Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undefined418
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01 19:55
Beste tweaker mensen :)
Wat is het toch weer een super mooien dag!

Ik hoop dat iemand mij een beetje de goeien richting in kan duwen.
Na lang zoeken heb ik denk ik een hobby gevonden die bij mij past :)
Ik wil hardware gaan maken en programeren.
Nu heb ik al het een en het ander gekocht aan soldeer spullen, wat leuke bordjes om op aan de slag te gaan en nog veel meer.
Nu vraag ik me af, is er ergens op het internet een circuit van een usb drive?
(alleen dingen om een usb bootable te maken. denk ook wel dat dat de meest gestelde vraag is)
Of heeft iemand een mooien toturial om een usb drive zelf component voor component in elkaar te zetten?

Ik zal mijn projectje via deze pagina wel updaten.
Hoop dat jullie het leuk vinden :).

Zal even uitleg geven over mijn projectje,

Ik wil een usb stick maken met verborgen display,
Het is de bedoeling op het moment dat de USB stick dicht zit het displaytje is afgeschermt.
Op het moment dat de USB stick uit wordt geklapt komt natuurlijk het displaytje naar voren.
Zie het als zo'n uitschuifbaren USB
Op het displaytje krijg je de voortgang te zien op het moment dat de usb stick in de computer zit.
Dit is nodig om te zien hoever de USB klaar is met zijn process (zonder de pc nodig te hebben).
Ook zit er een aan en uit schakelaar op de usb.
Off = Geen stroom circuit.
On = Stroom Circuit

De software die hier op komt te staan heeft te maken met firmware.
Wat hier op komt te staan kwa software hou ik nog even geheim :)

Wat denken jullie van dit projectje?

p.s. ik weet niet of dit de goeien catagory is }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Op het displaytje krijg je de voortgang te zien op het moment dat de usb stick in de computer zit.
Dit is nodig om te zien hoever de USB klaar is met zijn process (zonder de pc nodig te hebben).
Dat kan een stick niet weten. Een USB stick is een 'dom ding', die alleen op commando sectors leest of schrijft. Bij een kopieeractie krijgt de stick niet te horen wat er gebeurt, of hoe lang het gaat duren. Hij krijgt alleen een stroom van geadresseerde pakketjes die hij moet flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undefined418
Mijzelf schreef op zondag 01 juni 2014 @ 15:22:
[...]
Dat kan een stick niet weten. Een USB stick is een 'dom ding', die alleen op commando sectors leest of schrijft. Bij een kopieeractie krijgt de stick niet te horen wat er gebeurt, of hoe lang het gaat duren. Hij krijgt alleen een stroom van geadresseerde pakketjes die hij moet flashen.
Dat is de reden waarom ik er zelf een ga maken, de chipset wordt natuurlijk niet de chipset van een standaard USB, alleen met het ontwerp waarmee ik bezig ben kom ik niet in de buurt van een "looking" usb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij meer iets voor Electronica?

Move OT->EL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
puffdip schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:01:
[...]

Dat is de reden waarom ik er zelf een ga maken, de chipset wordt natuurlijk niet de chipset van een standaard USB, alleen met het ontwerp waarmee ik bezig ben kom ik niet in de buurt van een "looking" usb
Zoiets? : http://www.instructables....-using-an-AVR-ATtiny2313/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undefined418
Precies :)
en achter dit displaytje kom een microcontroler die wordt geprogrammeert om software te uploaden
dit doormiddel van of de usb poort of de ethernet poort

het probleem alleen is, is dat ik vast loop op deze circuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als ik je introductie lees vraag ik mij af of dit niet te hoog gegrepen is. Je introductie doet mij vertellen dat je beter eerst met een breadbordje met standaard electronica basis schakelingetjes mag bouwem om het eea te leren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het is inderdaad wel heel hoog gegrepen. Stel je voor, we hoesten hier het schema van een USB-stick op. Wat was je planning daarna? Het ding heeft echt geen pinnen met als bijschrift 'sluit hier je LCD op aan', laat staan een ingebouwde motor-driver. En dan hebben we het nog niet eens over de custom software die je blijkbaar wilt bakken.

