Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Ik heb een aantal gesprekken gehad dit jaar met potentiële werkgevers. Een aantal daarvan waren uit de buurt en daarvoor maakte ik gebruik van ov. Met de chipkaart kan ik via de website vrij makkelijk de reiskosten inzichtelijk maken en in pdf-vorm opslaan.

Nu heb ik bij twee bedrijven de reiskosten gevraagd. De reacties waren vrij kort: nee of niet onze verantwoordelijkheid.

Aangezien de kosten nu vrij hoog oplopen waarvan ik met mijn gezin een week kan eten (reiskosten EUR 20,00-30,00 per keer), raakt het geld op. Er is een sollicitatiecode, maar kennelijk kent niemand die. Ik zal nu dan ook mijn gesprekspartners van te voren vragen wat hun standpunt is betreft reiskosten.

Wie heeft er ervaring met declareren van reiskosten bij een sollicitatie? Vroeger ging dat kennelijk veel makkelijker en werd zelfs een formulier in de handen gedrukt, als ik het internet moet geloven.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waren dit geadverteerde posities, of had je een open sollicitatie gedaan? Bij de eerste is het inderdaad standaard om reiskosten vergoed te krijgen, bij de tweede zul je daarover afspraken moeten maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Ik heb het plm. 9 jaar geleden wel eens meegemaakt dat ik reiskosten vergoed kreeg. Toen ook met een formulier. Bewijs hoefde ik volgens mij ook niet mee te sturen.

Ik merk nu wel dat het echt een probleem begint te worden. Ik wil wel aan de bak, maar geld om naar de sollicitatiegesprekken toe te reizen is er niet en mijn directe familie zit net zo krap bij kas. :/

Ik probeer dus zoveel mogelijk te bezuinigen als ik kan en dan niet van die paar euro's die ik eens in de zoveel tijd overhoud dan op zij te zetten voor als er weer eens een sollicitatiegesprek komt.

De laatste keer dat ik vroeg of er een oplossing was voor de reisafstand en daarmee gemoeide kosten (ik stelde voor om in een stad die dichterbij lag af te spreken) werd er op een brute toon gemaild dat het bedrijf daar niet aan kon beginnen en dat ze mij "veel succes met de komende sollicitaties wensen". :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:12

DukeBox

loves wheat smoothies

Is video conferencing geen optie ?

Heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan maar idd als je 'veel' solliciteert kan dat best oplopen.. helemaal lastig als je verplicht moet soliciteren of komt het uwv je dan tegemoed ?
Die solicitatie code (soort van gedrachts code ?) lijkt mij niet een verplichting.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 26-05-2014 23:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:26

Don Quijote

El Magnifico

Tja zou ook wel ongekend kortzichtig zijn van een werkgever om een potentiële werknemer mis te lopen, omdat je niet tegemoet wilt komen in de reiskosten. Voor mij zou dat ook al direct een slecht signaal zijn, als ze nu al moeilijk doen over een paar tientjes, zal het geen bedrijf zijn wat zich uitermate bekommert om zijn werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Tja, of voor jou tien anderen die niet over reiskosten zeuren...

En wellicht hebben ze voor die functie sowieso liever werknemers die in de buurt wonen...

(Niet dat ik het daar mee eens ben hoor, maar even als advocaat van de duivel...)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:24
Ravnoss schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:30:
Tja zou ook wel ongekend kortzichtig zijn van een werkgever om een potentiële werknemer mis te lopen, omdat je niet tegemoet wilt komen in de reiskosten. Voor mij zou dat ook al direct een slecht signaal zijn, als ze nu al moeilijk doen over een paar tientjes, zal het geen bedrijf zijn wat zich uitermate bekommert om zijn werknemers.
Dat kan je andersom toch net zo zeggen? "Hoe graag wil hij hier nu werken als ie nu al moeilijk doet over die paar tientjes om hier te komen?"

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Fiber schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:34:

En wellicht hebben ze voor die functie sowieso liever werknemers die in de buurt wonen...

(Niet dat ik het daar mee eens ben hoor, maar even als advocaat van de duivel...)
In mijn geval ging het om een functie redelijk in de buurt, maar het sollicitatiegesprek moest dan bij bemiddelend bedrijf (waarschijnlijk detacheerder) plaatsvinden die weer een heel stuk uit de buurt ligt. Ik heb nu net een sollicitatie gedaan waarbij die situatie waarschijnlijk nog erger gaat worden: een functie in de buurt, maar het bedrijf die de aansturing doet zit helemaal aan de andere kant van het land.

En UWV die je tegemoet komt? Neuh, ik verwacht zo iets niet echt van ze. ;(
Ramon schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:35:
[...]

Dat kan je andersom toch net zo zeggen? "Hoe graag wil hij hier nu werken als ie nu al moeilijk doet over die paar tientjes om hier te komen?"
Als je daarbij aangeeft dat het om praktische redenen is (uitkering)? Ik bedoel: ik zou het normaal ook geen probleem vinden, maar van een kale kip kun je niet plukken. Als het geld om te reizen er niet is dan is het geld er niet. Beiden kanten moeten zo'n probleem niet als basis voor de samenwerking zien. Dat is een slechte uitgangspositie.

[ Voor 26% gewijzigd door Joen op 26-05-2014 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ravnoss schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:30:
Tja, als werkgever zou ik zeggen als iemand bij mij aankomt met die vraag : Natuurlijk krijg je je reiskosten vergoed, met je 1e loon als je aangenomen wordt. Blijk je toch niet geschikt te zijn dan kostte dit gesprek me al veels te veel tijd.

@TS : Zijn het "random" open sollicitaties of ben je via-via gevraagd? Ik ken nog wel redelijk wat bedrijven die als standpunt hebben : Brieven vanuit het niets krijgen geen reiskosten vergoeding (hoe lullig ook, maar met de sollicitatieplicht zijn er simpelweg een hoop solliciteerders die niet geschikt zijn) en met via-via/ direct gevraagd was er wel van alles mogelijk omdat er dan iemand garant kon staan voor de kwaliteit.
Joen schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:45:
[...]
Toch is dat wel de instantie waar je de meeste slagingskans heb op een reiskostenvergoeding, zij zijn er namelijk het meeste bij gebaat (naast jezelf) dat jij weer aan het werk gaat.

Zo had ik een vriendin die op de fiets naar het UWV ging, daar zei : Ik heb een kansvolle sollicitatie geregeld, daar hebben jullie niets voor hoeven doen. Ik heb alleen geen geld om er te komen dus in principe is het vrij simpel : Ik kan nog x tijd aan mijn sollicitatie plicht voldoen en x kansloze sollicitatiebrieven schrijven of ik zou naar een kansvolle sollicitatie kunnen gaan en dan zijn jullie mogelijk van me af, valt er iets te doen?
En toen kreeg zij het treinkaartje vergoed en ze kreeg de baan.
Ik vermoed zomaar dat je dit niet 10x moet gaan doen, maar als je echt denkt een goede kans te maken...
UWV is je ook liever kwijt dan rijk en om jou kwijt te raken krijgen ze ook gewoon subsidie etc. Daarom kunnen ze ook scholing etc aanbieden, als jij nou nooit ergens gebruik van gemaakt hebt dan kan je het hierop gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Ik ben ook aan het solliciteren en vorige week was ik bij een school waar ze mij wel een formulier gaven om mijn reiskosten te declareren. Erg netjes en dit is de eerste keer dat ik het zie. Nu was de afstand niet zo groot, dus heb ik het netjes bedankt.

Overgens heb ik niet de baan gekregen :P :/

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In sommige gevallen, als je onder de bijstandsnorm komt en een ruimhartige gemeente hebt, kun je kijken of er iets mogelijk is vanuit de bijzondere bijstand. Kost je wel minstens een paar uur om aan te vragen...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou het UWV eens benaderen idd. Zij zijn zolang je geen baan hebt, je werkgever. De enige taak die je hebt is aan de bak komen. Dus als zij jouw werkgever zijn, betekent dat ook dat je daar de evt gemaakte kosten zou moeten kunnen declareren.
De vraag is alleen of ze hem dan niet van je uitkering inhouden.

Verder: ik zou er niet eens woorden aan vuil maken bij een potentiele werkgever. Snap dat het vervelend is om die kosten te maken, maar hey, het is wel je toekomst. Het is momenteel een werkgeversmarkt, dus het risico van vergoeding vragen is groter dan van niks vragen. En idd, er is een sollicitatiecode:
De NVP Sollicitatiecode bevat basisregels die arbeidsorganisaties (bedrijven en instellingen die arbeidsrelaties aangaan) en sollicitanten naar het oordeel van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP) in acht behoren te nemen bij de werving en selectie ter vervulling van vacatures
Oftewel: een of andere vereniging die zich ergens sterk voor maakt, maar niks hard kan maken. Het is maar een mening. Een bedrijf kan zich daarna schikken - of niet. En als het geld kost: dan dus niet ;)

Spijt me zeer voor je, maar ik denk dat je je met je actie in de vingers snijdt.

Bovendien: tenzij ze er qua organisatie en systemen echt op ingericht zijn, kost het een bedrijf veel meer dan alleen jouw declaratie. Ze moeten je ergens inboeken, je stamgegevens invoeren, de declaratie uitbetalen. Zomaar een half uurtje werk - of meer, als er approval workflow aan vast zit en er een manager zijn zegje over moet doen.
Reken een half uur: dan kost dat ca 10 - 12,50 bruto aan uurloon. Bovenop jouw gedeclareerde kosten. En die kosten ben je kwijt aan iemand die je mogelijk niet eens in dienst gaat nemen, waarvoor er 10 anderen zijn en die je wettelijk gezien niet eens hoeft te betalen. Nofi, maar dat gaan we dan dus niet doen. Valt namelijk op geen enkele manier financieel te verantwoorden.

Geld weggeven aan een vreemde. Dat doen ze bij het Leger des Heils, maar niet bij een commercieel bedrijf. Hooguit is de (semi) overheid zo gek.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
PcDealer schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:17:

Aangezien de kosten nu vrij hoog oplopen waarvan ik met mijn gezin een week kan eten (reiskosten EUR 20,00-30,00 per keer), raakt het geld op.
Gezien het hoge bedrag vraag ik me toch af: benut je wel alle mogelijkheden om je kosten te drukken?

Bijv.: NS DalKorting voor éénmalig 50 euro (p/j eigenlijk) en je sollicitaties in de daluren plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
De laatste keer dat ik in Nederland solliciteerde was onderhand bijna 10 jaar geleden. Toen heb ik een aantal bedrijven gesproken in mijn woonplaats of een straal van 20 km daaromheen. Dan was er natuurlijk nooit sprake van reiskosten.

Een keer ben ik een bedrijf tegemoet gekomen; de betreffende manager had meer ruimte in zijn agenda op een dat dat hij op een andere vestiging zat. Toen ben ik een kilometer of 120 gereisd en kreeg ik vanuit het bedrijf kilometergeld aangeboden.

Vorig jaar heb ik een internationale sollicitatie gedaan. Na enkele telefonische gesprekken werd ik uitgenodigd. Het vliegticket werd voor me gekocht, de parkeergarage op de luchthaven en mijn lunch kon ik declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:48
In je TS spreek je over een sollicitatiecode. Dit is natuurlijk geheel vrijwillig voor bedrijven. Ze zijn op geen wijze gebonden om zich hier aan te houden.

Zelf ben ik nooit in een situatie terecht gekomen waarbij mijn mobiliteit leed onder het geld dat ik had echter met een gezin in de bijstand kan ik het me best voorstellen. Ik denk dat je je wel moet realiseren dat een hoop mensen dit niet doen en het kan in een hoop sollicitaties tegen je werken.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
Misschien is het een idee om de vraag te verpakken door te vragen of het bedrijf zich aan die sollicitatiecode houdt. Als een bdrijf dan ja zegt kan je, zeker als je niet wordt aangenomen, hun daarmee om de oren slaan. Je moet alleen wel rekening houden dat je dan mogelijkerwijs in de toekomst niet meer bij dat bedrijf hoeft te solliciteren.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:11

Stoffel

Engineering the impossible

Lastig hoor, als ik zo lees dat je veel moet solliciteren ga ik er maar even van uit dat het om functies gaat waar veel mensen op reageren en het dus bepaald niet zeker is dat je wordt aangenomen. In zo'n situatie kost de sollicitatieprocedure voor het bedrijf al veel geld, omdat er veel CV's moeten worden beoordeeld en veel gesprekken moeten worden ingepland. Ze zullen dus alert zijn op extra kosten die daar nog bovenop komen. Daarnaast is het helaas ook nog zo dat als je samen met heel veel andere mensen solliciteert op dezelfde functie, het minste of geringste er al voor kan zorgen dat je afvalt. Een spelfout op je CV, net de verkeerde indruk maken, of, hoewel misschien gerechtvaardigd, vragen om een speciale behandeling waar andere mensen niet om vragen. Ik zou dus kijken of je op een andere manier een tegemoetkoming in de reiskosten kunt krijgen dan van het bedrijf, via UVW, gemeente, familie, etc. Met de vraag alleen al verklein je je kansen op de baan anders al vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik voer zelf veel sollicitatie gesprekken vanuit de werkgeverkant en ik kan je zeggen dat ik totaal niet betrokken bij de financiele afwikkeling daarvan. Een andere afdeling (PZ) plant de gesprekken en weer een andere afdeling (Financien) betaalt de reiskosten waar nodig.

Anders gezegd : die discussie wordt bij andere afdelingen gevoerd, de afdeling waar de vacature is bekijkt elke CV puur op basis van de werkervaring en motivaties om bij ons te willen werken. Ik denk dat de motivatie toch elke keer weer doorslaggevend is, de meeste mensen lezen de vacature gewoon niet goed (of zoals ze hem graag zouden willen lezen) en vallen daar op af. Werkervaring en opleiding komen als tweede.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:34
Persoonlijk vind ik het discutabel of een werkgever dit soort kosten zou moeten vergoeden. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Als ik het gesprek zou doen zou ik echter wel de reden willen weten waarom reiskostenvergoed zouden moeten worden. Voor iemand die aangeeft "vanwege bijstand lastig op te brengen" zou ik meer moeite doen dan voor iemand die zegt "dat hoort toch zo".

Ik denk dat je de situatie gewoon helder moet aangeven, niet alleen vragen of de reiskosten vergoed worden, maar ook aangeven waarom het voor jou een probleem is. Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat sommige sollicitanten deze bedragen niet op kunnen brengen. Het is altijd lastig inleven als je zelf wel het geld hebt omdat je werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-03-2023
gambieter schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:23:
Waren dit geadverteerde posities, of had je een open sollicitatie gedaan? Bij de eerste is het inderdaad standaard om reiskosten vergoed te krijgen, bij de tweede zul je daarover afspraken moeten maken.
Wow, ik heb daar serieus nooit bij stilgestaan en nog nooit van gehoord. Ik zou het zelf een beetje awkward vinden ook om erom te vragen.

