Dell T5400 met 2 Xeon's draait geen Microsoft Hyper-V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Beekman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 20:27

Dennis Beekman

Dennis Beekman

Topicstarter
Ik heb met ouwe trouwe Dell workstation voorzien van Windows 8.1 Pro zodat ik hem ook voor de aansturing van mijn modeltreinbaan & World of Tanks kan gebruiken.

Ik dacht dat ik dan Linux/Unix wel in MS Hyper-V kon draaien, echter wil Windows 8.1 het niet toestaan dat ik dit installeer.
als ik het probeer krijg ik een melding dat het niet kan omdat mijn processoren geen SLAT zouden ondersteunen.

Specs:

- Dell Precision T5400 workstation.
- 2x Intel Xeon X5460 Slanp 3,16Ghz Quadcores.
- 16GB Fully Buffered ECC Ram
- Asus Nvidia GTX750TI
- 2x A-Date 256GB SSD.
- 2x 300GB 15.000 RPM SAS HDD in hardware mirror.

Vraag 1.
Iemand een idee of deze Intel Xeon X5460 processor dit ondersteund ? Intel is er niet echt duidelijk over in de specs op hun site.

Vraag 2:
Waarom is dit "slat" eigenlijk nodig voor Hyper-V :X ik snap het niet helemaal geloof ik O-) kan iemand me dit uitleggen ?
Waarom werkt virtualisatie wel onder (Arch) Linux *O* :)F en niet onder Windows 8.1 Pro -O- ??

Microsoft Surface Laptop 7 13" | Qualcomm Snapdragon X Elite 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dennis Beekman schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 15:08:
Waarom werkt virtualisatie wel onder (Arch) Linux *O* :)F en niet onder Windows 8.1 Pro -O- ??
Je moet de vraag anders stellen. Waarom werkt Hyper-V niet, maar alle overige virtualisatieopties op o.a. Linux wel? Daarmee kom je weer op je probleemstelling: je CPU mist SLAT instructieset. Geen idee hoe dat zit en wat 't is, niet eerder van gehoord. Maar er staat je niets in de weg om bijvoorbeeld VMWare of VirtualBox te installeren en dat te gebruiken om Linux virtueel te draaien.

Je kan je dus beter afvragen waarom je persé Hyper-V moet gebruiken.

Edit:
Even wat opgezocht voor je (had je zelf toch wel kunnen doen?):
Lijstje CPUs met SLAT en SLAT staat voor Second Level Address Translation.

[ Voor 20% gewijzigd door Hero of Time op 17-05-2014 15:53 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Beekman

Dennis Beekman

Dennis Beekman

Topicstarter
@Hero, ik dacht waarom Virtualbox of VmWare gebruiken als er virtualisatie in Windows 8.1 Pro ingebouwd zit ?
ik hoef alleen maar een unix commandline to draaien en geen zware desktops ofzo, dus waarom geen hyper-v ?

Je hebt gelijk dat VmWare & Virtualbox het wel zouden kunnen doen, maar als dat zo is zou hyper-v toch ook gewoon kunnen werken met de zelfde functies ? waarom is SLAT verplicht ... ik snap het niet.
Daarbij het zijn Xeon's en geen I3/I5 processoren... die zijn er naar ik weet speciaal op gericht om virtualisatie te draaien in servers en high-end werkstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hero of Time schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 15:51:
[...]

Je moet de vraag anders stellen. Waarom werkt Hyper-V niet, maar alle overige virtualisatieopties op o.a. Linux wel? Daarmee kom je weer op je probleemstelling: je CPU mist SLAT instructieset. Geen idee hoe dat zit en wat 't is, niet eerder van gehoord. Maar er staat je niets in de weg om bijvoorbeeld VMWare of VirtualBox te installeren en dat te gebruiken om Linux virtueel te draaien.

Je kan je dus beter afvragen waarom je persé Hyper-V moet gebruiken.

Edit:
Even wat opgezocht voor je (had je zelf toch wel kunnen doen?):
Lijstje CPUs met SLAT en SLAT staat voor Second Level Address Translation.
Dennis Beekman schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 17:08:

..... >>KNIP<<

Je hebt gelijk dat VmWare & Virtualbox het wel zouden kunnen doen, maar als dat zo is zou hyper-v toch ook gewoon kunnen werken met de zelfde functies ? waarom is SLAT verplicht ... ik snap het niet.
Daarbij het zijn Xeon's en geen I3/I5 processoren... die zijn er naar ik weet speciaal op gericht om virtualisatie te draaien in servers en high-end werkstations.
Wat dan wel weer grappig is: Server 2012(R2) vereist geen SLAT support van de processors als je Hyper-V als host wil draaien.

Kan het even niet laten zien doordat, nadat je Hyper-V geinstalleerd hebt, je met "syteminfo" vanuit de commandpromt die gegevens niet meer zichtbaar krijgt (de "Host" is tevens de eerste "Guest" van de Hypervisor).

