HP Compaq 8510w start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomB89
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-03 19:37
Sinds een paar dagen start mijn 5,5 jaar oude laptop (ja ik weet het) niet meer op. Het is een HP Compaq 8510w van de TU/e (2008), specs: \[TU/e laptop 2008/2009] HP Compaq 8510w draaiend op windows 7.

Er zit een vrij nieuwe SSD (samsung 840 pro) in en alles heeft het eigenlijk nog altijd goed gedaan, wil dus kijken of ik de laptop nog kan maken.

Bij het opstarten (zonder batterij, aan netstroom), wordt het power led groen en hoor ik de fan gewoon draaien maar het scherm blijft compleet zwart. Ik hoor verder geen piepjes ofzo die je wellicht zou verwachten. Het HDD ledje knippert om de 5 seconden oranje (misschien weet iemand wat dat wil zeggen?), heb het proberen op te zoeken, niet helemaal duidelijk.

De volgende dingen al geprobeerd:
- Harde reset door aan/uitknop 30 seconden in te houden (geen idee of dat gelukt is, niks veranderd)
- In BIOS komen lukt niet
- Externe monitor er aan gegooid, blijft ook compleet zwart.
- De harde schijf op een andere laptop getest, deze doet het.
- RAM geheugen getest op andere laptop, deze doen het prima.

Ik gok dus moederbord of videokaart (videokaart zit niet vast aan het moederbord) maar ik heb geen idee hoe ik zeker kan zijn dat het een van die twee is. Voordat ik een nieuw (of 2ehands) moederbord of videokaart koop wil ik dus weten wat er kapot is. Iemand enig idee hoe ik hier achter kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-05 12:32
Het is waarschijnlijk de videokaart.

knippert er geen lampje ergens anders? (tobo, powerled, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 14:30
Heb een jaar geleden precies hetzelfde gehad, ook een 8510w. Dus zwart scherm, powerled aan, fan draaiend, geen piepjes en hdd led die om de 5 sec. knippert. Verder ook een aantal onderdelen zoals geheugen en hdd getest en daar was dus niks mis mee.

Ik wist zelf ook niet of het het moederbord of de videokaart was. De videokaart leek me wel de meest logische, aangezien dat best vaak voorkomt (ook bij de geforce 8600 reeks).
Ik heb zelf toen de videokaart vervangen (de Ati HD2600 was destijds de goedkoopste die ik kon vinden). Dit bleek de goede oplossing en hij werkte dus weer prima.

Mocht je dit willen proberen let er dan wel op dat niet alle MXM type II videokaarten werken, ook al passen ze. Alleen de Nvidia Quadro FX 570M en Ati HD2600 zijn voor zover ik weet mogelijk.
Ik heb die van mij toen via Ebay gekocht, staan er nu best een aantal op zie ik (zoek bijv. op 8510w of 8510p video card).

[ Voor 10% gewijzigd door -Eraser- op 03-06-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomB89
-Eraser- schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:48:
Heb een jaar geleden precies hetzelfde gehad, ook een 8510w. Dus zwart scherm, powerled aan, fan draaiend, geen piepjes en hdd led die om de 5 sec. knippert. Verder ook een aantal onderdelen zoals geheugen en hdd getest en daar was dus niks mis mee.

Ik wist zelf ook niet of het het moederbord of de videokaart was. De videokaart leek me wel de meest logische, aangezien dat best vaak voorkomt (ook bij de geforce 8600 reeks).
Ik heb zelf toen de videokaart vervangen (de Ati HD2600 was destijds de goedkoopste die ik kon vinden). Dit bleek de goede oplossing en hij werkte dus weer prima.

Mocht je dit willen proberen let er dan wel op dat niet alle MXM type II videokaarten werken, ook al passen ze. Alleen de Nvidia Quadro FX 570M en Ati HD2600 zijn voor zover ik weet mogelijk.
Ik heb die van mij toen via Ebay gekocht, staan er nu best een aantal op zie ik (zoek bijv. op 8510w of 8510p video card).
Oke dat klinkt wel goed. Weet je toevallig nog of het hdd ledje oranje of groen knipperde? Vind het namelijk wel een beetje vreemd dat er vrijwel niets gebeurt. Is er nog een manier om te testen of het daadwerkelijk de videokaart is? De kaart eruit halen en in een andere laptop testen is helaas geen optie..