Ik hoop ook dat TS dit in ieder geval aan het einde van zijn sollicitatiegesprek vraagt :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Het is me wel eens aangeboden in het verleden. Ik heb dat wel eens aangenomen (inderdaad solicitatie aan de andere kant van het land), en ook wel eens afgeslagen (10 km fietsen hoeft niet vergoed te worden). Bij het bedrijf waar ik nu werk, gebruiken we wel een skype als mensen niet voor een (eerste) gesprek op kantoor kunnen komen. Dat is meestal vanuit het buitenland, maar ik zou er geen probleem mee hebben om dat ook te doen voor iemand aan de andere kant van het land die nu van een uitkering moet leven.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Eigenlijk vind ik het een goede eigenschap van een sollicitant als hij dit probleem op een heldere manier aan kan kaarten tijdens een sollicitatiegesprek. Het is een heel duidelijk signaal dat de sollicitant zich assertief kan opstellen en dat hij "moeilijke" gesprekken aan durft te gaan.

Het zou voor mij een pluspunt voor de sollicitant betekenen... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:15
Ik zou het UWV eens benaderen idd. Zij zijn zolang je geen baan hebt, je werkgever. De enige taak die je hebt is aan de bak komen. Dus als zij jouw werkgever zijn, betekent dat ook dat je daar de evt gemaakte kosten zou moeten kunnen declareren.
De vraag is alleen of ze hem dan niet van je uitkering inhouden.
Krijg ik reiskosten vergoed voor een sollicitatie?
UWV vergoed geen reiskosten voor een sollicitatiegesprek. Maar meestal vergoeden werkgevers uw reiskosten als u komt solliciteren. Zij zijn dit echter niet verplicht.
via werk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapio88
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-09 19:11
Was het ook niet zo dat solicitatie kosten aftrekbaar zijn van je belasting? Meen me zoiets te herinneren. Weet echter niet of dat nog steeds zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
jaapio88 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:38:
Was het ook niet zo dat solicitatie kosten aftrekbaar zijn van je belasting? Meen me zoiets te herinneren. Weet echter niet of dat nog steeds zo is.
tot 2001 was dat zo als ik google moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Een beetje merkwaardig dat de TS hier nog geen follow-up op heeft gegeven. Overigens is zijn gelinkte LinkedIn profiel netjes, met zo te zien diepgaande vendor training. Ook heeft ie op dit moment een baan. En 15 jaar werkervaring in de IT.

Kun je dit echt niet zelf coveren :?.

[ Voor 14% gewijzigd door Config op 27-05-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

Een goed bedrijf geeft direct bij de uitnodiging al aan hoe het werkt met het declareren van kosten. Meestal heb je eerst een telefoon- of videointerview, zodat ze niet iedereen hoeven uit te nodigen. Als ze inderdaad moeilijk doen over reiskosten, dan zou ik daar al niet willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:11

Stoffel

Engineering the impossible

Tja, een goed bedrijf. Ik heb al een tijd niet meer in loondienst gewerkt, maar toen ik dat nog wel deed heb ik letterlijk nooit meegemaakt dat een bedrijf het aanbood. En dat ging dan vrijwel altijd om zeer gerenommeerde multinationals.

Ik begrijp de situatie wel hoor, vanuit een uitkering kan het heel lastig zijn om als je veel gesprekken moet voeren dat ook nog eens te bekostigen, maar ik vind dat niet per definitie het probleem of de verantwoordelijkheid van het bedrijf. Jij benadert hen toch? Je zit in een situatie waarin je nog totaal geen krediet hebt opgebouwd, dus ik zou het risico niet eens nemen om het te vragen. Het risico op een verkeerde indruk is duurder dan een paar tientjes reiskosten (in het ergste geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mijn stagebedrijf heeft me ook reiskostenvergoeding aangeboden op het gesprek zelf. Niet om hoeven vragen (en afgeslagen omdat het maar een klein eindje was), maar goed, dat is een klein bedrijf, en idd na een eerste digitale kennismaking. Ik zou het zelf zien als investering in een persoon, als je door de eerste screening komt heb je sowieso al meer kans. Daarnaast is de investering vanuit het bedrijf veel groter dan die paar tientjes, er is een persoon rustig een uur bezig geweest met je CV, je houdt tijdens het gesprek iemand een uurtje bezig, dat tikt allemaal aan.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:26

Don Quijote

El Magnifico

[...]

Met het grote verschil de proportionaliteit. Voor iemand die het financieel al erg zwaar heeft zijn een "paar tientjes" erg veel. Er zijn gezinnen die met een paar tientjes per week rond moeten komen. Als je dan ook weet dat vele werkzoekende op dit moment niet één keer maar meerdere keren zullen moeten "investeren" in sollicitatiegesprekken ga je naar een situatie toe dat goedwillende mensen niet eens meer kunnen solliciteren. Voor bijna ieder bedrijf zijn die paar tientjes natuurlijk peanuts, en de enige reden om het niet te doen is omdat de procedure tot uitkering wellicht complex is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Carfanatic schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:31:
[...]

Krijg ik reiskosten vergoed voor een sollicitatie?
UWV vergoed geen reiskosten voor een sollicitatiegesprek. Maar meestal vergoeden werkgevers uw reiskosten als u komt solliciteren. Zij zijn dit echter niet verplicht.
via werk.nl
Typisch UWV. Leven in een ideale wereld en kijken niet verder dan hun neus lang is. Theorie <> praktijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Achja, UWV is ook niet om mensen aan het werk te krijgen maar om zo min mogelijk kosten te hebben aan arbeidslozen. Vandaar dat er ook mensen uitkeringen 'uit gepest' worden, daar sluit dit natuurlijk vrij aardig op aan. :P
Stoffel schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:58:
Tja, een goed bedrijf. Ik heb al een tijd niet meer in loondienst gewerkt, maar toen ik dat nog wel deed heb ik letterlijk nooit meegemaakt dat een bedrijf het aanbood. En dat ging dan vrijwel altijd om zeer gerenommeerde multinationals.

Ik begrijp de situatie wel hoor, vanuit een uitkering kan het heel lastig zijn om als je veel gesprekken moet voeren dat ook nog eens te bekostigen, maar ik vind dat niet per definitie het probleem of de verantwoordelijkheid van het bedrijf. Jij benadert hen toch? Je zit in een situatie waarin je nog totaal geen krediet hebt opgebouwd, dus ik zou het risico niet eens nemen om het te vragen. Het risico op een verkeerde indruk is duurder dan een paar tientjes reiskosten (in het ergste geval).
Tja dus dan moet je maar op kansloze dingen solliciteren totdat je je uitkering opgespaard hebt voor een zinvolle solicitatie. Nu is dat geen argument waarom het bedrijf het dan moet betalen. Wat wel een argument is is dat zij die vacature hebben omdat ze geld aan de latere werknemer willen verdienen, dat zou toch op zijn minst al een argument van 50% van de kosten zijn.

Maar ja in deze tijd (en dat merk ik ook aan bijvoorbeeld jouw reactie) waar je soms 'god op je blote knieën mag danken' dat je überhaupt langs mag komen is het helaas wat anders..

Verder 'gerenommeerde multinationals' door de bank genomen vond ik bij wat kleinere bedrijven meer 'normen' die bij mijn eigen 'normen' aansluiten dan bij sommige multinationals waar men niet eens moeite doet om de schijn op te houden dat je meer dan een nummer bent. :P Maar goed, het gevoel, dat is erg afhankelijk van het bedrijf en de mensen die je daar treft.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 27-05-2014 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Wow, dat zijn veel reacties O+
gambieter schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:23:
Waren dit geadverteerde posities, of had je een open sollicitatie gedaan?
Beide. Een open sollicitatie bij een bedrijf met twee vestigingen: 1 in Limburg en 1 in Brabant op 15 minuten fietsen van mijn huis. Bij een ander ben ik benaderd via LinkedIn door een headhunter. Bij een ander was het een passende vacature op de site. Uitgezonderd de headhunter had ik een uitgebreide motivatie verzonden met mijn cv, een voorbeeld adviesofferte en een aantal Visio-tekeningen.
Bij de eerste is het inderdaad standaard om reiskosten vergoed te krijgen, bij de tweede zul je daarover afspraken moeten maken.
"Standaard", het is niet verplicht. Dat ga ik nu dan ook van tevoren uitzoeken. Ik ben zelf van mening dat ik mijn gesprekspartner daar niet mee lastig moet vallen omdat het bij hrm hoort.
DukeBox schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:29:
Is video conferencing geen optie ?
Dat is een optie. In de praktijk werkt eigenlijk alleen Cisco naar behoren (ervaring met webinars). Zelfs toen ik bij een Microsoft LAR werkte is het nog nooit gelukt om met Lync een sessie te houden...
Heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan maar idd als je 'veel' solliciteert kan dat best oplopen.. helemaal lastig als je verplicht moet soliciteren of komt het uwv je dan tegemoed ?
Mijn UWV werkcoach had ik al benaderd, maar die zegt dat het mijn probleem is. Je zou zeggen dat het in hun voordeel is als ik aan het werk kom en dus geen ww meer geniet. Kennelijk is het aantal sollicitatieactiviteiten belangrijker dan daadwerkelijk bij een potentiële werkgever op gesprek gaan. Met ze bellen is al voldoende. Als ik op een gegeven moment moet kiezen tussen eten of reizen, dan weet ik het wel.
Die solicitatie code (soort van gedrachts code ?) lijkt mij niet een verplichting.
Klopt. Organisaties die zich er aan conformeren moeten meteen al aangeven of ze reiskosten vergoeden.
Joen schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:45:
[...]

Nope.
[...]

Als je daarbij aangeeft dat het om praktische redenen is (uitkering)? Ik bedoel: ik zou het normaal ook geen probleem vinden, maar van een kale kip kun je niet plukken. Als het geld om te reizen er niet is dan is het geld er niet.
Dat kan ik wel doen. Bovendien kan ik twee maanden op proef komen werken, salaris wordt dan door UWV betaald.
Gomez12 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:54:
[...]

Tja, als werkgever zou ik zeggen als iemand bij mij aankomt met die vraag : Natuurlijk krijg je je reiskosten vergoed, met je 1e loon als je aangenomen wordt. Blijk je toch niet geschikt te zijn dan kostte dit gesprek me al veels te veel tijd.
Dat lijkt me meer liggen aan het wervingsbeleid en de skills van degenen die er over gaan.
@TS : Zijn het "random" open sollicitaties of ben je via-via gevraagd? Ik ken nog wel redelijk wat bedrijven die als standpunt hebben : Brieven vanuit het niets krijgen geen reiskosten vergoeding (hoe lullig ook, maar met de sollicitatieplicht zijn er simpelweg een hoop solliciteerders die niet geschikt zijn) en met via-via/ direct gevraagd was er wel van alles mogelijk omdat er dan iemand garant kon staan voor de kwaliteit.
Zo'n afweging doet een werkgever toch van tevoren? Ze gaan toch niet ad random alle mensen laten komen die een brief hebben gestuurd? Een schifting of afweging heeft al plaatsgevonden voordat iemand op gesprek wordt gevraagd, want inderdaad kost het hen ook tijd.
Toch is dat wel de instantie waar je de meeste slagingskans heb op een reiskostenvergoeding, zij zijn er namelijk het meeste bij gebaat (naast jezelf) dat jij weer aan het werk gaat.
Zo dacht ik ook.
Zo had ik een vriendin die op de fiets naar het UWV ging, daar zei : Ik heb een kansvolle sollicitatie geregeld, daar hebben jullie niets voor hoeven doen. Ik heb alleen geen geld om er te komen dus in principe is het vrij simpel : Ik kan nog x tijd aan mijn sollicitatie plicht voldoen en x kansloze sollicitatiebrieven schrijven of ik zou naar een kansvolle sollicitatie kunnen gaan en dan zijn jullie mogelijk van me af, valt er iets te doen?
[...]
Daarom kunnen ze ook scholing etc aanbieden, als jij nou nooit ergens gebruik van gemaakt hebt dan kan je het hierop gooien.
UWV is onvermurwbaar. Ik heb het tot nu toe steeds betaald met het oog op dat het investeringen zijn in mijn toekomst, maar ik zie tot nog toe 0 rendement en dus is het weggegooid geld. De werkgever kan het gewoon in mindering brengen op de winst als aftrekbare kosten en zo minder belasting hoeven te betalen.
Ardana schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 00:59:
In sommige gevallen, als je onder de bijstandsnorm komt en een ruimhartige gemeente hebt, kun je kijken of er iets mogelijk is vanuit de bijzondere bijstand. Kost je wel minstens een paar uur om aan te vragen...
Ik zal eens informeren bij mijn coach bij de gemeente. De kans is echter klein omdat ons gezinsinkomen hoog is t.o.v. bijstandsnorm. Echter, we hebben tijdelijk hoge aflossingskosten o.a. aan de gemeente.
The Eagle schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 01:59:
Ik zou het UWV eens benaderen idd. Zij zijn zolang je geen baan hebt, je werkgever.
Ze zijn niet mijn werkgever, maar de uitkeringsinstantie. Maar ze willen er niet aan.
Verder: ik zou er niet eens woorden aan vuil maken bij een potentiele werkgever. Snap dat het vervelend is om die kosten te maken, maar hey, het is wel je toekomst.
Ik wil die kosten best maken, maar op een gegeven moment is het geld gewoon op. Ik zie verder zo'n reis altijd als een uitje waarmee ik weer wat van de wereld zie. Zo wordt het busstation Utrecht CS flink verbouwd.
rr7r schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 02:00:
[...]

Gezien het hoge bedrag vraag ik me toch af: benut je wel alle mogelijkheden om je kosten te drukken?

