Toon posts:

UPS met kappotte resistor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo .
Ik heb een UPS gekregen met een kappote resistor(doorgebrand).
Maar hij gaat nu niet aan omdat dat die resistor kapot.
Kan ik die resistor gewoon lossolderen zonder er een nieuwe op te zetten.
groet Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Belangrijke vragen.. Wat voor UPS? Merk?/Type? Welk onderdeel is doorgebrand? Waar op de print? Enig idee waarom die is doorgebrand? Is die overbelast geweest? Accu's kapot?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-10 15:12
Een doorgebrande weerstand heeft een oneindige weerstand, eigenlijk alsof er geen verbinding is. Het lossolderen zonder de weerstand te vervangen gaat je dus niet helpen. Als je toch aan het solderen bent, waarom vervang je hem dan niet meteen?

De vragen van mkleinman zijn ook interessant trouwens. Een doorgebrande weerstand duidt op een probleem op een andere plek. Ga dat eerst eens uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mkleinman schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:39:
Belangrijke vragen.. Wat voor UPS? Merk?/Type? Welk onderdeel is doorgebrand? Waar op de print? Enig idee waarom die is doorgebrand? Is die overbelast geweest? Accu's kapot?
Het merk is merlin gerin pulsar esv3
Hij is doorgebrand dicht bij de stroomaansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:48:
[...]

Het merk is merlin gerin pulsar esv3
Hij is doorgebrand dicht bij de stroomaansluiting
Niet om vervelend te doen, maar aan die informatie hebben we erg weinig. "Dicht bij de stroomaansluiting" klinkt misschien heel erg specific maar is dat absoluut niet. Daarmee is het nog niet duidelijk in welk deel van het circuit dit onderdeel kapot is.

Vergelijk het met iemand die zegt "De auto wil niet starten" en dan vraagt "Wat is er kapot?".

Doorgaans wanneer onderdelen op een printplaat doorbranden wil zeggen dat er meer aan de hand is dan dat ene kapotte onderdeel. Normaal heb je daarvoor je zekering in het circuit zitten. Die gaat normaliter kapot voordat er onderdelen doorbranden. Omdat er dus iets is doorgebrand MOET er dus meer aan de hand zijn.

Voordat je dus uberhaupt onderdelen gaat weghalen of vervangen moet je eerst weten wat er nog meer kapot is gegaan, waarom dat kapot is gegaan en wat je moet doen om dat te repareren.

Maak foto's van de printplaat wat kapot is ( high resolution ), en post die hier, zoek op internet of er nog meer mensen last hebben van dit probleem. Controleer of je nog garantie hebt en/of neem eventueel contact op met de leverancier van deze UPS, misschien dat die meer weet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe plaats ik foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kijk hier eens Overzicht van UBB-codes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:37:
hallo .
Ik heb een UPS gekregen met een kappote resistor(doorgebrand).
Maar hij gaat nu niet aan omdat dat die resistor kapot.
Kan ik die resistor gewoon lossolderen zonder er een nieuwe op te zetten.
groet Tom
Geen idee wat voor beeld je hebt van elektronica. Maar om zomaar een onderdeel weg te laten, dat meen je toch niet serieus? Welk onderdeel het ook is, het zit er nooit voor niets. Even terzijde en niet zo belangrijk, resistor is het Engelse woord voor weerstand. Eigenlijk is het voor de mensen hier die je advies proberen te geven voorlopig niet zo belangrijk waar die weerstand zit, gewoon vervangen en kijken wat hij doet. Brandt hij onmiddellijk weer door, dan is er inderdaad meer aan de hand, maar misschien heb je gewoon geluk en doet ie het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Toevaliige de shunt toch niet

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1