Zelfbouw PC ~1300 advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Owner
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-03-2025
Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik alweer een tijdje zoet met het uitzoeken van alle onderdelen, maar wil ik toch graag nog even wat advies/kritiek van andere.

Ik had in eerste instantie alles vrij hoog gekozen, maar dankzij de Desktop Best Buy Guide van afgelopen mei (link) heb ik toch mijn keuze overwogen.

De onderdelen die ik heb aangepast t.o.v. de BBG zijn de:
- Videokaart: dit is een MSI Geforce Gtx 780 Gaming (sorry staat niet goed in de componentenlijst, maar ik krijg hem er niet bij)
- SSD: Crucial M550 240Gb ipv M500 240g
- Kast: Crosair Obsidian 750D

Gebruik:
Nu is de computer zeker bedoeld (vooral) voor gaming en software/hardware design.

Ik heb de voeding nagekeken met de PSU power checker van Cooler Master. Volgens deze site heb ik een voeding van minstens 472W nodig, dus met de Cooler Master VS V550S moet dat wel snor zitten.

Vragen:
Nu zit ik alleen nog met de processor. Er zijn toch nog aardig wat verschillende I5 processoren.
- 4570
- 4670
- 4690
Volgens de BBG is de 4570 de beste keus, maar waarom niet gaan voor de 4690 (zoveel duurder is deze niet en de kloksnelheid is toch nog iets hoger (oke de I5 4570 heeft een turbo snelheid van 3.6GHz))?

Het moederbord zit me ook toch nog een beetje dwars. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar de MSI Z87-G45 gaming, maar zoals ook bekeken is in de BBG, ik heb geen behoefte aan overklokken (nooit gedaan en ook geen intentie om te gaan doen) dus is Gigabyte G1 goed genoeg, of zijn er toch nog andere voordelen met het MSI bord?

Ik hoor graag jullie reactie/kritiek op mijn keuzes.
Ik heb de PC nog niet gekocht, want ik twijfel nog teveel.

Alvast bedankt,
Owner.

Excuses als de opbouw nog niet perfect is, maar het is mijn eerste topic hier O-)

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-03 12:38

bbblije

Riiiiight

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 168,50€ 168,50
1MSI H97 GAMING 3€ 103,04€ 103,04
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 429,25€ 429,25
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1Corsair Obsidian 750D€ 123,15€ 123,15
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 48,80€ 48,80
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 69,99€ 69,99
1Cooler Master VS V550S€ 78,65€ 78,65
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.182,47

Heb het (iets aangepaste) lijstje even voor je ingevuld. Mooie setup! Een aantal dingen die ik heb veranderd: de 750D is een geweldige kast, met window, dus heb de kleuren wat op elkaar afgesteld. Ander RAM, niet veel duurder, wel sneller (ook al heeft Intel er niet veel aan, je bord klokt dit terug naar 1600) en zwarte heatsinks. Momenteel de goedkoopste modules met een fatsoenlijk voltage, timing en geen hoge en of gele heatsinks. Nieuwe generatie CPU en moederbord. Moederbord heeft de ALC1150 aan boord, een geluidschip die kan tippen aan die op losse higer-end geluidskaarten. Verder rood-zwart en van alle gemakken voorzien. CPU koeler is wat duurder, echter presteert hij goed, en is hij mooi. Iets wat de Tranquillo naar mijn mening niet is. Verder heb ik de M500 zo gelaten, de M550 is die paar tientjes extra niet waard. Die schrijfsnelheden geven je geen merkbare prestatie winst. De i5 4590 is de beste bang-buck op het moment, de extra Hz die de 4690 brengt doen weinig voor je en zijn naar mijn mening die paar tientjes ook niet waard.

Wat je bespaard op je SSD aan een bijpassende 140mm outtake fan besteden pricewatch: Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1335195754.jpeg

Pracht systeem zo, ik zou bij het raam staan kwijlen. Maar ik ben iemand met een 450D en een oranje 290X tri-x in een systeem dat veelal blauwe accenten heeft. Iets waar ik die kaart bijna voor weg zou doen :p. Maar ook wel een goed excuus om een gigabyte moederbord te halen met oranje accenten, als straks de K's er zijn. Succes! Nogmaals, mooie en goede build!

[ Voor 10% gewijzigd door bbblije op 01-06-2014 11:18 ]

• Owner
@bbblije
Dankje voor je reactie!

