Ik weet dat het misschien niet helemaal in dit topic past... Aan de andere kant is het wel relevant voor velen denk ik.
Onze hypotheek loopt over 11 maanden af (4,6%, spaarhypotheek) en dan gaan we hem opnieuw vastzetten. Ik had zitten kijken en als we hem gewoon verlengen (bij de Rabobank) dan zou ik denk ik kiezen voor 10 jaar op 2,3% (NHG) (voor zover nog van toepassing over 8 maanden, dan krijgen we
nl een voorstel).
Gevolg is uiteraard dat je meer moet gaan i
nleggen in de spaarpot, maar minder hypotheek rente gaat betalen. Netto gaan we er per jaar slechts € 400 op vooruit.
Doordat je meer gaat i
nleggen op je pot (en de rente lager is), zou het bedrag dat in de spaarpot zit aan het eind van jaar 20 gelijk zijn (of eige
nlijk nog iets meer) aan het het bedrag dat anders in jaar 21 in de pot zou zitten. Als de rente na die periode dan weer wat hoger is geworden, dan zou je dus je hypotheek zonder veel pijn gewoon met 1 of 2 jaar in kunnen korten.
Nadeel is door de verschuiving (van hypotheekrente naar i
nleg) dat je ook minder af te trekken hebt, waardoor je op papier een belastbaar inkomen hebt. Ik ben eens gaan rekenen... Uiteindelijk de € 400 die ik netto minder kwijt ga zijn aan mijn hypotheek betaal ik uiteindelijk bijna helemaal zelf. Mijn KOVT wordt namelijk met ongeveer datzelfde bedrag verlaagd door het hogere inkomen dat je op papier hebt.
Als de hypotheek rente weer gaat stijgen over 10 jaar, dan is het op zich niet ongunstig. De te betalen rente wordt dan uiteraard weer meer (maar zal aftrekbaar (zij het wel iets verminderd) blijven), maar de spaarpot is dan juist wat voller en gaat beter renderen. Dan loont bijstorten in de spaarhypotheek misschien wel weer.
Ik heb nog 8 maanden om na te denken, maar het is een keuze die je 1x voor langere tijd weer maakt. Overigens moet je natuurlijk ook rekenen dat als je kinderen 8/9/10 zijn dat ze dan mogelijk niet meer naar een opvang gaan

. Dan is het verhaal van een toeslag ook weer niet van toepassing.