Bijv.: NS DalKorting voor éénmalig 50 euro (p/j eigenlijk) en je sollicitaties in de daluren plannen?
Dal Voordeel abonnement
Dal Vrij abonnement
Afspraken plan ik altijd in daluren. Al is het alleen maar omdat ik mijn kinderen naar school breng 's ochtends. Ik heb een dalurenkorting op mijn ov voor de bus. EUR 50,00 is voor mij gemiddeld twee sollicitatiereizen.
EvilWhiteDragon schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 08:37:
Misschien is het een idee om de vraag te verpakken door te vragen of het bedrijf zich aan die sollicitatiecode houdt.
Ik ga van tevoren dan ook wat allerter hier op zijn inderdaad. Dat geeft ook al aan dat ze een stapje voor hebben met personeelsmanagement op andere soortgelijke bedrijven (concurrenten).
Stoffel schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 08:49:
Lastig hoor, als ik zo lees dat je veel moet solliciteren
4x per 4 weken een sollicitatieactiviteit. Dat is zeker te overzien. Ik kom daar ruim overheen en kijk nu ook buiten mijn branche.
ga ik er maar even van uit dat het om functies gaat waar veel mensen op reageren en het dus bepaald niet zeker is dat je wordt aangenomen. In zo'n situatie kost de sollicitatieprocedure voor het bedrijf al veel geld, omdat er veel CV's moeten worden beoordeeld en veel gesprekken moeten worden ingepland. Ze zullen dus alert zijn op extra kosten die daar nog bovenop komen. Daarnaast is het helaas ook nog zo dat als je samen met heel veel andere mensen solliciteert op dezelfde functie, het minste of geringste er al voor kan zorgen dat je afvalt. Een spelfout op je CV, net de verkeerde indruk maken, of, hoewel misschien gerechtvaardigd, vragen om een speciale behandeling waar andere mensen niet om vragen. Ik zou dus kijken of je op een andere manier een tegemoetkoming in de reiskosten kunt krijgen dan van het bedrijf, via UVW, gemeente, familie, etc. Met de vraag alleen al verklein je je kansen op de baan anders al vrees ik.
Schiften op cv's en motivatie lijkt mij geen groot werk, tenzij er echt 50+ of zo binnenkomen. Stagiaire alle namen en adressen invoeren en mailmerge met afwijzing er uit. Blijven er nog 5-10 over die worden gebeld met het verzoek langs te komen. Misschien zijn het er maar 3 die worden uitgenodigd. 3x 1,5 uur en klaar.

Tot nog toe ben ik altijd een van de vier geweest. Het gaat echter nog niet goed met bedrijven. Vacatures worden ingetrokken en/of intern opgelost. Daarnaast kan het zijn dat andere kandidaten gewoon beter zijn ook als ik indruk heb gemaakt. Dat is gewoon een risico dat blijft. Dat vind ik niet erg: volgende keer beter. Ik moet het wel kunnen betalen en daar gaat het om. Ik leen nooit (meer) iets. Dat moet ook terugbetaald worden. Dat lesje heb ik wel geleerd :) Het liefst kom ik niet in aanmerking voor geen enkele toeslag van de blauwe vrinden. Als zij een fout maken, ben je gewoon de Sjaak en probeer dat maar eens recht te zetten terwijl ze nauwelijks te bereiken zijn.
PZOOO schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:13:
Ik voer zelf veel sollicitatie gesprekken vanuit de werkgeverkant en ik kan je zeggen dat ik totaal niet betrokken bij de financiele afwikkeling daarvan. Een andere afdeling (PZ) plant de gesprekken en weer een andere afdeling (Financien) betaalt de reiskosten waar nodig.

Anders gezegd : die discussie wordt bij andere afdelingen gevoerd, de afdeling waar de vacature is bekijkt elke CV puur op basis van de werkervaring en motivaties om bij ons te willen werken. Ik denk dat de motivatie toch elke keer weer doorslaggevend is, [...].
Daarom geef ik het ook niet aan bij mijn gesprekspartner. Ik wil dat gescheiden houden. Maar in een van de reacties bleek dat er wel bij de gesprekspartner is gevraagd naar de afspraken over een reiskostenvergoeding.
Mythio schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:53:
Persoonlijk vind ik het discutabel of een werkgever dit soort kosten zou moeten vergoeden. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Als ik het gesprek zou doen zou ik echter wel de reden willen weten waarom reiskostenvergoed zouden moeten worden. Voor iemand die aangeeft "vanwege bijstand lastig op te brengen" zou ik meer moeite doen dan voor iemand die zegt "dat hoort toch zo".
Ik wil graag aangenomen worden op mijn (bewezen) kwalificaties voor de baan. Niet omdat ik krap zit. Daarnaast lijkt het mij sterk dat dit vragen zijn die gesteld mogen worden.
Anne87 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:56:
[...]

Wow, ik heb daar serieus nooit bij stilgestaan en nog nooit van gehoord. Ik zou het zelf een beetje awkward vinden ook om erom te vragen.

Ik hoop ook dat TS dit in ieder geval aan het einde van zijn sollicitatiegesprek vraagt :D .
Ik denk dat het dan te laat is. De kosten zijn immers al gemaakt en als het niet vergoedt wordt, is het weg. Bovendien acht ik de kans groot dat dit een reden kan zijn om iemand niet aan te nemen omdat het dan de blik vertroebeld.
Question Mark schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:03:
Eigenlijk vind ik het een goede eigenschap van een sollicitant als hij dit probleem op een heldere manier aan kan kaarten tijdens een sollicitatiegesprek. Het is een heel duidelijk signaal dat de sollicitant zich assertief kan opstellen en dat hij "moeilijke" gesprekken aan durft te gaan.

Het zou voor mij een pluspunt voor de sollicitant betekenen... :)
Weet je hoe vaak ik me afvraag wat er om gaat in de hoofden van degenen die mensen moeten aannemen of de directie? Hoe ik dan altijd uit kom dat ik het nooit zal weten en elke werkgever anders is? Er is gewoon geen eenduidig advies te geven m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrOetker
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 01:05

DrOetker

Meer dan alleen pizza ;D

De afgelopen drie maanden heb ik 12 sollicitatie gesprekken gehad, als ik dat een beetje bij elkaar optel zit ik toch al aan ander-halve tank aan benzine, dus ongeveer 100 euro. Voor mezelf heb ik bepaald dat het een onderdeel van de kosten is, het hoort er helaas bij. Net als een nette outfit die ik nog niet had en een extra keer naar de kapper wat ik normaal niet deed.

Mijn vorige werkgever heeft mij aan de kant gezet en er een redelijke financiële vergoeding voor neergeteld, dat geld gebruik ik nu. Anders had ik nog meer op mijn centen moeten letten dan ik al deed.

[ Voor 2% gewijzigd door DrOetker op 27-05-2014 11:20 . Reden: typo ]

"Computer games don't affect kids, I mean if Pac man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 19:48
50 euro per "actie" ?
Jeetje, dat vind ik echt veel. Zeker als ik even denk dat ik op 1 tank benzine 450 km rijdt en voor ongeveer 50 euro aftank.

Mijn huidige werkgever is er overigens duidelijk in: Alle afvallers hebben pech.
De mensen die aangenomen worden, worden in de eerste week gewezen op het feit dat ze recht hebben om de KM's van alle gesprekken 'in te schieten' en krijgen deze uitbetaald.

@TS: Heel veel succes. Hopelijk vind je toch nog wat.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Ik denk dat je eerder naar kwijtschelding van gemeentelijke lasten moet gaan kijken als het zo nauw is dan proberen reiskosten vergoed te krijgen voor sollicitaties...

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer william
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Je moet gewoon niet zeuren en dit soort dingen zelf voor je rekening nemen. Je kan alles wel gaan declareren. Ik snap dat je misschien krap zit maar een reisvergoeding gaat je daar echt niet mee helpen.

Het klinkt misschien bot zo als ik dit zeg maar in mijn omgeving is dit not done. Veel bedrijven zijn heel voorzichtig met het aannemen van personeel en hebben sollicitanten genoeg. Ze trekken zich geen reet aan van een of andere richtlijn. Wat directeurs en managers vooral niet willen is personeel dat hun gaan vertellen hoe zij hun werk moeten doen. Doe dit dus niet want dat kost je de kop.

Ik ken jouw niet ik weet niet wat je kwaliteiten zijn en hoeveel kinderen je moet onderhouden maar blijkbaar heb je een vrouw waarmee je samen leeft en een paar kids. 99 van de 100 bedrijven maakt zich hier niet druk om en zien jouw als een zeurpiet. Om die reden zullen ze eerder je sollicitatie afwijzen.

Het is verstandiger om nuchter rond te solliciteren en te kijken op welke reactie je de meeste kans maakt en daar naar toe te gaan. Het is overigens ook altijd nog mogelijk om mensen in je omgeving te vragen of ze je kunnen brengen. Zelfs al heb je geen mensen in je directe omgeving kun je aan het desbetreffende bedrijf vragen of je met iemand kan meerijden die bij jouw in de buurt woont. Zo kun je je solicatatie aan het eind van de middag plannen (Bijvoorbeeld half 5) en dan mee terug rijden met iemand die dezelfde kant op gaat.

Veelal vraagt dat heel veel van je social skills maar goed die heb je nou eenmaal nodig om een baan te vinden.

Ik hoop dat je ergens een goede baan vind om je gezin te onderhouden.

sirwilliam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

The Eagle schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:08:
[...]

Typisch UWV. Leven in een ideale wereld en kijken niet verder dan hun neus lang is. Theorie <> praktijk.
Gelukkig dat ze dit niet doen. Daar gaat ongetwijfeld misbruik van gemaakt worden anders en controle kost ook bakken met geld dus laat het maar lekker de verantwoordelijkheid van de sollicitant zijn wat mij betreft.

Het is mij overigens ook nog nooit aangeboden bij een sollicitatie en heb er ook nooit aan gedacht om het te vragen. Vind het ook beetje tegenstrijdig; een sollicitatie doe je in je eigen belang dus waarom moet een ander de kosten vergoeden? Al snap ik dat het vanuit de bijstand inderdaad wel erg lastig kan worden om het allemaal zelf te betalen.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 06:05
Gelukkig geen ervaring met bovengenoemde problemen, maar mijn eerste gedachte was "wat een gezeur, ze zien je aankomen...". Verder denkend: ze hebben je wél geselecteerd, dus ze hebben interesse in een kennismaking.

Als je daarbij telt dat het betrekkelijk standaard schijnt te zijn (in elk geval zeker geen uitzondering) en het punt van Question Mark (assertiviteit) dan ben ik er meer en meer van overtuigd dat het eerder een voordeel* dan een nadeel is om het op een goede manier te brengen. Wat 'goed' is weet ik niet, maar daar moet je maar eens over nadenken :).

* Voordeel in assertiviteit maar zeker ook financieel want je krijgt het mogelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Bergie schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:06:
[...]

Gelukkig dat ze dit niet doen. Daar gaat ongetwijfeld misbruik van gemaakt worden anders en controle kost ook bakken met geld dus laat het maar lekker de verantwoordelijkheid van de sollicitant zijn wat mij betreft.
Daar heb je een goed punt wat mij betreft.
Het is mij overigens ook nog nooit aangeboden bij een sollicitatie en heb er ook nooit aan gedacht om het te vragen. Vind het ook beetje tegenstrijdig; een sollicitatie doe je in je eigen belang dus waarom moet een ander de kosten vergoeden? Al snap ik dat het vanuit de bijstand inderdaad wel erg lastig kan worden om het allemaal zelf te betalen.
Daar minder. Een solicitatiegesprek is in het belang van beide partijen. Of eigenlijk: de procedure is vooral in het belang van het bedrijf, de kandidaat heeft voornamelijk (*) belang bij het krijgen van een aanbod en is bereid om daarvoor door de hoepels te springen die het bedrijf ophoudt. Aangezien een of meerdere gesprekken deel is van de procudere die het bedrijf heeft verzonnen om kandidaten te selecteren, vind ik het niet heel onredelijk dat het bedrijf ook dit soort directe kosten ervan draagt. Waar ligt de grens? Hoe vaak laat je een kandidaat komen? Moet dat steeds op eigen kosten? En een kennistoets of een assessment, is dat ook in het eigen belang van de kandidaat en dus op zijn rekening? Dat kan toch niet?

Wat mij betreft zou het zo moeten zijn dat hoe meer hoepels het bedrijf ophoudt, hoe meer de rekening voor die procedure bij het bedrijf terecht komt. En ik vind ook dat het moeten hebben van een gesprek op een compleet andere lokatie dan de toekomstige werklokatie tot de zaken hoort die voor rekening van het bedrijf zouden moeten komen. Of wellicht in dit geval: tot de zaken die de recruiter maar als kosten moet zien voor het zoeken van personeel. Wees gerust: ze verdienen er genoeg aan om een treinkaartje te vergoeden. Je hebt er als kandidaat toch niet om gevraagd dat het bedrijf waar je interesse in hebt en dat om de hoek zit werkt met een recruiter die 100km verderop zit, en die het nodig vindt om jou op kantoor te ontvangen voor een gesprek?

*) Hoewel een solicitant in de luxe positie van het niet persé hoeven natuurlijk de gelegenheid zal gebruiken om ook zelf het e.e.a. te weten te komen om te voelen of hij daar wel wil werken. Die luxe heeft TS niet geloof ik.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb er zelf nooit bij stil gestaan, maar ik heb altijd het geluk gehad dat ik vanuit een lopende baan kon solliciteren en ik hierdoor mijn vaste lasten goed kon blijven betalen. Als je een aantal maanden of jaren thuis zit, dan raakt het geld steeds sneller op en dan gaat het geldkraantje snel dicht.
Doordat ik in het verleden vaak in aanraking kwam met recruiters, heb ik het aantal kennismakingsgesprekken redelijk snel moeten verminderden. Functies die 50km of verderop lagen, heb ik voorgesteld om de 1e kennismaking bij de recruiter telefonisch af te nemen. Gelukkig werd dit altijd positief opgepakt. De persoon aan de andere kant van de lijn kan hierdoor een redelijke 1e indruk van je krijgen. Op het moment dat er een serieuze functie voorbij komt, dan kun je op dat moment een gesprek inplannen bij je contactpersoon/recruiter/werkgever.

OV kosten konden volgens mij voor 100% of een zeer groot gedeelte worden vergoed vanuit de werkgever naar de Belastingdienst. Bij de 4 sollicitanten bij elke openstaande functie, is dat vermoedelijk niet een erg hoge kostenpost.
Helaas lijkt het erop dat je hier zelf om moet vragen nadat het gesprek is geweest. Dit kan wellicht bij de receptionist(e) of via de HR afdeling.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PcDealer schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:17:
Wie heeft er ervaring met declareren van reiskosten bij een sollicitatie? Vroeger ging dat kennelijk veel makkelijker en werd zelfs een formulier in de handen gedrukt, als ik het internet moet geloven.
Ik heb er helemaal niet aan gedacht om dat te doen voor 't sollicitatiegesprek dat niet om de hoek was |:( , maar toen er eenmaal een contract op tafel lag werd er wel afgesproken dat ik de reiskosten van/naar werk volledig en per voorschot uitgekeerd kreeg (~€350p/m reiskosten voor 4 dagen per week werk). De kosten voor de VOG werden ook vergoed :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

PcDealer schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:13:
Ik zal eens informeren bij mijn coach bij de gemeente. De kans is echter klein omdat ons gezinsinkomen hoog is t.o.v. bijstandsnorm. Echter, we hebben tijdelijk hoge aflossingskosten o.a. aan de gemeente.
In principe moet het recht op bijzondere bijstand bepaald worden aan de hand van het beschikbare inkomen. Als er bijv. beslag ligt op het inkomen, mag dat deel niet meegenomen worden in de berekening.

