Toon posts:

High-end desktop, met een klein beetje gamen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Jullie hebben me al eerder een keer uitstekend geholpen een systeem te bouwen. Volgens het welbekende schuif-je-pc-door-naar-een-famililid principe ga ik voor een nieuwe machine. Ik ben vooralsnog uitgekomen op een tweetrapsraket. Eerst een basissysteem dat werkt, daarna de leuke dingen voor de mensen.

Ik wil de PC voor normaal all-round gebruik gebruiken, plus daarbij om op te programmeren. Een heule heule boel geheugen is belangrijk voor me, en de prestaties van de CPU (waaronder virtualisatie) ook, voor 1. voldoende geheugen bij meerdere virtuele machines draaiend, 2. voldoende geheugen en CPU om snel te kunnen compilen en testen (sbt/scalac, de toolchain die ik gebruik, is notoir geheugenintensief)

Ik wil er af en toe een spelletje StarCraft 2 op spelen, maar dat is geen hoge prioriteit. Ik heb bedacht om allereerst ongehinderd door veel kennis van zaken hetvolgende van te maken:

(edit: ander mobo na advies, plus ander kleurtje kast)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 259,-€ 259,-
1MSI Z97M-G43€ 85,99€ 85,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 82,65€ 82,65
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 113,55€ 113,55
1Seasonic S12G 450W€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,69

om daar na als het zo uitkomt er het volgende aan toe te voegen.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB€ 122,94€ 122,94
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 113,55€ 113,55
1Crucial M500 M.2 480GB€ 198,64€ 198,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,13

De enige merkvoorkeur die ik heb is dat ik een videochip van NVidia wil, vanwege de betere Linux drivers.

Er is vast en zeker het een en ander uit balans, waar jullie me hopelijk fijntjes danwel bruusk op zullen wijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2014 10:51 . Reden: uitgebreidere motivatie om de toorn des forums te ontlopen ]

• plientje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01 12:42
Je kan beter een H/B moederbordje nemen van plaats in Z, omdat je niet kan overclocken met die processor.
En een 750 Ti kan nu alle games aan dus heb je hier nu een mooie build :)

http://steamcommunity.com/id/nvanes97/

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Plientje!

Ik vind het mobo altijd het moeilijkste verhaal, met name omdat ik er voor de ballen verstand van heb :D Daarom heb ik iets gekozen wat hoog in de zoekresultaten staat en aan mijn minimumeisen voldoet. Mijn gedachte was dat voor dat tientje meer ik het geheugen misscien nog kon overklokken. Maar dat ga ik hoogstwaarschijnlijk toch niet doen. Met een H bord kom ik uit bij een van

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H97-PLUS€ 87,02€ 87,02
1Asus H97-PRO€ 96,80€ 96,80
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 88,04€ 88,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,86

die elkaar volgens mij niets ontlopen behalve dat de Asus H97-PLUS me twee ps/2 aansluitingen wil geven in plaats van een SATA express slot. Hoewel ik van mening ben dat de jaren negentig het beste decenium ooit is, hoeft dit wat mij betreft geen doorslaggevende factor te zijn bij de keuze voor een moederbord. Daarentegen is hij wel de goedkoopste. Volgens mij (maar ik weet het niet zeker, misschien heb ik het razend mis!) is er geen reden om zowel een M.2 interface als een SATA express te hebben anders dan al bestaande hardware, en mis ik er niets aan. Zijn er andere redenen om eventueel anders te kiezen die ik over het hoofd zie? Buildqualiteit misschien?

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-04 13:57

• plientje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01 12:42
Aan de ps/2 aansluitingen heb je waarschijnlijk niks.(tenminste mag ik hopen :P )
De M.2 interface is handig voor snelle SSD's, maar waarschijnlijk in jouw geval heb je meer dan genoeg aan SATA.
En thomas199717 ook zegt een B bordje kan ook genoeg voor je zijn, plus dan bespaar je nog wat ook.

http://steamcommunity.com/id/nvanes97/

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Thomas en Plientje.

Er zijn (nog?) geen B97 borden. De H97 geeft me een M.2 interface. Ik zal even verder kijken hoe ik uit kom met een i7 4770 met een B85 chipset. Als ik zo snel kijk scheelt dat me 10 a 20 euro, voor marginaal mindere CPU en SSD prestaties? Zou dat het waard zijn?

