maar net wat je nodig hebt en lekker vindt werken.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Pagina: 1