Nieuw klein netwerk voor kmo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndrewF
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 22:14
Beste mede tweakers,

Ik ben lead developer en IT verantwoordelijke van een bedrijfje met 12 medewerkers. We verhuizen volgende maand naar een nieuw kantoor gebouw waar wij als eerste intrekken.

De internet aansluiting wordt geleverd door Telenet via coax+modem met vdsl+modem fallback (Corporate Fibernet). Het netwerk moet de volgende clients ondersteunen:
  • 20-30 wireless devices (laptop, smartphone, tablet, ...)
  • ~10 wired VoIP telefoons met PoE
  • ~8 overige wired devices (printer, tv screensharing, ...)
  • 1 Synology NAS
Behalve de NAS (enkel voor filesharing) zijn er geen andere servers die van buitenaf toegankelijk moeten zijn.

Is het de moeite om 3 vlan's op te zetten (Data, Voice, Guest)? Of is een wireless AP met guest SSID voldoende gescheiden?

Met een hoger budget had ik graag gekozen voor 1x Meraki MX60 als router+firewall, 1x Meraki MS220-24P 24 poort PoE switch en 1x Meraki MR12 wifi AP. Op centralpoint.nl kom ik met zo'n opstelling echter snel aan €3000. Zijn er tweakers met ervaring met Meraki en hun prijzen? In \[Ervaringen/discussie] Cisco Meraki staat geen prijs informatie.

Met een realistischer budget kom ik eerder op:
  • Linksys LGS124P (24 poorts PoE switch voor €400)
  • Linksys LAPN600 (wifi AP voor €169)
Welke router/firewall kunnen jullie hierbij aanraden? Heb ik überhaupt een router nodig of is een L3 switch voldoende?

Onze internet connectie komt met 8 vaste IPv4's. Loont het de moeite om 3 subnets met aparte dhcp+NAT+public ip te maken?

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door AndrewF op 24-05-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423930

Het klopt dat Meraki zeker niet de goedkoopste is, maar Meraki is dan ook niet echt een goede vergelijking met de Linksys die je aanhaalt (features/management/support/mogelijk prestaties). Voor een concrete prijs vraag je best een offerte bij een Cisco Meraki partner.
Mocht je alsnog voor Meraki gaan zou ik eventueel een 2e AP plaatsen (naargelang de ruimte en de coverage) of kiezen voor een groter model aangezien je toch wel wat concurrent wireless clients hebt (dit geld ook voor de Linksys uiteraard).

Connectiviteit naar internet toe zou ik steeds doen via een firewall of router (met de nodige security features). Belangrijkste reden hiervoor is security en NAT (aangezien het gros van de L3 switches op de markt geen NAT doet).
In jou geval is een 'router (of firewall) on a stick' een goede oplossing, voor de verbinding naar internet en voor de routing tussen verschillende interne VLANs.

Ik zou die /29 van de provider niet gaan gebruiken voor 3 keer NAT te doen, 1 keer NAT naar het fysieke adres op je WAN interface voor alle uitgaand verkeer is voldoende. De andere IPs zou je kunnen gebruiken om interne servers en services (web/mail/video conf/...) publiek beschikbaar te maken. Deze servers zet je best in een DMZ, dit zou dan nog een extra motivatie kunnen zijn om voor een firewall te kiezen.

Zelf ben ik werkzaam in een meer professioneel segment, dus een firewall die in je budget past is niet zo makkelijk te vinden, al valt de prijs van een ASA 5505 wel redelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndrewF
Bedankt elvn,

Kan ik een Meraki MX en MR combineren met een niet-Meraki switch? Voor een buitenstaander lijkt Meraki vooral gericht op grote campus setups. Zijn de extra features/management/support/prestaties de meerprijs waard voor een klein netwerk met een dozijn medewerkers?