Anyway, als je alsnog denkt dat je daar allemaal wel overheen komt, zou ik eens beginnen met een Teensy 2.0 met daaraan een SPI flash chip. Het geeft je weliswaar een USB-stick die niet erg snel is en een grootte van maar 8 megabytes heeft, maar je kunt er wel genoeg mee om in ieder geval te testen of de rest van je ideeen werken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Zo te lezen wil je een USB stick realiseren die automatisch de BIOS gaat flashen (Goede gok?).
Krijg je het al voor elkaar wat hierboven gezegd wordt, kom je bij het volgende:

Aangezien je een ON/OFF switch op je stick wil plaatsen doe ik wederom een aanname: BIOS flashen zonder gebruik van het toetsenbord? Dus ' Plug 'n Update'? :) Ook dat wordt een hels karwei. Je zult dan je commando's moeten timen, en aangezien het flashen van een BIOS (of welke firmware dan ook) een erg delicaat proces is, zou ik m'n handen er niet aan vuil maken.

Aan de terminologie die je in je TS gebruikt, en de vragen die je stelt, doe ik nogmaals een aanname: een redelijke beginner. Hier is niets mis mee, maar ga niet te hoog inzetten. Ikzelf ben nu driekwart jaar bezig met Electronica als hobby, en kan zelf nog niks, heb ik het idee. En toch heb ik een aantal boeken gelezen, en ben nu (ook uit interesse) alle uitgaven van Elex aan het lezen.

Ik heb wel geleerd dat het bijna alles wat je bedenkt al ooit eens is gemaakt door iemand anders, of in ieder geval in grote lijnen. Iets wat er nog niet is, heeft vast een reden (zoals jou idee). Ja, er zijn zat zaken die nog niet gemaakt zijn, maar dan zit je eerder op wetenschappelijk niveau dan op hobby niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Alle mbeds met USB op het target zelf (Bijvoorbeeld: https://mbed.org/platforms/?pvend=4, minus de KL05Z, maar ook andere hebben het daar) kunnen redelijk makkelijk zichzelf presenteren als USB stick aan je PC van willekeurig formaat (je hebt dan wel iets nodig om daadwerkelijk de bestanden op weg te schrijven, bijvoorbeeld eerdergenoemd SPI flash, of een SD kaart kan ook. Of direct de data gebruiken en niet opslaan). Een display hang je daar ook zo aan.

Problemen: Als je het echt in een klein formaat wilt hebben dan ga je ook zelf een PCB moeten ontwerpen en alles erop krijgen. Daarnaast als je inderdaad een bios wilt gaan flashen: liever jouw bios dan mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undefined418
Het klopt inderdaad met wat jullie zeggen :P
Ik ben nog een beginner en heb inderdaad dat ook nog in mijn achterhoofd :P
Dit is ook de reden dat ik nu al bezig ben met breadbordjes en een beetje de markt aan het verkennen ben.

Wat mijn doel uiteindelijk is is om inderdaad te gaan flashen.
Wel is waar niet de pc of de bios, maar een router.
Ik ben achter een manier gekomen om het IP adress van het "thuisnetwerk" te pingen.
Niet heel moeilijk lijkt me, ik denk wel dat veel meer andere mensen dit kunnen.
Wat nou als we de zelfde "trick" zouden gebruiken alleen dan automatisch met een apparaatje dat je koppelt aan een pc die verbonden is met het ethernet via LAN.

Dat zou betekenen dat we alleen nog maar het password van de router hoeven te resetten en of te encrypten.
Dit lijkt me wel een klus maar moelijk hoeft het niet te zijn.
Er zijn daar vast genoeg manieren voor.

Vervolgens is het mijn insteek om toch te gaan bekijken of we een nieuw firmware kunnen uploaden via het ethernet. (dus zonder daadwerkelijk het internet te gebruiken).
Deze zogeheten firmware zou het bestaande van de router moeten overschrijden.
Op het moment dat dat gebeurd zal er dus ook geen internet meer zijn met alle apparaten die staan gekoppeld met het ethernet.
De zogeheten besturing systeem is van de router af.

