Wireless audio mogelijkheden, kwaliteit en bereik

Pagina: 1
Acties:

• DukeNukem3D
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-08-2025
Ik vraag me af wat voor mij de beste manier is om draadloos muziek af te spelen, omdat de audiojack van het moederbord van mijn laptop onherstelbaar beschadigd is. Mijn situatie is als volgt: ik heb een Asus K95VM laptop (zo'n bakbeest van 5 kg) met daarop Windows 8.1. De audiojack is dus stuk, maar de USB poorten en de BT (4.0) functioneren volgens mij prima. De geluidsinstallatie is een standaard hifi set van een jaar of 10 oud, de toentertijd populaire standaard Sony stereotoren. Daarop heb ik een ingang met tulp-aansluitingen en een (grote) audiojack. De set is wel een van de betere modellen en de kwaliteit van het geluid is dan ook best aardig, maar natuurlijk niet hoogwaardig. Verder is het nodig dat ik enigszins goed bereik heb, aangezien ik in mijn (kleine) huis redelijk vaak met de laptop verplaats en de muren dan barrières vormen. Daarvoor zou ik eventueel de deuren open kunnen laten. Ik heb geen fysieke toegang tot de router omdat ik in een studentenhuis zit, maar ik heb het wachtwoord wel. Het is daarom ook van belang dat ik andere verbindingen van de router heeft niet overbelast, aangezien er ook anderen zijn die van het netwerk gebruik maken. Ik wil er maximaal een euro of 100 aan te besteden, maar als dat voor minder kan zonder dat dat ten koste van de audiokwaliteit of het bereik gaat, dan liever voor minder. Maar als dat voor dit bedrag niet mogelijk is, dan hoor ik dat ook graag.

Ik twijfelde eerst of ik hiervoor een nieuw onderwerp moest starten, want ik heb bijna dezelfde vraag als LastYearsMan. Het verschil is echter dat BT voor mij wel een optie is. Ik heb me in de materie verdiept, maar een aantal zaken worden mij maar niet duidelijk.
  • 1) Welke mogelijkheden heb ik om een draadloze audio verbinding te maken? Tot zover weet ik van Bluetooth, USB en netwerk.
  • 2) Welke mogelijkheden zijn er voor mij om de audio via het netwerk te laten gaan? Ik heb iets over NAS gelezen, maar ik geloof dat dat een beetje te ingewikkeld voor mij wordt aangezien ik geen expert op het gebied van IT ben.
  • 3) Wat is het verschil tussen een draadloze audio verbinding via de USB, Bluetooth en netwerk qua
    1. geluidskwaliteit?
    2. bereik?
  • 4) Welk is het meest voor mij geschikt?
Zodra ik weet welke mogelijkheid voor mij geschikt is, ben ik waarschijnlijk beter in staat een product kiezen. De producten die ik momenteel overweeg om aan te schaffen zijn:

Via het Netwerk
1) Op de site van Sitecom: WMA-1000
Hierbij vraag ik me alleen af of het uitmaakt dat ik geen fysieke toegang tot de router heb en hoe zwaar ik het netwerk zou belasten.
Via USB
2) In de pricewatch: Sitecom WL-061 Wireless Audio Transmitter

Via BT
3) In de pricewatch: Logitech Wireless Speaker adapter for Bluetooth audio devices.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeNukem3D op 30-05-2014 15:30 . Reden: Links en spelling aangepast ]

Prettige dag.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:10

Jag

Nog simpeler (en goedkoper) is het om een usb geluidskaart te kopen. Is dat niet een optie?

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:52
Je kan een Apple TV of een rasberry Pi met XBMC kopen en dan via airplay op de speakers afspelen dmv het volgende programma http://tuneblade.com/.

Je hebt dan bereik in het hele netwerk :-).

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 20:47
Wellicht is een Philips AW1000 een oplossing. Waar je echter naar op zoek bent is een apparaat dat door Windows als een bluetooth speaker herkend. Ik weet niet of dat met deze Philips mogelijk is. Hiervoor zou je contact op kunnen nemen met Philips.

