Zoals ro3lie heeft aangegeven, is de Wifi op de Meraki MX67W puur om even een Wifi hotspot op te zetten. Het Wifi van de MX67W staat helemaal los van de controller functionaliteit van MR access points. Belangrijkste reden om voor een losse MX en MR te gaan, is dat de security appliance meestal in de bezemkast verdwijnt en dat is niet waar je wireless clients zich bevinden. Maar als je de MX plaatst daar waar dekking vereist is, is het natuurlijk geen probleem.
Als je een goedkope oplossing wil hebben, zou je naar
Meraki Go kunnen kijken. (GX20-HW-EU) Deze kan je niet via Dashboard beheren, maar via een app. Je kan een extra email account toevoegen zodat je meerdere klanten kan beheren. Meraki Go vereist geen extra cloud licentie. Voor security features heb je wel een licentie nodig. (LIC-GX-UMB-1Y/3Y/5Y)
Zonder deze security licentie is het gewoon een kale firewall. De security licentie beschermd tegen
Malware, Phishing Content Filtering, Command & Control Callbacks. Je kan het aan of uit zetten en dat is het dan wel. VLAN's worden wel ondersteund. Wifi zit niet op de GX20, dus daar heb je een los
GR10-HW-EU access point voor nodig.
Wil je meer advanced feautures, dan kan je idd. naar een MX67W kijken. Met alle features aan doet deze appliance [ur=https://meraki.cisco.com/lib/pdf/meraki_whitepaper_mx_sizing_guide.pdf]max. 300Mbps[/url].
Een MX met
Enterprise licentie is een kale firewall.
Een Advanced Security licentie voegt o.a. Content filtering, IPS en Anti-Malware toe.
Secure SD-WAN Plus licentie is handig voor SD-WAN omgevingen als je cloud-appliacties wil monitoren met Meraki Insight.
IPS is op basis van de SNORT-engine en gebruikt dezelfde rule updates als ASA / Firepower. Dat is vooral de toegevoegde waarde. AMP anti-malware vind ik maar beperkt bruikbaar, omdat het alleen non-encrypted verkeer kan inspecteren. Gmail, Facebook, etc. is allemaal tegenwoordig HTTPS.
Een kale firewall met
Umbrella licentie, eventueel aangevuld met
AMP for Endpoints geeft dan een betere bescherming.
WiFi gedeelte van de MX67W vereist geen extra licentie.
Hier kan je goede tutorials vinden.
Ik geef zelf Meraki 360 trainingen: In de ochtend een presentatie en in de middag hands-on lab. (MX Security appliance, MS Switch, MR Access point en een MV camera.) Daarnaast geef ik meer advanced trainingen zoals integratie met Cisco ISE en automatisering met API's. Als je belangstelling hoor ik het wel.
Als je regelmatig Meraki / Cisco gebruikt, dan is het interessant om Select partner te worden. Je hebt dan o.a. hogere kortingen en je kan met 70% Not-For-Resale korting apparatuur aanschaffen voor je eigen test/demo lab en kantoor netwerk. (Als je CCNA/CCNP wil doen bijvoorbeeld.)
Daarnaast kan je gebruik maken van het
0% Easylease programma. 70% moet Cisco zijn, maar 30% mag ook iets anders zijn. (Bijvoorbeeld je installatie uren.) Ik zie Cisco Partners dit vaak gebruiken om X-As-A-Service dienstverlening op te zetten. (Wifi-as-a-service, Security-as-a-service, datacenter-as-a-service, etc.)
[
Voor 98% gewijzigd door
Bl@ckbird op 29-09-2020 11:24
]