Dit is dus een kleine schets van wat het zou moeten worden.
Ik noem het,,... Internet killer.

Dit is niet bedoeld voor het slechte, maar ik zou graag is willen kijken tot in hoever mijn kennis van produceren gaat en of dit überhaupt mogelijk is.
Daarin tegen, vroeger dachten we dat we niks "3D" konden printen.
We zijn nu al zo ver dat het mogelijk is menselijke nieren te printen.
Dus wie weet :P, gewoon een klein projectje waar ik me mee bezig wil houden :P

Ps Super bedankt voor al jullie reacties en dat jullie toch met me mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat gaat je nooit lukken, en al zeker niet met iets wat je zelf in elkaar soldeert. Nu wil je een router gaan herflashen via internet? Dan kan je beter kijken naar iets als een Raspberry Pi, maar ook dat is een beetje hoog gegrepen als je - neem ik aan - niet kan programmeren.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:29

Rmg

puffdip schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:52:
Het klopt inderdaad met wat jullie zeggen :P
Ik ben nog een beginner en heb inderdaad dat ook nog in mijn achterhoofd :P
Dit is ook de reden dat ik nu al bezig ben met breadbordjes en een beetje de markt aan het verkennen ben.

Wat mijn doel uiteindelijk is is om inderdaad te gaan flashen.
Wel is waar niet de pc of de bios, maar een router.
Ik ben achter een manier gekomen om het IP adress van het "thuisnetwerk" te pingen.
Niet heel moeilijk lijkt me, ik denk wel dat veel meer andere mensen dit kunnen.
Wat nou als we de zelfde "trick" zouden gebruiken alleen dan automatisch met een apparaatje dat je koppelt aan een pc die verbonden is met het ethernet via LAN.

Dat zou betekenen dat we alleen nog maar het password van de router hoeven te resetten en of te encrypten.

Vervolgens is het mijn insteek om toch te gaan bekijken of we een nieuw firmware kunnen uploaden via het ethernet. (dus zonder daadwerkelijk het internet te gebruiken).
Op het moment dat dat gebeurd zal er dus ook geen internet meer zijn met alle apparaten die staan gekoppeld met het ethernet.

Dit is dus een kleine schets van wat het zou moeten worden.
Ik noem het,,... Internet killer.

Dit is niet bedoeld voor het slechte, maar ik zou graag is willen kijken tot in hoever mijn kennis van produceren gaat en of dit überhaupt mogelijk is.

Ps Super bedankt voor al jullie reacties en dat jullie toch met me mee denken!
Ik zou even een stapje terug doen.

Je idee is grappig, alleen loopt op enkele dingen een beetje vast.

Via een USB device, os onafhankelijk (zonder drivers) (systeem)commando's uitvoeren en data terug naar je usb device lepelen (gateway opvragen is iets wat je wilt lijkt me)? vergeet dat eerst maar.

Idem ditto met het via een USB device de NIC in een PC aansturen en zomaar even packets gaan versturen. Zou ook een mega beveiligingslek zijn. (zonder root/administrator via USB het netwerk op kunnen)

Ik zou als eerst je idee een beetje aanpassen.

(Batterij gevoed) Portable device dat een IP adres van de eventueel aanwezige DHCP server krijgt.

Pak je een batterij, Arduino, Ethernet shield en kan je al aan de gang.

Je weet dat je (hoogstwaarschijnlijk) van je router een IP krijgt dus het adres daarvan heb je gekregen.

Vervolgens kan je dingen gaan proberen om erachter te komen welke router het is en zou je default passwords kunnen gaan proberen.

Als dat werkt zou ik er eens aan denken om te kijken of je ook op die manier zou kunnen flashen (Zal je ook storage nodig hebben SD card aansluiten op je arduino bijvoorbeeld.)

Of helemaal gemakkelijk een Raspberry PI op batterij, maar das valsspelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undefined418
Rmg schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 21:43:
[...]

Ik zou even een stapje terug doen.