Ik had nog niet gehoord van een 'router on a stick'. Volgens Google is het een router met slecht 1 NIC. Lijkt me moeilijk om daar beide WAN's op aan te sluiten. Of hang ik die aan de switch in een apart VLAN die getrunked naar de router gaat? Heb je een voorbeeld van zo'n router/firewall on a stick?

De prijs van een ASA 5505 zonder AIP-SSC valt best mee. Al ben ik niet vertrouwd om bij een router user licenses te nemen.

De Linksys LRT224 is een dual-wan router met wan-failover. Of een Cisco RV320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385959

verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 385959 op 25-05-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423930

Je kan technisch Meraki apparatuur perfect combineren met andere netwerk apparatuur. Maar dan verlies je naar mijn mening toch een groot stuk van het voordeel van Meraki.
Naar mijn mening is Meraki niet echt het product wat je wil gebruiken in een grote campus (op uitzonderingen na). Naar mijn mening (dus niet noodzakelijk die van Cisco) wordt Meraki best ingezet in volgende omgevingen: kleine klanten of kleinere branch offices(bank, reisbureau, interimkantoor, ...) die graag net wat meer willen dan standaard connectiviteit, deze kunnen dan hun volledig netwerk beheren in een eenvoudige web interface. HoReCa (vooral WiFi), zij kunnen dan eenvoudig guest toegang aanbieden, gratis, via Facebook check in (extra publiciteit) of betalend - dit zit allemaal standaard ingebouwd. Retail, Meraki geeft best wel wat analytics out of the box, die handig zijn voor de Marketing afdelingen van grotere retail ketens. En als laatste de middelgrote campussen waar er geen resources zijn om netwerk expert(en) in dienst te nemen (bv scholen). Meraki is goed en simpel in gebruik en heeft heel wat handige features out of the box, maar je kan het minder finetunen dan een klassieke traditionele high end oplossing van Cisco, HP, Juniper, ...

Of die featurs de meerprijs waard zijn hangt er van af wat je wil doen, en kan jij alleen bepalen.
Wil je gewoon je PC's aansluiten dan heb je wellicht genoeg aan een low end SMB switch.
Wil je meer, dan kan bv Meraki een oplossing zijn.

een router on a stick is inderdaad een router die met 1 interface aan je LAN hangt en daar de routering doet tussen de verschillende interne VLAN's (in plaats van daarvoor een L3 interface of een router met verschillende interfaces voor te gebruiken), in jou geval zou die router/firewall ook gebruikt worden om internet connectiviteit te voorzien via de WAN interface. Ik bedoel maar dat je in dit geval genoeg hebt aan 1 router voor alle routering, een L3 switch zou overkill zijn.
Een voorbeeld hiervan zou het volgende kunnen zijn:

AP ---[Trunk, VLAN C, G]---> Switch ---[Trunk, VLAN C, G, V]---> Firewall (routering tussen subnet C, G, V + default route naar internet) ---> Internet
C= corporate, G= guest, V= voice

De user licenses voor ASA 5505 bepalen met hoeveel gebruikers je naar buiten kan door de ASA (overigens het enige ASA platform waarvoor dit van toepassing is), dit maakt de ASA wat goedkoper voor de zeer kleine bedrijven die bv maar 5 toestellen hebben en de iets grotere met meerdere gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe snel die kabel aansluiting is. Een Meraki MX100 doet max. 100Mbps een MX80 doet max. 250 Mbps. Je kan er eventueel ook voor kiezen om outgoing netwerk verkeer te loadbalancen over beide internetlijnen. Interne servers moet je nog wel over één van beide lijnen laten routeren.

Wat betreft access point kan je beter kijken naar twee MR18's. Deze hebben een 5GHz radio en Band steering waarmee je clients naar de 5GHz kan pushen. Wireless is een shared, half duplex medium en de totale bandbreedte moet je deze alle aangesloten clients. Met 2 AP's spreid je meer de bandbreedte over de clients en blijft er per client meer bandbreedte over.