De Ram die je hebt uitgekozen, is deze ook laag genoeg voor de CPU koeler?

Met het moederbord heb je mij helemaal overtuigd ^^

Alleen de EVGA 650G Gold, als ik daar even snel de reviews van heb bekeken, schijnt dat nog wel een aardige 'lawaai' maker te zijn, of heb jij daar zelf andere gevoelens bij?

De Fan is zeker netjes. Wordt deze gebruikt aan de voorkant, of als ik de benaming 'outtake' goed begrijp gebruikt aan de achter- of bovenkant?
Of misschien 2 kopen voor, voor en bovenkant ^^

Edit: Ja als de SSD daar echt niks mee red, dan koop ik inderdaad daar liever een goede Fan voor.

Gr,
Owner

[ Voor 8% gewijzigd door Owner op 01-06-2014 10:17 . Reden: toevoeging SSD ]

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-03 22:43
Het ram geheugen ziet eruit als low profile dus daar zul je geen last mee krijgen ;).

Hij bedoeld hem als outtake in de bovenkant ga ik even vanuit.
Ik heb 2 van die AF140(1 in de onderkant en 1 in de voorkant) en ze zijn stil kan ik je verzekeren zolang ze niet boven de 70-80% komen. Het snoertje is echter wel kort maar mijn mening dus daar zou ik al mee opletten hoe je de fan erin zet, zodat je de optimale lengte kan gebruiken.

Gamertag: timmie271

• Owner
@timmie271
Waarom dan juist aan de voorkant? Daar zit bij mij een filter dus daar zou ik juist willen aanzuigen.
Of is dat juist bij jou anders?

• bbblije

bbblije

Riiiiight

De 750D heeft 3 140mm fans meegeleverd. Deze fans zijn bij mij op 80% nog stil te noemen. De pricewatch: Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm is voor achter in je case als outtake. Bovenin niet niet perse noodzakelijk.

Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2013/09/corsair-obsidian-750d-review/obsidian-750d-9-1280x1024.jpg

De grijze AF140mm fan die in je het plaatje hier boven ziet vervangen door een rode AF140.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/1679876/flags/LL

Ik zou die twee voor lekker laten zitten als intake, die zie je toch niet, en ze zijn stil. Eventueel kan je die grijze AF140mm fan, die je vervangt voor de rode, bovenin je 5,25" bay monteren, hier zie je hem ook niet maar voor in de kast kan wel een "thermiek"/"hot pocket" ontstaan omdat je videokaart warmte je kast in slingert. Deze fan voorkomt dit door hier warme lucht af te voeren.

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/5wlqpzel1/airflow.jpg

De voeding ja ik had ook gelezen dat deze op hogere voltages wat luider is, links laten liggen! De pricewatch: Cooler Master VS V550S is een geweldige voeding, en altijd stil! Lekker de CM nemen!

[ Voor 40% gewijzigd door bbblije op 01-06-2014 10:54 ]

• Owner
@bbblije, dat geeft een goed beeld die plaatjes.

Aangezien er boven inderdaad standaard geen fan zit, ben ik het helemaal met je eens.
Die mooie rode achterin en die grijzen bovenin plaatsen.
Nou dan ga ik maar eens een computer samenstellen ^^

Ik laat nog wel een paar plaatjes zien als ik alles heb.

Edit:
Oke toch nog even 1 controlle, het geheugen is 3.2cm hoog en de Crucial Ballistix Tactical is 3.0cm hoog, zou dit nog een probleem kunnen opleveren met de CPU koeler?

[ Voor 22% gewijzigd door Owner op 01-06-2014 14:14 ]

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Die 2mm gaat geen probleem zijn. Daarbij gaat je ram in slot 2 en 4.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1399451446.png

Genoeg ruimte voor de koeler.

• Owner
@bbblije
Oh top! ik wist niet dat je ook 2 en 4 kon gebruiken, ik dacht altijd bij 1 beginnen, weet ik dat ook weer ^.^

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Dual channel, zolang het maar 1-3 of 2-4 is.

• Owner
Nou de onderdelen zijn gekocht, hopelijk voor volgend weekend alles binnen en dan inbouwen ^^

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Owner schreef op zondag 01 juni 2014 @ 14:39:
Nou de onderdelen zijn gekocht, hopelijk voor volgend weekend alles binnen en dan inbouwen ^^
Genieten! Houd ons op de hoogte!

