PC voor 3D modeling & rendering

Pagina: 1
Acties:

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 18:41
Beste tweakers,

Mijn huidige pc begint heeft grotendeels zijn functie vervuld, dus ben ik toe aan een nieuwe pc. Ik heb inmiddels al enkele onderdelen gekocht waar ik zeker over was.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Puur voor 3D modeling en rendering. Denk daarbij aan programma's zoals Zbrush, 3DS Max, C4D en Photoshop. Voor het renderen is een snelle CPU noodzakelijk.

Wat ik absoluut niet wil doen is overclocken en intensief gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa 515 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ja ik heb onlangs een MSI Geforce 750 TI 2GB Gaming gehaald en een Fractal Design R4. Graag wil ik ook mijn huidige Corsair HX650W voeding en mijn Samsung 120GB 840 EVO ssd meenemen.

Lijstje met mijn huidige componenten:

#Product
1Samsung EVO 120 GB
1MSI GTX 750 TI 2GB Gaming
1Fractal Design R4 Black
1Corsair HX650W

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basiscomponenten: Een cpu + koeler, moederbord, minimaal 16gb aan geheugen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 259,-€ 259,-
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 88,04€ 88,04
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,40€ 35,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,44

Hierin twijfel ik wel of het geheugen probleemloos gaat werken, aangezien deze op 1.35v draait. De 1.5v versie is enkele euros duurder. Ik neem aan dat de koeler past aangezien hij compatible is met 1150 moederborden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Een Intel CPU. Dit vereist geen uitleg aangezien AMD niet in de buurt kan komen qua snelheid. Het liefst wel een Haswell Refresh aangezien ik misschien makkelijker in de toekomst dingen kan vervangen. Een Gigabyte moederbord aangezien ik erg tevreden ben over hun kwaliteit. Crucial geheugen vanwege de garantie.

Verwijderd

Hoi Yanik,

Ik ben niet zo'n goeie tweaker, anderen zullen misschien meer kunnen zeggen, maar allereerst: waarom een cpu koeler? Volgens mij zijn deze over het algemeen niet nodig; een boxed CPU heeft al een koeler, en voor zover ik weet is een seperate koeler alleen nodig als je specifieke eisen hebt aan je koeler (betere koelprestaties die nodig zijn bij overklokken bijvoorbeeld, of als je perse een stillere koeler wil)

Voor ongeveer dezelfde eisen met hele andere redenen kan je ook even bij mijn topic komen gluren wat men er zoal van vindt, met misschien interessante informatie over het moederboard. Grappig is wel, we komen uit op een haast identiek system.

De informatie over de separate koeler die de rest hier vast wel weet is misschien dus ook voor mij interessant.

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 22:36
@Martijn Hoekstr
Dit klopt niet helemaal. Een aftermarket CPU koeler is echt geweldig voor de stilte. Alleen die de TS heeft uitgekozen is wel wat overkill, deze is eigenlijk perfect: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Moederbord kan stuk goedkoper: pricewatch: ASRock B85 Pro4

Verder gewoon goed lijstje! Niets op aan te merken, en zelf heb je ook al goede componenten. :)

Verwijderd

@Sandert
Bedankt voor de verbetering, ik zal zelf ook eens kijken of ik voor een aftermarket koeler wil gaan.

Net zoals bij mijn systeem heeft Yanik hier gekozen voor een 4790 - een Haswell refresh - die een 9 series chipset nodig heeft. Een B85 bordje gaat niet werken. Een 4770 met het bordje wat jij voorstelt kan een alternatief zijn, de performance verschillen tussen de 4790 en de 4770 zijn klein, waarbij het prijsverschil tussen de moederborden best de doorslag zou kunnen geven.

• Yanik
Dank je voor de reacties.

Ik heb altijd een CPU koeler gekocht aangezien mijn pc soms dagen non stop achter elkaar staat te renderen op 100%. De standaard koelers genereren te veel hitte en geluid waardoor ik altijd een andere koeler kies.

@Sandert98:
Het moederbord wat je koos werkt inderdaad niet met de nieuwe Haswell Refresh serie. De Haswell Refresh modellen werken alleen met een x97 chipset.

Ik ga wel voor een Haswell Refresh, niet alleen omdat deze iets sneller is, maar omdat ik bang ben dat de x87 chipset nu snel uitgefaseerd wordt. Mocht er iets stuk gaan dan heb ik het liefst dat er nog componenten voor beschikbaar zijn. Voor die paar euro heb ik dat er wel voor over.

