18327 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:22:
[...]
Of dat beter klinkt of niet is een kwestie van smaak. Feit is wel dat "iets op de proef stellen" een normale, Nederlandse uitdrukking is.
[...]
Je kunt zowel mensen als voorwerpen op de proef stellen. Jouw idee dat het meer gericht is op personen kan ik nergens terugvinden iig, maar als je een bron hebt lees ik het graag.

http://www.dbnl.org/tekst...stoe002nede01_01_1955.php
"d.i. iemand of iets aan eene proef, een onderzoek onderwerpen; beproeven, om de innerlijke waarde te onderzoeken,
vooral gezegd van iemands eigenschappen of gezindheden, als: geduld, vroomheid, deugdzaamheid, enz. "
Wat betreft het wantrouwen: dat is niet direct het eerste wat ik er in lees, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat wel doen. Op zich vind ik dat niet eens een slechte houding voor een reviewer. Ik zie het zo: als ik een nieuw product wil hebben, kost het me geen moeite om te achterhalen wat de pluspunten van dat product zijn. Fabrikanten en winkeliers doen er alles aan om die pluspunten te noemen en te herhalen. Wat ik van een recensie wil weten is óf die goede punten inderdaad zo goed zijn, en vooral: wat is er mis met het product? Een gezonde dosis wantrouwen t.a.v. de boodschap van de fabrikant en winkelier is dus precies wat ik zoek.
Ik begrijp je argument en ben het er ook deels mee eens.. Toch dient een onderzoeker (/reviewer) onbevooroordeeld te zijn. Wanneer men wantrouwend (negatief) begint aan het onderzoek kan dit tot verkeerde conclusies leiden.
Als laatste: als je de recensies van Tweakers.net niet goed vindt, kun je altijd ergens anders heen. "Wij stellen technologie op de proef" is natuurlijk een promotiezin, natuurlijk is die dik aangezet en wat overdreven. Maar ik vind dat ie wel de kern weergeeft van wat Tweakers.net doet/probeert te doen.
Ik lees/kijk inderdaad veel reviews op andere websites. Als voorbeeld zal ik Hardware.info noemen. Zij houden regelmatig overclock wedstrijden, proberen maximale scores neer te zetten bij benchmarks, schakelen 4 videokaarten aan elkaar, doen duur-testen met SSD's en bespreken een grote veelzijdigheid aan technologie (van automatische planten watergeef electronica tot en met stofzuigrobots). Zij stellen inderdaad
technologie op de proef, bij wijzen van het maximale uit een product halen, en stellen
technologie op de proef, in de brede zin van het woord technologie.
Wellicht klink ik een beetje negatief over Tweakers.net. Tweakers.net ervaar ik over het algemeen als positief. Ik bezoek de website sinds 2000 niet voor niets meerdere keren per dag. Ik zie het meer als een website die leuk het globale technologie nieuws weergeeft in het Nederlands met een leuke, behulpzame (maar ook aan strenge regels onderheven) community. Ik vind hooguit de slogan niet typerend voor Tweakers.net en daarnaast absoluut niet lekker klinken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.