• Owner
Ik ben nu aan het inbouwen en zit ineens erg te twijfelen. Ik heb netjes de handleiding gevolgd bij het installeren van de CPU fan en daarbij staat dat de ventilator naar beneden moet wijzen. Gedaan en wel, maar vraag me nu toch af met het plaatsen van de videokaart (ventilatoren daarvan zitten aan de onderzijde) of dit wel zo'n slim idee is. Er is nu een kleine 5cm aan ruimte tussen de CPUFan en de videokaart

Kan iemand mij uit mijn 'lijden' verlossen?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03 22:19

Thomg

Aww yiss

Owner schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:31:
Ik ben nu aan het inbouwen en zit ineens erg te twijfelen. Ik heb netjes de handleiding gevolgd bij het installeren van de CPU fan en daarbij staat dat de ventilator naar beneden moet wijzen. Gedaan en wel, maar vraag me nu toch af met het plaatsen van de videokaart (ventilatoren daarvan zitten aan de onderzijde) of dit wel zo'n slim idee is. Er is nu een kleine 5cm aan ruimte tussen de CPUFan en de videokaart

Kan iemand mij uit mijn 'lijden' verlossen?
Dat is normaal, bij mij raken ze elkaar zga aan.

• Owner
@Thomg

Dat is nou net het punt. Ik kijk net de handleiding nog eens door en ik zie dat ze het moederbord dus 90 graden gedraaid weergeven. Precies zoals ik het NIET gedaan heb.
Dus levert dit echt geen probleem op, of kan ik het beter opnieuw doen?

Ik heb nog koelpasta over.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Owner schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:46:
@Thomg

Dat is nou net het punt. Ik kijk net de handleiding nog eens door en ik zie dat ze het moederbord dus 90 graden gedraaid weergeven. Precies zoals ik het NIET gedaan heb.
Dus levert dit echt geen probleem op, of kan ik het beter opnieuw doen?

Ik heb nog koelpasta over.
Doe eens even een foto.

• Owner
Hierbij.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/184ffd16831bd77c59ef71856c42056b.jpg

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Haha, nee, zo moet het niet! Je moet het blok zo draaien dat de fan bij het geheugen zit.

En leg je moederbord nooit op een antistatisch zakje.

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Knap dat je dat zo hebt kunnen monteren! Hahaha

• Owner
Daar was ik dus al bang voor. Um ja juist je hebt gelijk. Hele domme redenatie van me. Volgens mij te enthausiast begonnen....
Kan ik er koelpasta bijsmeren met opnieuw aanbrengen of moet alles er weer af? Zo ja, hoe?

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Owner schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:19:
Daar was ik dus al bang voor. Um ja juist je hebt gelijk. Hele domme redenatie van me. Volgens mij te enthausiast begonnen....
Kan ik er koelpasta bijsmeren met opnieuw aanbrengen of moet alles er weer af? Zo ja, hoe?
Ik zelf gebruik alchohol voor het schoonmaken van de proccesor. Ik zou zelf gewoon weer een nieuwe erwt gebruiken, en eventjes helemaal schoonmaken.

Kun je wattestaafjes/van die gezichtswatjes voor gebruiken. Heb je geen doekjes erbij gekregen? soms is dit wel eens het geval.

• Owner
Nee jammer genoeg niet.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Alle koelpasta eraf en nieuwe erop. Op youtube staan video's hoe het moet.

YouTube: How Thermal Compound Spreads

YouTube: How to build a PC: The Tech Report guide

• Owner
Done. Thanks voor de feedback.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En je neemt erg veel risico door je spul op de antistatische zak te leggen. Bijna alles is beter dan dat... |:(

• Owner
Gelijk ervanaf gehaald + heb ESD band en handschoenen om. Dus hopen dat het genoeg was.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Het is geen enorme ramp, maar voortaan op de doos monteren. Zo neem je wel wat risico. Echter heb je alles op laten sturen, werkt het niet, dan terug ermee en doen alsof je neus bloed. Het is niet netjes, maar zo werkt het wel.

• Owner
Goede tip, dankje.

Nou mocht ik ergens deze week de rest goed hebben aangesloten en hebben draaien, dan kom ik nog eens terug voor hulp bij wat 'tweakerstesten' uit te voeren.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Owner schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:19:
Nee hoor, je kan dit gewoon laten zitten.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Owner schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:50:
Goede tip, dankje.