Echter geldt er ook nog zoiets als "geen bijzondere bijstand voor schulden" wat hiermee op gespannen voet staat.

Voor de rest krijg ik de indruk dat je vanuit een situatie komt waarin je voldoende inkomsten had, en nu op onvoldoende zit. In dergelijke gevallen kan het zeker zinvol zijn om een gesprek met een goede budgetconsulent te voeren: hij/zij kan je wijzen op regelingen waar je wel recht op hebt, maar waarvan je het bestaan niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

In mijn omgeving is het ook niet gebruikelijk om een vergoeding voor reiskosten te geven aan solicitanten. Een solicitatie is toch een investering van beide kanten, dus ik vind het ook niet heel logisch om te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
jaapio88 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:38:
Niet gezien, reiskosten wel. Maar dat is alleen op woon/werkverkeer van toepassing en niet een incidentele:
http://www.belastingdiens...saftrek_openbaar_vervoer/

Als het wel kon zet het nog geen zoden aan de dijk: \
http://www.belastingdiens...isaftrek_openbaar_vervoer
Config schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:52:
Een beetje merkwaardig dat de TS hier nog geen follow-up op heeft gegeven.
Dat ik geen werk heb, wil niet zeggen dat ik niet moet slapen, kids naar school moet brengen, of zoals vanmorgen nog naar het ziekenhuis moet de oudste om haar vervolgens op school af te zetten. En ten tijde van je reactie was ik bezig bijna alles te beantwoorden en toe te lichten. Na mijn reactie ook nog een kind opgehaald om thuis te laten eten. Overblijven is niet gratis bij ons :)
Overigens is zijn gelinkte LinkedIn profiel netjes, met zo te zien diepgaande vendor training.
Dankje.
Ook heeft ie op dit moment een baan. En 15 jaar werkervaring in de IT.
Wat je zegt is waar, maar niet dat ik een baan heb.
Hoe bedoel je? Ik heb aangetoond dat ik onderzoek heb verricht en zoek praktijkervaringen en tips.
stin schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:53:
[...]

Een goed bedrijf geeft direct bij de uitnodiging al aan hoe het werkt met het declareren van kosten.
Dat geeft de sollicitatiecode inderdaad ook aan. Maar ik heb het volgens mij nog nooit meegemaakt. Je mag blij zijn als ze aangeven hoe de procedure loopt.
Meestal heb je eerst een telefoon- of videointerview, zodat ze niet iedereen hoeven uit te nodigen. Als ze inderdaad moeilijk doen over reiskosten, dan zou ik daar al niet willen werken.
Dat moet ik ook maar eens doen, zeker bij recruiters.
GoldenSample schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:08:

[...]

Tja dus dan moet je maar op kansloze dingen solliciteren totdat je je uitkering opgespaard hebt voor een zinvolle solicitatie. Nu is dat geen argument waarom het bedrijf het dan moet betalen. Wat wel een argument is is dat zij die vacature hebben omdat ze geld aan de latere werknemer willen verdienen, dat zou toch op zijn minst al een argument van 50% van de kosten zijn.
Goeie, van mijn laatste twee werkgevers weet ik datw ik vele malen mijn brutosalaris heb opgebracht aan nettowinst. Bij de laatste zelfs elk kwartaal alleen al meermaals mijn jaarsalaris. Maar goed, omdat niemand een onbepaalde tijd krijgt en degenen met onbepaald worden gebonjourd, was het einde nabij :(
DrOetker schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:16:

Mijn vorige werkgever heeft mij aan de kant gezet en er een redelijke financiële vergoeding voor neergeteld, dat geld gebruik ik nu. Anders had ik nog meer op mijn centen moeten letten dan ik al deed.
Die luxe positie heb ik helaas niet. Anders had ik ze kunnen dagvaarden voor achterstallige looncomponenten en meer.
Ikke_Niels schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:59:
Ik denk dat je eerder naar kwijtschelding van gemeentelijke lasten moet gaan kijken als het zo nauw is dan proberen reiskosten vergoed te krijgen voor sollicitaties...
Ik dacht het hier ging over het inkomen, maar ik zie nu op de website van de gemeente dat het gaat om het besteedbaar inkomen. Maar daar gaan toch nog alle vaste lasten af... :? Zijn in gesprek helaas...
Het is in mijn geval niet direct van toepassing omdat ik alle kosten in het jaar reeds heb gereserveerd, maar wie weet kan de zorgmanager wat meer zeggen.
Als u een laag netto besteedbaar inkomen hebt, komt u mogelijk in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen.
Beschrijving
Afhankelijk van uw situatie kan de gemeente besluiten dat u de volgende belastingen niet hoeft te betalen: onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing, rioolheffing en/of hondenbelasting voor maximaal één hond. Een ingevuld aanvraagformulier voor kwijtschelding dient u zo snel mogelijk na ontvangst van het aanslagbiljet in bij de gemeente.
Raven schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 13:46:
[...]

Ik heb er helemaal niet aan gedacht om dat te doen voor 't sollicitatiegesprek dat niet om de hoek was |:( , maar toen er eenmaal een contract op tafel lag werd er wel afgesproken dat ik de reiskosten van/naar werk volledig en per voorschot uitgekeerd kreeg (~€350p/m reiskosten voor 4 dagen per week werk). De kosten voor de VOG werden ook vergoed :)
Ik heb je lang niet meer gevolgd en ik was in de veronderstelling dat je een tijd werkloos was. Fijn dat je een baan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik ben helaas nog steeds werkloos, ik verwees naar het sollicitatiegesprek dat ik in 2010 had gevolgd door een niet verlengd half-jaar contract.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phylantroop
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online

Phylantroop

Oderint dum metuant.

Ik moest hier zo hard om lachen uwv benaderen? cwi ??? Ik heb bij beide een pandverbod omdat ik alle gesprekken opneem en dat willen ze niet.

Ik zit in de bijstand maar ik hoor in de wao te zitten dus rara politiepet.

Iets bestellen? HardwareParadijs.nl Bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phylantroop schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:19:
Ik moest hier zo hard om lachen uwv benaderen? cwi ??? Ik heb bij beide een pandverbod omdat ik alle gesprekken opneem en dat willen ze niet.

Frustratie van je aan het afschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Marquis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-06 00:17
De kosten terughalen is tegenwoordig per gemeente geregeld. Zo is Rotterdam wel toegankelijk in het vergoeden van de reiskosten naar een sollicitatiegesprek maar dit valt alleen bij het onderdeel wwb (ofwel bijstandsuitkering). Het UWV echter is een landelijke instelling en die houden eigen regels erop aan. Weliswaar dat als je inkomen echt te laag wordt en je onkosten de pan uitreizen je gewoon bij het UWV moet aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Overigens is het volgens mij niet ongebruikelijk om vooraf te vragen of je reiskosten mag declareren, ik denk dat als je aangeeft dat je een gezin te onderhouden hebt en krap bij kas zit dat elke fatsoenlijke werknemer hier mee zou instemmen, als het bedrijf het niet wilt is dat al een stevige indicatie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
raptorix schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 16:31:
Overigens is het volgens mij niet ongebruikelijk om vooraf te vragen of je reiskosten mag declareren, ik denk dat als je aangeeft dat je een gezin te onderhouden hebt en krap bij kas zit dat elke fatsoenlijke werknemer hier mee zou instemmen, als het bedrijf het niet wilt is dat al een stevige indicatie lijkt me.
zit een werkgever op zo'n huilverhaal te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik denk niet dat bedrijven hierop zitten te wachten, men kan denken dat de toekomstige werknemer daarna nog vaker zijn slag zal proberen te slaan.
Aangezien bedrijven keuze genoeg hebben, gaan ze voor de allerbeste kandidaat voor zo min mogelijk geld en zonder bagage.
quote:
(volledige zin: Ook heeft ie op dit moment een baan. En 15 jaar werkervaring in de IT.)

Hoe bedoel je? Ik heb aangetoond dat ik onderzoek heb verricht en zoek praktijkervaringen en tips.
Hiermee wordt bedoelt: Kun je dit niet zelf betalen met je huidige baan?

Het antwoord mag PcDealer zelf geven :)

[ Voor 40% gewijzigd door Kiswum op 27-05-2014 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou geen reiskostenvergoeding vragen als het niet aangeboden wordt. Aangeven dat je financieel krap zit zou ik ook nooit doen om twee redenen:
1. Je ondermijnt je eigen onderhandelingspositie. Je geeft immers aan dat je financieel krap zit en dus geneigd zult zijn met een verlaagd loonbod te accepteren.
2. Aangeven dat je financieel krap zit kan overkomen als financieel onverantwoordelijk. Mensen die in een situatie belanden waarin ze financieel krap zitten hebben de schijn tegen zich. Wellicht is dat niet fair, maar als je het niet kunt nuanceren tijdens een gesprek zou ik er voor keizen om het niet te noemen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:56
Een bedrijf met een fatsoenlijke cultuur wel ja. Die zal iig de moeite nemen om het na te vragen of er fatsoenlijk met je over te praten. Een euro of 20 is voor sommige mensen misschien niets en die zien dit als een huilverhaal, voor een ander kan 20 euro gewoon erg veel geld zijn.....

Wat ik wel zou adviseren, en dit heb ik destijds ook gedaan, is gewoon na afloop (zeker als ze je afgewezen hebben) deze vraag stellen ipv vooraf. Het eerste gesprek is van beide kanten afwachten, ook voor jou als sollicitant. Stel jij zegt af vind ik het weer niet netjes om reiskosten te vragen. Echter wordt je uitgenodigd voor een tweede ronde vind ik het een normale vraag die een normaal antwoord verdient.

Gewoon per gesprek bekijken hoe het gaat. Krijg je de baan, laat het geld lekker wezen. Word je na het eerste, tweede of derde gesprek afgewezen. Vraag dan gerust je reiskosten terug. Niets mis mee toch? Nee heb je, ja kun je krijgen. Heel veel bedrijven denken daar niet eens over na dus het zal toch echt vanuit de sollicitant zelf moeten komen.

En na een positief eerste gesprek vind ik het al een stuk meer logischer als de sollicitant gewoon dat geld hard nodig heeft om bijv. weer langs te komen op gesprek. Want reken maar eens uit. Een gesprek of 2 a 3 waarbij je een duur treinkaartje moet kopen.. Dat kan veel geld zijn voor iemand in de WW of bijstand....

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Carfanatic schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:01:
[...]

Dat is helemaal geen huilverhaal, als een werkgever een potentieel interessante kandidaat wilt spreken, dan is het toch helemaal niet onredelijk om te voorzien in de reiskosten? Zeker als kandidaat aan geeft dat hij momenteel echt krap bij kas zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Kiswum schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:09:
Ik denk niet dat bedrijven hierop zitten te wachten, men kan denken dat de toekomstige werknemer daarna nog vaker zijn slag zal proberen te slaan.
Aangezien bedrijven keuze genoeg hebben, gaan ze voor de allerbeste kandidaat voor zo min mogelijk geld en zonder bagage.

[...]

Lang niet alle bedrijven hebben keuze genoeg, sterker nog bij ons hebben we veel moeite om mensen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik kan me voorstellen dat er bepaalde eisen worden gesteld aan de sollicitant.
Dit kan voor de sollicitant erg hoog liggen, terwijl het voor de werkgever het minimale kan zijn wat hij vind dat nodig is. In realiteit is het zeer lastig om precies dezelfde papieren te hebben die nodig zijn in het bedrijf.
Op een of andere manier is affiniteit met een intern product vaak een vereiste of een erg belangrijke pre.

Het is in veel sectoren ook weer zo, dat de eisen normaal zijn, maar dat er daardoor heel erg veel mensen solliciteren. De werkgever kan hieruit kiezen wij hij/zij zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Eerste baan was na 1 bezoekje geregeld, maar dat kostte me door het aantal gesprekken bijna een dag.

Voor mijn huidige baan ben ik 4 keer langs gekomen om met verschillende mensen te spreken voor ik eindelijk een aanbieding kreeg. Ik zou het mooi verrot hebben gevonden als ik daar 4 keer reiskosten voor gemaakt zou hebben en alsnog zou worden afgewezen.

Je moet het niet zien als verspilling van tijd en geld aan een kandidaat die het kennelijk niet in zich heeft. Je moet de uitgenodigde GESCHIKTE kandidaten zien als het water waarop de beste komt bovendrijven. Zonder poulevulling geen kampioenen. Zonder benchmark geen oordeel.

Als je als bedrijf zijnde mensen uitnodigt die kansloos zijn moet je je HR processen eens onder de loep nemen.

Gewoon dokken dus die paar tientjes, want voor een kandidaat die elke week 2 gesprekken heeft loopt het al snel in de honderden euro's per maand. Iemand aannemen kost toch al een half jaarsalaris.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:37
Blijkbaar is het vergoeden van reiskosten voor sollicitaties zeldzaam. Maar gebeurt het wel, zeker bij meerdere gesprekken. Wellicht dat de vraagstelling gewoon wat beter kan, lekker luchtig en een white lie erbij. Iets in de trend van: bij de sollicitatie van mijn vorige werkgever werden reiskosten vergoedt voor sollicitaties, hoe hebben jullie dat geregeld? Of iets minder white lie: bij enkele bedrijven worden er ook al voor sollicitaties reiskosten vergoed, hoe hebben jullie reiskosten vergoeding (in het algemeen) geregeld?

Als het antwoord dan 'niet is,' zou ik er verder ook niet moeilijk over gaan doen..

Overigens is mijn ervaring vooral werkgevers in de buurt en nu vooral opdrachtgevers wat verder weg. Waarbij reiskosten pas, zonder pardon wel in overleg, bij akkoord voor de uitvoerende dagen gerekend worden. Mijn ideetje was derhalve voornamelijk dat, een ideetje.

[ Voor 19% gewijzigd door analogworm op 27-05-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Goed topic trouwens. Heb ook wel eens gesolliciteerd waarbij ze dus onvoldoende naar je CV, motivatie e.d. hebben gekeken. Dus dan kom je daar, is het duidelijk dat ze nog niet eens gekeken hebben naar je CV. Bijvoorbeeld wat vaak voorkomt is leeftijd. Als dan blijkt dat je niet de juiste kandidaat bent dan vind ik zeker wel dat je dat moeten kunnen verhalen aangezien je 'onnodig' kosten hebt gemaakt. Wanneer ze de selectie beter hadden gedaan dan hadden ze al op voorhand kunnen zeggen dat je niet in aanmerking komt wat jou dus reisgeld bespaart.

