Windows XP overzetten naar nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 18:45

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een probleem, ik moet voor een bollenboer een nieuwe pc regelen die die bollencellen moet besturen icm met een apart kastje wat daar nog hangt en nog werkt. De reden dat er een nieuwe pc moet komen is omdat de oude kapot is gegaan en zo oud is dat het niet verstandig is om er op te vertrouwen. Maar nu zit er op de oude pc een nexusDB database en een speciaal stukje software wat de bollencellen in de gaten houdt welke nergens op internet te vinden is, het zal wel een exotisch, exclusief stukje xp software zijn. Nu kan ik op hardware gebied eigenlijk wel met alles uit de benen maar op het software vlak.. het simpele lukt wel maar zodra ik databases of zoiets moet overzetten dan wordt het toch wel heet onder de voeten.

Nu had ik het idee om de complete oude xp installatie over te zetten naar de nieuwe computer, maar ik heb de ervaring dat windows xp een instant bluescreen geeft als een de oude installatie simpelweg in een nieuwe pc gebruikt. Is er een manier dat je windows xp alsnog over kan zetten naar de nieuwe computer? Het verschil tussen de computers is nogal groot, de oude is een amd duron en de nieuwe een celeron haswell.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik kwam dit tegen: http://www.gcsdstaff.org/roodhouse/?p=867. Wellicht verstandig om dit met een clone van de originele hd te testen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je de schijf zou klonen naar de nieuwe PC dan moet je op zijn minst verwachten dat je XP opnieuw moet activeren. Daarnaast zal alle hardware niet herkend worden. Dus heb de drivers bij de hand.

Is het niet een idee om de XP image P2V te laten gaan? Maak er een VM van en zet die op een Windows 8.1 of Windows 7 machine met software om die VM te laten draaien. Je kan een VM maken op Hyper-V format en dan in Windows 8.1 Pro de Hyper-V rol aanzetten.

Eventueel kan je ook naar een VMWare format gaan en dan de VMWare player installeren. Al is dat beperkter dan Hyper-V onder Windows 8.1.

Het voordeel is dat je host dan een courant OS heeft. Je kan de Windows XP machine ook isoleren, geen internettoegang als het niet nodig is. Plus in de toekomst kan je de VM ook makkelijk weer exporteren en importeren als die moet verhuizen.

Enige wat je moet kijken is of je dat aparte kastje goed kan redirecten naar je VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou ook zeker testen of die software niet met een of andere compatibiliteitsmodus wel werkt, dan ben je meteen van het gedoe af :)

Daarnaast vind ik het VM idee van hierboven echt een goed plan.

[ Voor 20% gewijzigd door sebastius op 07-06-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CMD-Snake schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 12:20:
Als je de schijf zou klonen naar de nieuwe PC dan moet je op zijn minst verwachten dat je XP opnieuw moet activeren. Daarnaast zal alle hardware niet herkend worden. Dus heb de drivers bij de hand.

Is het niet een idee om de XP image P2V te laten gaan? Maak er een VM van en zet die op een Windows 8.1 of Windows 7 machine met software om die VM te laten draaien. Je kan een VM maken op Hyper-V format en dan in Windows 8.1 Pro de Hyper-V rol aanzetten.

Eventueel kan je ook naar een VMWare format gaan en dan de VMWare player installeren. Al is dat beperkter dan Hyper-V onder Windows 8.1.

Het voordeel is dat je host dan een courant OS heeft. Je kan de Windows XP machine ook isoleren, geen internettoegang als het niet nodig is. Plus in de toekomst kan je de VM ook makkelijk weer exporteren en importeren als die moet verhuizen.

Enige wat je moet kijken is of je dat aparte kastje goed kan redirecten naar je VM.
Je idee is goed, maar ik ben bang dat Hyper-V niet gaat werken op 8.1 met de hardware die de TS ter beschikking heeft. MS heeft nogal een idiote eis voor CPU features en vrees dat de Celeron die niet heeft. Het is tenslotte een budget CPU. Welke feature 't is weet ik even niet meer precies, maar had met geheugenallocatie/adressering te maken. Sommige Core i CPUs ondersteunen die ook niet.