Nou mocht ik ergens deze week de rest goed hebben aangesloten en hebben draaien, dan kom ik nog eens terug voor hulp bij wat 'tweakerstesten' uit te voeren.
Foto's zijn ook van harte welkom! Je bent een mooi systeem aan het bouwen, zowel prestatie als uiterlijk gerelateerd.

• Owner
@bbblije, deal, is ook wel leuk om te doen, eer van mijn werk ^^

Gebruikt tweakers nog een bepaalde manier om plaatjes te uploaden of is het echt via een standaard upload site koppelen? Yap.. men eerste topic ^^

Vanavond hopelijk mijn videokaart en HDD aankoppelen en dan hopen dat alles het doet en installeren ^^

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:49
Owner schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 09:12:

Gebruikt tweakers nog een bepaalde manier om plaatjes te uploaden of is het echt via een standaard upload site koppelen? Yap.. men eerste topic ^^

Vanavond hopelijk mijn videokaart en HDD aankoppelen en dan hopen dat alles het doet en installeren ^^
Als je voldoende karma hebt, kun je meer opslag kopen voor je fotoalbum en kun je daar al je fotos in vinden.
(Als je ze hebt geupload daarin ofcourse)

Link : https://secure.tweakers.net/my.tnet/fotoalbum

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Owner schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 09:12:

Ik maak zelf gebruik van Imgur kun je ook als je niet zoveel karma hebt alles naar een album uploaden en omschrijvingen e.d. aan de foto's toevoegen. Flicker/dropbox. Kan natuurlijk ook.

Als je met een doorlink naar een galerij gaat werken. zou je het volgende kunnen gebruiken. Zou ik wel eerst een thumbnailtje maken.

[url="url naar grote plaatje/galerij"][img]url naar kleinere plaatje[/img][/url]

Dan kun je zoiets maken plaatje linkt naar een galerij.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x7lLS43.png

Verwijderd

Thomg schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:14:
[...]

Haha, nee, zo moet het niet! Je moet het blok zo draaien dat de fan bij het geheugen zit.

En leg je moederbord nooit op een antistatisch zakje.
volgens mij kan je gerust je componenten op die zakjes leggen.
er zijn veel verhalen en mythes over die zakjes dat ze schadelijk kunnen zijn voor je MOBO/ GPU.
toch bewijst deze aardige kerel met veel uitleg waarom ze NIET schadelijk zijn.

YouTube: Anti-Static Mythbuster

toch ben ik ook heel erg voorzichtig geweest met mijn game pc en heb mijn moederbord niet op het zakje gezet. :)

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Ik snap sowieso waarom er nog nooit iemand een "show je nieuwe build" topic heeft aangemaakt...

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 20:02:
[...]

volgens mij kan je gerust je componenten op die zakjes leggen.
er zijn veel verhalen en mythes over die zakjes dat ze schadelijk kunnen zijn voor je MOBO/ GPU.
toch bewijst deze aardige kerel met veel uitleg waarom ze NIET schadelijk zijn.

YouTube: Anti-Static Mythbuster

toch ben ik ook heel erg voorzichtig geweest met mijn game pc en heb mijn moederbord niet op het zakje gezet. :)
't Is simpel.
Verhoog je de kans dat er iets beschadigt raakt als je je moederbord op een antistatisch zakje legt? Ja.
Niemand zei wat over met hoeveel ;)
Je kan het gratis voorkomen, ik dacht dat we nederlands waren hier :D
bbblije schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:40:
Ik snap sowieso waarom er nog nooit iemand een "show je nieuwe build" topic heeft aangemaakt...
Iets met patserig en e-peen.

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 11-06-2014 22:45 ]

• oscarw

oscarw

We zijn al bezig met een nieuw show je build topic :)
Er moet alleen nog intern overlegd worden over de regels.

[ Voor 8% gewijzigd door oscarw op 12-06-2014 16:45 ]

• bbblije

bbblije

Riiiiight

oscar2oktober schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:40:
We zijn al bezig met een nieuw show je build topic :)
Er moet alleen nog intern overlegd worden over de regels.
Heel veel liefde voor dit initiatief!

• oscarw

oscarw

bbblije schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 17:25:
[...]

