Standaardlijstje verzendopties met risico's voor verkopers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:03
Er staat al iets als dit in How to - Veilig handelen op V&A maar dat is minder uitgebreid. En ik kan daar niet meer editten. :P

Als er iets misgaat is er nog wel eens de vraag wie er nu eigenlijk verantwoordelijk is. De verkoper of de koper? Vroeger was dit eigenlijk nooit zo'n punt. V&A was een redelijk strict "ons kent ons" clubje dus als de koper zei dat het niet was aangekomen dan geloofde je dat wel.

Vandaag de dag merk ik dat wanneer ik een advertentie aanmaak ik meerdere reacties krijg van leden die dezelfde dag zijn geregistreerd. Blijkbaar help ik Tweakers aan veel nieuwe leden. :S Van "ons kent ons" is dan niet zoveel sprake meer..

Dat vraagt dan ook om een iets andere aanpak. Daarom zet ik standaard mijn lijstje met verzendopties bij iedere advertentie. Voor items die door de brievenbus passen:
Afhalen ($LOCATIE), briefpost (€2), postNL brievenbuspakje (€4), dhlforyou (€4, langzaam, afhalen op servicepoint) of aangetekend (€8).

Om meteen duidelijk te zijn over hoe ik verzendrisico's afhandel:

Bij briefpost (ontraceerbaar) is het risico voor de koper. Ik maak een filmpje wanneer ik het in de brievenbus druk, daarna is het uit mijn handen.

Bij een brievenbuspakje, als de tracktrace aangeeft dat het verloren is gegaan geef ik volledige vergoeding.

Bij dhlforyou, als de tracktrace aangeeft dat het verloren is gegaan geef ik volledige vergoeding.

Bij aangetekend, als de tracktrace aangeeft dat het verloren is gegaan geef ik volledige vergoeding. Bij beschadiging niet tekenen, dan kan ik het verhalen op postNL.
Voor grotere items:
Afhalen ($LOCATIE), dhlforyou (€4, langzaam, afhalen op servicepoint), postNL pakket (€6,50) of aangetekend (€8).

Om meteen duidelijk te zijn over hoe ik verzendrisico's afhandel:

Bij dhlforyou, als de tracktrace aangeeft dat het verloren is gegaan geef ik volledige vergoeding.

Bij postNL pakket , als de tracktrace aangeeft dat het verloren is gegaan geef ik volledige vergoeding.

Bij aangetekend, als de tracktrace aangeeft dat het verloren is gegaan geef ik volledige vergoeding. Bij beschadiging niet tekenen, dan kan ik het verhalen op postNL.
Hiermee voorkom je discussie achteraf als iets niet aankomt.

Doel van het filmpje is de koper bij briefpost toch nog te kunnen bewijzen dat er toch echt een pakje met zijn/haar naam erop in de brievenbus is gegaan. Dus als er niets aankomt, dan ligt dat niet aan de verkoper. Maar omdat het voor de koper onmogelijk is om te bewijzen dat er niets is aangekomen ligt het risico hiervoor dan ook bij de koper. In een "ons kent ons" clubje is dat geen punt, en natuurlijk kan je altijd een uitzondering maken voor een tweaker met onberispelijke reputatie. ;)

Bij de pakketpost laat ik het afhangen van de tracktrace. Als die aangeeft dat het weg is, dan is het ook ècht weg en weet je dat de koper je geen oor aan het aannaaien is. Je geld ben je als verkoper zijnde wel kwijt, maar gelukkig raken pakketjes maar zelden zoek.

Voel je vrij om mijn lijstjes over te nemen. :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WindowsME
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 16:58
W3ird_N3rd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 07:28:
Van "ons kent ons" is dan niet zoveel sprake meer.
Jammer genoeg niet als half marktplaats hier komt handelen. Maargoed, da's niet het enige wat ik kwijt wou:

Via DHLforyou kan een pakketje net zo goed op een huisadres afgeleverd worden, kosten €5,50 met een €1,50 kostende optie voor een verzekerde zending.
Bij de pakketpost laat ik het afhangen van de tracktrace. Als die aangeeft dat het weg is, dan is het ook ècht weg en weet je dat de koper je geen oor aan het aannaaien is. Je geld ben je als verkoper zijnde wel kwijt, maar gelukkig raken pakketjes maar zelden zoek.
Lullig maar waar. PostNL sluit aansprakelijkheid voor onverzekerde zendingen uit en daar mag je het mee doen. Je zou een klacht kunnen indienen hopende dat dit leidt tot een onderzoek, maar het punt is dat er geen wettelijke basis is waar je op kunt leunen wanneer het misgaat. Erg wrange ervaring.

Tot slot nog een tip; Als je toch stappen wilt ondernemen en je wilt PostNL op een fatsoenlijke wijze te woord hebben, niet je geld verkwisten aan het 0900 nummer, maar:

http://www.0900alternatieven.nl/PostNL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DF1eCH
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 21:35
Als jij als verkoper een geprefereerde verzend methode aangeeft en de koper kiest voor een andere dan wordt bij een rechter de verantwoordelijkheid verlegd naar de koper.

Ik prefereert daarom bij hogere bedragen meestal verzekerde pakket post via postnl.

Ik neem wel de klachten procedure voor mijn rekening indien de koper een andere weg kiest.
Bij de post heb ik na flink dreigen en drukken altijd een vergoeding gehad. Bij dhl4bullshit ook al moest ook daar voor Stampij op het hoofd kantoor gaan maken.

Als ik dan vergoeding krijg gaat die volledig naar de koper toe.

Uitzonderingen zijn uiteraard mogelijk echter wacht ik altijd het onderzoek van de vervoerder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:03
WindowsME schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 13:33:
[...]

Jammer genoeg niet als half marktplaats hier komt handelen. Maargoed, da's niet het enige wat ik kwijt wou:

Via DHLforyou kan een pakketje net zo goed op een huisadres afgeleverd worden, kosten €5,50 met een €1,50 kostende optie voor een verzekerde zending.
Klopt, maar omdat postNL maar 1 euro duurder is, aanzienlijk sneller is en de kwaliteit van bezorgers van DHLforyou naar mijn indruk wat meer kan wisselen dan die van postNL vind ik dat geen bijzonder aantrekkelijke optie.

Het doel van het lijstje is ook niet om alle bestaande verzendopties op te sommen, maar de opties die onderscheidend zijn.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DF1eCH
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 21:35
Select vracht bezorgt dat. Iedere idioot met een auto kan daarvoor rijden de gemiddelde goede kwaliteiten chauffeur werkt daar niet. Al heel veel gedoe mee gehad die club. Als je in een groot ware house zit met meerdere bedrijven en waar elk bedrijf een eigen kavel nummer heeft weigeren ze bij de juiste poort te leveren. Ik heb dit 4 jaar lang 2x per week gehad bij hoofd ingang zat enkel beveiliging die gaf ze het poort nummer en weigerde de zending dus alle zendingen resulteerde in klachten van No show.

Ze hielden stellig vol dat zij hun werk deden en aanboden op adres en dat 25 meter tot poort hun pakkie an niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 07:28:
Er staat al iets als dit in How to - Veilig handelen op V&A maar dat is minder uitgebreid. En ik kan daar niet meer editten. :P
Wellus! O-)
Pagina: 1