[Sub-forum request] DIY forum in SG/HK ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Hallo !

In 2011 ben ik gestart met het volgende topic: \[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique

Dit topic mag inmiddels een goede 7500 posts tellen en groeit met de dag. Niet alleen is dit het algemene topic voor de klussende Tweaker, maar er komen met regelmaat ook meer gerichte topics langs over specifieke vragen (die soms DIY ver te buiten geen). Een greep van de voorbeelden:

[klussen BB] accuschroefboormachine
Klussen: Tegels voegen
[Klussen] Dakkapel draagbalk geen vloersteunen

(en dit is wat ik heb kunnen vinden op enkel het woord klussen)

Met name discussie over welke machine is het beste voor welke klus, is dit een goede aanbieding, welke schroeven moet ik gebruik enz lijkt iets wat constant terug komt en waar aardig wat tweakers graag advies over geven.

Is het niet inmiddels een idee geworden om op zijn minst een subtopic te gaan maken onder SG om dit soort vragen een mooi plekje te geven (ipv lost rond te zweven in SG/HK)? Het geeft ons bijv. ook de mogelijkheid een apart topic op te zetten puur voor het beste gereedschap, het bespreken van de voor en nadelen van verschillende merken danwel machines enz.

Tevens zie ik ook een kans voor de klussende auto fanaat ( Goed (auto)sleutelgereedschap ) een mooi plekje te krijgen in plaats van VV. Goed auto gereedschap (in dit voorbeeld) heeft weinig van doen met waar VV voor bedoelt is denk ik?

Daarop verder gaande: Ik durf zelfs wellicht de vraag wat verder uit te breiden tot de pricewatch. Waarom doen we wel wasmachines, strijkijzers enz. maar niet (Accu) Boormachines, Boorhamers, cirkelzagen enz.* ? Hebben casemodders ook bijv niet enorm veel baat ook bij goed gereedschap? Kunnen wij als tweakers zijnde niet de producten enrom goed reviewen? (of in ieder geval: ik zou niet weten waarom we wel een wasmachine kunnen reviewen, maar een cirkelzaag niet)

Ik hoor het graag! Als we voorlopig gewoon in HK/SG rond moeten blijven hangen: dan doen we dat ;)

offtopic:
* ik snap dat je ook érgens de grens moet trekken. Maar imo heeft (hand) gereedschap nog genoeg raakvlakken met Tweakers om relevant te zijn. Meer dan een strijkijzer :P

Edit:
anandus schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 08:28:
Geen slecht idee. En je zou het eventueel ook kunnen uitbreiden met tuin/terras
"Eigen Huis & Tuin"-forum :P
Het grote | kleine tuinentopic
Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat
Nieuw terras, onkruid en miervrij
etc.
Precies! (en die naam is eigenlijk nog helemaal niet zo gek :D )

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 03-06-2014 08:30 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
etc.

edit:
Niet om het idee te kapen, het leek mij gewoon een logische toevoeging :)

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 03-06-2014 08:32 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:30
+1 al dan wel met een goede topicstart, daar wil ik eventueel best bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:29
Mee eens. Zou willen voorstellen om het onder te verdelen in in bv:

- Klussen binnenhuis
- Klussen buitenhuis
- Klussen mobiliteit (auto, moter, fiets, caravan, etc.)
- Electrisch gereedschap (evt. splitsen in accu- en 230V-gereedschap)
- Handgereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:09

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

LuukNouwen schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 08:34:

- Klussen binnenhuis
- Klussen buitenhuis
- Handgereedschap
Ik zou electrisch gereedschap niet weer onderverdelen, juist omdat daar vaak keuzes tussen worden gemaakt.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

ShadowBumble

Professioneel Prutser

anandus schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 08:28:
etc.

edit:
Niet om het idee te kapen, het leek mij gewoon een logische toevoeging :)
Ben ik alleen voorstander van als de midi van de tune eigen huis en tuin automatisch gespeeld word bij het betreden van de forum list :)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
LuukNouwen schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 08:34:

- Klussen binnenhuis
- Klussen buitenhuis
- Handgereedschap
Dit zijn vijf topics. Dat is een beetje mager voor een apart subforum en in principe hebben we er daar al genoeg van. ;)
De grote topics hebben niet onze voorkeur. Ze zijn lastig doorzoekbaar en als je zoekt komt het topic wel naar voren, maar kan je 7.500 posts door. Dat nodigt niet uit om te kijken en individuele klussen verdwijnen erin, terwijl die leuk zijn om te volgen.