Heel veel liefde voor dit initiatief!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:49
Deze is er natuurlijk ook nog : Post je gameroom! - deel 3
Komen mooie builds voorbij, echter gaat dit natuurlijk niet alleen over de pc.

• Owner
Ik loop toch nog tegen een probleempje aan.
Ik heb men pc zojuist helemaal in elkaar gezet en natuurlijk met vingers gekruisd deze ook aan gezet ^^

Jammer genoeg krijg ik helemaal niks op het beeldscherm te zien.

Wat wel wat niet:
Wel:
- Voeding, leven in de kast dus dat zal wel.
- Moederbord laat een prachtige rode lijn (oplichtende leds verwerkt in het moederbord) aan achterzijde zien.
- CPU fan
- Case fans (op 1 na, onderste aan de voorkant, maar ik verdenk deze ervan dat die ook een aparte aansluiting heeft. Nog niet naar gekeken).
- HDD (voel je draaien)
- misschien SSD, geen flauw idee hoe ik dit zou kunnen zien.
- Case LEDs (power + HDD LED)
- Ventilatoren videokaart

Niet: beeld, wat dan ook.

Geprobeerd:
1. Monitor aangesloten d.m.v. DVI op videokaart.
2. Monitor aangesloten d.m.v. DVI op moederbord
3. Monitor aangesloten d.m.v. VGA op moederbord

Wat ik bij de volgende poging zou kunnen proberen is:
Videolaart verwijderen en dan booten en kijken wat die doet.

Hulp/ervaring gevraagd dus ^^

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Even alles aansluiten, dvi in je videokaart en dan een CMOS clear doen. http://youtu.be/rdHH9KrceR0 En dan alles opnieuw opstarten.

Werkt dit niet dan even in de doos van je moederbord kijken of er een speakertje mee is geleverd, deze aansluiten op je mobo en dan piepjes tellen. http://www.brighthub.com/...dware/articles/67186.aspx

[ Voor 45% gewijzigd door bbblije op 13-06-2014 00:07 ]

• Owner
CMOS reset.
CMOS reset heeft niet gewerkt (eerst reset gedaan, daarna DVI op videokaart aangesloten, maar dat zal toch niks uitmaken?).

Speakertje.
Een bijgeleverde speaker heb ik niet en bij mijn vorige pc heb ik hem ook niet. Maar ik heb nog een speakertje hier liggen, waaraan ik twee draadjes kan solderen met een 'terminal' om hem aan te sluiten op het moederbord, ik zou alleen niet weten wat het spannings niveau is, waarop de speakertjes werken.

Ik heb deze 'link'

Minimale spanning 3V
Max 8V

Extra boot informatie.
Net ook even met kast open geluisterd en het lijkt qua boot op te starten totdat deze beeld moet gaan geven. Fans starten op en beginnen nominaal te draaien. HDD spint (zachtjes hoorbaar).

Oja, op het moment dat ik de voeding achterop de kast aanzet, dan geeft het LEDje op het moederbord (van de debug modus) even gauw een zichtbare puls. Is dit nog interessante informatie?

Volgende probeer stap?
Zou het bijvoorbeeld ook een optie zijn om het volgende allemaal los te halen ter test? :
- HDD
- SSD
- Graphische kaart (en dvi/hdmi aan te sluiten op het moederbord?
- Extra gekochte Fan

Alle hulp is nog steeds welkom! Heel frustrerend om al men spullen nu al bijna een week in huis te hebben en nog geen beeld te hebben ;(

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Probeer het is zonder GPU, klinkt als een doode GPU namelijk.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Owner
@bbblije, Als ik in de manual kijk wordt er bij de H97 alleen Ram ondersteund tot 1600MHz, er zit nu 18..MHz in, klopt het dan ook dat dat die deze terug klokt of zou dit ook nog wel eens problemen kunnen geven?

@DarkBlaze, voordat ik morgen met het speakertje gaat rotzooien, zal ik eerst eens even alle onderdelen ervanaf halen en daarmee een test draaien.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Die CMOS clear is enkel om alles naar de standaard waarden te zetten. RAM kan en moet het probleem niet zijn, deze draait standaard 1333, en pas met het xmp profiel op de 18..(1600) MHz. Probeer het inderdaad eens zonder GPU, en wellicht de RAM sloten af gaan. Dus maar 1 module installeren, geen resultaat dan een ander slot proberen. Tot je ze alle 4 hebt gehad, en dan met de andere RAM module, 1 voor 1 af gaan.