Dit apparaat heeft in ieder geval diverse streaming mogelijkheden (bluetooth, wifi) en is ook geschikt voor bijvoorbeeld Spotify. Met dit apparaat is het dus in ieder geval niet noodzakelijk je computer aan te laten om muziek te luisteren.

[ Voor 32% gewijzigd door MarVanOs op 30-05-2014 18:01 ]

Verwijderd

Jag schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 15:51:
Nog simpeler (en goedkoper) is het om een usb geluidskaart te kopen. Is dat niet een optie?
Dit was ook het eerste waar ik aan dacht. Gewoon überhaupt een nieuwe "geluidskaart" gebruiken.
Dan heb je ook niet afhankelijkheid van "thuis" maar als je dat ding meeneemt naar elders kan je ook weer gewoon headphones aansluiten enzo.
Althans, ik ga er van uit dat je een laptop hebt met een reden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2014 18:02 ]

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
Is een bluetooth audio receiver niet gewoon een oplossing?

http://www.ebay.com/itm/B...ngles&hash=item3f35a2cc58

Ben je voor 2 tientjes (misschien minder, dit was mn eerste hit) klaar!

Edit: Te snel gelezen, zie dat je dat zelf ook al bedacht had. Heb er zelf goede ervaringen mee! 0 configuratie, makkelijk te pairen met extra devices of als er gasten langs komen

[ Voor 22% gewijzigd door supreme tweaker op 30-05-2014 18:08 ]

Burp

Verwijderd

Wel even opletten welke bronbestanden je zal gaan gebruiken afhangende van de geluidskwaliteit die je nastreeft. Als je bronbestanden voornamelijk 44.1KHz zijn kun je beter een Airport Express halen want alles wat niet 48KHz is zal je Apple TV intern gaan omzetten met een niet al te beste chip. Een Airport Express zal juist weer alles wat niet 44.1KHz is intern gaan omzetten.

Alles wat bij maximaal volume binnen iTunes wordt gestreamd naar de digitale uitgang van je Airport Express/Apple TV is op respectievelijk 44.1KHz of 48KHz bit-perfect. (Ik heb zowel een Apple TV en Airport Express en dit is de informatie die ik gevonden heb toen ik na ging denken over muziek streamen via een Apple TV.)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je een apparaat kunt vinden wat Airplay ondersteunt: http://tuneblade.com/
Schijnt prima te werken, ook icm airplay receivers van bijv Denon.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DukeNukem3D
Bedankt! Jullie dragen een hoop oplossingen aan waar ik me eerst even in zal verdiepen voordat ik daarop reageer.

Prettige dag.

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:01
@TS Als je voor de Logitech optie gaat zou ik deze optie ook even bekijken. Is de (ver)nieuw(de) versie. Ondersteund Bluetooth 3.0 ipv 2.0

• DukeNukem3D
Sorry voor de ongelooflijk late reactie, maar ik reageer toch maar omdat jullie (hele creatieve) oplossingen prima werken en omdat ik denk dat mijn antwoord alsnog bruikbaar is voor mensen met hetzelfde probleem.

In eerste instantie heb ik een poging gewaagd om de laptop te (laten) repareren. Dat lukte uiteindelijk niet, of het zou voor een hoop geld moeten gebeuren, dus zag ik daarvan af.

Ik heb voor twee van jullie oplossingen gekozen. Voor het afspelen van audio heb ik een Logitech Bluetooth Audio Adapter genomen, aangezien ik de voorkeur voor een draadloze verbinding had en de vertraging daarvoor geen verschil maakt. Wat een goed apparaat is dat zeg! Prima bereik en een behoorlijk zuiver geluid voor normaal gebruik.

Voor het afspelen van video koos ik voor een Asus Xonar U3. Dat is ook een uitstekend apparaat.

Bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door DukeNukem3D op 11-11-2014 15:43 ]

Prettige dag.

Pagina: 1