Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[php] Welk framework voor klein ERP systeem?

Pagina: 1
Acties:

• mitch2kbe
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-08 11:46
Hallo,

Een jaar of 3 geleden ben ik gestart met het maken van een (klein) ERP/boekhouding programma voor mijn bedrijf dat we met een man of 4 gebruiken. In dit programma beheer ik klanten, maak ik facturen, registreer ik statussen van reparaties, mail en SMS ik klanten, hou ik communicatie bij, doe ik mijn BTW aangiftes, loggen meerdere gebruikers met verschillende rechten in, etc. Ik heb er destijds voor gekozen om zelf een programma te maken omdat beschikbare oplossingen niet toereikend of te duur waren.

Dit programma is geschreven in Visual Basic en maakt gebruik van een mysql db. Toen ik startte met het schrijven van dit programma had ik geen ervaring met VB. Gaandeweg door veel trial en error, tutorials en hulp van fora heb ik een vrij stabiele applicatie gecreëerd dat doet wat het moet doen, en volledig is afgesteld op onze noden, en waar maandelijks bepaalde specifieke functies worden toegevoegd.

Echter begint momenteel de nood op te komen voor een webapplicatie. Voornamelijk om de applicatie te gebruiken op smartphone/tablet en osx. Anderzijds willen we op termijn klanten mogelijkheid geven om in te gaan loggen en hun gegevens in te zien, status op te vragen, etc.

In dit kader ben ik van zin om de applicatie opnieuw te ontwikkelen in PHP. Ik heb zelf maar een beetje ervaring met PHP, maar ik verwacht dan ook niet dat ik vanaf dag 1 een applicatie heb, en verwacht dat ik regelmatig tutorials en fora zal doornemen, net zoals ik bij vb heb gedaan.

Het lijkt me aangeraden om een beroep te doen op 1 van de vele PHP frameworks die beschikbaar zijn. Echter hier is het punt waar ik (al) vast loop. Welk framework moet ik kiezen? Na het doornemen van veel vergelijken wordt de keuze alleen maar moeilijker. De ene heeft een te steile leercurve, de andere is te uitgebreid of heeft te weinig documentatie, etc..

Persoonlijk was ik aan het denken aan Laravel, omdat er redelijk wat documentatie voor is, en dat het op veel plaatsen "the next big thing" wordt genoemd.

Denken jullie dat Laravel een goede keuze is, of zijn er andere frameworks beter? Heeft er iemand ervaring met het bouwen van ERP/boekhouding applicaties in een framework, en kan een framework aanbevelen hiervoor?

Wat voor mij belangrijk is:
- Veel documentatie
- Niet al te steile leercurve
- Ondersteuning voor mysql
- Ondersteuning voor responsive themes (tablets/smartphone)
- Eventuele aanwezigheid van reeds voorgemaakte code voor bv login, CRUD, etc.
- Ondersteuning voor ACL

Bedankt voor de input!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-11 14:43
Ik vind zelf codeigniter een prima framework. Geen steile leercurve, Veel documentatie en genoeg snippets te vinden op het internet. Het heeft ook ACL.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-11 13:20
Na het doornemen van veel vergelijken wordt de keuze alleen maar moeilijker. De ene heeft een te steile leercurve, de andere is te uitgebreid of heeft te weinig documentatie, etc..
Welke had je al gevonden dan?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• mitch2kbe
Freeaqingme schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:48:
[...]

Welke had je al gevonden dan?
Ik heb ongeveer alle grote namen al zien passeren, maar dit zijn diegene die ik wat beter bekeken heb:

- Zend -> te log? Moeilijk te leren?
- Kohana -> Weinig documentatie
- Yii -> Weinig documentatie
- CakePHP -> traag?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:48

orf

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 22:12
Ik gebruik voor mijn eigen CMS ook codeigniter. De Documentatie is goed. Het is veilig en heel erg snel. Codeigniter is ontworpen met de gedachte dat die klein en heel snel moet zijn en dat is echt heel goed gelukt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 13:16
Ik zelf ben ooit met PHP Frameworks begonnen met Code Igniter, deze is simpel met een goede documentatie. Na een tijdje voelde het alsof ik er te weinig mee kon en ben ik overgestapt op Kohana, maar omdat ze het in mijn ogen een beetje verprutsen qua documentatie heb ik de stap gemaakt naar Laravel. Wat een geweldig framework is dat; goede documentatie, fijne plugins en hun Eloquent ORM is samen met de Schema-builder ontzettend fijn om te gebruiken. Ik zelf gebruik niet anders meer dan Laravel, maar ik denk dat het in jou geval het beste is als je alles even test; werkt het fijn voor je en snap je het? Dan zou ik gewoon het framework kiezen wat jou het fijnst ligt

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-11 09:31
Codeigniter vind ik persoonlijk wat out-dated. Het mist een aantal dingen die standaard al wel in Laravel zitten zoals migrations en CRUD.

Meestal wanneer ik met Codeigniter werk voeg ik de volgende drie library's toe om het wat fijner te laten werken:
https://github.com/philsturgeon/codeigniter-template
https://bitbucket.org/wir...r-modular-extensions-hmvc
https://github.com/jamierumbelow/codeigniter-base-model

Wellicht heb je er wat aan ;-)

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

CI (CodeIgniter) is redelijk fijn, alleen kun je dit op dit moment beter niet meer gaan gebruiken. In feite komt het er op neer dat het niet meer verder ondersteund gaat worden omdat het bedrijf er achter ermee gaat stoppen (even verkapte uitleg).

Laravel is in zekere zin prima.
Ikzelf ga waarschijnlijk mijn nieuwe projecten in silverstripe doen, maar ik heb daar nog geen ervaringen mee. Eventueel kun je dat zelf eens checken.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:56
Misschien beetje offtopic, maar ik krijg zelf kriebels door het idee om ZELF een ERP systeem te ontwikkelen.
Is dat een beetje zoals elke programmeur wel een CMS heeft gemaakt?

Vooral omdat er zoveel komt kijken bij een ERP pakket (ik zit zelf in de Microsoft Dynamics NAV wereld).

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 09:30
Eens met Ryur.....

De meeste functionaliteiten die je nodig hebt zitten als in legio (evt opensource) pakketten.
Waarom het wiel uitvinden als het er al is.

Als ik bijvoorbeeld kijk wat ik zo nu en dan oplever met Sugarcrm, zonder ook maar een woord te hoeven programmeren (wat nog steeds kan als je dat wilt/nodig hebt). dan vraag ik me wel eens af waarom mensen starten met frameworks in plaats van een kaal ERP of CRM pakket, waarop men dan verder bouwt

Een andere optie is natuurlijk je applicatie porten naar een webbased dotnet omgeving.
Waarom heb je die optie niet overwogen?

[ Voor 12% gewijzigd door Sjakskus op 12-05-2014 08:44 ]

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:35
Naast PHP, heb je nog aan andere talen/systemen gedacht? Bijv .net, daar kan je met je kennis van VB denk ik wel redelijk snel mee uit de voeten, maar ook dingen als Python Django en Ruby on Rails zou je moeten evalueren denk ik. Blind voor PHP kiezen lijkt me niet verstandig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 14:12
Ik zou CodeIgniter laten liggen en Laravel gebruiken. Je ziet dat al veel mensen overstappen van CodeIgniter naar Laravel en dat CodeIgniter zelf ook te koop staat al..
Zie ook http://philsturgeon.co.uk...nnot-do-without-a-rewrite

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Laravel ziet er inderdaad goed uit! Heb er zelf nog niks mee gedaan, maar de documentatie en manier van werken ziet er zo helder uit, dat je er enthousiast van word.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Pfff slechts 1 reactie (Ryur) gaat niet in op de frameworkvraag -een vraag die imo zelden leuk uit pakt hier- terwijl dat niet Het Echte Probleem lijkt te zijn. :z

First things first: Heeft het bouwen van een eigen systeem echt met je core business te maken?
Zo nee, ga dan op zoek naar een bestaande oplossing en negeer 'advies' van framework evangelisten die niet over de daadwerkelijke vraag nadenken.