• Owner
It's alive!!
Allebij de ram sticks eruit gehaald en 1 terug gestopt in slot 1, ipv 2 en 4.
Hij heeft even gemekkerd met opstarten, maar hij geeft beeld en zegt dat er geen proper boot device is. Inderdaad dat klopt, schijven zijn nog leeg.

• Owner
Oke de bevinding moet ik iets aanpassen. Op het moment dat ik ram stick 2 erbij stop (slot 3) heb ik weer geen boot. Het lijkt er dus op dat ram stick 2 dood is. Tenzij het systeem de 2 sticks toch niet slikt. (Volgens de specs zijn het 1866MHz sticks dus bbblije ik vertrouw op jou ervaring dat ze inderdaad worden terug geklokt naar 1600MHz.)

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

probeer ze is in slot 1&2, of draai de sticks is om. Ik heb zelf ook al rare fratsen mee gemaakt dat hij met bepaalde volgorde van sticks wel boot, andersom niet maar dat het RAM ook niet kapot was.

[ Voor 65% gewijzigd door DarkBlaze op 14-06-2014 11:52 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Owner schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 10:30:
Oke de bevinding moet ik iets aanpassen. Op het moment dat ik ram stick 2 erbij stop (slot 3) heb ik weer geen boot. Het lijkt er dus op dat ram stick 2 dood is. Tenzij het systeem de 2 sticks toch niet slikt. (Volgens de specs zijn het 1866MHz sticks dus bbblije ik vertrouw op jou ervaring dat ze inderdaad worden terug geklokt naar 1600MHz.)
Ik heb precies het zelfde gehad tijdens de installatie van mijn SSD, hij wilde niet booten met 2 RAM sticks erin. Toen eentje eruit gehaald, Windows op de SSD geïnstalleerd en toen de tweede RAM stick erbij geplaatst. Dit ging toen wel goed.

Aan de RAM snelheid kan het niet liggen, je bord en cpu zijn zo ontworpen dat deze worden terug geklokt. Het is eerder een issue met je dual channel RAM controller. Windows install zou dit kunnen oplossen.

http://www.tomshardware.c...mpatible-motherboard.html
http://www.tomshardware.c...-1600mhz-motherboard.html

In dit topic wilde iemand ook zijn RAM de schuld geven http://www.overclock.net/...in-1600mhz-motherboard/10 echter kwam hij er achter dat hij de power stekkers van zijn videokaart er niet goed in had zaten. Onderzoek deze dus ook nog even goed ;)

[ Voor 20% gewijzigd door bbblije op 14-06-2014 11:50 ]

• Owner
bbblije schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 11:42:
[...]
In dit topic wilde iemand ook zijn RAM de schuld geven http://www.overclock.net/...in-1600mhz-motherboard/10 echter kwam hij er achter dat hij de power stekkers van zijn videokaart er niet goed in had zaten. Onderzoek deze dus ook nog even goed ;)
Yap, was ik ook al bang voor. Dus heb alle stekkers in eerste instantie ook even nagekeken.

@DarkBlaze,
Ik heb iet wat tijd te kort dus ga het morgenmiddag even proberen. Ik hoop inderdaad dat de sticks in orde zijn, want ik heb echt geen zin om weer een week of 2 te wachten op een nieuwe set.

[ Voor 57% gewijzigd door Owner op 14-06-2014 20:09 ]

• Owner
Nou mijn 2e ram stick is dus kapot. Hiermee wilt mijn pc niet opstarten (als ik deze verwissel met de gene die het wel doet), dus het lijkt me ook stug nu ik windows heb geinstalleerd dat mijn pc het nu wel weer doet met 8gb.

Ik heb Azerty gemaild dat ik de set wil omwisselen.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Owner schreef op zondag 15 juni 2014 @ 20:28:
Nou mijn 2e ram stick is dus kapot. Hiermee wilt mijn pc niet opstarten (als ik deze verwissel met de gene die het wel doet), dus het lijkt me ook stug nu ik windows heb geinstalleerd dat mijn pc het nu wel weer doet met 8gb.

