Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CAT5E netwerkkabel voor buiten

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:32

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Voor het plaatsen van 2 IP beveiligingscamera's moet ik 2 netwerkkabels maken van ongeveer 25 meter. Deze kabels lopen over het dak heen en zullen volledig aan de elementen blootgesteld worden. De zon staat er in ieder geval vol op. Nu ben ik dus op zoek naar netwerkkabel op rol. Ik kan denk ik niet zomaar een willekeurige kabel buiten leggen? de mantel van normale netwerkkabel zal denk ik helemaal verweren en uit elkaar vallen of niet? Nu kwam ik van König de volgende kabel tegen: CMP-OFTP5R100S
Deze CAT5e kabel is voorzien van afgeschermde geleiders en is speciaal ontworpen voor buitengebruik. Hij is voorzien van een UV stabiele, scheurbestendige PE-mantel. De kabel is uitermate geschikt voor netwerktoepassingen van 10/100/1000 Mbps en voor het maken van verbindingen tussen twee gebouwen of Wifi-apparatuur die buiten geplaatst is.
Is het echt aan te raden om speciale buitenkabel aan te schaffen? Iemand bekend met bovenstaande kabel die iets kan zeggen over de kwaliteit? reviews zijn erg schaars. Bij het zoeken op buitenkabel kom ik erg vaak bovenstaande tegen en bijna niets anders.

De snelheid die gehaald moet worden is max 10 Mbit. De rest van de kabel voor toekomstig gebruik en 1 Gbit zou dan mooi zijn. Budget rond de 70 euro voor 100 meter, als duurdere kabel een onderbouwde betere keus is dan mag deze duurder zijn, maar als het ook kan voor een lagere prijs dan liever dat.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 21:01
Sowieso aan te raden om er speciaal kabel voor te halen. Ik heb ervaring met (en zou gaan voor) ToughCable van Ubiquiti. Kost wat, maar dan heb je ook mooi spul. Getest in Kenia volledig outdoor 12u per dag in de brandende zon :)

[ Voor 17% gewijzigd door RzrBck op 07-06-2014 16:21 . Reden: Linkje toegevoegd ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 22:53

mace

Sapere Aude

Bij een gewone CAT5-kabel met een PVC-mantel zal de mantel door invloed van de zon broos worden en gaan brokkelen. Daarom moet je dus inderdaad een UV-bestendige kabel hebben. Verder is vocht en temperatuurwisselingen een issue.

Die König lijkt mij prima, heb er zelf geen ervaring mee echter.

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:59
Ik heb er niet te veel verstand van maar mijn eerste gedachte is, hoe zit het met blikseminslag? gaat zo'n kabel niet als bliksemafleider werken?

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 21:50
Buitenkabel (Cat5E) kopen en deze netjes in een buis (grijs) van 16 of 19 mm op dak leggen. Niets aan de hand dan.

[ Voor 0% gewijzigd door rdfeij op 07-06-2014 16:32 . Reden: typo ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

idd, buitenkabel + buis (ook voor het nette wegwerken + veiligheid op het dak dat niet ineens die kabel over de rand hangt etc) en je bent er.

(hoewel ik niks van bliksem af weet!)

[ Voor 12% gewijzigd door sebastius op 07-06-2014 16:33 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Bliksem: het is hier al een antenne/schotel park die veel betere bliksemafleiders zijn :)

Wat is nog het nut van buitenkabels als je deze vervolgens in een buis gaat leggen? Of geeft een buis echt nog extra voordeel? Netheid is totaal geen issue, er lopen overal al dikke kabelbundels dus paar kabeltjes erbij zonder buis is geen enkel probleem.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

extra resistent tegen de elementen, beter mee verlegen dan om verlegen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door sebastius op 07-06-2014 17:02 . Reden: fixed mijn citaat, tnx! ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 22:53

mace

Sapere Aude

sebastius schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 16:50:
extra resistent tegen de elementen, beter meeverlegen als onverlegen ;)
offtopic:
De uitspraak is: "Beter mee verlegen dan om verlegen."