In veel gevallen worden mensen veel te gemakkelijk uitgenodigd. Heb ook wel eens gehoord dat JIJ komt solliciteren en JIJ maakt kans op een baan. Dat is een beetje 1950 instelling, dat je maar blij moet zijn dat je een baan hebt of überhaupt een potentiële kanditaat kan zijn. Met andere woorden, je mag blij zijn dat je wordt uitgenodigd. Je zou het ook kunnen omdraaien, het bedrijf zoekt mensen en dat kost per definitie al geld (loon e.d. komt eraan e.d.), het hoort gewoon bij de bedrijfsvoering. Dus jou kaartje betalen hoort daar dan ook bij.

Uitleggen op voorhand aan een werkgever dat je krap bij kas zit lijkt mij geen gunstige onderhandelingspositie, het loon zou daar dan ook naar kunnen zijn omdat ze weten dat je snel voor minder zult doen omdat je geld nodig hebt. Net zoiets als dat jij iets hebt uitgevonden maar je bent arm en straalt dat ook uit en je zoekt een investeerder. Je moet vooral niet laten merken dat je het geld dringend nodig hebt.

Snap niet dat het UWV daar niets mee doet, snap overigens wel meer niet van het UWV. Ze investeren wel in een cursus waar je niets aan hebt (kost 2000 euro), of hoe heet zo'n bureau ook alweer, en reiskostenvergoeding dat krijg je dan weer niet. Zitten zulke kromme dingen in het werk begeleidingstraject ......

Succes overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Ik zit die sollicitatiecode te lezen, maar ik zie nergens dat reiskosten moeten worden vergoed. Waar kan ik dit vinden?

Het enige wat ik over kosten zie is dit.
De organisatie geeft in de openbare bekendmaking van
de vacature of in de procedure duidelijkheid over het wel
of niet vergoeden van de door de sollicitant in redelijkheid
gemaakte kosten.
Kiswum schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:09:
[...]

Hij heeft al gemeld dat hij geen baan meer heeft. Nu zijn linkedin nog updaten.

Edit: op zich lijkt me vooraf een reiskostenvergoeding vragen wel een goede manier om de slechte recruiters/uitzendbureau's die iedereen uitnodigen een beetje af te schrikken.

[ Voor 12% gewijzigd door rty op 27-05-2014 19:19 . Reden: Quote goed zetten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-09 01:41
Beste David,
zoals ik het bekijk zijn er in de huidige arbeidsmarkt weinig opties om reiskosten te declareren voor een sollicitatie. Bedrijven zijn selectiever in hun werving en kunnen gemakkelijker mensen 'afwijzen' (altijd wel een ander).

Zelf heb ik enige ervaring met reiskosten en de vergoeding hiervan, zowel aan de kant van de sollicitant als aan de kant van potentiële werkgever. In 2008 heb ik zelf het meerendeel van de reiskosten vergoed gekregen via meerdere HR afdelingen bij potentiële werkgevers (destijds werd je sollicitatiegesprek gevoerd bij een autodealer..), rond 2009 heb ik dit (bij mijn toen huidige bedrijf) zien verdwijnen en tevens bij concullega's. Gezien men nu met name op de kosten let, verwacht ik dat de kans zeer klein is om een vergoeding te krijgen.

Wel zijn er in mijn mening een aantal zaken, waar ik zelf aan zou denken om 'blind' te reizen te voorkomen of om de discussie uit de weg te gaan:
  1. Ga in zekere mate na of er geen andere kandidaten zijn die al in een vergevorderd traject zitten, kans is groot dat er bijv. 2 mensen in de loonsonderhandelingen zitten en dan heeft instappen weinig nut. Keerzijde: dit kan ook tegen je werken in sommige gevallen;
  2. De reiskosten, net zoals je eigen presentatiekosten (nette schoenen, kleding etc.) kun je ook zien als een investering om aan een baan te komen, mogelijk dat ouders/vrienden die het ruimer hebben je een sociaal en financieel vangnet kunnen bieden;
  3. Onderhandse lening, als men je het geld niet 'zomaar' wil geven. Geld lenen van naasten om de reiskosten te betalen, dit is vaak praktischer, vertrouwder en goedkoper dan een lening via de bank. Let wel! Het is een lening om in jezelf te investeren, dus altijd een goede investering om je kansen te verhogen (oh ja, en geld lenen kost geld.. of vriendschappen);
  4. Om kosten te besparen kun je denken aan andere mogelijkheden: teleconference, reizen in daluren, carpool collaboration sites;
  5. Als je via een recruiter werkt, dan heeft deze persoon er belang bij dat jij een baan krijgt, soms niet de beste baan voor jou, maar sommige recruiters hebben een budget om je hierin te ondersteunen (ook naast een budget voor persoonlijke begeleiding/training 'hoe verkoop je jezelf');
  6. Een open gat in je CV is killing, misschien tijdelijk een totaal andere baan / part-time erbij pakken, zo toon je aan dat je niet van stilzitten houdt;
  7. Een van de nog lang nog niet verzadigde IT markten is de Microsoft Dynamics AX markt, hier kun je met een beetje specialistische/architectuur kennis de kleinere partners goed ondersteunen in zowel pre-sales, tijdens projecten en after-sales/customer services, heb je hier al eens aan gedacht? Je zult een grote leercurve moeten verwerken, maar misschien verbreedt het je perspectief.
Ben benieuwd of je iets hebt aan m'n reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:12

DukeBox

loves wheat smoothies

Toevallig even gevraagd bij mijn 'noodlijdende' toko waar ik nu voor werk.. daar wordt pas aan vergoed vanaf een 2e uitnodiging. De eerste is geheel op eigen kosten.

Ikzelf heb nu 7 man maar eigenlijk is alles via via aangedragen en echte sollicitaties heb ik nooit gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 27-05-2014 21:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
PcDealer schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 14:51:
[...]
Dat ik geen werk heb, wil niet zeggen dat ik niet moet slapen, kids naar school moet brengen, of zoals vanmorgen nog naar het ziekenhuis moet de oudste om haar vervolgens op school af te zetten. En ten tijde van je reactie was ik bezig bijna alles te beantwoorden en toe te lichten. Na mijn reactie ook nog een kind opgehaald om thuis te laten eten. Overblijven is niet gratis bij ons :)

[...]
Dankje.

[...]
Wat je zegt is waar, maar niet dat ik een baan heb.

[...]

Het is niet dat ik vond dat je je verveelde hoor, zoals je kon lezen dacht ik dat je gewoon een baan had ;). Mijn punt was meer dat de discussie inmiddels al afgezwaaid was door de reacties van anderen en dat het beeld was ontstaan (impliciet) dat jij van een uitkering leefde, terwijl dat nooit door jou gezegd was ;).

Voor wat betreft "coveren": ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat je na zoveel jaar werkervaring moeite had met het betalen van een paar tientjes voor een sollicitatie zo nu en dan. Maar als de situatie maar lang genoeg duurt komt aan elke spaarpot een einde natuurlijk :(.

[ Voor 3% gewijzigd door Config op 27-05-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:26
Het is mijn ervaring dat er nogal een verschil zit tussen het solliciteren bij bedrijven en universiteiten, in elk geval in Engeland. Bij alle bedrijven waar ik op gesprek ben geweest (allen in de IT) draaide ik steevast voor alle kosten op. Toegegeven het waren er niet veel en ik heb uiteindelijk altijd bij universiteiten gewerkt.

Wat betreft die universiteiten, die betalen in mijn ervaring eigenlijk altijd de reiskosten. Ik heb regelmatig bij universiteiten in Londen gesolliciteerd terwijl ik in Lancaster woonde en de kosten werden keurig betaald, ook al was het enkele honderden ponden (de trein is hier nogal duur!). Het was voor mij zelfs zo vanzelfsprekend dat ik er van stond te kijken dat bedrijven dit niet deden. Zoals gezegd, ik loop al mijn hele leven bij universiteiten, dus ik heb een wat verwrongen beeld van de werkelijkheid ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Bergie schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:06:
[...]

UWV en controle... ha! In 2008 heb ik ook in de ww gezeten en ze hebben nog nooit iets gecontroleerd. Ik had een coach die me hielp met het schrijven van een businessplan en that's it.

Ook nu heb ik in elk geval een gesprek gehad en een voorbeeld motivatie en cv moeten sturen. Dat zag er goed uit volgens de werkcoach.
Ikke_Niels schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:59:
Ik heb net twee keer gebeld met een zeer behulpzame man van de gemeente loket Werk in Inkomen. Kwijtschelding gemeentebelastingen is mogelijk als het gezinsinkomen op bijstandsniveau is. Ongeveer EUR 1.290,00. Daar zit mijn vrouw al boven. Dat is geen optie.

Oh ja, reiskosten doen ze ook niet aan. BBW is alleen voor noodgevallen en ik ben ook van mening dat ik daar niet onder val. Wij vallen overal tussen: te veel inkomen, met werk/ww en te mondig. Dat is te lastig omdat alles via een bepaald plan gaat. Maatwerk is onmogelijk. Dan moeten de instanties zelf ook gaan nadenken.

De gemeentebelastingen 2014 betaal ik volgens de standaard geboden betaaloptie in twee keer: mei reeds voldaan, de volgende is augustus. De man die ik sprak gaf als tip aan om eventueel de tweede aflossing verder te verdelen. Ik zal dat in ogenschouw nemen. Het is namelijk zo dat alle kosten dit jaar reeds zijn gereserveerd in mijn financieel plan.
Raven schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 14:58:
Ik ben helaas nog steeds werkloos, ik verwees naar het sollicitatiegesprek dat ik in 2010 had gevolgd door een niet verlengd half-jaar contract.
Jammer. Ik heb veel contacten in de it. Als ik iets voor je kan doen, laat het dan maar weten. Ik word bijvoorbeeld benaderd voor puur technische functies (engineer, handjes aan de desktops) waar ik 1, geen interesse in heb (alleen hobbymatig thuis) en 2 de skills niet voor kan aantonen. Misschien kan ik die aanvragen naar je forwarden :)
Ardana schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 14:28:
[...]

Voor de rest krijg ik de indruk dat je vanuit een situatie komt waarin je voldoende inkomsten had, en nu op onvoldoende zit. In dergelijke gevallen kan het zeker zinvol zijn om een gesprek met een goede budgetconsulent te voeren: hij/zij kan je wijzen op regelingen waar je wel recht op hebt, maar waarvan je het bestaan niet weet.
Nee, ik heb nu financieel zelfs beter voor elkaar dan toen ik nog wel een baan had. Afas Personal ftw :)
Mijn vrouw heeft een promotie gekregen met daarbij een hogere schaal en ging er EUR 300,00 op vooruit. Nu ik de zaken goed in handen heb, houden we na het ontvangen van het salaris en aftrek vaste lasten netto meer over dan voorheen. Maar zoal gezegd hebben we nog wat met de gemeente en de belastingdienst af te handelen.
Phylantroop schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:19:

Uuuuh, wat?
raptorix schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 16:31:
Dat wil ik ook gaan doen, maar niet met een zielig verhaal. Ik wil het eigenlijk omkeren: ik lever jullie geld op, het is in jullie belang dat wij nader tot elkaar komen.
Carfanatic schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:01:
[...]

Ik denk het niet. Daarbij wil mijn eigenwaarde graag behouden.
ari3 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:13:
Ik zou geen reiskostenvergoeding vragen als het niet aangeboden wordt. Aangeven dat je financieel krap zit zou ik ook nooit doen om twee redenen:
1. Je ondermijnt je eigen onderhandelingspositie. Je geeft immers aan dat je financieel krap zit en dus geneigd zult zijn met een verlaagd loonbod te accepteren.
2. Aangeven dat je financieel krap zit kan overkomen als financieel onverantwoordelijk. Mensen die in een situatie belanden waarin ze financieel krap zitten hebben de schijn tegen zich. Wellicht is dat niet fair, maar als je het niet kunt nuanceren tijdens een gesprek zou ik er voor keizen om het niet te noemen.
Daarom lijkt het mij het verstandigst om eerst uitgebreid telefonisch te praten. Pas als ze serieus interesse hebben om dan langs te komen. Zeker bij recruiters. Of af te spreken op een centraal punt/station bij mij in de buurt.
Juancho schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:13:
[...]
Wat ik wel zou adviseren, en dit heb ik destijds ook gedaan, is gewoon na afloop (zeker als ze je afgewezen hebben) deze vraag stellen i.p.v. vooraf. Het eerste gesprek is van beide kanten afwachten, ook voor jou als sollicitant.
Dat heb ik nu tweemaal gedaan, inclusief bewijs die de belastingdienst accepteert. Ze zeggen gewoon op een botte manier nee.
Gewoon per gesprek bekijken hoe het gaat. Krijg je de baan, laat het geld lekker wezen.
Als ik de baan heb, boeien mij die kosten totaal niet. Het gaat hier echter om de keren totdat het zover is. net alsof ik geld in een bodemloze put gooi. Ik kan het wel beter gebruiken. Tandartskosten bijvoorbeeld, waarvan ik de facturen deze maand verwacht. Of een mogelijk kort geding tegen de werkgever van mijn vrouw die haar zonder fatsoenlijke reden wel een demotie wil geven. Gelukkig heb ik (zeer) goede contacten bij het advocatenkantoor dat ons bij staat. O.a. daardoor is mijn vrouw haar rug recht gehouden en nergens mee ingestemd. Sterker nog: ze gaat in de aanval en stelt er wat voorwaarden bij zoals behoud van uren en salaris(schaal).
Word je na het eerste, tweede of derde gesprek afgewezen. Vraag dan gerust je reiskosten terug. Niets mis mee toch? Nee heb je, ja kun je krijgen. Heel veel bedrijven denken daar niet eens over na dus het zal toch echt vanuit de sollicitant zelf moeten komen.
Inderdaad, bedrijven zijn daar niet mee bezig. Zou wat zijn als ik in mijn branche niet wist wat de trends zijn of de laatste mogelijkheden. In HRM is dat misschien anders.
raptorix schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:15:
[...]

Dat is helemaal geen huilverhaal, als een werkgever een potentieel interessante kandidaat wilt spreken, dan is het toch helemaal niet onredelijk om te voorzien in de reiskosten? Zeker als kandidaat aan geeft dat hij momenteel echt krap bij kas zit.
Nu nog uitvogelen hoe dat goed te verpakken... In elk geval moet ik mijn huiswerk nog beter gaan doen. Naast het bekijken van de website, kijken naar referenties, etc., nu ook kijken hoe serieus het bedrijf is.

Bedrijf schift de kandidaten, ik moet dat ook. Zo kan ik in elk geval voorkomen dat ik voor niets kom.
raptorix schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:16:
[...]