{signature}

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je bent 3 jaar geleden gestart met een pakket in VB, dat - zo klinkt het - inmiddels behoorlijk "mission critical" is geworden. Dit zonder VB ervaring. Nu wil je dit kunstje herhalen in PHP, wederom zonder PHP-ervaring.

Ik zou nog eens heel goed overwegen of dit voor het bedrijf wel de beste oplossing is. Wil je je complete bedrijfsvoering ophangen aan een door een amateur gemaakt pakket? Als je klanten ook toegang krijgen, heb je dan wel voldoende kennis van de beveiliging van zo'n web-based omgeving? Zit er voldoende scheiding tussen je interne administratie en het stuk waar klanten bij kunnen? Wat als je gehackt wordt? Ga je dit zelf hosten? Wat dan als je niet bij het systeem kunt?

Oftewel: ik zou er niet aan beginnen. Er zijn zat al-dan-niet cloud-based oplossingen voor kleine ondernemers die dit allemaal voor je kunnen regelen. Koop dit gewoon in en focus op je core-business.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Ryur schreef op maandag 12 mei 2014 @ 08:23:
Misschien beetje offtopic, maar ik krijg zelf kriebels door het idee om ZELF een ERP systeem te ontwikkelen.

Vooral omdat er zoveel komt kijken bij een ERP pakket (ik zit zelf in de Microsoft Dynamics NAV wereld).
Dit. Het is niet dat er een gebrek aan keuze is met honderden open source en commerciele CRM/ERP systemen.

• wardpeet
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-05-2022
Als het een systeem is dat regelmatig wordt geupdate of nieuwe features worden toegevoegd zijn er in mijn ogen 3 frameworks die u kan gebruiken.

1) Symfony2
Dit framework is heel "groot" maar heel flexibel, alles kan je aanpassen maar de leercurve is groter dan bij de andere. Een voordeel van dit framework is dat het een grote community achter zich heeft en heel propere code achter laat zodat het makkelijk is later aanpassingen te doen.

2) Laravel
Dit framework is gebasseerd op ruby on rails en maakt de mogelijkheid om snel en makkelijk een website op te bouwen. De leercurve is niet echt groot maar het is makkelijker om lelijke code te schrijven wat het moeilijker maakt om later aanpassingen te doen. Maar natuurlijk hangt dit van de developer af.

3) Silex
Lijkt een beetje op laravel omdat ze de zelfde manier van "service container" gebruiken via service providers. Dit framework vind ik persoonlijk heel makkelijk om kleine systemen te bouwen of als je weinig ervaring hebt met het OOP gebeuren aangezien dit framework heel erg open is.

4) Codeigniter
Zoals ze hierboven zeggen een gemakkelijk te leren framework maar in mijn ogen een beetje te verouderd en heeft een grote update nodig. Voor mezelf een beetje een framework voor de beginnelingen.

5) Zend
Zend2 is ook een mooi framework maar een beetje moeilijk te configureren en vind dat symfony2 dit beter doet. Zend 1.12 is niet meer van deze tijd.

Dit is mijn persoonlijke visie en heb enkel nog maar grotendeels met Symfony2, silex, zend en codeigniter gewerkt.

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik snap het overgaan van VB op PHP niet echt, vooral omdat je zegt er nog geen ervaring mee te hebben. Nu je inmiddels door veel trial en error een beetje ervaring hebt opgebouwd met VB zou ik zeggen, herschrijf de applicatie naar VB.NET in combinatie met webforms (MVC zou ik niet kiezen in jouw geval, omdat de stap dan toch iets te groot is). Wanneer je Visual Studio gebruik in combinatie met WebForms heb je simpele en duidelijke error meldingen, daarbij komt dat je niet ontzettend veel van HTML af hoeft te weten. Dit omdat je gewoon een designer hebt en het dus eigenlijk gewoon sleur en pleur wordt. Het aanmaken van bijvoorbeeld button_click of ontextchanged events is ook heel simpel.