Ik heb Azerty gemaild dat ik de set wil omwisselen.
Klote, maar Azerty is naar mijn ervaring vrij snel met RMA's. Vervelend dat de stick kapot is, maar schrijf hiermee niet gelijk het merk "Kingston" af. Het kan nou eenmaal voorkomen dat iets defect is/raakt. Jammer dat het jou moet overkomen. Laat je even weten als het allemaal wel naar behoren werkt?!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Als je geluk hebt, hoef je maar 1 stick terug te sturen maar Azerty is inderdaad zeer snel met RMAs en inderdaad iedereen kan de pech hebben dat een ram stick kapot is.

• Owner
Ik moet ze allebei terug sturen, maar opzich niet erg. Tijdelijk 4gb erin zetten van mijn oude PC (in de hoop dat die het doet).

Absoluut kingston niet afschrijven (ik wil dezelfde ervoor terug), gister namelijk even battlefield hardline uitgetest en zelfs met maar 4gb aan ram speelde het heerlijk!

• Owner
Opgestuurd en wel dus ben benieuwd.

Vraagje, kan ik die 4e casefan aansluiten op een CPU fan aansluiting van het moederbord, want er zitten maar 3 casefan aansluitingen op men moederbord.

• Luckyshotsfired
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-02 11:15
Owner schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:16:
Opgestuurd en wel dus ben benieuwd.

Vraagje, kan ik die 4e casefan aansluiten op een CPU fan aansluiting van het moederbord, want er zitten maar 3 casefan aansluitingen op men moederbord.
Gewoon een fancontroller erin zetten, veel makkelijker. Vind het trouwens wel apart dat zo'n dure case geen ingebouwde fancontroller heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Luckyshotsfired op 19-06-2014 16:10 ]

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Fancontrollers, je moet er van houden. Als je dit niet in je case wilt (wat ik me kan voorstellen) pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter en pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter. Werken perfect! Zo stel je ook makkelijk in dat je in- en outtake ongeveer gelijk is, zodat je indien gewenst gelijk-, over- of onderdruk genereert. (overdruk raad ik aan, meer in- dan outtake, hierdoor blaas je het stof dat je filters niet tegen houden uit je pc en blijft hij schoner.) Maar ik zou niet enkel alles op je CPU fan header zetten, verdeel ze over je sysfan headers. Maar als ik tel, tel ik er toch 4 excl. je CPU fan header. Of is dat er net boven je voeding geen? (midden onderaan je bord)

Moederbord

[ Voor 17% gewijzigd door bbblije op 19-06-2014 16:39 ]

• Owner
@bbblije, ik bedoel meer:
Op het moederbord zitten 3 case fan aansluitingen en 2 CPU fan aansluitingen.
Nu heb ik 4 case fans en 1 CPU fan, maar ik neemm aan dat je een casefan ook op een cpufan aansluiting kan stoppen,maar klopt dat ook?

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Ik zou niet weten waarom niet.

• Owner
Nou alle fans aangesloten, werken prima!
Ram sticks aan gesloten, werkende ^^

Nu heb ik 1 beeldscherm en zou graag voor een 2e scherm willen gaan.
Ik heb nu het volgende scherm: iiyama ProLite E2473HDS

Ik zou graag een gamescherm erbij willen, of vinden jullie dit al meer dan goed genoeg voor een game scherm?

Prijsrange: €150

Aansluitingen:
- HDMI
- DVI (I / D)
- Display Port

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Voor een game scherm moet je kijken naar de input lag van een scherm. Handige link

En het is wel lekker om een scherm te hebben van 120/144Hz. Dit geeft, ondanks dat het menselijk oog niet meer kan vastleggen dan 30Hz, een vloeiender en rustiger beeld. Overall zijn dit TN panelen, IPS gaat maar tot 60/75Hz. Echter kosten 120/144Hz schermen met een fatsoenlijke imput lag als snel 2x je budget.

Wil je toch vooruitgang tegenover je oude TN paneel, ga dan voor IPS met minimale input lag en 60/75Hz. Je zal merken dat de kleuren veel realistischer zijn. Algehele beeldkwaliteit is een stuk beter tegenover TN. Een goede site om te raadplegen is http://www.tftcentral.co.uk . Hier reviewen ze schermen heel grondig, en testen ze ook of het scherm geschikt is om op te gamen. In veel reviews zie je dan ook dat de refresh rate er helemaal niet zo toe doet, en alles rond de 5ms prima is.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Pagina: 1