Ook waarom VMWare Player beperkter is voor het draaien van een VM dan Hyper-V snap ik niet. Ben niet al te bekend met beide, maar ze draaien beide een VM.
sebastius schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 12:24:
Ik zou ook zeker testen of die software niet met een of andere compatibiliteitsmodus wel werkt, dan ben je meteen van het gedoe af :)
Ik denk dat als de TS installatiemedia heeft, het wat minder een probleem zou zijn geweest. Anders noemt hij ook niet dat-ie 't niet online kan vinden. Mocht hij toch wel de installatiebestanden hebben, is het zeker het proberen waard, kost mogelijk minder moeite dan XP proberen te virtualiseren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Het gaat er op zich niet om dat de software alleen op xp werkt, want ik heb alle xp drivers wel en windows xp werkt gewoon goed op de nieuwe pc, maar het gaat er om dat de installer van de software nergens te vinden is en dat er waarschijnlijk nog gegevens nodig zijn die niemand meer heeft. Dus leek het mij handiger om de complete installatie over te zetten. De pc komt niet aan het internet dus ik zou eigenlijk niet weten waarom ik geen xp zou gebruiken in dit geval. Ik ga in ieder geval even aan de slag met het clonen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 13:19

alm

Staat er op het kastje geen merk of hebben ze geen gegevens van de leverancier? Als de installatie corrupt is zul je toch opnieuw moeten installeren. NexusDB bestaat in ieder geval nog, dus dat zal het probleem niet zijn denk ik. Moet het 24/7 draaien of alleen als er op gewerkt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Na overzetten kun je een blauwe scherm krijgen door AHCI, zet de hd controller in de bios op sata of ide, dus geen raid of AHCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hero of Time schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 12:30:
[...]

Je idee is goed, maar ik ben bang dat Hyper-V niet gaat werken op 8.1 met de hardware die de TS ter beschikking heeft. MS heeft nogal een idiote eis voor CPU features en vrees dat de Celeron die niet heeft.
De eis is dat de CPU VT-x ondersteund. VT-d is optioneel. De meeste Core i CPU's ondersteunen VT-x. VT-d is enkel aan een paar voorbehouden. Ook van de Celeron lijn (Haswell) ondersteunen bepaalde CPU's VT-x.

Hyper-V zal dan (met de juiste Celeron) werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hoe is dat kastje aan de PC gekoppeld? Met USB/COM-poort?
Hoe heet die software die op XP draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
De computer is geen speciale computer, het is een cheapy zelfbouw waarbij een noname voeding is gebruikt waarvan de fan is vastgelopen en dus kapot is gegaan. De computer draait nu tijdelijk op een testvoeding van mij totdat alles is overgezet.

Hoe de computer aan is gekoppeld weet ik eigenlijk niet, al ga ik er van uit dat het via USB gaat.

De software waar het om gaat is: "TIB CelNet" De installatie die nu op de pc staat is verder niet corrupt, de pc zou nu weer gewoon bruikbaar alleen is hij niet meer betrouwbaar genoeg voor zijn doeleind.

Ik zal nu even proberen de zooi te clonen zodat ik het eea kan proberen zonder bang te zijn dat de installatie niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:59

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Voor zover ik me kan herinneren is XP juist redelijk eenvoudig over te zetten naar een compleet ander systeem dmv een repair install. In het verleden heb ik wel gemerkt dat het met de ene cd wel gaat en met een andere niet (ik heb wel eens gehad dat ik met een originele XP SP3-cd de repair-install niet kon uitvoeren en met een of ander aangepaste cd wel).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb dit gevonden op Google: http://www.beemster.nl/di...ttechnische-installaties/
Dat is de leverancier van de software, misschien hebben die nog wel een installatieprogramma en instellingen, misschien wel handig om toch te hebben.

Maar als het alleen de voeding is waarom dan een hele nieuwe pc?

[ Voor 12% gewijzigd door Soldaatje op 07-06-2014 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CMD-Snake schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:22:
[...]

De eis is dat de CPU VT-x ondersteund. VT-d is optioneel. De meeste Core i CPU's ondersteunen VT-x. VT-d is enkel aan een paar voorbehouden. Ook van de Celeron lijn (Haswell) ondersteunen bepaalde CPU's VT-x.