Wanneer je van VB naar VB.NET gaat en van desktop naar web-applicatie is het nog steeds mogelijk om veel code direct te kopiëren en is niet al je werk voor niets. Voor het Responsive gedeelte zou ik eens naar Bootstrap kijken, werkt ontzettend simpel en makkelijk te implementeren. Zorgt ervoor dat je in een mum van tijd responsive werkt en er degelijk uitziet.

[ Voor 10% gewijzigd door mobstaa op 12-05-2014 11:44 ]

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik zou zeker VB.Net overwegen, natuurlijk loopt iedereen over C# te ranten en wellicht kun je daar later op overstappen (je mag mixen) maar VB.Net is vrijwel gelijk aan C#.Net en dan gaat het niet om hele belangrijke verschillen.
mobstaa schreef op maandag 12 mei 2014 @ 11:43:
herschrijf de applicatie naar VB.NET in combinatie met webforms (MVC zou ik niet kiezen in jouw geval, omdat de stap dan toch iets te groot is). Wanneer je Visual Studio gebruik in combinatie met WebForms heb je simpele en duidelijke error meldingen, daarbij komt dat je niet ontzettend veel van HTML af hoeft te weten. Dit omdat je gewoon een designer hebt en het dus eigenlijk gewoon sleur en pleur wordt. Het aanmaken van bijvoorbeeld button_click of ontextchanged events is ook heel simpel.
Je begon goed maar toen begon je WebForms aan te raden. Dat WebForms een abstractielaag is naar échte HTML en stateless HTTP applicaties is zonder meer waar, maar dan wel enorm leaky. Als je iets met web wil doen moet je iets gaan doen met iets wat echt gericht is op het web en niet een "we doen net alsof we een desktop applicatie zijn" framework als WebForms maar dan wel een die als een soort Korsakoff patiënt constant vergeet waar hij mee bezig was. Dat je redelijk vaak eerst je vorige pagina weer uit je database mag gaan lopen trekken om het knopje terug te zetten waar je net op klikte zodat je kunt gaan verwerken dat de gebruiker naar een ándere pagina toe wilde is waanzin. Wáánzin! Dat soort onnatuurlijke dingen heb je niet in MVC.

Als je mij voor de keuze zet VB en MVC of C# en WebForms dan ga ik zonder morren VB kloppen. WebForms doet gewoon niet wat het lijkt te beloven. Daarbij is MVC nieuwer, beter en heel makkelijk te modelen naar de tabellen die je al in je database hebt via Entity Framework. Er worden al standaard views klaargezet met alle velden er in. Je hoeft er alleen nog maar een sausje over heen te gieten.

[ Voor 4% gewijzigd door BikkelZ op 12-05-2014 15:59 ]

iOS developer

• RambOe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 07:50
FuelPHP heeft een makkelijke leercurve: http://fuelphp.com/

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 14:26

Haan

dotnetter

Ik sluit me volledig aan bij:
1. kijk eerst naar kant-en-klare oplossingen, eventueel aangevuld met (zelfgebouwd) maatwerk.
2. als je toch alles zelf wilt gaan doen, neem dan ASP.NET en gebruik VB.NET, dan hoef je niet volledig vanaf 0 te beginnen weer

Kater? Eerst water, de rest komt later

• mitch2kbe
Bedankt voor de vele reacties!! Interessant om de verschillende invalshoeken te lezen.

vb.net zou inderdaad ook een optie zijn. Echter heb ik het (verkeerde?) idee dat vb.net apps in veel gevallen enkel vlot werken met IE, en dat responsive/mobiele interface ook niet echt een sinecure is.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
mitch2kbe schreef op maandag 12 mei 2014 @ 16:31:
Bedankt voor de vele reacties!! Interessant om de verschillende invalshoeken te lezen.

vb.net zou inderdaad ook een optie zijn. Echter heb ik het (verkeerde?) idee dat vb.net apps in veel gevallen enkel vlot werken met IE, en dat responsive/mobiele interface ook niet echt een sinecure is.
Als je denkt dat responsive/mobile en browser compatibility samenhangen met het code framework dan denk ik dat er nog een lange weg te gaan is. Je kunt met ieder framework responsive en cross-browser compatible spullen opleveren. If not dan heb je geen framework gekozen maar een compleet CMS.

