Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

DTS (HD-MA) Raspberry Pi - Samsung F8000

Pagina: 1
Acties:

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-09 11:37
Beste tweakers,

Zo meteen krijgen wij onze langverwachte Samsung 46F8000 toegeleverd en wordt, er na 8 jaar, hiermee nog eens een upgrade gegeven aan de woonkamer. Nu heb ik als mediacenter altijd gebruik gemaakt van mijn laptop met XBMC en als ondersteuning een DS213j.

Nu zou ik vooral de omslachtige manier met de laptop willen vervangen met een iets rechtstreeksere oplossing, zoals bv een raspberry pi. Ik weet dat RPI problemen ondervindt met DTS(HD-MA) audio en dat de meeste dit oplossen met een evenwaardige reciever maar deze oplossing valt spijtig genoeg uit ons budget en zijn we voorlopig nog tevreden met onze 8j oude Sony 5.1 ( welke nog geen DTS- decoding ondersteund).

Is het mogelijk om de decoding van DTS(HD-MA) te laten lopen via de TV met zijn 'quad-core processor'?

Bedankt!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi,

Voor zover ik weet kan dat wel (de meeste TV's begrijpen wel DTS) maar sturen dan alleen 2.0 geluid uit. Daar heb je dus niets aan.
Daarbij komt dat DTS-HD nog iets HEEL anders is dan DTS, en de de PI speelt dan ook geen DTS HD...
DTS kan de Pi doorsturen naar je receiver, DTS HD niet.

[ Voor 10% gewijzigd door DennusB op 30-05-2014 10:33 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Pachango Boy
Ja met 2.0 is het een beetje triestig natuurlijk.

Dan ben ik mogelijk beter af met een Intel Celeron 1037U systeem?

bedankt alvast!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Als je decoding wilt laten doen door een apparaat zal deze ook daadwerkelijk de decoders nodig hebben, TV's hebben dit naar mijn weten niet voor HD Audio. Hoe dan ook zal de Pi DTS-HD als bitstream aan moeten leveren als je de TV de decoding wilt laten doen, en bitstream HD Audio doet de Pi dan niet. Als je al DTS-HD bij de TV zou krijgen (via bijvoorbeeld een andere bron) zal deze de core van de track pakken en het zien als gewone DTS, zeker als het over de S/PDIF Out van de TV door moet worden gestuurd. HD Audio gaat alleen over HDMI dan wel meerkanaals analoog. En zoals gezegd zetten veel TV's DTS (en sommigen ook Dolby Digital) terug naar 2.0 waardoor audio door de TV veelal geen aan te raden oplossing is.

Maar om welke Sony 5.1 set gaat het hier? Want als deze niet eens over DTS-decoders beschikt ga ik toch wel een een relatief basic model denken. Kan de receiver dan bijvoorbeeld wel LPCM aan? Dan kan je een bron de decoding laten doen. Als LPCM geen optie is dan ben je sowieso weg. Sowieso zou ik me niet blind starren op het hele HD-deel van audio, het staat leuk op het display maar genoeg sets die niets hebben aan de hogere bitrate.

Samenvattend:
De Pi kan geen HD-Audio aan en met een lichte overclock wel DTS. Dus als je HD Audio wilt zal je sowieso een bron moeten vinden die deze tracks aan kan. Dan is het nog de vraag welke Sony-set je hebt. Als deze bijvoorbeeld meerkanaals analoge ingangen heeft kan je er voor kiezen een bron te nemen die HD Audio al kan decoderen voor je en zo naar de Sony kan brengen, dan maakt het niet uit dat de Sony geen decoders heeft. Maar via de TV ga je sowieso geen HD Audio krijgen en met wat pech ook nog eens 2.0 stereo.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 30-05-2014 11:50 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Pachango Boy
Met de Sony (DAV-DZ110) ben ik er van uitgegaan aangezien zijn leeftijd en de lage prijs destijds dat deze geen DTS decoding doet. Misschien ben ik hier wat te vlug door de bocht gegaan, er staat wel DTS op maar dit betekent niet meteen ook decoding zeker? LPCM staat er niet op blijkbaar, PCM wel.

Ook DTS-HD is zeker geen prioriteit, ben al zeer gelukkig mocht DTS werken!

Zeker al bedankt voor de uitgebreide uitleg!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 23:36
DTS (en tevens Dolby of andere 5.1 formaten) werkt op deze set enkel vanaf een DVD, niet met andere aangesloten apparaten zoals een tv of mediaspeler. In dat geval zal de set waarschijnlijk overschakelen op Dolby Prologic, noem het een soort van upmixing. Dit is vaker het geval bij alles-in-één setjes, met name de wat oudere modellen. 5.1 gaat pas werken met een andere versterker.

[ Voor 6% gewijzigd door ShittyOldMan op 30-05-2014 18:05 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Pachango Boy
Oh dus als conclusie: met de huidige setup zal het niet werken.

Spijtig maar dat is allesinds wat hoofdpijn gespaard! Bedankt allesinds ieder van jullie!
Pagina: 1