De PS/2 poorten zijn uitsluitend voor de jaren 90 nostalgie :P

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2014 22:12 . Reden: Verkeerde chipset ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Qua moederbord kan je ook naar dit model kijken:

pricewatch: Gigabyte GA-Z97M-DS3H

Zitten aardig wat features op en kost minder dan bovenstaande H-modellen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Deze heeft wel weer geen M.2 interface. Als dat inderdaad in de praktijk weinig uit maakt is die ook het overwegen waard. De theoretische bus snelheid is wel heel veel hoger van M.2, maar of ik hier in de praktijk ook iets van zou merken (bijvoorbeeld boot tijden van het systeem danwel van een VM image) weet ik niet. Ik zal een zoeken wat daarover te vinden is, of hoe ik benchmarks moet interpreteren.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Deze komt met M2:
pricewatch: MSI Z97M-G43

:)

Maar veel benchmarks / reviews zijn er nog niet te vinden over Z97 bordjes.

Verwijderd

Topicstarter
Deze keer lijk ik niets te huilen te hebben. Die gooi ik dan om.

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Ik zou wel adviseren om de SSD ook bij de initiële build aan te schaffen. Op die manier kan je rechtstreeks de installaties op de SSD doen en de HDD gebruiken voor data-opslag. Met 480GB kan je prima het OS en wat VM's op de SSD houden denk ik. (afhankelijk van wat je op de VM's doet uiteraard)

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

Verwijderd

Topicstarter
Aertsvijand: Ik heb daar ook over nagedacht. De reden om eerst voor de draaiende platen te gaan is de prijs van het initiele systeem. Ik vind haast 700 euro best een boel geld, en vind een grote en snelle SSD best belangrijk.

Als ik kies voor eerst een SSD, en later voor de HDD, komt er 130 euro bij de prijs voor de initiele build. Ik zou natuurlijk voor een goedkopere SSD kunnen gaan, maar als ik die dan wil upgraden naar wat ik eigenlijk wil is de prijs voor de eerdere SSD haast weggegooid geld. Omdat het initiele system 16 GB RAM heeft wat al niet al te weinig is kan het OS wat van de HDD pijn verlichten door data vast naar RAM te schrijven. Het is houtje-touwtje, maar voor een maand of twee tot ik de SSD er bij heb moet het nog wel aan kunnen dacht ik.

Wat zou jij doen als je de initiele prijs laag wil houden? Misschien voor een goedkoopje SSD gaan? Misschien pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB ? Ik vraag me af of ik die dan zo zou kunnen configureren dat als ik er die andere SSD en HDD bij koop, ik de oude SSD als cache voor de HDD kan gebruiken, maar ik denk het niet - of in ieder geval niet makkelijk.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je nu eerst eens geen games speelt (Starcraft 2 kan de igp van die processor met gemak aan, ik speel dat spelletje ook erg graag en doe dat met de igp van de Intel 2500k kan je nagaan), kan je wel meteen een ruime ssd nemen

Verwijderd

Topicstarter
Reepje: de GPU zit al niet in de initiele build ;)

In het grote mobo dilemma heb ik trouwens ook gevonden dat de versie die ik nu heb staan ook een H variant voor een tientje minder heeft, die overgens ook veel beter leverbaar is, en waar ik geen nadelen in zie.

Ik moet nog even bijlezen over die M.2 SSDs trouwens, ik ben aan het ontdekken dat ze niet allemaal bootable zijn, wat natuurlijk het hele verhaal van mijn kant uit onzin maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beetje bijgelezen, maar nog niet helemaal op de hoogte. Om het een en ander voor mezelf duidelijk te krijgen heb ik het opgeschreven wat geresulteerd heeft in het volgende verhaal, wat dus in principe voor mij is, maar als ik het toch opschrijf kan ik het net zo goed delen met jullie. Het is heel SSD/SATA/M.2 gericht, en daarmee misschien een beetje off-topic. Als dit te off-topic is en eerder thuishoort in het opslagforum hoor ik het graag, dan splits ik het draadje even af.