Er staan op ebay inderdaad wel een aantal goedkope video kaarten, wat misschien wel gewoon de gok waard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
Ik denk inderdaad dat het oranje was dus het probleem lijkt wel overeen te komen. Wat je ook nog kan proberen is de videokaart eruit halen, dan de laptop opstarten en kijken wat er gebeurt (volgens mij knipperde bij mij toen de backlight van het scherm of iets dergelijks, er gebeurde in ieder geval iets anders dan opstarten met videokaart).
De videokaart eruit halen is niet zo moeilijk: eerst toetsenbord eraf, dan heatsink en fan losschroeven en dan de videokaart met een schroefje loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomB89
-Eraser- schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 00:14:
Ik denk inderdaad dat het oranje was dus het probleem lijkt wel overeen te komen. Wat je ook nog kan proberen is de videokaart eruit halen, dan de laptop opstarten en kijken wat er gebeurt (volgens mij knipperde bij mij toen de backlight van het scherm of iets dergelijks, er gebeurde in ieder geval iets anders dan opstarten met videokaart).
De videokaart eruit halen is niet zo moeilijk: eerst toetsenbord eraf, dan heatsink en fan losschroeven en dan de videokaart met een schroefje loshalen.
Oke, heb de videokaart er even uitgehaald en toen proberen op te starten, scherm werd even grijs en vervaagde daarna, inderdaad dus iets anders en ik gok dat de videokaart dus kapot is. Heb nu een gebruikte videokaart gekocht via ebay. Ik laat over een tijdje nog wel even weten of het gelukt is (ook wellicht voor mensen met dit probleem in de toekomst). Super bedankt voor je info in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
Graag gedaan, hoop dat het gaat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomB89
Ik heb er nu een andere videokaart in gedaan. Het wifi ledje werd blauw, goed nieuws hoopte ik... Het scherm bleef echter zwart (er was wel iets van beeld, ander zwart dan wanneer de laptop uit staat).. Windows startte ook op, en ik kon inloggen. Hierna heb ik er een (werkend) externe monitor aan gekoppeld, dit gaf het resultaat zoals te zien is in de foto. Iemand enig idee wat het probleem is en wat ik er aan zo kunnen doen?Afbeeldingslocatie: http://nl.tinypic.com/r/syl00l/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Waarschijnlijk een niet-ondersteunde videokaart. De MXM kaarten moeten op BIOS-niveau gestart kunnen worden, het is niet zo plug and play als PCIe. Regel dus een juist type MXM kaart en dan moet het goed komen.

Als je al de juiste gebruikt: kijk even of ie goed zit, of je connectors schoon zijn en als dat allemaal ook zo is kan het ook je moederbord zijn, bijvoorbeeld een clock of DC/DC gedeelte dat stuk is en je oude MXM kaart meegenomen heeft bij het stukgaan en nu met een nieuwe kaart dus ook niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomB89
Ik heb exact hetzelfde type videokaart er in zitten nu, dus dat is denk ik niet het probleem. Hij start windows ook op (dat hoor ik aan het geluid), dat zou met een niet ondersteunende videokaart denk ik ook niet moeten lukken?

Ik heb ook al een aantal keer alles er weer uit gehaald en opnieuw in gezet maar naar mijn inszien kan er bij het plaatsen van de videokaart weinig fout gaan. Hij klikt goed in zijn positie wanneer ik de videokaart plaats, vrij simpel gedaan met mijn type laptop.

Ik ben inderdaad bang dat er dan ook iets kapot is aan mijn moederbord. Deze zijn echter wel een stuk prijziger dan de videokaart. Een nieuw moederbord kopen en plaatsen met de kans dat mijn laptop het dan nog steeds niet doet doe ik denk ik niet. Ik zal nog eens proberen alles schoon te maken vanavond. Wordt dan denk ik toch helaas einde verhaal :(.
Pagina: 1