Maar niets houd je natuurlijk tegen om een topic in SG te maken over het beste klusgereedschap. Verzameltopics over klussen binnen/buitenshuis zie ik persoonlijk dan weer wat minder zitten om voornoemde redenen.

Tot slot is het eigenlijk wel apart dat het klustopic in HK staat i.p.v. SG.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 08:10

SeatRider

Hips don't lie

Zoals ik het lees zouden het juist geen verzameltopics worden. Er is een subforum "handgereedschap" met daarin een plethora aan threads (a la "keukenkastje stellen, wat voor schroevendraaier kopen?").

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:29
Señor Sjon schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 08:58:
[...]

Dit zijn vijf topics. Dat is een beetje mager voor een apart subforum en in principe hebben we er daar al genoeg van. ;)
De grote topics hebben niet onze voorkeur. Ze zijn lastig doorzoekbaar en als je zoekt komt het topic wel naar voren, maar kan je 7.500 posts door. Dat nodigt niet uit om te kijken en individuele klussen verdwijnen erin, terwijl die leuk zijn om te volgen.

Maar niets houd je natuurlijk tegen om een topic in SG te maken over het beste klusgereedschap. Verzameltopics over klussen binnen/buitenshuis zie ik persoonlijk dan weer wat minder zitten om voornoemde redenen.

Ik bedoelde eigenlijk zoals bij DIY als forum, met de 5 door mij genoemde als sub-topics. Naar bv het voorbeeld van het forum Tweaking, waar de subforums Overclocking en Tweaking, Cooling, Casemodding en Elektronica onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 08:58:
[...]

Van mij mag je het best moven naar SG toe hoor. Geen idee waarom ik het toen der tijd in HK gezet heb, zal wel te maken hebben gehad met een zekere 'bescherming' aangezien je toch aan XYZ voorwaarden moet voldoen om HK in te kunnen (en op die manier dus ook niet on Google terecht komt bijv.)

Verder: Het probleem zit hem dus ook in de grootheid van het algemene klustopic. Zelf zou ik liever zien dat we de individuele projecten een apart topic geven en de vraagbak houden in 1 groot topic. Echter krijg je dan snel een wildgroei van topics. Moeten we die dan gewoon in SG doen?

Dat is de hele reden van het openen van deze vraag. Als we alles gewoon in SG kunnen doen dan trap ik een paar topics af voor bijv. het gereedschaps topic enz enz. (al dan niet met wat vrijwilligers voor de verscheidene topic starts.

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 03-06-2014 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

LuukNouwen schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:05:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk zoals bij DIY als forum, met de 5 door mij genoemde als sub-topics. Naar bv het voorbeeld van het forum Tweaking, waar de subforums Overclocking en Tweaking, Cooling, Casemodding en Elektronica onder vallen.
Een complete forumgroep voor een "off-topic" onderwerp lijkt me een beetje overkill.
Notna schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 08:21:
Daarop verder gaande: Ik durf zelfs wellicht de vraag wat verder uit te breiden tot de pricewatch. Waarom doen we wel wasmachines, strijkijzers enz. maar niet (Accu) Boormachines, Boorhamers, cirkelzagen enz.* ? Hebben casemodders ook bijv niet enorm veel baat ook bij goed gereedschap? Kunnen wij als tweakers zijnde niet de producten enrom goed reviewen? (of in ieder geval: ik zou niet weten waarom we wel een wasmachine kunnen reviewen, maar een cirkelzaag niet)
Die witgoed producten staan in de PW omdat ze toch al in de prijslijsten stonden van een flink aantal aangesloten shops en het op die manier voor zowel de PW als de shops een quick win was om ze toe te voegen.
Gereedschap is nogal een andere categorie producten die (op een paar algemene grote webshops na) ook door een hele andere categorie winkels wordt verkocht. Wat dus betekent dat je die niet zomaar even goed in de PW hebt staan, zonder een boel inspanning te stoppen in het werven van die winkels, koppelen van die prijslijsten etc. Allemaal inspanning die ten koste gaat van inspanningen aan de "core" productcategorieën.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
SG is ook Googlevrij en HK is als extra gescreend.