Over het geheugen twijfel ik nog een beetje. De 1.35v(DDR3L) versie is goedkoper, zuiniger en wordt als het goed is minder warm. Ik weet alleen niet of het moederbord er mee overweg kan.

Verwijderd

@Yanik: betreft de koeler: Goed verhaal; lekker kort :)

betreft het x85/z97 verhaal het volgende: De x85 chipset wordt denk ik inderdaad nu snel uitgefaseerd. Het is alleen de vraag of dat erg is. Met een bord met een x97 chipset kan je Hawell refresh draaien en straks Broadwell. Skylake wat daarna komt zal de 100 series chipset gebruiken (en overgens ook een andere socket). Broadwell heeft wat vertraging opgelopen (vandaar nu Haswell refresh en straks Devils Canyon, waarna ik verwacht dat x85 snel zal verdwijnen. Het is dan alleen nog nuttig voor mensen die nog tevreden zijn met hun huidige processor, maar een nieuw bord willen, wat volgens mij vrij zeldzaam is), en is van 2014 (meestal komen de nieuwe processors eind Q3 uit) verschoven naar Q1 2015. Skylake staat ook nog steeds geplanned voor 2015. Als dit net zoveel vertraging oploopt als Broadwell, zal dat uiterlijk Q1 2016 worden.

Dan wordt de vraag, als je na deze build een nieuwe build wil, wanneer is dat dan, en als dat na 2015 is, wil je dan niet eigenlijk over op Skylake met een x100 bord? Heb je er dan last van dat x85 niet meer te krijgen zal zijn? Zelf denk ik van niet.

Tegelijkertijd denk ik ook dat, met name vanwege de mogelijkheden voor een snellere SSD voor nu een x97 bord wel de moeite waard is, en het prijsverschil te verantwoorden. Maar niet omdat x85 aan het eind van zijn actieve leven zal zijn.

Over het geheugen, ik weet bijna zeker dat 1.35v gewoon moet werken, maar heb liever dat iemand die het echt zeker weet dat ook nog even beaamt.

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 22:36
Hooo, even terug. Dit klopt niet. De ASRock B85 Pro4 werkt wel zeker met Haswell Refresh. Zie hier een tabel van Gigabyte met een vergelijkbaar moederbord met een B85 chipset: http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=4594 . Hier staat de Haswell Refresh gewoon als compatible. Als je verder op internet zoekt zie je dat dit ook gewoon kan ;) .

De Crucial Ballistix Tactical gaat gewoon werken hoor ;) . Hier op het forum is al vaak deze combinatie gemaakt, die gewoon werkt.

Succes :) !

[ Voor 1% gewijzigd door Sandert98 op 25-05-2014 19:31 . Reden: typfout ]

Verwijderd

Zowaar! ik zeg al niets meer :)

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Een probleem met een B85 bord en Haswell Refresh kan zijn, dat die BIOS nog niet is upgedate. Hierdoor kan je de Haswell Refresh niet draaien alsgoed is. Dit moet je bij de winkel zelf even navragen.

En het geheugen met 1,35V moet idd werken, in het ergste geval staat deze op 1,5V, dat is normaal. Maar in de BIOS heb je de mogelijkheid om dit te verlagen. Ook al heeft t weinig zin.

我的名字是Mirno

• Yanik
Sandert98 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 18:59:
Hooo, even terug. Dit klopt niet. De ASRock B85 Pro4 werkt wel zeker met Haswell Refresh. Zie hier een tabel van Gigabyte met een vergelijkbaar moederbord met een B85 chipset: http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=4594 . Hier staat de Haswell Refresh gewoon als compatible. Als je verder op internet zoekt zie je dat dit ook gewoon kan ;) .

De Crucial Ballistix Tactical gaat gewoon werken hoor ;) . Hier op het forum is al vaak deze combinatie gemaakt, die gewoon werkt.

Succes :) !
Thanks! Ik wist niet dat ze het via een bios update konden fixen. De verhalen die ik vorige week las lieten het tegenovergestelde geluid horen. De B5 van Gigabyte is een erg mooi bordje voor de prijs.

Helaas kost een bios update bij Azerty al 15 euro waardoor het prijsverschil grotendeels wegvalt en ik dan beter bij de H97-D3H kan blijven. Aangezien ik de rest ook bij Azerty bestel wil ik liever niet bij een andere webshop bestellen. Assembleren kan ik zelf wel.

Ik ga het even voor de zekerheid navragen. Als het niet lukt dan blijf ik gewoon bij de H97-D3H en plaats ik mijn bestelling.
Pagina: 1