Je idee is grappig, alleen loopt op enkele dingen een beetje vast.

Via een USB device, os onafhankelijk (zonder drivers) (systeem)commando's uitvoeren en data terug naar je usb device lepelen (gateway opvragen is iets wat je wilt lijkt me)? vergeet dat eerst maar.

Idem ditto met het via een USB device de NIC in een PC aansturen en zomaar even packets gaan versturen. Zou ook een mega beveiligingslek zijn. (zonder root/administrator via USB het netwerk op kunnen)

Ik zou als eerst je idee een beetje aanpassen.

(Batterij gevoed) Portable device dat een IP adres van de eventueel aanwezige DHCP server krijgt.

Pak je een batterij, Arduino, Ethernet shield en kan je al aan de gang.

Je weet dat je (hoogstwaarschijnlijk) van je router een IP krijgt dus het adres daarvan heb je gekregen.

Vervolgens kan je dingen gaan proberen om erachter te komen welke router het is en zou je default passwords kunnen gaan proberen.

Als dat werkt zou ik er eens aan denken om te kijken of je ook op die manier zou kunnen flashen (Zal je ook storage nodig hebben SD card aansluiten op je arduino bijvoorbeeld.)

Of helemaal gemakkelijk een Raspberry PI op batterij, maar das valsspelen :P
Bedankt voor de snelle uitleg!

Dat portable device was inderdaad wel mijn bedoeling, makkelijk mee te nemen en makkelijk aan te sluiten :)
Het idee achter de software was dat er gepingt wordt naar de router om zo het "interne" IP te achterhalen.
Standaard (bij de meeste routers) zal dat 192.168.x.x zijn.

Als er een mogelijkheid bestaat om via dat adress te kunnen uploaden lijkt het mij dat er inderdaad een beveiligings- lek aanwezig is.
Het enigste wat dan indeweg staat zal dan het password zijn van de desbetreffende router.

Ook dit zal met een brute force (die wat langer zal gaan duren en niet via deze manier zal gaan) wel moeten lukken.

Het lijkt mij makkelijker om de router te laten resetten naar FBI.
Dit omdat het wachtwoord negen van de tien keer admin is na een FBI.
Voor de mensen die denken dat dit niet zal gaan lukken, misschien hebben jullie gelijk :)
Maar nooit geschoten is altijd mis en wie weet waar dit projectje ooit naar toe gaat leiden.
Het klinkt heel eigenwijs, maar soms ben ik dat nog wel haha.
Een raspberry PI is inderdaad geen optie, dan is het geen eigen projectje meer.
Misschien leuk om inderdaad de software mee te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

even door een beveiliging komen......... als dat zo makkelijk was zat ik wel op de router vd buren.

btw. Wat heeft mechatronica met dit topic te maken?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Daar zijn al ongeveer een miljoen tools voor geschreven. Maar dat terzijde. Wat wil je nou precies? Een USB-stick in een computer stoppen, die leest de gateway uit, maakt een TCP verbinding met de router -> Reset router -> Firmware flashen (via TCP?)? Zet dat uit je hoofd. Dat gaat niet werken. Er is een reden dat firmware altijd op het apparaat zelf geflasht moet worden. Als dit al mogelijk is door een of andere backdoor, worden dit helse scripts die helemaal niets met electronica te maken hebben.
Dat klopt, er zijn zat manieren om wachtwoorden te decrypten of te achterhalen op andere manieren, maar als er een beetje een fatsoenlijk wachtwoord ingesteld is kan je dat ook wel vergeten. Je zult moeten gaan bruteforcen. Maar met de rekenkracht die jij op je USB stickie kan plaatsen gaat dat minstens 10^20 miljoen (ruime schatting >:) ) jaar duren voordat je een password gekraakt hebt.
Ik denk dat je meer kans van slagen hebt om naar de meterkast te lopen en alle stoppen uit de groepen te trekken om een netwerk plat te krijgen door het brikken van de router.
Zoals ik zei, dat zijn 'projectjes' op wetenschappelijk niveau, en wordt uitgevoerd door mensen die daar al jaren mee bezig zijn plus jaren aan studie hebben gedaan naar de materie. Jij (ik, en daarmee 99,9% van de gebruikers op Tweakers) bent niet bezig met wetenschappelijke ontwikkelingen.
Dat portable device was inderdaad wel mijn bedoeling, makkelijk mee te nemen en makkelijk aan te sluiten :)
Het idee achter de software was dat er gepingt wordt naar de router om zo het "interne" IP te achterhalen.