Lang niet alle bedrijven hebben keuze genoeg, sterker nog bij ons hebben we veel moeite om mensen te krijgen.
Jammer, ik ben geen software engineer.
Kiswum schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:22:
Ik kan me voorstellen dat er bepaalde eisen worden gesteld aan de sollicitant.
Dit kan voor de sollicitant erg hoog liggen, terwijl het voor de werkgever het minimale kan zijn wat hij vind dat nodig is. In realiteit is het zeer lastig om precies dezelfde papieren te hebben die nodig zijn in het bedrijf.
Vaak zijn de vacatures zo vaag dat Jan en alleman in aanmerking komen. Of dat het wel duidelijk lijkt, maar in een gesprek met de werkgever iets heel anders uit de mouw komt.
analogworm schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:55:
Blijkbaar is het vergoeden van reiskosten voor sollicitaties zeldzaam. Maar gebeurt het wel, zeker bij meerdere gesprekken. Wellicht dat de vraagstelling gewoon wat beter kan, lekker luchtig en een white lie erbij. Iets in de trend van: bij de sollicitatie van mijn vorige werkgever werden reiskosten vergoedt voor sollicitaties, hoe hebben jullie dat geregeld? Of iets minder white lie: bij enkele bedrijven worden er ook al voor sollicitaties reiskosten vergoed, hoe hebben jullie reiskosten vergoeding (in het algemeen) geregeld?
[...]
Goede tip!
Erwines schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:46:
Goed topic trouwens. Heb ook wel eens gesolliciteerd waarbij ze dus onvoldoende naar je CV, motivatie e.d. hebben gekeken. Dus dan kom je daar, is het duidelijk dat ze nog niet eens gekeken hebben naar je CV.
Thnx! Ja, dat is irritant. Maar gelukkig gebeurt dat vrijwel alleen via LinkeIn. Dat e.o.a. veelal in de VK woonachtige dame mij benaderd vai Inmail voor een schitterende functie in Ierland die totaal niet bij mijn ervaring past. Maar dat telt ook als sollicitatieactiviteit :)
rty schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 19:15:
Ik zit die sollicitatiecode te lezen, maar ik zie nergens dat reiskosten moeten worden vergoed.
Klopt, tenzij ze van tevoren aangeven dat wel te doen. Als ze het van tevoren aangeven al dan niet te doen, dan is dat in lijn met de code.
[...]
Hij heeft al gemeld dat hij geen baan meer heeft. Nu zijn linkedin nog updaten.
Laat ik nog even zo staan. Enerzijds omdat ik denk dat men via LI meer interesse heeft in iemand vanuit een werkende positie. Uiteraard zal mijn cv uitwijzen dat het niet zo is. Als ze daarover beginnen hebben ze het in elk geval gelezen :)
Edit: op zich lijkt me vooraf een reiskostenvergoeding vragen wel een goede manier om de slechte recruiters/uitzendbureau's die iedereen uitnodigen een beetje af te schrikken.
Yeah.
RemcodeJong schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 21:38:
[..]
Zelf heb ik enige ervaring met reiskosten en de vergoeding hiervan, zowel aan de kant van de sollicitant als aan de kant van potentiële werkgever. In 2008 heb ik zelf het meerendeel van de reiskosten vergoed gekregen via meerdere HR afdelingen bij potentiële werkgevers (destijds werd je sollicitatiegesprek gevoerd bij een autodealer..), rond 2009 heb ik dit (bij mijn toen huidige bedrijf) zien verdwijnen en tevens bij concullega's.
Hoi Remco. Ja, er was een tijd dat bij wijze van spreken iedere huisvrouw in de it kon beginnen en direct een auto kon uitzoeken 8)7
Wel zijn er in mijn mening een aantal zaken, waar ik zelf aan zou denken om 'blind' te reizen te voorkomen of om de discussie uit de weg te gaan:
[list=1]
• Ga in zekere mate na of er geen andere kandidaten zijn die al in een vergevorderd traject zitten, kans is groot dat er bijv. 2 mensen in de loonsonderhandelingen zitten en dan heeft instappen weinig nut. Keerzijde: dit kan ook tegen je werken in sommige gevallen;
Kun je dit uitleggen?
• De reiskosten, net zoals je eigen presentatiekosten (nette schoenen, kleding etc.) kun je ook zien als een investering om aan een baan te komen
Die heb ik reeds.
• Onderhandse lening, als men je het geld niet 'zomaar' wil geven. Geld lenen van naasten om de reiskosten te betalen, dit is vaak praktischer, vertrouwder en goedkoper dan een lening via de bank. Let wel! Het is een lening om in jezelf te investeren, dus altijd een goede investering om je kansen te verhogen (oh ja, en geld lenen kost geld.. of vriendschappen);
Een lening/schuld aan gaan gaat niet gebeuren }:|
• Om kosten te besparen kun je denken aan andere mogelijkheden: teleconference, reizen in daluren, carpool collaboration sites;
Telefonisch, online etcetera is een goede tip. Daluren doe ik al. Carpool, hmm. Is dat wel handig? Ik zal vermoedelijk niet op de exacte bestemming aankomen en bijvoorbeeld ov er op af moeten stemmen en ook nog terug naar huis. Ik heb graag zoveel mogelijk in de hand om op tijd bij het gesprek te zijn.
• Als je via een recruiter werkt, dan heeft deze persoon er belang bij dat jij een baan krijgt, soms niet de beste baan voor jou, maar sommige recruiters hebben een budget om je hierin te ondersteunen (ook naast een budget voor persoonlijke begeleiding/training 'hoe verkoop je jezelf');
• Een open gat in je CV is killing, misschien tijdelijk een totaal andere baan / part-time erbij pakken, zo toon je aan dat je niet van stilzitten houdt;
Een cv met banen korter dan 3 jaar bijvoorbeeld ook. Zeker korter dan een jaar of half jaar. Maar aan de andere kant als het duidelijk a.i. is denk ik niet. Maar dan zou ik op een duidelijke tijdelijk baan solliciteren. Indien die niet beschikbaar is, wil ik wel voor de lange termijn goed zitten.
• Een van de nog lang nog niet verzadigde IT markten is de Microsoft Dynamics AX markt, hier kun je met een beetje specialistische/architectuur kennis de kleinere partners goed ondersteunen in zowel pre-sales, tijdens projecten en after-sales/customer services, heb je hier al eens aan gedacht? Je zult een grote leercurve moeten verwerken, maar misschien verbreedt het je perspectief.
[/list]
Met het risico om verwaand te klinken: ik solliciteer naar functies waarin ik weet dat mijn kwaliteiten naar boven zullen komen en de verwachtingen zal overtreffen. Waar ik dus voor de lange termijn weet dat ik goed zit, qua functie en uitdaging. Hoewel crm een onderdeel is van ict, heb ik daar geen affiniteit mee zoals dat heet. Daardoor zal mijn motivatie altijd ondergeschikt zijn aan andere kandidaten. Dat wil ik beide partijen niet aan doen.
Ben benieuwd of je iets hebt aan m'n reactie.
Ik heb zeker wel iets een je tips! d:)b
Config schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 22:04:
[...]

Het is niet dat ik vond dat je je verveelde hoor, zoals je kon lezen dacht ik dat je gewoon een baan had ;). Mijn punt was meer dat de discussie inmiddels al afgezwaaid was door de reacties van anderen en dat het beeld was ontstaan (impliciet) dat jij van een uitkering leefde, terwijl dat nooit door jou gezegd was ;).
Dan hebben wij elkaar verkeerd begrepen. Maar het beeld was wel juist: ik geniet ww.
Voor wat betreft "coveren": ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat je na zoveel jaar werkervaring moeite had met het betalen van een paar tientjes voor een sollicitatie zo nu en dan. Maar als de situatie maar lang genoeg duurt komt aan elke spaarpot een einde natuurlijk :(.
Ik heb alles nu op orde, maar ik kan me weinig afwijkingen veroorloven. Ik heb dus ook een hekel aan rekeningen die onverwacht komen: mobiel abbo van mijn vrouw die het maandbedrag overschreidt (gaat gewoon van het boodschappenbudget af), of een rekening uit het verleden die mijn vrouw en vervolgens het bedrijf heeft laten liggen. Die betaal ik meteen voor zover wij het kunnen veroorloven om te voorkomen dat het blijft liggen en de kosten hoger worden. Die vicieuze cirkel wil ik voorkomen.

Ik heb wel verschillende potjes/spaardoelen: zoals eigen risico, budget boodschappen en vervanging huishoudelijke apparatuur. Incidentele uitgaves zijn dan niet wenselijk omdat ze ten koste gaan van een van de potjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:34:

Als ze liever mensen in de buurt hebben moeten ze je natuurlijk uberhaupt niet uitnodigen dus dat zou ik een slap excuus vinden.
Ik hoor in mijn omgeving geregeld mensen die tot zelfs tot aan twee keer toe op gesprek komen en dan op de afstand afwezen worden. :') Dan zit je als werkgever ook gewoon te falen in het kwadraad.

Verder ben ikzelf redelijk dubbel.
Ik vind het aan een kant raar om bij een sollicitatie aan te komen over reiskosten maar als je idd via UWV een sollicitatieplicht hebt omdat je bedrijf stuk is o.i.d. kan dat wel redelijk rap in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Nouja, mijn eerste werkgever in het Westen van het land informeerde ook wel tijdens het gesprek (eerste of tweede, dat weet ik niet meer) hoe ik dat dacht te gaan doen met reizen, daar ik in Enchede woonde destijds. "Verhuizen" kan dan natuurlijk ook een optie zijn. Dat is voor de een makkelijker en haalbaarder dan voor de ander, maar dat kan je aan een CV niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
analogworm schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:55:

....
Ik bedacht mij later een nog betere vormgeving van de zin: (ik heb begrepen dat het) bij vooraanstaande bedrijven gebruikelijk is dat reiskosten voor de sollicitatie procedure vergoed worden, hoe hebben jullie dat geregeld?
Open vraag: Daarmee dwing je ze niet in een hoekje. Suggereer je ook niet direct consequenties aan het antwoord en beargumenteer je je vraag ook niet als een zielig verhaal.
En met in voorbeeld stel je dat dit bij vooraanstaande bedrijven de normaalste zaak van de wereld is. En zeg nou zelf, elk bedrijf wil toch tot de groep vooraanstaande bedrijven horen?

Als laatste lijkt de timing van de vraag mij een goede. Ofwel, zorg dat het niet je enige vraag is, maar verpak 'm in het midden ofzo.. Tussen een aantal/hoop andere vragen over het bedrijf(sbeleid) en dingen die je graag wilt weten. Mij lijkt het goede moment voor dit soort vragen tijdens een telefoon gesprek, misschien al voordat je überhaupt je sollicitatie hebt ingediend. (Sowieso wordt een telefoon gesprek aangeraden voordat je solliciteert op verschillende werksites)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
ATS schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:30:
Nouja, mijn eerste werkgever in het Westen van het land informeerde ook wel tijdens het gesprek (eerste of tweede, dat weet ik niet meer) hoe ik dat dacht te gaan doen met reizen, daar ik in Enchede woonde destijds. "Verhuizen" kan dan natuurlijk ook een optie zijn. Dat is voor de een makkelijker en haalbaarder dan voor de ander, maar dat kan je aan een CV niet zien.
Je kan het in je motivatie aan geven dat je bereid bent om te verhuizen, ik denk dat veel werkgevers daar helemaal niet gek van op kijken, bedrijf waar ik werk gaat zelfs de omgekeerde weg, wij hebben nu een "werklocatie" in Leeuwarden, geen volwaardig kantoor, maar wel een fijne werkplek. Op die manier kunnen we juist interessanter zijn voor mensen die niet willen verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 03:11

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:03:
Ik hoor in mijn omgeving geregeld mensen die tot zelfs tot aan twee keer toe op gesprek komen en dan op de afstand afwezen worden. :') Dan zit je als werkgever ook gewoon te falen in het kwadraad.
Ik had bijna een baan waar alles eigenlijk al voor in kannen en kruiken was, maar op het laatste moment was het feit dat ik verder weg woonde toch een probleem. Ach ja, je doet er niks aan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons is het wel bedrijfspolicy dat reiskosten worden vergoed bij sollicitaties. Je moet er echter wel om vragen (bij de meeste managers). Tenminste het is mij niet verteld voor/tijdens/na de gesprekken (2) :). Maar ik zou er zelf nooit om vragen, omdat je als wel meteen een bepaalde indruk achter laat.. Ik zou de energie steken in de salarisonderhandeling, daar heb je op de lange termijn veel meer aan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:12
Ik heb eigenlijk maar een keer gevraagd om reisgeld in mijn carriere. Dit was bij een kleine detacheerder zo'n 90km verderop, en was voor me uitgezet door het uitzendbureau. Zij hadden een CV naar desbetreffende bedrijf gestuurd, en alles wat ik nog hoefde te doen was een gesprekje inkoppen.

Na 5 minuten werd al duidelijk dat er werkelijk waar niks klopte van het CV. Omdat het een lastig te vullen functie was, had het uitzendbureau besloten om mijn CV ietwat aan te dikken, met als gevolg dat ik uiteraard niet aangenomen werd. Het bedrijf respecteerde mijn eerlijkheid, met als gevolg dat ook zij een beklaag deden.

Gevolg is wel dat ik waarschijnlijk nooit meer aan het werk zal komen via een grote uitzendorganisatie wegens lastpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dat is eigenlijk ook de reden dat ik mijn CV alleen in PDF formaat wil aanleveren, en niet in Word zoals dat soort tenten graag willen (zodat ze er in kunnen klooien dus). Buiten het feit dat ik eerder geen Word maar LaTeX gebruikte om ze te maken natuurlijk... Ik heb heel weinig vertrouwen in recruiters, en maak ze van twee kanten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Goede vraa van de TS,
Persoonlijk zit ik helaas ook in de WW en heb echt meerdere malen een flink stuk moeten rijden voor een sollicitatiegesprek net als een jaar terug toen ik ook in de WW zat...

Verder denk ik dat ik ook al 200euro aan reiskosten heb gemaakt in 3maanden solliciteren.
Nog nooit van een vergoeding gehoord en ook niet gekregen in ieder geval.

Ik mag van geluk spreken dat mijn vriendin een vast contract heeft gekregen en dus bij kan springen, met geluk kunnen wij dit jaar misschien wel eens op vakantie..

Persoonlijk moet ik nog 1 jaar een BBL(=leer/werk) mbo-4 opleiding afronden technisch specialist in de Autotechniek, helaas is de werkvloer bijna overal rustig of soms gewoon leeg.