Met router-on-a-stick heb je een router met één of meerdere WAN ethernet poorten. Voor je interne LAN netwerk gebruik je maar 1 ethernet poort, verbonden met een switch. Dit is een trunk waarover verschillende VLAN's lopen. Wil je van VLAN 1 naar VLAN twee, dan a je door de switch, over de trunk, gerouteerd door de router, over de trunk weer terug, naar een switchpoort op de switch in een ander VLAN. Voordeel is dat je routering en firewalling door de router/firewall kan doen. Nadeel is dat al het verkeer wat gerouteerd moet worden over een enkel ethernetlijntje loopt. (Hoewel je wel meerdere uplinks kan bundelen.) Bij een Layer 3 switch router je in de switch tussen VLAN's en blijft het verkeer lokaal in de switch. Maar voor een klein netwerk is een router-on-a-stick een aardige goedkope oplossing, want je hebt geen L3 nodig.
AndrewF schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:19:
Kan ik een Meraki MX en MR combineren met een niet-Meraki switch? Voor een buitenstaander lijkt Meraki vooral gericht op grote campus setups. Zijn de extra features/management/support/prestaties de meerprijs waard voor een klein netwerk met een dozijn medewerkers?
Je kan Meraki prima combineren met andere netwerkapparatuur. Bij grotere netwerken wordt Meraki als access apparatuur gebruikt en classic Cisco of een ander merk als core netwerk. (Tot voor kort had Meraki bijvoorbeeld geen 10GE aggregatie switches.)

Natuurlijk moet je dan wel verschillende apparaten beheren. Met Meraki kan je alles vanuit 1 webportal beheren. Voordeel is dat Meraki erg makkelijk te beheren is, dus je hoeft geen derde partij in te huren om de configuratie te doen. Een ASA vereist toch wat meer kennis van netwerken. Meraki heeft ook System Manager wat je er gratis bij krijgt. (Bij elk access point.) Hiermee kan je wireless clients beheren en bepalen wat men mag gebruiken op laptops, smartphones en tablets. Eigenlijk is het een MDM oplossing. Niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld MobileIron, maar de basis dingen zitten er in.

Cisco werkt met user licenties om prijsdifferentiatie aan te brengen bij de instap ASA. Een 10 user ASA kan je bijvoorbeeld ook bij thuiswerkers plaatsen. Een ASA5505-50-BUN-K9 is geschikt voor 50 interne users. (Interne clients / IP adressen die verbinding maken met internet, gemeten over 24 uur.) Wil je een volledige DMZ, werken met VLAN Trunks en failover over 2 internetlijnen, dan heb je een ASA5505-SEC-PL of L-ASA5505-SEC-PL= licentie nodig. Er is ook een bundel met deze licentie en unlimited aantal interne users. ASA5505-SEC-BUN-K9.

Cisco heeft ook wat SMB/MKB switches. De 200 serie is puur Layer 2 en de 300 serie doet L3. (Statisch routeren.) Wat betreft SMB access points kan je eens kijken naar een WAP561-E-K9. Deze heeft 2 radio's op de 2.4 en 5GHz. Andere AP's uit de Cisco WAP serie hebben een enkele radio of selectable op 2.4 op 5 Ghz.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndrewF
Bedankt voor de extra uitleg Bl@ckbird. De kabel aansluiting is 60/6 Mbps (up/down) en kan geupgrade worden naar 120/10.

Vandaag is het duidelijk geworden dat de Meraki hardware buiten budget ligt :) En omdat Linksys eerder bekend is als consumer merk ben ik nu bij deze cisco samenstelling uitgekomen:
  • Cisco RV320 Dual WAN router/firewall
  • Cisco SG200-26P of SG200-26FP (afhankelijk of we met 100W PoE of 180W voldoende hebben)
  • Cisco WAP561
We gaan starten met 1 wireless AP en kunnen later altijd een tweede WAP561 toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:03
Goeie combinatie, diezelfde combo heb ik ook in huis :) Maar dan met SG300 switch.
RV320 router is zeer goed en de WAP561 werkt prima (alhoewel ik daar soms problemen met apple devices heb).