...

Het lijkt mij makkelijker om de router te laten resetten naar FBI.
Dit omdat het wachtwoord negen van de tien keer admin is na een FBI.
Je idee gaat niet op omdat bij een béétje router de LAN poorten dicht gezet worden bij een factory reset. Dan heb je dus je standaard wachtwoord, maar is je LAN/WAN poort geblokkeerd.

Wil je nog steeds doorgaan na alle feedback van de tweakers in dit forum, ga dan eerst verdiepen in de materie. Zoek uit hoe routers werken, ga de CLI leren om exploits te vinden, snap hoe de protocollen TCP/IP werken (en niet zeggen: dat weet ik! IP betekend Internet Protocol!). Ga je verdiepen hoe de verschillende drivers zouden moeten werken die je moet gaan maken om de communicatie op te zetten. Ga programmeertalen te leren om exploits te vinden op de besturingssystemen.

Mijn tip: Vergeet dit. Onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:29

Rmg

puffdip schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 23:28:
[...]

Mja je hoeft niet eens te gokken, meeste consumenten routers hebben dhcp en zijn ook de gateway naar internet.

DHCP server geeft de client een IP, maar vertelt ook wat het Gateway adres is, op dat moment heb je dus al het adres van de router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undefined418
Ten eerste bedankt iedereen voor deze reactie's :)
om een netwerk plat te krijgen door het brikken van de router.

[...]

Zoals ik zei, dat zijn 'projectjes' op wetenschappelijk niveau, en wordt uitgevoerd door mensen die daar al jaren mee bezig zijn plus jaren aan studie hebben gedaan naar de materie. Jij (ik, en daarmee 99,9% van de gebruikers op Tweakers) bent niet bezig met wetenschappelijke ontwikkelingen.

[...]

Je idee gaat niet op omdat bij een béétje router de LAN poorten dicht gezet worden bij een factory reset. Dan heb je dus je standaard wachtwoord, maar is je LAN/WAN poort geblokkeerd.

Wil je nog steeds doorgaan na alle feedback van de tweakers in dit forum, ga dan eerst verdiepen in de materie. Zoek uit hoe routers werken, ga de CLI leren om exploits te vinden, snap hoe de protocollen TCP/IP werken (en niet zeggen: dat weet ik! IP betekend Internet Protocol!). Ga je verdiepen hoe de verschillende drivers zouden moeten werken die je moet gaan maken om de communicatie op te zetten. Ga programmeertalen te leren om exploits te vinden op de besturingssystemen.

Mijn tip: Vergeet dit. Onhaalbaar.
Wat jammer zeg,
Ik vondt het zo mooi doorgedacht van mezelf haha.
Laten we maar simpel beginnen, iemand leuke bouwpakketen? xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

Beginners zijn hier zeker welkom op het EL forum, alleen wordt inderdaad wel een beetje niveau van zelfwerkzaamheid verwacht. Ideeën spuien is natuurlijk leuk, maar wat jij probeert te doen (van binnenuit een router aanvallen en daar de firmware van flashen) is misschien een beetje optimistisch bedacht.

Bovendien, als je hardware ervoor wil gaan maken dan vermoed ik dat je al fysieke toegang tot het apparaat hebt. Dan heeft aanvallen niet meer zo veel nut. ;)

Als je wil beginnen met bouwpakketjes en leuke ideeën op wil doen (of wil spuien), dan ben je zeker welkom in De EL-kroeg - Deel 3.

Met mechatronica heeft dit trouwens niet veel te maken: Dat gaat over aansturen van motortjes, robots, auto's en alle andere dingen die kunnen bewegen en een stroomdraadje hebben. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1