Weersbestendige CAT6 kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-04 11:56
Ik zit zo al even een plannetje uit te spitten om mijn thuisnetwerk een upgrade te geven, wat kabels vervangen en wat switches plaatsen.

Nu allemaal goed en wel totdat we eigenlijk naar buiten toe verplaatsen. Er zou namelijk een CAT6 kabel moeten vertrekken uit de kelder naar het tweede verdiep. Wegens estetische redenen zal dit niet door het huis zelf lopen maar buiten langs de gevel. Heb al vaker gehoord dat sommigen de kabel gewoon bloot in de goot leggen, maar dat lijkt me nou toch ook niet echt een manier van doen? De mogelijkheid van de kabel over de hele lengte in pvc buis te leggen zou me ook maar omslachtig lijken, en tegen een zijgevel ook niet echt onopvallend. ;)

STP is overwogen , maar ik denk niet dat de "shielded" bedoeld is om weersbestendig te zijn.

De vraag is dus;
-bestaat er een categorie in het netwerkkabel circuit met een dikke mantel?
-en is een reguliere UTP anders echt ZO sterk en duurzaam?

Zeer simpele vraag waar deze simpele geest maar geen direct antwoord op vindt :)

Alvast dank

(Ook heb ik dit "oude" topic nog gevonden maar misschien zijn er ondertussen al nieuwe vorderingen gemaakt in het netwerkkabel area https://tinyurl.com/o54qk8d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
Er bestaat gewoon outdoor utp kabel. Dat hoeft nieteens CAT6 te zijn.

Voornaamste verschillen zijn dat een outdoor kabel beter bestand is tegen de temperatuursverschillen buiten, vocht en vooral UV straling. Een gewone netwerkkabel wordt (net zoals bv een gele pvc pijp) broos door de uv zonstraling en brokkelt af. Daarnaast is een outdoor kabel een stuk degelijker en kan ie dus meer fysieke kracht aan.

STP enz zegt niets over de weersbestendigheid.

https://www.netwerkwinkel...-BEL-1583EPE-p_24105.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lam002
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-10-2013
Ik heb UTP in huis liggen. Van de 1e naar de 2e gaat door de buis waar ooit de telefoonlijn lag voor het tweede bedrade slaapkamertoestel. Veel huizen heb nog zo'n buis in de muur liggen. Vanaf de slaapkamer heb ik PVC buis tegen de muur gemaakt (op plafond hoogte met zgn zadels). Buis geschilderd in de zelfde kleur als de muur en plafond (gebroken wit). Op zolder loopt de buis langs de plint.
De meeste mensen zien het niet eens dat ik daar PVC heb liggen. Het valt niet op. Als je buiten overweegt, denk dan eens aan de binnenkant van je regenpijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
lam002 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:51:
[..]
Als je buiten overweegt, denk dan eens aan de binnenkant van je regenpijp.
Liever niet. Het lijkt allemaal heel mooi en praktisch maar regenpijp is bedoeld voor de afvoer van water en stel er gaat wat verkeerd met die pijp dan beschadig je ook meteen je UTP kabel. RVS beschermprofiel kan ik je aanraden (dit spul wordt ook door Ziggo gebruikt). Kost misschien wat meer maar dan valt het niet op dat je een kabel hebt hangen. Ook beschermt dit je kabel van UV. Je hebt meer dan genoeg ruimte om meerdere kabels in dit profiel te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

BlackWhizz schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 03:56:
[...]

Liever niet. Het lijkt allemaal heel mooi en praktisch maar regenpijp is bedoeld voor de afvoer van water en stel er gaat wat verkeerd met die pijp dan beschadig je ook meteen je UTP kabel. RVS beschermprofiel kan ik je aanraden (dit spul wordt ook door Ziggo gebruikt). Kost misschien wat meer maar dan valt het niet op dat je een kabel hebt hangen. Ook beschermt dit je kabel van UV. Je hebt meer dan genoeg ruimte om meerdere kabels in dit profiel te monteren.
Dit, een (al dan niet RVS) gootje tegen de gevel is vaak de mooiste oplossing. Wanneer mogelijk het gootje "achter" de regenpijp monteren zodat hij het minst opvalt.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-04 11:56
Bedankt ieder die geantwoord heeft, ik zal de vooraf vermelde CAT5e kabel bestellen en tevens ook een paar meter RVS gootje leggen tegen de gevel.
Pagina: 1