Qua producten ben ik het niet helemaal eens met Orion. Winkels als Alternate e.d. verkopen ook tuin- en handgereedschap. Zo zijn er wel meer winkels in de PW die die spullen verkopen, maar nu nog niet opgenomen zijn.

Bedenk hoeveel topics een DIY forum op gaat leveren? In SG gaat zoiets prima. Als er dan een keer 5-10 topics over klussen actief zijn, so be it. In de voorbereidende vakantieperiodes schieten ook vakantietopics uit de grond. Daar hebben we een algemeen topic voor de huis-tuin-en-keukenreizen, maar zijn er aparte topics voor meer specifieke reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Persoonlijk zou ik zeggen dat een Themaforum Eigen Huis en Tuin (oid) op zijn minst de moeite waard is om eens te bekijken. Het klustopic in de HK begint steeds harder te groeien in ieder geval, en zowel daar als in het eerder genoemde topic over accuboormachines blijkt dat er in ieder geval een redelijke knowledgebase is. De vraag om een klushoekje begint ook toch al de laatste maanden meer naar voren te komen.

Alles in SG lijkt me eigenlijk niet ideaal, zeker gezien de trend naar grote topic die daar heerst. Zelfs in het huidig groot klustopic begint overzicht nu al schaars te worden, en ik denk dat als het in een openbaarder forum dan de HK terecht komt dit enkel zal toenemen.

Ik wacht even af tot er meer (GC-)mods reageren, maar zelf zeg ik voorzichtig ja. Al ben ik het met Orion84 eens dat een hele forumgroep toch wel overkill is.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Een paar topics maakt nog geen forum :) Het past ook best in SG zonder dat het ergens wringt dus ik mis de noodzaak danwel kans hiervoor.

Het HK topic zou wel beter in SG kunnen trouwens. Het gaat (inmiddels) meer om klussen dan om de persoonlijke prestatie showen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 03-06-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Het is dan ook wel een beetje een catch-22, vanwege het grote topic komt alles, ook wat in een eigen topic zou passen, in dat topic terecht. In een subforum zouden een hoop dingen een eigen topic kunnen krijgen wat nu in het mega-DIY-topic zitten, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 22:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

anandus schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:04:
Het is dan ook wel een beetje een catch-22, vanwege het grote topic komt alles, ook wat in een eigen topic zou passen, in dat topic terecht. In een subforum zouden een hoop dingen een eigen topic kunnen krijgen wat nu in het mega-DIY-topic zitten, denk ik.
Mee eens. Dat maakt het zoeken voor andere (beginnende?) klussers ook handiger.
Een themaforum lijkt me het meest geschikte middel om te ontdekken of het in de toekomst kan groeien tot een subforum.

Werkt het niet, move je alles van dat themaforum terug naar SG, maar is de mogelijkheid wel onderzocht.
Rukapul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:54:
Een paar topics maakt nog geen forum :) Het past ook best in SG zonder dat het ergens wringt dus ik mis de noodzaak danwel kans hiervoor.

Het HK topic zou wel beter in SG kunnen trouwens. Het gaat (inmiddels) meer om klussen dan om de persoonlijke prestatie showen :)
Een noodzaak zie ik ook niet, want het levert nu niet extra werk op, waardoor een subforum met (extra) mods noodzakelijk zou zijn.

Een mogelijkheid zie ik echter wel: het scheidt een (ongewenst) enorm topic in losse topics. Dat vergemakkelijkt het zoeken en nodigt uit tot lezen en meer inzet van gebruikers.

[ Voor 63% gewijzigd door PromWarMachine op 03-06-2014 11:11 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nu is SG niet zo druk dat het zou verzuipen in die klustopics. Na een initiële golf (want 'nieuw' terwijl het altijd al in SG zat), zal de boel wel stabiliseren verwacht ik. Als ik kijk naar hoe ik MyReact gebruik (max 5 zichbare fora) dan is het met nog een forum erbij vrij onhandig. Ik vraag me af hoe populair zo'n TF dan wordt.

Dan zou je ook de woningmarkttopics uit WI erbij moeten zetten denk ik voor wat meer body? Dan zou ik eerder een huis & tuin forum verwachten i.p.v. DIY. Maar dan krijg je ook weer een verdere versplintering.