Om me bij anderen aan te sluiten, hoe kijken je collega's aan tegen feit dat jij bij iedere wijziging moet gaan zitten coden (en dus niet bezig kunt zijn met de core activiteiten van het bedrijf?). En wat gebeurd er op moment dat jij op vakantie bent en er is wat met de applicatie?

[ Voor 16% gewijzigd door Sander op 12-05-2014 16:40 ]

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

mitch2kbe schreef op maandag 12 mei 2014 @ 16:31:

WebForms had links en rechts wel wat browser issues (maar ook met IE!) maar dat was ook niet zo heel erg, MVC laat je helemaal zelf bepalen wat er uit komt rollen m.a.w. het ligt aan jou als het niet lekker werkt in een bepaalde browser. Je kunt in MVC ook vrij makkelijk een endpoint instellen voor een webservice voor dynamische pagina's, gewoon aangeven dat er JSON output moet plaats vinden i.p.v. dat er een View gekoppeld moet worden.

Mobile en responsive zijn zaken die je zelf helemaal moet regelen met JS en/of CSS. Je zou eventueel kunnen kijken naar Bootstrap of dat soort frameworks, die nemen veel ellende van je over.

[ Voor 11% gewijzigd door BikkelZ op 12-05-2014 16:50 ]

iOS developer

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:47

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ik heb met alle frameworks gewerkt en zelf een php 5.4 framework geschreven wat veel overeenkomsten heeft met Laravel. Aaangezien je net met PHP begint maar wel programmeer kennis hebt is Laravel in mijn ogen echt the way to go. Het heeft een lage instap, maar enorm veel flexibiliteit, waar je, als wat verder in de materie duikt veel gebruik van gaat maken. Zoals unit testing, ServideProviders, Packages. etc. Op packalyst.com vind je allerlei packages die je zo in je project kunt schuiven met behulp van Composer. Op dit moment de package manager van PHP.

Code Iginiter moet je echt links laten liggen, in de hoogtij dagen was dit het populairste framework voor PHP maar is inmiddels hopeloos verouderd en blijven steken op php 5.2. Geen unit testing, geen packages, geen composer geen php 5.3 (Lijkt een kleine update, maar php 5.3 was eigenlijk php 6)

Symfony 2 en SIlex zijn ook mooie frameworks maar hebben wat meer basis nodig, je kunt daar ook frameworks mee bouwen die niet MVC zijn bijvoorbeeld. Laravel daarentegen heeft een wat meer gepolijste api en dwingt je tot iets meer structuur. Daarnaast is Laravel gebouwd op 7 componenten van Symfony 2 dus onder de motorkop kom je Symfony zeker tegen.

Zend framework is meer een component framework. Met heel veel adapters. Uiterst flexibel, maar vergt ook wat meer kennis van frameworks en je zult iets meer code moeten schrijven.

Kohana, Yii, FuelPHP, allemaal frameworks die afgeleid zijn van Code Igniter uit onvrede met de niet te willen innoveren houding van de Code Igniter Developers. Mooie Frameworks, doen wat ze moeten doen, maar Laravel is meer gebouwd op de PHP code van nu en kent een grotere community.

Mijn conclusie: Pak Laravel, Installeer composer, en gaan !

[ Voor 3% gewijzigd door juggle op 12-05-2014 16:56 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 14:12
juggle schreef op maandag 12 mei 2014 @ 16:54:
Ik heb met alle frameworks gewerkt en zelf een php 5.4 framework geschreven wat veel overeenkomsten heeft met Laravel. Aaangezien je net met PHP begint maar wel programmeer kennis hebt is Laravel in mijn ogen echt the way to go. Het heeft een lage instap, maar enorm veel flexibiliteit, waar je, als wat verder in de materie duikt veel gebruik van gaat maken. Zoals unit testing, ServideProviders, Packages. etc. Op packalyst.com vind je allerlei packages die je zo in je project kunt schuiven met behulp van Composer. Op dit moment de package manager van PHP.