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndrewF
Onze provider, Telenet, heeft tot het laatste moment gewacht om ons mee te delen dat de routing voor hun corporate abonnementen via BGP gebeurd. Wat natuurlijk ongelukkig is omdat de Cisco RV320 router die we aangeschaft hebben geen BGP ondersteund.

Kunnen jullie een betaalbare kleine BGP router aanraden? Die moet eBGP multihop en ppp encapsulation ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een Cisco 891 kan dat. BGP wordt door Telenet gebruikt om te multihomen als de kabel verbinding uitvalt en de VDSL link gebruikt wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door Bl@ckbird op 28-06-2014 23:49 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 20:28
Kan Telenet geen managed router en/of firewall leveren bij dit abbonement? Dan heb je geen gedoe met de configuratie en geen vingerwijzen als bij een storing de fail-over naar VDSL niet werkt.

Als je zelf iets moet aanschaffen zou je eens kunnen kijken naar SonicWall (van Dell tegenwoordig). Misschien niet het goedkoopste maar wel een Firewall met dual Wan en BGP routing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndrewF
Telenet bied inderdaad ook een gehuurde router aan. Prijzig, maar misschien wel de veiligste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:57
Check trouwens wel de prijzen voor zo'n managed router. Ik ben providers tegengekomen die 100 euro per change vragen in een managed router. Dan lopen de kosten snel op mocht je een omgeving hebben waar nog wel eens een poortje open moet, een firewall exception gemaakt moet worden en dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndrewF
Dennism schreef op zondag 29 juni 2014 @ 14:16:
Check trouwens wel de prijzen voor zo'n managed router. Ik ben providers tegengekomen die 100 euro per change vragen in een managed router.
Telenet rekent 50 euro per change aan. We overwegen om de managed router van Telenet te nemen, waarop we dan onze RV320 router aansluiten. Dan kunnen wij zelf de firewall, traffic shaping en vlan's managen en hoeven we niet telkens 50eur te betalen als we een poort willen open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-06-2024
Mikrotik maakt leuke en goedgeprijsde routers die ook BGP kunnen doen. Ik heb er zelf betere ervaringen mee dan met de Cisco RV serie. Bij ons op kantoor hebben we 40 medewerkers + minimaal 40 VoIP toestellen op een Mikrotik RB2011UiAS-RM. Je kunt met zo'n Mikrotik overigens prima een dual WAN setup maken. En daarnaast kun je ongeveer alles aanpassen wat in je opkomt.

Voor de WiFi kun je kijken naar de UniFi serie van Ubiquiti. Goedkoop en je kunt het centraal managen met een stukje software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inimoek_XP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01-2022

inimoek_XP

Sambal erbij?

Ubiquiti heeft de Edge Router die ook BGP doet. Het ding is alleen of de (goedkopere) apparaatjes een full BGP routing table kunnen hebben?

En aangezien je de VLAN's wil scheiden in je wireless netwerk zou je denk ik ook wel weg komen met een Radius bak icm 802.1x?

AMD athlon XP (AGOIA) 2000+ @ 2200+ 1781 mhz (12.5 x 142 2.5-3-5-3 1T Command) | Thermaltake Vulcano 7+| MSI KT3-Ultra | 512 MB DDR pc2700 cl 2.5 samsung/twinmos | Leadtek 250TDle MyVivo Geforce 4 4200 ti @300/544 128 DDR (3D mark 11111) | 20 gig maxtor |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05 10:01

BHQ

Check Mikrotik of Ubiquiti eens in dit verhaal idd.

een pfSense appliance zou ook kunnen BGP'en eventueel.
Pagina: 1