I don't drive fast, I only fly low!
Ja. Black Ice is niet bepaald goed, kijk o.a. maar een hier. Tiny is wel goed.Op zondag 10 juni 2001 13:57 schreef yonexfreak het volgende:
Draai zelf met BlackIce , maar zit eraan te denken om Tiny Firewall ook te installeren.
is dit zinvol en waarom?!
Waarom zou je dat in hemelsnaam willen. Als je toch een goede heb, is dat toch genoeg.en 2. hoe stel ik deze dan beiden in zodat ze naast elkaar/samenwerken ipv tegen elkaar werken?
problemen waren:
1) netwerk kaart werd niet herkend
2) tijdens opstarten blauwe schermen (VXD)
3) alleen safe mode werkte nog
no flame intended
BTW onder win2000 geen enkel install probleem
Ik gebruikte altijd ZoneAlarm en die deed het perfect. Heb vandaag bij wijze van onderzoek eens ZoneAlarm uninstalled en Tiny geïnstalleerd. En ik moet zeggen: prima firewall voor zover ik kan zien.
ZoneAlarm is iets simpeler voor m.n. de wat minder ervaren gebruiker, Tiny geeft je even iets meer opties als je daar van houdt. Zo is het bij het instellen van een regel voor netwerkverkeer heel makkelijk om de applicatie maar bepaalde rechten te geven of restricties op te leggen (mag alleen maar verbinden met dat en dat adres, of alleen maar met die en die poort etc) als je dat wil (het hoeft nl niet per se!). Bij ZoneAlarm gaat dat iets omslachtiger, al is het wel degelijk mogelijk.
Een ander voordeel van Tiny is dat ook de gratis versie password protection heeft (handig als meerdere mensen je pc gebruiken), terwijl dat bij ZoneAlarm alleen maar in de PRO versie is.
Ik heb bij Tiny ook een optie gezien voor 'remote administration'. Of dit veilig is weet ik niet, maar het zou wel eens handig kunnen zijn als je bv een thuisnetwerk hebt en je wil vanaf je eigen pc eventjes de firewall instellingen van de pc van een familielid langslopen
In ZA's voordeel spreekt verder dat de Interface er wat 'simpeler' uitziet en dat de meldingen die je krijgt ook eenvoudiger te begrijpen zijn voor minder ervaren gebruikers. Voor de leken zou ik dan ook zeker ZoneAlarm aanraden.
Nog een mogelijk voordeel is dat ZoneAlarm ook de zogenaamde 'mailsafe' functie heeft die mogelijk gevaarlijke emailattachments blokkeert. Deze functionaliteit is echter alleen maar bruikbaar in ZA Pro, omdat die beschermt tegen 37 verschillende attachments en ZA Free tegen maar 1. Ikzelf heb hiervoor echter al andere software.
Conclusie: voor mezelf blijf ik nog even Tiny gebruiken, aan mijn niet-zo-kenners vriendenkring raad ik ZoneAlarm aan. Net zo goede bescherming maar beter te begrijpen voor de gewone stervelingen; echter minder speelopties voor de tweaker.
Mailsafe vergeten
Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy
Precies de reden waarom ik iedereen ZA aanraad ipv Tiny.... TPF is een beetje te krachtig voor de leekConclusie: voor mezelf blijf ik nog even Tiny gebruiken, aan mijn niet-zo-kenners vriendenkring raad ik ZoneAlarm aan. Net zo goede bescherming maar beter te begrijpen voor de gewone stervelingen; echter minder speelopties voor de tweaker.
Er zitten nog wel een paar bugs in... als je remote admin uitzet luistert TPF nog steeds op TCP 44334 ofzo, en de optie 'Hide Admin-Firewall connections' in het status window wordt niet onthouden.
Nieuwste build is 2.0.14 beta 4 btw, email me maar als je die wilt hebben.
Verwijderd
Wat wel vet irri is, is dat zonealarm de laatste tijd bij het opstarten het internetverkeer al blokt, dan moet je re-booten voordat je kan internetten, maarja.. kwee niet of tiny of blackice etc dat ook doen..
Het is net een flipperkast als ik mijn hoofd schud met die 2 hersencellen!!!!!
Tiny is goed, maar veel opties en dus niet zo geschikt voor een beginner
BlackIce is wel aardig voor de beginner
kortom mis nog de firewall voor de iets verder gevorderde gebruiker...
iemand suggesties??
(dus niet te moeilijke termen voor instellen en wel effectief met standaard settings)
gr
YF
Dat lees ik hier anders niet. En hier evenmin. Ik neem trouwens aan dat ze met de Intruder Detection het Backtracen bedoelen? Als dat zo is dan is het wel erg duur voor iets wat zo weinig nut heeft (een mailtje naar abuse@provider.org is veel effectiever). Of bedoelen ze met Intruder Detection dat Intruders gestopt worden? Dat doet iedere firewall.Op maandag 11 juni 2001 19:41 schreef Pc123 het volgende:
Blackice heeft intruder detection, als AANVULLING op een andere firewall (zegt de info zelf).