Laat ik voorop stellen dat ik niet precies weet hoe de verschillende standaarden zich tot elkaar verhouden. Wat ik uit het hele verhaal opmaak is het volgende. Als ik dingen hier fout heb of er dingen onvolledig zijn hoor ik het heel erg graag, want het duizelt me een beetje.

* M.2 is een connector, en in principe niet specifiek gebonden aan een bus. Er zijn (in de specificatie veel, in de praktijk op het moment twee) verschillende smaken, B en M, die gelijktijdig gebruikt kunnen worden. de B connector kan gebruikt worden met de PCIe x2, "SATA", USB 2.0, USB 3.0, Audio, PCM, IUM, SSIC and I2C bus. De M connector voor de PCIe x4 en "SATA" bus. Ik weet niet welke SATA dit is. Voor compatibility (danwel om met je te fucken) hebben sommige borden met M connectors een maximum van PCIe x2
* PCIe is een bus en een connector. Voorheen was de enige connector voor de PCIe bus de PCIe connector, maar de M.2 connector kan ook gebruik maken van de PCIe bus.
* Het woord interface wordt soms gebruikt voor een bus, en soms voor een connector, waarbij uit de context opgemaakt moet worden wat bedoeld wordt.
* SATA is een bus en een connector. Voor de SATA1.0 tot SATA3.0 (ook wel SATA-600 genoemd) bus wordt (haast?) altijd een SATA connector gebruikt.
* SATA 3.2 is een standaard voor een bus. Deze standaard omschrijft twee (hoofd) connectors die hiervoor gebruikt kunnen worden: SATA M.2 en SATA express.
* SATA express is een connector specificatie, die in totaal 5 verschillende nieuwe connectors beschijft, en de bestaande SATA plug/kabel.

SATA express intermezzo
De SATA 3.2 bus is compatible met SATA 3.0, wat betekent dat je een SATA 3.0 schijf aan kan sluiten op een SATA 3.2 bus of omgekeerd. Om met alles compatible te blijven is SATA express geintroduceerd. SATA express is dus een connector specificatie voor SATA 3.2, SATA 3.0 en om het optimale uit compatibility te krijgen (danwel om met je te fucken) PCIe. betekent dat dat er ruwweg 148 (tel dit na) aansluitmogelijkheden zijn, afhankelijk van welke connector er op het moederbord zit, welke connector er op de schijf zit, en welke bus gebruikt wordt.

Het Wikipedia artikel over SATA Express heeft het soms eigenlijk over SATA 3.2 en noemt het dan toch SATA Express waardoor niemand meer snapt wat er nou eigenlijk aan de hand is.
einde intermezzo

Als het bovenstaande verhaal inderdaad klopt (en ik hoor heel graag als het niet zo is, dit is geschreven omdat ik het wil snappen, en als er dingen niet kloppen heb ik er niets aan) en omdat bus == interface == connector toch een beetje de standaard was, is het op de pricewatch, zowel bij de borden als bij de SSDs, nog niet echt makkelijk zoeken en filteren.

Dit bord heeft een M.2 connector. De M.2 connector kan PCIe 2 2x gebruiken, en "SATA". Betekent dat SATA 3.0? SATA 3.2? volgens de site van MSI heeft hij een bandbreedte levert van 10Gb/s in PCIe modus, en 6Gb/s in SATA modus, wat zou duiden op SATA 3.0. Maar precies weten doe ik het niet.

Ik kan de SSD op de site van crucial helaas nergens vinden, dus de precieze specificaties blijven me Duitser. Ik baseer me even op http://www.thessdreview.c...-2-ngff-ssd-review-480gb/ ze lijken er daar verstand van te hebben, dus ga ik er maar vanuit dat wat ze zeggen waar is. Maar wat is dat dan. Nou, best een goed kaartje, zeker voor de prijs. Zeggen ze. In 2013. Weliswaar december 2013, maar die hele M.2 interface is nog gloednieuw, en dit was hun eerste M.2 review. Maar wat voor bus gebruikt hij nou? Dat is een beetje het treurige van het hele verhaal. Na al het bovenstaande leeswerk, heb ik eigenlijk nog steeds geen idee. Het is voor mij in ieder geval een goede reden om nog een keer extra goed naar de beschikbare borden, als de beschikbare SSDs te kijken.
Pagina: 1