Code Iginiter moet je echt links laten liggen, in de hoogtij dagen was dit het populairste framework voor PHP maar is inmiddels hopeloos verouderd en blijven steken op php 5.2. Geen unit testing, geen packages, geen composer geen php 5.3 (Lijkt een kleine update, maar php 5.3 was eigenlijk php 6)

Symfony 2 en SIlex zijn ook mooie frameworks maar hebben wat meer basis nodig, je kunt daar ook frameworks mee bouwen die niet MVC zijn bijvoorbeeld. Laravel daarentegen heeft een wat meer gepolijste api en dwingt je tot iets meer structuur. Daarnaast is Laravel gebouwd op 7 componenten van Symfony 2 dus onder de motorkop kom je Symfony zeker tegen.

Zend framework is meer een component framework. Met heel veel adapters. Uiterst flexibel, maar vergt ook wat meer kennis van frameworks en je zult iets meer code moeten schrijven.

Kohana, Yii, FuelPHP, allemaal frameworks die afgeleid zijn van Code Igniter uit onvrede met de niet te willen innoveren houding van de Code Igniter Developers. Mooie Frameworks, doen wat ze moeten doen, maar Laravel is meer gebouwd op de PHP code van nu en kent een grotere community.

Mijn conclusie: Pak Laravel, Installeer composer, en gaan !
Wordt het al tijd voor een Laravel-topic in de Devschuur? Aangezien iedereen hier zo positief is :P

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:47

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Barryvdh schreef op maandag 12 mei 2014 @ 17:10:
[...]

Wordt het al tijd voor een Laravel-topic in de Devschuur? Aangezien iedereen hier zo positief is :P
Is die er nog niet dan??

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-11 12:35

Camulos

Stampert

Ryur schreef op maandag 12 mei 2014 @ 08:23:
Deze mag nog wel een keer herhaald worden!
Weet je nu door hard werken eindelijks hoe taal X werkt .. ga je hetzelfde programma in taal Y maken 8)7
En dit programma is wel nodig voor je bedrijf, maar niet de core business..

Ik kan me enkel aansluiten wat Ryur, Herko ter Horst, Waster, en anderen al hebben verteld.

Not just an innocent bystander

Verwijderd

Ik heb zelf een tijdje gewerkt met Laravel voor een project op school. Ik had daarvoor nog geen kennis van PHP. De documentatie die te vinden was van Laravel, was duidelijk en hierdoor kon ik snel van start. Vond het een goed framework om mee te werken omdat je snel dingen kan oppakken.

• Sjakskus
Even samengevat heb je de volgende adviezen gekregen

- Is er geen bestaande oplossing die je in kunt richten
- Als je toch gaat bouwen: blijf bij je leest en kies voor VB.Net/webforms
- Als je toch helemaal opnieuw wilt beginnen met kennis opbouwen en PHP wilt leren: kies dan Laveral.

Ik ben wel benieuwd naar je uiteindelijke keuze

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 15:53
wardpeet schreef op maandag 12 mei 2014 @ 11:17:
Als het een systeem is dat regelmatig wordt geupdate of nieuwe features worden toegevoegd zijn er in mijn ogen 3 frameworks die u kan gebruiken.

1) Symfony2
2) Laravel
3) Silex
4) Codeigniter
5) Zend
offtopic:
Waar heb jij leren tellen? :+

Ik sluit me bij diegenen aan die zich afvragen waarom je in 's hemelsnaam een belangrijk systeem vanaf 0 gaat maken in een taal die je (nog) niet beheerst?

Mocht je het perse willen, raad ik inderdaad een combi van Laravel met Bootstrap aan. Veel over te vinden op internet waardoor je snel een werkend iets hebt.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Sjakskus schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 15:01:
- Als je toch gaat bouwen: blijf bij je leest en kies voor VB.Net/webformsMVC
LMFTFY

iOS developer

• Sjakskus

• mitch2kbe
Hi,

nogmaals dank voor de vele feedback! _/-\o_

Wat betreft de keuze tussen een bestaand pakket of zelf programmeren; deze vraag is niet aan de orde. Ik heb lange tijd gezocht naar bestaande pakketten, maar niets gevonden. Geen enkel pakket bevatte alle functies die ik wou. Er waren er wel enkele die in de buurt kwamen, maar die kosten dan weer (naar mijn mening in verhouding) te veel, en moest ik alsnog bepaalde zaken zelf gaan implementeren door extensies te maken etc. Ik heb de keuze gemaakt om zelf een pakket te maken, en heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Naast het feit dat ik iets heb gemaakt dat ook daadwerkelijk werkt (en goed ook imho), heb ik er ook nog eens veel plezier aan beleefd.