Het grote HK topic zou beter gesloten kunnen worden en een nieuwe geopend in SG. Dan voorkom je ook discussie over HK-replies en -geheimen.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 03-06-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
By all means zien we graag meer losse topics dan de reusachtige topics die we nu vaak zien :)

In SG is echter nog ruimte zat voor losse topics. Zelfs de active topic lijst laat nog topics zien met reacties van gisteren.

Ik vrees gewoon dat zo'n themaforum in het seizoen al niet al te groot is / wordt en buiten het seizoen gewoon dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Dan lijkt me de suggestie van Señor Sjon het beste (topic in HK sluiten, wel met duidelijke slotmessage natuurlijk), zo komt er ook meer zicht op hoe populair en snel lopend losse topics zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 03-06-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Oki, het is wel duidelijk dat er dus geen apart subtopic gaat komen en we dus losse topics kunnen gaan maken in SG.

Ik heb een TR ingeschoten on het HK topic naar SG te verplaatsen maar wellicht is het gewoon beter als we het sluiten en opnieuw beginnen (deeltje 2!). Ik kan wel een nieuw topic starten (TS overnemen en gaan updaten, wellicht wat mede auteurs vragen) als dat idd is wat we willen doen

Of een Modje kan het ook doen; ik waai met alle winden mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat mij betreft prima, zolang er maar duidelijk is dat een groot topic voor de echt kleine vraagjes is, want we hebben liever dat dingen in losse topics staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Laten we het (nieuwe) grote topic nog wel open voor leuke projecten waar men mee bezig is of vallen we dan in herhaling? (of limiteren we het tot eindresultaten only bijv. )

Of pakken we een Case Mod achtige approach waarbij mensen met een groot project om te showen gewoon een topic opnenen (na evnetueel goedkeuring van de mods)

Also: done:

[DIY]Het klussende Tweaker QA & showcase topic Deel 2

[ Voor 46% gewijzigd door Notna op 03-06-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik denk dat een casemod idee te lang duurt. Dan zou je in SeM een topic beginnen en dat langzaam volplempen. Dat lijkt me niet heel leuk voor een TS of het forum.

En een leuk project wat iets langer duurt is juist een eigen topic waard imo.

Ik heb deel 1 dichtgezet. Het lijkt me niet verstandig om die naar SG te zetten, ik heb geen trek om de hele inhoud te screenen en één verkeerde post is al teveel.

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 03-06-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Dikke prima. dan laten we het hierbij :)

Thanks voor de input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Señor Sjon schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 13:28:
En een leuk project wat iets langer duurt is juist een eigen topic waard imo.
[..]
Eens! Op Fok! is er een K&W (Klussen & Wonen) forum met daaronder een subforum met projecten. Daar staan soms ERG leuke projectverslagen in (MMach anyone? 8) )

Waar ik zelf wel interesse in heb is een soortgelijk topic/forum voor auto gerelateerde vragen. Een centraal topic om vragen te beantwoorden (Hoe vervang ik de olie in mijn auto?, Welke bougies moet ik hebben voor mijn VW Polo? etc) en een gedeelte/topics voor projecten (Xzelicon met z'n race BMW? Die ene tweaker die een kever ombouwt naar beachbuggy?)

Dat centrale auto-vragen topic wil ik wel maken, maar waar moet dat dan komen? VV of SG :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat er bijvoorbeeld mag in Vervoer:

Een topic over reparatie van je auto
De rest van het forum laten kwijlen bij je pics van de nieuwe Trabant V2 cabrio
Je ervaring met het sportvliegtuig van je buurman
Discussie over de aanbesteding van de nieuwe tram in Lutjebroek-Oost
Waarom jij vindt dat de benzineprijs gekoppeld moet worden aan de prijs van spliterwten

Wat niet mag in Vervoer:

Afspreken wanneer je met je vrienden die straatrace ook alweer zou houden
Pimpen met je strakke rijstijl en anderszins twijfelachtige of illegale zaken
Slowchat topics
Dat is dus een topic voor VV. We zijn alleen niet heel erg happig op de grote topics, zoals je hier al kon lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Misschien WI uitbreiden naar WWI: Wonen, Werken en Inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die heb ik al geprobeerd toen ik net als mod begon. Discussie staat in GCC, maar daar kan je niet bij. :+

WI is meer de financiële kant, SG de praktische kant. En nog zijn topics goed plaatsbaar in beide fora.

[ Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 03-06-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik kan me een dergelijke discussie wel herinneren. Zal vast niet voor het eerst zijn dat het is geopperd :P
Pagina: 1