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
RzrBck schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 16:19:
Sowieso aan te raden om er speciaal kabel voor te halen. Ik heb ervaring met (en zou gaan voor) ToughCable van Ubiquiti. Kost wat, maar dan heb je ook mooi spul. Getest in Kenia volledig outdoor 12u per dag in de brandende zon :)
Die Ubiquiti kabel valt wel mee, ligt er alleen aan wat TS voor lengtes nodig heeft. De genoemde König kost iets van 60 eur voor 100m

De Ubiquiti kost 120 eur ofzo voor 305m. Maar goed, zoveel heeft TS niet nodig.
.
Bliksem: het is hier al een antenne/schotel park die veel betere bliksemafleiders zijn :)

Wat is nog het nut van buitenkabels als je deze vervolgens in een buis gaat leggen? Of geeft een buis echt nog extra voordeel? Netheid is totaal geen issue, er lopen overal al dikke kabelbundels dus paar kabeltjes erbij zonder buis is geen enkel probleem.
Ik zou juist de kabel *niet* of zo min mogelijk door die bundels doen. Vermoedelijk praat je over een zooi antennekabels... En dan is FTP en wat afstand houden denk ik geen onverstandige keuze

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 08-06-2014 00:05 ]

• St!nG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-11 18:20
Het kan ook geen kwaad om wat extra aandacht te besteden hoe je de kabel afmonteerd. Bijv. Ip67 connectoren in een lasdoos

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-09 11:37
Zelf heb ik deze nu een paar maanden tegen de gevel liggen. Natuurlijk alles nog tip-top in orde!

Dit was mijn soortgelijke topic

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Inderdaad, 305 meter is een beetje overkill. Als ik nu vaker kabel moet maken had ik het overwogen, maar dat doe ik verder ook nooit.

Goede tip om de kabel niet mee te bundelen met de rest. Het zijn voornamelijk satelliet kabels die al best goed afgeschermd zijn, maar buiten de bundel houden is dan inderdaad beter.

Afmonteren met IP67 pluggen is een beetje overkill in mijn geval. Sowieso komt de netwerkconnectie buiten aan de noordkant waar bijna nooit geen regen op staat. We hebben nog oude waterbestendige antennedoosjes liggen waar we de connector in stoppen. Daar komt geen water bij.

Ik denk dat ik de König dan maar bestel.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Twazerty schreef op zondag 08 juni 2014 @ 19:27:
Inderdaad, 305 meter is een beetje overkill. Als ik nu vaker kabel moet maken had ik het overwogen, maar dat doe ik verder ook nooit.

Goede tip om de kabel niet mee te bundelen met de rest. Het zijn voornamelijk satelliet kabels die al best goed afgeschermd zijn, maar buiten de bundel houden is dan inderdaad beter.

Afmonteren met IP67 pluggen is een beetje overkill in mijn geval. Sowieso komt de netwerkconnectie buiten aan de noordkant waar bijna nooit geen regen op staat. We hebben nog oude waterbestendige antennedoosjes liggen waar we de connector in stoppen. Daar komt geen water bij.

Ik denk dat ik de König dan maar bestel.
Meeste connectoren worden wel afgedekt gemonteerd (als in achter een kapje oid). Dus wat betreft is IP67 idd misschien niet nodig.
Je kan nog altijd met vulkaniserend tape eea afdichten. Zorg wel dat er een lusje ofzo in de kabel komt (hoger dan de connector). Mocht er onverhoopt toch water in de kabel komen, dan zal dit nooit verder lopen,of bij de connector er weer uit. Een soort van sifon-constructie zegmaar. Dan knip je 20cm af en monteer je een nieuwe stekker. Als je 'm direct naar beneden laat lopen en er komt echt water in, dan kun je de kabel vervangen over grotere lengte.

edit: en bestel natuurlijk wel geschikte connectoren, anders heeft FTP kabel nog geen nut

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 08-06-2014 19:38 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Persoonlijk zou ik een gewone kabel in een PVC buis gooien. Waarom zou je voor veel geld een outdoor kabel kopen als je ook een buis neer kunt gooien :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Mmh dus standaard FTP kabel a €0,25 per meter in PVC pijp en koppelstukjes van een paar tientjes? PVC is wellicht handig op een plat dak, maar een puntdak niet zo heb ik het idee. Kabel moet van de ene kant van het dak over het puntdak naar de andere kant.

Qua kosten komt het denk vergelijkbaar uit aangezien ik ook geen PVC pijp heb liggen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ah, puntdak ;)
Wij hebben hier een platddak, dus in combinatie met de vraag dacht ik aan een plat dak. Puntdak word een stuk moeilijker (en lelijker).

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

dat er veel schotels staan met aarding, is JUIST het probleem. Als daar de bliksem inslaat, zullen de schotels het wel overleven, maar de inductiespanningen die in naastgelegen kabels (jouw UTP dus), zal duizenden volts oppikken. Dag PC, switch, en de hele meute erachter.....

Denk eens aan glasvezel. Is tegenwoordig niet te duur, maar je hebt wel een converter nodig. Geen gezeik met bliksem....

Kijk hier eens:

https://www.netwerkwinkel...ndoor-outdoor-s_1175.html
Pagina: 1