Ik heb een optie op een nieuwbouwhuis en ben bezig met de financiering. Op mijn huidige huis heb ik nog een deel aflossingsvrij. Daarom mag ik voor tot 50% van de waarde van het nieuwe huis een aflossingsvrije hypotheek nemen.
Ik begrijp dat historisch gezien een korte rentevaste periode het goedkoopst is. Echter, omdat ik geen of niet veel overwaarde meeneem vanuit mijn huidige huis en een LTV van ongeveer 95% nodig heb om het nieuwe huis te kunnen financieren, ben ik bang dat ik met de toetsrente van 5% het huis niet kan financieren als ik voor een looptijd kies van korter dan 10 jaar. Mede gezien de huidige rentestand ben ik daarom aan het kijken naar rentevaste perioden van 20 jaar.
De nieuwe hypotheek zal ongeveer €390.000 bedragen.
Ik heb een aantal scenario's uitgedacht:
1. Een deel annuïteiten van €290.000 á 2% voor 20 jaar vast en een deel aflossingsvrij van €100.000 á 2.2% voor 20 jaar vast (Rabobank). Het aflossingsvrije deel wil ik na 20 jaar aflossen mocht de rente op dat moment erg hoog zijn. Daarvoor wil ik dan maandelijks geld steken in de VWRL ETF (dat doe ik nu ook al). Als ik reken met een verwacht rendement van 3% moet ik iedere maand ongeveer €305 i
nleggen. Mocht de rente na 20 jaar niet veel hoger zijn nu, dan kan ik ervoor kiezen niet af te lossen op het aflossingsvrije deel. Bij een gelijkblijvende waarde van de woning zou ik na ongeveer 30 maanden een LTV hebben van <90% en dan op beide hypotheekdelen 0.2% korting krijgen. Met de huidige regels zou ik dan na ongeveer 15 jaar op <65% zitten en dan weer 0.2% korting krijgen. Ik heb overigens nog ongeveer 18 jaar HRA op het aflossingsvrije deel. Het voordeel van dit scenario is dat ik lagere maandlasten heb dan wanneer ik een volledig annuïtaire hypotheek zou nemen en geloof dat ik met een historisch gezien relatief veilige belegging in VWRL een hoger rendement denk te halen. Bovendien, omdat het gaat om een relatief klein deel (+-25%) van de gehele hypotheek, de verwachte inflatie en het feit dat ik niet heel erg risico-avers ben vind ik dit een aanvaardbaar risico en een mooi compromis.
Bruto betaal ik in dit scenario per maand €1.081 (aflossing en rente annuïtair deel), €183,33 (rente aflossingsvrije deel) en €305 (i
nleg VWRL om evt. aflossingsvrije deel mee af te lossen na 20 jaar) = €1.569,33. Dit natuurlijk tot het moment dat de LTV beneden 90% ligt.
2. Volledig annuïtair voor 20 jaar vast á 2%. Daarvoor betaal ik bruto per maand €1.450,57 tot het moment dat de LTV beneden 90% ligt.
Als ik bovenstaande scenario's vergelijk betaal ik bij scenario 1 bruto dus €118,76 per maand meer voor meer verwacht rendement, flexibiliteit, maar ook meer risico. Echter, dit bedrag kan ik dus weer in VWRL beleggen. Als ik reken met hetzelfde verwachte rendement (3%), dan heb ik na 20 jaar naar verwachting weer een kleine €39.000 in beleggingen. Verder is het zo dat ik met de beleggingen in VWRL meer VRH ga betalen.
3. Daarnaast zou ik eventueel nog gebruik willen maken van het historische feit dat een rentevaste periode van steeds één jaar op lange termijn goedkoper is. Echter, vanwege de hogere toetsrente kan ik niet over de hele hypotheek de rente voor één jaar vastzetten (en ik denk dat ik dat ook niet zou durven, alhoewel ik dus niet zo risico-avers ben). Daarom wil ik wellicht één of beide delen opdelen in twee kleinere delen, waarvan één deel met een rente voor 1 jaar vast en één deel met een rente voor 20 jaar vast. Op die manier profiteer ik hopelijk van lagere kosten, maar is het risico van een sterke rentestijging ook weer te overzien.
Voor de duidelijkheid, ik wil geen lagere maandlasten om vervolgens meer uit te geven. Ik wil deels lagere maandlasten tegen een voor mij aanvaardbaar risico op een relatief klein deel van de totale hypotheeksom om dat geld vervolgens historisch gezien veilig te beleggen en een historisch gezien hoger rendement te halen en meer flexibiliteit te houden dan wanneer ik volledig annuïtair zou lenen.
Maak ik in bovenstaande een denkfout? Tips?
Edit: de werkelijke hypotheeksom is iets hoger en daar heb ik mee gerekend hier. De bedragen stroken dus niet helemaal met de genoemde hypotheeksom.
[
Voor 4% gewijzigd door
Jackssonss op 28-06-2020 11:51
]