Tuurlijk weet ik dat het geen slimme zaak is om "bedrijfsvoering ophangen aan een door een amateur gemaakt pakket" zoals Herko_ter_Horst aanhaalt, maar ik ben er vrij zeker van dat mijn code doet wat ik verwacht dat het doet. Zo heb ik bijvoorbeeld gedurende een half jaar mijn boekhouding in mijn oud (bestaand) pakket en in mijn nieuwe (eigen) pakket gedaan, om er toch maar zeker van te zijn dat de resultaten dezelfde waren er er geen cent verschil was, en is iedere transactie nog eens gecheckt door de boekhouder. Daarnaast heb ik mijn code regelmatig laten checken door 'echte' VB programmeurs.

Stel dat ik morgen zou beslissen om een login systeem voor klanten te maken, zal ik zeker niet over 1 nacht ijs gaan, en zal ik mij indien nodig laten bijstaan door professionals, en zal er eerst een externe security audit gebeuren voor dit live gaat.

Is het op het einde van de rit misschien goedkoper en efficiënter geweest om toch een pakket aan te kopen en te laten aanpassen of een volledig custom pakket te laten maken? Ik denk het niet. En mocht dat toch zijn, dan heb ik er in ieder geval heel veel mee bijgeleerd en plezier aan beleefd, en daarnaast iets in handen dat écht doet wat ik wil :).

Anyway, wat betreft de keuze voor het framework ga ik toch de suggesties volgen om het te proberen met VB en MVC. Dit is in ieder geval een 'minder grote' stap van VB naar PHP. Ik twijfelde echter aan de VB.net oplossing omdat ik onterecht dacht dat er comptabiliteitsissues zouden zijn (ik kom toch regelmatig zulke sites tegen die maar half werken met chrome), en dat het coden in vb.net toch minder vertrouwd voelde dan PHP. Maar inderdaad, vb.net is een logische keuze :).
Ik ga in ieder geval toch ook eens dieper kijken naar Laravel voor misschien andere projectjes :)

Thanks!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Succes! Toch een vraagje:
....en dat het coden in vb.net toch minder vertrouwd voelde dan PHP.
Hoe bedoel je minder vertrouwd? Ik dacht dat je geen ervaring had met PHP? Of "voelt" het minder logisch om het in VB te doen?

iOS developer

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je toch niet echt met PHP bezig bent geweest tot nu toe kan je eventueel ook kijken of (iets gebaseerd op) een andere taal misschien been betere keus zou kunnen zijn. De vraag zou dan worden: [php] Welk framework voor klein ERP systeem?

• mitch2kbe
BikkelZ schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 17:25:
Succes! Toch een vraagje:

[...]

Hoe bedoel je minder vertrouwd? Ik dacht dat je geen ervaring had met PHP? Of "voelt" het minder logisch om het in VB te doen?
Sorry, verkeerd verwoord. Ik bedoel dat op het eerste zicht het coden in PHP vertrouwder aanvoelt (omdat ik er al een beetje ervaring mee heb) dan coden in ASP.net (omdat ik daar nog mijn weg moet zoeken, ondanks dat de onderliggende taal, vb.net, wel hetzelfde is)

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

mitch2kbe schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 17:40:
[...]