Je hoeft bij Tiny niks meer te weten dan bij ZoneAlarm in principe. Je kan 'Permit and create rule' doen en als je dan niet op 'Customize rule' (of zoiets, weet de termen niet precies uit m'n hoofd) dan is dat gewoon hetzelfde als bij ZoneAlarm op 'Yes' of 'No' klikken en het vinkje aanklikken dat hij het antwoord moet onthouden.kortom mis nog de firewall voor de iets verder gevorderde gebruiker...
Is er trouwens voor ZoneAlarm niet een fix voor de problemen met Sonera? Ik meen me te herinneren zoiets gelezen te hebben in C!T.
Volgens mij was dit ook een bekend probleem waar een fix voor was (of vergis ik me nu..... hmmmWat wel vet irri is, is dat zonealarm de laatste tijd bij het opstarten het internetverkeer al blokt, dan moet je re-booten voordat je kan internetten
Staat die niet op de site dan? Hier staat wel een 2.0.14 beta: http://www.tinysoftware.com/download.php, die dateert van 16 mei 2001. Als de jouwe een nieuwere is hoor ik het graag van je.Nieuwste build is 2.0.14 beta 4 btw, email me maar als je die wilt hebben.
Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy
correct me if i'm wrong
alvast tnx voor de hulp!!
gr
YF
In mijn ogen behoren Tiny en ZoneAlarm (evt Pro) inderdaad tot de beste die er te krijgen zijn. Grote voordeel is ook dat ze gratis zijn (behalve ZA Pro), dus dan kan je eens wat software legaal gebruikenOp maandag 11 juni 2001 22:56 schreef yonexfreak het volgende:
als ik het zo begrijp, is Tiny firewall de beste in de meeste ogen?!
Je hoeft trouwens niet steeds 'gr YF' onder je posts te zetten, hoor. In de FAQ staat:
"Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten; het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. "
wat ik me nog wel afvroeg is dat waarom bij de security test van Symantec wel wordt aangegeven dat BlackIce safe is
moet er eerlijkheidshalve bij bekennen dat ik elke keer dezelfde score haal met Zonealram Blackice etc...
weet het niet voor Tinyby the way
iemand ideeeen hoe dat komt of is test niet goed?!
ps ga denk toch maar eens tiny gebruiken geloof ik
ps is het waar dat zonealarm er een update/patch heeft voor sonera Quicknet gebruikers??
In veel andere tests haalt Blackice het dus niet, kan aan de test liggen. Hij blokkeert heus wel wat, alleen niet alles. Er zijn ook gevallen van real-life situaties waarin Blackice zijn werk niet goed deedOp dinsdag 12 juni 2001 08:12 schreef yonexfreak het volgende:
wat ik me nog wel afvroeg is dat waarom bij de security test van Symantec wel wordt aangegeven dat BlackIce safe is
moet er eerlijkheidshalve bij bekennen dat ik elke keer dezelfde score haal met Zonealram Blackice etc...
weet het niet voor Tinyby the way
Er schijnt een methode te zijn om het gewoon te laten werken, dan moest je iets instellen. Het was niet een patch voor zover ik weet. Stond in een recent nummer van Computer!Totaal meen ik me te herinneren. Ik zal het straks even opzoeken, als ik het kan vinden en het blijkt idd voor Sonera te zijn zal ik het hier wel ff posten.ps is het waar dat zonealarm er een update/patch heeft voor sonera Quicknet gebruikers??
Verwijderd
Blackice kijkt niet wat er naar buiten wil en daarom vind ik tiny een goede aanvulling.
Zelfs als je een programma hebt geupgrade dan ziet tiny dat er wat anders aan is en dan moet je opnieuw toestemming geven.
Verwijderd
Doet Blackice wel maar alleenwat schadelijk wordt geidentificeerd.Op dinsdag 12 juni 2001 17:42 schreef otaku-san het volgende:
Ik heb die combinatie draaien en het bevalt goed.
Blackice kijkt niet wat er naar buiten wil en daarom vind ik tiny een goede aanvulling.
Zelfs als je een programma hebt geupgrade dan ziet tiny dat er wat anders aan is en dan moet je opnieuw toestemming geven.
Ik zie hier dus ook wel dat er mensen zijn die de grc test als kant en klare koek slikken! jzus man ga jezelf eens beter voorlichten..
Verwijderd
Waar slaat dit op?Op dinsdag 12 juni 2001 21:35 schreef kRiTz_C het volgende:
[..]
Doet Blackice wel maar alleenwat schadelijk wordt geidentificeerd.
Ik zie hier dus ook wel dat er mensen zijn die de grc test als kant en klare koek slikken! jzus man ga jezelf eens beter voorlichten..
Blackjice is prima in het blocken van allerlei probes. Dat ontkent Gibson ook niet, hij wil dat ook verkeer naar buiten gecontreoleerd wordt en dat doet tiny dus heel goed.
Voordat Steve Gibson met de shields up test kwam had hij een stelth test en met alleen blackice kwam mijn comp daar door, ik was toen ook al onzichtbaar voor eventuele attackers.
Leer zelf eens wat bij, ipv alleen maar de laatste hype als gospel te volgen.