Voor mij is het probleem nu dat ik in het ergste geval in de bijstand kom en wat anders moet gaan doen en mijn opleiding stoppen waar ik nog maar 1 schooljaar een middag/avond mee bezig ben en dus mijn voorgaande investering kwijt ben...

Ik snap hoe je je voelt TS, ik denk alleen dat 95% van de bedrijven gelijk denken van wat een rare vraag je wilt hier toch zo graag werken??

De werkelijkheid is natuurlijk anders :)

Mvg,

Stef

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Stef87 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 03:43:

Persoonlijk moet ik nog 1 jaar een BBL(=leer/werk) mbo-4 opleiding afronden technisch specialist in de Autotechniek, helaas is de werkvloer bijna overal rustig of soms gewoon leeg.
Ga bij verschillende garages/dealers langs en kijk of ze zicht hebben op een vacature of weekendwerk. Je kan dan zien hoe druk het is en je laat je gezicht zien wat misschien handig kan zijn in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junk01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06-2014
Ik heb vorig jaar 36 gesprekken gehad, door geheel Nederland, België en 1 in Duitsland. Dit jaar 7.

Het reizen, zeker als je in de WW of bijstand zit, word dan een zeer dure grap.

De enigste keren dat ik om reis geld gevraagd heb was als bleek dat ik voor Jan met de korte achternaam gevraagd werd te komen en dit ook duidelijk in het gesprek naar voren komt. Een voorbeeld, Men vraagt een systeem beheerder, maar uiteindelijk blijkt het geen systeem beheer functie te zijn, maar iets heel ander of men vraagt je op gesprek, terwijl de functie al in gevuld is en men ook geen andere functie beschikbaar heeft.

Dat reis afstand een probleem kan zijn voor de werkgever en je daarop afgewezen word, klinkt bekent. Mij is al een paar keer overkomen dat ik op gesprek moest, geregeld door een rekruteer of bureau, en dan de reis afstand een bezwaar was. Vaak was het voor de werkgever niet duidelijk waar ik woonde omdat de rekruteer of bureau, mijn persoons gegevens van het cv verwijderd had. Het is me de vorige week nog overkomen.

Wat ik nu vaak vraag, als de werkgever niet in de buurt zit, is voor een telefonisch of een Skype gesprek. Maar niet alle werkgevers staan daar op te wachten. Ze willen toch liever dat je persoonlijk je zelf komt voorstellen.

Solliciteren en gevraagd worden voor een gesprek is ondertussen meer een loterij geworden. De werkgevers hebben nu de keus en accepteren vaak geen nee of "rare" vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
ATS schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 09:33:
Dat is eigenlijk ook de reden dat ik mijn CV alleen in PDF formaat wil aanleveren, en niet in Word zoals dat soort tenten graag willen (zodat ze er in kunnen klooien dus). Buiten het feit dat ik eerder geen Word maar LaTeX gebruikte om ze te maken natuurlijk... Ik heb heel weinig vertrouwen in recruiters, en maak ze van twee kanten mee.
Er loopt een hoop rommel tussen, zelf krijg ik ongeveer 5 recruitment mails per week met concrete aanbiedingen, echter de helft leest niet eens je linkedin profiel op een normale manier. Ik heb er echter tussen zitten die wel heel erg netjes zijn, ik mail meestal beleefd terug dat ze me aanbiedingen mogen blijven sturen, maar dat ik bij geen interesse geen antwoord geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
junk01 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 10:30:
Ik heb vorig jaar 36 gesprekken gehad, door geheel Nederland, België en 1 in Duitsland. Dit jaar 7.

Het reizen, zeker als je in de WW of bijstand zit, word dan een zeer dure grap.

De enigste keren dat ik om reis geld gevraagd heb was als bleek dat ik voor Jan met de korte achternaam gevraagd werd te komen en dit ook duidelijk in het gesprek naar voren komt. Een voorbeeld, Men vraagt een systeem beheerder, maar uiteindelijk blijkt het geen systeem beheer functie te zijn, maar iets heel ander of men vraagt je op gesprek, terwijl de functie al in gevuld is en men ook geen andere functie beschikbaar heeft.

Dat reis afstand een probleem kan zijn voor de werkgever en je daarop afgewezen word, klinkt bekent. Mij is al een paar keer overkomen dat ik op gesprek moest, geregeld door een rekruteer of bureau, en dan de reis afstand een bezwaar was. Vaak was het voor de werkgever niet duidelijk waar ik woonde omdat de rekruteer of bureau, mijn persoons gegevens van het cv verwijderd had. Het is me de vorige week nog overkomen.

Wat ik nu vaak vraag, als de werkgever niet in de buurt zit, is voor een telefonisch of een Skype gesprek. Maar niet alle werkgevers staan daar op te wachten. Ze willen toch liever dat je persoonlijk je zelf komt voorstellen.

Solliciteren en gevraagd worden voor een gesprek is ondertussen meer een loterij geworden. De werkgevers hebben nu de keus en accepteren vaak geen nee of "rare" vragen.
Met alle respect, als je na 36 sollicitaties geen baan hebt, dan zijn je competenties gewoon niet op orde of solliciteer je boven je macht. Ik heb geloof ik 8 keer in me leven gesolliciteerd en ben 6 keer aangenomen. Daarnaast vind ik solliciteren maar onzin, als ik reageer op een functie dan neem ik aan dat ik gewoon aangenomen word, klinkt arrogant, maar ik heb wel andere dingen te doen dan solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raptorix schreef op zondag 08 juni 2014 @ 11:25:
[...]

Met alle respect, als je na 36 sollicitaties geen baan hebt, dan zijn je competenties gewoon niet op orde of solliciteer je boven je macht. Ik heb geloof ik 8 keer in me leven gesolliciteerd en ben 6 keer aangenomen. Daarnaast vind ik solliciteren maar onzin, als ik reageer op een functie dan neem ik aan dat ik gewoon aangenomen word, klinkt arrogant, maar ik heb wel andere dingen te doen dan solliciteren.
tja kan je die 800.000 werkloze dat ook is even wijsmaken.
het klinkt arrogant je bent ook arrogant als je de wereld zo ziet.....

-edit-

idd 36 sollicitaties zijn best veel ;), maar dan nog

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junk01
Met alle respect, als je na 36 sollicitaties geen baan hebt, dan zijn je competenties gewoon niet op orde of solliciteer je boven je macht.
Ik moet en solliciteer ook op functies die onder mijn niveau liggen. Dan hebben we ook nog de functie die via detachering bureaus geregeld worden. Vaak word ik ook uitgenodigd, puur om te weten te komen wie die persoon is achter dat cv. Vaak zijn dat de leukste gesprekken, maar ik weet dan al dat er niks uitkomt.

Het is heel gemakkelijk om nee te zeggen en niet te gaan. maar misschien levert het in de toekomst nog iets op

Als jij maar 8 keer solliciteert en daarvan 6 keer aangenomen word, dan mag je, je zelf gelukkig prijzen. Het is zoals Ace Lichting zegt, vrij arrogant om zo te reageren.

Tegenwoordig solliciteren er op 1 openstaande vacature, honderden mensen. Ik zal dus op veel vacatures moeten reageren, wil ik nog een kans maken op een gesprek. Men zal mij echt niet uitnodigen als mijn CV niet in orde is en denk nu maar niet dat zoveel solliciteren een pretje is want het kost veel tijd.

En Ace, als je 10 sollicitaties doet per week, is dat 520 sollicitaties per jaar, als daar 36 gesprekken uit voort vloeien, dan heb ik het niet slecht gedaan. Hoe goed en aardig (of in andermans ogen, slecht) ik me ook presenteer, hoe goed mijn referenties zijn en gemaakte testen, en ik ben nog altijd afhankelijk van een werkgever die mij dan werk geeft en de werkgevers hebben nu eenmaal een grote keus uit jongere of hoger opgeleide sollicitanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Het is voor anderen die wel geld hebben liggen om te reizen blijkbaar lastig om in te zien dat een paar tientjes voor iemand erg veel kan uitmaken. Vooral als je een gezin hebt, lijkt het me dat je vaak onvoorziene extra kosten hebt en je kunt ook weer niet rekeningen laten liggen, want dat kost je extra geld. Dit lijkt me ook een opeenstapeling van gebeurtenissen, aangezien de TS openstaande regelingen met gemeente + belastingdienst noemt. Nu kennen wij daar de details niet van, maar iedereen kan wel eens een kutjaar hebben waarbij er vanalles aan je huis kapotgaat, je je baan verliest en ook nog fijn een belastingaanslag krijgt.

Zelf ben ik bij mijn vorige werkgever zo assertief geweest om bij het stopzetten van mijn dienstverband aan te geven dat ik mijn OV-jaarabonnement wilde behouden tot het einde van het jaar. Zo kon ik dus op hun kosten solliciteren voor een nieuwe baan. Het is iets om in de gaten te houden voor iemand die in dezelfde situatie komt. Vaak zijn die kosten toch al ingecalculeerd. Bij lease-auto's gaat dat vaak lastiger, omdat ze die toch per se op een bepaald punt weer terug willen hebben. Maar het kan wel handig zijn als je vrijgesteld bent van werk om dan in die tijd nog mooi op kosten van je huidige baas fanatiek te gaan solliciteren :)

Zou zeker zeer luchtig vragen over de vergoeding en een leugentje om bestwil ligt niemand wakker van, nee heb je, ja kun je krijgen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Laatst online: 28-08 16:31
[...]

Wow. Het is tegenwoordig geen uitzondering dat er op vacatures 200+ reacties komen. Als ik naar mijn kennissenkring van recent afgestudeerden kijk dan zijn dat allen supercapabele mensen die reageren op voor hun cv. geschikte banen. Het probleem is alleen dat er nog veel meer zeer geschikte kandidaten zijn. En jij gaat er vanuit dat je elke baan krijgt aangeboden waarop je reageert, omdat jij wel betere dingen te doen hebt dan solliciteren? Mijn god zeg, ik ben blij dat je nog een beetje zelfkennis hebt in de noot die je daarbij plaatst.

ontopic: lastige zaak. Mijn huidige werkgever heeft het ook niet aan mij aangeboden, terwijl ik wel circa 60 euro aan reiskosten had gemaakt in de drie gespreksrondes. Ik heb het ook niet aangekaart omdat ik niet gierig/sloeberig over wilde komen. Ik zou als ik jou was daarom alleen achteraf vragen naar reiskostenvergoeding als je bent afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Lan Mandragoran schreef op zondag 08 juni 2014 @ 13:26:
[...]

Wow. Het is tegenwoordig geen uitzondering dat er op vacatures 200+ reacties komen. Als ik naar mijn kennissenkring van recent afgestudeerden kijk dan zijn dat allen supercapabele mensen die reageren op voor hun cv. geschikte banen. Het probleem is alleen dat er nog veel meer zeer geschikte kandidaten zijn. En jij gaat er vanuit dat je elke baan krijgt aangeboden waarop je reageert, omdat jij wel betere dingen te doen hebt dan solliciteren? Mijn god zeg, ik ben blij dat je nog een beetje zelfkennis hebt in de noot die je daarbij plaatst.

ontopic: lastige zaak. Mijn huidige werkgever heeft het ook niet aan mij aangeboden, terwijl ik wel circa 60 euro aan reiskosten had gemaakt in de drie gespreksrondes. Ik heb het ook niet aangekaart omdat ik niet gierig/sloeberig over wilde komen. Ik zou als ik jou was daarom alleen achteraf vragen naar reiskostenvergoeding als je bent afgewezen.
Het is meer een soort: Ik wil, kan en ga winnen mindset. Op zich niets mis mee, maar dat haalt niet weg dat er voor iedere 'winnaar' tien 'verliezers' zijn.

Maar ik zou het dus niet achteraf vragen als je bent afgewezen, lijkt me een nare nasmaak geven. En dat terwijl je toch een goede/memorabele indruk wilt achterlaten voor die, hoe klein dan ook, tweede kans. Volgens mij kan je het het beste luchtig in het voorbereidend telefoon gesprek vragen. De vraag wordt zodoende onderdeel van je algehele interesse in het bedrijf en haar bedrijfsvoering, volgens mij wordt dergelijke interesse juist zeer op prijs gesteld.

Je kaart volgens mij wel wat belangrijks aan met: 'ik wilde niet gierig overkomen'. Uiteraard wil iedereen zijn beste beentje voorzetten tijdens een sollicitatie. Maar jij wilt aangenomen worden omdat jij denkt dat je geschikt bent voor de baan, daarvoor moet de recruiter doorhebben met wie ze te maken hebben. En als je je vraag over reiskosten zo over kan laten komen dat je graag wilt werken voor een bedrijf wat zijn zaakjes goed op orde heeft c.q. maatschappelijk onderneemt omdat je dat in de 'grotere zin des levens' belangrijk vind. Dan is daar niets mis mee lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Laatst online: 28-08 16:31
analogworm schreef op zondag 08 juni 2014 @ 13:56:
[...]

Het is meer een soort: Ik wil, kan en ga winnen mindset. Op zich niets mis mee, maar dat haalt niet weg dat er voor iedere 'winnaar' tien 'verliezers' zijn.

Maar ik zou het dus niet achteraf vragen als je bent afgewezen, lijkt me een nare nasmaak geven. En dat terwijl je toch een goede/memorabele indruk wilt achterlaten voor die, hoe klein dan ook, tweede kans. Volgens mij kan je het het beste luchtig in het voorbereidend telefoon gesprek vragen. De vraag wordt zodoende onderdeel van je algehele interesse in het bedrijf en haar bedrijfsvoering, volgens mij wordt dergelijke interesse juist zeer op prijs gesteld.

Je kaart volgens mij wel wat belangrijks aan met: 'ik wilde niet gierig overkomen'. Uiteraard wil iedereen zijn beste beentje voorzetten tijdens een sollicitatie. Maar jij wilt aangenomen worden omdat jij denkt dat je geschikt bent voor de baan, daarvoor moet de recruiter doorhebben met wie ze te maken hebben. En als je je vraag over reiskosten zo over kan laten komen dat je graag wilt werken voor een bedrijf wat zijn zaakjes goed op orde heeft c.q. maatschappelijk onderneemt omdat je dat in de 'grotere zin des levens' belangrijk vind. Dan is daar niets mis mee lijkt me.
Uiteraard zou je idealiter aangenomen willen worden om je kwalificaties. Maar tegenwoordig zijn > 200 sollicitanten (!) voor een functie heel normaal. En met die moordende concurrentie is het heel simpel: voor jou 10 anderen die net zo geschikt zijn. Daarom zou ik het tijdens het gesprek nooit doen; op sommige mensen kan dat gierig overkomen. Ik heb het een keer gevraagd tijdens een sollicitatie voor een stage. Antwoord: laat je het daarvan afhangen dan? Dat geeft gewoon geen lekkere indruk.