Hyper-V zal dan (met de juiste Celeron) werken.
Het gaat niet om wel of geen VT-x of VT-d maar om SLAT. Even opgezocht waar ik het eerder zag: Dell T5400 met 2 Xeon's draait geen Microsoft Hyper-V. SLAT verwacht ik niet in een Celeron. Ze helemaal niet gemaakt om VMs te draaien op deze manier.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50
SLAT wordt al jaren door Intel toegepast. Ook Celerons beschikken er al een aantal generaties over.

Zie ook: http://social.technet.mic...pable-cpus-for-hosts.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 13:19

alm

auto660 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:40:
De computer is geen speciale computer, het is een cheapy zelfbouw waarbij een noname voeding is gebruikt waarvan de fan is vastgelopen en dus kapot is gegaan. De computer draait nu tijdelijk op een testvoeding van mij totdat alles is overgezet.
Ah, een defecte noname voeding... Tja, da's vragen om problemen.
Hoe de computer aan is gekoppeld weet ik eigenlijk niet, al ga ik er van uit dat het via USB gaat.
Je hebt het niet gezien toen je de voeding verving? Meestal is het op grotere afstanden een seriële verbinding (RS232/RS485/etc). USB zal dan wel niet, hoewel er een USB omzetter tussen zou kunnen zitten.
De software waar het om gaat is: "TIB CelNet" De installatie die nu op de pc staat is verder niet corrupt, de pc zou nu weer gewoon bruikbaar alleen is hij niet meer betrouwbaar genoeg voor zijn doeleind.
Waarom is deze niet betrouwbaar genoeg, loopt hij vaak vast of zie je fysieke schade?
Ik zal nu even proberen de zooi te clonen zodat ik het eea kan proberen zonder bang te zijn dat de installatie niet meer werkt.
Verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik zou persoonlijk, nu ik je verhaal nogmaals gelezen heb:

1) Harddisk klonen naar een image toe
2) Voeding vervangen
3) Rest van de machine grondig inspecteren op bv lekke condensatoren en eventueel repareren

Zodra de machine weer werkt ga je vanaf je image proberen de installatie te transplanteren naar een nieuwe machine. Op die manier heb je altijd een werkend systeem, met een nieuwe backup achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Ik ben nu bij stap 1, al werkt de oude computer weer. De computer werkt goed en uiteraard zijn alle condensatoren nagelopen. Al begint het moederbord wel te piepen als de voeding is aangekoppeld. Dit kan niet de voeding zijn omdat deze net nieuw is en er in een andere computer met dezelfde voeding geen piep aanwezig is. Dus ik denk dat het de 10 jaar oude condensatoren zijn die gewoon door leeftijd achteruit gaan. Maar de hdd heeft er ook al veel uren op zitten en de cpu fan ook, hij is gewoon af. Ik ga nu de hdd clonen.

De hele regeling van de cellen van de bollen wordt op deze pc uitgelezen, als deze op een cruciaal moment uitvalt dan is de schade groter dan een nieuwe pc. Dus vandaar is er ook nieuwe hardware gekomen.

[ Voor 16% gewijzigd door auto660 op 07-06-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Hmm, blijft ie piepen? Dan zou ik de condensatoren vervangen, is ook niet zo'n punt om te doen. Ik heb dat in het verleden wel gedaan voor mensen/bedrijven om inderdaad zo'n kritische machine werkend te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Ik heb een aoyue 968a+ speciaal om condensatoren te vervangen en bios chipjes te solderen dus dat is geen probleem, alleen hoeft de oude pc alleen maar te werken totdat de kloon is gemaakt dus daar ga ik nu geen tijd meer aan besteden. Hij werkt en als hij dat nog 3 uurtjes doet dan ben ik er blij mee :p De nieuwe pc staat klaar en er hoeft alleen nog even de software te hebben, uiteraard met een voeding waar goede condensatoren in zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Goed zo! Ik ben benieuwd. Schrijf anders een leuke blogpost over de transplantatie, tis altijd leuk om reparatie-tweakers in actie te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Ja, ik moet er eigenlijk weer eens eentje maken.. :)

Pagina: 1