Op een machine met 2 XEON 5160' s / Intel(R) Xeon(TM) Processor 3 GHz (x64 Family 6 Model 15 Stepping 6):

Hyper-V Requirements: A hypervisor has been detected. Features required for Hyper-V will not be displayed
.

[ Voor 32% gewijzigd door Will_M op 17-05-2014 17:34 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Beekman

Dennis Beekman

Dennis Beekman

Topicstarter
Precies, dat bedoelde ik dus ook te zeggen.
Wat maakt SLAT zo cruciaal dat Hyper-V op windows 8.1 niet werkt zonder deze support en op server 2012 wel ?

Echt een heeeele slechte beslissing van Microsoft om dit zo te doen, daar maak je mensen die een high-end machine hebben gekocht om jaren mee te kunnen komen niet blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je maar een enkel commando moet draaien, is cygwin dan niet je oplossing? Je bent nogal summier en kort door de bocht. Je staart je blind op een ding en blijft verbaast kijken zonder aan andere oplossingen te denken, laat staan je erbij neer te leggen en hyper-v opgeven. Zoals je weet zijn Xeon CPUs voor zware workstations en servers. Op het laatste wordt een server OS gedraaid en workstations doen vaak zelf zware berekeningen, geen VMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03 21:52
Ik weet niet welke linux/unix je wilde gaan installeren op een VM, maar Hyper-V en linux/unix is (nog) niet de meest perfecte match. Momenteel wordt Red Hat, CentOS, Debian, SUSE, Oracle linux en Ubuntu supported. Wel zit er nog verschil in wat er per versie van het guest OS werkt. Ik zou zeggen kijk eens naar virtualbox of vmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
Niet om het een of ander, maar je geeft zelf de link naar de specs al. Klik daar eens op "Intel® VT-x met Extended Page Tables ‡"... Over het hoe en waarom je het nodig hebt; geen idee.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

O.a. Uit deze TechNet blog, blijkt het inderdaad een verplichte feature te zijn om hyper-v op Windows 8,1 Pro tevdraaien. Je kunt je vervolgens blijven afvragen waarom, maar dat heeft geen zin. Je kunt dan beter naar een alternatief kijken.

Link: http://blogs.technet.com/...r-use-on-windows-8-1.aspx

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

_Dune_ schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 19:23:
O.a. Uit deze TechNet blog, blijkt het inderdaad een verplichte feature te zijn om hyper-v op Windows 8,1 Pro tevdraaien. Je kunt je vervolgens blijven afvragen waarom, maar dat heeft geen zin. Je kunt dan beter naar een alternatief kijken.

Link: http://blogs.technet.com/...r-use-on-windows-8-1.aspx
Het heeft misschien geen zin maar het zet je wel aan het denken. In Windows XP (NT5.1) kon je eigenlijk maar 1 Terminal Sessie gelijktijdig hosten, echter: Doormiddel van het aanpassen van wat DLL's krijg je de Server functionaliteit van Windows 2000/2003 er ook in :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Beekman

Dennis Beekman

Dennis Beekman

Topicstarter
Ik snap best dat er atlernatieven zijn en die gebruik ik nu ook wel, maar ik blijf me toch altijd verbazen over Microsoft & Intel en de beslissingen die ze nemen,
Ze dwingen mensen eigenlijk om te upgraden door hun oudere apparatuur functionaliteit te ontzeggen, althans zo voelt het.

Onder Linux heb ik altijd Virtualbox gebruikt, en ook nu werkt het perfect onder Windows, maar het was leuker geweest als ik de extra functie in Windows had kunnen gebruiken waar ik dik voor betaald heb.
Ik had net zo goed geen Pro versie van windows kunnen nemen,
Hero of Time schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 17:30:
Als je maar een enkel commando moet draaien, is cygwin dan niet je oplossing? Je bent nogal summier en kort door de bocht. Je staart je blind op een ding en blijft verbaast kijken zonder aan andere oplossingen te denken, laat staan je erbij neer te leggen en hyper-v opgeven.
Autisme is een handicap waar ik graag van verlost zou zijn @Hero O-)
Toch bedankt voor de suggestie, ik ga eens kijken naar cygwin.
Crahsystor schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 18:44:
Niet om het een of ander, maar je geeft zelf de link naar de specs al. Klik daar eens op "Intel® VT-x met Extended Page Tables ‡"... Over het hoe en waarom je het nodig hebt; geen idee.
Ik had geen idee dat dit het zelfde was @Crahsystor, maar toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dennis Beekman schreef op maandag 19 mei 2014 @ 09:44:

[...]

Autisme is een handicap waar ik graag van verlost zou zijn @Hero O-)
Toch bedankt voor de suggestie, ik ga eens kijken naar cygwin.
Ik heb ook een vorm van Autisme maar zoiets zou mij niet direct in de weg staan. Werkt het via A niet, dan doe ik 't wel via B. "Native" of niet maakt mij dan niet uit. Hyper-V op W8 is echt niet schrikbarend sneller dan een VMWare of VirtualBox. Het kan zelfs trager zijn.

Pagina: 1