Sorry, verkeerd verwoord. Ik bedoel dat op het eerste zicht het coden in PHP vertrouwder aanvoelt (omdat ik er al een beetje ervaring mee heb) dan coden in ASP.net (omdat ik daar nog mijn weg moet zoeken, ondanks dat de onderliggende taal, vb.net, wel hetzelfde is)
Ik begrijp het. Misschien moet je eens een MSDN video tutorial proberen voor het opzetten van een my first MVC website voordat je helemaal los gaat op je eigen applicatie, zodat je een beetje een idee krijgt hoe het werkt en hoe je je URLs en dergelijke moet indelen. Je hebt dankzij de wizards en templates heel snel iets in elkaar zitten, met een avondje werken moet je wel wat hebben draaien.

iOS developer

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mitch2kbe schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:50:
Hi,

nogmaals dank voor de vele feedback! _/-\o_

Wat betreft de keuze tussen een bestaand pakket of zelf programmeren; deze vraag is niet aan de orde. Ik heb lange tijd gezocht naar bestaande pakketten, maar niets gevonden. Geen enkel pakket bevatte alle functies die ik wou. Er waren er wel enkele die in de buurt kwamen, maar die kosten dan weer (naar mijn mening in verhouding) te veel, en moest ik alsnog bepaalde zaken zelf gaan implementeren door extensies te maken etc. Ik heb de keuze gemaakt om zelf een pakket te maken, en heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Naast het feit dat ik iets heb gemaakt dat ook daadwerkelijk werkt (en goed ook imho), heb ik er ook nog eens veel plezier aan beleefd.

Tuurlijk weet ik dat het geen slimme zaak is om "bedrijfsvoering ophangen aan een door een amateur gemaakt pakket" zoals Herko_ter_Horst aanhaalt, maar ik ben er vrij zeker van dat mijn code doet wat ik verwacht dat het doet. Zo heb ik bijvoorbeeld gedurende een half jaar mijn boekhouding in mijn oud (bestaand) pakket en in mijn nieuwe (eigen) pakket gedaan, om er toch maar zeker van te zijn dat de resultaten dezelfde waren er er geen cent verschil was, en is iedere transactie nog eens gecheckt door de boekhouder. Daarnaast heb ik mijn code regelmatig laten checken door 'echte' VB programmeurs.

Stel dat ik morgen zou beslissen om een login systeem voor klanten te maken, zal ik zeker niet over 1 nacht ijs gaan, en zal ik mij indien nodig laten bijstaan door professionals, en zal er eerst een externe security audit gebeuren voor dit live gaat.

Is het op het einde van de rit misschien goedkoper en efficiënter geweest om toch een pakket aan te kopen en te laten aanpassen of een volledig custom pakket te laten maken? Ik denk het niet. En mocht dat toch zijn, dan heb ik er in ieder geval heel veel mee bijgeleerd en plezier aan beleefd, en daarnaast iets in handen dat écht doet wat ik wil :).

Anyway, wat betreft de keuze voor het framework ga ik toch de suggesties volgen om het te proberen met VB en MVC. Dit is in ieder geval een 'minder grote' stap van VB naar PHP. Ik twijfelde echter aan de VB.net oplossing omdat ik onterecht dacht dat er comptabiliteitsissues zouden zijn (ik kom toch regelmatig zulke sites tegen die maar half werken met chrome), en dat het coden in vb.net toch minder vertrouwd voelde dan PHP. Maar inderdaad, vb.net is een logische keuze :).
Ik ga in ieder geval toch ook eens dieper kijken naar Laravel voor misschien andere projectjes :)

Thanks!
Ik heb een dergelijk erp systeem gemaakt in asp.net mvc 4 met alle functionaliteiten die jij noemt en meer voor mijn eigen bedrijf. Wij hebben crm, hrm, tickets, projectbeheer, planning, administratie, dashboards, iOS app voor mobiel declareren, klantenlogin, automatische emailnotificaties,, contractbeheer en integratie met Exchange voor inlezen afspraken in de werkplanning, koppelingen met account view voor de accountant. Ik heb jaren ervaring in het maken van webbased software en kan je aanraden alleen een webbased erp systeem te maken voor je bedrijf als je echt ervaring met webbased ontwikkelen hebt. Ik ben laatst gevraagd om een ander webbased erp systeem onder de motorkap te beoordelen en dit systeem was zo lek als een mandje. Dat wil je niet bij zulke gevoelige informatie.
Pagina: 1