Ik ben het overigens wel met je eens dat je het in het voorbereidende telefoongesprek kunt vragen.

Overigens Junk01: 36 sollicitatiegesprekken zijn er inderdaad wel erg veel. Als je wel wordt uitgenodigd voor gesprek (en dus in principe een oké cv hebt), maar om wat voor reden dan ook mensen niet kunt overtuigen tijdens dat gesprek, dan heb je wellicht baat bij een sollicitatietraining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Lan Mandragoran schreef op zondag 08 juni 2014 @ 13:26:
[...]

offtopic:
Recent afgestudeerden zijn bijna per definitie niet "supercapabel" want 0,0 ervaring.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Lan Mandragoran schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:05:
[...]

..... Daarom zou ik het tijdens het gesprek nooit doen; op sommige mensen kan dat gierig overkomen. Ik heb het een keer gevraagd tijdens een sollicitatie voor een stage. Antwoord: laat je het daarvan afhangen dan? Dat geeft gewoon geen lekkere indruk.

Ik ben het overigens wel met je eens dat je het in het voorbereidende telefoongesprek kunt vragen.

.....
Dat is eigenlijk ook mijn punt, Ik bedoel dat je dus inderdaad niet communiceert alsof je het daarvan laat afhangen. Je wilt gewoon weten hoe de bedrijfsvoering in elkaar steekt, hoe reiskosten geregeld zijn (in het algemeen) is daar een onderdeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Ben ik nu vreemd om te stellen dat ik het apart vindt dat je reiskosten gaat terugvragen bij een bedrijf waar je solliciteerd? Jij wilt daar gaan werken, een stukje eigen inzet van jouw kant af werkt alleen maar positief, als jij als werknemer direct al gaat lopen zeuren over kosten die je maakt voor het solliciteren werkt naar mijn idee alleen maar averechts....

Zelf begin ik dinsdag ook bij een nieuwe werkgever, en ik heb al een aantal van de hand gewezen puur om de centen... Werkgever 1 deed moeilijk over het salaris, en wou me een leertraject in drukken... Pardon? De vacature was voor iets wat ik meer dan 12 jaar doe, en het wordt opeens gegooid op vakbekwaamheid op andere zaken... Ja doei.

Mijn contract bij mn huidige werkgever loopt pas eind volgende week af, maar mijn nieuwe werkgever wil me A.S.A.P. aan het werk hebben, dus laat ik een week vakantie schieten, krijg die week dubbel loon (eentje zonder loonheffingskorting) en zet op die manier mn beste beentje voor bij mn nieuwe baas.

Iig, jij als sollicitant zal water bij de wijn moeten doen. (vindt ik zelf) Lopen zeuren over reiskosten voor je sollicitatie komt op mij gewoon arrogant over, en bedenk eens wat een werkgever daar van vindt....

Doe ermee wat je wilt.... Ik heb anno 2014 een stapje omhoog gedaan, door ook wat toe te geven.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Maar heel simpel gezegd: als je moet leven van een uitkering en gewoonweg geen geld, middelen en mensen om je heen hebt om er te komen, wat doe je dan met je reiskosten? Het heeft lang niet altijd met arrogantie te maken, maar ook wel eens met noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
FiXeL schreef op zondag 08 juni 2014 @ 18:01:
Ben ik nu vreemd om te stellen dat ik het apart vindt dat je reiskosten gaat terugvragen bij een bedrijf waar je solliciteerdt?
Ja, je hebt duidelijk niet alles gelezen.
Jij wilt daar gaan werken, een stukje eigen inzet van jouw kant af werkt alleen maar positief, als jij als werknemer direct al gaat lopen zeuren over kosten die je maakt voor het solliciteren werkt naar mijn idee alleen maar averechts....
Inzet is de issue hier niet...

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 08-06-2014 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:34

Onbekend

...

Ik heb lang over dit onderwerp na moeten denken en er zitten interessante posts tussen. :)

De volgende punten zijn van toepassing:
1. Werkgever zoekt nieuw personeel en kiest uit een X aantal sollicitatiebrieven een kleiner aantal sollicitanten uit om op gesprek te komen. Op zich al erg mooi dat je langs de eerste hindernis bent gekomen. :) Voor dat gesprek gaat de werkgever tijd vrijmaken (tijd = geld) om met jou in gesprek te gaan.
2. Sollicitant heeft het niet breed en kan met moeite de reis naar de werkgever bekostigen.

Als een werkgever jou heeft uitnodigd voor een gesprek en hij op basis van de sollicitatiebrief en cv al had kunnen weten dat je het niet zou worden, dan lijkt het mij niet onredelijk om te vragen om de onkosten te vergoeden.
Bij een groot bedrijf ( groter dan 25 mensen) kan je altijd proberen om een onkostenvergoeding te vragen, als je je situatie uitlegt. Garantie dat ze dit geven is er niet, maar de kans is zeker aanwezig.
Bij kleinere bedrijven hoef je dat vaak niet te proberen. Op een kleine omzet gaan ze zeker niet "een willekeurige sollicitant" 30 euro geven die ze daarna nooit meer zien.

Overigens, als je solliciteert op een functie waar je nauwelijks naar toe kunt komen vanwege de reiskosten, dan zou ik als werkgever afvragen hoe je de eerste maand door komt. Je moet immers diezelfde afstand rijden, maar je krijgt pas aan het einde van de maand uitbetaald.

Pas als een werkgever vraagt om een dagje of weekje mee te draaien in het werk om te kijken of het je bevalt, dan is het vragen van een vergoeding totaal niet vreemd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
PcDealer schreef op zondag 08 juni 2014 @ 18:22:
[...]

Ja, je hebt duidelijk niet alles gelezen.

[...]

Inzet is de issue hier niet...
Klopt. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vindt het persoonlijk een beetje vreemd om een reiskostenvergoeding te bedingen voor puur een sollicitatiegesprek,

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

In plaats van te vragen naar een vergoeding kun je natuurlijk ook op een neutrale manier vragen of het bedrijf hier beleid in heeft zodat je daar rekening mee kunt houden bij het bewaren van de noodzakelijke bewijsmiddelen. Bij grotere bedrijven kun je zulks gewoon opvragen bij HR en krijgt jouw interviewer daar niet eens wat van mee.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Een kritische noot over je LinkedIn profiel: Je spreekt over +15 jaar ervaring maar verder dan krap 5 jaar kom ik niet.

Bijzonder dat je met zo'n indrukwekkend CV, moeite hebt om een andere baan te vinden, is de markt dan zo slecht in Nederland?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junk01
Lan Mandragoran schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:05:

Overigens Junk01: 36 sollicitatiegesprekken zijn er inderdaad wel erg veel. Als je wel wordt uitgenodigd voor gesprek (en dus in principe een oké cv hebt), maar om wat voor reden dan ook mensen niet kunt overtuigen tijdens dat gesprek, dan heb je wellicht baat bij een sollicitatietraining.
Ik ben al blij dat ik uitgenodigd word met 45+ en slechts een MBO4 en tig certificeringen voor ICT functies. Voor de meeste 45+'ers is uitgenodigd worden al een prestatie op zich. Over het algemeen gaan de gesprekken wel goed en is de sfeer goed. Testen worden ook goed gemaakt, als ik een test heb. Natuurlijk is het niet altijd mooi weer. Er zijn er ook geen paar gesprekken geweest die van geen meter gaan en bij 2 bedrijven heb ik zelf een eind gemaakt aan het gesprek. Maar zoals ik eerder en ook andere ook al aanhaalde, de concurrentie is op dit moment zeer groot en de werkgever heeft de keus.

Met de wetenschap dat de concurrentie zeer groot is, vraag ik in eerste instantie niet voor een vergoeding, met uitzondering als ik voor jan met de korte achternaam ben moeten komen opdraven. Ik mag het dan misschien niet krijgen, de rekruteer/werkgever weet dan voor de volgende keer dat ik wel serieus ben.
raptorix schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:38:
[...]

Je kan het in je motivatie aan geven dat je bereid bent om te verhuizen, ik denk dat veel werkgevers daar helemaal niet gek van op kijken, bedrijf waar ik werk gaat zelfs de omgekeerde weg, wij hebben nu een "werklocatie" in Leeuwarden, geen volwaardig kantoor, maar wel een fijne werkplek. Op die manier kunnen we juist interessanter zijn voor mensen die niet willen verhuizen.
Verhuizen is een optie als het een baan betreft waar je lang blijft werken en daar zit op dit moment het probleem. Vaak start je met een kort of tijdelijk contract. Ik heb ook een werkgever tegenover me gehad, die, na wat aandringen, toegaf dat ik nooit een vast contract zou kunnen krijgen en dat ik de opvolger zou zijn van de gene die er nu werkte omdat zijn 3e contract afliep. De meeste van de afgegeven contracten zijn tijdelijk en volgens de cijfers van het CBS, is maar 3% van alle contracten, een vast contract.

Moet ik nu mijn huidige woning (familie en vrienden) dan maar opgeven, (de woning die ik dus ook niet meer terug krijg ) voor een tijdelijke baan en dan ook nog eens moet gaan zoeken voor een betaalbare woning op zeer kort termijn, wat vaak ook onmogelijk opgave is, zeker voor mensen in een uitkerings situatie? Zorgt de werkgever dan voor een woning en neemt deze de verhuiskosten op zich? Ik denk het niet. Verhuizen is geen realistisch optie als daar geen zekerheid van een langdurige baan tegen over staat. Alleen daarom zou ik dat niet in mijn motivatie zetten. Het is onrealistisch en dat weet de werkgever ook wel.

Als een bedrijf zich de moeite neemt om een aparte werklocatie te open om op die manier de reistijd te beperken, respect. Veel bedrijven doen zich daar de moeite niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Ik zou je aanraden die oogkleppen af te zetten en eens naar de wereld te kijken zoals hij echt is. Je praat vanuit een enorme luxepositie en schijnt dit niet door te hebben. Een toontje lager zingen lijkt mij absoluut niet onverstandig want dergelijke arrogantie is een zeer slechte karaktereigenschap.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Grapje zeker?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, een senior software engineer heeft toch wat meer kans dan een accountmanager binnendienst die zijn opleiding niet heeft afgemaakt. Dus dat raptorix arrogant overkomt kan daar best mee te maken hebben. Het zou hem sieren als hij erkende dat het, om velerlei reden, niet voor iedereen zo gemakkelijk is en ook niet kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18

defiant

Moderator General Chat
Saab schreef op zondag 08 juni 2014 @ 19:59:
Bijzonder dat je met zo'n indrukwekkend CV, moeite hebt om een andere baan te vinden, is de markt dan zo slecht in Nederland?
Het is vooral opmerkelijk hoe groot de verschillen zijn qua locatie, ik woon in het oosten en kom weinig aansluitende vacatures tegen. Een geschikte vacature waar ik op 6 maanden terug op gesolliciteerd heb staat nog steeds open. Voor meer carrière kansen en doorstroming is het Westen uiteindelijk toch beter geschikt, kijk bijvoorbeeld op nuwerk.nl (niet echt een dedicated ICT vacature site natuurlijk) bij ICT functies en je ziet de grote verschillen per provincie.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 23:36
Veel bedrijven die ik ken of spreek, vinden het vragen om reisvergoeding not done. Het betreft dan vaak functies op hoog niveau waar het loon gemakkelijk boven de 60k uitkomt (afhankelijk van leeftijd, ervaring, functie e.d.).

Zelf houd ik altijd een pot geld achter de rug om dit soort dingen op te vangen. Als je werkloos bent, heb je een baan: Werk zoeken. Daar zit veel tijd in en maakt een hoop kosten. Je moet er netjes en verzorgd uitzien, je auto moet goed in orde zijn of je moet een fatsoenlijke auto kunnen lenen. Je gaat reiskosten maken.. zij het met de auto of OV. Op de fiets gaan is per definitie een no-no als je presentabel uit wilt zien.

Persoonlijk ook meegemaakt dat ik onverhoopt mijn baan kwijt raakte na wat persoonlijke investeringen (kosten dus geld), vlak na een vakantie en midden in de kerst periode. Financieel en voor je gevoel ontzettend bad timing. Ik had niet veel geld over maar toch heb ik een dikke 200 a 300 euro erdoorheen gejaagd in een paar weken puur aan (reis)kosten voor sollicitaties. Dat vond ik heel normaal en ben ervan overtuigd dat ik mede daardoor weer heel snel op mijn voeten landde.

(Je trots zakt je door de schoenen als je vervolgens niks kunt kopen in het centrum voor je geliefde maar zij steunde mij door en door en dat was werkelijk het mooiste kerstcadeau wat ik ooit heb mogen ontvangen)

Zelf heb ik ooit wel eens aan de andere kant van de tafel gezeten.. je zit een hoop formulieren, CV's en uiteindelijk mensen voor je. Zielige verhalen over hoe arm je bent en hoe weinig je kinderen kunnen eten, kun je beter thuis laten want verziekt de hele boel. Destijds heb ik me puur gericht op hoeveel de kandidaat aansloot, of ik hem/haar persoonlijk mocht (dus een match is bij het bedrijf) maar ook vooral belangrijk het imago wat die persoon uitstraalt. Ook al zit je tot je nek in de schulden en ben je aan leven op laatste beetje krediet wat je nog hebt, zolang je kunt uitstralen dat alles komt en dat je goed kan omgaan met situaties, geloof ik des te sterker dat je geschikt bent. (Leugenaars, bedriegers en oplichters kun je eruit halen door kennis vragen te stellen en beetje personenkennis te hebben). Of je nerveus bent maakt niet heel veel uit maar laat zien dat je er voor wilt gaan... kleed je goed, ben op tijd, ga je niet druk maken of je de laatste bus retour gaat halen in het godverlaten bedrijventerrein, raffel niet af.

Mijn broer had een tijdje terug een zeer belangrijk gesprek om 09:30 aan het andere kant van het land aan het einde van zijn proeftijd .. make or break dus. Letterlijk een minuut te laat zijn en het was einde oefening. Hij (en ook ik) wilde niet riskeren dat het OV niet meewerkte dus ik had bijna op mijn kosten een hotel geboekt voor hem. Prima investering in mijn ogen. Uiteindelijk heb ik hem zelf gebracht (paar uur te vroeg) en hebben we nog even rustig anderhalf uur lang koffie in de buurt zitten drinken. Netjes kwatier voor tijd hem afgezet en bewust later bij mijn eigen klant aangekomen. In mijn ogen doe je dit soort dingen gewoon.

Mening van mijn andere broer die tevens een werkgever is: Haha, get lost.

Conclusie: Afhankelijk van je sector en mindset van je toekomstige werkgever: Persoonlijk zou ik het echt niet wagen en ja, het wordt meegenomen in de beslissing of je aangenomen gaat worden.
Pagina: 1 2 Laatste